genoote werd, eveneens onder gejuich, aan den arm
van een adjunct-inspecteur van politie, naar het hotel
geleid. Langs der portieren van Stquah's rgtuig liep
een politieagent. Anders zag men geen politie. Na het
brengen der ovatie ging alles in de volmaakste orde
uiteen.
De aanleiding tot de ovatie was een schrjjven van
den heer Smidt, waarin hg beweerde dat Sequah zilver-
zalf gebruikte, hetgeen door alle behandelde patiënten
pertinent werd tegengesproken.
JBrecla, 9 Dec. De gemeenteraad heeft een voorstel
van den heer De Booy, luidende: »De raad noodigt
burgemeester en wethouders uit, bjj wjjze van proef, de
leermiddelen voor het lager onder wjjs voor het jaar
1892 publiek aan te besteden", aangenomen met alge-
meene stemmen.
Goes, 8 Dec. Heden had in de >Prins van Oranje"
plaats, de algemeene vergadering der leden van de
onderlinge hagelschade-assurantie. Voorzitter de heer
der Weduwen van Kruiningen.
Verzekerd zijn 1458 H.A. A 25 cent, hetgeen met de
contributie van 32 leden, die geen grondbezitters zijn
en ook een kwartje contribueeren, eene ontvangst
vertegenwoordigt van 364. Geraamd werd voor
hagelschade 520, hetgeen, omdat er een zevende deel
der contributie in de kas moet bljjven, een tekort
oplevert van 148. Daarom werd besloten een omslag
te heffen van 32 cent por H.A. De premie-aanbreng
zal daardoor ƒ466,72 bedragen.
Aan M. de Vrieze te NiBse moest wegens hagelschade
worden uitbetaald ƒ510,34, dat evenwel met ƒ32 90
wegens boete en herschatting werd verminderd.
De rekening over 1891 bedraagt in ontvang 505,85,
in uitgaaf 413,28, goed slot 92,57.
Voor 1892 zijn de ontvangsten 388,85, de ver
moedelijke uitgaven 188,85 en voor onvoorziene
uitgaven ƒ200.
De aftredende bestuur sleden alsook de tien schatters
werden herbenoemd, terwjjl het reglement naar de
gebleken behoefte werd gewijzigd.
10 Dec, Heden avond had het gewone St.-Nikolaas-
feest plaats der Vereeziging voor Volksvermaken, welk
feest steeds de grootste aantrekkelijkheid bljjft behouden
voor de leden. Nu wordt wel gefluisterd dat de kans
om een piijs of prjjsje te trekkèn, de trouwe opkomst
der leden zeer bevordert. Dat is niet onmogeljjk, maar
zeker is 't, dat men op dien avond zich kosteljjk
amuseert.
Ook dezen avond. Enkele voordrachten werden ten
beBte gegeven en zes violen zorgden voor het muzikale
gedeelte van den avond. Maar de tombola met hare
surprises en verrassingen, met hare meer of minder
belangrjjke prjjzen, maar vooral om het willekeurige,
waarmee de bisschop de prijzen uitdeeltdie tombola
is eenig en onmisbaar.
Of vindt men niet dat de algemeene vrolijkheid
wordt opgewekt, als een Israëliet een ham, eene
ongetrouwde dame een zuigflesch enz. enz., door het
lot ten deel valt De St.-Nicolaasavond van Volks
vermaken is zeker de prettigste avond, dien wjj in een
winter hebben.
Iersolse, 10 Dec. Deze week is eene zangver-
eeniging opgericht onder den naam van >Ierseksch
Mannenkoor". Deze vereeniging telt 23 leden met den
heer M. de Korte als directeur. Het bestuur bestaat
uit de heeren: C. van der Piasse, president, W. Wagner,
vice-president, Van der Peyl, secretaris en Jacs. Bom,
penningmeester.
Staveiiïsso. Voor de betrekking van onder
wijzeres aan de openbare lagere school alhier, op eene
jaarwedde van 400, heeft zich ééne sollicitante
aangemeld,
Zierilczee, 11 Dec. Den 9den dezer, des avonds
te ruim 9 ure, is het den Rijksveldwachters Vermeulen
te Schuddebeurs en Op den Brouw te Kerkwerve, mogen
gelukken te bekeuren wegens jachtBtrooperjj in het
jachtveld onder deze gemeente (Sluisbevang) twee be
ruchte wildstroopers L. B. en J. H., beiden landbouwers
alhier.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN
bjj '8 Rjjkskustverlichting te Wester-Schouwen,
gedurende November 1891.
53 m.M. regenval, in 14 aftappingen verzameld,
verschafte aan de Bannen 985800 M3. water, tengevolge
waarvan zoomede uithoofde het opkomende grond
water de waterstand 0,57 M. steeg. Slechts éénmaal
was de regen vergezeld van sneeuw, driemaal van
hagel, waarvan tweemaal de val aanzienlijk was en
de korrels vrjj groot waren, (21 en 22 Nov.) Vorst
werd 13 maal aangeteekend, dikmaala in vrij sterke
mate, en ving reeds aan op den len der maand, dus
25 dagen vroeger als het gepasseerde jaar. Wederom
was de kim meerendeela nevelachtig (24 malen) en
werden we daarenboven 14 malen met meer of minder
zware mist bedeeld. Tengevolge van koude in de
hoogere luchtlagen, kwam 7 malen een ring rond de
maan voor, veel vocht in de lucht scheen er niet te
zjjn, althans regenbogen werden slechts 2 maal gezien.
De luchtsgesteldheid was zeer veranderljjk, n.m.
23 maal helder, 2 maal licht bewolkt, 11 maal bewolkt,
18 maal zwaar bewolkt, buiig en evenveel malen be
trokken, krachtigen wind kwam 7 maal voor, storm
en stormachtig was het zesmaal, vooral op den llen
en volgende dagen. De windrichting varieerde vol-
genderwijzeN. 1, N.O. 1, O. 8, Z.O. 5, Z. 14, Z.W. 17,
W. 10, N.W. 4, hoewel de Z. tot W. windrichting dus
krachtig domineerde, was toch de temperatuur meestal
te laag.
Men schrjjffc ons uit het voormalige 4e district:
De belangstelling in het Weekblad voor Zeeuwsch
Vlaanderens Westelijk Deel begint gaandeweg af te
nemen. De lezerskring breidt zich niet voldoende uit,
en te weinig medewerking voor den inhoud maken
het wat eenzijdig.
Ook vragen wjj ons af, of de redacteur bjj diens
drukke bezigheden, niet te veel van zjjne krachten
eischt, waar hij nevens, 't dient erkend, pittige artikelen,
die zelfs elders de attentie wekkeD, de grootste helft
van de rubriek «van onze berichtgevers" als eigen
werk mag beschouwen.
Berichten uit andere, bladen werkt hjj voor die
rubriek geregeld om.
Yan alle weekbladen geïllustreerde uitgezonderd
staat ons weekblad bovenaan in prjjs.
't Is schandelijk duur. Andere Zeeuwsche volksbladen
kosten hoogstens één gulden en het onze 3,20 's jaars.
Waar de Nieuwsbode 3 malen 's weeks verschjjnt en
minstens 3 maal zooveel lezenswaardige lectuur per
blad aanbiedt, zou naar evenredigheid 3 X 3 x 3,20
28,80 gulden voor den Nieuwsbode betaald mogen
wordeD, wat gelukkig van zjjn lezers, niet verlangd
zal worden.
Zierilsseeo, 11 Dec. Gisteren en heden woedde
alhier een hevige storm. Yan belangrjjke ongelukken
hebben wjj niets vernomen.
De nachtpost kwam heden morgen ten half 11 ure
hier aan.
Bjj de op 10 December 1891 gehoudens stemming
voor de verkiezing van een Hoofd-Ingeland van het
Waterschap Schouwen, in plaats van wjjlen den heer
J. Klompe Jz., zjjn ingeleverd 48 stembriefjes, waarvan
twee van onwaarde zjjn verklaard. Het getal geldig
uitgebrachte stemmen bedraagt alzoo 46, waarvan
verkregen de heeren: A. van der Wejjde 43 stemroeD,
mr. J. P. Cau 3 stemmen, zoodat de heer A. van der
Wejjde is gekozen.
Bjj het examen te Rotterdam voor tweeden
stuurman bjj de stoom- en zeilvaart is o. a. geslaagd
de heer W. Tellier van Middelburg.
Bjj herstemming is tot lid van den raad te
'8 Heer Arendskerke gekozen de heer J. Minnaar met
96 stemmen. De heer P. Hage bekwam er 64.
Bjj Kon. besluit is tegen 1 Jan. a.s., eervol ontslag
verleend aan deu heer J. A. de Wolff, notaris te
Ylissingen.
Voor het Woensdag te Utrecht gehouden apothe
kersbediende-examen zjjn geëxamineerd 3 vrouweljjke
candidaten. Geslaagd de dames C. E. Teepe, geb. te
Middelharnis, en M. C. van Hoeve, geb. te Ylissingen.
Aan de Souht Africa van 5 dezer wordt ongeveer
het volgende bericht door ons ontleend:
Naar men ons meldt, zullen binnen eenige dagen de
reparatiën en verbeteringen aan het stoomschip «War
wick Castle" van de Castle Mail Packet Company
Limiteddirectie Donald Currie Co. te Londen,
gedaan, gereed zjjn.
Dit stoomschip, nu geheel volgens de eischen des
tjjds ingericht en van triple compound machines voor
zien, zal op 26 Dec. a s. van Vlissingen naar Zuid-
Afrika vertrekken en vestigen wjj vooral de aandacht
van passagiers op deze uitmuntende reisgelegenheid.
Zioirilcseee. Men schrijft ons uit het district Tiel:
»Wat zeggen zc bij U wel van de uitslag der jongste
verkiezing? Voorwaar een eer voor de geheele liberale
partij. Ons district toch, was, hoewel vast-liberaal, bij
deze verkiezing voor een deel als verloren beschouwd, om
dat de anti-revolutionairen met een candidaat voor den dag
kwamen, wiens naam in ons district volgens veler meening
goede klank maakte; dit bleken gelukkig ijdele klanken te
zijn. Baron Mackayde premier van ons vorig clericaal
Kabinet, blijkt althans, hoe goede klank zijn naam dan ook
al moge hebben, hier niet in de pas te staan. Zijn liberale
tegencandidaat, de wakkere mr. Tydeman, thans ook be
stuurslid van de Liberale Unie, kreeg niet minder dan 749
(zeven honderd negen en veertig) stemmen meer dan baron
Mackay, die het niet verder bracht dan tot 798 stemmen.
De Katholieken hebben zich wel onthouden, doch al hadden
ze als één man op hun biljet gezet; baron Mackay, dan
nog, ware de heer Tydeman Jr. glansrijk gekozen. Hij had
nl. 1547 stemmen, terwijl het geheele district ruim '2800
kiezers telt. En hoewel slechts enkele stemmen meer wer
den uitgebracht dan in Juni, toen de Katholieken wel ge
stemd hebben, kreeg de liberaal toch nog bijna 200 stem
men meer als bij genoemde verkiezing.
Ik geloof dan ook dat uit die verkiezing valt op te
maken, dat de kiezers in ons district wel merken dat het
dit liberaal Kabinet niet om stil zitten te doen is, hetgeen
bij ons vorig Kabinet dikwijls hoofdzaak was.
Laten wij daarom hopen, dat het meer en meer in ons
land worde ingezien, dat met een Kabinet, waar dr. Kuy-
per, zij het dan slechts in schijn, aan het hoofd staat,
men bij den duivel aan tafel zit!
Dinsdagavond werd door eene commissie bestaande
uit de heeren J. Vermeulen, P. Beun en J. Verhuist,
allen onderwjjzers te Coljjnsplaat, bjj monde van
eerstgenoemde, namens on der wjj zer essen en onderwjjzers
in het arrondissement Tholen, den heer mr. L. A.
Bybau, schoolopziener in dat arrondissement, eene
prachtige gaskroon van cuivre poli aangeboden als
bewjjs. hunner hoogachting en waardeering. De heer
Bybau en zjjne echtgenoote, zichtbaar getroffen,
bedankten den gevers voor hun even schoon als
practisch geschenk.
De op de algemeene vergadering der «Liberale
Unie", gehouden op 7 November jl. tot leden van
het bestuur gekozen heoren mr. H. Goeman Borgesius
te 's Gravenhage, mr. P. Rink te Tiel, mr. M. Tydeman Jr.
te Breda en mr. A. C. Visser te Gorinchem, hebben
met uitzondering van den heer Vieser, de benoeming
aangenomen, zoodat nog één vacature voor het oogen-
blik onvervuld bljjft.
Door het bestuur zjjn de heeren mr. E. E. van Raai te
en mr. R. van de Werk, respectieveljjk tot voorzitter
en ondervoorzitter herkozeD, terwjjl de heer mr. R.
van de Werk voorloopig tevens zal optreden als
penningmeester.
De Haagsche corr. der ZutpliCrt. verzekert, dat
het ODtwerp tot invoering eener vermogensbelasting
het Departement van Financiën nog niet heeft verlaten.
In zooverre met de uitdrukking >bet Departement
verlaten', bedoeld isbjj den Raad van State ingekomen,
is dit juist. Maar het ontwerp was gereed en door den
Miuister aan den tjjdeljjken vooorzitter van den Minister
raad gezonden. Naar wjj vernemen, zullen vermogens
tot 100,000 met 1 per mille getroffen worden. In
verband met dit ontwerp is men bezig een bedrijfs
belasting te ontwerpen, waarin ook traktementen van
ambtenaren en andere gesalarieerde personen betrokken
zullen worden. En tevens wordt een nieuwe regeling
der personeele belasting ontworpen.
Op St. Nicolaasavond heeft zekere T, op den weg
van Dinxperlo naar Bocholt zjjn vrouw doodgeschoten.
De dader, een Pruis, werd door de gendarmerie gevat.
Zooals men zich herinnert zjjn dezer dagen de te
Veendam liggende schipper De Koe en diens vrouw
een paar dagen na elkander overleden, tengevolge van
het drinken van beschimmelde thee. Thans is de dochter
van dat echtpaar aan typhus bezweken, terwjjl een
vrouw, die ljjkdiensten bjj den schipper en diens vrouw
verricht had, ook is gestorven.
DETRASVSKWÊSTiE,
besproken in de Afdeeling Zierikzee der
Maatschappij tot Bevordering van
Nijverheid.
In ons nummer van 2 December jl. beloofden wij nader
terug te komen op een onderwerp dat in de vergadering
van de Maatschappij tot Bevordering van Nijverheid, Afdeeling
Zierikzee, ter sprake is gebracht en wel op »de kortste en
doelmatigste verbinding van Schouwen en Duiveland met
den vasten wal", een onderwerp, dat voor onze eilanden
wel van locaal belang is te achten. Wij vermeenen dit niet
beter te kunnen doen dan in korte trekken mede te deelen
wat door den Spreker van dien avond, de heer van der
Vegt, is gezegd en onthouden ons op dit oogenblik nog
van verdere beschouwingen.
Nadat in hét kort de geschiedenis was nagegaan van
vroegere tram- en spoorwegplannenwerd langen tijd
stil gestaan bij het isolement van onze eilanden in den
winter van '1890 op '91 en de schade en de nadeelen die
vooral voor de handeldrijvende en landbouwende bevolking,
tengevolge van de stremming van het verkeer, werd
geleden. Spreker wees op den regen van requesten, die
na de ontdooiing van alle kanten werden opgemaakt en
ingezonden en op het antwoord van den Minister van
Waterstaat, Handel en Nijverheid, waarbij de mogelijkheid
niet werd weggecijferd, dat de Regeering de overtocht der
zeearmen voor hare rekening nam, wanneer door particulier
initiatief plannen voor verbetering der communicatie werden
opgemaakt.
Op den voorgrond stellende, dat door eendrachtig samen
werken een overgang over de zeearmen, die ons van het
vaste land scheiden, voor rekening van het Rijk kon worden
verkregen, werd door Spreker achtereeenvolgens afgevraagd
Bestaat er op Schouwen en Duiveland werkelijk behoefte
aan een spoor- of tramwegverbinding?
Zoo ja, welke weg is voor onze eilanden daarvoor de
meest gewenschte? en
Welke eischen mag men billijker wijze stellen, om kans
van slagen te hebben?
Voor den handel en nijverheid verwachtte zij weinig nut
van een spoor- of tramverbinding, zoolang de Zeeuwsche
stroomen bevaarbaar zijn. De ondervinding toch heeft genoeg
geleerd, dat de producten steeds per scheepsgelegenheid
voordeeliger kunnen vervoerd worden en dat een spoor of
tram op dit punt zeer zeker niet met de schipperij kan
concurreeren. Zelfs met mist en storm zal men zich het
oponthoud in den afvoer der producten liever getroosten,
dan de meerdere kosten, die aan het vervoer langs den
ijzeren weg verbonden zijn. Alleen in tijden van ijsgang,
wanneer door stremming der vaart de producten waardeloos
zouden kunnen worden, zal de landbouwende stand zeer
gebaat zijn met een verkeersmiddel dat van het water vrij
wel onafhankelijk is.
Voor het personenvervoer echter is ten allen tijde ver
betering noodig. Spreker wees op de voordeelen, die aan
een beter personenvervoer zouden verbonden zijn, wanneer
er bijv. 3 a 4 maal op een dag gelegenheid zoude zijn om
van of naar onze eilanden te komen. Men zoude dan in één
dag van hier naar Rotterdam kunnen reizen, daar tijd
hebben om zijn zaken te verrichten en 's avonds weder thuis
zijnmen zou hier Belgische en Fransche veekoopers krijgen,
die het vee opkochten zonder dat het eerst naar de Rotter-
damsche markt behoeft gevoerd te worden. Van zulk een
reisgelegenheid zou geëischt moeten worden, dat deze ons
onafhankelijk van wind en wéér, voor niet te veel geld,
zoo mogelijk in korten tijd naar Holland zou brengen; een
reisgelegenheid waar dus op te rekenen valt.
Spreker geloofde dat een stoomtram naar Roozendaal aan
deze eischen zoude voldoen, dat deze ons met een snelheid
van 20 K.M. per uur, in 2l/i uur van Zierikzee aan een
spoorwegstation zoude brengen, van waar dagelijks tal van
sneltreinen in alle richtingen rijden;
Een locaalspoorweg zou z. i. niet te verkiezen zijn, omdat:
'le de Zijpe-overgang dan te bezwarend en te kostbaar
zoude worden;
2e kostbare onteigeningen niet konden uitblijven, en
3e bovendien de exploitatiekosten zoo hoog zouden komen,
dat zelfs met krachtige subsidie de opbrengst niet voldoende
zoude zijn om de dagelijksche uitgaven te dekken.
Daar komt nog bij d,at vooral het locaalverkeer niet
weggecijferd mag worden. Een vervoer van plaats tot plaats,
van weg tot weg kon een tram zeer ten goede komen,
't Ligt voor de hand dat men mag verwachten dat, waar
dit verkeer thans van weinig beteekenis is en zeer zeker
niet gemakkelijk gemaakt wordt, het dan een enorme uit
breiding zal ondergaan.
Langen tijd werd door Spreker besteed, om de te volgen
richting te bespreken. Een tram van Brouwershaven naar
Zierikzee en van daar langs den Provincialen weg naar
Zijpe, om via St. Philipsland en Steenbergen naar Roozendaal
te komen, was z. i. de aangewezen richting. Een uitbreiding
van het Westelijk deel van Schouwen naar Zierikzee kon
dan nader volgen.
De richting, die vooral bij sommige deskundigen gewild
wordt over Tholen naar Bergen op Zoom, achtte hij geenzins
aan het doel beantwoordende. Hij wilde aannemen dat het
Thoolsche land aan zoodanige verbinding behoefte heeft, maar
kon moeielijk gelooven, dat in ernst een overtocht van den
Val van Zierikzee naar Stavenisse als de beste voor Schouwen en
Duiveland werd aangewezen. De ondervinding had genoeg uit
spraak gedaan, dat men dan evenmin als nu zeker is bij mist en
ijsgang. Hij vergeleek voorts dezen dienst met den Spoorboot-
dienst en meende dat de weinig populaire spoorbootverbinding
nog doelmatiger en vlugger zou blijken te zijn dan een
eventueel daar te stellen dienst Val-Stavenisse. Een verblijdend
feit noemde hij het daarom, dat de Provinciale Staten in
de laatste najaarsvergadering een subsidie in plaats van het
gewone rentelooze voorschot voor een wegsverbetering in
St. Philipsland hadden toegestaan, omdat over St. Philipsland
de eenige doelmatige verbinding van Schouwen en Duiveland
met den vasten wal gaat, «wanneer tijdens ijsgang de
stoombootdienst met Holland gestaakt en het verkeer via
VianeStavenisse gevaarlijk en zooals in den vorigen
winter nu en dan onmogelijk is."
Vervolgens stelde hij ons voor, op welke wijze hij de
overgang aan het Zijpe zich dacht. Geen vaste overbrugging,
geen stoompont of andere verbinding, die öf het aanleg-
kapitaal of de exploitatie bovenmatig drukt. Slechts een
eenvoudige, niet snelvarende, maar sterk gebouwde boot,
die de passagiers van steiger naar steiger brengt en een
pont, die met hoog en stil water de goederenwagens van
kant tot kant voert. Wel is waar zal het vrachtgoed daar
door eenig oponthoud ondervinden, maar er zal toch 2 maal
in de 24 uren gelegenheid zijn het goed over te brengen.
In geen geval zal dit oponthoud in verhouding staan tot
de kostbare werken, die men daardoor kan vermijden;
mocht het waar blijken, dat de tram al dadelijk veel
goederenvervoer tot zich zal trekken, dan zal met de be
hoefte de uitbreiding der werken spoedig genoeg volgen.
Men moet dus de ontwerpen zoodanig maken, dat uitbreiding
mogelijk is.
Wanneer men zijn eischen niet hooger stelt, zal de
stoomtram wel bestaanbaar blijken en zal èn door het
locaal verkeer, èn door het vervoer van mossels en oesters
van af den St. Philipslandschen wal èn door het vervoer
van eenige producten, als: melk voor de zuivelfabriek enz.,
de exploitatie mogelijk zijn.
Ook werd nog gewezen op de voordeelen, zoowel voor de
eventueel daar te stellen tram, als voor de inwoners van
de eilanden, wanneer het postvervoer per tram zoude ge
schieden. (Wij wijzen er op, dat via Stavenisse, behalve
tengevolge van ijsgang, ook door storm de post meermalen
verlaat wordt. De nachtpost van 9, 10 en 11 Dec. kwam
achtereenvolgens om 9, 9 en '10'/j uur 's morgens in plaats
van ten 3 ure 's nachts aan).
De staat en de provincie moeten echter daarbij helpen.
Mag de staat of de provincie nu een subsidie geven voor
opheffing van ons isolement? Het hooge bedrag dat aan
belasting jaarlijks in 's rijks- en provinciale kas gestort
wordt, geeft reden tot-een bevestigend antwoord. Het zou
bovendien niet voor de eerste maal zijn, dat de staat hooge
subsidies toezegde voor een stoombootveer, o.a. werd ver
wezen naar het stoombootveer van Stellendam en Middel
harnis naar Hellevoetsluis, waarvoor jaarlijks f 25000 wordt
uitgekeerd. Terecht wordt wel beweerd dat daar, waar de
bewoners verlangen naar een spoor- of tramverbinding, zij
zeiven ook geldelijke bijdragen hebben te geven, maar de
geldelijke steun van een enkelen rijken grondeigenaar is
een druppel, die het groote glas niet vult, terwijl de ge
meenten over het algemeen reeds zwaar belast zijn en ook
hier evenals elders tegenstrijdige belangen heerschen, die
het particulier initiatief ir. den weg staan.
Eerst later ziet men, dat de tram op den duur niet
nadeelig werkt voor hen, die hij aanvankelijk in hun be
staan benadeelt.
De tramwegverbinding mag bovendien door den Staat
gesteund worden, omdat met het geld van de belasting
schuldigen ook uit Schouwen en Duiveland voor een
vaderlaudsch doel Rotterdam is gemaakt tot een bloeiende
zeehaven ten koste van Brouwershaven en daarmede ook
van de eilandbewoners.
Ware dit niet gedaan, een spoor- of tramverbinding zou
uit zichzelf kunnen bestaan.
Spreker eindigde met den wensch, dat door goeden wil
en eendrachtig samenwerken men het einddoel ditmaal zou
bereiken.
Vervolgens werd ons medegedeeld wat reeds door het
comité, dat zich tot behartiging der tramzaken had samen
gesteld, verricht was. Indien van een stoomtram als de
hierbedoelde sprake is, dan ziet ieder dadelijk in, dat men
hier niet te doen heeft met een speculatieve financieele
onderneming. De tram is gewenscht om het isolement van
een uitgebreide landstreek op te hellen en zal wel zonder
hulp, onder welken vorm dan ook, en zonder dat de streek
zelf van belangstelling doet blijken, niet kunnen tot stand
komen. De eerste vorm van belangstelling is nu wel deze,
dat men zich de kosten getroost voor het opmaken van
een ontwerp, dat de grondslag kan zijn voor een eventueele
concessie en voor een subsidieaanvrage. Het comité, bestaande
uit de heeren Ch. W. Vermeijs als voorzitter, Mr. J. A.
Bolle van Renesse, J. Lopse Ilocke van Brouwershaven, B.
Giljam van Ouwerkerk, C. M. Voorbeijtel van Bruinisse en
J. Hocke Hoogenboom van Zonnemaire als secretaris, heeft
nu tot het doen opmaken van bedoelde ontwerpen geld
bijeenverzameld en zal daarna, namens belanghebbenden,
concessie aanvragen. In den beginne zou het comité als
geldschieters optreden van de concessieaanvragers G. Bosman,
burgemeester van Brouwershaven en C. M. van Vessem uit
Rotterdam. Om echter duidelijk te doen uitkomen, dat de
zaak uit algemeen belang wordt op touw gezet en alle
winstbejag is uitgesloten, hebben de heeren Bosman en
v. Vessem zich teruggetrokken, terwijl de heer Bosman lid
van het comité is geworden. Na zeer veel wederwaardigheden,
te veel om hier nog op te noemen, heeft men thans be
sloten een tramontwerp op te maken op de wijze als door
Spreker werd medegedeeld.
Aan de discussie, waartoe Spreker de gelegenheid open
stelde, werd door niemand deelgenomen. Moet men daaruit
afleiden, dat met algemeene instemming een en ander werd
aangehoord? De heer Vermeijs deelde nog eenige bijzonder
heden mede van de werkzaamheden van het comité en
van de wijze waarop de gelden bijeengebracht werden. Hij
bracht daarbij hulde aan hen, die door ruime bijdragen
de goede zaak steunden en vertelde, dat ook onze afgevaar
digde der Tweede Kamer in alle opzichten van zijn sympathie
voor het plan, dat nu ter hand wordt genomen, had doen
blijken. Wij betwijfelen niet of de inwoners van Schouwen
en Duiveland zullen met belangstelling vernomen hebben,
wat in den laatsten tijd verricht werd om de eilanden uit
hun isolement op te heffen en zullen met aandacht de
vorderingen in deze zaak volgen.
3°. K. S., huisvrouw van J. L., zonder beroep te Nieuwer-
lcerk, wegens diefstal van varkensvoerbloemtot 1 maand
gevangenisstraf
4°. J. B., huisvrouw van M. B., werkvrouw te Zierikzee,
wegens diefstal van een wit gekeperden vrouwenrok, tot
1 maand gevangenisstraf;
5°. J. B. en P. C. van D., arbeiders te Oud-Vosmeer,
wegens mishandeling, elk tot f 10 boete, subs. 14 dagen
hechtenis voor elk hunner;
6°. J. van S., M. van S., en C. van D., arbeiders te
Nieuwerkerk, .wegens mishandeling, Nos. 1 en 2 ieder tot
f 5 boete, subs. 10 dagen hechtenis voor elk hunner, met
vrijspraak van No. 3;
7°. I. V. S. J.Mz., schippersknecht te Tholen, bij verstek,
wegens eenvoudige beleediging aangedaan van een ambte
naar, gedurende de rechtmatige uitoefening zijner bediening,
tot f 10 boete, subs. 14 dagen hechtenis;
8°. A. R., oud 12 jaar en C. van S., oud 14 jaar,
zonder beroep te St.-Annalandbij verstek, wegens diefstal
van tabak, No. 1 ontslagen van alle rechtsvervolging
en gelast dat No. '2 zal worden geplaatst in een rijks
opvoedingsgesticht tot 21 November 1894.
L ANDBOU W.
Met genoegen vernemen wjj, dat het bestuur
van de AtdeeliDg Zeeland N. P. S. verschillende prjjzen
en premiën aan de leiders der ingeschreven hengsten
heeft toegekend, n.l.:
lste prjjs, a 5, aan hengstenleider L I. van As te
Zonnemaire, voor het dekboekje van «Joas", No. 104
N. P.S.
2de prjjs, a 3, aan hengstenleider Louis de Kuiper
te Hulst, voor het dekboekje van No. 80 N. P. S.
3de prjjs, a J 2, aan hengstenleider J. B. de Caluwe
te St. Jansteen, voor het dekboekje van «Prins",
No. 121 N. P. S.
Eene premie A 1, aan hengstenleider Jan van
't Leven Jr. te Rilland-Bath, voor 't dekboekje van
«Polidor", No. 118 N. P. S.
Eene premie A 1, aan hengstenleider Jacobus
Brevet Az. te Cadzand, voor het dekboekje van «Willem
II", No. 78 N. P. S.
Eene premie a 1, aan hengstenleider Johannis
Mathjjsse te Serooskerke (Schouwen), voor 't dekboekje
van «Merlatti", No. 75 N. P. S.
Eene premie A 1, aan hengstenleider C. Hart te
Rilland, voor het dekboekje van «Bayard", No. 73
N. P. S.
Langzamerhand worden deze dekboekjea vollediger
en nauwkeuriger ingevuld, waartoe de uitgeloofde
prjjzen veel bjjdragen; men durft dan ook verwachten
dat ze weldra geheel aan 't doel zullen beantwoorden.
De AfdeeliDg Zeeland neemt in bloei toe, haar leden
tal wordt steeds grooter en over eenige jaren mag men
verwachten dat schier geen enkel goed fokpaard in
Zeeland zal te vinden zjjn dat niet in de annalen van
haar Stamboek is opgenomen.
Aanbestedingen, Verkoopingen, enz.
Zierilrzee, 11 Dec. Bij de gisteren gehoudene
aanbesteding door het Dageljjksch Bestuur van het
Waterschap Schouwen, volgens bestek No. 158, bjj
enkele inschrjjving, van het opnieuw delven van eenige
waterleidingen in de districten Borrendamme, Koude-
kerke en Scharendjjke, in 7 perceelen, zjjn aannemers
geworden van
Perceel 1, Adriaan Siesc te Zierikzee voor 246,99
2, 189,98
3, M. Oosse Serooskerke 130,—
4, J. de Glopper Burgh 175,
5, 212,50
6, J. van Vessem Burgsluis 105,
7, M. Ooase Serooskerke 120,
Op deu 11 December 1891 zjjn, ten overstaan
van den Notaris P. Wajj, in het openbaar verkocht,
het gebouw, erf en gevolgen, genaamd «het Zeeuwsch
Koffiehuis" te Zieriazee, groot 274 Centiaren, voor
ƒ2175 en toebeding ad 30. Onkosten 13
KERKNIEU WS.
Bedankt voor het beroep naar Kerkwerve door den
cand. L. Ingelse L.Wz. te Schiedam.
Bedankt voor het beroep naar de Ned. Herv. Gem.
te St. Annaland door den heer J. L. van Rhjju, vroeger
predikant in Inaië, thans te Hilversum.
Beroepen bjj de Herv. Gem. te Oud-Vosmeer
(toez.) J. F. W. Röbh, te Ottoland.
Gemengde Bericliteii.
RECHTSZAKEN.
Zïei-ilizeo, 11 Dec. Door de arrondissements-recht-
bank zijn heden veroordeeld:
1°. J. C., schaapherder te Scherpenisse, wegens mis
handeling, tot 2 maanden gevangenisstraf. (Eisch was 1
maand)
2°. P. B., visscher en schipper te Clinge, wegens weder-
spannigheid, (tegen een opziener der visscherijen op de
Schelde en Zeeuwsche stroomen), tot 2 maanden gevange
nisstraf;
Aan 't verkeerde adres. Een ietwat vreemd
St.-Nicolaa8-cadeau ontviDg een bewoner van de derde
verdieping van een perceel in de Rozenstraat te Amster
dam. Bjj hem werd nameljjk Zaterdagmiddag door
een vrouwspersoon op tafel gelegd, terwjjl hij op de
voorkamer was, een schreeuwend iets, vergezeld van
de woorden«onderhou je eigen kind". Heel vreemd
vond de vrouw des huizes het, dat haar vier-en-zeven
tigjarige echtvriend zich nog zoo iets moest laten
welgevallen, maar spoedig werd het geval opgehelderd;
men had den braven schoenmaker ten onrechte dit
zaakje bezorgdhet moest eene verdieping lager zjjn
en al schreeuwende werd door een stel dames het
St.-NicolaaBje voorloopig maar weer meegeDomeD.
Nog een St. Nicolaas-cadeauMen zegt wel eens dat
bjj de heeren onderwijzers de ruif nog al hoog hangt.
Dubbel aangenaam zal het alzoo voor een dier beeren,
die niet van hoogmoedswaanzin kan beschuldigd worden,
geweest zijn, toen bjj op Sinterklaas werd bedacht
door een vet varken van het manneljjk geslacht. De
kerel ia den geheelen winter onder dak. Hoe langer
hoe mooijer. Te Amsterdam zal eene academie worden
ingericht voor kappers. De politie te Zierikzee
heeft Zaterdagnacht weder haar jjver betoond in het
opsporen van een portemonnaie, die verloren was ge
raakt in de buurt van de Karnemclksvaart. Zjj ont
wikkelde zooveel jjver, dat er zelfs huiszoeking op de
Melkmarkt is gedaan. De daders of helpsters zjjn
echter nog niet gevonden, 't Is jammer! Wat een
toestand tochl De dames haddeu vroeger op hare
hoedjes opgezette vogeltjes en nu is do eerste mode
eenkattestaartje. Nu wordt hot toch wel een
weinig al te katterig. Een kus is maar stof
Dezer dagen is io de gemeente H. door iemand een
kus voor het enorme bedrag van 75 gekocht. De
kooper, die bljjkbaar te veel aan Bachus had geofferd,
kreeg des anderen daags berouw, doch de verkoopster
wilde van den prjjs geen afstand doen. Dat zouden
Bartelina eu Krina te Br. ook niet doen, want zjj
loopen eiken avond, welk weer het ook is, langs de
straat en vooral des Zaterdagsavonds, zelfs wel tot 10
ure toe, met die flauwen Izak en Leen. Die meisjes
willen zich nogal fatsoenlijk noemen, maar of het waar
is, gelooven wij niet. Eenige meisjes van Dreiachor
waarschuwen Marinus, dat bjj niet zoo Lena achterna
loopt, want zjj wil toch niets van hem weten.
Want 't is met Marien ook zoo gesteld,
Veel beweging en weinig geld.
Ziezoo, zegt eene vronw te St. M., ik zal al doen
wat ik kan om mjjne leelijke dochter aan den man te
krjjgen, hoewel mjjn pogingen daartoe nogal eens te
vergeefs zjjn geweest; doch moed gehouden zogtJans:
daar mijne verstandige vriendinnen ook een jongentje
bezitten, zal ik mijn maal maar doen met een stok-
vi8cb, die zal rnjj wel nit den nood helpen. Nu zingt
men:
Wees toch geen pauw in uw gewaad,
Geen papegaai in uw gepraat,
Geeu ooievaar wanneer gjj eet,
Geen gans als gjj daar henen treedt.
Men verwacht te Oud-Vopmeer een duel tusschen
Antonie en Johannes over de zoo zeer be^eerlj)ke,
bekoorlijke en geliefde Mina. Het duel zal plaats
hebben op den achterweg.