ZIERIKZEESCIIE NIEUWSBODE. Zaterdag 28 November 1903. Tweede Blad NIEUWSTIJDINGEN. (Z i o i* i li z o e s c li e Courant). Versohijnt DINSDAG, DONDERDAG on ZATERDAG. De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post f 1,60. Noord-AmerikaTransvaalIndië enz. verzending eens per week, f 10,per jaar. 60ste JAARGANG. No. 7930. DlreotetlT I A. J. DB LOQy.B. A. FRANKEL. J. WAALE, alleen voor het binnen- en buitenl. nieuws. Redacteuren: Advectentiënvan 1—3 regels 30 Cta. meerdere regels 10 Cts.kunnen uiterlijk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags middags 2 ure bezorgd worden. Groote letter wordt naar plaatsruimte berekend. Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. dk Looze, Hoek Schuithaven, Zierikzee. Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FnaNKUL, MeeLstraat 386, Zierikzee. Wijziging Algemeens Politie verordening. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee vestigen er de aandacht op, dat door den Gemeenteraad, in zyne Vergadering van 28 October j.l., de navolgende wyiigingen in de Algemeene Politie-Verordening voor deze gemeeDte zijn gebracht, welke wyzigingen thans in werking iyn getreden. Artikel 1. In de Algemeene Politie-Verordening voor de gemeente Ziehikzee van den 28 October 1898, gewijzigd den 27 Augustus 1900 en den 17 Februari 1902, wordt, tusschea de artikelen 38 en 39, het volgende artikel opgenomen: Artikel 38a. Het is verboden honden op den openbaren weg als trekdier te bezigen, wanneer zij niet iyn aangespannen met een borstriem, breed vijf centimeters en naar binnen met eene zachte voering verdubbeld, of met een gareel, dat goed opgevuld is, en aan strengen van ten minste één meter lang, terwyl, wanneer zij tusschen booraen voor de kar gespannen worden, de boomen moeten worden gedragen door een licht zadel, dat gemaakt moet zijn als volgt: a. tusschen de zadelkussens moet een gleuf zyn, zoo dat de ruggegraat niet gedrukt kan worden en de zadelkussens alleen naast de ruggegraat op de ribben steun vinden b. de draagriem mag niet door het zadel gaan, maar moet er van buiten op rusten en geleid worden door twee ringen, welke aan beide zijden van het zadel zijn vastgemaakt; c. aan het zadel moet een zadelriem gehecht zijn, die onder den buik van den hond komt en op zyde wordt vastgegespt, en d. het zadel moet voorzien zyn van een buikriem, die insgelijks onder den buik van den hond gaat, doch nooit gespannen mag zyn. Bovendien moet, wanneer de honden onder de kar worden gespannen, worden zorg gedragen dat de afstand tusschen de schoft van den hond en de as van de kar ten minste vyf cent:meters bedraagt. Artikel 2. Ia artikel 39 dier Verordening wordt tusschen de woorden verboden" en »op" gelezen binnen de be bouwde kom der gemeente". Artikel 3. Artikel 40 dier Verordening wordt gelezen: ïHet is verboden hondenwaarvan de schouderhoogte minder dao 60 centimeter bedraagt, en zieke, kreupele, gewonde of drachtige bonden als trekdier op den open baren weg te bezigen".* Artikel 4. Artikel 67 dier Verordening wordt gelezen: «Het is verboden met peeënwagens, geladen of niet, het gedeelte der Oude Haven tusschen de Appelmarkt en het Kraanplein te berydeo, en met deze wagens by het laden of lossen aan de havens van de gemeente te staan op minder dan 3 meter afstand van den kaaimuur of de beschoeiing". Artikel 5. Artikel 68 dier Verordening wordt gelezen «Het is verboden op rijwielenmotorrijtuigen en motorrijwielen: a. te rijden over de klinkerpaden; b. te ryden door de Stadswandelingen met rijwielen mag echter op de Touwbaao en het gedeelte Wandeling tusschen de Nobelpoort en de Touw- baan worden gereden; c. in do bebouwde kom dor gemeento to ryden met eene grootere snelheid dan 8 kilomet'r in het uur; d. tusschen een half uur uk zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang te r\jden zonder licht. Di bestuurders dier rijwielen en rytuigen zijn ver- plcht, by het voorbijgaan van personen en bij het omgaan van hoeken of krommingen eene bel of ander geraasmakend voorwerp te doen hooren. Verder zyn zjj verplicht, om, naarmate van de om standigheden, de snelheid te verminderen telkens als de veiligheid van het verkeer zulks vordert. Artikel 6. In die Verordening wordt, tusschen de artikelen 73 en 74, het volgende artikel opgenomen: Artikel 73a. Het is verboden het Vrypoorlje van de zijde der Oude Haven met beladen vracht- of goederenwagens, met één of meer paarden bespannen, in te ryden. 0 Artikel 7. Eerst ia Maart a a. is zijn desertie verjaard, grooter* In artikel 174 dier Verordening wordt onder b tusschen -1~i a| 36 en 39 opgenomen „38a" en tusschen 73 en 78 lid 1 „730", Zierikzee, den 18 November 1903. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, CII. W. VERMEIJS, Burgemeester. JAN SNELLEN, Secretaris. Amerika. To St. Louis is eene bezending van 44 000 bloembollen uit Nederland aangekomen, welke op de a.s. tentoonstelling aldaar gebruikt zullen worden om de namen van Napoleon, Jefferson, Mac Kinley en Roosevelt in bloem bedden aan te brengen. Uit Buenos-Aires wordt gemeld, dat, volgens een officieel bericht uit Puerto Gallegas, het Argentijasohe oorlogsschip «Argentinia" daar aangekomen is met de leden van dr. Nordenskiöld's Zuidpoo-Iexpeditie aan boord. De officieren waren op Louis-Pliillippeland gevonden, de overige leden der expeditie op het eiland Beymonr. De hulp-expeditie onder leiding van Charcot is nu aangehouden. De N. R. Ct. teekent hierbij het volgende aan Dr. Otto Nordenskiöld, een neef van wijlen baron Adolf Erik Nordenskiöld, bevond zich sedert 11 Januari 1902 in het poolgebied ten zuiden van Kaap HoornLouis-Phillippe-eiland en het niet ver ten zuiden daarvan gelegen eilandje Seymour liggen aan het nood-oostelijke uiteinde van de eilanden-groep, die bij Graham- land behoort. Ondersteld werd, dat de Ewerdsoho expeditie in het begin van dit jaar, v66r het invallen van den zuidelijken winter, zon terug- keeren; daar men echter niets vernam van de expeditie (welker uitrasting bovendien te wen8chen overliet) worden hulpexpedities beraamd. De Zweedscbo regeering rustte voor 200.000 kr. een stoomschip uit, de «Fritbjof', dat onder bevel gesteld werd van O. Gyldén een Fransche expeditie, met de «Franyiis", I zette eveneens de verlossing van Nordensköld op haar program, en op aandringen van den bekenden geograaf en anthropoloog Morera stelde ook de Argentijnsche regeering een hulpschip beschikbaar (de «Urugay", in Argentinia" herdoopt). Deze laatste expeditie blijkt, volgens het nit 't zuiden van Patagonië afgezonden telegram, de andere vóór te zijn geweest. Duitschland. Prinses Alice, gemalin van prins Frederik Ernst van ScböiburgWaldenburg, is sinds 2 November verdwenen en haar koetsier oveneens. Te Dresden, waar de prinses gewoonlijk verblijf hield, gelooft men algemeen, dat zij en haar koetsier te zamen vertrokken zijo. En sinds de verdwijning heeft men ontdekt, dat beider verhouding niet was als die van eene meesteres tot haar dienaar. Prinses Alice, die 27 jaar oud is, is de dochter van Don Carlos. Zij huwde in 1897 met prins Frederik Ernst. Üit dit huwelijk is een zoon geboren. Hare zuster, prinses Elvire, deed eenige jaren geleden van zich spreken door te verdwijnen met den schilder Folobi. De kroonprins van Saksen is in Karinthië op de gemzenjaebt. De bevolking van Dresden wil er een politieke gemzerjacht in zien, ondernomen met het doel, om op ongezochte wijze te spreken met zija vroegeren schoonvader, den groothertog van Toskane, over de toekomst van prinses Louise en hare dochter Anna Mia. De vrouwen te Dresden zijn intusschen druk in de weer, om de gewezen kroonprinses verschillende verrassingen met Kerstmis te boreiden, in den vorm van geschenken en een adres van trouw. Te Dresden hoopt men blijkbaar nog steeds op den terugkeer van de algemeen beminde prinses. De krijgsraad te Halle bad dezer dagen een eigenaardige zaak te behandelen. Een zekere Müiler was den löa Januari 1888, toen hij te Maagdenburg als recruut diende, gedeserteerd, en naar Nederland uitgeweken. Hier was hij getrouwd. Dat lij het gedaan had zonder verlof van de milit*iro overheid, zou hem nu ook nog strafbaar hebben ge maakt, als het niet langer dan 12 jtren geleden was. Müiler, die vader van vier kinderen is, dacht dat ook zijn desertie verjaard was, en keerde naar Duitsohlar d terug om zijn kinderen een Duitache opvoeding te kunnen geven. Hij meldde zich bij de militaire overheid aan, maar toen bleek, dat bij zicb vergist had. EerBt in Maart a a. is zijn desertie verjaard. Hij werd gearresteerd en voor den krijgs raad gebracht. Hij zei dat zijn desertie was veroorzaakt door de plagerijen van een onder officier, en hij smeekte om consideratie. Do krijgsraad veroordeelde hem tot óén jaar en ééa maand gevangenisstraf met vijf dagen aftrek wegens voor-arrest. In de over wegingen van het vonnis wordt gezegd, dat de rechtbank alle gnnstige omstandigheden ter vermindering van straf in aanmerking had genomen, maar het minimum van straf, in deze zaak toegelaten, is één jaar gevange nisstraf. BelgiS. Tusschen koning Leopold en zijne dochters moet, volgens eenige Brueselsche organen, 1 eene minnelijke schikking tot stand zijn j gekomen, waardoor dus een rechtsgeding voorkomen is. Nederland. Hillegersberg, 27 Nov. In de vuurwerk- loods van den heer Gall in deze gemeente had Dinsdagmiddag een ontploffing plaats. I Terwijl men bezig was mot het maken van knaleignalen, ontplofte eensklaps een zoodanig j voorwerp. Een werkman vlood de deur uit en bleef ongedeerd. Met een zwaren slag vloog de geheele inrichting uit elkander en brandde geheel af. De heer Gall werd eenigszins gekwetst, terwijl de andere werkman over het geheele lichaam brandwonden kreeg. Delft, 25 Nov. 't Was bijna te voorzien, dat inzake de door den gearresteerde J. M. van Mannekrede vermoedelijk gepleegde ver duisteringen, het niet bljjven zou bij de ontdekking van het feit, waarvoor de justitie termen scheen te hebben de hand te leggen op den mede-curator in de genoemde drie faillissementen, Langzamerhand komen meer dingen aan het licht, die doen zien boe zon derling deze curator zyn taak opvatte. Zoo is thans geblekeu, dat van een faillieten winkelier in schoenwerk, G. L. M. D., die in banden van mr. Van M. ten vorigen jare f 2300 stortte ter voldoening aan crediteuren, en dan ook op 15 Nov. 1902 gehomologeerd werd met een accoord van 10 pCtthans nog vorderingen uit het faillissement onbe taald zijn, en daaronder tot betrekkelijk hooge bedragen. De echuldeischers, die, door de arrestatie opgeschrikt, zich ia allergl bij den gehomologeerde aanmeldden, werden door dezen natuurlijk verwezen naar de justitie. Een ander failliet, die mede mr. Van M. tot carator had, en reeds vóór enkele jaren gehomologeerd werd, moet nog steeds uit handen van dezen «curator" zijn bedrijfs- boeken van vóór het faillissement terug ontvangen. Do gehomologeerde maakte zich over deze beacheideD ten slotte minder druk en ving zijn zaken aan op een schoonen grondslag, dus met nieuwe boeken. Om eenig denkbeeld te geven van do bijna misdadig Blordige wijze, waarop de gearres teerde zijn zaken in het honderd liet loopen, diene, dat de Haagsche justitie Maandag ten huize van den aangehoudene een uitgebreid onderzoek instelde en als resultaat daarvan naar Den Haag deed vervoereneen grooten koffer en twee valk-zon, gevuld met elukkeu en brieven, waaronder tul van ongeopende. Het behoeft zeker nauwelijks gezegd, dat de instructie lang zal duren, te meer, omdat de richtingen, waaria het onderzoek wordt voort gezet of aangevangen, steeds in aantal toe nemen, waarmede stijging van het vermoedelijk cijfer der schnlden gepaard gaat. In verband mot de arrestatie van mr. Van Munnikrede, te Delft, wordt nog gemeld, dat het tekort reeds op circa f 170,000 kan geschat worden. Hij speculeerde in koffie, kruidnagelen, spiritus en suiker, voornamelijk op do Beurs te Parijs. Eeu tweetal handekfirma's te Rotterdam, door wiens bemiddeling de mislukte specu lation geschiedden, zijn voor vrij belaogryke bedragen in hot tekort betrokken. Rotterdam, 25 Nov. In verband roet het vliegend stormweer van Zaterdag op Zondag maakte men zich te dezer stede ernstig ongerust over het lot van het stoomschip «Anglia" der Noderl. Sloomboot-Maatfchappij alhier, dat Vrijdagmiddag te 5 uur van Ham burg vertrok, doch waarvan sedert niets meer werd vernomen. De in aDgst verkeerende betrekkingen van de opvarenden vernamen wel dat dit schip te Cuxhaven kon zija opgehouden, doch toen daarvan geen bevestiging kwam, werd bun ongerustheid nog slechts grooter. En tbans moot het ergste worden gevreesd. Blijkens een alhier oDtvangen telegrafisch bericht toch zijn op Borkum, het eiland ten noorden van Groningen, aangespoeld het lijk van een man en een doel der lading van de vrachtboot «Anglia", der firma "W. H. Müiler Codirecteuren der Nederl. Stoomboot- Maatechappij. Uit de papieren op het lijk gevonden bleek dat het dat is van Öén der opvarenden van de «Anglia", welk schip dus hoogstwaarschijnlijk door den zwaren storm beloopeo, uit elkaar geslagen is. De «Anglia" was een in 1870 van ijzer gebouwd scbroefstoomscbip, metende 566 tons netto en 832 tons bruto, met een machine van 598 I.P.K. Het schip voer vroeger van hier op Engeland, onder Engelsche vlag en den naam «Wineloe'f. Het was geladen met stukgoed en op Rottef- damscbe beurs verzekerd. De opvarenden, ten getale van 17 man, behoorden voor het meerendeel alhier thuis. Kapitein was volgens «Neerlands Vloot en Reederijea" de heer T. J. Zwart. De storm van Zaterdag I I. Schipbreuk Scheveningen. Zondag ochtend vroeg werd van de pier te Scheve- ningen waargenomen, dat een schip op de kust komende van den kant van Katwijk in nood was, hetgeen was op te maken uit de noodseinen, die van het vaartuig werden ge geven met flambouwen en door het verbranden van voorwerpen op dek. Van de pier werd onmiddellijk de «Maat schappij Zeebad" gewaarschuwd, die dadelijk de reddiogemaateckappij en de politie waar schuwde. Weldra daagde de reddingsboot op. Van af de pier werden de vuurpijlen gebruikt, die doel troffen, terwijl de reddingsboot het schip kon naderen om do bemanning over te nemep. Twaalf man, de geheele rquipage, werden gered en op do pier aangebracht. Eón der geredden was gewond aan bet been en óén aan den arm. Kort nadat de bemanning de boot ont ruimd had sloeg het gestrande schip uit elkaar. De overblijfselen steken boven water op korten afstand van de pier aan de zijde van het dorp. Het is gebleken te zijn een Oostenrijkecho bark met hout geladen, komende van Triöst en voert den naam van «Hen rietta". De bemanning is voorloopig opgenomen in het Kurhaus. De Oosten rij keche gezant in Den Ilaag werd gewaarschuwd. Een aardig incident deed zicb in den middag nog voor Op het wrak waren nog tweo katten over gebleven; telkens brsebten de golven stapels bout aan, totdat eindelijk de balk, waarop de katten een schuilplaats hadden gezocht, van het wrak word weggespoeld. De twee poesjes lieten echter niet los, en telkens zag men ze, als eeu golf den balk aan het oog onttrok, weer boven komen. Toen dan ook de twee beesten behouden en wel de kast genaderd waren, ging er uit duizenden kelen een hoera op. De katten werden naar baar eigenaren in het hotel gebraobt. Het te Delfzijl tbuisbeboorend tjalkschip «Klaziena", kapt. II. Leertouwer, Zaterdag morgen van daar, op de reis van Emden naar Nordon met graan vertrokken, h dien dag nabij Norderney verongelukt. De kapitein, zyn cchtgenoote en dochter Martha moeten daarbij zijn omgekomen. De zoon, Jan, redde zich met do boot en is te Emden aangekomen. Een windhoos heeft om en in Sn eek groote schade bezorgd. Een watermolen werd opgenomen en oen meter of tien verder over een sloot geworpentalloozo schoorsteencn kwamen naar beneden, molens begonnen door te draaien, spiegelruiten werden tot gruis geslagen en wat natuurlijk niet in gebreke bleef: duizenden dakpannen deserteerden. Het Nederl. stoomschip «IJmuiden", van Seaham, met eene lading kolen naar Nieuwediep bestemd en te IJmuiden als bijlegger binnen, heeft een vreeeelijke reis gehad. Do reddingebooten met davids en stoelen zyn verbrijzeld. De log en de klok gingen verloren. De beide bruggen en de telegraaf zijn verdwenen. Do presenningen van de luiken afgespoeld. Het stuurrad stuk. Stoom- leidiDgen met dekstukken en luchtkoker weggeslagen en alles van dek gespoeld. Door het vrecsclijke stampen van het schip in de woeBte zee zijn de steekbouten van den ketel doorgewerkt, tengevolge waarvan de stoom ketel lekkage kreeg. Sedert Vrij dagavond had men gotracht in Nieuwediep binnen te loopen, doch door ontbreken van een loods en door de geweldige zoe was men telkens genoodzaakt weer af te houden, totdat ten slotte alles dermate ontramponeerd was en het kompas defect werd, zoodat mon genood zaakt was naar IJmuiden af te houden en daar binnen te loopen. Do geheele equipage was uitgeput en had sedert Vrijdag onaf gebroken aan 't dek dienst gedaan tijdens het schip bijoa onophoudelijk door zware zeeën als 't ware bedolven werd. Het schip zal toe reparatie naar Amsterdam opatoomen. Nabij de haven van Goedereede werd een pet gevonden, welke later bleek te zyn van den bouwman C. van den W. aldaar. Vermoedelijk is hem het hoofddeksel tijdens den hevigen stormwind van bet hoofd gerukt en is bij bij zijn pogen om het terug te bekomen, in de haven te water geraakt en verdronken, want den volgenden dag werd zijn lijk gevonden. Stranding te Iloek-van Holland. Zaterdagavond omstreeks 7 nor werd het Duitschc 4-maet zeileobap «Mneme", kapt. Hansen, door de sleepboot «Noordzee" den Nieuwen Waterweg binnengesleept. Ongelukkigerwijze brak, juist bij het binnen komen tusschen de hoofden, de tros en werd het schip, door den verschrikkelijken storm uit het Noordwesten, tegen de Zuiderpier geslagen. Zoodra dit door de seinwacht te Hoek-van- Uolland bemerkt werd, werd onmiddellijk de bemanning van de stoom-reddingsboot ge waarschuwd en was deze dan ook eenige oogenblikken daarna op weg. Toen de reddings boot bij het schip aankwam, wilde de bemanning het vaartuig echter niet verlaten. Later in den avond, toen het er waar schijnlijk niet zoo gunstig uitzag, vonden de manschappen het zeker toch niet geraden aan boord te blijven en hebben het schip dan ook verlaten. Het zeilschip was geladen met salpeter en kwam van Caleta Buena. Op telegrafisch bericht van den heer W. v. d. Tak, uit Rotterdam, zeilde een gedeelte der vieschorsvloot van Goedereede ter assistentie naar het gestrande sohip, teneinde te trachten de lading gedeeltelijk over te nemen. Het was zeldzaam hoog water, 2.70 M. boren hoog water. De brik «Norden", die eenige weken geleden op het Noorderhoofd geslagen ia, is nu door de ontzettende zeiën losgewerkt en aan stokken op het strand gespoeld. Van andere zijde wordt nog gemeld In den nacht van Zaterdag op Zondag by vliegend stormweer beukten de golven dermate, dat de bemanning met de reddingsboot naar den wal ging. De kapitein bleef evenwel op zyn post en bleven ook sleepbooten in de nabijheid. Zondagmiddag is do bemanning aan boord teruggekeerd en is gisterenavond om 6 uur bij hoog ty tevergeefs getracht het viermast- barkechip vlot te sleepen. Daarop is door den kapitein gecontracteerd met de firma «L. Smit Co.'s sleepdienst" tot berging van schip en lading. Het schip werd dit jaar te Glasgow gebouwd. Het is zyn eerste reis. Cargadoors zyn de heeren Wamberzie Zoon te Rotterdam. Het schip is door sleepbooten afgebraoht. Te Haarlem heeft de storm een gevel neergeworpen van een reeks werkmans woningen in aanbouw bij het krachtetation van de electrieche tram aan de Leidschevaart. En timmermansgezel werd tydens het ongeval door steenen getroffen, en geraakte tnsschen de balklaag van den vloer, zoodat by zelfs in bet gasthuis moest worden opgenomen. OnlaDgs was van deze reeks woningen de gevel aan de andere zijde ingevallen. Uit Genemuiden meldt men, dat alle buitenpolders tusschen de zee en Zwolle overstroomd worden, zoodat het water van dijk tot dijk staat. Voor zoover men weet, zijn er geen ongevallen voorgekomen. De pOBtbode vau Zwartsluis naar Genemuiden heeft de reis moeten maken over Hasselt. De hoogste waterstand was 2.45 -f- A. P. Door den hoogen waterstand is 't polder land bij Tjerkgaast (Fr.) geheel onder- geloopen. Dit is te meer ernstig, omdat de storm van verleden Zaterdag versoheidene watermolens heeft vernield, welke dus buiten werking gesteld zyn. De toestand is in ver scheidene deelen van Friesland inderdaad ernstig. De vraohtboot «Telegraaf I", die, eooals in ons vorig nommer reeds gemeld is, Zater dag op den havendam te Ilansweert omboog liep, is zonder schade vlot gekomen. De boot kwam ledig van Antwerpen met bestemming naar Rotterdam. Te Wemeldinge is lek aangekomen de met tarwe geladen tjalk «Twee Broeders", schipper Van de Velde, bestemd naar Pruisen. Poinpera zijn aan boord. Uit Ruurloo meldt de Zutph, Ct In de Meene werden «os beuken ontworteld, in de Allee twee eiken in de lengte midden door geretende prachtige eik achter het gemeentehuis, de kroon van het dorp, ligt daar uit den grond gesleurd, met zijn reus achtig wortelgestel eene verdieping hoog, en zijn kruin een heelen tuin vullend als een boscbbijna elk huis min of meer gehavend, vensters ingedrukt, gaten in de daken, reeksen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1903 | | pagina 5