ZIERIKZEESCIIE
NIEUWSBODE.
Zaterdag 28 November 1903.
Tweede Blad
NIEUWSTIJDINGEN.
(Z i o i* i li z o e s c li e
Courant).
Versohijnt DINSDAG, DONDERDAG on
ZATERDAG.
De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post
f 1,60.
Noord-AmerikaTransvaalIndië enz. verzending
eens per week, f 10,per jaar.
60ste JAARGANG. No. 7930.
DlreotetlT I A. J. DB LOQy.B.
A. FRANKEL.
J. WAALE, alleen voor het binnen- en buitenl. nieuws.
Redacteuren:
Advectentiënvan 1—3 regels 30 Cta.
meerdere regels 10 Cts.kunnen uiterlijk tot des
Maandags, Woensdags en Vrijdags middags
2 ure bezorgd worden.
Groote letter wordt naar plaatsruimte berekend.
Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. dk Looze, Hoek Schuithaven, Zierikzee.
Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FnaNKUL, MeeLstraat 386, Zierikzee.
Wijziging Algemeens Politie
verordening.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee
vestigen er de aandacht op, dat door den Gemeenteraad,
in zyne Vergadering van 28 October j.l., de navolgende
wyiigingen in de Algemeene Politie-Verordening voor
deze gemeeDte zijn gebracht, welke wyzigingen thans in
werking iyn getreden.
Artikel 1.
In de Algemeene Politie-Verordening voor de gemeente
Ziehikzee van den 28 October 1898, gewijzigd den 27
Augustus 1900 en den 17 Februari 1902, wordt, tusschea
de artikelen 38 en 39, het volgende artikel opgenomen:
Artikel 38a.
Het is verboden honden op den openbaren weg als
trekdier te bezigen, wanneer zij niet iyn aangespannen
met een borstriem, breed vijf centimeters en naar binnen
met eene zachte voering verdubbeld, of met een gareel,
dat goed opgevuld is, en aan strengen van ten minste
één meter lang, terwyl, wanneer zij tusschen booraen
voor de kar gespannen worden, de boomen moeten
worden gedragen door een licht zadel, dat gemaakt moet
zijn als volgt:
a. tusschen de zadelkussens moet een gleuf zyn, zoo
dat de ruggegraat niet gedrukt kan worden en de
zadelkussens alleen naast de ruggegraat op de
ribben steun vinden
b. de draagriem mag niet door het zadel gaan, maar
moet er van buiten op rusten en geleid worden
door twee ringen, welke aan beide zijden van het
zadel zijn vastgemaakt;
c. aan het zadel moet een zadelriem gehecht zijn,
die onder den buik van den hond komt en op zyde
wordt vastgegespt, en
d. het zadel moet voorzien zyn van een buikriem, die
insgelijks onder den buik van den hond gaat, doch
nooit gespannen mag zyn.
Bovendien moet, wanneer de honden onder de
kar worden gespannen, worden zorg gedragen dat
de afstand tusschen de schoft van den hond en de
as van de kar ten minste vyf cent:meters bedraagt.
Artikel 2.
Ia artikel 39 dier Verordening wordt tusschen de
woorden verboden" en »op" gelezen binnen de be
bouwde kom der gemeente".
Artikel 3.
Artikel 40 dier Verordening wordt gelezen:
ïHet is verboden hondenwaarvan de schouderhoogte
minder dao 60 centimeter bedraagt, en zieke, kreupele,
gewonde of drachtige bonden als trekdier op den open
baren weg te bezigen".*
Artikel 4.
Artikel 67 dier Verordening wordt gelezen:
«Het is verboden met peeënwagens, geladen of niet,
het gedeelte der Oude Haven tusschen de Appelmarkt
en het Kraanplein te berydeo, en met deze wagens by
het laden of lossen aan de havens van de gemeente te
staan op minder dan 3 meter afstand van den kaaimuur
of de beschoeiing".
Artikel 5.
Artikel 68 dier Verordening wordt gelezen
«Het is verboden op rijwielenmotorrijtuigen en
motorrijwielen:
a. te rijden over de klinkerpaden;
b. te ryden door de Stadswandelingen met rijwielen
mag echter op de Touwbaao en het gedeelte
Wandeling tusschen de Nobelpoort en de Touw-
baan worden gereden;
c. in do bebouwde kom dor gemeento to ryden met
eene grootere snelheid dan 8 kilomet'r in het uur;
d. tusschen een half uur uk zonsondergang en een
half uur vóór zonsopgang te r\jden zonder licht.
Di bestuurders dier rijwielen en rytuigen zijn ver-
plcht, by het voorbijgaan van personen en bij het
omgaan van hoeken of krommingen eene bel of ander
geraasmakend voorwerp te doen hooren.
Verder zyn zjj verplicht, om, naarmate van de om
standigheden, de snelheid te verminderen telkens als
de veiligheid van het verkeer zulks vordert.
Artikel 6.
In die Verordening wordt, tusschen de artikelen 73
en 74, het volgende artikel opgenomen:
Artikel 73a.
Het is verboden het Vrypoorlje van de zijde der Oude
Haven met beladen vracht- of goederenwagens, met één
of meer paarden bespannen, in te ryden. 0
Artikel 7. Eerst ia Maart a a. is zijn desertie verjaard, grooter*
In artikel 174 dier Verordening wordt onder b tusschen -1~i a|
36 en 39 opgenomen „38a" en tusschen 73 en 78
lid 1 „730",
Zierikzee, den 18 November 1903.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
CII. W. VERMEIJS, Burgemeester.
JAN SNELLEN, Secretaris.
Amerika.
To St. Louis is eene bezending van 44 000
bloembollen uit Nederland aangekomen, welke
op de a.s. tentoonstelling aldaar gebruikt
zullen worden om de namen van Napoleon,
Jefferson, Mac Kinley en Roosevelt in bloem
bedden aan te brengen.
Uit Buenos-Aires wordt gemeld, dat,
volgens een officieel bericht uit Puerto Gallegas,
het Argentijasohe oorlogsschip «Argentinia"
daar aangekomen is met de leden van dr.
Nordenskiöld's Zuidpoo-Iexpeditie aan boord.
De officieren waren op Louis-Pliillippeland
gevonden, de overige leden der expeditie op
het eiland Beymonr.
De hulp-expeditie onder leiding van Charcot
is nu aangehouden.
De N. R. Ct. teekent hierbij het volgende aan
Dr. Otto Nordenskiöld, een neef van wijlen
baron Adolf Erik Nordenskiöld, bevond zich
sedert 11 Januari 1902 in het poolgebied ten
zuiden van Kaap HoornLouis-Phillippe-eiland
en het niet ver ten zuiden daarvan gelegen
eilandje Seymour liggen aan het nood-oostelijke
uiteinde van de eilanden-groep, die bij Graham-
land behoort. Ondersteld werd, dat de Ewerdsoho
expeditie in het begin van dit jaar, v66r het
invallen van den zuidelijken winter, zon terug-
keeren; daar men echter niets vernam van
de expeditie (welker uitrasting bovendien te
wen8chen overliet) worden hulpexpedities
beraamd. De Zweedscbo regeering rustte voor
200.000 kr. een stoomschip uit, de «Fritbjof',
dat onder bevel gesteld werd van O. Gyldén
een Fransche expeditie, met de «Franyiis",
I zette eveneens de verlossing van Nordensköld
op haar program, en op aandringen van den
bekenden geograaf en anthropoloog Morera
stelde ook de Argentijnsche regeering een
hulpschip beschikbaar (de «Urugay", in
Argentinia" herdoopt). Deze laatste expeditie
blijkt, volgens het nit 't zuiden van Patagonië
afgezonden telegram, de andere vóór te zijn
geweest.
Duitschland.
Prinses Alice, gemalin van prins Frederik
Ernst van ScböiburgWaldenburg, is sinds
2 November verdwenen en haar koetsier
oveneens.
Te Dresden, waar de prinses gewoonlijk
verblijf hield, gelooft men algemeen, dat zij
en haar koetsier te zamen vertrokken zijo.
En sinds de verdwijning heeft men ontdekt,
dat beider verhouding niet was als die van
eene meesteres tot haar dienaar.
Prinses Alice, die 27 jaar oud is, is de
dochter van Don Carlos. Zij huwde in 1897
met prins Frederik Ernst. Üit dit huwelijk is
een zoon geboren. Hare zuster, prinses Elvire,
deed eenige jaren geleden van zich spreken
door te verdwijnen met den schilder Folobi.
De kroonprins van Saksen is in Karinthië
op de gemzenjaebt. De bevolking van Dresden
wil er een politieke gemzerjacht in zien,
ondernomen met het doel, om op ongezochte
wijze te spreken met zija vroegeren schoonvader,
den groothertog van Toskane, over de toekomst
van prinses Louise en hare dochter Anna Mia.
De vrouwen te Dresden zijn intusschen
druk in de weer, om de gewezen kroonprinses
verschillende verrassingen met Kerstmis te
boreiden, in den vorm van geschenken en een
adres van trouw. Te Dresden hoopt men
blijkbaar nog steeds op den terugkeer van de
algemeen beminde prinses.
De krijgsraad te Halle bad dezer dagen
een eigenaardige zaak te behandelen. Een
zekere Müiler was den löa Januari 1888,
toen hij te Maagdenburg als recruut diende,
gedeserteerd, en naar Nederland uitgeweken.
Hier was hij getrouwd. Dat lij het gedaan
had zonder verlof van de milit*iro overheid,
zou hem nu ook nog strafbaar hebben ge
maakt, als het niet langer dan 12 jtren
geleden was.
Müiler, die vader van vier kinderen is,
dacht dat ook zijn desertie verjaard was, en
keerde naar Duitsohlar d terug om zijn kinderen
een Duitache opvoeding te kunnen geven.
Hij meldde zich bij de militaire overheid aan,
maar toen bleek, dat bij zicb vergist had.
EerBt in Maart a a. is zijn desertie verjaard.
Hij werd gearresteerd en voor den krijgs
raad gebracht. Hij zei dat zijn desertie was
veroorzaakt door de plagerijen van een onder
officier, en hij smeekte om consideratie.
Do krijgsraad veroordeelde hem tot óén
jaar en ééa maand gevangenisstraf met vijf
dagen aftrek wegens voor-arrest. In de over
wegingen van het vonnis wordt gezegd, dat
de rechtbank alle gnnstige omstandigheden
ter vermindering van straf in aanmerking
had genomen, maar het minimum van straf,
in deze zaak toegelaten, is één jaar gevange
nisstraf.
BelgiS.
Tusschen koning Leopold en zijne dochters
moet, volgens eenige Brueselsche organen, 1
eene minnelijke schikking tot stand zijn j
gekomen, waardoor dus een rechtsgeding
voorkomen is.
Nederland.
Hillegersberg, 27 Nov. In de vuurwerk-
loods van den heer Gall in deze gemeente
had Dinsdagmiddag een ontploffing plaats.
I Terwijl men bezig was mot het maken van
knaleignalen, ontplofte eensklaps een zoodanig
j voorwerp. Een werkman vlood de deur uit
en bleef ongedeerd. Met een zwaren slag
vloog de geheele inrichting uit elkander en
brandde geheel af. De heer Gall werd eenigszins
gekwetst, terwijl de andere werkman over
het geheele lichaam brandwonden kreeg.
Delft, 25 Nov. 't Was bijna te voorzien,
dat inzake de door den gearresteerde J. M.
van Mannekrede vermoedelijk gepleegde ver
duisteringen, het niet bljjven zou bij de
ontdekking van het feit, waarvoor de justitie
termen scheen te hebben de hand te leggen
op den mede-curator in de genoemde drie
faillissementen, Langzamerhand komen meer
dingen aan het licht, die doen zien boe zon
derling deze curator zyn taak opvatte.
Zoo is thans geblekeu, dat van een faillieten
winkelier in schoenwerk, G. L. M. D., die
in banden van mr. Van M. ten vorigen jare
f 2300 stortte ter voldoening aan crediteuren,
en dan ook op 15 Nov. 1902 gehomologeerd
werd met een accoord van 10 pCtthans
nog vorderingen uit het faillissement onbe
taald zijn, en daaronder tot betrekkelijk hooge
bedragen. De echuldeischers, die, door de
arrestatie opgeschrikt, zich ia allergl bij den
gehomologeerde aanmeldden, werden door
dezen natuurlijk verwezen naar de justitie.
Een ander failliet, die mede mr. Van M.
tot carator had, en reeds vóór enkele jaren
gehomologeerd werd, moet nog steeds uit
handen van dezen «curator" zijn bedrijfs-
boeken van vóór het faillissement terug
ontvangen. Do gehomologeerde maakte zich
over deze beacheideD ten slotte minder druk
en ving zijn zaken aan op een schoonen
grondslag, dus met nieuwe boeken.
Om eenig denkbeeld te geven van do bijna
misdadig Blordige wijze, waarop de gearres
teerde zijn zaken in het honderd liet loopen,
diene, dat de Haagsche justitie Maandag ten
huize van den aangehoudene een uitgebreid
onderzoek instelde en als resultaat daarvan
naar Den Haag deed vervoereneen grooten
koffer en twee valk-zon, gevuld met elukkeu
en brieven, waaronder tul van ongeopende.
Het behoeft zeker nauwelijks gezegd, dat de
instructie lang zal duren, te meer, omdat de
richtingen, waaria het onderzoek wordt voort
gezet of aangevangen, steeds in aantal toe
nemen, waarmede stijging van het vermoedelijk
cijfer der schnlden gepaard gaat.
In verband mot de arrestatie van mr.
Van Munnikrede, te Delft, wordt nog gemeld,
dat het tekort reeds op circa f 170,000 kan
geschat worden.
Hij speculeerde in koffie, kruidnagelen,
spiritus en suiker, voornamelijk op do Beurs
te Parijs.
Eeu tweetal handekfirma's te Rotterdam,
door wiens bemiddeling de mislukte specu
lation geschiedden, zijn voor vrij belaogryke
bedragen in hot tekort betrokken.
Rotterdam, 25 Nov. In verband roet het
vliegend stormweer van Zaterdag op Zondag
maakte men zich te dezer stede ernstig
ongerust over het lot van het stoomschip
«Anglia" der Noderl. Sloomboot-Maatfchappij
alhier, dat Vrijdagmiddag te 5 uur van Ham
burg vertrok, doch waarvan sedert niets meer
werd vernomen. De in aDgst verkeerende
betrekkingen van de opvarenden vernamen
wel dat dit schip te Cuxhaven kon zija
opgehouden, doch toen daarvan geen bevestiging
kwam, werd bun ongerustheid nog slechts
grooter.
En tbans moot het ergste worden gevreesd.
Blijkens een alhier oDtvangen telegrafisch
bericht toch zijn op Borkum, het eiland ten
noorden van Groningen, aangespoeld het lijk
van een man en een doel der lading van de
vrachtboot «Anglia", der firma "W. H. Müiler
Codirecteuren der Nederl. Stoomboot-
Maatechappij.
Uit de papieren op het lijk gevonden bleek
dat het dat is van Öén der opvarenden van
de «Anglia", welk schip dus hoogstwaarschijnlijk
door den zwaren storm beloopeo, uit elkaar
geslagen is.
De «Anglia" was een in 1870 van ijzer
gebouwd scbroefstoomscbip, metende 566 tons
netto en 832 tons bruto, met een machine
van 598 I.P.K.
Het schip voer vroeger van hier op Engeland,
onder Engelsche vlag en den naam «Wineloe'f.
Het was geladen met stukgoed en op Rottef-
damscbe beurs verzekerd.
De opvarenden, ten getale van 17 man,
behoorden voor het meerendeel alhier thuis.
Kapitein was volgens «Neerlands Vloot en
Reederijea" de heer T. J. Zwart.
De storm van Zaterdag I I.
Schipbreuk Scheveningen. Zondag
ochtend vroeg werd van de pier te Scheve-
ningen waargenomen, dat een schip op de
kust komende van den kant van Katwijk in
nood was, hetgeen was op te maken uit de
noodseinen, die van het vaartuig werden ge
geven met flambouwen en door het verbranden
van voorwerpen op dek.
Van de pier werd onmiddellijk de «Maat
schappij Zeebad" gewaarschuwd, die dadelijk
de reddiogemaateckappij en de politie waar
schuwde.
Weldra daagde de reddingsboot op. Van
af de pier werden de vuurpijlen gebruikt,
die doel troffen, terwijl de reddingsboot het
schip kon naderen om do bemanning over te
nemep.
Twaalf man, de geheele rquipage, werden
gered en op do pier aangebracht. Eón der
geredden was gewond aan bet been en óén
aan den arm.
Kort nadat de bemanning de boot ont
ruimd had sloeg het gestrande schip uit
elkaar. De overblijfselen steken boven water
op korten afstand van de pier aan de zijde
van het dorp. Het is gebleken te zijn een
Oostenrijkecho bark met hout geladen, komende
van Triöst en voert den naam van «Hen
rietta".
De bemanning is voorloopig opgenomen in
het Kurhaus.
De Oosten rij keche gezant in Den Ilaag
werd gewaarschuwd.
Een aardig incident deed zicb in den middag
nog voor
Op het wrak waren nog tweo katten over
gebleven; telkens brsebten de golven stapels
bout aan, totdat eindelijk de balk, waarop
de katten een schuilplaats hadden gezocht,
van het wrak word weggespoeld. De twee
poesjes lieten echter niet los, en telkens zag
men ze, als eeu golf den balk aan het oog
onttrok, weer boven komen. Toen dan ook
de twee beesten behouden en wel de kast
genaderd waren, ging er uit duizenden kelen
een hoera op. De katten werden naar baar
eigenaren in het hotel gebraobt.
Het te Delfzijl tbuisbeboorend tjalkschip
«Klaziena", kapt. II. Leertouwer, Zaterdag
morgen van daar, op de reis van Emden
naar Nordon met graan vertrokken, h dien
dag nabij Norderney verongelukt.
De kapitein, zyn cchtgenoote en dochter
Martha moeten daarbij zijn omgekomen.
De zoon, Jan, redde zich met do boot en
is te Emden aangekomen.
Een windhoos heeft om en in Sn eek
groote schade bezorgd. Een watermolen werd
opgenomen en oen meter of tien verder over
een sloot geworpentalloozo schoorsteencn
kwamen naar beneden, molens begonnen door
te draaien, spiegelruiten werden tot gruis
geslagen en wat natuurlijk niet in gebreke
bleef: duizenden dakpannen deserteerden.
Het Nederl. stoomschip «IJmuiden",
van Seaham, met eene lading kolen naar
Nieuwediep bestemd en te IJmuiden als
bijlegger binnen, heeft een vreeeelijke reis
gehad.
Do reddingebooten met davids en stoelen
zyn verbrijzeld. De log en de klok gingen
verloren. De beide bruggen en de telegraaf
zijn verdwenen. Do presenningen van de
luiken afgespoeld. Het stuurrad stuk. Stoom-
leidiDgen met dekstukken en luchtkoker
weggeslagen en alles van dek gespoeld. Door
het vrecsclijke stampen van het schip in de
woeBte zee zijn de steekbouten van den ketel
doorgewerkt, tengevolge waarvan de stoom
ketel lekkage kreeg. Sedert Vrij dagavond
had men gotracht in Nieuwediep binnen te
loopen, doch door ontbreken van een loods
en door de geweldige zoe was men telkens
genoodzaakt weer af te houden, totdat ten
slotte alles dermate ontramponeerd was en
het kompas defect werd, zoodat mon genood
zaakt was naar IJmuiden af te houden en
daar binnen te loopen. Do geheele equipage
was uitgeput en had sedert Vrijdag onaf
gebroken aan 't dek dienst gedaan tijdens
het schip bijoa onophoudelijk door zware
zeeën als 't ware bedolven werd. Het schip
zal toe reparatie naar Amsterdam opatoomen.
Nabij de haven van Goedereede werd
een pet gevonden, welke later bleek te zyn
van den bouwman C. van den W. aldaar.
Vermoedelijk is hem het hoofddeksel tijdens
den hevigen stormwind van bet hoofd gerukt
en is bij bij zijn pogen om het terug te
bekomen, in de haven te water geraakt en
verdronken, want den volgenden dag werd
zijn lijk gevonden.
Stranding te Iloek-van Holland.
Zaterdagavond omstreeks 7 nor werd het
Duitschc 4-maet zeileobap «Mneme", kapt.
Hansen, door de sleepboot «Noordzee" den
Nieuwen Waterweg binnengesleept.
Ongelukkigerwijze brak, juist bij het binnen
komen tusschen de hoofden, de tros en werd
het schip, door den verschrikkelijken storm
uit het Noordwesten, tegen de Zuiderpier
geslagen.
Zoodra dit door de seinwacht te Hoek-van-
Uolland bemerkt werd, werd onmiddellijk de
bemanning van de stoom-reddingsboot ge
waarschuwd en was deze dan ook eenige
oogenblikken daarna op weg. Toen de reddings
boot bij het schip aankwam, wilde de bemanning
het vaartuig echter niet verlaten.
Later in den avond, toen het er waar
schijnlijk niet zoo gunstig uitzag, vonden de
manschappen het zeker toch niet geraden
aan boord te blijven en hebben het schip dan
ook verlaten.
Het zeilschip was geladen met salpeter en
kwam van Caleta Buena.
Op telegrafisch bericht van den heer W.
v. d. Tak, uit Rotterdam, zeilde een gedeelte
der vieschorsvloot van Goedereede ter assistentie
naar het gestrande sohip, teneinde te trachten
de lading gedeeltelijk over te nemen.
Het was zeldzaam hoog water, 2.70 M.
boren hoog water.
De brik «Norden", die eenige weken geleden
op het Noorderhoofd geslagen ia, is nu door
de ontzettende zeiën losgewerkt en aan stokken
op het strand gespoeld.
Van andere zijde wordt nog gemeld
In den nacht van Zaterdag op Zondag by
vliegend stormweer beukten de golven dermate,
dat de bemanning met de reddingsboot naar
den wal ging.
De kapitein bleef evenwel op zyn post en
bleven ook sleepbooten in de nabijheid.
Zondagmiddag is do bemanning aan boord
teruggekeerd en is gisterenavond om 6 uur
bij hoog ty tevergeefs getracht het viermast-
barkechip vlot te sleepen.
Daarop is door den kapitein gecontracteerd
met de firma «L. Smit Co.'s sleepdienst"
tot berging van schip en lading.
Het schip werd dit jaar te Glasgow gebouwd.
Het is zyn eerste reis. Cargadoors zyn de
heeren Wamberzie Zoon te Rotterdam.
Het schip is door sleepbooten afgebraoht.
Te Haarlem heeft de storm een gevel
neergeworpen van een reeks werkmans
woningen in aanbouw bij het krachtetation
van de electrieche tram aan de Leidschevaart.
En timmermansgezel werd tydens het ongeval
door steenen getroffen, en geraakte tnsschen
de balklaag van den vloer, zoodat by zelfs
in bet gasthuis moest worden opgenomen.
OnlaDgs was van deze reeks woningen de
gevel aan de andere zijde ingevallen.
Uit Genemuiden meldt men, dat
alle buitenpolders tusschen de zee en Zwolle
overstroomd worden, zoodat het water van
dijk tot dijk staat. Voor zoover men weet,
zijn er geen ongevallen voorgekomen. De
pOBtbode vau Zwartsluis naar Genemuiden
heeft de reis moeten maken over Hasselt.
De hoogste waterstand was 2.45 -f- A. P.
Door den hoogen waterstand is 't polder
land bij Tjerkgaast (Fr.) geheel onder-
geloopen. Dit is te meer ernstig, omdat de
storm van verleden Zaterdag versoheidene
watermolens heeft vernield, welke dus buiten
werking gesteld zyn. De toestand is in ver
scheidene deelen van Friesland inderdaad
ernstig.
De vraohtboot «Telegraaf I", die, eooals
in ons vorig nommer reeds gemeld is, Zater
dag op den havendam te Ilansweert omboog
liep, is zonder schade vlot gekomen. De boot
kwam ledig van Antwerpen met bestemming
naar Rotterdam.
Te Wemeldinge is lek aangekomen de
met tarwe geladen tjalk «Twee Broeders",
schipper Van de Velde, bestemd naar Pruisen.
Poinpera zijn aan boord.
Uit Ruurloo meldt de Zutph, Ct
In de Meene werden «os beuken ontworteld,
in de Allee twee eiken in de lengte midden
door geretende prachtige eik achter het
gemeentehuis, de kroon van het dorp, ligt
daar uit den grond gesleurd, met zijn reus
achtig wortelgestel eene verdieping hoog, en
zijn kruin een heelen tuin vullend als een
boscbbijna elk huis min of meer gehavend,
vensters ingedrukt, gaten in de daken, reeksen