Emigratie naar den Transvaal. Johannesburg, 29 Mei 1897. Z.-A.-Republiek. M. de R. Waar vroeger de wenscheljjkheid van emigratie naar den Transvaal meermalen in Hollandsche bladen besproken is, veroorlooft zich het Hoofdbestuur der Nederlandsche Vereeniging in Zuid-Afrika voor onderstaande beschouwingen om plaatsruimte te verzoeken. Het bleek ons toch meermalen, dat personen van zeer uiteenloopende ontwikkeling en bekwaamheden, vanaf den ruwen polderjongen tot den ervaren boekhouder-correspondent toe, naar den Transvaal emigreeren in het vertrouwen hier dadeljjk na aankomst tegen hoog salaris geplaatst te worden terwijl in werkelijkheid deze personen dikwjjls, na een zeer deprimeerend werkzoeken en na het over geblevene van hun reisgeld verteerd te hebben óf elke betrekking, hoe ongeschikt ook, moesten aan nemen, óf wel een beroep moesten doen op de algemeene weldadigheid. Wjj meenen daaruit te moeten afleiden, dat in uitgebreiden kring ten minste Nederland niet geheel juist is ingelicht aangaande de kansen voor den emigrant hier, én zullen wjj trachten door onderstaande beschouwingen eenig meer licht te ontsteken in deze, zoowel voor Nederland als voor de hier gevestigde Nederlandsche Kolonie zeer bel&ngrjjke zaak. Verder laten wjj eenige mededeelingen volgen betreffende de kosten van het levensonderhoud hier te lande voor gehuwde en ongehuwde personen, daar omtrent deze voor emigranten hoogst wetens waardige gegevens in Nederland ook zeer uiteen loopende denkbeelden Bcbjjnen te bestaan. Ofschoon dexegegevenB meer speciaal PretoriaanBcbe en Johannesburgsche toestanden zullen beschrijven, gelden zjj ook min of meer voor het gebeele land. Johannesburg en Pretoria zjjn echter de plaatsen, waarheen de meeste emigranten hunne schreden richten. Vooraf merken wij op, dat er in den laatsten tgd op het gebied van landbouw en industrie eene sterke depressie heerscht, waarvan men hoopt en vertrouwt, dat ze van voorbijgaand en aard is, doch welke zich tegenwoordig duchtig doet gevoelen en als gevolg waarvan vele groote fioantiëale onder nemingen, mjjn-maatschappijen en aannemers van bouwwerken hun personeel inkrimpen. Onze nader uiteen te zetten opinie over emigratie is nu niet gebaseerd op de tegenwoordige malaise, doch eveamin op de abnormaal gunstige omstandig heden van een »boom", gedurende welke met koortsachtige haast alle waarden van grond, gebouwen, mjjnaandeelen, enzopgedreven worden. Integendeel wg hebben getracht hier zooveel mogelijk de normale toestanden voor oogen te stellen. Wg zullen voor onze beschouwing de emigranten in de volgende categorieën verdoelen: a. Lobso werklieden, zonder bepaalde vakopleiding. b. Bekwame handwerkers, als machinisten, metse laars, timmerlieden, smeden, enz. c. Jongelui, toegerust met eenige algemeene kennis, b.v. verkregen door het bezoeken der Hoogere Burgerscholen, die zich in den regel voor betrekkingen van administratieven aard aanmelden. d. Ervaren beambten, bekwaam als boekhouder, correspondent, teekenaar, ingenieur, enz. e. Dienstboden. De kans voor klasse A, losse werklieden, laat zich met enkele woorden omschrjjven. Daar in den regel de ruwe arbeid bier te lande door kaffers verricht wordt, is de vraag voor rnwen arbeid door blanke werklieden op verre na niet zoo groot als aantal en omvang der uit te voeren werken zouden doen vermoeden. Buitendien treden hier de Afri- kaander en de Transvaal op den voorgrond. Naar onze meening zijn daarom de vooruitzichten van dergelijke arbeiders niet gunstig te noemen. Het spreekt van zelf, dat dit niet geld voor buiten gewoon flinke personen, en ook niet voor dezulken, die zich verbinden aan de Nederl. Z.-Afr.-Spoorweg- Maatschappg, die voor hare spoorwegwerken dikwijls losse werklieden te engageeren heeft. Wg meenen echter, dat in dit geval de beste informatie te ver krijgen is bij de Directie te Amsterdam, Heeren gracht 270. Betreffende de klasse B, bekwame handwerkers, moeten wg uitvoeriger zjjn. Deze knnnen in normale tijdsomstandigheden in het algemeen spoedig eene plaatsing vinden en zal voor degeljjke werklieden het loon van 18 tot 24 per maand bedragen. Er moet echter op gewezen worden, dat de eischen, die bier aan bekwame werklieden gesteld worden, zeker niet geringer zjjn dan in Nederland, zoodat de toekomstige emigrant inderdaad ernstig moet over wegen of bjj zjjn vak degelijk verstaat. Verder is eenige kennis van de Engelsche taal aan te bevelen. Wèl wordt Pretoria gaandeweg geheel Hollandsch, wèl heeft men in dienst van het Gouvernement of van de Spoorweg-Maatschappij of van Hollandsche aannemers geen bepaalde behoefte daaraan, doch in Johannesburg, het brandpunt der bezigheid, is de Engelsche taal overheerschend. Verder is het bepaald noodig, dat de emigrant bjj aankomst hier, alzoo na aftrek van alle reiskosten, nog geld genoeg over heeft om gedurende een tweetal maanden in de allereerste levensbehoeften te voorzien, of om eventueel nog eens van de eene plaats naar de andere te kunnen reizen, indien dit den werkzoekende noodig mocht voorkomen. Op een bedrag van 15 20 ware daarvoor te rekenen. Het is haast onnoodig hieraan toe te voegen, dat de emigrant tot welke klasse hjj ook behooren moge van gezond gestel moet zijn en bovenal in Holland de verzoeking tot uitspattingen, speciaal tot drankmisbruik, met succes moet weerstaan hebben. Ib dit laatste niet het geval, zoo loopt de emigrant, onder den invloed van het klimaat en van de hier bestaande gewoonte van vrjj zwaar alkohol-gebruik, groot gevaar geheel ten ouder te gaan. Een dikwerf voorkomende soort werkzoekers treffen we aan in klasse C, den jongen man van algemeene ontwikkelingdie jaarlgks in groot getal door de Hollandsche Hoogere Burgerscholen aan de maatschappij afgeleverd wordt. Het zjj verre van ons die algemeene ontwikkeling als voorboreiding voor verdere theoretische of practische opleiding gering te schatten, doch wjj meenen hier een ernstig woord van waarschuwing te moeten uitspreken tegen de in Holland niet zeldzaam voorkomende meening, dat een jongmensch van gemiddelde bekwaamheden na een Hoogere Burgerschool doorloopen te hebben hier goede kans heeft om, »zjj het ook in den beginne met een bescheiden salaris", na niet al te langen tgd hier eene bevredigende positie te verkrijgen. Het ia onze bepaalde overtuiging, dat die kans gering is, dat de kennis, door het middelbaar onderwjjs verkregen, geene genoegzame voorbereiding is voor het innemen van eene behoorljjke positie hier te lande, omdat juist practische kennis en ervaring en het zich gemakkelijk kunnen bedienen van de Engelsche taal meestal aan het jonge mensch ontbreken. Bepaaldelijk meenen wg daarom aan jongelieden van deze categorie te moeten aanraden eerst in Holland of in het buitenland eenigen tgd werkzaam te zjjn en eerst dan, behoorlijk door de practjjk toegerust, hier den strijd om het bestaan te komen voortzetten. Eeue uitzondering op bovenstaand wordt eenigs- zins gemaakt door de Spoorweg-Maatschappij, die een groot aantal jongelui met burgerschool-opleiding uit Holland aanstelde en daarmede de gelegenheid opende hier vooruit te komen. Later komen wij nog op de Spoorweg-Maatschappjj terug. Voor klasse O geldt hetzelfde, wat wij schreven voor den bekwamen arbeider; de eiscben die gesteld worden zjjn vrjj hoog. Voor kantoorpersoneel is kennis van vreemde talen, speciaal Engelsch, dikwijls ook Duitsch, noodig. Voor klerken en correspondenten wordt dikwerf stenografie, in den regel schrijven op de schrijfmachine vereischt. Het salaris voor jonge klerken is circa 15 per maand te Johannesburg, te Pretoria iets lager, voor meer verantwoordelijke posten naar verhouding hooger, zoodat boekhouders bij groote firma's wel een 25 tot 40 per maand maken, terwjjl bij bjjzondere geschiktheid en bekwaamheid natuurljjk nog hoogere tractementen verlangd en betaald worden. De noodzakelijkheid om nog eenig geld beschik baar te hebben, nadat het jonge mensch hier aan gekomen is, geldt evenzeer voor deze klasse van emigranten. Een 20 tot 25 mag daarvoor wel gerekend worden. Nog zg hier opgemerkt, dat waar wellicht de wenschen dezer jeugdige reizigers zich richten zullen naar eene »Gouvernements-betrekking" en zg meenen, dat het Hollandschap als het ware de deuren der Regeeriügs-kantoren voor hen opent ook hier teleurstellingen niet onwaarschijnlijk zullen zjjn. Immers ia de eerste plaats gaat de Transvaalscbe Regeering tegenwoordig van het alleszins redeljjke beginsel uit: de meer ondergeschikte staatsbetrek kingen zooveel mogeljjk aan landskinderen te geven. In de tweede plaats moet ieder ambtenaar ge naturaliseerd zijn, waartoe noodig is, dat men zich bg aankomst alhier laat registreeren en daarna minstens twee jaren in het land gewoond heeft. Wordt vervolgd). Zeker ook wel een bewjjs, dat de beer Ketelaar als onderwjjzer wordt gewaardeerd. In de St. Ct. zjjn opgenomen de statuten der vereeniging >School voor bouwkundig teekenen voor ambachtslieden", gevestigd te Tholen. De vereeniging is aangegaan voor een tijdvak van 29 jaren en elf maanden, aanvangende den dag der oprichting, den 30en October 1896. De vereeniging heeft ten doel ambachtslieden en toekomstige ambachtslieden in de gelegenheid te stellen onderwijs te ontvangen in het hand- en bouwkundig teeken en in verband daarmede in rekenen en wiskunde. Zg tracht daardoor bij te dragen tot de ont wikkeling van den ambachtsman. Zg tracht dit doel te bereiken door: a. het doen geven van onderwjjs in hand- en bouwkundig teekenenb. het doen geven van onderwjjs in rekenen en wiskunde in verband met het teekenen. Om lid dezer vereeniging te zijn moet men lid zijn van het departement Tholen van de Maat schappij tot Nut van 't Algemeen. Het onderwjjs wordt gegeven op dagen en uren door het bestnur in overleg met den leeraar vast te stellen; gedurende de maanden November, December, Januari en Februari tweemaal twee uren, en gedurende de overige maanden éénmaal twee uren per week. Als bijdrage voor die lessen wordt geheven a. voor de vier wintermaanden: voor één leerling f 2 voor twee leerlingen uit één gezin f 3,33 voor drie leerlingen uit één gezin f 4; b. voor de -acht overige maanden des jaars dezelfde bijdragen. waar is, kan ik niet nagaan; wel weet ik, dat de dgk ook op mij veel indruk maakte. De familie Schravendjjk Bchjjnt oorspronkelijk uit Zeeland afkomstig; en hoewel zjj tegenwoordig haar naam eenigszins gewijzigd schrjjft, wat door den scherpen keelklank ean het begin van het woord is ontstaan, komt hot me niet al te gewaagd voor, te veronderstellen, dat zg van bovengenoemden dgk haar naam heeft afgeleid. Mogeljjk heeft de stamvader van het geslacht eenmaal aan dien dijk IER§CflElDE!inEID. Aanbestedingen, Verkoopingen eni. St Annalaild, 3 Aug. Bjj de aanbesteding der vernieuwings- en onderhoudswerken aan de Waterkeering van den Calamiteusen Suzanna-Polder zijn ingeleverd zeven biljetten. Ingeschreven door G. Bolier Gz. te Scherpenisse, f 1785; M. Kleppe te id., f 1759; O. Bolier Cz. te Bruinisse, f 1747; P. Beznyen te Duivendjjke, f 1728; Johs. Elenbaas te St. Annaland, f 2710; P. van der Linde te Scharendjjke, f 1697; en Jb. Moerland Cz. te Öt. Annaland, f 1682. Aan laatstgenoemden is het werk onder nadere goedkeuring gegund. De begrooting was f 1701,15. Landbouw en Veeteelt. De Poel, de algemeene weideplaats voor een deel van Zuid-Beveland, anders uitlokkende door het zeer groot aantal prachtige koeien die daar loopen te grazen, levert thans een treurig gezicht op. Niet minder dan een vjjftigtal borden met het bekende opschrift »Mond en Klauwzeer" vindt men aan de ingangen van weiden. Het is werkeljjk treurig. Binnen enkele dagen is in vjjf weiden onder de gemeente Scherpenisse het mond- en klauwzeer onder het rundvee uitgebroken. Bg den landbouwer M. A. Geuze te Poort vliet zijn de eerste gevallen van vlekziekte bjj twee varkens geconstateerd en de dieren na weinige uren daaraan bezweken. KGRKKIEVWS, Beroepen bg de Geref. Gem. te Baarland, Ds. J. Spoel te Harderwjjk. Beroepen bjj de Herv. Gem. te Oost- en WeBt-Souburg ds. J. van der Spek te Schoonhoven. Heden (Woensdag 4 Aug.) is het 30 jaren geleden, dat de heer J. L. Fortuijn Droogleever, predikant te Naarden, het leeraarsambt te Kerkwerve aanvaarddedaarna was Z.Eerw. predikant te Tholen; vóór dien tgd was de heer Fortugn Droogleever hulpprediker te Heken dorp. Enkhuizen telde tot op heden op nog geen 7000 inwoners 9 kerkgenootschappen, elk in het bezit van een flink kerkgebouw en een voorganger, terwjjl de Ned. Herv. Gemeente drie predikanten heeft, een orthordozen, een evaDgeliscben en een modernen, voor elke richting een. Ook heeft het Leger des Heils te Enkhuizen nog steeds zjjn tenten opgeslagen. Thans is het getal kerkgenootschappen nog met een vermeerderdin de Apostolische gemeente is scheuring ontstaan, een gedeelte der leden heeft zich afgescheiden en hield Zondag onder een anderen voorganger zjjn ONDER W IJ 8. Bg de op 2 dezer te 's Hage gehouden examens (L.-O.) slaagdenvoor de Fransche taal Mej. M. S. van den Bosch van Goesvoor de Engelsche taal de heeren W. Stroo en N. J. v. d. Daya Schouten, beiden van Ylissingen. Benoemd tot onderwjjzer met hoofdacte op eene jaarwedde van f 700, aan de openb. school te St. Annaland, de heer J. A. van Houte te Arnemuiden. Om den heer Ketelaar, die tot lid van de Tweede Kamer voor Amsterdam is gekozen en daardoor zijn betrekking als le onderwjjzer aan een openbare school te Amsterdam moet neerleggen, te handhaven in zjjn rang bg het onderwjjs, ook met het oog op zjjn pensioen, stellen burgem. en weth. aan den raad voor aan de school, waar de heer Ketelaar werkt, nóg een eersten onderwjjzer te benoemen. Dan bljjft de heer Ketelaar, buiten bezwaar van de gemeente-schatkist, lid van het Amsterdamsche onderwijzerscorps, kan hij zich on gestoord aan zjjn kamerlidmaatschap wijden en later weer, zoo noodig, als onderwjjzer optreden. Aan den bekenden >Bavo", die in de Courant stokken schrijft »Uit de oude Doos" ont- leenen wjj het volgende omtrent Scharend |)ke. Dit is een tamelijk groot gehucht aan de Noord- zjjde van Schouwen, tegen het Brouwershavensche gat gelegen, ter plaatse ongeveer waar de duinen ophouden en dijken hun taak van oever verdediging overnemen. Een belangstellend lezer van dit blad vraagt ons, of die naam Scharendijke voorheen soms niet Schravendjjke werd geschreven. Wij zouden hem hierop kort en bondig kunnen antwoorden»neen, nooit". Doch wjj willen vooreerst rekenschap van dat antwoord geven, en in de tweede plaats zeggen, waarvan de persoonsnaam Schravendjjke of Schra vendjjk naar onze meening dan wel afkomstig is hierin toch zal de vrager waarschjjnlijk het meeste belang stellen, en omdat het een zuiver Zeeuwsche kwestie is, is dit antwoord hier ook op zijn plaats. Alllereerst dan iets uit de oude geschiedenis van Schouwen. Dit eiland, dat thans met Duiveland één geheel vormt, bestond weleer uit een groot aantal deelen, die alle door wateren van elkander geschei den waren. Een van de grootste dier wateren was de Helchersee, die van zuid naar noord liep, van de Ooster-Schelde naar het Brouwershavensche gat. Aan de westzijde van dit water lag een der zeBde deelen, later genoemd het westtelgk vijfde deel, van Schouwen met de gemeenten of parochiën Nieuw- Haamstede, Burcht, Clauskinderen, Koudekerke, Noordwelle, Serooskerke en Ellemeet, terwjjl even ten noorden van Ellemeet het gehucht Oudendijk lag, dus genaamd naar den ouden dgk aan de noor- zjjde van het waterschap. Ten oosten van de Hel chersee lagen twee stukken, waarvan het noordelijkste was het ambacht van Brjjdorpe, met de parochie Brijdorpe, het kloostergoed Looperskapelle, het ge hucht Klaaskinderkerke en de haven van Brjjdorpe, later aangegroeid tot Brouwershaven. Zooals het van lieverlede met alle stroompjes in Zeeland gegaan is, zoo ging het ook met de Hel chersee; zij begon al meer en meer te verzanden en te verlanden, wat vooral ook daardoor bevorderd werddat voor haar zuideljjk uiteinde in de Oosterschei de een paar groote zandbanken lageü, die den Btroom van haar afleiden en waardooor het van het noorden komende water veel van zjjn stroomsnelheid verloor. Toen die verlanding ver genoeg was voortgegaan, althans in het noorde- ljjkste deel, besloot men, om dit deel der Helchersee te bedjjken. Ongeveer in het midden, even ten zuidwesten van Brijdorpe, werd het water door een djjk afgesloten van het zuidelijke stuk; de andere dgk werd in het noorden gelegd en liep van de plaats, even ten westen van Klaaskinderkerke naar den straks genoemden ouden djjk. Die noordelijke dgk sloot nu de Helchersee af van het Brouwers havensche gat. Dat gat ligt geheel open voor noorder- en noordwesterstormen, die er vaak met ontzettende kracht de kust beuken. Wilde men de nieuwe bedijking in de Helchersee voldoende tegen de vernielende werking van stormen en golven beveiligen, dan was het dus noodig, om den af sluitdijk aan den noordkant verbazend sterk te maken. Aan de zuidzijde, waar het buitenwater bestond uit de rest der Helchersee, was zulk een stevig werk geen behoefte. Die noordeljjke dgk werd alzoo flink breed en zeer hoog gemaakt en bovendien aan het buitenbeloop zoo goed met allerlei middelen versterkt, als de gebrekkige waterbouwkunde uit vroeger eeuwen dit toeliet. Zulk een z war en, zeer versterkten zeedjjk noemde men een Scharendijk en nog tegenwoordig heet iedere dergeljjke zeewering een »schaardjjk". Dat was en is een vaste naam, die ook overging op het gehucht, aan den binnenvoet van dien dgk ontstaan er is dus geen enkele reden om te gelooven, dat het ooit Schravendjjk" zou geweest zijn, welke verandering ook volstrekt niet in het karakter van het Zeenw8che dialect ligt. De juiste tgd, waarop deze Scharendjjk" werd gelegd, is niet te bepalon; doch het moet gebeurd zjjn tusschen 1156 en 1270. 't Is nameljjk bekend, dat de Helchersee in 1156 nog als open water be stond, terwijl reeds in 1270 in het bedjjkte gedeelte het klooster Bethlehem stond, waaromtrent ik vroeger al een en ander mededeelde. Bij de toen malige inpoldering heette de bewuste dijk Scha rendijk"; thans heet hjj nog precies zoo. Er is dus geen sprake van, dat hjj te een of anderen tgd anders heeft geheeten. Dat de Scharend jjk" zijn plichten volkomen naar eisch vervulde en dus recht had op zjjn naam, wordt door de latere geschiedenis van Schouwen bewezen. Die geschiedenis is een voortdurende herhaling van doorbraken en overstroomingen en djjkvallendoch het overgroote deel daarvan trof de zuidzjjde van het eiland; en waar ook de noordkant wel eens te ljjden had, daar was het bg Brouwershaven, Bom- menede, Dreischor, dus verder oostelgk op. De Scha- rendjjk stond ODgerept en onverlet. En nog heden ten dage wijst elk bewoner van het gehucht met trots op dien fieren, kolossalen dgk, »den hoogsten in Nederland", zooals zjj zeggen. Of dit laatste Uit de geschiedenis van het rijwiel. Volgens een Neurenbergsche kroniek heeft een zekere Hans Hantsch in het jaar 1649 een vier- wieligen wagen vervaardigd, die door den daarin zittenden persoon in beweging kon worden gebracht en wel, naar in de kroniek staat opgeteekend, met een snelheid van 2000 passen per minnnt. Een ander Neurenberger, de horlogemaker Stephan Farfler, stelde eenige jaren later een soortgelijken vierwieligen, alsmede een driewieligen kunstwegen" samen. In Frankrjjk heeft in 't jaar 1690 een Parijsch dokter volgens zijn aanwjjzingen een karoB laten maken, die hjj geheel alleen kon voortbewegen. De eerste die de proefnemingen, in vroeger eenwen gedaan, hervatte, was de Badensche opperhoutvester baron Karl von DraiB. Bjj gelegenheid van het Weener Congres in 1815 stelde deze een loop machine" ten toon. Het op gang brengen van deze machine geschiedde op hoogst eenvoudige wjjze de daarop zittende persoon had daartoe niet anders te doen dan af en toe met zjjn teenen den grond aan te raken. Later werd zjj in beweging gebracht door de handen, met behulp van hefboomen. Toen de spoortreinen in gebruik kwamen, werd de con structie van dit »loopwiel" eenigszins gewjjzigd en paste men het toe bg inspectiereizen langs de Bpoor- lgnen. Tot dit doel doet het ook nog tegenwoordig dienst, zij het ook in verbeterden vorm en samenstelling. Men noemt deze machine >draisine", naar haar uit vinder Drais. Een rjjwiel, dat in hoofdbeginsel met het heden- daagsche overeenkomt, werd pas in het begin van de tweede helft dezer eeuw vervaardigd door den instrumentmaker Philipp Moritz Fischer te Schwein- furt. Dit was een tweewieler met twee uitsteeksels aan het voorwiel, om de voeten op te zetten. De eerste, die ongeveer 30 jaar geleden ingrjjpende verbeteringen aanbracht, was de Amerikaan E. A. Cowper. Deze vervaardigde de spaken van metaaldraad en overtrok de wielen met gutta-percha banden. Ook deden de spaken niet meer dienst als stennsels voor de naaf. De naaf werd aan de spaken gehangen. Door de aanwending van zulke draadspaken werd de zwaarte van het wiel aanmerkeljjk minder, terwjjl de gutta-percha band van het wiel de schok ken en stooten opnam, waaraan vroeger de rjjdende persoon was blootgesteld. De uitvinder had geen voordeel van zjjn uitvinding, doordien hjj er geen patent op nam. Zjjn vrienden en kennissen, die de waarde der door hem ontworpen wijzigingen en verbeteringen te laag schatten, hadden hem dit afgeraden. In de laatste 20 jaar heeft men zich op uitgebreide schaal deze verbeterde constrnctie ten nutte gemaakt en alle verbeteringen op rgwielgebied zjjn de natuur- ljjke gevolgen van Cowper'» uitvinding. Bears van Amsterdam. DINSDAG 3 AUG. 1S97. St««tflleenlnf ea. EUROPA. Nederland. pCt V.K. L.K. H. K. Ned. W. S. Cert. hi 88'/, 88'/, 88'/, 99'/» 99 98 5/w 98'/. 98'/» H o n g a r ij e. Obl. Goudl. 1876 5 103 102'/, dito 1881/1893 4 103 dito Zilver •4 86'/, Italië. Inschrijving '62/81 5 89 89 Oostenrijk. Obl. Papier Mei 5 85«/„ 85'/» 86 dito Febr./Aug. 5 85's/„ Zilver Jan./Juli 5 86»/,, 86'/» 5 85»/, Obligat. in Goud 4 103»/, 1Ö3'/, Polen. Obl. Schatk. 1844. 4 93 93 Portugal. Obl, m. tick. 100 3 21»/,. 21"/,. 21"/,. dito m. c. 88/89 April '9 2 4'/» m. ticket fr. 500 .4»; 30»/, 31'/» 31»/* O. Tabaksmonop •4'/, 901/» 90»/» 91 Rusland. Cert. Hamb. 1820. 5 78 Obl. Londen 1822. 5 132'/» C. Ins. 5e Serie '54 5 72'/» 72 Oblig. Transcauc. 5 101'/» dito 1880 Gec. 4 9S»/„ dito (Donetz) '94 4 96'/» 96'/, dito Kursk Ch. Az. 4 96'/, dito '94 (Orel Vit.) 4 97'/» dito G. R. 625 4 98=/, 99 817/u 80'/, dito Goudl. '91 3 Obl. in Goud '84 5 105»/, 1Ö5'/» S p a nj e. 58 58 4 dito Perpet. Sch. 4 Turkije. Gepriv. Conv. L. 4 85'/. 85'/» Geconv. serie D 21"/, 21»/» 21'=/,. dito serie C 22'/, 22»5/„ MIDDEN- en ZUID-AMERIKA. Brazilië. Obligatiën 1883 4'/» 66'/» dito 18894 63»/» 63»/» Venezuela. Obligatiën 1881 4 423/, Spoorwegleenlnjen. Nederland. Holl. Spoor Mij tot Expl. van St.-Spw. Aand. Ned. Centr. Spoorweg Aand. dito Obligatie3 Italië. Spoorw. Leening 1887/89. Zuid-Ital. Sp. 03 Oostenrijk. F. O. Spw. Obl. 3 Polen. W. W. A Rusland. Gr. Sp. Maatsch. Obl. 4'/, «si/» 54'/, 57'/, 1121/» 103 54'/, 57'/, dito dito dito ilt. Spw. Aand. 4 3 Kurk-Ch. Az. O. 4 64"/,. - Mosk.-Smol. dito. Amerika. Atch. T. volg O. v. A. do. Cert. v. Pr. A. do, AJg. Hyp. Obl. do. Adjust. Obl. AUant P. Tr.-C. 5 13»/» 27S5/„ 4 84V» 4 55 41/, 168 13"/ 27»/»' 84'/ 54=/ H'3/, 841/» 54'/»

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1897 | | pagina 3