ZIEBIKZEEBCHEN NIEUWSBODE
B IJ VOEGSEL
van DINGSDAG II MEI 1886.
DE ZEEUWSCHE SPOORBOOT
I
behoorende bij den
de verbinding van Schouwen en Duiveland
met het spoorwegnet.
Zoowel in de vergadering der Liberale ICiesvereeniging te
Brouwershaven als in die der Centrale Liberale Kiesveree-
niging in 'het hoofdkiesdistrict Zierikzee is onlangs ter sprake
gekomen de verbetering der communicatiemiddelen van
Schouwen en Duiveland. Dit onderwerp is belangrijk genoeg
om meer uitvoerig te worden behandeld ten einde na te
gaan, door welke middelen zoodanige verbetering kan worden
verkregen.
Dat er voor deze eilanden behoefte aan eene betere com
municatie, bepaaldelijk aan eene geregelde verbinding met
het spoorwegnet bestaat, zal zeker door weinigen worden
betwist. Wel is bet stoombootverkeer met Rotterdam in de
laatste jaren zeer toegenomen en zijn thans zelfs drie booten
in de vaart, waardoor dagelijks reisgelegenheid bestaat van
Zierikzee naar Rotterdam en omgekeerdmaar boe snel en
goedkoop dit verkeer voor het oogenblik moge zijn, bet is
toch in vele gevallen onvoldoende. In de eerste plaats
wanneer mer. onverwachts van huis moetwant de booten op
Rotterdam varen allen 's morgens af; wie later op den dag
daarheen wil, vindt geene gelegenheid meer en moet tot den
volgenden morgen wachten. Eveneens wanneer men op een be
paalden tijd op zijne bestemming moet zijnde tijd van
aankomst toch is bij eene vaart van minstens 5 uren uit
den aard der zaak onzeker en hangt van allerlei toevallige
omstandigheden af, gezwegen nog van ijsgang en mist,
waardoor de vaart geheel gestremd wordtalleen om die
onzekerheid is men dikwijls genoodzaakt een dag vroeger
op reis te gaan dan anders noodig zou zijn. Eindelijk is die
communicatie ook onvoldoende voor hen, die in hun tijd
beperkt zijn, voor wie tijd geld iswie één dag in Holland
moet zijn, heeft daarvoor in den regel 3 dagen noodig
hetzelfde ondervinden zij, die uit Holland deze eilanden
bezoeken. Het behoeft geen betoog, dat al deze bezwaren
het verkeer uitermate belemmeren en kostbaar maken
ondanks de lage tarieven.
In al deze leemten wordt slechts onvolledig voorzien dooi
de Zeenwsche Spoorboot, zooals deze dienst thans is ingericht.
Deze dienstregeling is zoodanig, dat de eene week dagelijks
wordt gevaren 's morgens van Zierikzee en 's namiddags van
Middelburg, zoodat de gelegenheid bestaat van eerstgenoemde
plaats been en wéér naar Middelburg en de tussclienliggende
veren te reizenterwijl de andere week de boot 's morgens
van Middelburg en 's namiddags" van Zierikzee vertrekt,
waardoor de reis in omgekeerde richting op één dag heen
en wéér kan worden gedaan. Dooi- den omnibusdienst
Katsche Veer—Goes staat de boot in verbinding met den
spoorweg, maar deze verbinding is zeer ongeregeld. De
dienst toch is hoofdzakelijk ingericht op het vervoer tusschen
Zierikzee en Middelburg en door het wekelijks omwisselen
is de verbinding met den spoorweg de eene week geheel
anders dan de andere. Deze verbinding mist dus twee
groote voordeelen van het spoorwegverkeernamelijk: meerdere
gelegenheden per dag en een vasten geregelden dienst:
immers door de Spoorboot wordt slechts éénmaal per dag
en telkens op verschillende uren gelegenheid gegeven om per
spoor te vertrekken of aan te komen. Zulk een dienst
moge strekken tot gerief voor het bestaande verkeer, tot
ontwikkeling daarvan kan bij niet bijdragen, gelijk ook blijkt
uit het niet-toenemen van het vervoer, hetwelk iu 1885
bedroeg 15337 personen tegen 15916 in 1884 en 15181
in 1883.
De Spoorboot bevrijdt ons dus geenszins van ons isolement
is zij 's morgens uit Zierikzee vertrokken, evenals de booten
op Rotterdam, dan bestaat er den geheelen dag verder geene
enkele gelegenheid om Schouwen en Duiveland met een
openbaar vervoermiddel te verlaten; vaart zij omgekeerd
's morgens van Middelburg, dan zijn deze eilanden later op
dien dag van uit de overige deelen van Zeeland niet te
bereiken.
Geen wonder dat onder deze omstandigheden meermalen
pogingen zijn aangewend om een spoor- of tramweg te ver
krijgen. Tot dusverre hebben deze pogingen evenwel tot
geene gunstige uitkomst geleid en wegens de groote bezwaren,
aan zulk eene onderneming verbonden, laat het zich nog
niet aanzien dat zij spoedig tot stand zal komen. Inmiddels
moet dus getracht worden op eene andere wijze het doel te
bereiken en dit schynt alleszins mogelijk door wijziging van
den dienst der Spoorboot: men late namelijk de boot
minstens twee maal daags heen en terug varen tusschen
Zierikzee en het Katsche Veer (met doorvaart naar Kortgeno),
in aansluiting op de treinen te Goes, zoo naar Middelburg
als naar Roozendaal, en men verkrijgt eene communicatie,
welke in menig opzicht beter is dan de bestaande. De bool
zou dan niet doorvaren naar Middelburg; maar dat is ook
niet noodig, omdat men, eenmaal te Goes aan den trein
zijnde, in minder dan een half uur Middelburg bereikt; de
reis tusschen die plaats en Zierikzee duurt dus bij aansluiting
aan den trein 2l/„ a 3 uur, alzoo iets korter dan wanneer
die geheel per boot gedaan wordt.
Bij zoodanige dienstregeling zou de boot 's morgens van
Zierikzee moeten varen naar het Katsche Veer in aansluiting
op de voormiddagtreinen uit Goes naar Middelburg en Roo
zendaal en, na doorvaart tot Kortgene en terug, aan bet
Katsche Veer moeten opnemen de reizigers, met de morgen-
treinen uit Middelburg en Roozendaal te Goes aangekomen.
Op gelijke wijze zou de boot 's namiddags uit Zierikzee
moeten varen in aansluiting op de namiddagtreinen uit Goes
naar Middelburg en Roozendaal en, eveneens na doorvaart
naar Kortgene, de reizigers, met die treinen te Goes aange
komen, naar Zierikzee moeten overbrengen. In den zomer
zoude wellicht daarenboven in den namiddag nog een reis
heen en wéér kunnen worden gemaakt.
Ten einde aan te toonen, dat zulk een dienst zeer goed
uitvoerbaar is en hoe hij zou kunnen worden ingericht, diene
de volgende schets eener dienstregeling, opgemaakt in verband
met den winterdienst der spoorwegen 1885/6; (deze is gelijk
aan den zomerdienst 1885 voor de hier bedoelde treinen
behoudens voor sommige een verschil van enkele minuten.)
Men kan dan tevens duidelijk zien, welke verbindingen
daardoor worden verkregen.
Zomer- en Winterdienst.
Zomer
dienst;
Vertrek Zierikzee
Aankomst Katsche veer
Kortgene
V evtrek
Aankomst Katsche veer
Vertrek
Aankomst Zierikzee
vm. 6,30
7,45
8,~
9,15
9,30
10,-
11,15
nam. 2,30
3,45
4,—
4,—
4,15
4,15
5,30
nam. 5,30
6,45
7,-
7,-
7,15
7,15
8,30
Bij dezen dienst verkrijgt men van Zierikzee de volgende
aansluitingen te Goes op de treinen naar Middelburg en
Roozendaal
Zomer- en Winterdienst.
Vertrek Zierikzee
vm. 6,30
nam. 2
Aankomst Katsche veer
7,45
Goes
8,45
.6
Vertrek Goes naar Mid
delburg
8,52
8,20
Aankomst Middelburg
9,21
8,50
Vertrek Goes naar Roo
zendaal
V
8,3
Aankomst Roozendaal
7>
j
9,34
Omgekeerd verkrijgt
de volgende reisgelegeniK
vurg en Roozendaal
rikzee:
Zomer- en Winterdienst.
Zomer
dienst.
Vertrek Middelburg
vm.
7,—
nam.
2,14
nam
5,38
Aankomst Goes
7,23
V
2,43
6,8
Vertrek Roozendaal
7,28
vm.
11,53
3,14
Aankomst Goes
8,52
nam.
1,17
4,55
Vertrek Goes
s
9,—
3,15
i>
6,15
Katsche veer
10,-
4,15
7,15
Aankomst Zierikzee
11,15
5,30
8,30
Zoowel des zomers als
dag heen en weer vs
men vertrekt van Zie
vm. 9,21, verblijft d
terug nam. 5,30.
Omgekeerd kan m
heen en weer naar Zi
vm. 7,komt te
tot nam. 2,30 en is t
den zomerdienst kf
Zierikzee ook late
en dus langer ver
Bovendien verse)
treinen te Goes d
andere plaatsen d
vaderland
es winters kan men dus op één
"Vsee naar Goes en Middelburg;
,30, komt te Middelburg
2,14 en is te Zierikzee
jks van Middelburg eu Goes
vertrekt dan uit Middelburg
11,15, kan daar blijven
terug nam. 5,28. Gedurende
el van Middelburg als van
niddag de terugreis nemen
ling door de aansluiting op de
dgende verbindingen met vele
en de overige deelen van ona