ZIEBIKZEEBCHEN NIEUWSBODE B IJ VOEGSEL van DINGSDAG II MEI 1886. DE ZEEUWSCHE SPOORBOOT I behoorende bij den de verbinding van Schouwen en Duiveland met het spoorwegnet. Zoowel in de vergadering der Liberale ICiesvereeniging te Brouwershaven als in die der Centrale Liberale Kiesveree- niging in 'het hoofdkiesdistrict Zierikzee is onlangs ter sprake gekomen de verbetering der communicatiemiddelen van Schouwen en Duiveland. Dit onderwerp is belangrijk genoeg om meer uitvoerig te worden behandeld ten einde na te gaan, door welke middelen zoodanige verbetering kan worden verkregen. Dat er voor deze eilanden behoefte aan eene betere com municatie, bepaaldelijk aan eene geregelde verbinding met het spoorwegnet bestaat, zal zeker door weinigen worden betwist. Wel is bet stoombootverkeer met Rotterdam in de laatste jaren zeer toegenomen en zijn thans zelfs drie booten in de vaart, waardoor dagelijks reisgelegenheid bestaat van Zierikzee naar Rotterdam en omgekeerdmaar boe snel en goedkoop dit verkeer voor het oogenblik moge zijn, bet is toch in vele gevallen onvoldoende. In de eerste plaats wanneer mer. onverwachts van huis moetwant de booten op Rotterdam varen allen 's morgens af; wie later op den dag daarheen wil, vindt geene gelegenheid meer en moet tot den volgenden morgen wachten. Eveneens wanneer men op een be paalden tijd op zijne bestemming moet zijnde tijd van aankomst toch is bij eene vaart van minstens 5 uren uit den aard der zaak onzeker en hangt van allerlei toevallige omstandigheden af, gezwegen nog van ijsgang en mist, waardoor de vaart geheel gestremd wordtalleen om die onzekerheid is men dikwijls genoodzaakt een dag vroeger op reis te gaan dan anders noodig zou zijn. Eindelijk is die communicatie ook onvoldoende voor hen, die in hun tijd beperkt zijn, voor wie tijd geld iswie één dag in Holland moet zijn, heeft daarvoor in den regel 3 dagen noodig hetzelfde ondervinden zij, die uit Holland deze eilanden bezoeken. Het behoeft geen betoog, dat al deze bezwaren het verkeer uitermate belemmeren en kostbaar maken ondanks de lage tarieven. In al deze leemten wordt slechts onvolledig voorzien dooi de Zeenwsche Spoorboot, zooals deze dienst thans is ingericht. Deze dienstregeling is zoodanig, dat de eene week dagelijks wordt gevaren 's morgens van Zierikzee en 's namiddags van Middelburg, zoodat de gelegenheid bestaat van eerstgenoemde plaats been en wéér naar Middelburg en de tussclienliggende veren te reizenterwijl de andere week de boot 's morgens van Middelburg en 's namiddags" van Zierikzee vertrekt, waardoor de reis in omgekeerde richting op één dag heen en wéér kan worden gedaan. Dooi- den omnibusdienst Katsche Veer—Goes staat de boot in verbinding met den spoorweg, maar deze verbinding is zeer ongeregeld. De dienst toch is hoofdzakelijk ingericht op het vervoer tusschen Zierikzee en Middelburg en door het wekelijks omwisselen is de verbinding met den spoorweg de eene week geheel anders dan de andere. Deze verbinding mist dus twee groote voordeelen van het spoorwegverkeernamelijk: meerdere gelegenheden per dag en een vasten geregelden dienst: immers door de Spoorboot wordt slechts éénmaal per dag en telkens op verschillende uren gelegenheid gegeven om per spoor te vertrekken of aan te komen. Zulk een dienst moge strekken tot gerief voor het bestaande verkeer, tot ontwikkeling daarvan kan bij niet bijdragen, gelijk ook blijkt uit het niet-toenemen van het vervoer, hetwelk iu 1885 bedroeg 15337 personen tegen 15916 in 1884 en 15181 in 1883. De Spoorboot bevrijdt ons dus geenszins van ons isolement is zij 's morgens uit Zierikzee vertrokken, evenals de booten op Rotterdam, dan bestaat er den geheelen dag verder geene enkele gelegenheid om Schouwen en Duiveland met een openbaar vervoermiddel te verlaten; vaart zij omgekeerd 's morgens van Middelburg, dan zijn deze eilanden later op dien dag van uit de overige deelen van Zeeland niet te bereiken. Geen wonder dat onder deze omstandigheden meermalen pogingen zijn aangewend om een spoor- of tramweg te ver krijgen. Tot dusverre hebben deze pogingen evenwel tot geene gunstige uitkomst geleid en wegens de groote bezwaren, aan zulk eene onderneming verbonden, laat het zich nog niet aanzien dat zij spoedig tot stand zal komen. Inmiddels moet dus getracht worden op eene andere wijze het doel te bereiken en dit schynt alleszins mogelijk door wijziging van den dienst der Spoorboot: men late namelijk de boot minstens twee maal daags heen en terug varen tusschen Zierikzee en het Katsche Veer (met doorvaart naar Kortgeno), in aansluiting op de treinen te Goes, zoo naar Middelburg als naar Roozendaal, en men verkrijgt eene communicatie, welke in menig opzicht beter is dan de bestaande. De bool zou dan niet doorvaren naar Middelburg; maar dat is ook niet noodig, omdat men, eenmaal te Goes aan den trein zijnde, in minder dan een half uur Middelburg bereikt; de reis tusschen die plaats en Zierikzee duurt dus bij aansluiting aan den trein 2l/„ a 3 uur, alzoo iets korter dan wanneer die geheel per boot gedaan wordt. Bij zoodanige dienstregeling zou de boot 's morgens van Zierikzee moeten varen naar het Katsche Veer in aansluiting op de voormiddagtreinen uit Goes naar Middelburg en Roo zendaal en, na doorvaart tot Kortgene en terug, aan bet Katsche Veer moeten opnemen de reizigers, met de morgen- treinen uit Middelburg en Roozendaal te Goes aangekomen. Op gelijke wijze zou de boot 's namiddags uit Zierikzee moeten varen in aansluiting op de namiddagtreinen uit Goes naar Middelburg en Roozendaal en, eveneens na doorvaart naar Kortgene, de reizigers, met die treinen te Goes aange komen, naar Zierikzee moeten overbrengen. In den zomer zoude wellicht daarenboven in den namiddag nog een reis heen en wéér kunnen worden gemaakt. Ten einde aan te toonen, dat zulk een dienst zeer goed uitvoerbaar is en hoe hij zou kunnen worden ingericht, diene de volgende schets eener dienstregeling, opgemaakt in verband met den winterdienst der spoorwegen 1885/6; (deze is gelijk aan den zomerdienst 1885 voor de hier bedoelde treinen behoudens voor sommige een verschil van enkele minuten.) Men kan dan tevens duidelijk zien, welke verbindingen daardoor worden verkregen. Zomer- en Winterdienst. Zomer dienst; Vertrek Zierikzee Aankomst Katsche veer Kortgene V evtrek Aankomst Katsche veer Vertrek Aankomst Zierikzee vm. 6,30 7,45 8,~ 9,15 9,30 10,- 11,15 nam. 2,30 3,45 4,— 4,— 4,15 4,15 5,30 nam. 5,30 6,45 7,- 7,- 7,15 7,15 8,30 Bij dezen dienst verkrijgt men van Zierikzee de volgende aansluitingen te Goes op de treinen naar Middelburg en Roozendaal Zomer- en Winterdienst. Vertrek Zierikzee vm. 6,30 nam. 2 Aankomst Katsche veer 7,45 Goes 8,45 .6 Vertrek Goes naar Mid delburg 8,52 8,20 Aankomst Middelburg 9,21 8,50 Vertrek Goes naar Roo zendaal V 8,3 Aankomst Roozendaal 7> j 9,34 Omgekeerd verkrijgt de volgende reisgelegeniK vurg en Roozendaal rikzee: Zomer- en Winterdienst. Zomer dienst. Vertrek Middelburg vm. 7,— nam. 2,14 nam 5,38 Aankomst Goes 7,23 V 2,43 6,8 Vertrek Roozendaal 7,28 vm. 11,53 3,14 Aankomst Goes 8,52 nam. 1,17 4,55 Vertrek Goes s 9,— 3,15 i> 6,15 Katsche veer 10,- 4,15 7,15 Aankomst Zierikzee 11,15 5,30 8,30 Zoowel des zomers als dag heen en weer vs men vertrekt van Zie vm. 9,21, verblijft d terug nam. 5,30. Omgekeerd kan m heen en weer naar Zi vm. 7,komt te tot nam. 2,30 en is t den zomerdienst kf Zierikzee ook late en dus langer ver Bovendien verse) treinen te Goes d andere plaatsen d vaderland es winters kan men dus op één "Vsee naar Goes en Middelburg; ,30, komt te Middelburg 2,14 en is te Zierikzee jks van Middelburg eu Goes vertrekt dan uit Middelburg 11,15, kan daar blijven terug nam. 5,28. Gedurende el van Middelburg als van niddag de terugreis nemen ling door de aansluiting op de dgende verbindingen met vele en de overige deelen van ona

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1886 | | pagina 3