genoote werd, eveneens onder gejuich, aan den arm van een adjunct-inspecteur van politie, naar het hotel geleid. Langs der portieren van Stquah's rgtuig liep een politieagent. Anders zag men geen politie. Na het brengen der ovatie ging alles in de volmaakste orde uiteen. De aanleiding tot de ovatie was een schrjjven van den heer Smidt, waarin hg beweerde dat Sequah zilver- zalf gebruikte, hetgeen door alle behandelde patiënten pertinent werd tegengesproken. JBrecla, 9 Dec. De gemeenteraad heeft een voorstel van den heer De Booy, luidende: »De raad noodigt burgemeester en wethouders uit, bjj wjjze van proef, de leermiddelen voor het lager onder wjjs voor het jaar 1892 publiek aan te besteden", aangenomen met alge- meene stemmen. Goes, 8 Dec. Heden had in de >Prins van Oranje" plaats, de algemeene vergadering der leden van de onderlinge hagelschade-assurantie. Voorzitter de heer der Weduwen van Kruiningen. Verzekerd zijn 1458 H.A. A 25 cent, hetgeen met de contributie van 32 leden, die geen grondbezitters zijn en ook een kwartje contribueeren, eene ontvangst vertegenwoordigt van 364. Geraamd werd voor hagelschade 520, hetgeen, omdat er een zevende deel der contributie in de kas moet bljjven, een tekort oplevert van 148. Daarom werd besloten een omslag te heffen van 32 cent por H.A. De premie-aanbreng zal daardoor ƒ466,72 bedragen. Aan M. de Vrieze te NiBse moest wegens hagelschade worden uitbetaald ƒ510,34, dat evenwel met ƒ32 90 wegens boete en herschatting werd verminderd. De rekening over 1891 bedraagt in ontvang 505,85, in uitgaaf 413,28, goed slot 92,57. Voor 1892 zijn de ontvangsten 388,85, de ver moedelijke uitgaven 188,85 en voor onvoorziene uitgaven ƒ200. De aftredende bestuur sleden alsook de tien schatters werden herbenoemd, terwjjl het reglement naar de gebleken behoefte werd gewijzigd. 10 Dec, Heden avond had het gewone St.-Nikolaas- feest plaats der Vereeziging voor Volksvermaken, welk feest steeds de grootste aantrekkelijkheid bljjft behouden voor de leden. Nu wordt wel gefluisterd dat de kans om een piijs of prjjsje te trekkèn, de trouwe opkomst der leden zeer bevordert. Dat is niet onmogeljjk, maar zeker is 't, dat men op dien avond zich kosteljjk amuseert. Ook dezen avond. Enkele voordrachten werden ten beBte gegeven en zes violen zorgden voor het muzikale gedeelte van den avond. Maar de tombola met hare surprises en verrassingen, met hare meer of minder belangrjjke prjjzen, maar vooral om het willekeurige, waarmee de bisschop de prijzen uitdeeltdie tombola is eenig en onmisbaar. Of vindt men niet dat de algemeene vrolijkheid wordt opgewekt, als een Israëliet een ham, eene ongetrouwde dame een zuigflesch enz. enz., door het lot ten deel valt De St.-Nicolaasavond van Volks vermaken is zeker de prettigste avond, dien wjj in een winter hebben. Iersolse, 10 Dec. Deze week is eene zangver- eeniging opgericht onder den naam van >Ierseksch Mannenkoor". Deze vereeniging telt 23 leden met den heer M. de Korte als directeur. Het bestuur bestaat uit de heeren: C. van der Piasse, president, W. Wagner, vice-president, Van der Peyl, secretaris en Jacs. Bom, penningmeester. Staveiiïsso. Voor de betrekking van onder wijzeres aan de openbare lagere school alhier, op eene jaarwedde van 400, heeft zich ééne sollicitante aangemeld, Zierilczee, 11 Dec. Den 9den dezer, des avonds te ruim 9 ure, is het den Rijksveldwachters Vermeulen te Schuddebeurs en Op den Brouw te Kerkwerve, mogen gelukken te bekeuren wegens jachtBtrooperjj in het jachtveld onder deze gemeente (Sluisbevang) twee be ruchte wildstroopers L. B. en J. H., beiden landbouwers alhier. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN bjj '8 Rjjkskustverlichting te Wester-Schouwen, gedurende November 1891. 53 m.M. regenval, in 14 aftappingen verzameld, verschafte aan de Bannen 985800 M3. water, tengevolge waarvan zoomede uithoofde het opkomende grond water de waterstand 0,57 M. steeg. Slechts éénmaal was de regen vergezeld van sneeuw, driemaal van hagel, waarvan tweemaal de val aanzienlijk was en de korrels vrjj groot waren, (21 en 22 Nov.) Vorst werd 13 maal aangeteekend, dikmaala in vrij sterke mate, en ving reeds aan op den len der maand, dus 25 dagen vroeger als het gepasseerde jaar. Wederom was de kim meerendeela nevelachtig (24 malen) en werden we daarenboven 14 malen met meer of minder zware mist bedeeld. Tengevolge van koude in de hoogere luchtlagen, kwam 7 malen een ring rond de maan voor, veel vocht in de lucht scheen er niet te zjjn, althans regenbogen werden slechts 2 maal gezien. De luchtsgesteldheid was zeer veranderljjk, n.m. 23 maal helder, 2 maal licht bewolkt, 11 maal bewolkt, 18 maal zwaar bewolkt, buiig en evenveel malen be trokken, krachtigen wind kwam 7 maal voor, storm en stormachtig was het zesmaal, vooral op den llen en volgende dagen. De windrichting varieerde vol- genderwijzeN. 1, N.O. 1, O. 8, Z.O. 5, Z. 14, Z.W. 17, W. 10, N.W. 4, hoewel de Z. tot W. windrichting dus krachtig domineerde, was toch de temperatuur meestal te laag. Men schrjjffc ons uit het voormalige 4e district: De belangstelling in het Weekblad voor Zeeuwsch Vlaanderens Westelijk Deel begint gaandeweg af te nemen. De lezerskring breidt zich niet voldoende uit, en te weinig medewerking voor den inhoud maken het wat eenzijdig. Ook vragen wjj ons af, of de redacteur bjj diens drukke bezigheden, niet te veel van zjjne krachten eischt, waar hij nevens, 't dient erkend, pittige artikelen, die zelfs elders de attentie wekkeD, de grootste helft van de rubriek «van onze berichtgevers" als eigen werk mag beschouwen. Berichten uit andere, bladen werkt hjj voor die rubriek geregeld om. Yan alle weekbladen geïllustreerde uitgezonderd staat ons weekblad bovenaan in prjjs. 't Is schandelijk duur. Andere Zeeuwsche volksbladen kosten hoogstens één gulden en het onze 3,20 's jaars. Waar de Nieuwsbode 3 malen 's weeks verschjjnt en minstens 3 maal zooveel lezenswaardige lectuur per blad aanbiedt, zou naar evenredigheid 3 X 3 x 3,20 28,80 gulden voor den Nieuwsbode betaald mogen wordeD, wat gelukkig van zjjn lezers, niet verlangd zal worden. Zierilsseeo, 11 Dec. Gisteren en heden woedde alhier een hevige storm. Yan belangrjjke ongelukken hebben wjj niets vernomen. De nachtpost kwam heden morgen ten half 11 ure hier aan. Bjj de op 10 December 1891 gehoudens stemming voor de verkiezing van een Hoofd-Ingeland van het Waterschap Schouwen, in plaats van wjjlen den heer J. Klompe Jz., zjjn ingeleverd 48 stembriefjes, waarvan twee van onwaarde zjjn verklaard. Het getal geldig uitgebrachte stemmen bedraagt alzoo 46, waarvan verkregen de heeren: A. van der Wejjde 43 stemroeD, mr. J. P. Cau 3 stemmen, zoodat de heer A. van der Wejjde is gekozen. Bjj het examen te Rotterdam voor tweeden stuurman bjj de stoom- en zeilvaart is o. a. geslaagd de heer W. Tellier van Middelburg. Bjj herstemming is tot lid van den raad te '8 Heer Arendskerke gekozen de heer J. Minnaar met 96 stemmen. De heer P. Hage bekwam er 64. Bjj Kon. besluit is tegen 1 Jan. a.s., eervol ontslag verleend aan deu heer J. A. de Wolff, notaris te Ylissingen. Voor het Woensdag te Utrecht gehouden apothe kersbediende-examen zjjn geëxamineerd 3 vrouweljjke candidaten. Geslaagd de dames C. E. Teepe, geb. te Middelharnis, en M. C. van Hoeve, geb. te Ylissingen. Aan de Souht Africa van 5 dezer wordt ongeveer het volgende bericht door ons ontleend: Naar men ons meldt, zullen binnen eenige dagen de reparatiën en verbeteringen aan het stoomschip «War wick Castle" van de Castle Mail Packet Company Limiteddirectie Donald Currie Co. te Londen, gedaan, gereed zjjn. Dit stoomschip, nu geheel volgens de eischen des tjjds ingericht en van triple compound machines voor zien, zal op 26 Dec. a s. van Vlissingen naar Zuid- Afrika vertrekken en vestigen wjj vooral de aandacht van passagiers op deze uitmuntende reisgelegenheid. Zioirilcseee. Men schrijft ons uit het district Tiel: »Wat zeggen zc bij U wel van de uitslag der jongste verkiezing? Voorwaar een eer voor de geheele liberale partij. Ons district toch, was, hoewel vast-liberaal, bij deze verkiezing voor een deel als verloren beschouwd, om dat de anti-revolutionairen met een candidaat voor den dag kwamen, wiens naam in ons district volgens veler meening goede klank maakte; dit bleken gelukkig ijdele klanken te zijn. Baron Mackayde premier van ons vorig clericaal Kabinet, blijkt althans, hoe goede klank zijn naam dan ook al moge hebben, hier niet in de pas te staan. Zijn liberale tegencandidaat, de wakkere mr. Tydeman, thans ook be stuurslid van de Liberale Unie, kreeg niet minder dan 749 (zeven honderd negen en veertig) stemmen meer dan baron Mackay, die het niet verder bracht dan tot 798 stemmen. De Katholieken hebben zich wel onthouden, doch al hadden ze als één man op hun biljet gezet; baron Mackay, dan nog, ware de heer Tydeman Jr. glansrijk gekozen. Hij had nl. 1547 stemmen, terwijl het geheele district ruim '2800 kiezers telt. En hoewel slechts enkele stemmen meer wer den uitgebracht dan in Juni, toen de Katholieken wel ge stemd hebben, kreeg de liberaal toch nog bijna 200 stem men meer als bij genoemde verkiezing. Ik geloof dan ook dat uit die verkiezing valt op te maken, dat de kiezers in ons district wel merken dat het dit liberaal Kabinet niet om stil zitten te doen is, hetgeen bij ons vorig Kabinet dikwijls hoofdzaak was. Laten wij daarom hopen, dat het meer en meer in ons land worde ingezien, dat met een Kabinet, waar dr. Kuy- per, zij het dan slechts in schijn, aan het hoofd staat, men bij den duivel aan tafel zit! Dinsdagavond werd door eene commissie bestaande uit de heeren J. Vermeulen, P. Beun en J. Verhuist, allen onderwjjzers te Coljjnsplaat, bjj monde van eerstgenoemde, namens on der wjj zer essen en onderwjjzers in het arrondissement Tholen, den heer mr. L. A. Bybau, schoolopziener in dat arrondissement, eene prachtige gaskroon van cuivre poli aangeboden als bewjjs. hunner hoogachting en waardeering. De heer Bybau en zjjne echtgenoote, zichtbaar getroffen, bedankten den gevers voor hun even schoon als practisch geschenk. De op de algemeene vergadering der «Liberale Unie", gehouden op 7 November jl. tot leden van het bestuur gekozen heoren mr. H. Goeman Borgesius te 's Gravenhage, mr. P. Rink te Tiel, mr. M. Tydeman Jr. te Breda en mr. A. C. Visser te Gorinchem, hebben met uitzondering van den heer Vieser, de benoeming aangenomen, zoodat nog één vacature voor het oogen- blik onvervuld bljjft. Door het bestuur zjjn de heeren mr. E. E. van Raai te en mr. R. van de Werk, respectieveljjk tot voorzitter en ondervoorzitter herkozeD, terwjjl de heer mr. R. van de Werk voorloopig tevens zal optreden als penningmeester. De Haagsche corr. der ZutpliCrt. verzekert, dat het ODtwerp tot invoering eener vermogensbelasting het Departement van Financiën nog niet heeft verlaten. In zooverre met de uitdrukking >bet Departement verlaten', bedoeld isbjj den Raad van State ingekomen, is dit juist. Maar het ontwerp was gereed en door den Miuister aan den tjjdeljjken vooorzitter van den Minister raad gezonden. Naar wjj vernemen, zullen vermogens tot 100,000 met 1 per mille getroffen worden. In verband met dit ontwerp is men bezig een bedrijfs belasting te ontwerpen, waarin ook traktementen van ambtenaren en andere gesalarieerde personen betrokken zullen worden. En tevens wordt een nieuwe regeling der personeele belasting ontworpen. Op St. Nicolaasavond heeft zekere T, op den weg van Dinxperlo naar Bocholt zjjn vrouw doodgeschoten. De dader, een Pruis, werd door de gendarmerie gevat. Zooals men zich herinnert zjjn dezer dagen de te Veendam liggende schipper De Koe en diens vrouw een paar dagen na elkander overleden, tengevolge van het drinken van beschimmelde thee. Thans is de dochter van dat echtpaar aan typhus bezweken, terwjjl een vrouw, die ljjkdiensten bjj den schipper en diens vrouw verricht had, ook is gestorven. DETRASVSKWÊSTiE, besproken in de Afdeeling Zierikzee der Maatschappij tot Bevordering van Nijverheid. In ons nummer van 2 December jl. beloofden wij nader terug te komen op een onderwerp dat in de vergadering van de Maatschappij tot Bevordering van Nijverheid, Afdeeling Zierikzee, ter sprake is gebracht en wel op »de kortste en doelmatigste verbinding van Schouwen en Duiveland met den vasten wal", een onderwerp, dat voor onze eilanden wel van locaal belang is te achten. Wij vermeenen dit niet beter te kunnen doen dan in korte trekken mede te deelen wat door den Spreker van dien avond, de heer van der Vegt, is gezegd en onthouden ons op dit oogenblik nog van verdere beschouwingen. Nadat in hét kort de geschiedenis was nagegaan van vroegere tram- en spoorwegplannenwerd langen tijd stil gestaan bij het isolement van onze eilanden in den winter van '1890 op '91 en de schade en de nadeelen die vooral voor de handeldrijvende en landbouwende bevolking, tengevolge van de stremming van het verkeer, werd geleden. Spreker wees op den regen van requesten, die na de ontdooiing van alle kanten werden opgemaakt en ingezonden en op het antwoord van den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, waarbij de mogelijkheid niet werd weggecijferd, dat de Regeering de overtocht der zeearmen voor hare rekening nam, wanneer door particulier initiatief plannen voor verbetering der communicatie werden opgemaakt. Op den voorgrond stellende, dat door eendrachtig samen werken een overgang over de zeearmen, die ons van het vaste land scheiden, voor rekening van het Rijk kon worden verkregen, werd door Spreker achtereeenvolgens afgevraagd Bestaat er op Schouwen en Duiveland werkelijk behoefte aan een spoor- of tramwegverbinding? Zoo ja, welke weg is voor onze eilanden daarvoor de meest gewenschte? en Welke eischen mag men billijker wijze stellen, om kans van slagen te hebben? Voor den handel en nijverheid verwachtte zij weinig nut van een spoor- of tramverbinding, zoolang de Zeeuwsche stroomen bevaarbaar zijn. De ondervinding toch heeft genoeg geleerd, dat de producten steeds per scheepsgelegenheid voordeeliger kunnen vervoerd worden en dat een spoor of tram op dit punt zeer zeker niet met de schipperij kan concurreeren. Zelfs met mist en storm zal men zich het oponthoud in den afvoer der producten liever getroosten, dan de meerdere kosten, die aan het vervoer langs den ijzeren weg verbonden zijn. Alleen in tijden van ijsgang, wanneer door stremming der vaart de producten waardeloos zouden kunnen worden, zal de landbouwende stand zeer gebaat zijn met een verkeersmiddel dat van het water vrij wel onafhankelijk is. Voor het personenvervoer echter is ten allen tijde ver betering noodig. Spreker wees op de voordeelen, die aan een beter personenvervoer zouden verbonden zijn, wanneer er bijv. 3 a 4 maal op een dag gelegenheid zoude zijn om van of naar onze eilanden te komen. Men zoude dan in één dag van hier naar Rotterdam kunnen reizen, daar tijd hebben om zijn zaken te verrichten en 's avonds weder thuis zijnmen zou hier Belgische en Fransche veekoopers krijgen, die het vee opkochten zonder dat het eerst naar de Rotter- damsche markt behoeft gevoerd te worden. Van zulk een reisgelegenheid zou geëischt moeten worden, dat deze ons onafhankelijk van wind en wéér, voor niet te veel geld, zoo mogelijk in korten tijd naar Holland zou brengen; een reisgelegenheid waar dus op te rekenen valt. Spreker geloofde dat een stoomtram naar Roozendaal aan deze eischen zoude voldoen, dat deze ons met een snelheid van 20 K.M. per uur, in 2l/i uur van Zierikzee aan een spoorwegstation zoude brengen, van waar dagelijks tal van sneltreinen in alle richtingen rijden; Een locaalspoorweg zou z. i. niet te verkiezen zijn, omdat: 'le de Zijpe-overgang dan te bezwarend en te kostbaar zoude worden; 2e kostbare onteigeningen niet konden uitblijven, en 3e bovendien de exploitatiekosten zoo hoog zouden komen, dat zelfs met krachtige subsidie de opbrengst niet voldoende zoude zijn om de dagelijksche uitgaven te dekken. Daar komt nog bij d,at vooral het locaalverkeer niet weggecijferd mag worden. Een vervoer van plaats tot plaats, van weg tot weg kon een tram zeer ten goede komen, 't Ligt voor de hand dat men mag verwachten dat, waar dit verkeer thans van weinig beteekenis is en zeer zeker niet gemakkelijk gemaakt wordt, het dan een enorme uit breiding zal ondergaan. Langen tijd werd door Spreker besteed, om de te volgen richting te bespreken. Een tram van Brouwershaven naar Zierikzee en van daar langs den Provincialen weg naar Zijpe, om via St. Philipsland en Steenbergen naar Roozendaal te komen, was z. i. de aangewezen richting. Een uitbreiding van het Westelijk deel van Schouwen naar Zierikzee kon dan nader volgen. De richting, die vooral bij sommige deskundigen gewild wordt over Tholen naar Bergen op Zoom, achtte hij geenzins aan het doel beantwoordende. Hij wilde aannemen dat het Thoolsche land aan zoodanige verbinding behoefte heeft, maar kon moeielijk gelooven, dat in ernst een overtocht van den Val van Zierikzee naar Stavenisse als de beste voor Schouwen en Duiveland werd aangewezen. De ondervinding had genoeg uit spraak gedaan, dat men dan evenmin als nu zeker is bij mist en ijsgang. Hij vergeleek voorts dezen dienst met den Spoorboot- dienst en meende dat de weinig populaire spoorbootverbinding nog doelmatiger en vlugger zou blijken te zijn dan een eventueel daar te stellen dienst Val-Stavenisse. Een verblijdend feit noemde hij het daarom, dat de Provinciale Staten in de laatste najaarsvergadering een subsidie in plaats van het gewone rentelooze voorschot voor een wegsverbetering in St. Philipsland hadden toegestaan, omdat over St. Philipsland de eenige doelmatige verbinding van Schouwen en Duiveland met den vasten wal gaat, «wanneer tijdens ijsgang de stoombootdienst met Holland gestaakt en het verkeer via VianeStavenisse gevaarlijk en zooals in den vorigen winter nu en dan onmogelijk is." Vervolgens stelde hij ons voor, op welke wijze hij de overgang aan het Zijpe zich dacht. Geen vaste overbrugging, geen stoompont of andere verbinding, die öf het aanleg- kapitaal of de exploitatie bovenmatig drukt. Slechts een eenvoudige, niet snelvarende, maar sterk gebouwde boot, die de passagiers van steiger naar steiger brengt en een pont, die met hoog en stil water de goederenwagens van kant tot kant voert. Wel is waar zal het vrachtgoed daar door eenig oponthoud ondervinden, maar er zal toch 2 maal in de 24 uren gelegenheid zijn het goed over te brengen. In geen geval zal dit oponthoud in verhouding staan tot de kostbare werken, die men daardoor kan vermijden; mocht het waar blijken, dat de tram al dadelijk veel goederenvervoer tot zich zal trekken, dan zal met de be hoefte de uitbreiding der werken spoedig genoeg volgen. Men moet dus de ontwerpen zoodanig maken, dat uitbreiding mogelijk is. Wanneer men zijn eischen niet hooger stelt, zal de stoomtram wel bestaanbaar blijken en zal èn door het locaal verkeer, èn door het vervoer van mossels en oesters van af den St. Philipslandschen wal èn door het vervoer van eenige producten, als: melk voor de zuivelfabriek enz., de exploitatie mogelijk zijn. Ook werd nog gewezen op de voordeelen, zoowel voor de eventueel daar te stellen tram, als voor de inwoners van de eilanden, wanneer het postvervoer per tram zoude ge schieden. (Wij wijzen er op, dat via Stavenisse, behalve tengevolge van ijsgang, ook door storm de post meermalen verlaat wordt. De nachtpost van 9, 10 en 11 Dec. kwam achtereenvolgens om 9, 9 en '10'/j uur 's morgens in plaats van ten 3 ure 's nachts aan). De staat en de provincie moeten echter daarbij helpen. Mag de staat of de provincie nu een subsidie geven voor opheffing van ons isolement? Het hooge bedrag dat aan belasting jaarlijks in 's rijks- en provinciale kas gestort wordt, geeft reden tot-een bevestigend antwoord. Het zou bovendien niet voor de eerste maal zijn, dat de staat hooge subsidies toezegde voor een stoombootveer, o.a. werd ver wezen naar het stoombootveer van Stellendam en Middel harnis naar Hellevoetsluis, waarvoor jaarlijks f 25000 wordt uitgekeerd. Terecht wordt wel beweerd dat daar, waar de bewoners verlangen naar een spoor- of tramverbinding, zij zeiven ook geldelijke bijdragen hebben te geven, maar de geldelijke steun van een enkelen rijken grondeigenaar is een druppel, die het groote glas niet vult, terwijl de ge meenten over het algemeen reeds zwaar belast zijn en ook hier evenals elders tegenstrijdige belangen heerschen, die het particulier initiatief ir. den weg staan. Eerst later ziet men, dat de tram op den duur niet nadeelig werkt voor hen, die hij aanvankelijk in hun be staan benadeelt. De tramwegverbinding mag bovendien door den Staat gesteund worden, omdat met het geld van de belasting schuldigen ook uit Schouwen en Duiveland voor een vaderlaudsch doel Rotterdam is gemaakt tot een bloeiende zeehaven ten koste van Brouwershaven en daarmede ook van de eilandbewoners. Ware dit niet gedaan, een spoor- of tramverbinding zou uit zichzelf kunnen bestaan. Spreker eindigde met den wensch, dat door goeden wil en eendrachtig samenwerken men het einddoel ditmaal zou bereiken. Vervolgens werd ons medegedeeld wat reeds door het comité, dat zich tot behartiging der tramzaken had samen gesteld, verricht was. Indien van een stoomtram als de hierbedoelde sprake is, dan ziet ieder dadelijk in, dat men hier niet te doen heeft met een speculatieve financieele onderneming. De tram is gewenscht om het isolement van een uitgebreide landstreek op te hellen en zal wel zonder hulp, onder welken vorm dan ook, en zonder dat de streek zelf van belangstelling doet blijken, niet kunnen tot stand komen. De eerste vorm van belangstelling is nu wel deze, dat men zich de kosten getroost voor het opmaken van een ontwerp, dat de grondslag kan zijn voor een eventueele concessie en voor een subsidieaanvrage. Het comité, bestaande uit de heeren Ch. W. Vermeijs als voorzitter, Mr. J. A. Bolle van Renesse, J. Lopse Ilocke van Brouwershaven, B. Giljam van Ouwerkerk, C. M. Voorbeijtel van Bruinisse en J. Hocke Hoogenboom van Zonnemaire als secretaris, heeft nu tot het doen opmaken van bedoelde ontwerpen geld bijeenverzameld en zal daarna, namens belanghebbenden, concessie aanvragen. In den beginne zou het comité als geldschieters optreden van de concessieaanvragers G. Bosman, burgemeester van Brouwershaven en C. M. van Vessem uit Rotterdam. Om echter duidelijk te doen uitkomen, dat de zaak uit algemeen belang wordt op touw gezet en alle winstbejag is uitgesloten, hebben de heeren Bosman en v. Vessem zich teruggetrokken, terwijl de heer Bosman lid van het comité is geworden. Na zeer veel wederwaardigheden, te veel om hier nog op te noemen, heeft men thans be sloten een tramontwerp op te maken op de wijze als door Spreker werd medegedeeld. Aan de discussie, waartoe Spreker de gelegenheid open stelde, werd door niemand deelgenomen. Moet men daaruit afleiden, dat met algemeene instemming een en ander werd aangehoord? De heer Vermeijs deelde nog eenige bijzonder heden mede van de werkzaamheden van het comité en van de wijze waarop de gelden bijeengebracht werden. Hij bracht daarbij hulde aan hen, die door ruime bijdragen de goede zaak steunden en vertelde, dat ook onze afgevaar digde der Tweede Kamer in alle opzichten van zijn sympathie voor het plan, dat nu ter hand wordt genomen, had doen blijken. Wij betwijfelen niet of de inwoners van Schouwen en Duiveland zullen met belangstelling vernomen hebben, wat in den laatsten tijd verricht werd om de eilanden uit hun isolement op te heffen en zullen met aandacht de vorderingen in deze zaak volgen. 3°. K. S., huisvrouw van J. L., zonder beroep te Nieuwer- lcerk, wegens diefstal van varkensvoerbloemtot 1 maand gevangenisstraf 4°. J. B., huisvrouw van M. B., werkvrouw te Zierikzee, wegens diefstal van een wit gekeperden vrouwenrok, tot 1 maand gevangenisstraf; 5°. J. B. en P. C. van D., arbeiders te Oud-Vosmeer, wegens mishandeling, elk tot f 10 boete, subs. 14 dagen hechtenis voor elk hunner; 6°. J. van S., M. van S., en C. van D., arbeiders te Nieuwerkerk, .wegens mishandeling, Nos. 1 en 2 ieder tot f 5 boete, subs. 10 dagen hechtenis voor elk hunner, met vrijspraak van No. 3; 7°. I. V. S. J.Mz., schippersknecht te Tholen, bij verstek, wegens eenvoudige beleediging aangedaan van een ambte naar, gedurende de rechtmatige uitoefening zijner bediening, tot f 10 boete, subs. 14 dagen hechtenis; 8°. A. R., oud 12 jaar en C. van S., oud 14 jaar, zonder beroep te St.-Annalandbij verstek, wegens diefstal van tabak, No. 1 ontslagen van alle rechtsvervolging en gelast dat No. '2 zal worden geplaatst in een rijks opvoedingsgesticht tot 21 November 1894. L ANDBOU W. Met genoegen vernemen wjj, dat het bestuur van de AtdeeliDg Zeeland N. P. S. verschillende prjjzen en premiën aan de leiders der ingeschreven hengsten heeft toegekend, n.l.: lste prjjs, a 5, aan hengstenleider L I. van As te Zonnemaire, voor het dekboekje van «Joas", No. 104 N. P.S. 2de prjjs, a 3, aan hengstenleider Louis de Kuiper te Hulst, voor het dekboekje van No. 80 N. P. S. 3de prjjs, a J 2, aan hengstenleider J. B. de Caluwe te St. Jansteen, voor het dekboekje van «Prins", No. 121 N. P. S. Eene premie A 1, aan hengstenleider Jan van 't Leven Jr. te Rilland-Bath, voor 't dekboekje van «Polidor", No. 118 N. P. S. Eene premie A 1, aan hengstenleider Jacobus Brevet Az. te Cadzand, voor het dekboekje van «Willem II", No. 78 N. P. S. Eene premie a 1, aan hengstenleider Johannis Mathjjsse te Serooskerke (Schouwen), voor 't dekboekje van «Merlatti", No. 75 N. P. S. Eene premie A 1, aan hengstenleider C. Hart te Rilland, voor het dekboekje van «Bayard", No. 73 N. P. S. Langzamerhand worden deze dekboekjea vollediger en nauwkeuriger ingevuld, waartoe de uitgeloofde prjjzen veel bjjdragen; men durft dan ook verwachten dat ze weldra geheel aan 't doel zullen beantwoorden. De AfdeeliDg Zeeland neemt in bloei toe, haar leden tal wordt steeds grooter en over eenige jaren mag men verwachten dat schier geen enkel goed fokpaard in Zeeland zal te vinden zjjn dat niet in de annalen van haar Stamboek is opgenomen. Aanbestedingen, Verkoopingen, enz. Zierilrzee, 11 Dec. Bij de gisteren gehoudene aanbesteding door het Dageljjksch Bestuur van het Waterschap Schouwen, volgens bestek No. 158, bjj enkele inschrjjving, van het opnieuw delven van eenige waterleidingen in de districten Borrendamme, Koude- kerke en Scharendjjke, in 7 perceelen, zjjn aannemers geworden van Perceel 1, Adriaan Siesc te Zierikzee voor 246,99 2, 189,98 3, M. Oosse Serooskerke 130,— 4, J. de Glopper Burgh 175, 5, 212,50 6, J. van Vessem Burgsluis 105, 7, M. Ooase Serooskerke 120, Op deu 11 December 1891 zjjn, ten overstaan van den Notaris P. Wajj, in het openbaar verkocht, het gebouw, erf en gevolgen, genaamd «het Zeeuwsch Koffiehuis" te Zieriazee, groot 274 Centiaren, voor ƒ2175 en toebeding ad 30. Onkosten 13 KERKNIEU WS. Bedankt voor het beroep naar Kerkwerve door den cand. L. Ingelse L.Wz. te Schiedam. Bedankt voor het beroep naar de Ned. Herv. Gem. te St. Annaland door den heer J. L. van Rhjju, vroeger predikant in Inaië, thans te Hilversum. Beroepen bjj de Herv. Gem. te Oud-Vosmeer (toez.) J. F. W. Röbh, te Ottoland. Gemengde Bericliteii. RECHTSZAKEN. Zïei-ilizeo, 11 Dec. Door de arrondissements-recht- bank zijn heden veroordeeld: 1°. J. C., schaapherder te Scherpenisse, wegens mis handeling, tot 2 maanden gevangenisstraf. (Eisch was 1 maand) 2°. P. B., visscher en schipper te Clinge, wegens weder- spannigheid, (tegen een opziener der visscherijen op de Schelde en Zeeuwsche stroomen), tot 2 maanden gevange nisstraf; Aan 't verkeerde adres. Een ietwat vreemd St.-Nicolaa8-cadeau ontviDg een bewoner van de derde verdieping van een perceel in de Rozenstraat te Amster dam. Bjj hem werd nameljjk Zaterdagmiddag door een vrouwspersoon op tafel gelegd, terwjjl hij op de voorkamer was, een schreeuwend iets, vergezeld van de woorden«onderhou je eigen kind". Heel vreemd vond de vrouw des huizes het, dat haar vier-en-zeven tigjarige echtvriend zich nog zoo iets moest laten welgevallen, maar spoedig werd het geval opgehelderd; men had den braven schoenmaker ten onrechte dit zaakje bezorgdhet moest eene verdieping lager zjjn en al schreeuwende werd door een stel dames het St.-NicolaaBje voorloopig maar weer meegeDomeD. Nog een St. Nicolaas-cadeauMen zegt wel eens dat bjj de heeren onderwijzers de ruif nog al hoog hangt. Dubbel aangenaam zal het alzoo voor een dier beeren, die niet van hoogmoedswaanzin kan beschuldigd worden, geweest zijn, toen bjj op Sinterklaas werd bedacht door een vet varken van het manneljjk geslacht. De kerel ia den geheelen winter onder dak. Hoe langer hoe mooijer. Te Amsterdam zal eene academie worden ingericht voor kappers. De politie te Zierikzee heeft Zaterdagnacht weder haar jjver betoond in het opsporen van een portemonnaie, die verloren was ge raakt in de buurt van de Karnemclksvaart. Zjj ont wikkelde zooveel jjver, dat er zelfs huiszoeking op de Melkmarkt is gedaan. De daders of helpsters zjjn echter nog niet gevonden, 't Is jammer! Wat een toestand tochl De dames haddeu vroeger op hare hoedjes opgezette vogeltjes en nu is do eerste mode eenkattestaartje. Nu wordt hot toch wel een weinig al te katterig. Een kus is maar stof Dezer dagen is io de gemeente H. door iemand een kus voor het enorme bedrag van 75 gekocht. De kooper, die bljjkbaar te veel aan Bachus had geofferd, kreeg des anderen daags berouw, doch de verkoopster wilde van den prjjs geen afstand doen. Dat zouden Bartelina eu Krina te Br. ook niet doen, want zjj loopen eiken avond, welk weer het ook is, langs de straat en vooral des Zaterdagsavonds, zelfs wel tot 10 ure toe, met die flauwen Izak en Leen. Die meisjes willen zich nogal fatsoenlijk noemen, maar of het waar is, gelooven wij niet. Eenige meisjes van Dreiachor waarschuwen Marinus, dat bjj niet zoo Lena achterna loopt, want zjj wil toch niets van hem weten. Want 't is met Marien ook zoo gesteld, Veel beweging en weinig geld. Ziezoo, zegt eene vronw te St. M., ik zal al doen wat ik kan om mjjne leelijke dochter aan den man te krjjgen, hoewel mjjn pogingen daartoe nogal eens te vergeefs zjjn geweest; doch moed gehouden zogtJans: daar mijne verstandige vriendinnen ook een jongentje bezitten, zal ik mijn maal maar doen met een stok- vi8cb, die zal rnjj wel nit den nood helpen. Nu zingt men: Wees toch geen pauw in uw gewaad, Geen papegaai in uw gepraat, Geeu ooievaar wanneer gjj eet, Geen gans als gjj daar henen treedt. Men verwacht te Oud-Vopmeer een duel tusschen Antonie en Johannes over de zoo zeer be^eerlj)ke, bekoorlijke en geliefde Mina. Het duel zal plaats hebben op den achterweg.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1891 | | pagina 2