/lllllkZIISIIM NIEUWSBODE. Zaterdag 19 November 1892. Directeur-Uitgever J. WAALE. Aan onze Abonné's NIEUWSTIJDINGEN. FEUILLETON. Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post f 1,60. Noord-Amerika, Transvaal, Indië enz. verzending eens per week, 10,per jaar. 49ste JAARGANG. No. 6236. Advertentiën, van 13 regels 30 Cts. meerdere regels 10 Cts., kunnen uiterlijk tot dos Maandags, "Woensdags en Vrijdags middags 12 ure bezorgd worden. Groote letter wordt naar 'plaatsruimte berekend. in Noord-Amerika, de Transvaal en Indië wordt nogmaals dringend verzocht het door hen verschuldigde abonnementsgeld ons te doen toekomen vóór 1 Januari a.s. Bij niet ontvangst op dien datum, zal de toezending van den Nieuwsbode worden gestaakt. De Directeur-Uitgever, J. WAALE. Opgaaf van brieven, geadresseerd aan onbekenden, over de 2e helft van October, verzonden van het post kantoor te Bruinisse en de daaronder ressorteerende hulpkantoren, welke door tusechenkomst van genoemd postkantoor kannen worden gereclameerd: Van Oosterland B van der Werf, Amsterdam. Op verzoek van de inzenders nemen wij ook dit als hoofdartikel op, ten einde onze onafhanke lijkheid te bewaren. Als hoofdartikel ir. het nummer van den Zierik- zeeschen Nieuwsbode van 17 November j.l., komt onder den titel van het vijfde wiel aan den wagen een stuk voor, waaruit ten duidelijkste blijkt dat de schrijver van dat stuk geen voorstander is van den train. liet zal wel niemand bevreemden, dat ons comité gemeend heeft, een paar opmerkingen tc moeten maken naar aanleiding van dat stuk, en daardoor meer en ander licht in deze zaak te ontsteken, ten einde hen, die wellicht met liet gevoelen van den geachteu schrijver zouden mede- gaan, in de gelegenheid te stellen de zaak van twee kanten te bezien. In het stuk wordt de weinige levensvatbaarheid betoogd van een stoomtram en daarom uitgemaakt, dat de tramindien hij komt, zal zijn en blijven gedurende zijn kortstondig bestaan, totaal onnoodig en doelloos. Wat deze levensvatbaarheid te maken heeft met de vraag of het in het algemeen belang weiisclielijk is dat con cessie verleend worde, is ons niet recht duidelijk. Het algemeen belang toch bestaat en dit zal waarlijk voor deze streek wel door niemand ontkend worden, want, daargelaten elke particuliere over weging, is het toch van genoegzame bekendheid, dat elke verbetering van communicatie is in het algemeen belang. Juist om de geldzaken (en hier komt het st.uk voornamelijk op neer) van het algemeen belang te scheiden, heeft ons comité de nota van kosten voor den aanleg en exploitatie, ons door onzen Ingenieur bij het ontwerp overgelegd, vooralsnog niet aan Gedeputeerde Staten ingezonden. Wij hebben, na inzage der begrootingen, de overtuiging gekregen dat een stoomtram bestaanbaar is, natuurlijk onder bepaalde voorwaarden, en hebben daarop besloten concessie aan te vragen. Hadden wij die overtuiging niet gekregen, dan ware het immers dwaasheid geweest, de zaak verder voort te zetten en mag men immers aannemen, dat ons comité zulks dan ook niet zoude hebben gedaan. Wij begrepen echter, dat ontijdige openbaar making der cijfers tot verwarring aanleiding kon geven en achtten het thans den tijd nog niet, nu reeds mede te deelen op welke wijze het ontwerp zeer goed tot uitvoering kan komen. Uit het hoofdartikel nu blijkt ten duidelijkste dat onze zienswijze juist was. De cijfers, die de schrijver thans geeft en ver klaart volstrekt niet uit de lucht gegrepen te zijn, zijn zeer willekeurig gesteld en steunen volstrekt niet op goede gegevens. Vermoedelijk zijn zij, voor zooveel mogelijk, overgenomen uit eene aan vrage van de lieeren I. de Meulemeester Co., die concessie gevraagd hebben voor een stoom tramweg van Brouwershaven naar Rozendaal, daarbij tevens onderstellende dat de lijn thans 52 K.M. lang wordt, wat in werkelijkheid Slechts 45 JK.üf. ÏS, maar wij behoeven er slechts op te wijzen dat het ontwerpI. de Meulemeester Co. niet voldoende uitgewerkt was en dat derhalve ook deze raming van kosten niet aangehouden mag worden. Evenzoo zijn de in het artikel genoemde jaarlijksche exploitatie kosten willekeurig en zonder volledige kennis van het ontwerp, opgemaakt. Het komt ons niet wenschelijk of raadzaam voor, de in ons bezit zijnde ramingen te noemen, maar tocli kunnen wij de verzekering geven dat de in het hoofdartikel genoemde cijfers te hoog zijn gesteld. Daarenboven staat op den voorgrond dat ile tram, alleen dan levensvatbaarheid heeft, wanneer voldoende subsidie gegeven wordt door Rijk, provincie en gemeente, waardoor liet aanleg- kapitaal belangrijk zal verminderen. Rn wat nu de vermoedelijke ontvangst betreft 't blijkt ons ten duidelijkste dat de memorie van toelichting door den schrijver niet voldoende is gelezen, waar hij onderstelt, dat ook gerekend wordt op vervoer van landbouwproducten en van vee. Zal dit al gebeuren, voornamelijk bij ijsgang en mist, dan meenen wij hierop nu nog niet tc mogen rekenen. Wij willen gaarne gelooven dat de drie snelvarende stoombooten op Rotterdam, voor liet personenverkeer geduchte concurrenten zijn midden in den zomer en wanneer het lang durig oponthoud aan de tnsschenveeren onbetee- kenend is, maar in den winter zullen slechts weinigen een lange reis met plotseling opkomende mist risqueeren, wanneer men weet: 1°. dat de tram drie a vier maal per dag gelegenheid biedt om in Holland te komen; 2°. dat naar de K.M. berekend een retour Xiertkzee—Rotterdam, 2dc klasse, slechts ongeveer vijf gulden kosten zal; 3°. dat de tram van Zierikzee naar Rozendaal slechts 2 u. 35 min. noodig heeft en dus tot Rotterdam hoogstens 3s/4 uur tijd gevorderd wordt. De personen, die van buiten naar Rotterdam moeten, zullen, zoo ze al met de boot gaan, zich met de tram naar Zijpe laten brengen, waardoor de reis goedkooper wordt en korter duren zal. Dat geen concurrentie met de Spoorboot in het leven zal geroepen worden behoeft na het boven staande geen betoog, omdat de aansluitingen te Goes meestentijds allertreurigst zijn en do reis, op die wijze gedaan, belangrijk duurder wordt. Tijdens ijsgang zal de verbinding uitsluitend met de tram geschieden, want en dit is van beteckenis liet Zijpe is altijd over te komen, ook bij den strengsten winter. Hoogstens gedurende enkele uren van den dag kon in den zeer strengen winter van 1890 op '91 het Zijpe niet overgestoken worden en dat nog wel terwijl men er nog niet op ingericht is. Toch zouden wij een fout begaan hebben, indien wij op bovenstaande onderstellingen alleen, op een groote ontvangst gerekend hadden. Wij geven het den schrijver van liet hoofdartikel gaarne toe, dat liet althans in het eerste jaar, schier een onmogelijk en ondenkbaar geval is, indien op deze wijze 100,per dag werd ontvangen, maar de tram heeft ook zooveel niet noodig om goed bestaanbaar te zijijL Bovendien worden daarbij door den schrijver nog de grootste ontvangsten weggelaten. Rekent hij het postverkeer niet, dat de tram toch zeker niet zal onthouden worden, daar deze regelmatig aankomt en de kortste verbinding vormt? en waar het vooral op aankomt: Heeft het locaal verkeer het verkeer in de eilanden zelf, voor hem absoluut geen waarde? Wil de schrijver wel gelooven, dat de Donderdagen hier drukker marktdagen zullen worden, en dat velen met de tram zullen komen; dat vele Zierikzeeënaars van de gelegenheid ge bruik zullen maken om eens naar Schuddebeurs te gaan? Is het hem bekend dat ook het oostelijk gedeelte van Overflakkee aansluiting op het tram- wegnet zal verkrijgen; dat St. Philipsland thans geen enkele communicatie heeft, en dat de zuivel fabrieken hun melk door den tram gedeeltelijk kunnen doen aanvoeren? Heeft hij er wel eens aan gedacht, dat bij verbetering der communicatie, het vee hier in Zierikzee zal opgekocht worden en dus veemarkten hier zeer goed bestaanbaar zijn niet alleen, maar buiten twijfel in bloei zullen toenemen? Wanneer al dit verkeer slechts ongeveer 80 a 90 gulden opbrengt, is, wanneer natuurlijk de subsidies worden verleend, die werkelijk niet te hoog worden aangevraagdde zaak gered en clc tram levensvatbaar. Gelooft de schrijver na deze mededeelingen nog, dat het algemeen belang niet medebrengt, den aanleg van den bewusten stoomtramweg? Wij vertrouwen het tegenovergestelde en twijfelen er niet aan of de meeste ingezetenen van Schouwen eu Duiveland zullen volmondig het alg'emeen belang- van het tot stand komen van den tram erkennen en bovendien overtuigd zijn, dat alle gemeenten in Schouwen en Duiveland, zonder onderscheid, bij het tot stand komen van den tram, hetzij dan in meerdere of mindere mate, belang hebben. Het Comité tot het verkrijgen van concessie voor de kortste verbinding van de eilanden Schouwen en Duiveland met den vasten wal door middel van een Stoomtram, Cu. W. VERMEIJS, Voorzitter. C. J. HOCKE HOOG EN BOOM, Secretaris. Oost-Indië. Het op 1 Oct. te Atjeh gebeurde wordt in de Jav. Ct. aldus verhaald: Bljjkens een van den civielen en militairen gouver neur van Atjeh en Onderhoorigheden ontvangen telegrafisch bericht is den len dezer maand een aanvang gemaakt met het schoonkappen op groote schaal van het voorterrein tusachen Lambaroe en Lamreng en zyn de troepen, die op genoemden datum daartoe buiten de linie trokken- en stelling namen, in een hevig gevecht met den vyand gewikkeld, waarbjj aan onze zjjde G militairen sneuvelden en 29 militairen zoomede een dwangarbeider gewond werden, terwgl een Boe- gineesch militair, die getroffen en nedergevallen was, later werd vermist. Bovendien werden zwaar verwond de le luitenants der infanterie S. A. Drjjber, voor wien echter hoop beBtaat op herstel, en P. C. M. A. Koolboom, die sedert overleed. De toestand der overige gewonden is gunstig. Na afloop van het gevecht keerden onze troepen ongehinderd terug. Nopens de verliezen van den vjjaod is nog geen opgaaf ontvangen. Met het schoonkappen van het terrein wordt voortgegaan". Eng-eland. De lord-mayor van Londen is der meening toegedaan, dat de nood onder de werkeloozen niet buitengewoon groot genoemd kan worden. Hjj wil in ieder geval geen iuschry vingen te hunnen voordeele openstellen, zoolang hem de juiste gegevens nog ontbreken. Duitschland. Te Lubben werd de 28-jarige opperjachtmeester Zürner op straat door den fabrieksarbeider Drogula doodgeschoten. De arbeider had eenige dames, die door Zörner begeleid geworden waren, beleedigd, waardoor de strijd was ontstaan. Do dader werd gevaDgen genomen; hg had vroeger reeds terechtgestaan wegens het steken met een mes. België. Antwerpen, 17 Nov. De quarantaine voor schepen, onverschillig van welke plaats van herkomst, iB afgeschaft. De schepen zullen enkel een geneeskundig onderzoek ondergaan. Nederland. 's Graveuhage, 16 Nov. Gistermiddag werd het hofje van Yosveld in de Groote Btraat in rep en roer gebracht door hevig gillen van een paar vrouwen, die bloedend vluchtten, achtervolgd door een in die buurt ongunstig bekend staand persoon. Deze persoon, sedert een drietal jaren, ah koloniaal nit Indië teruggekeerd, had nl. reeds meermalen by zyn moeder, die in genoemd hofje woont, twist gezocht, doch tot handtastelijkheden was 't tot nog toe zelden gekomen. Gisteren echter, wetende dat zgn zuster en haar vryer voor eenige dagen bg zgn moeder waren komen in wonen, had hij een scheermes weten machtig te worden en kwam hij onverwacht by zgne moeder aankloppen. Alvorens hjj echter zoover gekomen was, vluchtte zyn zuster, die hem zag aankomen, en in onmin met hem leefde, het hofje uit, doch struikelde over een voor werp dat in den weg stond, zoodat baar broer haar geheel in zgn macht had. De woestaard ontzag zich niet het meisje, dat niet den minsten weerstand kon bieden, eenige diepe sneden aan het hoofd toe te brengen. Nog echter niet voldaan zgnde, verwondde hjj daarna zjjn oude moeder en zjjn aanstaanden zwager, waarna hjj zich verwjjderde, om eenige oogenblikken later terug te keeren, kenneljjk met even slechte misschien wel met nog slechter bedoelingen. Althans in dien tusBchentjjd had hjj er een borrel op genomen, en moet zich in de herberg, waar hjj zulks deed, in dien geest hebben uitgelaten. Bg zjjne terugkomst in het hofje, werd hjj echter door een politieagent gegrepen, die, geholpen door eenige burgers, den woestaard naar het commissariaat overbrachten. De drie gewonden werden tegen den avond, na in het Ziekenhuis te zgn verbonden, eveneens naar het commissariaat geleid, teneinde een verhoor te ondergaan. Rotterdam, 17 Nov. Heden overleed alhier kapitein P. Wierikx, indertjjd een der guDBtigst be kende gezagvoerders in de passagiersvaart op Ned.-Indië, voornameljjk met de »Noach I" en andere schepen der reederjj van wjjlen Fop Smit Jr. Uit Voorne. Te Nieuw-Helvoet werd deze week de gewone jaarljjksche vergadering gehouden van leden en begunstigers van het ondersteuningsfonds bjj ziekte en ongelukken. Nadat de Secretaris-Penning meester verslag had uitgebracht over den toestand en de verrichtingen van het fonds gedurende het afgeloopen jaar bleek het, dat de financiën in een gunstigen toestand verkeeren. De meeste leden, zoo niet alle, kregen den indruk, dat do zaak levensvatbaar was en dat men met nieuwen moed op den ingeslagen weg moeBt voortgaan. Toch mag niet verzwegen worden, dat nog velen op zich laten wachten om zich als lid te laten inschrjjven. Onder de redenen, die daarvoor werden opgegeven, mochten wjj er geene hooren, die steek hielden. Ook het aantal begunstigers kon in eene gemeente als deze veel grooter zjjn. Het bestuur van het fonds bestaat thans uit de heeren J. Visser, R. IC. van Bendegom, F. van den Ban, Joh. Lammerse en J. van Rjj. Gecommitteerde ingelanden van het waterschap »De Noordsluis" hebben met 12 tegen 9 stemmen besloten in het aanstaande voorjaar over te gaan tot de stichting van een stoomgemaal. Do kosten zjjn begroot op ongeveer 60,000 gulden, waarvan jaarljjks 1500 gulden afgelost zullen worden. Deze kosten, als mede die voor het onderhond, zullen gedragen worden door de polders van Oost-Voorne en Rockanje, die te zamen genoemd waterschap uitmaken en ruim 3200 H.A. beslaan. Verleden week werd 's Konings rivierjacht »Leeuw" bjj inschrjjving verkocht. Toen de bus geopend werd, bleken er 17 liefhebbers te zjjn. Het laagste bod bedroeg 2000 galden, het hoogste 6365 gulden. Aan den in- achrjjver van dit bod, den heer J. de Vos te Amsterdam, werd het jacht dan ook gegund. Oud-Iïeierlaud, 15 Nov. De rechtercommis saris te Dordrecht heeft heden de politie alhier gehoord over de tegen haar ingebrachte beschuldigingen, als zoude zjj zich tjjdens de ongeregeldheden op 3 en 5 dezer aan strafbare handelingen hebben schuldig gemaakt. Vlissingyeii, 17 Nov. De socialist Van der Veen zal een request voor de werkeloozen alhier opmaken en Dinsdagavond door hen laten teekenen, waarna het aan den gemeenteraad zal worden ingezonden. Goes, 17 Nov. Heden slaagden te 's Hertogenbosch voor het examen voor apothekersbediende de dames P. D. C. van Schelven en C. J. E. Massee, beiden van GoeB. De dag, waarop de heer Borgesius hier zal optreden ter bespreking der kieswet-ontwerpen, is vastgesteld op 23 Nov. e.k. De heer Mr. Troelstra nit Leeuwarden zal hier eveneens die ontwerpen bespreken. Daar laatstgenoemde de socialistische beginselen is toegedaan, zal diens inleiding nog al wat van die des heeren Borgesius verschillen. Woensdagmorgen kwam Z.Ex. de Commissaris der Koningin hier aan 't station. Een gereed staand rjjtuig voerde hem naar eenige dorpen en te ongeveer drie uur was hg weer hier. Aan het stadhuis werd bjj ontvangen door Burgemeester en Wethouders. Aan de audiëntie namen slechts weinigen deel, o. a. een paar officieren der d.d. schutterjj. Een bezoek werd gebracht aan do groote kerk. Of dit ook in verband moet gebracht worden met de reeds sedert lang in de pen zgnde restauratie van het trotsche gebouw, zal de tjjd moeten leeren. Begeleid door Bnrgem. en Weth. bezocht Z.Ex. (Naar liet. Fransch van Albert Cim). IV. Den volgenden Zondag, die juist de uitgaans dag voor de heeren Nestor Richefeu en Théodule Lardenois was, stapten onze twee pillendraaiers een half uur na elkander in den trein en gingen de een naar Genève, de ander naar Bern. Beiden droegen zorgvuldig in een zakje van hun portefeuille of van hun portemonnaie een micros- copisch-klein rond doosje met liet bewuste pilletje, het leven of den dood. Bij het uitgaan van het station voelde Richefeu, ondanks de zeer ge gronde vrees, een hevigen honger en ging daarom in een der beste hotels in de rue du Mont-Blanc, huurde er een kamer en zette zich aan de table d'höte, waar hij het ontbijt rijkelijk eer aandeed. Hij stak vervolgens een sigaar op, een echte hnvaua, en ging wat op het terras van een café op de Grand-Quai uitrusten. Nadat hij zich eerst vast en onherroepelijk had voorgenomen, om zoodra hij te Genève uit den trein was gestapt, zich van de verschrikkelijke onzekerheid te ontslaan en zich met zijn lot te vereffenen, deed hij nu alle moeite om die angstige gedachte te verdrijven, zich zelf te misleiden en in een roes zijn leed te vergeten: hij was besloten om zoo lang mogelijk liet verschrikkelijk oogen- blik achteruit te schuiven. Het was onverhoopt mooi weer; een heldere, zonnige nazomerdag. Bemoedigd, om zoo te zeggen ondanks zichzelf, en opgevroolijkt door de fijne flesch pommard, waarmee hij zijn dessert had besproeid, door de kop koffie en de glaasjes chartreuse, die hij gebruikt had en ook wel wat door den prachtigen namiddag, de schitterende toilletjes, die zijn oog voorbij zweefden, de slanke tailletjes, de bekoorlijke gezichtjes, door het prachtige meer, dat onmetelijk azuren en zilveren veld, dat zich als een spiegel aan zijn voeten uitstrekte, onder den indruk van geheel dit verkwikkelijk tooneel, dit tooverachtig panorama, gaf Nestor Richefeu zich aan een zoete bedwelming over en smaakte al het geluk van te leven. Van tijd tot tijd evenwel trokken zijn wenk brauwen zicli plotseling samen, een rilling doorliep zijn leden en schudde hem wakker: de afschuwelijke gedachte was eensklaps weer bij hem opgekomen, was hem als een zwaard door de ziel gegaan. Bastavan avond zullen we zien na liet diner Ik heb nog den tijdWaartoe zich voor den tijd te kwellen? Dat is dom! Laat ons er niet meer aan denken Laat ons eens opstaan! Hop! En voor afleiding stond hij op en wende zich in 'tgewoel der wandelaars; met een sigaar tusschcn de lippen doolde hij de kaden langs. Tegen zeven lire kwam hij weer aan zijn hotel eu hoewel hij niet veel eetlust voelde, nam hij plaats aan tafel en alleen weer om zijn geest wat op te wekken, zich te versterken, dwong hij zich om te eten en deed zoo veel hij kon de schotels en de wijnen eer aan. Hij verliet het laatst de eetzaal en oordeelde, dat er ditmaal niet meer te talmen viel, dat het oogenblik gekomen was om zich op zijn kamer op te sluiten, en Maar terwijl hij dit bij zich zelf liep te over leggen, had hij zonder het te weten den dorpel van het hotel overschreden en bevond zich reeds aan de andere zijde der straat. Een aanplakbiljet trof zijn oog. Ruitengewone voorstelling La Vie Parisienne... door de acteurs van het theatre des Variétés van Parijs Als ik daar eens heen ging? Ik kan nog wel tot van avond wachten In ieder geval kan ik morgen vroeg naar Chévremont terug Voor één keer zal vader Picliancourt er niets van zeggen Altijdals ik niet de ongelukkige ben. Brrr! In de komedie maakte hij kennis met twee lieve dames, wie hij in een pauze een paar grogjes aanbood en die hem na afloop voorstelden met hem te gaan soupeeren. Hij kwam laat in zijn hotel terug of zeer vroeg, zoo men wil, aangezien het eerste morgenlicht aan den horizon zweefde. Zijn hoofd woog als lood; het brein was koortsig verhit en brandde alsof men kokend lood in de hersenholte had gegoten. Toch herinnerde hij zich Met kleine doosje was daar, in een zakje van zijn portefeuille. Hij moest zich ora 't leven brengen Wat zouden anders zijn collega's Lardenois en Cabrillat wel zeggen Bovendien had hij er een eed op gedaan Hij moest zijn eed houden, toonen uat hij geen lafaard was! Neen, hij was niet bang, en het bewijs I Hij nam het pilletje en slikte het door. Een uur later werd Nestor Richefeu, die zich geheel gekleed op bed had geworpen en onmiddellijk in slaap was gevallen, door hevige krampen en wreede ingewandspijnen gewekt. Dadelijk kwam de herinnering bij hem boven De waarheid drong zich plotseling aan hem op Groote God! Ik ben het! Vergiftigd! Ver loren! O, mijn God! En hij begon te brullen als een bezetene. De bedienden uit het hotel snelden toe. Spoedig zond men om een dokter. De pijnen schenen toe te nemen, de toestand verergerde snel. Toen de dokter kwam, lag Nestor Richefeu bijna zonder kennis neder, bij wijlen door hevige schokken geschud, met schuim op de lippen, benauwde ademhaling, het voorhoofd en het gelaat en het geheele lichaam bedekt met zweet. Een der kelners vertelde, dat die //reisiger" tegen den morgen was thuis gekomen, dat hij hem op de trap had hooren struikelen, als iemand, die niet gezond van hersens en van beenen was, dat het eenvoudig eeneen vuile maag, een indigestie was. Een zeer hevige indigestie, ja, voegde de dokter erbijmaar met vergiftiging gepaard En naar verschillende verschijnselen oordcclende, dat dit vergif opium moest zijn, schreef hij de aan gewezen afdrijvende en tegenwerkende middelen voor»

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1892 | | pagina 1