minderjarige meisje verboden. Hot meisje zocht daarna den beklaagde op, en deze hield haar toen voor hare onders verborgen, eerst in een paar verschillende logementen, daarna in een door hem gehunrde woning, van waar zjj op verzoek van de onderB door de politie werd teruggehaald. Het openbaar ministerie vorderde beklaagde'! veroordeeling tot 3 maanden gevangenisstraf. KKBKWIECW». Zleriltzee. De collecte, bjj gelegenheid van het biduur in de Geref. Kerk alhier gehouden ten behoove van de betrekkingen der gesneuvelden in Transvaal en Oranjo-Vrjjstaat, bedroeg f 64.806. Hieuwerkerk, 9 Maart. In den bid stond voor Transvaal", gisterenavond gehouden, traden voor een talrjjk gehoor op ds. P. v. d. Linden en ds. Geerling van Brouwershaven. Na het zingen van ps. 68 1 en na gebed schetste de eerste spreker in korte trekken het lgden en strgden der Hollandsche Kolonisten tot hun vestiging in de Transvaal. Na het zingen van ps. 33 9 sprak ds. Geerling over de hedendaagsche gebeurtenissen. Met het zingen van ps. 118 4 en gobed, werd de bjjeen- komst gesloten. De collecte heeft opgebracht ongeveer f 58,50. O H P E B W 1J s. Benoemd tot onderwjjzer te Abbebroek de heer P. Btabjj te Tholen. Door den gemeenteraad vao Vlissingen is met algemeene stemmen het voorstel aangenomen van Burgem. en Weth. tot goedkeuring van een gewjjzigd plan voor den bouw eener zesklassige school en onderwgzerswoning op het z.g. >Eiland". Post en Telegrafie. Bg Kon. besluit is benoemd tot directeur van het postkantoor te Ginneken, met ingang van 1 April a.s., de heer A. Boot, geboren te Burgh, thans in gelijke betrekking te Valkenswaard. Laatste Berichten- Partls* 8 Maart. Een hevige brand brak tegen den middag uit in het Thé&tre Francais. Om één uur stond het geheele gebouw in vlam. De oorzaak is onbekend. De brand in het Thé&tre Francais ontstond door een gebrek aan de electrische geleiding, waardoor de decoraties gedurende een repetitie in brand geraakten. Een verkoold lgk, men denkt dat van een actrice, is teruggevondeneen brandweer man werd verwond. De brand zal tot den schouwburg beperkt bljjven. Het gevonden lgk is dat van mile. Henriot. Loiulen, 8 Maart. De Koningin kwam heden te 1 uur aan het Paddingtonstation aan en reed naar het Buckinghampaleis. De straten waren door een dichte geestdriftvolle menigte gevuld en voor alle ramen zaten kjjkers. Troepen studenten on schooljongens zongen het Volkslied. Bloemfontein, 6 Maart. President Krtlger is hier aangekomen, en door president Steyn aan het station begroet. Zich tot de menigte wendende, zeide Krtiger, dat, als het volk trouw bleef in het geloof in tgd van tegenspoed, God welhaast weder het getjj ten hunnen gunste zou doen keeren. Er komen geen berichten van troepenbewegingen in het zuiden of westen, maar deze stilte wordt beschouwd als die, welke den storm voorafgaat. Pretoria, 6 Maart. Officieel wordt mede gedeeld, dat in het ernstige gevecht van verleden Zondag bg Dordrecht de Engelschen teruggedreven zjjn met groote verliezen. Drie kanonnen werden door de republikeinen genomen deze verloren drie dooden en vjjf gewonden. Reuter seint uit Kaapstad, dat een geheel eskadron van Kitchener's ruiterg, eon van de nieuwe regimenten Kaapscho vrijwilligers, die na de komst van Lord Roberts zjjn opgericht, in gevangenschap is geraakt, en te Pretoria is aangekomen. Dit eskadron was den 13en Februari met nog twee andere afgesneden deze laatsten wisten echter te ontkomen, on zjjn in het kamp bjj Paardeberg teruggekeerd. PREDIK] in onderstaande Gemeenten van hondag 11 De Geref. Kerk te Zierikzee: 's Voorin, tien ure en 's avonds zes ureLeeskerk. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorin, tien ure en 's avonds zes ure: ds. Esselink. Herv. Kerk te Kerkwerve: 's Voorin, half tien ure: ds. Blankert. Herv. Kerk te Serooskerke: 's Nam. twee ureds. v. d. Broek van Brouwershaven. Herv. Kerk te Burgh: 's Nam. twee ure: ds. Blankert van Kerkwerve. (Doopsbed.) Herv. Kerk te Renesse: Geen dienst. Herv. Kerk te Noordwelle 's Nam. twee ure: ds. Nauta van Noordgouwe. Herv. Kerk te Haamstede: 's Voorin, half tien ure: ds. o. Krevelen. Geref. Kerk te Haamstede: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Koolttra. Herv. Kerk te Eikerzee: 's Voorm. half tien ure: ds. Couvée. (Collecte voor de kerk te Kerkwerve)'s avonds half zeven ureIdem. Cat. Zondag 4. Geref. Kerk te Eikerzee: 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds half zeven ure: ds. Raman. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ureds. Raman. Herv. Kerk te Brouwershaven: 's Voorm. tien ureds. v. d. Broek. Geref. Kerk te Brouwershaven: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Geerling. Herv. Kerk te Zonnemaire: 's Nam. twee ure: ds. Nauta van Noordgouwe. Geref. Kerk te Zonnemaire: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: Leeskerk. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zeven ure: ds. Ruys van Ooi tgensp laat. Herv. Kerk te Noordgouwe: 'sVoorm. tien ure: ds. Nauta. Herv. Kerk te Dreischor: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure ds. Burger. Herv. Kerk te Ouwerkerk: 's Voorm. half tien ureds. Kunst. T E L E G B A MM E Middelburg, 9 Maart. De Liberale Kiesvereeniging stelde den heer H. P. den Bouwmeester candidaat voor de Prov. Staten voor hot district Middelburg. Het personeel van de stoommeelfabriek, firma de wed. Kakebeeke, bracht gisterenavond een serenade met fakkellicht aan den heer M. Salberg, lid der firma, ter gelegenheid van zjjn zilveren bruiloftsfeest. Een massa volks was op de been. Bengaalich vuur werd ontstoken. De Transvaalsche volksliederen klonken uit honderden kelen. Groote levendigdeid heerschte gedurende den ganschen avond op de strateo, vooral op den Dam, de woon plaats van den jubilaris. '8 Gravenhage, 9 Maart. In de Tweede Kamer zjjn bjj de behandeling van het leerplicht-ontwerp aangenomen de redenen van vrjjstelling der verplichting tot schoolbezoek met handhaving van overwegende bezwaren tegen het onderwjjs. Verworpen werd het amendement Ketelaar, om een overwegend godsdienstig bezwaar te eischennadat do Minister Troelstra, Tydeman en den voorsteller had gerustgesteld, dat bezwaren tegen den persoon van den onderwjjzer ontvankelijk zjjn verworpen en dat de regeering met subsidiön zal bevorderen de door Troelstra voorgestelde voor ziening in onderwjjs aan schipperskinderen. jLonden, 9 Maart. Het Departement van Oorlog heeft besloten in Natal een kleine bezetting te laten, en White met een aanzienljjk deel der Britsche strjjdmacht in Natal naar de zuidgrens van den Oranje-Vrjjstaat te zenden. Durban, 8 Maart. De vliegende Engelsche colonne, welke via Zoeloe- land Transvaal binnendrong, moest na een gevecht met de Boeren, op Melinott terugtrekken. Ingezonden stukken- Mijnheer de Redacteur I Naar aanleiding van het insinueerende stuk van een zekeren H. uit St. Maartensdijk over «De Generale kas of het verplichte kwartje", voorkomend in uw blad van Dins dag 6 Maart 1.1, verzoek ik U beleefd onderstaande regelen op te nemen. Een edel doel voorzeker, dat H. zich voorstelt, om in ruimeren kring bezwaren bekend te maken en verzet aan te prediken tegen eene langs wettigen weg tot stand gekomen zaak, die met geen ander doel ingevoerd is, dan onhoudbare en droevige en eener Christelijke kerk onwaardige toestanden in onze (ook H.'s?) Kerk te verhelpen. Een doel «den naar Gods woord teruggekeerden Christen" waardig om een zaak, die met eenigen goeden wil van de gemeente niet anders dan goed kan werken voor onze (ook H.'s)? Kerk, bij de goed-willenden verdacht te maken als «afkeerend van Gods woord". Eene voorwaar zeer Christelijke (laat staan nog zeer Gereformeerde) handelwijze, om in het arsenaal der Schrift naar eenige bijbelplaatsen te gaan zoeken, en deze als wapenen ter dooddoening zeer vriendelijk aan te bieden aan de onverschilligen, de lauwen, de onwilligen, voor wie ieder raiddel om zich aan de verplichting jegens de Kerk te onttrekken, zeer welkom is, en die dan ook U, o H., wel zeer dankbaar zullen zijn, dat gij hen in staat stelt zulks op een zoo recht Christelijke, Gereformeerde, Protestantsche, Bijbelsche wijze te doen. Een heerlijk werk, om in jonge harten, die zich voorbereiden tot het lidmaat schap hunner Kerk, uit te strooien het zaad des verzets en des twijfels; een werk waardig, o ja, den waren volgeling des Heeren, die vermaande geen dezer kleinen te ergeren; een werk, niets gemeen hebbend, o neen, met dat van den vijandige» mensen, die onkruid midden in de tarwe zaaide. H. verwijst ons naar Matth. 20 25 en 26. Maar H., die in de Schrift zoo goed thuis is, weet ook wel, dat deze plaatsen moeten gelezen worden in den context Matth. 20 2028, waar niet anders dan gewaarschuwd wordt tegen den geestelijken hoogmoed, waarmee men zich boven den broeder verheven waant; in het Godsrijk is hij groot, die dienaar is, en hij de eerste die dienstknecht is; niet het zich laten dienen, maar het dienen geldt in het Godsrijk als 't meesteeen gansch andere orde dus dan in de wereld, waar de oversten der volken en de grooten zy zijn, die heerschappij voeren, macht gebruiken, dus zich laten dienen. Al zijn er nu in een Hervormd Kerkgenootschap besturen noodig, tegen die besturen kan men geen verzet aanprediken met een beroep, zooals H. er op nahoudt; want die besturen willen zich niet laten dienen om hunzelfs wil, en deoken er niet aan zichzelf de hoogste plaats toe te kennen in het Koninkrijk ten koste van anderen. II. leest in 1 Petr. 5 2 en 3 »dat de ouderlingen de kudde Gods, die onder hen is, moeten weiden (maar) niet als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren". Wij lezen daar (altijd in dót verband) niet een aansporing aan de kudde om tegen de herders op te staan (wat H. er van maken wil), maar alleen een vermaning tot de opzieners om hun opzicht uit te oefenenniet gedwongen, maar vrij willig; niet om vuil gewin, maar met bereidvaardigheid; tEURTEN chouwen en Duiveland. Haart 1 9 O O. Chr. Geref. Kerk te Zierikzee: 's Voorm. half tien ure, 'snam. twee ure en 's avonds zes ure: ds. Wessels. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zes ure: ds. Wessels. Herv. Kerk te Nieuwerkerk: 'sVoorm. half tien ure: Geen dienst; 's nam. twee ure: ds. v. d. Linden. Geref. Kerk te Nieuwerkerk: 's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure: Leeskerk. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. 9 30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5 30 ure ds. v. Bueren van Bruinisse. Oud-Geref. Kerk te Nieuwerkerk: 's Voorm. 9.15 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure: de heer Beversluis van Middelburg. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. 9.15 ure, 'snam. 2 ure en 's avonds 5.15 ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Oosterland: 's Voorm. half tien ure: dr. Smit. Geref. Kerk te Oosterland: 's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure: Leeskerk. Woensdag 14 Maart (Biddag), 's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure: ds. Buitenhuis van Vreeswyk. Herv. Kerk te Sirjansland: 's Voorm. half tien ureds. v. d. Linden van Nieuwerkerk; 'snam. twee ure: Leeskerk, D. Hanseouderling. Herv. Kerk te Bruinisse: 's Voorm. half tien ure: Leeskerk; 'snam. twee ure: dr. Smit van Oosterland. Geref. Kerk te Bruinisse: 's Voorm. half tien ure en 's avonds vijf ure: ds. v. Bueren. Oud-Geref. Kerk te Bruinisse: 's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds vijf ure: Leeskerk. Evangelisatie Zierikzee: Zondagmorgen tien ure, 's nam. drie ure en 's avonds 8 urede heer Straub van Kloetingen Donderdag 15 Maart, 's Avonds acht ure: de heer Weltevreden. Zaterdag 17 Maart, 'sAvonds acht uur: Bidstond. Evangelisatie Brouwershaven Zaterdag 10 Maart, 's Avonds zeven urede heer Straub van Kloetingen. Zondag 11 Maart, 's Voorm. half twaalf ureZondagsschool. Evangelisatie Zonnemaire Zondag 11 Maart, 's Voorm. elf ure: Zondagsschool. niet als heerschende, maar voorbeelden der kudde zijnde. II. moet al zeer weinig de goede bedoeling kunnen waar- deeren in hen, die geroepen zijn tot het opzienerschap en tot de uitoefening van het bestuur; en zijn hart moet al zeer geneigd zijn anderen te verdenken van het kwaad, dat in zyn (H.'s) hart schuilt, om zóó de langs wettigen weg gekozen besturen in onze Kerk verdacht te maken van bestuur over haar te oefenen, alleen uit bedwang, maar niet gewillig; alleen om vuil gewin, maar niet met een volvaardig gemoedalleen om te heerschen over het erfdeel des Heeren, maar niet als voorbeelden der kudde. H. stelt 't voor, alsof bet lidmaatschap der »uiterlijke" Kerk feitelijk afhankelijk wordt gesteld van de betaling van een kwartje, anders volgt afsnijding. Waar leest II. dat vreeselijke woord «afsnijding" dat ontzettende dreigement? Zal ieder, die aireede lidmaat is, worden «afgesneden", wanneer hij er niet toe besluiten kan een vrijwillige bijdrage te geven aan de Kerk? Men stelle zich gerust, want het dubbelzinnige dreigement van H. is maar loos alarm (of is 't soms zoet lok-gefluit naar een ander kooitje?) Dubbelzinnig noem ik H.'s dreigement, want hy verzwijgt, dat men in het bezit blijft van het lidmaatschap (om «af gesneden te worden moet men immers eerst verbonden zijn?), ook wanneer men niet besluiten kan een bijdrage te geven. «Maar", zegt H., «wie lidmaat wil worden, moet dan toch een kwartje betalen 1 En wie dat niet wil, die wordt immers ook geen lidmaat I?" Van afsnijden is dus geen sprake; wie niet betalen wil, laat zich ook niet verbinden; want 't gaat natuurlijk niet wel aan, zich eerst te laten beves tigen en dan te weigeren het kwartje te betalen. Wie toetreedt tot het lidmaatschap, verbindt zich met die toe treding minstens 25 cent per jaar bij te dragen. En wie verplicht iemand tot het lidmaatschap? 't Is immers vrije keuze, die geschiedt uit vrije beweging des harten? De vraag blijft dan nog maar, of één kwartje per jaar, dat is nog geen halve cent per week, als kleine voldoening aan de groote verplichting jegens de Kerk, een belemmering zou wezen voor die vrije keuze. «Ja maar", zegt H., «je moet je niet laten dwingen, tot een halve cent evenmin als tot een half millioen". Maar wat heeft die nog geen halve cent te maken met die vrije keuze? Men besluit, daartoe de vrijheid van God verkregen hebbende, tot het lidmaatschap toe te treden, maar neemt dan ook stilzwijgend de verplichting op zich een jaarlijksche bijdrage te geven. Kunnen wij dat dwang noemen? Als bij H. zekere regels gelden in huis, en ik wil van zijn gast vriendschap gebruik maken, neem ik dan niet stilzwijgend de verplichting op mij, mij te schikken naar de regels, die bij H. in huis gelden; en mag ik dan klagen, dat ik van de gastvriendschap van H. word «afgesneden", wanneer ik mij niet aan die regels wil houden? Mag ik dan tot verzet aansporen tegen H. en hem noemen een tyran, wanneer hij bij de intrede in zijn huis van my verwacht, dat ik mij aan zyn huisregels zal houden? Maakt de nieuwe bepaling misschien ook den indruk van dwang, alleen omdat het iets nieuws is, door de noodzakelijk heid noodig gemaakt? Stelt, dat die bepaling al jaren lang gegolden had, evenals zoovele andere, waartoe de nieuwe leden en bedienaren der Kerk zich bij hun toetreding verbinden, zou men dan nog zoo spreken van dwang? Is hier geen mis verstand, omdat men mis verstaat en verkeerd wil verstaan? 't Is vreemd, dat II., die ongetwijfeld een warm vriend onzer Kerk is, en voor die vriendschap ook wel veel zal overhebben, het zoo toejuicht, dat men in St. Maartensdijk het kloeke besluit heeft genomen, het lidmaatschap, zoo vurig begeerd I om «des beginsels wil" te wijzen van de hand (om het elders te gaan zoeken?) Moest H. het niet veeleer bejammeren, dat wij in onze Kerk zóózeer zijn verwend, zóó weinig gewoon zijn iets op te offeren, dat wij zonder bezwaar de ernstigste beloften afleggen voor belijdenis en wandel (ten minste, wij hooren het niet zoo heel dikwijls, dat de aannemelingen gezamenlyk zicli terugtrekken, uit schroom voor den ernst der beloften, die hun zullen worden afgevraagd, óók uit dwang?), maar dat wij gaan zuchten en klagen, ja rebelleeren, zoodra van ons wordt gevraagd een kleine geldelijke opoffering. Moest H., die zulk een vriend der Kerk is, niet vééleer vol beschaming erkennen, dat de nieuwe bepaling noodzakelijk is geworden door de schuld der leden, die de Kerk zoo treurig hebben laten liggen, dan zijn liefde te betuigen voor de Kerk op een wijze, die ons sterk doet denken aan Jacobus 2 15 en 16. En wie beweert, zooals H. insinueert, dat van nu af aan de geestelijke gemeenschap aan Christus' heerlijkheid door de Kérk verkrijgbaar wordt gesteld van af 25 cent? Wil H. dan beweren, dat men tot nu toe diezelfde gemeenschap van de Kerk gratis kreeg? NeeD H., de Kerk weet even goed als gij, dat zy de zegeningen van Christus' heerlijkheid niet verkrijgbaar kan stellen voor wie tot haar toetreden, niet gratis (zooals volgens U, o H., tot nu toe), niet voor 25 cent, en niet voor nog zooveel. Die zegeningen blijven een gave Gods, om niet en onverdiend door Hem geschonken van den H. Gdie het geloof in onze harten werkt. Overdenk liever Joh. 7 37 en Openb. 22 17, opdat gij moogt leeren God te danken; wellicht zult gij er dan ook wel toe kunnen besluiten als kleine vrucht van dankbaarheid een bijdrage te geven voor de Kerk, die niet zelve over de weldaden van Christus beschikt (en ze dus ook niet kan en wil verkoopen, zooals gij insinueert dat ze doen wil), maar die er is om Gods naam, en dag, en woord te heiligen, en de gemeente te brengen tot en te leiden in het geloof; doch die zulks onmachtig is te doen met zwakke, gebrekkige, vervallen, noodlijdende middelen, welke ze niet kan ver beteren, zoolang haar leden haar zóó in den steek laten. Want hoe kan een Kerk aan haar roeping beantwoorden, wanneer haar de middelen daartoe in zoovele opzichten ontbreken? En is het dan haar niet geoorloofd een dringend beroep te doen op het plichtgevoel harer leden; mag ze dan door den nood gedrongen hare leden door een voorschrift niet aan hun verplichting herinneren, nu dezen zoo jammerlijk in hun verplichting jegens haar te kort kwamen? Moeten haar leden dan maar van haar verwachten de toebrenging tot en de opleiding in het geloof zonder eenige opoffering en verplichting van hun kant? (Want 'tis, dunkt me de goede uitzonderingen niet te na gesproken genoegzaam gebleken, dat de groote meerderheid vrijwillig niet heeft willen doen voor de Kerk, wat nu enkelen smet dwang" niet willen doen. Ware het anders geweest, het Reglement op de Generale kas ware niet gekomen). En is de zaak zelve waarlijk wel zoo heel nieuw? Moest niet ieder onder Israël bijdragen aan de tempelbelasting ten behoeve van den eeredienst in den tempel (Ex. 30 14 en 15), en betaalde ook Jezus de didrachmen niet? (Matth. 1724,25a). Ergerlijk wordt H., wanneer hij den draak gaat steken met de vragen bij de bevestiging I Hij zegt, dat men bij de gewone vragen thans wel kan voegen«En zijt gij des zins en des willens het kwartje te betalen Hoe lafhoe oneer biedig 1 hoe weinig begrip toonend van den ernst van dat oogenblik! In sommige Kerken hangt een bordje, waarop men verzocht wordt, niet te rooken of onzindelijk te zijn. Zou H. het nu niet erg laf van zichzelven vinden, wanneer hij in denzelfden trant zeide: men kan bij de vragen by de bevestiging ook wel voegen«zijt gy des zins en des willens uw pijp uit te slaan en de zindelijkheid te betrachten?" Is het al niet duidelijk genoeg gevraagd aan de aangeno- raenen, die bovendien van te voren al ernstig op de vragen en haar beteekenis zijn voorbereid, «of zy beloven tot den bloei der Ned. Herv. Kerk roet opvolging van hare verorde ningen vol ijver mede te werken?" H. vreest ten slotte, dat de Synode «die nu de gemeente één kwartje opleggen kan, wel eens er toe besluiten kon dit bedrag te verdubbelen, en wie zou haar dan verhinderen". Nu ja, als als als als de Synode eens niet meer zou weten wat ze deed, wie weet wat er dan nog eens kon gebeuren. Bovendien, H. weet wel, dat de Synode hare besluiten zoo maar niet buiten de andere vertegenwoordigers der gemeenten om neemt, en dat juist het Reglement op de Generale kas met zulk eene bijna algemeene instemming is begroet. Gemakkelijk is het, wanneer men een hond wil slaan, een stok te vinden, en H. gebruikt daartoe desnoods een paar bijbelplaatsen. En veel bijval vindt zulks bij de onver schilligen, de lauwen, de kwaadwilligen; terwyl de zwakke geesten er door worden geschokt. Maar beter is het een beroep te doen op de bereidwilligheid om de lasten te dragen, wil men deeleu in de lusten; een beroep op de samenwerking van allen, die van goeden wille zijn, om te voldoen aan een verplichting, die op allen rust jegens onze Kerk. Behoort H. tot onze Kerk, hij moge bedenken ra hoeverre hij als schuldenaar tegenover haar staat. Behoort hij echter niet tot haar, en is zyn ingezonden stuk niets dan eenige lokspijs om argeloozen tot zyn kring te lokken, dan bedenke men zich wel voor men zich laat verlokken. N. E. L. N. Mijnheer de Redacteur Bg nador overlezon van mgn stukje moet ik tot mgn leedwezen C. volkomen geljjk geven er ont breekt toch iets in den vorm van mgn schrgven. En hierom belgd ik schuld om der waarheids wil. Maar, doet dat nu eigenlgk iets af van het wezen der zaak? Is het verplichte kwartje niet in strjjd met Gods Woord? En zgn wg dan als protestantsche Christenen niet verplicht daartegen te getuigen, opdat de roepstem der gemeente nog doorklinke en het kwaad geweerd wordt. Moeten wg het dan maar rustig laten voortelen als de kanker Bevreesd voor de beschuldiging van opruiing ben ik niet al te zeer, wetende, dat ook de apostelen, zelfs de Heilandgetuigende naar Gods Woord, van hetzelfde beschuldigd werden. Maar en daar moet ik C. gelgk in geven het opruien zelf moet worden vermeden. Neen, dat was geenszins mgn bedoelingmaar wel getuigenis te geven van Gods Woord tegon een zaak, die onze geliefde Ned. Herv. Kerk zooveel nadeel zal berokkenen, als zjj niet bjjtjjds gestuit wordt. En n. Mfjoheer den Redacteur, dankende voor de verleende plaatsruimte, bljjf ik met achting, Uw Dw. Dienaar, St.-Maaetensdijk. B. Iets wat ieder niet schijnt te weten. In den jare 1889 werd door ondergeteekende een vergadering belegd te Wissekerke, ten doel hebbende, het oprichten eener weegbrug te Cam- perland. Velen met mg waren van meening, dat dan een groot gemak en veel voordeel zou worden verschaft aan de landbouwers, die nu hunne suikerbieten met de kleine bascule moesten zien wegen, en daarom, óf er zelf bg zgn voor de contróle, óf iemand moesten zetten op de kaai, als tegonweger. Hoe bet toen ging, behoef ik wel niet te meldenal schreef men schreefjes, dikwjjls had men als boer abuis, ook al, omdat de een dit zag aan zgn paarden, of dat moest zeggen aan zgn knecht, waardoor men in de war geraakte, en bg slot van rekening nog niet wist, of de werkeljjke wicht wel was genoteerd. Daarom zeg ik, juichten velen mgn plan toe, om een weegbrug te stichten; edoch toen het er op aankwam om aandeelen te nemen, hadden de meesten dier toejuichers maar liever, dat een ander in den zak zou tasten. Met veel moeite kwam men tot het doel, en weg waren dra de zorgen voor te weinig gewicht; weg waren de tegenwegersweg waren de boeren, die anders in zenuwachtige spanning heel den dag moesten toezien. Weg met dat langzame lossen, daar het lastige wegen met de kleine bascule verviel. Ruim 10 jaar is sinds verloopeu, en waar men eerst zoo dankbaar was, werd men langzamerhand ontevreden, wanthet ging te goed voor de aandeelhouders, die het toen waagden; 't succes was te groot. Er werd niet meer gezegdwat hebben we gemak doch welwat verdienen die lui veel. Er werd geen rekening gehouden met het toene mend zaaien van bietener werd slechts rekening gehouden, met het groote dividend, dat jaarljjks werd uitgekeerd. In één woord, eindeljjk kwam er een adres, waarin op verlaging van weegtarief (bieten be treffende) werd aangedrongenbg meerderheid van stemmen werd echter besloten, het oude tarief nog te houden voor '99. In een latere vergadering werd echter besloten, om het tarief te brengen op 8 cent per 1000 K.G. Nu werd door de nog steeds ontevredenen de eisch gesteld om het tarief op 7 cent te brengen, zoo niet, dan zou een tweede weegbrug worden gesticht. Aandeelhouders besloten op de laatst gehouden vergadering aan dit verzoek geen gevolg te geven, doch het weegloon te honden op 8 cent per 1000 K.G. bieten. Waarom ook zou de Oamperlandsche brug, die met zoo veel moeite tot stand kwam, zgn tarief lager stellen dan eenige brug in Noord-Bevelaud, en waarom kan men een zoo onbilljjken eisch doen Kan het anders zgn dan om oorzaak, dat de toen malige waaghalzen nu zoogenaamd >goed af" zgn? Zal een notaris, die b. v. eenige honderden guldens verdient met het verkoopen van een boeren-inspan, die verdiensten weggeven aan iemand, die hem zegt dat die te hoog zgn Ziedaar iets wat onze weegbrug betreft geheel onpartijdig daargesteld. De billjjke of onbillgke handeling van aandeelhouders laat ik aan de beoordeeling van de Camperlandsche en Wiskerksche lezerB van de Nieuwsbode over. WITTE HAGE. Mijnheer de Redacteur Zeker zullen velen instemmen met de klachten over de onbillgke prijsbepalingen in het pee-kontract in verschillende Nieuwbladen voorkomende, en de pogingen toejuichen, die de heer Vorsterman van Oyen zich voorstelt, door vereenigen te bereiken. De ontevredenheid onder de peezaaiers is vrjjwel algemeen. En niet ten onrechte. De prijsvermin dering toch met f 1 per duizend is niet in over eenstemming met de suikerprijzen. Wel staat hiertegenover de verhooging der steenkolenprijzen, door fabrikanten te betalen met c a. 16 alsook de voordeelen, die voor fabrikanten was gelegen in de meerdere productie uit hetzelfde sap dan waarvoor zg werden aangeslagen, steeds minder wordt; doch deze schadeposten wettigen in geen geval een prijs vermindering van ongeveer 13%. Algemeen en terecht is men dan ook niet genegen of heel weinig, voor dien prjjs te zaaien. Vooral zg, wier gronden verre van de ladingsplaatsen zgn gelegen, verkiezen met het oog op de hooge vlasprjjzen, vlas of andere vrucht daarvoor in de plaats te stellen. Desnoods toch kunnen vele boeren buiten peezaaien, indien de fabrikanten onmogelijke eischen stellen. Doch dit behoeft nog niet, mits de boeren samenwerken, en deze samenwerking vreezen fabrikanten, getuige het artikel in het contract, hetwelk verbiedt met z. g. n. Boerenbonden te kontracteeren. Enkel verbonden optreden belooft iets: zich niet storen aan agenten of fabrikanten, die de leer van verdeel en heersch in praktjjk brengentoch vooral niet bet oor geleend aan agenten, die nu reeds de boeren diets maken, dat zg, ingeval de prjjzen later worden verhoogd, ook in die verhooging deelen zullen. Het ligt toch voor de hand, bjjaldien de fabrikanten vele contracten ontvangen, zg vanzelf den prjjs niet zullen verhoogen. Dus niet contracteeren, ook niet zioh laten leiden door eenige weinige groote peezaaiers, die in 't geheim vaak met agenten knoeien, al of niet met medeweten van fabrikanten.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1900 | | pagina 2