ZIERIKZEESCIIE NIEUWSBODE. Dinsdag 13 November 1891. TRAMWEGEN. NIEUWSTIJDINGEN. Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De prijs per 3 maanden is ƒ1,30, franco per post f 4,60. Noord-AmerikaTransvaal, Indië enz. verzending eens per week, f 10,per jaar. 51ste JAARGANG. No. 6537. Directeur-Uitgever J. WAALE. Advertentiënvan 43 regels 30 Cts. meerdere regels 10 Cts., kunnen uiterlijk tot des Maandags, "Woensdags en Vrijdags middags 12 ure bezorgd worden. Groote letter wordt naar 'plaatsruimte berekend. Betalingen van Abonnement*- of Advertentie-gelden gelieve men te zenden aan de Administratie Zieriltzeesche Nieuwsbode" KEURING SER RIJTUIGE 1ST. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee, Gelet op art. 47 der Algemeene Politie-Verordening voor deze gemeente: Iiebben goedgevonden te bepalen: dat op Zaterdag: den 34 November e.k., des namiddags te 3 ure, aan de Balie eene Kourinj» zal worden gehouden der verhuurd wordende Rij- en Voer tuigen en Sleden. Mitsdien worden alle rijtuigverhuurders opgeroepen om alsdan al hunne voertuigen op de daarvoor bestemde plaats bijeen te brengen, ten einde de noodige keuring te ondergaan, ter voorkoming van de by de Alge meene Politie-Verordening bedreigde boete. Zigrikzee, den 5 November 1891. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, CH. W. VERMEIJS, Burgemeester. JAN SNELLEN, Secretaris. Bij de behandeling van het adres van antwoord in de Tweede Kamer is door de Regeering to kennen gegeven, dat zij gezind was in het belang van den landbouw den aanleg van stoomtramwegen te bevorderen. In Hoofdstuk IX der Staatsbegroo- ting voor 1895 ontwaardt men van die gezindheid niet veel. Voor een van de vier lijnen, waarvoor bij de begrooting voor 1894 een subsidie werd toegestaan, is nu het noodige geld uitgetrokken. Voor de drie andere vindt men slechts memorie- posten. De oorzaak daarvan is, dat de werkzaam heden niet vor genoog gevorderd zijn, om uitbetaling in 1895 waarschijnlijk te maken. Dit kan en zal wel aan de ondernemers liggen. Maar waaraan ligt het, dat ook niet een enkele stap verder gegaan wordt in de lichting, die men verleden jaar hoeft ingeslagen Men zal ons antwoordenomdat er geen aanvragen ingekomen zijn; wij zouden zeggen: omdat er geen aanbiedingen gedaan zijn. De Regeering laat blijkbaar de zaak aan den bijzonderen ondernemingsgeest over en wil slechts rijksbijdragen geven, waar dit noodig is, om op die wijze tramwegen tot stand te doen komen, die in het algemeen belang nuttig zijn, en waarvoor ten gevolge van dien steun, eisehon in het openbaar belang gesteld kunnen worden. In het algemeen is dit een goed en juist boginsel, maar voor de zaak, die het hier geldt, leidt de toepassing niet tot het doel. Bijzondere ondernemers toch beoogen in de eerste plaats winst te behalen. Hun streven zal dus zijn: tramwegen aan te leggen in streken, waar een druk verkeer, vooral een druk personenverkeer te wachten is. In den regel zullen zjj dus lijnen aanleggen, om plaatsen, waar veel buitenverblijven zijn, onderling en met do naaste groote stad te verbinden, plaatsen, waar eene bevolking gevonden wordt, die zich veel vuldig verplaatst, hetzij voor genoegenhetzij om in de groote plaats zaken te doen en buiten te wonen. Aan goederenvervoer wordt daarbij slechts in de tweedo plaats gedacht, en aan goedkoop en snel vervoer ervan maar zeer zelden. Wil men echter door aanleg van tramwegen (dat het stoomtramwegen zijn, is in geenen deele nood zakelijk) in het algemeen do welvaart, meer in het bijzonder de belangen van den landbouwer bevor deren, dan is er iets geheel anders noodig. Dan moet inen het oog vestigen op stroken, die door de ligging der groote spoorwegen van het versneld verkeer, dat een voorwaarde is voor handel en nijverheid, en ook voor den landbouw, afgesloten zijn die daardoor achteruitgaan en de middelen missen, om er bovenop te komen streken, dus, die voor den bijzonderen ondernemer niets aan trekkelijks hebben, ja, die door zijn pogen dikwijls in nog ongunstiger toestand verplaatst worden. Wat is voor znlko streken noodig? ITot. denk beeld, dat wij daaromtrent sedert jaren koesterden en voorgestaan hebben, vonden wij dezer dagen uitgesproken in het voorloopig verslag over do inlichtingen in zake den Noord-Ooster lokaalspoor weg. Daarin wordt gezegd van de streek, waardoor die lokaalspoorweg loopen zou en wij passen dat op alle, door ons hierboven beschreven streken toe weinig belang heeft bij een lokaalspoorweg, bijna evenwijdig loopende met een gewonen spoor weg, maar groote behoefte heeft aan korte verbin dingen met het naastbijgelegen spoorwegstation. Zulke tramwegen zullen een geheel ander karakter hebben dan die, welke door bjjzondere ondernemingen worden aangelegd. Zjj zullen niet dienen, om een levendig verkeer te onderhouden tusschen eenige welvarende plaatsen onderling, zij zullen eenvoudiger van inrichting, minder kostbaar van bediening kunnen zijn. De traras zullen in den regel slechts op de aankomende en vertrekkende treinen rijden, en dus slechts zoovele malen behoeven heen en weer te gaan, als er eon trein aankomt en vertrekt. Niet het personenvervoer staat op den voorgrond, maar do gelegenheid om zonder groote kosten landbouwvoortbrengselen of fabrikaten aan het station te brengen en daar over te laden. In vele gevallen zal het dus aanbeveling ver dienen de spoorwijdte aan die der spoorwegen gelijk te maken, opdat men geheele waggons van en op den spoorweg brengen knnne. Om al die redenen zullen noch de aanleg, noch de bedrijfskosten zoo groot zijn, als voor tramwegen, die door bijzondere ondernemingen worden aangelegd; iqaar zoo zij al njefc vooral in den aanvang meer kosten dan zij opbrengen, nooit zullen zij genoeg voordeel op- leveron om den aanleg met het doel van winst te behalen, waarschijnlijk te maken. Dat is hunne bestemming ook niet. Zij moeten beschouwd worden als werken van openbaar nut evenals kunstwegen tusschen - en als straten in de verschillende steden en dorpen. Daarom zullen zij ook veelal door of vanwege openbare besturen moeten worden aan gelegd en beheerd. Veelal. Niet altijd. Er kunnen zich gevallen voordoen, dat bijv. de gemeente besturen het belang der zaak niet genoegzaam inzien, of wel do kosten en do bezwaren te groot achten, of ook niet voortvarend genoog te werk gaan. Dan kunnen belanghebbenden de handen ineenslaan, evenals dat nu reeds in verschillende gemeenten geschiedt om een telegraaf- of telefoon verbinding, eene straatverlichting of andere zaken van openbaar nut tot stand te brengen. Maar hetzij dan, dat gemeentebesturen, hetzij dat eene ver- eeniging van belanghebbenden de zaak ter band neme, zjj moeten op steun en medewerking kunnen rekenen. En dat niet als vrucht van lange en lastige onderhandelingen, maar als grondslag van - en uitgangspunt voor hunne eigen plannen. Steun en medewerking. Finaneiëele stoun niet alleen. Zelfs niet in de eerste plaats. Een dei- grootste bezwaren om de zaak aan te vatten, zal wel zjjn de moeielijkheid om plannen te bekomen. Als die ontworpen worden door niet deskundige pex-sonen, bijgestaan hier door dezen, daar door genen technicus, dan zal het overleg lang duren, niet altijd tot een bevredigenden uitslag leiden on geld kosten, wat vele besturen niet gaarne wagen zullen, zoolang zij niet de zekerheid hebben, dut dit tot het doel leiden zal. Wordt daarentegen van Staatswege eenig personeel voor het kosteloos ont werpen der plannen beschikbaar gesteld, dan zal dit spoedig op de hoogte zijn van de beste, een voudigste en goedkoopste inrichting. Men zal in het algemeen drie typen moeten aan nemen éénwaarbij personenvervoer op den voorgrond staat; één, waarbij het vervoer van lichte en een ander, waarbij dat van zware goederen do hoofdzaak uitmaakt. Zijn die typen vastgesteld, dan is na plaatselijke opneming en mondeling overleg met do betrokken besturen of belanghebbenden, zeel" spoedig con goed plau met borekoning van kosten te maken. Do ervaring, bij de eene lijn op te doen, kon dan strekken om de plannen en kostenberekeningen van volgende te volmaken. Do geldelijke regeling zou, dunkt ons, zeor een voudig kunnen zijn. Als de lijn met het noodig rollend materiiiel is aangelegd, moeten o. i. do bedrijfskosten door de te ontvangen vrachten godekt worden, of moeten bolanghebbendo gemeentebesturen of vcreonigingen in het tokortkomendo voorzien. Zoo daarvoor de noodige waarborgen verkregen zijn, geve de Staat voor elk, door de llogeering goedgekeurd plan eon bijdiago van dor kosten van aanleg, eon zeker geraamd cijfer niot over schrijdende. Aanbeveling zou het vordienon, dat ook do provincie '/3 in do kosten bijdroeg; maar het is niet raadzaam het rijkssubsidie daarvan afhankelijk to stellen, want als dan eenige provineio onwillig is oni op dit terrein den voet te zotten, - en het is niet onwaarschijnlijk, dat dit het geval zij dan zou ook do staatshulp onthoudon mooton worden, zelfs al zouden gemeentebesturen of belang hebbenden. in bet -ontbrekend© willen voorzien en dns op 8tonn nog meer aanspraak bobben. Aan de rjjkssubsidio zouden desverkiezonde eenige voorwaarden verbonden kunnon wordenbijv. vrij vervoer van do post, vrij vervoer van militairen, goedkeuring der tarieven, 't zij door do Itegcoring, 't zij door Gedeputeerde Staten. Maai- vóór alle dingen is bet noodig, dat het blijko ornst to zijn mot do gezindheid om tiamwegou te steunen, en dat zal eerst reebt blijken, als men op do begrooting een post uittrekt, waaruit tram wegen in den door ons bedoelden zin kunnen worden gesubsidieerd. 0 Als mon workelijk het groote volksbelang, dat bij dit onderwerp botrokken is, bovorderen wil, dau doe mot het met de daad; aan platonische verzekeringen heeft niemand iets. Engeland. fjOIMlcil, 10 Nov. Naar bot alhier bcot, raden do mogendheden eenstemmig China aan, rechtstreeks vredesonderhandelingen mot Japan tc openen. Volgens berichten uit Tsjifoe komen aldaar hondorden wolgestelde Chineezen aan, die uit Mantsjoerije gevlucht zijn, minder uit vrees voor de Japanners dan voor do plunderende en moordende Chincesche soldaten. De in de haven van Port Arthur niet ingesloten Chineescbe oorlogsschepen hebben bevel gekregen de Japausehe vloot aan te vallen, maar bet is twijfelachtig of dat bevel ten uitvoer is Een zonderling echtscboidings-proces hoeft te Londen gediend. Clara Stephenson kwam scbeidiug vragen van baar man, Thomas Lane, een journalist, met wion zij in 188G was gehuwd. In 1890 ont dekte zij dat hij loofde met zekere Flora Lowis, waarbij bleek dat bij dozo vrouw in 1881teMonte- Carlo bad gehuwd. Zij klaagdo hem aan wegons bigamie, doch hij verliet haar en zij kon liem niot meer vindon. Thans vroeg zij scheiding wegens kwaadwillige verlating en overspel. Wat nu ten processc bleek is nogal merkwaardig. Toen Lane in 1881 Flora Lowis huwde, was liij zelf reeds een gescheiden echtgenoot, maar zij was gehuwd en nog niet wettelijk gescheiden. Dus was zij, Flora, schuldig aan bigamie en het huwelijk nietig. Clava Stephenson heoft haar zin gekregen; zij is van haar >fladderenden" echtgenoot af. Rusland. Volgens de berichten uit St. Petersburg is het daar vriezend weör. Uit Jalta worden nog de volgende bijzonder heden gemeld van het overbrengen van het lijk des overledon Czaars uit de kerk naar den kruiser »Pamjat Merkoerija". Aan bet hoofd van den stoet liep de ceremoniemeester, prins Troebetskoj; dan volgde dc geestelijkheid, dragende banieren cn een groot zilveren kruis; vervolgens eene afdeoling militairenbjj de Tartaren uit de Krim liepen hunne Mobammedaansche priestersdan een aantal autori teiten en deputaties. De lijkkist, gedragen door kozakken van het Keizerlijk regiment en matrozen. Daarachter ging Czaar Nicolaas II, naast hem do Prins van Wales, do C'zarewitsj-troonopvolgor, Prins Nikolaas van Griekenland, de Grootvorsten, omstuwd door grenadiers. De Czarin en andere wouwen van de Keizerlijke familie zaten in drie rouwkoetsen. Militairen sloten den stoet. Bij de aanlegplaats stond een katafalk. Toen de kist daarop was gelegd, werd een dienst gehouden in tegenwoordigheid van eene ontzaglijke menigte, die zeer ouder den indruk was. Na afloop van den dienst werd de kist aan boord gebracht, en onder bet kanongedonder van de oorlogsschepen en do batte rijen aan de knst, lichtte de ki-uiser het anker en stoomde weg naar Sewastópol. Vrijdag is Jxet lijk met den trein naar St. Peters burg vertrokken. Gedurende de acht dagen, dat de reis zal duren, inag geen andere trein over de baan gaan. De correspondent der Daily News vertelt, dat de Czaar de laatste twee dagen vóór zijn dood lang met zijn oudston zoon over staatszaken gesproken heeft. Hij moet hein ook zelf den brief in de pen bobben gegeven, waarmede de zoon don dood zijns vaders aan do hoofden van staten zou mededeeleu. Die brief begon aldus: »Mijn vader is niet moer onder de levenden". Nederland. lonkhuizen, 9 Nov. Een vrceselijke moord houdt bier de gemoederen bezig: Woensdagmiddag om 4 uur verliet do heer Grciner, slager alhier, mot een wolvoorzienen buidel zijne woning, om mot iemand, waarmede bij zaken deed, af to rekenen. Sedert heeft men niets meer Yan liem vernomen; bij is niot to bestemder plaatse aangekomen en evenmin bij zijn hoogbejaarden vader, dien bij anders gewoon was in hot voorbijgaan te bezoeken. Donderdag in don vroegen morgen YOud men zjjn ljjk in do Zuider-boorenvaart, voorover liggende, met een touw strak om don hals getrokken en met eeno wonde aan hot achterhoofd. Het touw was met twee slagen om den bals gebonden en in den nok vastgeknoopt, zóó stijf, dat men er geen vinger tusschen kon krjjgen. Hot geld, dat do verslagone bjj zich had toen hij zijne woning verliet, was verdwenen. Zijne ledige portomonnaie, vier centen en een knoop van zjjn slagersjas vond men op ecnigon afstand, waar do misdaad dus waarschijnlijk heeft plaats gehad. Daar is do beer G. ongetwijfeld overvallen on eerst later naar do vaart gesleurd, waar zijn ljjk werd aangetroffen. 9 Nov. Hoe brutaal sommigen hier tegenwoordig te werk gaan, blijkt wel hieruit dat dozo week twee mannen aan oen bovenhuis holdon on, toon hun opengedaan was, permantig naar bovon stapten, do deur dor kanier openden waar de vrouw des huizes met de kindoren zich bevond, qn qon brief tor leziug aanboden. Toen daaraan geen gevolg werd gegeven, wcigordon zij pertinent been to gaan, of eerst moest gold vor- strokt worden. Dc meid word bovolen politie te balen, doch dit kon niet gescbiedon, wijl zij haar don uitgang ver sporden. Golukkig kwam een dochtertje van 9 jaar op de gedachte don survcilleerenden agent van hot Buiten-Gasthuis, van het balkon van bet huis af, te waarschuwe», die dadelijk hulp verleende en de indringers bniten do deur zette. AillNlcrriniil, 10 Nov. De loonboweging der diamantbewerkers is mot den dag van heden do volgende phase ingotredende door do verschil lende comités voor de onderscheidene branches na overleg met do worklicdcn vastgesteldo loontarioven zijn door de patroons aanvaard. De worklicdon hobben zich jegens elkander verbondon slechts onder de nieuwe voorwaarden bet werk morgen cn Maandag te zullen hervatten. Twee leden van het stakingscomité zijn boden naar Antwerpen vortrok- ken om ook daar do algemeene werkstaking te px-oclatneoron, de loouen overeenkomstig die, welko liier zjjn voi-kregon, op to voeren en zoodoende ondorkruipiug van die zijde te voorkomen. Hot plan wordt opgemaakt tot een internationalo orga nisatie dor diamantbewerkers, door aaneensluiting van vakvereenigingen voor de onderscheidene branches van do diamantnijverheid. Onder de vlugschriften ter gelogenheid der werkstaking van de Amstenlarascke diamantslijpers verspreid, komt o. a. het volgende voor: is do Amstelstad waarin wordt gestaakt, II is hot Bazcnloon door iedereen gelaakt. C' is het Chips waarvoor de slijpers vreozen, II is hot Dalles, op hun Gezicht te lezen. I'l is de Eendracht waardoor wordt verkregen, j dat voor Fijn ou Grof 't loon is gestegen. II is do Honger waardoor volen worden gekweld, I hot Inzicht op verhooging van geld. •I zijn do Juweliers, wonen in huizen zeer duur, li. do Knechts verdienen amper do huur. ■j zjjn do Loerjongons die moesten verdwijnen, M 't Minimum-loon voor gi-ooten en kleinen, NI is de Nood door ieder geklaagd, II is de Opslag waarom wordt gevraagd. I* is de Poedor en wordt veel te duur betaald, Xis de Quibus die ze dan nog haalt. zijn do Roosjesslijpers die ook hebben gestaakt. de Standaard voor 't loon door 't Comité gemaakt. 'I1 zijn de Tangen door allen neörgelegd, U zijn do Uitzuigers ronduit gezegd. is 't Verdriet dat de stakers kwelt, ^Vordt het Weekloon hun uitgeteld. is de Yvcr begonnen met. kracht, 'ti is de Zinspreuk: Eendracht maakt macht!" Aan het hoofdbestuur van het Marinefonds te Amsterdam werd door directeur en commissarissen der >Deli-Maatschappij" persoonlijk aangeboden do som van 5000, als eeno hulde aan do dapperheid der militairen van de zeemacht, in de kolouiOn en ook op Sumatra's Oostkust betoond. Deze gave ge schiedde bij gelegenheid der berdenkiug van het 25-jarig bestaan dier Maatschappij. Zlininslag, 9 Nov. In de beden gehoudeu raadszitting werd het havengeld voor het lossen van pulp bepaald op 5 cent do 1000 K.G. Een vooi-stel van hot dageljjkscli bestuur tot het leggon van cono I keibaau ter vervanging van een gedeelte weg naai de losplaats, werd verwoi-pen. Besloten werd de vaargeul bij de losplaats ge deeltelik uit te diepen, en wel met 0.G5 M. Vlissingen, 10 Nov. Hr. Ms. fregatschip Johan Willem Friso", dat reeds Vrijdag van hier vertrok tot het aanvaarden der reis naar Oost-Indië, is weder teruggekeerd, daar door oen onbekende oorzaak een der hoofdstoompijpen is gesprongen, ongeveer 4 M. lang en 8 Eng. duim dik. Aan de Kon. Maatsch. »De Schelde" alhier is opgedragen dit defect zoo spoedig mogelijk te herstellen, De heer O. J. Bekker tc Vlissingen herdenkt den 14 dezer den dag, waarop hij voor zestig jaren (14 Nov. 1834) werd benoemd tot stads-muziek- meester. Middelburg, 9 Nov. Tan den beer M. J. van Hattum te Shedrecht en van de stoomtram maatschappij Brcskons—Maldeghem zijn aanbie dingen ingekomen tot het exploiteeren van den provincialen stoombootdienst op de Wester-Schelde, welke evenwel nog tot geen definitief resultaat hebben geleid. In do Vrijdag gehouden vergadering der Prov. Staten van Zeeland zijn o. a. verworpen: een verzoek van den gemeenteraad van RillandBath om een renteloos voorschot voor wegsverbetering, een gelijk verzoek van den Margarctha-polder, be nevens het verzoek van Ingelanden van den Sopbia- poldor tot calamitous-verklaring. Aangenomen werden voorstellen van Gedep. Staten om aan de gemeente Brouwershaven eene subsidie van f 300 por jaar te verleeuen voor geneeskundigo hulp. Do licor De Smidt verklaarde zich bij vernieuwing een tegenstander van subsidtën als deze. Hot Rijk, dat door de geneeskundige wetten de voorzioning in geneeskundige hulp voor het platteland zoo moeilijk maakte, moet daarin maai- voorzien. Maar bovendien kan Brouwershaven zelf erin voorzien, wanneer do gemeente baar buisbonding zuiniger wil inrichten, wat spr. staaftdoor vergelijking mot andere gemeenten. De heer J. A. Bolle wraakte de door don koer De Smidt gemaakte vergelijkingen door er op te wijzen, dat Brouwershaven tengevolge van baai- verleden eigenaardige kosten beeft, die do andere gemeenten niet hebben, en wjjst verder op den hoogen boofdolijken omslag te Brouwershaven. Na repliek van den beer De Smidt cn nadat nog de beer Van Lijnden nader den ongunstigen fiuan- cil'elen toestand van Brouwershaven heeft toegelicht, wordt bot voorstel van Gedep. Skaten aangenomen mot 29 tegen 6 stemmen, die der heoren Do Smidt, Lucasse, Hammacher, Hcnnoquin, Van Honteu en Noordjjko. Aan de gemeente Krumingeli word eene jaar- ljjkscho subsidie van f 50 voor vorloskuudige hulp toegekend. Aan A. Hollebrands, machinist bij den Prov. stoombootdienst op de Wester-Schelde, word een pensioen ad 500 per jaar verleend. Do Staten bobben nog aangonomon bet ontwerp besluit van Gedep. Staten tot bet toekennen van pensioen aan de weduwen en weezen van nmbte- naron van den provincialen waterstaat. Met 29 tegen 6 stemmen werd aangenomen een voorstel van den lieer H. G. Hammacber tot ondersteuning van bet adres van den gemeenteraad van Zuid- dorpe om er bjj de regeering op aan te dringen dat de Belgische regeering toestaat dat van uit Zeeland varkens en rundvee in Belgiü mogen worden ingevoerd. Nog werd besloten om, naar aanleiding van een schrijvon van de Kamer van koophandel en fabrieken te Middelburg, een verzoek te richten tot H. M. do Koningin-Weduwe, Regentes, om maatregelen te doen nomen om dc voormalige Marinesluis to Vlissingen in bruikbaren staat te brongen en een onderzoek te doen instellen naar den achteruitgang van bot vaarwater in dc Zandkroek en Zuidvlict, tengevolge van den aanleg van mossclbankon. 's l»i'UVCii]»ol«ler, 10 Nov. Ook bier zijn een paar konijnendiefstallen voorgekomen. Bij den eerste mocht men de daders tot nu toe niet op 't spoor komen. Bij den tweede was de politie gelukkiger. De vrouw van den aangever had in het geheim ter vergrooting van baar speldegeld vior konijnen verkocht. Zij zelve maakte baar man op den diefstal attent., die terstond daarvan aangifte deed. Men kan zich de ontmoeting der echtelieden voorstellen, toen do man, van zijn werk thuis komende, vernam wie den diefstal gepleegd had. Ongeveer twintig jaren is 's Gravenpolder in liet bezit van zjjn tegenwoordigen spitsen toren. Het uurwork liet al dien tijd niets te wenschon over, alleen do wijzers bleven jaar in jaar uit op half vier staan; men was destijds van oordeel dat, tengevolge van den stand van het uurwork in den toren, er bezwaar bestond de wijzers tc laten draaien. Dezer dagen is dit gebrek veranderd en kan mon niet alleen hooren maar ook zien hoo laat we loven. Deze verbetering hebben wij te danken aan Arend Kievit, die uit eigen beweging het uurwork be langrijk completeerde. Hij is dezelfde die jaren geleden het torenuurwerk van Colijnsplaat, dat door deskundigen afgekeurd was, voor weinig gelds her stelde en voor vele jaren bruikbaar maakte. Kievit is slager, rietdekkor en iemand van allo markten thuis. {M. Ct.) VV'eiiicldinge. 10 Nov. Terecht of ton on rechte staat onze gemeente bekend als oen honderd jaar bij andere gemeenten op Zuid-Beveland teil achteren zijnde. Zeker is daar veel overdrijving bij, maar in een enkel opzicht komt do gemeente werkelijk bij bare zusters achteraan, n.l. wat betreft do uitbetaling der traktementen van do gemeente ambtenaren. Een onderzoek daarnaar zou vreemde dingen aan het licht brengen. Sommigen beweron, dat de hoogst aangeslagonen in den boofdelijken omslag wat lui zijn om to be talen. Maar waarom die personen dan niet vervolgd? De gemeente-ontvanger zou dan waarschijnlijk in staat zijn om den ambtenaren op tijd te betalen. l»OCS, 10 Nov. Aan bet hoogst belangrijke verslag der vcrconiging Werkverschaffing ontleenen

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1894 | | pagina 1