ZIERIKZEESCIIE NIEUWSBODE.
Dinsdag 13 November 1891.
TRAMWEGEN.
NIEUWSTIJDINGEN.
Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en
ZATERDAG.
De prijs per 3 maanden is ƒ1,30, franco per post
f 4,60.
Noord-AmerikaTransvaal, Indië enz. verzending
eens per week, f 10,per jaar.
51ste JAARGANG. No. 6537.
Directeur-Uitgever J. WAALE.
Advertentiënvan 43 regels 30 Cts.
meerdere regels 10 Cts., kunnen uiterlijk tot des
Maandags, "Woensdags en Vrijdags middags
12 ure bezorgd worden.
Groote letter wordt naar 'plaatsruimte berekend.
Betalingen van Abonnement*- of Advertentie-gelden gelieve men te zenden aan de Administratie Zieriltzeesche Nieuwsbode"
KEURING
SER
RIJTUIGE 1ST.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee,
Gelet op art. 47 der Algemeene Politie-Verordening voor
deze gemeente:
Iiebben goedgevonden te bepalen:
dat op Zaterdag: den 34 November e.k.,
des namiddags te 3 ure, aan de Balie eene Kourinj»
zal worden gehouden der verhuurd wordende Rij- en Voer
tuigen en Sleden. Mitsdien worden alle rijtuigverhuurders
opgeroepen om alsdan al hunne voertuigen op de daarvoor
bestemde plaats bijeen te brengen, ten einde de noodige
keuring te ondergaan, ter voorkoming van de by de Alge
meene Politie-Verordening bedreigde boete.
Zigrikzee, den 5 November 1891.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
CH. W. VERMEIJS, Burgemeester.
JAN SNELLEN, Secretaris.
Bij de behandeling van het adres van antwoord
in de Tweede Kamer is door de Regeering to
kennen gegeven, dat zij gezind was in het belang
van den landbouw den aanleg van stoomtramwegen
te bevorderen. In Hoofdstuk IX der Staatsbegroo-
ting voor 1895 ontwaardt men van die gezindheid
niet veel. Voor een van de vier lijnen, waarvoor
bij de begrooting voor 1894 een subsidie werd
toegestaan, is nu het noodige geld uitgetrokken.
Voor de drie andere vindt men slechts memorie-
posten. De oorzaak daarvan is, dat de werkzaam
heden niet vor genoog gevorderd zijn, om uitbetaling
in 1895 waarschijnlijk te maken. Dit kan en zal
wel aan de ondernemers liggen. Maar waaraan ligt
het, dat ook niet een enkele stap verder gegaan
wordt in de lichting, die men verleden jaar hoeft
ingeslagen Men zal ons antwoordenomdat er
geen aanvragen ingekomen zijn; wij zouden zeggen:
omdat er geen aanbiedingen gedaan zijn.
De Regeering laat blijkbaar de zaak aan den
bijzonderen ondernemingsgeest over en wil slechts
rijksbijdragen geven, waar dit noodig is, om op die
wijze tramwegen tot stand te doen komen, die in
het algemeen belang nuttig zijn, en waarvoor ten
gevolge van dien steun, eisehon in het openbaar
belang gesteld kunnen worden. In het algemeen
is dit een goed en juist boginsel, maar voor de
zaak, die het hier geldt, leidt de toepassing niet tot
het doel. Bijzondere ondernemers toch beoogen in
de eerste plaats winst te behalen. Hun streven zal
dus zijn: tramwegen aan te leggen in streken, waar
een druk verkeer, vooral een druk personenverkeer
te wachten is.
In den regel zullen zjj dus lijnen aanleggen, om
plaatsen, waar veel buitenverblijven zijn, onderling
en met do naaste groote stad te verbinden, plaatsen,
waar eene bevolking gevonden wordt, die zich veel
vuldig verplaatst, hetzij voor genoegenhetzij om
in de groote plaats zaken te doen en buiten te
wonen. Aan goederenvervoer wordt daarbij slechts
in de tweedo plaats gedacht, en aan goedkoop en
snel vervoer ervan maar zeer zelden.
Wil men echter door aanleg van tramwegen (dat
het stoomtramwegen zijn, is in geenen deele nood
zakelijk) in het algemeen do welvaart, meer in het
bijzonder de belangen van den landbouwer bevor
deren, dan is er iets geheel anders noodig. Dan
moet inen het oog vestigen op stroken, die door
de ligging der groote spoorwegen van het versneld
verkeer, dat een voorwaarde is voor handel en
nijverheid, en ook voor den landbouw, afgesloten
zijn die daardoor achteruitgaan en de middelen
missen, om er bovenop te komen streken, dus,
die voor den bijzonderen ondernemer niets aan
trekkelijks hebben, ja, die door zijn pogen dikwijls
in nog ongunstiger toestand verplaatst worden.
Wat is voor znlko streken noodig? ITot. denk
beeld, dat wij daaromtrent sedert jaren koesterden
en voorgestaan hebben, vonden wij dezer dagen
uitgesproken in het voorloopig verslag over do
inlichtingen in zake den Noord-Ooster lokaalspoor
weg. Daarin wordt gezegd van de streek, waardoor
die lokaalspoorweg loopen zou en wij passen
dat op alle, door ons hierboven beschreven streken
toe weinig belang heeft bij een lokaalspoorweg,
bijna evenwijdig loopende met een gewonen spoor
weg, maar groote behoefte heeft aan korte verbin
dingen met het naastbijgelegen spoorwegstation.
Zulke tramwegen zullen een geheel ander karakter
hebben dan die, welke door bjjzondere ondernemingen
worden aangelegd. Zjj zullen niet dienen, om een
levendig verkeer te onderhouden tusschen eenige
welvarende plaatsen onderling, zij zullen eenvoudiger
van inrichting, minder kostbaar van bediening
kunnen zijn. De traras zullen in den regel slechts
op de aankomende en vertrekkende treinen rijden,
en dus slechts zoovele malen behoeven heen en
weer te gaan, als er eon trein aankomt en vertrekt.
Niet het personenvervoer staat op den voorgrond,
maar do gelegenheid om zonder groote kosten
landbouwvoortbrengselen of fabrikaten aan het
station te brengen en daar over te laden.
In vele gevallen zal het dus aanbeveling ver
dienen de spoorwijdte aan die der spoorwegen gelijk
te maken, opdat men geheele waggons van en op
den spoorweg brengen knnne. Om al die redenen
zullen noch de aanleg, noch de bedrijfskosten zoo
groot zijn, als voor tramwegen, die door bijzondere
ondernemingen worden aangelegd; iqaar zoo zij al
njefc vooral in den aanvang meer kosten dan
zij opbrengen, nooit zullen zij genoeg voordeel op-
leveron om den aanleg met het doel van winst te
behalen, waarschijnlijk te maken. Dat is hunne
bestemming ook niet. Zij moeten beschouwd worden
als werken van openbaar nut evenals kunstwegen
tusschen - en als straten in de verschillende steden
en dorpen. Daarom zullen zij ook veelal door of
vanwege openbare besturen moeten worden aan
gelegd en beheerd. Veelal. Niet altijd. Er kunnen
zich gevallen voordoen, dat bijv. de gemeente
besturen het belang der zaak niet genoegzaam
inzien, of wel do kosten en do bezwaren te groot
achten, of ook niet voortvarend genoog te werk
gaan. Dan kunnen belanghebbenden de handen
ineenslaan, evenals dat nu reeds in verschillende
gemeenten geschiedt om een telegraaf- of telefoon
verbinding, eene straatverlichting of andere zaken
van openbaar nut tot stand te brengen. Maar hetzij
dan, dat gemeentebesturen, hetzij dat eene ver-
eeniging van belanghebbenden de zaak ter band
neme, zjj moeten op steun en medewerking
kunnen rekenen. En dat niet als vrucht van lange
en lastige onderhandelingen, maar als grondslag
van - en uitgangspunt voor hunne eigen plannen.
Steun en medewerking. Finaneiëele stoun niet
alleen. Zelfs niet in de eerste plaats. Een dei-
grootste bezwaren om de zaak aan te vatten, zal
wel zjjn de moeielijkheid om plannen te bekomen.
Als die ontworpen worden door niet deskundige
pex-sonen, bijgestaan hier door dezen, daar door
genen technicus, dan zal het overleg lang duren,
niet altijd tot een bevredigenden uitslag leiden on
geld kosten, wat vele besturen niet gaarne wagen
zullen, zoolang zij niet de zekerheid hebben, dut
dit tot het doel leiden zal. Wordt daarentegen van
Staatswege eenig personeel voor het kosteloos ont
werpen der plannen beschikbaar gesteld, dan zal
dit spoedig op de hoogte zijn van de beste, een
voudigste en goedkoopste inrichting.
Men zal in het algemeen drie typen moeten aan
nemen éénwaarbij personenvervoer op den
voorgrond staat; één, waarbij het vervoer van lichte
en een ander, waarbij dat van zware goederen do
hoofdzaak uitmaakt. Zijn die typen vastgesteld, dan
is na plaatselijke opneming en mondeling overleg
met do betrokken besturen of belanghebbenden,
zeel" spoedig con goed plau met borekoning van
kosten te maken. Do ervaring, bij de eene lijn op
te doen, kon dan strekken om de plannen en
kostenberekeningen van volgende te volmaken.
Do geldelijke regeling zou, dunkt ons, zeor een
voudig kunnen zijn. Als de lijn met het noodig
rollend materiiiel is aangelegd, moeten o. i. do
bedrijfskosten door de te ontvangen vrachten godekt
worden, of moeten bolanghebbendo gemeentebesturen
of vcreonigingen in het tokortkomendo voorzien.
Zoo daarvoor de noodige waarborgen verkregen
zijn, geve de Staat voor elk, door de llogeering
goedgekeurd plan eon bijdiago van dor kosten
van aanleg, eon zeker geraamd cijfer niot over
schrijdende. Aanbeveling zou het vordienon, dat
ook do provincie '/3 in do kosten bijdroeg; maar
het is niet raadzaam het rijkssubsidie daarvan
afhankelijk to stellen, want als dan eenige provineio
onwillig is oni op dit terrein den voet te zotten,
- en het is niet onwaarschijnlijk, dat dit het geval
zij dan zou ook do staatshulp onthoudon mooton
worden, zelfs al zouden gemeentebesturen of belang
hebbenden. in bet -ontbrekend© willen voorzien en
dns op 8tonn nog meer aanspraak bobben.
Aan de rjjkssubsidio zouden desverkiezonde eenige
voorwaarden verbonden kunnon wordenbijv. vrij
vervoer van do post, vrij vervoer van militairen,
goedkeuring der tarieven, 't zij door do Itegcoring,
't zij door Gedeputeerde Staten.
Maai- vóór alle dingen is bet noodig, dat het
blijko ornst to zijn mot do gezindheid om tiamwegou
te steunen, en dat zal eerst reebt blijken, als men
op do begrooting een post uittrekt, waaruit tram
wegen in den door ons bedoelden zin kunnen
worden gesubsidieerd.
0
Als mon workelijk het groote volksbelang, dat
bij dit onderwerp botrokken is, bovorderen wil,
dau doe mot het met de daad; aan platonische
verzekeringen heeft niemand iets.
Engeland.
fjOIMlcil, 10 Nov. Naar bot alhier bcot,
raden do mogendheden eenstemmig China aan,
rechtstreeks vredesonderhandelingen mot Japan tc
openen. Volgens berichten uit Tsjifoe komen aldaar
hondorden wolgestelde Chineezen aan, die uit
Mantsjoerije gevlucht zijn, minder uit vrees voor
de Japanners dan voor do plunderende en moordende
Chincesche soldaten. De in de haven van Port
Arthur niet ingesloten Chineescbe oorlogsschepen
hebben bevel gekregen de Japausehe vloot aan te
vallen, maar bet is twijfelachtig of dat bevel ten
uitvoer is
Een zonderling echtscboidings-proces hoeft te
Londen gediend. Clara Stephenson kwam scbeidiug
vragen van baar man, Thomas Lane, een journalist,
met wion zij in 188G was gehuwd. In 1890 ont
dekte zij dat hij loofde met zekere Flora Lowis,
waarbij bleek dat bij dozo vrouw in 1881teMonte-
Carlo bad gehuwd. Zij klaagdo hem aan wegons
bigamie, doch hij verliet haar en zij kon liem niot
meer vindon. Thans vroeg zij scheiding wegens
kwaadwillige verlating en overspel.
Wat nu ten processc bleek is nogal merkwaardig.
Toen Lane in 1881 Flora Lowis huwde, was liij
zelf reeds een gescheiden echtgenoot, maar zij
was gehuwd en nog niet wettelijk gescheiden. Dus
was zij, Flora, schuldig aan bigamie en het huwelijk
nietig.
Clava Stephenson heoft haar zin gekregen; zij is
van haar >fladderenden" echtgenoot af.
Rusland.
Volgens de berichten uit St. Petersburg is het
daar vriezend weör.
Uit Jalta worden nog de volgende bijzonder
heden gemeld van het overbrengen van het lijk des
overledon Czaars uit de kerk naar den kruiser
»Pamjat Merkoerija". Aan bet hoofd van den stoet
liep de ceremoniemeester, prins Troebetskoj; dan
volgde dc geestelijkheid, dragende banieren cn een
groot zilveren kruis; vervolgens eene afdeoling
militairenbjj de Tartaren uit de Krim liepen hunne
Mobammedaansche priestersdan een aantal autori
teiten en deputaties. De lijkkist, gedragen door
kozakken van het Keizerlijk regiment en matrozen.
Daarachter ging Czaar Nicolaas II, naast hem do
Prins van Wales, do C'zarewitsj-troonopvolgor,
Prins Nikolaas van Griekenland, de Grootvorsten,
omstuwd door grenadiers. De Czarin en andere
wouwen van de Keizerlijke familie zaten in drie
rouwkoetsen. Militairen sloten den stoet.
Bij de aanlegplaats stond een katafalk. Toen de
kist daarop was gelegd, werd een dienst gehouden
in tegenwoordigheid van eene ontzaglijke menigte,
die zeer ouder den indruk was. Na afloop van den
dienst werd de kist aan boord gebracht, en onder bet
kanongedonder van de oorlogsschepen en do batte
rijen aan de knst, lichtte de ki-uiser het anker en
stoomde weg naar Sewastópol.
Vrijdag is Jxet lijk met den trein naar St. Peters
burg vertrokken. Gedurende de acht dagen, dat
de reis zal duren, inag geen andere trein over de
baan gaan.
De correspondent der Daily News vertelt, dat
de Czaar de laatste twee dagen vóór zijn dood lang
met zijn oudston zoon over staatszaken gesproken
heeft. Hij moet hein ook zelf den brief in de pen
bobben gegeven, waarmede de zoon don dood zijns
vaders aan do hoofden van staten zou mededeeleu.
Die brief begon aldus: »Mijn vader is niet moer
onder de levenden".
Nederland.
lonkhuizen, 9 Nov. Een vrceselijke moord
houdt bier de gemoederen bezig: Woensdagmiddag
om 4 uur verliet do heer Grciner, slager alhier,
mot een wolvoorzienen buidel zijne woning, om mot
iemand, waarmede bij zaken deed, af to rekenen.
Sedert heeft men niets meer Yan liem vernomen;
bij is niot to bestemder plaatse aangekomen en
evenmin bij zijn hoogbejaarden vader, dien bij
anders gewoon was in hot voorbijgaan te bezoeken.
Donderdag in don vroegen morgen YOud men zjjn
ljjk in do Zuider-boorenvaart, voorover liggende,
met een touw strak om don hals getrokken en met
eeno wonde aan hot achterhoofd. Het touw was
met twee slagen om den bals gebonden en in den
nok vastgeknoopt, zóó stijf, dat men er geen vinger
tusschen kon krjjgen. Hot geld, dat do verslagone
bjj zich had toen hij zijne woning verliet, was
verdwenen. Zijne ledige portomonnaie, vier centen
en een knoop van zjjn slagersjas vond men op
ecnigon afstand, waar do misdaad dus waarschijnlijk
heeft plaats gehad. Daar is do beer G. ongetwijfeld
overvallen on eerst later naar do vaart gesleurd,
waar zijn ljjk werd aangetroffen.
9 Nov. Hoe brutaal sommigen
hier tegenwoordig te werk gaan, blijkt wel hieruit
dat dozo week twee mannen aan oen bovenhuis
holdon on, toon hun opengedaan was, permantig
naar bovon stapten, do deur dor kanier openden
waar de vrouw des huizes met de kindoren zich
bevond, qn qon brief tor leziug aanboden. Toen
daaraan geen gevolg werd gegeven, wcigordon zij
pertinent been to gaan, of eerst moest gold vor-
strokt worden.
Dc meid word bovolen politie te balen, doch dit
kon niet gescbiedon, wijl zij haar don uitgang ver
sporden. Golukkig kwam een dochtertje van 9 jaar
op de gedachte don survcilleerenden agent van hot
Buiten-Gasthuis, van het balkon van bet huis af,
te waarschuwe», die dadelijk hulp verleende en de
indringers bniten do deur zette.
AillNlcrriniil, 10 Nov. De loonboweging
der diamantbewerkers is mot den dag van heden
do volgende phase ingotredende door do verschil
lende comités voor de onderscheidene branches na
overleg met do worklicdcn vastgesteldo loontarioven
zijn door de patroons aanvaard. De worklicdon
hobben zich jegens elkander verbondon slechts
onder de nieuwe voorwaarden bet werk morgen cn
Maandag te zullen hervatten. Twee leden van het
stakingscomité zijn boden naar Antwerpen vortrok-
ken om ook daar do algemeene werkstaking te
px-oclatneoron, de loouen overeenkomstig die, welko
liier zjjn voi-kregon, op to voeren en zoodoende
ondorkruipiug van die zijde te voorkomen. Hot
plan wordt opgemaakt tot een internationalo orga
nisatie dor diamantbewerkers, door aaneensluiting
van vakvereenigingen voor de onderscheidene
branches van do diamantnijverheid.
Onder de vlugschriften ter gelogenheid der
werkstaking van de Amstenlarascke diamantslijpers
verspreid, komt o. a. het volgende voor:
is do Amstelstad waarin wordt gestaakt,
II is hot Bazcnloon door iedereen gelaakt.
C' is het Chips waarvoor de slijpers vreozen,
II is hot Dalles, op hun Gezicht te lezen.
I'l is de Eendracht waardoor wordt verkregen,
j dat voor Fijn ou Grof 't loon is gestegen.
II is do Honger waardoor volen worden gekweld,
I hot Inzicht op verhooging van geld.
•I zijn do Juweliers, wonen in huizen zeer duur,
li. do Knechts verdienen amper do huur.
■j zjjn do Loerjongons die moesten verdwijnen,
M 't Minimum-loon voor gi-ooten en kleinen,
NI is de Nood door ieder geklaagd,
II is de Opslag waarom wordt gevraagd.
I* is de Poedor en wordt veel te duur betaald,
Xis de Quibus die ze dan nog haalt.
zijn do Roosjesslijpers die ook hebben gestaakt.
de Standaard voor 't loon door 't Comité gemaakt.
'I1 zijn de Tangen door allen neörgelegd,
U zijn do Uitzuigers ronduit gezegd.
is 't Verdriet dat de stakers kwelt,
^Vordt het Weekloon hun uitgeteld.
is de Yvcr begonnen met. kracht,
'ti is de Zinspreuk: Eendracht maakt macht!"
Aan het hoofdbestuur van het Marinefonds te
Amsterdam werd door directeur en commissarissen
der >Deli-Maatschappij" persoonlijk aangeboden do
som van 5000, als eeno hulde aan do dapperheid
der militairen van de zeemacht, in de kolouiOn en
ook op Sumatra's Oostkust betoond. Deze gave ge
schiedde bij gelegenheid der berdenkiug van het
25-jarig bestaan dier Maatschappij.
Zlininslag, 9 Nov. In de beden gehoudeu
raadszitting werd het havengeld voor het lossen van
pulp bepaald op 5 cent do 1000 K.G. Een vooi-stel
van hot dageljjkscli bestuur tot het leggon van cono
I
keibaau ter vervanging van een gedeelte weg naai
de losplaats, werd verwoi-pen.
Besloten werd de vaargeul bij de losplaats ge
deeltelik uit te diepen, en wel met 0.G5 M.
Vlissingen, 10 Nov. Hr. Ms. fregatschip
Johan Willem Friso", dat reeds Vrijdag van hier
vertrok tot het aanvaarden der reis naar Oost-Indië,
is weder teruggekeerd, daar door oen onbekende
oorzaak een der hoofdstoompijpen is gesprongen,
ongeveer 4 M. lang en 8 Eng. duim dik. Aan de
Kon. Maatsch. »De Schelde" alhier is opgedragen
dit defect zoo spoedig mogelijk te herstellen,
De heer O. J. Bekker tc Vlissingen herdenkt
den 14 dezer den dag, waarop hij voor zestig jaren
(14 Nov. 1834) werd benoemd tot stads-muziek-
meester.
Middelburg, 9 Nov. Tan den beer M. J.
van Hattum te Shedrecht en van de stoomtram
maatschappij Brcskons—Maldeghem zijn aanbie
dingen ingekomen tot het exploiteeren van den
provincialen stoombootdienst op de Wester-Schelde,
welke evenwel nog tot geen definitief resultaat
hebben geleid.
In do Vrijdag gehouden vergadering der Prov.
Staten van Zeeland zijn o. a. verworpen: een
verzoek van den gemeenteraad van RillandBath
om een renteloos voorschot voor wegsverbetering,
een gelijk verzoek van den Margarctha-polder, be
nevens het verzoek van Ingelanden van den Sopbia-
poldor tot calamitous-verklaring. Aangenomen
werden voorstellen van Gedep. Staten om aan de
gemeente Brouwershaven eene subsidie van f 300
por jaar te verleeuen voor geneeskundigo hulp.
Do licor De Smidt verklaarde zich bij vernieuwing
een tegenstander van subsidtën als deze. Hot Rijk,
dat door de geneeskundige wetten de voorzioning in
geneeskundige hulp voor het platteland zoo moeilijk
maakte, moet daarin maai- voorzien. Maar bovendien
kan Brouwershaven zelf erin voorzien, wanneer do
gemeente baar buisbonding zuiniger wil inrichten,
wat spr. staaftdoor vergelijking mot andere gemeenten.
De heer J. A. Bolle wraakte de door don koer
De Smidt gemaakte vergelijkingen door er op te
wijzen, dat Brouwershaven tengevolge van baai-
verleden eigenaardige kosten beeft, die do andere
gemeenten niet hebben, en wjjst verder op den
hoogen boofdolijken omslag te Brouwershaven.
Na repliek van den beer De Smidt cn nadat nog
de beer Van Lijnden nader den ongunstigen fiuan-
cil'elen toestand van Brouwershaven heeft toegelicht,
wordt bot voorstel van Gedep. Skaten aangenomen
mot 29 tegen 6 stemmen, die der heoren Do Smidt,
Lucasse, Hammacher, Hcnnoquin, Van Honteu en
Noordjjko.
Aan de gemeente Krumingeli word eene jaar-
ljjkscho subsidie van f 50 voor vorloskuudige hulp
toegekend.
Aan A. Hollebrands, machinist bij den Prov.
stoombootdienst op de Wester-Schelde, word een
pensioen ad 500 per jaar verleend.
Do Staten bobben nog aangonomon bet ontwerp
besluit van Gedep. Staten tot bet toekennen van
pensioen aan de weduwen en weezen van nmbte-
naron van den provincialen waterstaat. Met 29
tegen 6 stemmen werd aangenomen een voorstel
van den lieer H. G. Hammacber tot ondersteuning
van bet adres van den gemeenteraad van Zuid-
dorpe om er bjj de regeering op aan te dringen dat
de Belgische regeering toestaat dat van uit Zeeland
varkens en rundvee in Belgiü mogen worden
ingevoerd.
Nog werd besloten om, naar aanleiding van een
schrijvon van de Kamer van koophandel en fabrieken
te Middelburg, een verzoek te richten tot H. M.
do Koningin-Weduwe, Regentes, om maatregelen te
doen nomen om dc voormalige Marinesluis to
Vlissingen in bruikbaren staat te brongen en een
onderzoek te doen instellen naar den achteruitgang
van bot vaarwater in dc Zandkroek en Zuidvlict,
tengevolge van den aanleg van mossclbankon.
's l»i'UVCii]»ol«ler, 10 Nov. Ook bier zijn
een paar konijnendiefstallen voorgekomen. Bij den
eerste mocht men de daders tot nu toe niet op 't
spoor komen. Bij den tweede was de politie gelukkiger.
De vrouw van den aangever had in het geheim
ter vergrooting van baar speldegeld vior konijnen
verkocht. Zij zelve maakte baar man op den diefstal
attent., die terstond daarvan aangifte deed. Men
kan zich de ontmoeting der echtelieden voorstellen,
toen do man, van zijn werk thuis komende, vernam
wie den diefstal gepleegd had.
Ongeveer twintig jaren is 's Gravenpolder in
liet bezit van zjjn tegenwoordigen spitsen toren.
Het uurwork liet al dien tijd niets te wenschon
over, alleen do wijzers bleven jaar in jaar uit op
half vier staan; men was destijds van oordeel dat,
tengevolge van den stand van het uurwork in den
toren, er bezwaar bestond de wijzers tc laten draaien.
Dezer dagen is dit gebrek veranderd en kan mon
niet alleen hooren maar ook zien hoo laat we loven.
Deze verbetering hebben wij te danken aan Arend
Kievit, die uit eigen beweging het uurwork be
langrijk completeerde. Hij is dezelfde die jaren
geleden het torenuurwerk van Colijnsplaat, dat door
deskundigen afgekeurd was, voor weinig gelds her
stelde en voor vele jaren bruikbaar maakte. Kievit
is slager, rietdekkor en iemand van allo markten
thuis. {M. Ct.)
VV'eiiicldinge. 10 Nov. Terecht of ton on
rechte staat onze gemeente bekend als oen honderd
jaar bij andere gemeenten op Zuid-Beveland teil
achteren zijnde. Zeker is daar veel overdrijving bij,
maar in een enkel opzicht komt do gemeente
werkelijk bij bare zusters achteraan, n.l. wat betreft
do uitbetaling der traktementen van do gemeente
ambtenaren. Een onderzoek daarnaar zou vreemde
dingen aan het licht brengen.
Sommigen beweron, dat de hoogst aangeslagonen
in den boofdelijken omslag wat lui zijn om to be
talen. Maar waarom die personen dan niet vervolgd?
De gemeente-ontvanger zou dan waarschijnlijk in
staat zijn om den ambtenaren op tijd te betalen.
l»OCS, 10 Nov. Aan bet hoogst belangrijke
verslag der vcrconiging Werkverschaffing ontleenen