minderjarige meisje verboden. Hot meisje zocht
daarna den beklaagde op, en deze hield haar toen
voor hare onders verborgen, eerst in een paar
verschillende logementen, daarna in een door hem
gehunrde woning, van waar zjj op verzoek van de
onderB door de politie werd teruggehaald.
Het openbaar ministerie vorderde beklaagde'!
veroordeeling tot 3 maanden gevangenisstraf.
KKBKWIECW».
Zleriltzee. De collecte, bjj gelegenheid van
het biduur in de Geref. Kerk alhier gehouden ten
behoove van de betrekkingen der gesneuvelden in
Transvaal en Oranjo-Vrjjstaat, bedroeg f 64.806.
Hieuwerkerk, 9 Maart. In den bid
stond voor Transvaal", gisterenavond gehouden,
traden voor een talrjjk gehoor op ds. P. v. d.
Linden en ds. Geerling van Brouwershaven. Na
het zingen van ps. 68 1 en na gebed schetste de
eerste spreker in korte trekken het lgden en strgden
der Hollandsche Kolonisten tot hun vestiging in
de Transvaal.
Na het zingen van ps. 33 9 sprak ds. Geerling
over de hedendaagsche gebeurtenissen. Met het
zingen van ps. 118 4 en gobed, werd de bjjeen-
komst gesloten.
De collecte heeft opgebracht ongeveer f 58,50.
O H P E B W 1J s.
Benoemd tot onderwjjzer te Abbebroek de heer
P. Btabjj te Tholen.
Door den gemeenteraad vao Vlissingen is
met algemeene stemmen het voorstel aangenomen
van Burgem. en Weth. tot goedkeuring van een
gewjjzigd plan voor den bouw eener zesklassige
school en onderwgzerswoning op het z.g. >Eiland".
Post en Telegrafie.
Bg Kon. besluit is benoemd tot directeur van
het postkantoor te Ginneken, met ingang van
1 April a.s., de heer A. Boot, geboren te Burgh,
thans in gelijke betrekking te Valkenswaard.
Laatste Berichten-
Partls* 8 Maart. Een hevige brand brak
tegen den middag uit in het Thé&tre Francais. Om
één uur stond het geheele gebouw in vlam. De
oorzaak is onbekend.
De brand in het Thé&tre Francais ontstond
door een gebrek aan de electrische geleiding,
waardoor de decoraties gedurende een repetitie in
brand geraakten. Een verkoold lgk, men denkt dat
van een actrice, is teruggevondeneen brandweer
man werd verwond.
De brand zal tot den schouwburg beperkt bljjven.
Het gevonden lgk is dat van mile. Henriot.
Loiulen, 8 Maart. De Koningin kwam heden
te 1 uur aan het Paddingtonstation aan en reed
naar het Buckinghampaleis. De straten waren door
een dichte geestdriftvolle menigte gevuld en voor
alle ramen zaten kjjkers. Troepen studenten on
schooljongens zongen het Volkslied.
Bloemfontein, 6 Maart. President Krtlger
is hier aangekomen, en door president Steyn aan
het station begroet. Zich tot de menigte wendende,
zeide Krtiger, dat, als het volk trouw bleef in het
geloof in tgd van tegenspoed, God welhaast weder
het getjj ten hunnen gunste zou doen keeren.
Er komen geen berichten van troepenbewegingen
in het zuiden of westen, maar deze stilte wordt
beschouwd als die, welke den storm voorafgaat.
Pretoria, 6 Maart. Officieel wordt mede
gedeeld, dat in het ernstige gevecht van verleden
Zondag bg Dordrecht de Engelschen teruggedreven
zjjn met groote verliezen. Drie kanonnen werden
door de republikeinen genomen deze verloren drie
dooden en vjjf gewonden.
Reuter seint uit Kaapstad, dat een geheel
eskadron van Kitchener's ruiterg, eon van de nieuwe
regimenten Kaapscho vrijwilligers, die na de komst
van Lord Roberts zjjn opgericht, in gevangenschap
is geraakt, en te Pretoria is aangekomen. Dit
eskadron was den 13en Februari met nog twee
andere afgesneden deze laatsten wisten echter te
ontkomen, on zjjn in het kamp bjj Paardeberg
teruggekeerd.
PREDIK]
in onderstaande Gemeenten van
hondag 11
De Geref. Kerk te Zierikzee:
's Voorin, tien ure en 's avonds zes ureLeeskerk.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorin, tien ure en 's avonds
zes ure: ds. Esselink.
Herv. Kerk te Kerkwerve:
's Voorin, half tien ure: ds. Blankert.
Herv. Kerk te Serooskerke:
's Nam. twee ureds. v. d. Broek van Brouwershaven.
Herv. Kerk te Burgh:
's Nam. twee ure: ds. Blankert van Kerkwerve. (Doopsbed.)
Herv. Kerk te Renesse:
Geen dienst.
Herv. Kerk te Noordwelle
's Nam. twee ure: ds. Nauta van Noordgouwe.
Herv. Kerk te Haamstede:
's Voorin, half tien ure: ds. o. Krevelen.
Geref. Kerk te Haamstede:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Koolttra.
Herv. Kerk te Eikerzee:
's Voorm. half tien ure: ds. Couvée. (Collecte voor de kerk
te Kerkwerve)'s avonds half zeven ureIdem. Cat. Zondag 4.
Geref. Kerk te Eikerzee:
's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds
half zeven ure: ds. Raman.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. half tien ure en
's nam. twee ureds. Raman.
Herv. Kerk te Brouwershaven:
's Voorm. tien ureds. v. d. Broek.
Geref. Kerk te Brouwershaven:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Geerling.
Herv. Kerk te Zonnemaire:
's Nam. twee ure: ds. Nauta van Noordgouwe.
Geref. Kerk te Zonnemaire:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: Leeskerk.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. half tien ure,
's nam. twee ure en 's avonds zeven ure: ds. Ruys van
Ooi tgensp laat.
Herv. Kerk te Noordgouwe:
'sVoorm. tien ure: ds. Nauta.
Herv. Kerk te Dreischor:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure ds. Burger.
Herv. Kerk te Ouwerkerk:
's Voorm. half tien ureds. Kunst.
T E L E G B A MM E
Middelburg, 9 Maart.
De Liberale Kiesvereeniging stelde den heer
H. P. den Bouwmeester candidaat voor de Prov.
Staten voor hot district Middelburg.
Het personeel van de stoommeelfabriek, firma
de wed. Kakebeeke, bracht gisterenavond een
serenade met fakkellicht aan den heer M. Salberg,
lid der firma, ter gelegenheid van zjjn zilveren
bruiloftsfeest. Een massa volks was op de been.
Bengaalich vuur werd ontstoken. De Transvaalsche
volksliederen klonken uit honderden kelen. Groote
levendigdeid heerschte gedurende den ganschen
avond op de strateo, vooral op den Dam, de woon
plaats van den jubilaris.
'8 Gravenhage, 9 Maart.
In de Tweede Kamer zjjn bjj de behandeling van
het leerplicht-ontwerp aangenomen de redenen van
vrjjstelling der verplichting tot schoolbezoek met
handhaving van overwegende bezwaren tegen het
onderwjjs. Verworpen werd het amendement
Ketelaar, om een overwegend godsdienstig bezwaar
te eischennadat do Minister Troelstra, Tydeman
en den voorsteller had gerustgesteld, dat bezwaren
tegen den persoon van den onderwjjzer ontvankelijk
zjjn verworpen en dat de regeering met subsidiön
zal bevorderen de door Troelstra voorgestelde voor
ziening in onderwjjs aan schipperskinderen.
jLonden, 9 Maart.
Het Departement van Oorlog heeft besloten in
Natal een kleine bezetting te laten, en White met
een aanzienljjk deel der Britsche strjjdmacht in
Natal naar de zuidgrens van den Oranje-Vrjjstaat
te zenden.
Durban, 8 Maart.
De vliegende Engelsche colonne, welke via Zoeloe-
land Transvaal binnendrong, moest na een gevecht
met de Boeren, op Melinott terugtrekken.
Ingezonden stukken-
Mijnheer de Redacteur I
Naar aanleiding van het insinueerende stuk van een
zekeren H. uit St. Maartensdijk over «De Generale kas of
het verplichte kwartje", voorkomend in uw blad van Dins
dag 6 Maart 1.1, verzoek ik U beleefd onderstaande regelen
op te nemen.
Een edel doel voorzeker, dat H. zich voorstelt, om in
ruimeren kring bezwaren bekend te maken en verzet aan
te prediken tegen eene langs wettigen weg tot stand gekomen
zaak, die met geen ander doel ingevoerd is, dan onhoudbare
en droevige en eener Christelijke kerk onwaardige toestanden
in onze (ook H.'s?) Kerk te verhelpen. Een doel «den naar
Gods woord teruggekeerden Christen" waardig om een
zaak, die met eenigen goeden wil van de gemeente niet
anders dan goed kan werken voor onze (ook H.'s)? Kerk, bij
de goed-willenden verdacht te maken als «afkeerend van
Gods woord". Eene voorwaar zeer Christelijke (laat staan
nog zeer Gereformeerde) handelwijze, om in het arsenaal
der Schrift naar eenige bijbelplaatsen te gaan zoeken, en
deze als wapenen ter dooddoening zeer vriendelijk aan te
bieden aan de onverschilligen, de lauwen, de onwilligen,
voor wie ieder raiddel om zich aan de verplichting jegens
de Kerk te onttrekken, zeer welkom is, en die dan ook U,
o H., wel zeer dankbaar zullen zijn, dat gij hen in staat
stelt zulks op een zoo recht Christelijke, Gereformeerde,
Protestantsche, Bijbelsche wijze te doen. Een heerlijk werk,
om in jonge harten, die zich voorbereiden tot het lidmaat
schap hunner Kerk, uit te strooien het zaad des verzets en
des twijfels; een werk waardig, o ja, den waren volgeling
des Heeren, die vermaande geen dezer kleinen te ergeren;
een werk, niets gemeen hebbend, o neen, met dat van den
vijandige» mensen, die onkruid midden in de tarwe zaaide.
H. verwijst ons naar Matth. 20 25 en 26. Maar H., die
in de Schrift zoo goed thuis is, weet ook wel, dat deze
plaatsen moeten gelezen worden in den context Matth.
20 2028, waar niet anders dan gewaarschuwd wordt
tegen den geestelijken hoogmoed, waarmee men zich boven
den broeder verheven waant; in het Godsrijk is hij groot,
die dienaar is, en hij de eerste die dienstknecht is; niet het
zich laten dienen, maar het dienen geldt in het Godsrijk
als 't meesteeen gansch andere orde dus dan in de wereld,
waar de oversten der volken en de grooten zy zijn, die
heerschappij voeren, macht gebruiken, dus zich laten dienen.
Al zijn er nu in een Hervormd Kerkgenootschap besturen
noodig, tegen die besturen kan men geen verzet aanprediken
met een beroep, zooals H. er op nahoudt; want die besturen
willen zich niet laten dienen om hunzelfs wil, en deoken er
niet aan zichzelf de hoogste plaats toe te kennen in het
Koninkrijk ten koste van anderen.
II. leest in 1 Petr. 5 2 en 3 »dat de ouderlingen de
kudde Gods, die onder hen is, moeten weiden (maar) niet
als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren". Wij
lezen daar (altijd in dót verband) niet een aansporing aan
de kudde om tegen de herders op te staan (wat H. er van
maken wil), maar alleen een vermaning tot de opzieners
om hun opzicht uit te oefenenniet gedwongen, maar vrij
willig; niet om vuil gewin, maar met bereidvaardigheid;
tEURTEN
chouwen en Duiveland.
Haart 1 9 O O.
Chr. Geref. Kerk te Zierikzee:
's Voorm. half tien ure, 'snam. twee ure en 's avonds zes
ure: ds. Wessels.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. half tien ure,
's nam. twee ure en 's avonds zes ure: ds. Wessels.
Herv. Kerk te Nieuwerkerk:
'sVoorm. half tien ure: Geen dienst; 's nam. twee
ure: ds. v. d. Linden.
Geref. Kerk te Nieuwerkerk:
's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure:
Leeskerk.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. 9 30 ure, 's nam.
2 ure en 's avonds 5 30 ure ds. v. Bueren van Bruinisse.
Oud-Geref. Kerk te Nieuwerkerk:
's Voorm. 9.15 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure:
de heer Beversluis van Middelburg.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. 9.15 ure, 'snam.
2 ure en 's avonds 5.15 ure: Leeskerk.
Herv. Kerk te Oosterland:
's Voorm. half tien ure: dr. Smit.
Geref. Kerk te Oosterland:
's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure:
Leeskerk.
Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. 9.30 ure, 's nam.
2 ure en 's avonds 5.30 ure: ds. Buitenhuis van Vreeswyk.
Herv. Kerk te Sirjansland:
's Voorm. half tien ureds. v. d. Linden van Nieuwerkerk;
'snam. twee ure: Leeskerk, D. Hanseouderling.
Herv. Kerk te Bruinisse:
's Voorm. half tien ure: Leeskerk; 'snam. twee ure:
dr. Smit van Oosterland.
Geref. Kerk te Bruinisse:
's Voorm. half tien ure en 's avonds vijf ure: ds. v. Bueren.
Oud-Geref. Kerk te Bruinisse:
's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds vijf
ure: Leeskerk.
Evangelisatie Zierikzee:
Zondagmorgen tien ure, 's nam. drie ure en 's avonds
8 urede heer Straub van Kloetingen Donderdag 15 Maart,
's Avonds acht ure: de heer Weltevreden. Zaterdag 17 Maart,
'sAvonds acht uur: Bidstond.
Evangelisatie Brouwershaven
Zaterdag 10 Maart, 's Avonds zeven urede heer Straub
van Kloetingen.
Zondag 11 Maart, 's Voorm. half twaalf ureZondagsschool.
Evangelisatie Zonnemaire
Zondag 11 Maart, 's Voorm. elf ure: Zondagsschool.
niet als heerschende, maar voorbeelden der kudde zijnde.
II. moet al zeer weinig de goede bedoeling kunnen waar-
deeren in hen, die geroepen zijn tot het opzienerschap en
tot de uitoefening van het bestuur; en zijn hart moet al
zeer geneigd zijn anderen te verdenken van het kwaad, dat
in zyn (H.'s) hart schuilt, om zóó de langs wettigen weg
gekozen besturen in onze Kerk verdacht te maken van
bestuur over haar te oefenen, alleen uit bedwang, maar
niet gewillig; alleen om vuil gewin, maar niet met een
volvaardig gemoedalleen om te heerschen over het erfdeel
des Heeren, maar niet als voorbeelden der kudde.
H. stelt 't voor, alsof bet lidmaatschap der »uiterlijke"
Kerk feitelijk afhankelijk wordt gesteld van de betaling van
een kwartje, anders volgt afsnijding. Waar leest II. dat
vreeselijke woord «afsnijding" dat ontzettende dreigement?
Zal ieder, die aireede lidmaat is, worden «afgesneden",
wanneer hij er niet toe besluiten kan een vrijwillige bijdrage
te geven aan de Kerk? Men stelle zich gerust, want het
dubbelzinnige dreigement van H. is maar loos alarm (of is
't soms zoet lok-gefluit naar een ander kooitje?)
Dubbelzinnig noem ik H.'s dreigement, want hy verzwijgt,
dat men in het bezit blijft van het lidmaatschap (om «af
gesneden te worden moet men immers eerst verbonden
zijn?), ook wanneer men niet besluiten kan een bijdrage te
geven.
«Maar", zegt H., «wie lidmaat wil worden, moet dan toch
een kwartje betalen 1 En wie dat niet wil, die wordt immers
ook geen lidmaat I?" Van afsnijden is dus geen sprake;
wie niet betalen wil, laat zich ook niet verbinden; want
't gaat natuurlijk niet wel aan, zich eerst te laten beves
tigen en dan te weigeren het kwartje te betalen. Wie
toetreedt tot het lidmaatschap, verbindt zich met die toe
treding minstens 25 cent per jaar bij te dragen. En wie
verplicht iemand tot het lidmaatschap? 't Is immers vrije
keuze, die geschiedt uit vrije beweging des harten? De vraag
blijft dan nog maar, of één kwartje per jaar, dat is nog
geen halve cent per week, als kleine voldoening aan de
groote verplichting jegens de Kerk, een belemmering zou
wezen voor die vrije keuze.
«Ja maar", zegt H., «je moet je niet laten dwingen, tot
een halve cent evenmin als tot een half millioen". Maar
wat heeft die nog geen halve cent te maken met die vrije
keuze? Men besluit, daartoe de vrijheid van God verkregen
hebbende, tot het lidmaatschap toe te treden, maar neemt
dan ook stilzwijgend de verplichting op zich een jaarlijksche
bijdrage te geven. Kunnen wij dat dwang noemen? Als bij
H. zekere regels gelden in huis, en ik wil van zijn gast
vriendschap gebruik maken, neem ik dan niet stilzwijgend
de verplichting op mij, mij te schikken naar de regels, die
bij H. in huis gelden; en mag ik dan klagen, dat ik van
de gastvriendschap van H. word «afgesneden", wanneer ik
mij niet aan die regels wil houden? Mag ik dan tot verzet
aansporen tegen H. en hem noemen een tyran, wanneer hij
bij de intrede in zijn huis van my verwacht, dat ik mij aan
zyn huisregels zal houden?
Maakt de nieuwe bepaling misschien ook den indruk van
dwang, alleen omdat het iets nieuws is, door de noodzakelijk
heid noodig gemaakt?
Stelt, dat die bepaling al jaren lang gegolden had,
evenals zoovele andere, waartoe de nieuwe leden en
bedienaren der Kerk zich bij hun toetreding verbinden, zou
men dan nog zoo spreken van dwang? Is hier geen mis
verstand, omdat men mis verstaat en verkeerd wil verstaan?
't Is vreemd, dat II., die ongetwijfeld een warm vriend
onzer Kerk is, en voor die vriendschap ook wel veel zal
overhebben, het zoo toejuicht, dat men in St. Maartensdijk
het kloeke besluit heeft genomen, het lidmaatschap, zoo
vurig begeerd I om «des beginsels wil" te wijzen van de
hand (om het elders te gaan zoeken?)
Moest H. het niet veeleer bejammeren, dat wij in onze
Kerk zóózeer zijn verwend, zóó weinig gewoon zijn iets op
te offeren, dat wij zonder bezwaar de ernstigste beloften
afleggen voor belijdenis en wandel (ten minste, wij hooren
het niet zoo heel dikwijls, dat de aannemelingen gezamenlyk
zicli terugtrekken, uit schroom voor den ernst der beloften,
die hun zullen worden afgevraagd, óók uit dwang?),
maar dat wij gaan zuchten en klagen, ja rebelleeren, zoodra
van ons wordt gevraagd een kleine geldelijke opoffering.
Moest H., die zulk een vriend der Kerk is, niet vééleer vol
beschaming erkennen, dat de nieuwe bepaling noodzakelijk
is geworden door de schuld der leden, die de Kerk zoo
treurig hebben laten liggen, dan zijn liefde te betuigen voor
de Kerk op een wijze, die ons sterk doet denken aan
Jacobus 2 15 en 16.
En wie beweert, zooals H. insinueert, dat van nu af aan
de geestelijke gemeenschap aan Christus' heerlijkheid door
de Kérk verkrijgbaar wordt gesteld van af 25 cent? Wil
H. dan beweren, dat men tot nu toe diezelfde gemeenschap
van de Kerk gratis kreeg? NeeD H., de Kerk weet even
goed als gij, dat zy de zegeningen van Christus' heerlijkheid
niet verkrijgbaar kan stellen voor wie tot haar toetreden,
niet gratis (zooals volgens U, o H., tot nu toe), niet voor
25 cent, en niet voor nog zooveel. Die zegeningen blijven
een gave Gods, om niet en onverdiend door Hem geschonken
van den H. Gdie het geloof in onze harten werkt.
Overdenk liever Joh. 7 37 en Openb. 22 17, opdat gij
moogt leeren God te danken; wellicht zult gij er dan ook
wel toe kunnen besluiten als kleine vrucht van dankbaarheid
een bijdrage te geven voor de Kerk, die niet zelve over de
weldaden van Christus beschikt (en ze dus ook niet kan en
wil verkoopen, zooals gij insinueert dat ze doen wil), maar
die er is om Gods naam, en dag, en woord te heiligen, en
de gemeente te brengen tot en te leiden in het geloof;
doch die zulks onmachtig is te doen met zwakke, gebrekkige,
vervallen, noodlijdende middelen, welke ze niet kan ver
beteren, zoolang haar leden haar zóó in den steek laten.
Want hoe kan een Kerk aan haar roeping beantwoorden,
wanneer haar de middelen daartoe in zoovele opzichten
ontbreken?
En is het dan haar niet geoorloofd een dringend beroep
te doen op het plichtgevoel harer leden; mag ze dan door
den nood gedrongen hare leden door een voorschrift niet
aan hun verplichting herinneren, nu dezen zoo jammerlijk
in hun verplichting jegens haar te kort kwamen? Moeten
haar leden dan maar van haar verwachten de toebrenging tot
en de opleiding in het geloof zonder eenige opoffering en
verplichting van hun kant? (Want 'tis, dunkt me de
goede uitzonderingen niet te na gesproken genoegzaam
gebleken, dat de groote meerderheid vrijwillig niet heeft
willen doen voor de Kerk, wat nu enkelen smet dwang"
niet willen doen. Ware het anders geweest, het Reglement
op de Generale kas ware niet gekomen).
En is de zaak zelve waarlijk wel zoo heel nieuw? Moest
niet ieder onder Israël bijdragen aan de tempelbelasting ten
behoeve van den eeredienst in den tempel (Ex. 30 14 en 15),
en betaalde ook Jezus de didrachmen niet? (Matth. 1724,25a).
Ergerlijk wordt H., wanneer hij den draak gaat steken
met de vragen bij de bevestiging I Hij zegt, dat men bij de
gewone vragen thans wel kan voegen«En zijt gij des zins
en des willens het kwartje te betalen Hoe lafhoe oneer
biedig 1 hoe weinig begrip toonend van den ernst van dat
oogenblik! In sommige Kerken hangt een bordje, waarop
men verzocht wordt, niet te rooken of onzindelijk te zijn.
Zou H. het nu niet erg laf van zichzelven vinden, wanneer
hij in denzelfden trant zeide: men kan bij de vragen by
de bevestiging ook wel voegen«zijt gy des zins en des
willens uw pijp uit te slaan en de zindelijkheid te betrachten?"
Is het al niet duidelijk genoeg gevraagd aan de aangeno-
raenen, die bovendien van te voren al ernstig op de vragen
en haar beteekenis zijn voorbereid, «of zy beloven tot den
bloei der Ned. Herv. Kerk roet opvolging van hare verorde
ningen vol ijver mede te werken?"
H. vreest ten slotte, dat de Synode «die nu de gemeente
één kwartje opleggen kan, wel eens er toe besluiten kon
dit bedrag te verdubbelen, en wie zou haar dan verhinderen".
Nu ja, als als als als de Synode
eens niet meer zou weten wat ze deed, wie weet
wat er dan nog eens kon gebeuren. Bovendien, H.
weet wel, dat de Synode hare besluiten zoo maar niet
buiten de andere vertegenwoordigers der gemeenten om
neemt, en dat juist het Reglement op de Generale kas met
zulk eene bijna algemeene instemming is begroet.
Gemakkelijk is het, wanneer men een hond wil slaan,
een stok te vinden, en H. gebruikt daartoe desnoods een
paar bijbelplaatsen. En veel bijval vindt zulks bij de onver
schilligen, de lauwen, de kwaadwilligen; terwyl de zwakke
geesten er door worden geschokt.
Maar beter is het een beroep te doen op de bereidwilligheid
om de lasten te dragen, wil men deeleu in de lusten; een
beroep op de samenwerking van allen, die van goeden wille
zijn, om te voldoen aan een verplichting, die op allen rust
jegens onze Kerk.
Behoort H. tot onze Kerk, hij moge bedenken ra hoeverre
hij als schuldenaar tegenover haar staat. Behoort hij echter
niet tot haar, en is zyn ingezonden stuk niets dan eenige
lokspijs om argeloozen tot zyn kring te lokken, dan bedenke
men zich wel voor men zich laat verlokken.
N. E. L. N.
Mijnheer de Redacteur
Bg nador overlezon van mgn stukje moet ik tot
mgn leedwezen C. volkomen geljjk geven er ont
breekt toch iets in den vorm van mgn schrgven.
En hierom belgd ik schuld om der waarheids wil.
Maar, doet dat nu eigenlgk iets af van het wezen
der zaak? Is het verplichte kwartje niet in strjjd
met Gods Woord? En zgn wg dan als protestantsche
Christenen niet verplicht daartegen te getuigen,
opdat de roepstem der gemeente nog doorklinke
en het kwaad geweerd wordt. Moeten wg het dan
maar rustig laten voortelen als de kanker
Bevreesd voor de beschuldiging van opruiing ben
ik niet al te zeer, wetende, dat ook de apostelen,
zelfs de Heilandgetuigende naar Gods Woord,
van hetzelfde beschuldigd werden. Maar en daar
moet ik C. gelgk in geven het opruien zelf
moet worden vermeden. Neen, dat was geenszins
mgn bedoelingmaar wel getuigenis te geven van
Gods Woord tegon een zaak, die onze geliefde
Ned. Herv. Kerk zooveel nadeel zal berokkenen,
als zjj niet bjjtjjds gestuit wordt.
En n. Mfjoheer den Redacteur, dankende voor de
verleende plaatsruimte, bljjf ik met achting,
Uw Dw. Dienaar,
St.-Maaetensdijk. B.
Iets wat ieder niet schijnt te weten.
In den jare 1889 werd door ondergeteekende
een vergadering belegd te Wissekerke, ten doel
hebbende, het oprichten eener weegbrug te Cam-
perland.
Velen met mg waren van meening, dat dan een
groot gemak en veel voordeel zou worden verschaft
aan de landbouwers, die nu hunne suikerbieten met
de kleine bascule moesten zien wegen, en daarom,
óf er zelf bg zgn voor de contróle, óf iemand
moesten zetten op de kaai, als tegonweger. Hoe bet
toen ging, behoef ik wel niet te meldenal schreef
men schreefjes, dikwjjls had men als boer abuis,
ook al, omdat de een dit zag aan zgn paarden, of
dat moest zeggen aan zgn knecht, waardoor men in
de war geraakte, en bg slot van rekening nog niet
wist, of de werkeljjke wicht wel was genoteerd.
Daarom zeg ik, juichten velen mgn plan toe, om
een weegbrug te stichten; edoch toen het er op
aankwam om aandeelen te nemen, hadden de meesten
dier toejuichers maar liever, dat een ander in den
zak zou tasten.
Met veel moeite kwam men tot het doel, en weg
waren dra de zorgen voor te weinig gewicht; weg
waren de tegenwegersweg waren de boeren, die
anders in zenuwachtige spanning heel den dag
moesten toezien.
Weg met dat langzame lossen, daar het lastige
wegen met de kleine bascule verviel.
Ruim 10 jaar is sinds verloopeu, en waar men
eerst zoo dankbaar was, werd men langzamerhand
ontevreden, wanthet ging te goed voor de
aandeelhouders, die het toen waagden; 't succes was
te groot.
Er werd niet meer gezegdwat hebben we gemak
doch welwat verdienen die lui veel.
Er werd geen rekening gehouden met het toene
mend zaaien van bietener werd slechts rekening
gehouden, met het groote dividend, dat jaarljjks
werd uitgekeerd.
In één woord, eindeljjk kwam er een adres,
waarin op verlaging van weegtarief (bieten be
treffende) werd aangedrongenbg meerderheid van
stemmen werd echter besloten, het oude tarief nog
te houden voor '99.
In een latere vergadering werd echter besloten,
om het tarief te brengen op 8 cent per 1000 K.G.
Nu werd door de nog steeds ontevredenen de
eisch gesteld om het tarief op 7 cent te brengen,
zoo niet, dan zou een tweede weegbrug worden
gesticht.
Aandeelhouders besloten op de laatst gehouden
vergadering aan dit verzoek geen gevolg te geven,
doch het weegloon te honden op 8 cent per 1000
K.G. bieten.
Waarom ook zou de Oamperlandsche brug, die
met zoo veel moeite tot stand kwam, zgn tarief
lager stellen dan eenige brug in Noord-Bevelaud,
en waarom kan men een zoo onbilljjken eisch doen
Kan het anders zgn dan om oorzaak, dat de toen
malige waaghalzen nu zoogenaamd >goed af" zgn?
Zal een notaris, die b. v. eenige honderden guldens
verdient met het verkoopen van een boeren-inspan,
die verdiensten weggeven aan iemand, die hem zegt
dat die te hoog zgn
Ziedaar iets wat onze weegbrug betreft geheel
onpartijdig daargesteld. De billjjke of onbillgke
handeling van aandeelhouders laat ik aan de
beoordeeling van de Camperlandsche en Wiskerksche
lezerB van de Nieuwsbode over.
WITTE HAGE.
Mijnheer de Redacteur
Zeker zullen velen instemmen met de klachten
over de onbillgke prijsbepalingen in het pee-kontract
in verschillende Nieuwbladen voorkomende, en de
pogingen toejuichen, die de heer Vorsterman van
Oyen zich voorstelt, door vereenigen te bereiken.
De ontevredenheid onder de peezaaiers is vrjjwel
algemeen. En niet ten onrechte. De prijsvermin
dering toch met f 1 per duizend is niet in over
eenstemming met de suikerprijzen. Wel staat
hiertegenover de verhooging der steenkolenprijzen,
door fabrikanten te betalen met c a. 16 alsook
de voordeelen, die voor fabrikanten was gelegen in
de meerdere productie uit hetzelfde sap dan waarvoor
zg werden aangeslagen, steeds minder wordt; doch
deze schadeposten wettigen in geen geval een prijs
vermindering van ongeveer 13%. Algemeen en
terecht is men dan ook niet genegen of heel weinig,
voor dien prjjs te zaaien. Vooral zg, wier gronden
verre van de ladingsplaatsen zgn gelegen, verkiezen
met het oog op de hooge vlasprjjzen, vlas of andere
vrucht daarvoor in de plaats te stellen. Desnoods
toch kunnen vele boeren buiten peezaaien, indien
de fabrikanten onmogelijke eischen stellen. Doch
dit behoeft nog niet, mits de boeren samenwerken,
en deze samenwerking vreezen fabrikanten, getuige
het artikel in het contract, hetwelk verbiedt met
z. g. n. Boerenbonden te kontracteeren. Enkel
verbonden optreden belooft iets: zich niet storen
aan agenten of fabrikanten, die de leer van verdeel
en heersch in praktjjk brengentoch vooral niet
bet oor geleend aan agenten, die nu reeds de boeren
diets maken, dat zg, ingeval de prjjzen later worden
verhoogd, ook in die verhooging deelen zullen.
Het ligt toch voor de hand, bjjaldien de fabrikanten
vele contracten ontvangen, zg vanzelf den prjjs
niet zullen verhoogen. Dus niet contracteeren,
ook niet zioh laten leiden door eenige weinige
groote peezaaiers, die in 't geheim vaak met agenten
knoeien, al of niet met medeweten van fabrikanten.