ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE. Zaterdag 1 Februari 1902. Tweede Blad. HIEUWSTSJDIIlGEll. (Z ierilizeescïie C o u. r a n t). Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post f 1,60. Noord-AmerikaTransvaal, Indië enz. verzending eens per week, f 10,per jaar. 58ste JAARGANG. No. 7649. Dlreotour J. DE LOOZE. Redacteuren: A. FRANKEL. J. WA ALE, alleen voor het binnen- en buitenl. nieuws. Advertentiënran 13 regels 30 Cts. meerdere regels 10 Cts.kunnen uiterlijk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags middags 12 ure bezorgd worden. Groote letter wordt naar plaatsruimte berekend. Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. de Looze, Hoek Schuithaven, Zierikzee. Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. Frünkel, Havenpark 348, Zierikzee. De Transvaalsch-Engeleche oorlog. Londen, 29 Jan. De bladen deelen mede, dat de geestelijke Fillingham, die op het punt is naar Amerika te vertrekken, op een vredes missie te Brussel een langdurig onderhoud heeft gehad met Fischer, die hem machtigde tot de verklaring, dat er op het oogenblik geenerlei vredesonderhandelingen hangende zijn, doch dat er zich in Europa volkomen gerechtigde personen bevinden, die gemachtigd zijn om kennis te nemen van elk redelijk voorstel en dat de Boerenstaten ook nu nog bereid zijn om de vrienden en de bondgenooten van Groot-Brittannië te worden en om zeker heid te geven ten aanzien van de behandeling van het kiesrecht en van de aangelegenheden, waarover geschillen bestaan. De St.-James Gazette verneemt, dat de Nederlandsche nota gesteld was in een zeer vriendelijke, eerbiedige taal. Zij sprak de oprechte droefheid uit, waarmede de verlenging van de vijandelijkheden in Zuid- Afrika door het Nederlandsche volk wordt waargenomen en den oprechten wensch van dat volk, dat de vrede spoedig moge gesloten zijn. De Nederlandsche regeering gaf te kennen dat zij bereid was, elke mogelijke wijze om nader te brengen tot eene oplossing te vergemakkelijken. Het document besloot met het stellen van de Nederlandsche diensten ter beschikking van de Engelsche regeering, voor het geval dat de gelegenheid mocht komen, waarin de Nederlandsche regeering de rol van vriendschappelijk bemiddelaar mocht kunnen vervullen. Volgens een nota van Reuter's Agentschap heeft de Nederlandsche regeering geen vredesvoorstellen aan het onderzoek der Engelsche regeering onderworpen. Veeleer heeft zij aan de Engelsche regeering zekere inblazingen gedaan, die ten doel hebben de middelen te vergemakkelijken om te geraken tot een beëindiging van den oorlog. Men beschouwt het nochthans als twijfelachtig dat een wezenlijke vooruitgang in dien zin mogelijk zijzoolang de oorlogvoerende Boeren zelf geen duidelijken stap gedaan hebben om hun wensch te doen blijken tot het beginnen van vredesonderhandelingen. Dit is de eenige gedragslijn, die hun altoos geoorloofd is te volgen. Amerika. In het hartje van New-York heeft Maandag een hevige dynamietontploffing plaats gehad. Het gebeurde in een tunnel van de Rapid- Transit op ongeveer 150 meter afstand van het Centraalstation, waar een partij dynamiet geborgen was. Volgens sommigen ontstond de ontploffing door het vallen van een steen in het dynamiet, volgens anderen ontstond zij bij de pogingen, die eenige werklieden deden, om het vochtig geworden dynamiet te drogen. Er werden kort achtereen drie knallen gehoord. De voorzijde van het station is vernield, het Murray-Hill-Hötel en nog enkele groote gebouwen in de nabijheid werden beschadigd. Een groote toevoerbuis van de waterleiding werd vernield, tengevolge waarvan de tunnel overstroomd werd. De kracht van de ontploffing was zóó geweldig, dat twee wijken ver geen vensterruit heel bleef, voorbijgangers werden door den lucht druk neergeworpen en tramwagens vielen om. Het Murray-Hill-Hötel staat op instorten en is derhalve door de politie ontruimd. Zes personen werden gedood en 175 gewond, van wie een groot gedeelte in de ziekenhuizen is opgenomen. De ontplofte hoeveelheid dynamiet wordt op 900 pond geschat, terwijl slechts voor 60 pond vergunning was gekregen tot opslag. Vier personen, die met dezen opslag te maken hadden, zijn gearresteerd. De door de ontploffing veroorzaakte schade wordt op 2.400.000 gulden geschat. Zwitserland. In Zürich heeft een man Zaterdagmiddag eerst zijn vrouw, die dezer dagen een kind verwachtte, den hals afgesneden, vervolgens zijn tweejarig dochtertje, en eindelijk met hetzelfde mes getracht zichzelf te dooden. De politie vond hem echter nog bij bewustzijn bij de lijken. Hij vertelde, dat hij in overleg met zijn vrouw, de moorden gepleegd heeft, omdat er altijd ruzie was. De toestand van den man is hopeloos. Engeland» Eene berekening, op officieele gegevens gebaseerd, schat de kosten van de kroniDg van Edward VII op 50 millioen gulden. Meer dan 2} millioen zullen noodig zijn voor hofzwaarden, kanten, zijden kousen en ceintures. Tien millioen zullen uitgegeven moeten worden voor de pairs en hunne vrouwen van het koninkrijk, voor den hoogen adel en de hooge ambtenaren. Een krediet van 12| millioen dat nog overschreden zal worden is uitgetrokken voor de ontvangst in Engeland van al de koningen en prinsen, die de kroning komen bijwonen. En ten slotte is nog een krediet van 121 millioen uitgetrokken voor feestelijk heden, feestmaaltijden door het geheele rijk. Londen, 30 Jan. In de heden gehouden zitting van het Lagerhuis heeft Minister Balfour verklaard, dat de stukken in zake de Tran8vaalsche kwestie, van de Nederlandsche Regeering ontvangen, deze week nog niet openbaar zullen kunnen worden gemaakt. Er is in 1901 voor ruim 18 millioen gulden aan Nederl. boter in Engeland ingevoerd. Frankrijk. Parijs, 30 Jan. De Matin verneemt uit Londen: Iemand, die goed op do hoogte is met al wat er in de hooge regeeringskringen gebeurt, zegt dat de ministerraad de nota uit Den Haag waardeloos acht. Er wordt niets in medegedeeld, geen voorstel in gedaan, niets in gevraagd. Zij bevat alleen eenige. opmerkingen, en het kabinet van St.-James heeft daarop in zeer hoffelijke bewoordingen geantwoord. In het geval de Nederlandsche regeering, door de afgezanten der Boeren daartoe gemachtigd, de Engelsche regeering vredes-voorstellen doet, zal deze ze in zeer ernstige overweging nemen. De Eclair verneemt uit Londen: In het algemeen kan men zeggen, dat de openbare meening in Engeland met groote voldoening de bemiddeling, door Nederland aangeboden, heoft opgenomen. De wensch om de vijandelijk heden zoo spoedig mogelijk geëindigd te zien, wordt hoe langer hoe levendiger bij het volk. De jonge baron de Bern, zoon van een adjudant van keizer Wilhelm, die naar Parijs kwam om Fransch te leeren spreken, maakte daar in een koffiehuis kennis met een paar jonge Duitschers, die hem goed bevielen. Hij ging een wandeling met hen doen en na ongeveer een uur geloopen te hebben, traden de drie heeren een bierhuis op den boulevard Sebastopol binnen. Daar bood een der jongelieden den baron een bizonder fraaie portefeuille van krokodillen- leder aan. Deze weigerde eerst, maar op aandrang van den gever nam hij ten slotte het geschenk aan. Hij wilde echter zijn eigen portefeuille ervoor in ruil geven en bracht den inhoud daarvan, verscheidene bundeltjes banknoten, in de nieuwe portefeuille over. Een poosje later hielp de onbekende den baron bij het aantrekken van zijn overjas en hij wist daarbij met groote behendigheid de beide portefeuilles te verwisselen, zoodat hij met de nieuwe, welke 28.150 francs aan banknoten bevatte, en de baron met zijn eigen ledige portefeuille heenging. Eerst geruimen tijd later ontdekte de bestolene, dat men hem eigenhandig zijn geld in de portefeuille van een dief had laten steken. De politie zoekt ijverig naar de twee vriendelijke Duitschers. Hoe ziet de landbouwer, dat er Kali noodig is? Dat sommige gronden inderdaad kali-arm zijn, gebrek aan kali hebben, en dat daardoor de oogst soms totaal mislukt, is mij onlangs nog gebleken op een hoeve, waarvan de eigenaar mij mededeelde, dat hij eenige jaren geleden op het punt stond zijn grond te ver- koopen, omdat hij niet meer met succes kon boeren. Alles mislukte of bracht slechts de helft op van wat het vroeger opbracht; de granen stonden dun en kort, weinig korrels en weinig stroowaar vroeger beste aard appels groeiden, kon hij nu slechts vier of vijf aardappels van een struik halen, enz., totdat hij van iemand den raad kreeg, zijn heele hoeve eens goed en rijkelijk met kaïniet te bemesten. De man deed het. En zie, als bij tooverslag veranderde de toestandvan af het eerste jaar waren de oogsten beter. Dat hij doorgegaan is met kalibemesting is natuur lijk. In het algemeen is de beste manier om te ontdekken, of een grond gebrek heeft aan kali, of tenminste zou kunnen gebruiken, probceren of met bemesting, die men gewoon is te geveD, vermeerderd met de een of andere kalimest, de opbrengst booger ia dan gewoon lijk. Is dat zoo, dan kan men er van over tuigd zijn, dat er kali-armoede in den grond heerschte, of, dat er tenminste niet genoeg oplosbare kali aanwezig was. Het is natuurlijk, dat de verschillende gewassen, die op een kali-armen grond gegroeid zijn, ook achterlijke kenmerken dragen van het kal'-gebrek van den bodem, waaruit ze zijn voortgekomen. Zoo vertoonen de bladeren van de aardappel plant, als deze gebrek lijdt aan kali, kleine roestkleurige vlekken, die al talrijker en grooter worden. De bladeren zelf zijn klein en verschrompeldzij krullen op, en maken geheel den indruk van halfverdorde, oudachtige plantendeelen. Ook zal men vaak kunnen zien, dat de aardappelen op kali-arme gronden, vroeg rijpen, en een laag zetmeelgehalte hebben. De rogge-oogst laat ook duidelijk het kali-gebrek zien. Gewoonlijk is het stroo slap, en vertoont het graan een sterke neiging tot legeren. Wanneer dit laatste het geval is, kan men gerust zien, of dit niet door te weinig kali komt. Meestal krijgt men door kaïoiet of een gezuiverd kali-zout daarin verbetering. Ook bij den verbouw van wortelgewassen, zooals suikerbieten, mangel wortels, rapen enz., die, zooals bekend is, zeer veel kali behoeven, merkt men het gebrek aan kali aan de vlekken op de bladeren en het ineenschrompelen der bladranden, alsook aan de weinige ontwikke ling der wortels. Brieven uit Berlijn. Van onzen correspondent Een wandeling over en door de „Hocïi- nnd Untergrundbahn". Annie de Jong in de Phiiliarmonie. Berlijn, 23 1 '02. Wanneer over een week of drie vier twee kennissen elkaar ontmoeten, zal hoogstwaar schijnlijk door één van beiden al gauw de vraag op het tapijt worden gebracht: „En wat zeg je van de nieuwe Hochbahn, heb je er al mee gereden?" Zoodra tegen dien tijd het grootsche, nieuwe verkeersmiddel, waaraan meer dan drie jaar is gewerkt, en dat 36 millioen heeft gekost, voor het publiek is opengesteld, zal er in de eerste weken wel storm geloopen worden naar de verschillende stations. Ieder wil er zich natuurlijk persoonlijk van overtuigen, hoe de electri8che spoor functionneert. Gedurende den aanbouw hebben de lokale bladen nu en dan wel berichten gedrukt omtrent den loop der werkzaamheden, doch daardoor was het groote publiek niet veel wijzer geworden, dat zich meestal geen tijd gunt, zelve te gaan zien, hoever de werkzaamheden staan, en dat zich eerst over een publiek werk gaat interesseeren, wanneer het //af" is. De reeds bestaande middelen van vervoer kunnen op den duur de groote menschenmassa's niet meer «bewiiltigen". Op sommige uren van den dag zijn alle omnibuseen, trams en stadt- bahntreinen propvol, en bij alle wachtplaatsen staan groepjes menschen, die telkens teleur gesteld weer van het perron van een nieuwe tram moeten afspringen, wanneer de conducteur hen met z'n laconiek //alles besetzt" niet wil meenemen. Er was groote behoefte aan een nieuwe lijn, welke oost en we9t met elkaar moest verbinden. Zoodra de lijn geheel gereed is, heeft de Berlijner de keus tusschen vier verschillende middelen van vervoer, Tramnet, Stadtbahn, Ringbahn en ten slotte Hoch- und Untergrundbahn. Op een paar lijnen uitge zonderd, waarop met het oog op bruggen, welke vernieuwd moeten worden, nog paarden trams loopen, zijn alle trams sinds een paar jaar electrisch. Terwijl op de Stadt- en Ringbahn lokaaltreinen loopen met stoomvermogen zullen de treinen van de nieuwe Hochbahn uit sluitend door electriciteit worden voortbewogen. Vóór me ligt een Berlijnsch overzichtskaartje van Baedekerverdeeld in drie evenwijdig loopende strooken, noorden, centrum, zuiden. Aan de hand van dit kaartje wil ik trachten in het kort een beschrijving te geven van den loop der nieuwe lijn. Vooraf een paar woorden over Stadt- en Ringbahn. In Stralau, bij het station Stralau- Rummelsburg, op de grens van de centrale, middelste strook en de zuidelijke strook, begint de Stadtbahn in het uiterste oosten van de stad aan den overkant van de Spree, volgt de bochten van de rivier, beschrijft een grooten boog noordwaarts, steeds in het gebied van de centrale strook, en belandt ten slotte aan het station Zoölogischen Garten in het uiterste westen weer op de grens van de centrale en de zuidelijke strook. Zoowel in het oosten als in het westen splitst zich de centrale Stadtbahn in een noordelijke Ringbahn, welke een grooten boog om de noordelijke strook, en in een zuidelijke Ringbahn, welke eveneens een grooten boog om de zuidelijke strook beschrijft. Deze noordelijke en zuidelijke Ringbahn beweegt zich hoofdzakelijk langs de uiterste grenzen der groote stad. Wanneer men zich nu de (centrale) Stadtbahn voorstelt als een halve maan, welker uiteinden in het uiterste oosten en in het uiterste westen op de grenslijn tusschen de centrale - en de zuidelijke strook (van de kaart) rusten, en deze beide punten met elkaar door een rechte lijn verbonden denkt, heeft men meteen eenigs- zins een begrip gekregen van de ligging der Hochbahn. Of de nieuwe verbindingsweg tusschen oost en west, geheel in de zuidelijke strook van de kaart gelegen, op den duur zooveel publiek zal vervoeren alsde Stadtbahn, valt te betwijfelen, daar de centrale, middelste strook niet alleen den Thiergarten, maar ook de druk bezochte Friedrichstadt met Friedrichstrasse en Unter den Linden en meer oostwaarts het oudste en drukste gedeelte van de stad omsluit, terwijl in de zuidelijke strook uitsluitend nieuwere, minder interessante gedeelten zijn gelegen. Vrijwel drie vijfde gedeelte van de nieuwe lijn is Hochbahn, twee vijfde gedeelte, in het westen, Untergrundbahn. Het elegante en rijke westen mocht niet door een ijzeren viaduct z/verunziert" worden. Sinds een jaar of tien geleden vlak bij de Zoölogische Garten ter nagedachtenis van den ouden keizer de Romaansche Kaiser-Wilhelm-Gedachtniskirche is verrezen, behoort deze stadswijk met hare breede straten en prachtige huizen tot de gezochtste en meest fashionabele. Op het plein rondom deze kerk kruisen zich twee riante en breede boulevards, de Kurfürstendamm, komende van het Landwehr-kanal, vlak bij den Thiergarten en voerende naar Halensee en den Grunewald, en een andere avenue, komende van de Potsdamerstrassewelke achtereenvolgens drie namen voert, Bülow-, Kleist- en Tauenziënstrasseen twee fraaie pleinen doorkruist, de Wittenberg- en de Nollen- dor fplatz. Oorspronkelijk was men voornemens de Hochbahn tot in het westen door te trekken, doch daartegen verzette zich de Keizer, die het recht heeft, ook in stedelijke- en verkeers- aangelegenheden zijn veto uit te spreken. In geen geval mocht langs de Gedachteniskirche een ijzeren viaduct gebouwd worden. Het vrije uitzicht op de werkelijk mooie kerk zou daar door geheel benomen worden, en de geheele wijk zou een groot deel van hare voorname deftigheid door de ijzeren sta-in-den-weg hebben ingeboet. Derhalve werd de Hochbahn gedoemd, op aan merkel ijken afstand van de kerk in den grond te verzinken om dan in een Untergrund bahn te veranderen. Het kwam er nu maar op aan, de plaats te bepalen, waar de lijn in schuine richting in den bodem zou verdwijnen. De eigenaars van huizen in de voorname Bülow-, Kleist- en Tauenziënstrassen waren terecht beducht, dat de huurwaarde van hunne woningen belangrijk zou dalen, wanneer het uitzicht uit de ramen door het ijzeren gevaarte in het midden van de straat belemmerd werd. De //Bülow-straders" kregen nul op het rekest, evenals de villa-bewoners aan de Nollendorf- platz. In weerwil van hun protesten werd de Hochbahn tot midden op den Nollendorfplatz doorgevoerd, vanwaar zij in schuine richting met een vrij sterke helling overgaat in den tunnel onder Kleist- en Tauenziënstrasse. Het is alsof men er indertijd bij den aanleg der nieuwe straten een voorgevoel van heeft gehad, dat vroeg of laat de verkeersmiddelen meer plaats zouden eischen dan vroeger. Op het geheele traject, van de Oberbaumbrücke over de Spree in het oosten tot aan den Zoölogischen Bahnhof in het westen, zijn al de straten, welke de Hoch- en Untergrundbahn volgt, buitengewoon breed. Aan beide zijden langs de huizeneen breede trottoir en geasfalteerde rijweg, en in het midden een door boomen geflankeerde wandelweg ter breedte van de geasfalteerde straten links en rechts. Als een onafzienbare, grauwe, ijzeren spoor wegbrug zonder water er onder, staat daar de Hochbahn in het midden van de straat. Hare luchtige pijlers rusten links en rechts op den rand van den breeden wandelweg, welke nu in een overdekten bogengang is veranderd met een aardig perspectief, waaronder men steeds droog kan wandelen, al stortregent het ook links en rechts op het asfalt. Het niveau van de Hochbahn komt vrijwel overeen met de tweede verdieping der huizen. Nu het gevaarte er staat, valt het nog vrijwel mee, dat het uitzicht er niet meer door belemmerd wordt. Beneden op straat heeft men er weinig hinder van, daar de slanke pijlers zeer wijd uit elkaar staan. Maar waar de bewoners wel hinder van zullen hebben, is het oorverdoovend geraas van de nieuwe lijn, dat het snorren en suizen van de electrische trams beneden op Straat, links en rechts van de Hochbahn, geheel zal overschreeuwen. Me dunkt, de bewoners zullen zenuwen als kabel touwen moeten hebben om daartegen bestand te zijn, en het zou me niets verwonderen wanneer na de opening van de lijn, een uit tocht wen masse" plaats heeft. z/Het is, of er een geweldige, rommelende onweersbui op komt zetten", vertelde me klagend een dame aan het Tempelhofer Ufer, waar aan de overzijde van het water de Hoch bahn voorbij voert. «Het zijn nu nog pas proefritten, maar als alles geregeld is, zal er alle vier minuten van links en alle vier minuten van rechts een trein voorbijkomen, dus om de twee minuten zullen we een geraas hooren, alsof in volle vaart een trein over een ijzeren spoorwegbrug stuifthoe we dat op den duur uithouden, mag de hemel weten Uitgerust met een speciale //permit" van één der hoofd-ingenieurs van de door Siemens en Halske gebouwde lijn maakte ik kort geleden een ontdekkings-wandeltocht over en door de geheele Hoch- en Untergrundbahn. Ik herhaalde die wandeling nog eens, en had bij die gelegen heid wel een ongeluk kunnen krijgen, daar het linker spoor onder stroom stond, wat ik niet wist. Gelukkig had ik voortdurend tusschen het hek van het viaduct in het rechter spoor geloopen en dus geen letsel gekregen, doch ik besloot het maar bij het experiment te laten, daar er nu voortdurend dagelijks proef ritten plaats hebben en dus beide sporen onder stroom staan. Rechts van elk spoor is ongeveer ter hoogte van een halven meter een derde rail aangebracht, waardoor de electrische stroom geleid wordt. Beginnende bij de monumentale, gotische Oberbaumbrücke in het oosten houdt de Hochbahn zich voortdurend in het midden van de eindelooze, eentonige Skalitzer- en Gitsikiner strassen, tot zij aan het Hallesche Thor bij de Belle-Alliance-Platz, waar de Friedrichstrasse eindigt, het Landwehr-Kanal nadert. Nu begint de lijn interessant te worden, daar men verderop bij den bouw groote moeilijkheden moest overwinnen. Niet ver van het Hallesche Thor, meer naar het westen, liggen aan de binnen zijde van het Landwehr-Kanal twee groote Kopstations, de Anhalter- en Potsdamerbahnhof, wier uitgestrekte emplacements en rangeer terreinen aan gene zijdeten zuiden van het kanaal liggen. Dit enorme terrein met honderde rails moest door de Hochbahn getraverseerd worden om haar weg naar het westen te kunneH voortzetten. Daartoe moesten grootsche, technische kunstwerken verrijzen. De lijnen, welke in den Anhalter Bahnhof samenloopen, worden langs verschillende, naa9t elkaar liggende spoorbruggen over het kanaal geleid. Hoog boven deze spoorbruggen heeft men nu een majestueuse spoorbrug gebouwd voor de nieuwe Hochbahn, welke in schuine richting over de spoorbruggen en door een monumentalen steenen boog van het Krachtstation wordt geleid naar een geweldig steenen viaduct, dat op het gezamenlijke rangeerterrein van de Potsdamer en Anhalter-Bahnhof is verrezen. Een indruk wekkend stuk werk! Als een antiek romeinsch aquadukt staat daar het //Geleisdreieck", het in den vorm van een driehoek gebouwde steenen gevaarte. Beneden, aan zijn voet jagen en snorren in rustelooze vaart, treinen zonder tal, komende en gaande van en naar de beide spoorwegstations, representanten van een vervoermiddel, dat nu ook al oud begint te worden; hier boven heerscht uitsluitend de electriciteit. Als straks de nieuwe lijn voor het publiek wordt opengesteld, zullen we uit onzen electrischen trein met een zekere neer buigende welwillendheid naar die veranderde spoortreinen aan den voet van het steenen viaduct staren. Yan het Geleisdreieck voert een korte zijlijn in schuine richting noordwaarts naar den tunnel onder de Potsdammerplatz. Yoor- loopig is hier een eindstation. Naderhand zal de Untergrundbahn doorgevoerd worden onder de geheele Leipziger- en Friedrichstrassen. De hoofdlijn van de Hochbahn vervolgt haar weg westwaarts langs een dubbele brug dwars over het rangeerterrein. Parallel aan dit terrein loopt aan de westzijde de Dennewitzstrasse. Tegen de huizen van deze straat zou de Hochbahn het //hoofd hebben gestooten", maar de ingenieurs zijn voor geen kleintje vervaard. Er werd eenvoudig een geweldige bres gemaakt in één van de huizen. Yan de straat, gelijk vloers tot in de derde verdieping werd het huis uitgebroken ter breedte van de Hochbahn. Het overblijvende gedeelte van het huis links en rechts en daarboven werd goed gestut en nieuw afgewerkt, en zegevierend kon de Hochbahn dwars door dit huis haren tocht westwaarts voorzetten door de Bülowstrasse, dwars over de Potsdamerstrasse tot naar den Nollendorfplatz, waar zij voor het voorname westen en de statige Kaiser-Wilhelms- Gedachtniskirche in het verschiet de wijk moet nemen in den donkeren tunnel. Hoe men hier te werk is gegaan in een aansluitenden brief. Het doet me genoegen, weer iets goeds te kunnen melden van een veelbelovende Hol- landsche kunstenares. Op het Woensdagsche philharmonische concert van de vorige week onder leiding van Rebiéek, waar o. a. ook van Anrooy's Rhapsodie Piet Hein werd gemaakt,

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1902 | | pagina 5