Emigratie naar den Transvaal.
Johannesburg, 29 Mei 1897.
Z.-A.-Republiek.
M. de R.
Waar vroeger de wenscheljjkheid van emigratie
naar den Transvaal meermalen in Hollandsche bladen
besproken is, veroorlooft zich het Hoofdbestuur der
Nederlandsche Vereeniging in Zuid-Afrika voor
onderstaande beschouwingen om plaatsruimte te
verzoeken.
Het bleek ons toch meermalen, dat personen van
zeer uiteenloopende ontwikkeling en bekwaamheden,
vanaf den ruwen polderjongen tot den ervaren
boekhouder-correspondent toe, naar den Transvaal
emigreeren in het vertrouwen hier dadeljjk na
aankomst tegen hoog salaris geplaatst te worden
terwijl in werkelijkheid deze personen dikwjjls, na
een zeer deprimeerend werkzoeken en na het over
geblevene van hun reisgeld verteerd te hebben óf
elke betrekking, hoe ongeschikt ook, moesten aan
nemen, óf wel een beroep moesten doen op de
algemeene weldadigheid.
Wjj meenen daaruit te moeten afleiden, dat
in uitgebreiden kring ten minste Nederland niet
geheel juist is ingelicht aangaande de kansen voor
den emigrant hier, én zullen wjj trachten door
onderstaande beschouwingen eenig meer licht te
ontsteken in deze, zoowel voor Nederland als voor
de hier gevestigde Nederlandsche Kolonie zeer
bel&ngrjjke zaak.
Verder laten wjj eenige mededeelingen volgen
betreffende de kosten van het levensonderhoud hier
te lande voor gehuwde en ongehuwde personen,
daar omtrent deze voor emigranten hoogst wetens
waardige gegevens in Nederland ook zeer uiteen
loopende denkbeelden Bcbjjnen te bestaan.
Ofschoon dexegegevenB meer speciaal PretoriaanBcbe
en Johannesburgsche toestanden zullen beschrijven,
gelden zjj ook min of meer voor het gebeele land.
Johannesburg en Pretoria zjjn echter de plaatsen,
waarheen de meeste emigranten hunne schreden
richten.
Vooraf merken wij op, dat er in den laatsten tgd
op het gebied van landbouw en industrie eene
sterke depressie heerscht, waarvan men hoopt en
vertrouwt, dat ze van voorbijgaand en aard is, doch
welke zich tegenwoordig duchtig doet gevoelen en
als gevolg waarvan vele groote fioantiëale onder
nemingen, mjjn-maatschappijen en aannemers van
bouwwerken hun personeel inkrimpen.
Onze nader uiteen te zetten opinie over emigratie
is nu niet gebaseerd op de tegenwoordige malaise,
doch eveamin op de abnormaal gunstige omstandig
heden van een »boom", gedurende welke met
koortsachtige haast alle waarden van grond, gebouwen,
mjjnaandeelen, enzopgedreven worden. Integendeel
wg hebben getracht hier zooveel mogelijk de normale
toestanden voor oogen te stellen.
Wg zullen voor onze beschouwing de emigranten
in de volgende categorieën verdoelen:
a. Lobso werklieden, zonder bepaalde vakopleiding.
b. Bekwame handwerkers, als machinisten, metse
laars, timmerlieden, smeden, enz.
c. Jongelui, toegerust met eenige algemeene
kennis, b.v. verkregen door het bezoeken der
Hoogere Burgerscholen, die zich in den regel voor
betrekkingen van administratieven aard aanmelden.
d. Ervaren beambten, bekwaam als boekhouder,
correspondent, teekenaar, ingenieur, enz.
e. Dienstboden.
De kans voor klasse A, losse werklieden, laat
zich met enkele woorden omschrjjven. Daar in den
regel de ruwe arbeid bier te lande door kaffers
verricht wordt, is de vraag voor rnwen arbeid door
blanke werklieden op verre na niet zoo groot als
aantal en omvang der uit te voeren werken zouden
doen vermoeden. Buitendien treden hier de Afri-
kaander en de Transvaal op den voorgrond.
Naar onze meening zijn daarom de vooruitzichten
van dergelijke arbeiders niet gunstig te noemen.
Het spreekt van zelf, dat dit niet geld voor buiten
gewoon flinke personen, en ook niet voor dezulken,
die zich verbinden aan de Nederl. Z.-Afr.-Spoorweg-
Maatschappg, die voor hare spoorwegwerken dikwijls
losse werklieden te engageeren heeft. Wg meenen
echter, dat in dit geval de beste informatie te ver
krijgen is bij de Directie te Amsterdam, Heeren
gracht 270.
Betreffende de klasse B, bekwame handwerkers,
moeten wg uitvoeriger zjjn. Deze knnnen in normale
tijdsomstandigheden in het algemeen spoedig eene
plaatsing vinden en zal voor degeljjke werklieden
het loon van 18 tot 24 per maand bedragen.
Er moet echter op gewezen worden, dat de eischen,
die bier aan bekwame werklieden gesteld worden,
zeker niet geringer zjjn dan in Nederland, zoodat de
toekomstige emigrant inderdaad ernstig moet over
wegen of bjj zjjn vak degelijk verstaat. Verder is
eenige kennis van de Engelsche taal aan te bevelen.
Wèl wordt Pretoria gaandeweg geheel Hollandsch,
wèl heeft men in dienst van het Gouvernement of
van de Spoorweg-Maatschappij of van Hollandsche
aannemers geen bepaalde behoefte daaraan, doch in
Johannesburg, het brandpunt der bezigheid, is de
Engelsche taal overheerschend. Verder is het bepaald
noodig, dat de emigrant bjj aankomst hier, alzoo
na aftrek van alle reiskosten, nog geld genoeg
over heeft om gedurende een tweetal maanden
in de allereerste levensbehoeften te voorzien, of
om eventueel nog eens van de eene plaats
naar de andere te kunnen reizen, indien dit den
werkzoekende noodig mocht voorkomen. Op een
bedrag van 15 20 ware daarvoor te rekenen.
Het is haast onnoodig hieraan toe te voegen, dat
de emigrant tot welke klasse hjj ook behooren
moge van gezond gestel moet zijn en bovenal
in Holland de verzoeking tot uitspattingen, speciaal
tot drankmisbruik, met succes moet weerstaan
hebben. Ib dit laatste niet het geval, zoo loopt de
emigrant, onder den invloed van het klimaat en
van de hier bestaande gewoonte van vrjj zwaar
alkohol-gebruik, groot gevaar geheel ten ouder te gaan.
Een dikwerf voorkomende soort werkzoekers
treffen we aan in klasse C, den jongen man van
algemeene ontwikkelingdie jaarlgks in groot
getal door de Hollandsche Hoogere Burgerscholen
aan de maatschappij afgeleverd wordt.
Het zjj verre van ons die algemeene ontwikkeling
als voorboreiding voor verdere theoretische of
practische opleiding gering te schatten, doch wjj
meenen hier een ernstig woord van waarschuwing
te moeten uitspreken tegen de in Holland niet
zeldzaam voorkomende meening, dat een jongmensch
van gemiddelde bekwaamheden na een Hoogere
Burgerschool doorloopen te hebben hier goede
kans heeft om, »zjj het ook in den beginne met
een bescheiden salaris", na niet al te langen tgd
hier eene bevredigende positie te verkrijgen.
Het ia onze bepaalde overtuiging, dat die kans
gering is, dat de kennis, door het middelbaar
onderwjjs verkregen, geene genoegzame voorbereiding
is voor het innemen van eene behoorljjke positie
hier te lande, omdat juist practische kennis en
ervaring en het zich gemakkelijk kunnen bedienen
van de Engelsche taal meestal aan het jonge mensch
ontbreken.
Bepaaldelijk meenen wg daarom aan jongelieden
van deze categorie te moeten aanraden eerst in
Holland of in het buitenland eenigen tgd werkzaam
te zjjn en eerst dan, behoorlijk door de practjjk
toegerust, hier den strijd om het bestaan te komen
voortzetten.
Eeue uitzondering op bovenstaand wordt eenigs-
zins gemaakt door de Spoorweg-Maatschappij, die
een groot aantal jongelui met burgerschool-opleiding
uit Holland aanstelde en daarmede de gelegenheid
opende hier vooruit te komen. Later komen wij
nog op de Spoorweg-Maatschappjj terug.
Voor klasse O geldt hetzelfde, wat wij schreven
voor den bekwamen arbeider; de eiscben die gesteld
worden zjjn vrjj hoog.
Voor kantoorpersoneel is kennis van vreemde
talen, speciaal Engelsch, dikwijls ook Duitsch,
noodig. Voor klerken en correspondenten wordt
dikwerf stenografie, in den regel schrijven op de
schrijfmachine vereischt.
Het salaris voor jonge klerken is circa 15 per
maand te Johannesburg, te Pretoria iets lager, voor
meer verantwoordelijke posten naar verhouding
hooger, zoodat boekhouders bij groote firma's wel
een 25 tot 40 per maand maken, terwjjl bij
bjjzondere geschiktheid en bekwaamheid natuurljjk
nog hoogere tractementen verlangd en betaald
worden.
De noodzakelijkheid om nog eenig geld beschik
baar te hebben, nadat het jonge mensch hier aan
gekomen is, geldt evenzeer voor deze klasse van
emigranten. Een 20 tot 25 mag daarvoor wel
gerekend worden.
Nog zg hier opgemerkt, dat waar wellicht
de wenschen dezer jeugdige reizigers zich richten
zullen naar eene »Gouvernements-betrekking" en
zg meenen, dat het Hollandschap als het ware de
deuren der Regeeriügs-kantoren voor hen opent
ook hier teleurstellingen niet onwaarschijnlijk
zullen zjjn.
Immers ia de eerste plaats gaat de Transvaalscbe
Regeering tegenwoordig van het alleszins redeljjke
beginsel uit: de meer ondergeschikte staatsbetrek
kingen zooveel mogeljjk aan landskinderen te geven.
In de tweede plaats moet ieder ambtenaar ge
naturaliseerd zijn, waartoe noodig is, dat men zich
bg aankomst alhier laat registreeren en daarna
minstens twee jaren in het land gewoond heeft.
Wordt vervolgd).
Zeker ook wel een bewjjs, dat de beer Ketelaar
als onderwjjzer wordt gewaardeerd.
In de St. Ct. zjjn opgenomen de statuten der
vereeniging >School voor bouwkundig teekenen
voor ambachtslieden", gevestigd te Tholen.
De vereeniging is aangegaan voor een tijdvak
van 29 jaren en elf maanden, aanvangende den dag
der oprichting, den 30en October 1896.
De vereeniging heeft ten doel ambachtslieden en
toekomstige ambachtslieden in de gelegenheid te
stellen onderwijs te ontvangen in het hand- en
bouwkundig teeken en in verband daarmede in
rekenen en wiskunde.
Zg tracht daardoor bij te dragen tot de ont
wikkeling van den ambachtsman.
Zg tracht dit doel te bereiken door: a. het doen
geven van onderwjjs in hand- en bouwkundig
teekenenb. het doen geven van onderwjjs in
rekenen en wiskunde in verband met het teekenen.
Om lid dezer vereeniging te zijn moet men lid
zijn van het departement Tholen van de Maat
schappij tot Nut van 't Algemeen.
Het onderwjjs wordt gegeven op dagen en uren
door het bestnur in overleg met den leeraar vast
te stellen; gedurende de maanden November,
December, Januari en Februari tweemaal twee
uren, en gedurende de overige maanden éénmaal
twee uren per week.
Als bijdrage voor die lessen wordt geheven
a. voor de vier wintermaanden: voor één leerling
f 2 voor twee leerlingen uit één gezin f 3,33
voor drie leerlingen uit één gezin f 4; b. voor de
-acht overige maanden des jaars dezelfde bijdragen.
waar is, kan ik niet nagaan; wel weet ik, dat de
dgk ook op mij veel indruk maakte.
De familie Schravendjjk Bchjjnt oorspronkelijk
uit Zeeland afkomstig; en hoewel zjj tegenwoordig
haar naam eenigszins gewijzigd schrjjft, wat door
den scherpen keelklank ean het begin van het
woord is ontstaan, komt hot me niet al te gewaagd
voor, te veronderstellen, dat zg van bovengenoemden
dgk haar naam heeft afgeleid. Mogeljjk heeft de
stamvader van het geslacht eenmaal aan dien dijk
IER§CflElDE!inEID.
Aanbestedingen, Verkoopingen eni.
St Annalaild, 3 Aug. Bjj de aanbesteding
der vernieuwings- en onderhoudswerken aan de
Waterkeering van den Calamiteusen Suzanna-Polder
zijn ingeleverd zeven biljetten.
Ingeschreven door G. Bolier Gz. te Scherpenisse,
f 1785; M. Kleppe te id., f 1759; O. Bolier Cz.
te Bruinisse, f 1747; P. Beznyen te Duivendjjke,
f 1728; Johs. Elenbaas te St. Annaland, f 2710;
P. van der Linde te Scharendjjke, f 1697; en
Jb. Moerland Cz. te Öt. Annaland, f 1682.
Aan laatstgenoemden is het werk onder nadere
goedkeuring gegund.
De begrooting was f 1701,15.
Landbouw en Veeteelt.
De Poel, de algemeene weideplaats voor een deel
van Zuid-Beveland, anders uitlokkende door het
zeer groot aantal prachtige koeien die daar loopen
te grazen, levert thans een treurig gezicht op.
Niet minder dan een vjjftigtal borden met het
bekende opschrift »Mond en Klauwzeer" vindt
men aan de ingangen van weiden. Het is werkeljjk
treurig.
Binnen enkele dagen is in vjjf weiden onder
de gemeente Scherpenisse het mond- en klauwzeer
onder het rundvee uitgebroken.
Bg den landbouwer M. A. Geuze te Poort
vliet zijn de eerste gevallen van vlekziekte bjj
twee varkens geconstateerd en de dieren na weinige
uren daaraan bezweken.
KGRKKIEVWS,
Beroepen bg de Geref. Gem. te Baarland, Ds.
J. Spoel te Harderwjjk.
Beroepen bjj de Herv. Gem. te Oost- en
WeBt-Souburg ds. J. van der Spek te Schoonhoven.
Heden (Woensdag 4 Aug.) is het 30 jaren
geleden, dat de heer J. L. Fortuijn Droogleever,
predikant te Naarden, het leeraarsambt te Kerkwerve
aanvaarddedaarna was Z.Eerw. predikant te Tholen;
vóór dien tgd was de heer Fortugn Droogleever
hulpprediker te Heken dorp.
Enkhuizen telde tot op heden op nog geen 7000
inwoners 9 kerkgenootschappen, elk in het bezit
van een flink kerkgebouw en een voorganger, terwjjl
de Ned. Herv. Gemeente drie predikanten heeft, een
orthordozen, een evaDgeliscben en een modernen,
voor elke richting een. Ook heeft het Leger des
Heils te Enkhuizen nog steeds zjjn tenten opgeslagen.
Thans is het getal kerkgenootschappen nog
met een vermeerderdin de Apostolische gemeente
is scheuring ontstaan, een gedeelte der leden heeft
zich afgescheiden en hield Zondag onder een anderen
voorganger zjjn
ONDER W IJ 8.
Bg de op 2 dezer te 's Hage gehouden examens
(L.-O.) slaagdenvoor de Fransche taal Mej. M. S.
van den Bosch van Goesvoor de Engelsche
taal de heeren W. Stroo en N. J. v. d. Daya Schouten,
beiden van Ylissingen.
Benoemd tot onderwjjzer met hoofdacte op
eene jaarwedde van f 700, aan de openb. school
te St. Annaland, de heer J. A. van Houte te
Arnemuiden.
Om den heer Ketelaar, die tot lid van de
Tweede Kamer voor Amsterdam is gekozen en
daardoor zijn betrekking als le onderwjjzer aan een
openbare school te Amsterdam moet neerleggen, te
handhaven in zjjn rang bg het onderwjjs, ook met
het oog op zjjn pensioen, stellen burgem. en weth.
aan den raad voor aan de school, waar de heer
Ketelaar werkt, nóg een eersten onderwjjzer te
benoemen. Dan bljjft de heer Ketelaar, buiten
bezwaar van de gemeente-schatkist, lid van het
Amsterdamsche onderwijzerscorps, kan hij zich on
gestoord aan zjjn kamerlidmaatschap wijden en later
weer, zoo noodig, als onderwjjzer optreden.
Aan den bekenden >Bavo", die in de
Courant stokken schrijft »Uit de oude Doos" ont-
leenen wjj het volgende omtrent
Scharend |)ke.
Dit is een tamelijk groot gehucht aan de Noord-
zjjde van Schouwen, tegen het Brouwershavensche
gat gelegen, ter plaatse ongeveer waar de duinen
ophouden en dijken hun taak van oever verdediging
overnemen. Een belangstellend lezer van dit blad
vraagt ons, of die naam Scharendijke voorheen soms
niet Schravendjjke werd geschreven. Wij zouden hem
hierop kort en bondig kunnen antwoorden»neen,
nooit". Doch wjj willen vooreerst rekenschap van dat
antwoord geven, en in de tweede plaats zeggen,
waarvan de persoonsnaam Schravendjjke of Schra
vendjjk naar onze meening dan wel afkomstig is
hierin toch zal de vrager waarschjjnlijk het meeste
belang stellen, en omdat het een zuiver Zeeuwsche
kwestie is, is dit antwoord hier ook op zijn plaats.
Alllereerst dan iets uit de oude geschiedenis van
Schouwen. Dit eiland, dat thans met Duiveland één
geheel vormt, bestond weleer uit een groot aantal
deelen, die alle door wateren van elkander geschei
den waren. Een van de grootste dier wateren was
de Helchersee, die van zuid naar noord liep, van
de Ooster-Schelde naar het Brouwershavensche gat.
Aan de westzijde van dit water lag een der zeBde
deelen, later genoemd het westtelgk vijfde deel, van
Schouwen met de gemeenten of parochiën Nieuw-
Haamstede, Burcht, Clauskinderen, Koudekerke,
Noordwelle, Serooskerke en Ellemeet, terwjjl even
ten noorden van Ellemeet het gehucht Oudendijk
lag, dus genaamd naar den ouden dgk aan de noor-
zjjde van het waterschap. Ten oosten van de Hel
chersee lagen twee stukken, waarvan het noordelijkste
was het ambacht van Brjjdorpe, met de parochie
Brijdorpe, het kloostergoed Looperskapelle, het ge
hucht Klaaskinderkerke en de haven van Brjjdorpe,
later aangegroeid tot Brouwershaven.
Zooals het van lieverlede met alle stroompjes in
Zeeland gegaan is, zoo ging het ook met de Hel
chersee; zij begon al meer en meer te verzanden
en te verlanden, wat vooral ook daardoor bevorderd
werddat voor haar zuideljjk uiteinde in de
Oosterschei de een paar groote zandbanken lageü,
die den Btroom van haar afleiden en waardooor het
van het noorden komende water veel van zjjn
stroomsnelheid verloor. Toen die verlanding ver
genoeg was voortgegaan, althans in het noorde-
ljjkste deel, besloot men, om dit deel der Helchersee
te bedjjken. Ongeveer in het midden, even ten
zuidwesten van Brijdorpe, werd het water door een
djjk afgesloten van het zuidelijke stuk; de andere
dgk werd in het noorden gelegd en liep van de
plaats, even ten westen van Klaaskinderkerke naar
den straks genoemden ouden djjk. Die noordelijke
dgk sloot nu de Helchersee af van het Brouwers
havensche gat. Dat gat ligt geheel open voor
noorder- en noordwesterstormen, die er vaak met
ontzettende kracht de kust beuken. Wilde men de
nieuwe bedijking in de Helchersee voldoende tegen
de vernielende werking van stormen en golven
beveiligen, dan was het dus noodig, om den af
sluitdijk aan den noordkant verbazend sterk te
maken. Aan de zuidzijde, waar het buitenwater
bestond uit de rest der Helchersee, was zulk een
stevig werk geen behoefte. Die noordeljjke dgk
werd alzoo flink breed en zeer hoog gemaakt en
bovendien aan het buitenbeloop zoo goed met
allerlei middelen versterkt, als de gebrekkige
waterbouwkunde uit vroeger eeuwen dit toeliet.
Zulk een z war en, zeer versterkten zeedjjk noemde
men een Scharendijk en nog tegenwoordig heet
iedere dergeljjke zeewering een »schaardjjk". Dat
was en is een vaste naam, die ook overging op het
gehucht, aan den binnenvoet van dien dgk ontstaan
er is dus geen enkele reden om te gelooven, dat
het ooit Schravendjjk" zou geweest zijn, welke
verandering ook volstrekt niet in het karakter van
het Zeenw8che dialect ligt.
De juiste tgd, waarop deze Scharendjjk" werd
gelegd, is niet te bepalon; doch het moet gebeurd
zjjn tusschen 1156 en 1270. 't Is nameljjk bekend,
dat de Helchersee in 1156 nog als open water be
stond, terwijl reeds in 1270 in het bedjjkte gedeelte
het klooster Bethlehem stond, waaromtrent ik
vroeger al een en ander mededeelde. Bij de toen
malige inpoldering heette de bewuste dijk Scha
rendijk"; thans heet hjj nog precies zoo. Er is
dus geen sprake van, dat hjj te een of anderen tgd
anders heeft geheeten.
Dat de Scharend jjk" zijn plichten volkomen naar
eisch vervulde en dus recht had op zjjn naam, wordt
door de latere geschiedenis van Schouwen bewezen.
Die geschiedenis is een voortdurende herhaling van
doorbraken en overstroomingen en djjkvallendoch
het overgroote deel daarvan trof de zuidzjjde van
het eiland; en waar ook de noordkant wel eens te
ljjden had, daar was het bg Brouwershaven, Bom-
menede, Dreischor, dus verder oostelgk op. De Scha-
rendjjk stond ODgerept en onverlet. En nog heden
ten dage wijst elk bewoner van het gehucht met
trots op dien fieren, kolossalen dgk, »den hoogsten
in Nederland", zooals zjj zeggen. Of dit laatste
Uit de geschiedenis van het rijwiel.
Volgens een Neurenbergsche kroniek heeft een
zekere Hans Hantsch in het jaar 1649 een vier-
wieligen wagen vervaardigd, die door den daarin
zittenden persoon in beweging kon worden gebracht
en wel, naar in de kroniek staat opgeteekend, met
een snelheid van 2000 passen per minnnt. Een
ander Neurenberger, de horlogemaker Stephan
Farfler, stelde eenige jaren later een soortgelijken
vierwieligen, alsmede een driewieligen kunstwegen"
samen. In Frankrjjk heeft in 't jaar 1690 een Parijsch
dokter volgens zijn aanwjjzingen een karoB laten
maken, die hjj geheel alleen kon voortbewegen.
De eerste die de proefnemingen, in vroeger eenwen
gedaan, hervatte, was de Badensche opperhoutvester
baron Karl von DraiB. Bjj gelegenheid van het
Weener Congres in 1815 stelde deze een loop
machine" ten toon. Het op gang brengen van deze
machine geschiedde op hoogst eenvoudige wjjze
de daarop zittende persoon had daartoe niet anders
te doen dan af en toe met zjjn teenen den grond
aan te raken. Later werd zjj in beweging gebracht
door de handen, met behulp van hefboomen. Toen
de spoortreinen in gebruik kwamen, werd de con
structie van dit »loopwiel" eenigszins gewjjzigd en
paste men het toe bg inspectiereizen langs de Bpoor-
lgnen.
Tot dit doel doet het ook nog tegenwoordig
dienst, zij het ook in verbeterden vorm en samenstelling.
Men noemt deze machine >draisine", naar haar uit
vinder Drais.
Een rjjwiel, dat in hoofdbeginsel met het heden-
daagsche overeenkomt, werd pas in het begin van
de tweede helft dezer eeuw vervaardigd door den
instrumentmaker Philipp Moritz Fischer te Schwein-
furt. Dit was een tweewieler met twee uitsteeksels
aan het voorwiel, om de voeten op te zetten. De
eerste, die ongeveer 30 jaar geleden ingrjjpende
verbeteringen aanbracht, was de Amerikaan E. A.
Cowper.
Deze vervaardigde de spaken van metaaldraad
en overtrok de wielen met gutta-percha banden.
Ook deden de spaken niet meer dienst als stennsels
voor de naaf. De naaf werd aan de spaken gehangen.
Door de aanwending van zulke draadspaken werd
de zwaarte van het wiel aanmerkeljjk minder,
terwjjl de gutta-percha band van het wiel de schok
ken en stooten opnam, waaraan vroeger de rjjdende
persoon was blootgesteld. De uitvinder had geen
voordeel van zjjn uitvinding, doordien hjj er geen
patent op nam.
Zjjn vrienden en kennissen, die de waarde der
door hem ontworpen wijzigingen en verbeteringen
te laag schatten, hadden hem dit afgeraden. In de
laatste 20 jaar heeft men zich op uitgebreide schaal
deze verbeterde constrnctie ten nutte gemaakt en
alle verbeteringen op rgwielgebied zjjn de natuur-
ljjke gevolgen van Cowper'» uitvinding.
Bears van Amsterdam.
DINSDAG 3 AUG. 1S97.
St««tflleenlnf ea.
EUROPA.
Nederland.
pCt
V.K.
L.K.
H. K.
Ned. W. S. Cert.
hi
88'/,
88'/,
88'/,
99'/»
99
98 5/w
98'/.
98'/»
H o n g a r ij e.
Obl. Goudl. 1876
5
103
102'/,
dito 1881/1893
4
103
dito Zilver
•4
86'/,
Italië.
Inschrijving '62/81
5
89
89
Oostenrijk.
Obl. Papier Mei
5
85«/„
85'/»
86
dito Febr./Aug.
5
85's/„
Zilver Jan./Juli
5
86»/,,
86'/»
5
85»/,
Obligat. in Goud
4
103»/,
1Ö3'/,
Polen.
Obl. Schatk. 1844.
4
93
93
Portugal.
Obl, m. tick. 100
3
21»/,.
21"/,.
21"/,.
dito m. c. 88/89 April '9
2
4'/»
m. ticket fr. 500
.4»;
30»/,
31'/»
31»/*
O. Tabaksmonop
•4'/,
901/»
90»/»
91
Rusland.
Cert. Hamb. 1820.
5
78
Obl. Londen 1822.
5
132'/»
C. Ins. 5e Serie '54
5
72'/»
72
Oblig. Transcauc.
5
101'/»
dito 1880 Gec.
4
9S»/„
dito (Donetz) '94
4
96'/»
96'/,
dito Kursk Ch. Az.
4
96'/,
dito '94 (Orel Vit.)
4
97'/»
dito G. R. 625
4
98=/,
99
817/u
80'/,
dito Goudl. '91
3
Obl. in Goud '84
5
105»/,
1Ö5'/»
S p a nj e.
58
58
4
dito Perpet. Sch.
4
Turkije.
Gepriv. Conv. L.
4
85'/.
85'/»
Geconv. serie D
21"/,
21»/»
21'=/,.
dito serie C
22'/,
22»5/„
MIDDEN- en ZUID-AMERIKA.
Brazilië.
Obligatiën 1883 4'/» 66'/»
dito 18894 63»/» 63»/»
Venezuela.
Obligatiën 1881 4 423/,
Spoorwegleenlnjen.
Nederland. Holl. Spoor
Mij tot Expl. van St.-Spw. Aand.
Ned. Centr. Spoorweg Aand.
dito Obligatie3
Italië. Spoorw. Leening 1887/89.
Zuid-Ital. Sp. 03
Oostenrijk. F. O. Spw. Obl. 3
Polen. W. W. A
Rusland. Gr. Sp. Maatsch. Obl. 4'/,
«si/»
54'/,
57'/,
1121/»
103
54'/,
57'/,
dito dito dito
ilt. Spw. Aand.
4
3
Kurk-Ch. Az. O. 4
64"/,. -
Mosk.-Smol. dito.
Amerika.
Atch. T. volg O. v. A.
do. Cert. v. Pr. A.
do, AJg. Hyp. Obl.
do. Adjust. Obl.
AUant P. Tr.-C.
5
13»/»
27S5/„
4 84V»
4 55
41/, 168
13"/
27»/»'
84'/
54=/
H'3/,
841/»
54'/»