Z1ERIKZEESCHE NIEUWSBODE. No. 5244. 42ste Jaarg. Zaturdag 12 Juni/ 1886. Dl tif J. 1. TIK MM. JË. J. L C. ZEEUWSCHE SPOORBOOT Verschijnt DINGSDAG, DONDERDAG en ZATURDAG. De prijs per 8 maanden is 1,30, franco per post 1,60. ADV E ft TENT INvan 1—3 regels 30 Cts., meerdere regels 10 Cts.kunnen uiterlijk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags voormiddags 10 ure bezorgd worden. Oroote letter wordt naar plaatsruimte berekend. BIJ DIT 9i0. BEHOORT EEN BIJVOEGSEL. Met het oog op de a.s. verkiesing van leden der Tweede Kamerzal op a.s. Zaturdag-avond een extra-No. van den Nieuwsbode worden uitgegeven. Be inzending der Advertentiën voor dat No. bestemdi moet plaats hebben uiterlijk Zaturdag-namiddag 1 ure. Het No. van aanst. Bingsdag wordt wegens het PINKSTERFEEST niet uitgegeven. Bij de Verkiezing op 15 Junij a.s. van leden voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal bevelen wij met den meesten aandrang aan: Voor het Hoofdkiesdistrict Zierikzee Voor het Hoofdkiesdistrict Goes te Beugen op Zoon, 1. L l te colwnspeaat. Het karakter dezer verkiezingen. Niet ten onrechte wordt door dagbladen en ia meetings op het groote gewicht der aanstaande verkiezingen gewezen. Waarin verschillen deze van de gewone periodieke? Het is voor een ieder begrijpelijk. Bij de gewone periodieke verkiezingen wordt met nauwgezet heid de balans van den aftredeaden kandidaat opge maakt. Is zjjn debet grooter dan zijn credit, dan valt hij; is zijn credit grooter dan zijn debet, dan wordt hij herkozen. De periodieke verkiezingen hebben in den regel een persoonlijk karakter. Ditmaal blijft deze balans achterwege. Personen treden op den achtergroud: op de beginselen wordt vóór alles acht geslagen. De personen komen ditmaal slechts in aanmerking, #voor zoover zjj dragers van beginselen, vertegenwoordigers van deze of gene staatkundige richting zijn. De vraag is nu eenmaal geene andere dan deze liberaal of clericaal? Men verwarre die vraag volstrekt nietr met eene anderegeloovig of ongeloovig f Het ge beurt in de samenleving zeer dikwerf dat de ware godsdienst, de reinheid des harten het meest gevonden worden bij hen, die op staatkundig gebied liberaal worden genoemd, terwijl de zoogenaamde clericalen in zooverre ongeloovig zijn, dat de Dortsche clericalen mot het godsdienstig geloof van Rome niet gediend zjjn, en de Roomsche clericalen volkomen ongeloovig zjjn aan de stellingen, welke Calvijn heeft verkondigd. De meeste liberalen zijn volstrekt geene ongeloovigen, behooren wel degelijk tot een kerkgenootschap, maar ontkennen volstrekt niet, dat het echt godsdienstig leven der staatsburgers den grondslag uitmaakt voor de maatschappelijke orde en een waarborg is voor waarachtig volksgeluk. Zij erkennen de godsdienst wel degelijk als eene levensopenbaring, maar zij beschouwen Laar niet als de eenige levensopenbaring, ïoodat men genoeg zou doen in zyn binnenste Gode te dienen, en, waar net staatsrechtelijke vragen betreft, de oplossing daarvan alleen te zoeken zou hebben in de gewijde schriften, Üe groote, alles beheerscbende quaestie, die in de eenvoudige vraag: liberaal of clericaal ligt opgesloten, is dezede Staat boven de kerk of de kerk boven den Staat Wat willen de liberalen Wat willen de cleri calen Van andere richtingen valt in onze Staten- Generaal, bij ons volk, voor het oogenblik niet te spreken. Op die vragen is bet antwoord spoedig gegeven. De liberalen willen dat ieder lichaam, iedere vereeni- ging, ja zelfs de meest eerbiedwaardige, zich onder - werpe aan den Staat; de clericalen willen dat de Staat onderdanig zij aan de kerk. De liberalen willen den godsdienst terugbrengen tot bet gemoedsleven dei- burgers, maar achten den godsdienst, die de menschen moet voorbereiden tot een leven, van meer belang dan het aardsche, te verbeven, om dien te mengen in het twistvuur der staatkundige partijschappende clericalen meenen, dat ieder staatsbelang zwichten moet voor het belang der kerk, en daar zij onder dit belang der kerk iets geheel anders verstaan, is hunne leuze zelfs een zeer dubbelzinnige leuze, daar bet voor den Staat onmogelijk zoude zijn zich gelijktijdig èn naar bet kerkelijk belang des Pausen èn naar bet kerkelijk belang van G'alvjjn te schikken. Voor staatkunde en geloof is nu eenmaal van nature een geheel verschillend gebied weggelegd. Het geloof is een onwaardeerbare fakkel voor den mensch by de vervulling eener moeielijke taak op een doornigen levenswegbet geloof is de troost niet van tallooze ihenschen, maar van tallooze menscbenscbaren, die, «ïoor aardsche rampen gefolterd, zonder dit anker des behouds tot vertwijfeling zouden overslaan bet geloof is voor zeer velen een bron van plichtsbetrachting, van lijdzaamheid en nederigheid. Het geloof beheerscht de verbonding van den mensch tot zijn Schepper en daar ieder oprecht geloof geen dubbelzinnigheid toelaat, vindt de mensch daarin het beste richtsnoer ook voor zjjne uitwendige verhouding tot zjjne medemenacben. De staatkunde beeft eene geheel andere roeping te vervullen, een geheel ander ideaal te verwezenlijken, «en geheel ander gebied te betreden. De staatkunde regelt de verhouding tusschen de burgers en den Staat en spoort de wetten op, waardoor in een bepaalden tjjd de burgerlijke samenleving moet worden beheersebt. De noodzakelijkheid waarin men gebracht is om in eene bepaalde maatschappij met elkander saam te leven, legt aan de staatsburgers plichten op, die niets gemeens hebben met de plichten, die de mensch tegenover zijn Schepper te vervullen heeft. De vrijheid van den mensch om God te dienen naar zijn hart, kan geen Staatswet hem ontnemen, want de Staat mag niet dringen in het gemoedsleven van den burger. Maar de vrijheid van den Staat om voorschriften te geven boe staatsburgers onderling met elkander zullen samen leven, kan wederom door geen kerkleer aan banden worden gelegd, want de kerk zou dan dringen in bet Rechtsleven van den Staat. Wanneer men deze waarbeden uit het oog verliest, komt men tot de meest ongerijmde gevolgen. Wanneer bijv. in de Staten-Generaal de vraag der doodstraf aan de orde is, zal men hare al of niet noodzakelijkheid niet toetsen aan gronden van staatsbelang, aan de leeringen der ervaring, maar men zal zich vastketenen aan bijbelteksten, die, wanneer zij woordelijk werden opgevat, iederen maatschappelgken vooruitgang zouden tegenhouden en den Staat zouden beletten aan zijne roeping te voldoen. Zoo zou men voor ieder vraagstuk, dat eene oplossing eischte en welks bestaan zelfs niet vermoed werd, in de dagen, toen de gewjjde schriften werden samengesteld, blind moeten zijn voor den voor uitgang der beschaving en ontwikkeling der tijden, maar de staatkunde zou bet staatsbelang moeten ben ofter brengen turn de toepassing eener duistere bijbelplaats, js waaraan de uitleggers de meest tegenstrijdige be- Moelingen plegen toe te kennen. Zoo zouden de staatslieden ophouden staatslieden te zijn, maar zoo worden zjj kerkelijke dweepers op staats- terrein. Mannen als Keuchenius, de Savomin Lobman en dergelyken, die ons worden voorgesteld als mannen „van een ongerept staatkundig verleden" (zie nog bet strooibillet aan ae kiezers van den 5den dezer), kunnen eigenljjk niet van een staatkundig verleden spreken. De Utrechtsche hoogleeraar Opzooiner, die altijd ge rekend is tot de scherpzinnigste geleerden van Nederland te behooren, heeft reeds dertig jaren geleden aangewezen, dat, als de godsdienst ook bet staatsleven moet be- beerschen, er eigenlyk geen onderscheid meer bestaat tusschen een godsdienstig man en een dweeper. Het eigenaardige van den dweeper ligt juist hierin, dat hij in alle zaken zjjn bijzonder kerkgeloof binnenloodst, dat er geen zaak ter wereld is, waarbij hjj niet zyne godsdienstige waarbeden (die andoren dwalingen noemen) als bij de haren er bijsleept. Wat moet er nu van Nederland worden, als zulke dweepers de meerderheid verkrygen Wat anders, dan dat de Staat niet meer vrjjelyk zjjne roeping kan ver vullen, in plaats van de wet voor te scbrjjven aan iedere groep, die zich op zjjn gebied beeft gevormd, zich zon moeten verlagen tot de gehoorzame dienaar van een enkele groep, terwijl dan de toekomst zal moeten leeren welke groep in Nederland de machtigste is? Wat anders, dan dat staatkundige en staathuis houdkundige vragen van het hoogste belang, de op heffing van belemmeringen, welke de ontwikkeling van de vrijheden, de rechten, de belangen der burgers in den weg staan, eeuwig onopgelost bljjven, omdat de kerkeljjke dweepers, uit de scboolquaestie voortge komen, er nu eenmaal persoonlijk belang by hebben, in die quaestie uitsluitend te roeren Maar het allervreemdst dat is nog, dat deze clericalen zich op „rechtsgelijkheid" beroepen. Wij laten daar, dat werkstaking een vreemd middel is om rechts gelijkheid te verkrygen. Als alle partyen den arbeid moeten opgeven, dan is bet waar, dat er eene geljjkheid van rust bestaat. Maar de roeping der Staten-Generaal is volstrekt niet werkeloos te zijn, wèl zooveel mogeljjk in het belang des volks eendrachtig werkzaam te zijn. Maar wat is er nu van die rechtsgelijkheid? De Staat zal subsidiën aan secte-scbolen moeten toekennen De Staat zal behalve de staatsbelangen, met gelijke liefde ook de kerkelijke belangen behartigen, ook dan, wanneer op de bjjzondere scholen leeringen worden onderwezen, die door den Staat worden gewraakt, die voor den vrede in de maatschappij gevaarlijk zijn! De Staat zal zyn eigen onderwijs in verdenking en minachting moeten brengen om dat der kerkeljjke n, dat der dweepers te bevorderenEdoch, dit houdt op rechts gelijkheid te zyn, want wat de clericalen verlangen is zelfs geen gelijkheid van recht tusschen Staat en kerk, maar de onderwerping van den Staat aan de kerk. Aan de kerk, aan den priester het hoogste gezag, de opperheerschappijDit is zeker eene zonderlinge „rechtsgelijkheid." Wanneer men dus nu vraagt wat is het verschil tusschen „liberaal" en „clericaal," dan wete men ten minste nu, dat elk van' hen eene andere rechtsgelijkheid op bet oog beeft! De liberaal verlangt een Staat, die de/ rechten van alle burgers gelijkelijk beschermd; de clericaal begeert een Staat, die de bagagewagen wordt der kerk. En dan blyft voor later de vraag over van welke kerk. Nieuwstijdingen. SlmcïitlH. De Senaat der Yereenigde Staten heeft met 30 tegen 10 stemmen besloten, eene som van 150,000 dol lars te bestemmen tot schadevergoeding aan de Chi- neezen te Wyoming, voor de mishandelingen en plunderingen welke deze in September jl. moesten 'SvgelawlJ. Londen, 10 Junjj. De toestand te Belfast en in andere hoofdplaatsen van de noordelijke districten van Ierland word allengs ernstiger tengevolge derverbittering tusschen de protestanten en de katholieken. De overheid beeft groote maatregelen genomen tot bet afzenden van troepen. Bellast, 10 Junij. De botsingen tusschen pro testanten en katholieken leidden gisteren avond tot een vreeseljjk oproer. Een hoop katholieken tastte de politie aan, die voor de overmagt moest wijken in de kazerne, uit wier vensters zij op het gepeupel vuurde. Vijf personen werden gedood en velen gekwetst. Ge durende bet oproer werden er verscheidene buizen ver nield, en één werd er in brand gestoken. Tot herstel der orde werden ten slotte troepen ontboden. iPuitstfilkttD. Berljjn, 10 Junjj. Een heden ochtend vroeg be dreven dubbele moord, met diefstal gepaard, veroor zaakt groote ontsteltenis. Zekere winkelier Schiffiing en zjjne zwangere vrouw, woonachtig in de Möckernstrasse, werden op gruwzame wijze omgebragt. Hun tienjarig dochtertje, dat wegkroop en aan de oogen des moor denaars ontging, zegt dat een weggejaagde huisknecht, Keiler genaamd, de gruweldaad bedreven heeft. De aan geklaagde is nog niet in handen der justitie. u. Brussel, 8 Junij. De definitieve uitslag der ver kiezingen is, dat de liberalen 11 zetels verliezen. Diensvolgens zal de nieuwe Kamer bestaan uit 97 Katholieken en 41 liberalen. Herstemming moot gebon den worden te Verviere, Charleroi en Bergen. De Algemeene Raad der Belgische werklieden partij heeft aan alle plaatselijke comité's dier partjj een circulaire van den volgenden inhoud gerigt „KameradenDe manifestatie van den 13 Junjj is verboden. De Liberalen en de katholieken hebben mogen manifesteeren, den werklieden is dit geweigerd. Ingevolge een besluit op het Congres te Gent genomen, roepen wij tegen Zondag 13 dezer te Brussel een bui tengewoon congres der werkliedenpartij bjjeen. In de gegeven omstandigheden, nu de door de Grond wet gewaarborgde vryheid van vereeniging wordt ge schonden, nu de vrijheid der drukpers met voeten wordt getreden, is bet de pligt van alle werklieden-vereeni- gingen op dit congres vertegenwoordigd te zyn. Op het congres zal aan de orde gesteld worden, lo. Het beramen van maatregelen te nemen in verband met het verbod der manifestatie van 13 Junjj2o. Verschillende vragen van dringenden aard." Men ziet alzoo dat de Belgische anarchisten niet voornemens zjjn om zich bjj het verbod maar stilletjes neer te leggen. Met zekere spanning wordt dan ook in geheel België en vooral in Brussel de dag van Zon - dag te gemoefc zien. Amsterdam, 10 Junjj. Van 3 uur woedt boven de stad een hevig onweder met geweldigen regen én aanvankelyk ook dikke hagel. Wegens de duisternis waren vele winkels aan den Nieuwendijk door gas verlicht. Vele kelderwoningen zijn geïnundeerd. De bliksem is ingeslagen in een boerenwoning aan de overzijde in Volewijkslanden. De stoomspuiten uit de stad vertrokken tot blussching. Het huis bleef gespaard. De heer Boas Berg, handelaar iu oudbeden te Amsterdam, heeft voor de Bom van,/ 8000 hier te lande aangekocht een. geschilderd plafond,, vervaardigd door De Witfc., Het stuk is bestemd voor den Grootvorst van Rusland, die den heer Boas met dien aankoop had belast. 'sGx-avenhage, 10 Junij. Voor de regtbank alhier werd beden door het Openbaar Ministerie in de zaak Domela Nienweuhuis-Croll tegen eerstgenoemde geè'ischt wegens hoon jegens den Koning en beleediging van den politie-coinmissaris Storm 2 jaar cel en 100 boete en tegen Croll wegens beleediging van den bur gemeester van Enschedé 200 boete. De beklaagden verdedigden zich zeiven. Donderdag uitspraak. Na afloop der teregtzitting volgde een woelige menscheu- massa de beklaagden. Voor bet paleis des Konings werd „weg met den Koning" geroepen, waarop de politie eene charge maakte, bier en daar rondsloeg en de menigte uiteen dreef. Door Z. M. is aan de na te noemen gemeenten die door de uitgaven, tot een behoorlijke inrigting van haar lager onderwjjs vereisebt, in verhouding tot hare middelen en andere uitgaven, onbillijk zonden worden bezwaardboven en behalve de vergoeding van 30 pCt. bedoeld bij art. 45 der wA van 17 Aug. 1878 een subsidie verleend vanNieuw-Beijerland 2850 Katwijk 1000 de Lier f 300 Middelharnis 1200 Monster ƒ1600; Piershil f 500 Schelluinen 550 Stad a/h. Haringvliet ƒ2400Zwarte waai 1350 Breskens ƒ300 Burgh f 350 Ellewoutsdijk f 700 St. Jansteen, 1300 Kapelle ƒ1000Oudelande ƒ800 Philippine ƒ740 Waarde 1500; Wemeldinge f 450 Dantumadeel ƒ3000 Hindeloopen ƒ2000Ooststelling werf f2000; Rimburg ƒ150. Twee dochtertjes van een aan de Kalvermarkt te Leiden liggenden schipper vermaakten zich Dings- dagmiddag met touwtje springen. Een aldaar pas- seerenden jongen ontrukte haar dat touw, waarmede bjj wegliep. Op bet geschreeuw der kinderen sprong de vader van de schuit en zette den dader achterna, die in zijn vaart met zooveel kracht tegen een wagen aanviel, dat hjj onmiddelljjk den geest gaf. 5s Grravouliage, 10 Junjj. Gisteren werd in „Walhalla" alhier de zoogenaamde „monstermeeting" der Socialisten gehouden. De zaal was vol. Een ondrage lijke atmospheer heersebte er. De politie was door een 25-tal dienaren vertegenwoordigd. Buiten de zaal, in het posthuis, waren evenveel agenten gereed om zoo noodig, assistentie te verleenen. Omstreeks 8,1/, uur opende „burger" Baye de ver gadering, waarna bet woord werd gegeven aan „bur ger" Van der Stadt uit Amsterdam (vroeger Zaandam). Zjjne voordragt was een doorloopend protest tegen de op een dvijfjagt gelijkende vervolgingen der socialisten. De tegenwoordige personen-vervolging beschouwde hy als een poging der regering om het socialisme te dooden, betgeen z. i. nimmer zou gelukken, zoo lang bet streven tot verbetering der maatschappij geen misdaad oplevert. Breedvoerig trachtte hij duidelijk te maken, dat de regering is de dienares van het volk en niet het volk de dienaar der regering. Ook kwam hjj nog eens terug op betgeen hij noemde de afranseling van het volk door den commissaris van politie Stork te Amsterdam, maakte er de regering verder een verwijt van dat zy niets doet tegen de werkeloosheid, beweerde dat van Ommeren aan de daad der procla- matie-aanplakkiDg onschuldig was en doet het voor komen alsof die gebeurtenis een intrigue was van regeringswege. Een breede plaats in zyn rede werd ingenomen door de bespreking van bet werbod aan de ingezetenen tot het dragen van wapenen. De wet verbiedt het dragen van wapenen, zeide hij, maar wat doen de agenten dan met die dingen aan hun zy. En, ging hjj voort, behoeven wij, die wet, die het dragen van wapenen verbiedt, te erkennen Volstrekt niet, was zjjn antwoord, want het volk dat dit wapen moet bezigen heeft zijne goedkeuring niet geschonken aan die wet en overtreding is dus geoorloofd als omstandigheden dit noodzakelijk maken. Hier 'twas even voor half tien viel de hoofd commissaris van politie, die aanteekening hield van het gesprokene, den spreker in de rede op de volgende wjjze: „Nu ie 't uit. De politie beveelt den spreker te zwjjgen en gelast de vergadering uit een te gaan." Groot rumoer volgt op deze aanmaning. De hoofdcommissaris herhaalt zijn bevel en zegt tevens, dat de zaal binnen 10 minuten moet ontruimd zjjn. De ontruiming der zaal geschiedde binnen den door de politie bepaalden tjjd en in de meest volmaakte orde. Hier en daar een weinig beteekenend verzet tegen het zacht opdringen der politieagenten, vooral geboden door eenige vrouwen, maar ook niets meer. Het bestuur, dat op het tooneel bleef, gaf aan de massa teekenB om zich ordeljjk terug te trekken en Van der Stadt zelf maakte eene beweging met de banden, die blijkbaar moest beduiden, dat men stilletjes het bevel der politie moest eerbiedigen. De in bet posthuis gestationeerde politieversterking stond op straat voor den ingang van „Walhalla" om de menigte te verspreiden. Waar de politie op tegen stand stuitte liet zjj den wapenstok zien, zonder dat daarvan, naar ons weten, gebruik is gemaakt. Die uiteendry ving van volkso phoopan werd nog tot iu de omliggende straten voortgezet. Voor zoover bekend, zyn geen arrestaties gedaan. Onmiddellijk na bet bevel tot ontruiming rukten politieversterkingen uit de stad en militaire patrouilles met de geweren aan. De com missarissen der verschillende afdeelingen verschenen mede ter plaatse. Buitengewone maatregelen waren overbodig, daar de menigte zich op straat jn volmaakte orde ontbond. Domela Nieuwenhuis bevond zich tjjdens de ont ruiming achter de coulissen van het tooneel De geschreven rede van Van der Stadt werd door de politie in beslag genomen. Utrecht, 9 Junij. Gisteravond bad op de Oude gracht alhier een treurig ongeval plaats. Een 18jarig meisje, een eenige dochter, dat een boodschap moest verrigten, werd door een hond aangevallen, waarvan zy zoo hevig schrikte, dat zjj terstond overleed. De pogingen van drie dokters om de levensgeesten weder op te wekken, bleven vruchteloos. Middelharnis, 9 Junij. De uitslag der ver kiezing van een lid der Provinciale Staten in plaats van wijlen mr. D. van Weel, is als volgtUitgebragt 492 geldige stemmen volstrekte meerderheid 247. Gekozen mr. A. J. C. van Weel, met 270 stemmen; op den heer Job. Roodzant (candidaat der anti-revolutionairen en ultramontanen) waren 191 stemmen vereenigd. Ooitgcnsp]aat, 7 Junjj. Naar men verneemt zou van twee zjjden een klacht zyn ingediend tegen den heer M. W., hoofd der school alhier, wegens het in drift mishandelen van schoolkinderen. Door den districts-schoolopziener, den heer Blokhuis te Gorin- chem, is een onderzoek ingesteld. In de volgende bewoordingen deelt men aan het „R. N." mede, hoe de nieuw benoemde burgemeester van deze gemeente Dingsdag is geïnstalleerdvandaag is onze nieuwe burgemeester geïnstalleerd, maar er bestond niets geen zichtbare blydschap, want geen vlag wappert, geen schot noch vreugdekreet wordt gehoord." Zaainslna:, 9 Junjj. Bjj de verkiezing voor een lid van den gemeenteraad alhier, ter vervanging van wjjlen den heer L. van Dixhoorn, waren ingeleverd 119 biljetten. Daarvan verkregen de heeren K. de Kraker Az. 65, D. Dekker 30 en H. Riemens Hz., 18 stemmen, zoodat eerstgenoemde is gekozen. Yei-seke, 10 Junjj. De Oestercultuurmaatschappjj albier (directeur den heer Rage) heeft voor hare werkzaamheden op de oesterbanken in de Oosterschelde en ook om aan anderen te verhuren een kleine schroef stoomboot aangekocht. Dit bootje, dat weldra in de vaart zal gebragt worden onder den naam van «Eco nomie" heeft nog geen 3'/s voet diepgaag, terwijl de andere stoombooten, die hier gebruikt en verhuurd worden, ongeveer 5 tot 6 voet diepgang hebben. On getwijfeld zal dus met de „Economie" voordeeliger kunnen gekord worden, omdat zjj bjj laag water zoo veel spoediger vlot zal zjjn. Goes^ 10 Junij. Wat wij te wachten hebben als de aanhangers van den heer Lohman de meerderheid in de Kamers krijgen, kan men afleiden uit de Dings dag door hem gesproken woorden. Letterlijk zeide hjj „hoeveel onheil ook kome op allerlei gebied, al ging het vaderland ook verloren, wij kennen iets, hoogers dan het vaderland." Stel daartegenover wat de heer Pompe zeide „Mogt het vaderland wat God verhoede in gevaar komen, ik zou geen oogenblik aarzelen om het ter hulpe te snellen." Ons dunkt, deze woorden teekenen beide sprekers. Ook onder christelijk afgescheidenen zyn velen, die aan den heer Lohman hunne stem zullen onthouden. Zij meenen dat het „Eerbiedigt alle magten" door den heer Lohman op schromeljjke wijze met de voeten ia getreden. De heer Lohman zou wel een» kunnen on dervinden dat wie wind zaait, mettertijd storm zal oogsten. De heer Schimmelpenninck speelt in deze verkiezing al eene zeer beklagenswaardige rol; zelfs bjj zyne eigene geestverwanten schijnt de overtuiging te bestaan dat van hem in ernst geen sprake kan zijn. Het heeft de aandacht getrokkken, dat in de aanbevelingen de naam van den heer Schimmelpenninck met minder in het oogvallende letter wordt gedrukt dan die van den heer Lohman, van wien 'fcmet veel ophef gezegd wordt dat hjj hekend is van de Schelde tot de Dol- lard. Zeker maar of men op zulk eene bekendheid wel roemen kan De kiesveroeniging „Algemeen belang" te Wisse- kerke (N.-B.) heeft in haar vergadering van 8 dezer met algemeene stemmen tot haar eandidaten gesteld de heeren mr. L. A. Byban en jhr. J. L. C. Pompe van Meerder voort. Zierïkzee, 11 Junjj. Even als alom in Neder land en [België is ook de Zierikzeesche Postduiven vereniging Excelsior in volle drukte met de oefeningsvlugten voor den eersten grooten wedstrijd, die met oude duiven zal gehouden worden op 27 Junij a.s., van Orleans (450 kilom.) Aanst. Zondag zal eene vlugt worden gehouden van Parijs. Den 5 July a.s. zal de „Willem Barends" te Amsterdam in het openbaar worden verkocht. Een der wereldberoemde Stella's," die o» de Deven ter kermis de vrouw zonder onderligchaam" vertoonde, is er met den kDecht van den eigenaar der tent vandoor gegaan. De spellebaas deed veel moeite eene nieuwe „Stella" te verkrijgen, maar niemand in Deventer wilde te kijk 9taan. KERKNIEUWS. Bedankt voor het beroep naar Sirjansland door den Cand. W. A. Bronsveld te Utrecht. Aangenomen: naar Wilhelminadorp (cl. Goes) J.C. van der Hoeven, cand. te Rotterdam. PREDIKBEURTEN bw de CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE GEMEENTE te zlerikzee, Afdeeling Sint-Domusstraat. Zondag 13 Juni 1886. PINKSTEREN. 's Morgens 10 ure, Ds. J. A. GOEDBLOED. 's Avonds 6 ure, Ds. J. A. GOEDBLOED. Bevestiging van lidmaten. Collecte voor de zending onder de heidenen. Maandag 14 Juni. 2e PINKSTERDAG. 's Morgens 10 ure, Ds. J. A. GOEDBLOED. Iugezoudeu Stukken. Aan de kiezers in het district Zieeikzee! Onder den titel „Als de vos passie preekt, pas dan boer op je ganzen" hebben de heeren Jhr. J. L. de Jonge c. s. een schrijven aan U gericht om op te komen tegen een artikel van den Zierikzeeschen Nieuwsbode. In dit schrjjven wordt o. a. gezegd, dat de Iibera&s/en in 1834—1840 de Christelijke Gereformeerden of „afge scheidenen" schandelijk vervolgd hebben en duizende guldens boete hebben doen betalen. Die bewering is geheel onwaar de behoudende partjj, de conservatieven waren het, die dit alles deden. De liberalen hebben juist die vervolging doen ophouden en daardoor vrij heid van godsdienst verzekerd. In een ander Bchrijven van de besturen van drie anti-revolutionaire kiesvereenigingen wordt eveneens gespeculeerd op de onkunde der kiezers. Daar staat „Artikel 194 der Grondwet vermeet zich om de teederste zaak, nl. het opvoeden en onderwijzen onzer kinderen te regelen vlak tegen de concientie der Christenen, vlak tegen den eisch van Gods woord in." Onwaar: de openbare school laat de concientie der Christenen geheel vrijde openbare school prent in de harten der kinderen de hoofddeugd van Gods woord, liefde tot den naaste, benevens alle andere Christelijke deugden. Verder„Dat artikel heeft den Bijbel van de Volks school gebannenOnwaarop verscheidene openbare scholen met niet-gemengde bevolking wordt de Bijbel gelezenhet onderwijs is overigens, zooals gezïgd is, geheel volgens den geest van den Bjjbel. „Dat artikel heeft den naam van onzen Heiland en Zaligmaker Jezus Christus uit de Volksschool geweerd: Onwaarhet staat iederen openbaren onderwijzer geheel vrjj, den naam van Jezus Christus op de school uit te spreken; hjj moet aansporen tot de heerlyke beginselen van Jezus' leer. „Dat artikel heeft de jeugd onzes volks van het geloof der vaderen vervreemd.Onwaar, voor zooverre dat geloof der vaderen geen verkettering van den broeder inhieldhet geloof wordt op de openbare school direct noch indirect aangetastintegendeel wordt er verdraagzaamheid voor alle godsdienstige gezindten geleeraard. „Door dat artikel is de openbare school geworden de secte-school der modernen." Onwaarzy leert slechts de reinste dingen, die ieder noodig heeftzij werkt op het hart en sluit allen secte-geest buiten. „Dat artikel doet op schoolgebied het liberalistische deel van ons volk leven op de kosten van het orthodoz- protestantsche en roomsche deel." Onwaar; allen, ook de liberalen, betalen hun deel aan de belastingen, aan de openbare school, aan de inrichting, waarvan allen ge bruik kunnen maken en waarvan ook werkelijk de meest uiteenloopende gezindten ook anti-revolutionairen gébruik maken, uit vrijen wil zoo zij niet worden opgezweept. Bedoelde brief bevat nog een andere serie van schit terende „waarheden „De liberalen hebben onze schatkist de groote schoon maak laten ondergaan en daar hebben we nu mooie school- en gevangenpaleizen voor." Behalve voor de scholen hebben de anti-rev. voor bjjna alle zaken helpen medewerken om de schatkist „schoon te maken." Wie hebben bjj de laatste begrootingen het meest op bezuinigen aangedrongen Waren het soms 4e anti revolutionairen of roomschen 't Lijkt er niet veel naar. „Zij hebben ons kolossale geldleeningen bezorgd, waarvoor nu ongeveer 30,000,000 uit de beurzen der ingezetenen moeten komenzjj hebben gezorgd, dat we goed wisten, waar we met onze belastingpenningen moeten bljjven." Geheel bezijden de waarheidyrie de kamerverslagen heeft nagegaan, heeft kunnen zien,'"dat bovenstaande zoowel het werk van rechter- als van linkerzijde is geweest; de budgetten voor Waterstaat, Oorlog en Marine zjjn niet door liberalen alleen „Zy hebben ons aangetast in ons recht op onze eigen kinderen en dwingen ons om ze te laten vaccineeren of zonder onderwijs te laten opgroeien." Dit laatste is de eenige waarheid, die in het stuk voorkomt. Evenals zij, die in de loting vallen, gedwongen worden het soldatenpak aan te trekken, al is het tegen hun zin, wijl zjj zoo noodig moeien helpen het vaderland tegen een gemeenschappeljjken vijand te verdedigen, zoo moeten allen gewapend worden om zoo noodig het hoofd te bieden aan een anderen algemeenen vjjand, de pokken, niet minder verschrikkelijk voor het geheel dan eerst genoemde. „Zij hebben ons een oorlog met Atjeh bezorgd, die ons duizenden menschenlevens en nu reeds 200 millioen galden kost." Onwaarheid, die van groote bekrom penheid of kwaadwilligheid getuigt. De Atjeh-oorlog werd door de omstandigheden gebiedend voorgeschreven. Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman wordt in de genoemde geschriften aangeduid als een man van een ongerept staatkundig verleden, iemand, die ook zjjn tegenstanders dezelfde rechten gunt welke hy voor zichzelven begeert. Wjj weten immers allen, dat de heer Lohman zjjn tegenstanders niets guntdat hjj niet alleen de liberale partijmaar het gansche vader land liever zag verzinken in het eeuwige niet, dan iets af te doen van de eischen zjjner partjjdat redde- looze ^ondergang der gansche natie niet9 beteeként, als zjjn fractie slechts de vaan der overwinning op het puin van den staat kan planten, als zijn harts tochtelijke begeerte naar heerachen slechts wordt bevredigd. Men roept ach en wee over art. 194en toen men kon krijgen al wat men verlangde, toen regeering en liberale partij de rechterzijde al het gevraagde in den schoot wierp, toen werd geweigerd. Vryheid van onder wjjs, subaidie van bjjzondere scholen, men had het maar voor het nemen. Neen, was het antwoord. De anti-rev. verzaakten eigen beginselen, uit vrees voor Rome. De ultramontanen wilden geen grondwetsherziening, de anti-rev. gaarne, maar zij durfden niet. Want waren zjj hun beginsel trouw gebleven, dan was het „onze delijk allegaartje" uiteengebarsten; dan had een zeer groot gedeelte der anti-rev. hun beginselvastheid met een kamerzetel moeten betalen. Verdienen zij, die hun beginselen door het slijk sleurendie slechts leven om twist en tweedracht te brengen in den boezem des volksdie niets willen doen, wanneer verbeteringen moeten aangebragt wor den, die alles opofferen aan zichzelf, een plaats in de vertegenwoordiging des lands? Schande over ons, zoo deze patty melt even groote kracht daar terugkeert I C. van WEELE. CORRESPONDENTIE. Onmogelijk is het ons uitgebreide verslagen op te nemen van de redevoeringen, die de heer Savornin Lohinan hier en daar heeft gehouden. Daarenboven het komt alles op hetzelfde neer en de bedoeling van ge noemden heer achten wij voldoende bekend. Prjjzen der Boter en Ejjercn. Zieeikzee 10 Juni 1886. Boter hoogste koers 0,53 en laagste koers 0,45 per 5 Hectogram. Kip-Eyeren hoogste koers 1,— en Laagste koers 0,80. Eend-eijeren 0.95. Yerseke, 11 Junjj. Oesterbenrs. Eerste soort afsteksel 45. MIDDELBDBS—ZtEEIKZEE. Correspondentie Zierikzee Spoorweg Goes. JUNI 18S6. Van Middelburg: Van Zierikzee: Zaterdag 12 vm. 8.30 om. 4vm. om. 12. Zondag 13 6.6. Maandag 14 6.6. Dinsdag 15 6.— 10. Woensd. 16 4.— 7. Donderd. 17 4.6.— Vrijdag 18 6.— 6.30 DE PINKSTERDAGER. Zaterdag namiddag 13 Juni, Zon dag 13 Juni en Maandag 14 Juni worden RETOURKAARTEN afgegeven, geldig gedurende vier dagen. MIDDELBURG, ZIERIKZEE of tussohen- VICE VERSA, le klasse a f 2.2e klasse k f 1. DE DIRECTIE. Schipper A. v. d. HUCHT vertrekt "Woensdags van ZIERIKZEE naar MID DELBURG en des Vrjj dag-namiddags van MIDDELBURG naar ZIERIKZEE. STbvettewtien. Op den 14 Juni a. s., hopen onze ge- <8- liefde Ouders -f 5 COBNELIS LEENDERT HÏÏIZER 1 MARIA DEKKER, •8- hunne ?35«jarige Echtvereeniging j te herdenken. j <8- Namens hunne dankbare Kinderen, s g ANNA HUIZER. 6 Bruinisse, 9 Juni 1886. Getrouwd Amsterdam, 9 Juni 1 MARIE BRUIN.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1886 | | pagina 3