moeten komen te leggen, een afstand, 106 ver, dat er van
//dragen" door de stads-arbeiders geen sprake meer wezen
kan en bijgevolg alles per as zou moeten plaats hebben, dat
noodwendig grootere kosten veroorzaakt. Zij vermeenendat
zij door den voorgestelden maatregel minstens 600 per jajir
meer loon zouden moeten uitbetalen zij vertrouwen dat
de Raad geen gevestigde ingezetenendie natuurlijk bezwaard
zijn met hunne gemeentelijke opbrengsten, zoo maar ter wille
en ten gevalle van eene- nieuwe onderneming zal willen fnui
ken, en verzoeken daarom dat de Raad liet voorstel van
Burgemeester en Wethouders zal wijzen van de hand en de
stoomboot //Zeeland" eene plaats zal aangewezen worden, die
den handel van hen niet benadeelt, niet hindert en niet krenkt.
Naar aanleiding dezer adresseii wenscht de Voorzitter de
stukken betreffende deze zaak voor de leden ter visie te
leggen en de behandeling aan te houden tot eene vergade
ring in de volgende weok.
Mr. Moolenburgh zegt, dat indien alle stukken worden ter
visie gelegdmondelinge toelichting overbodig ishij wcnschte
echter wel eens te vernemen welke bezwaren er thans ver
bonden zijn aan het vroeger gedane voorstel om de //Zeeland"
aan het Karsteil te leggen.
De heer Houwer deelt mede, dat die boot moeilijk aan
het Karsteil zal kunnen leggen; door zijne breedte zou hij
veel nadeel toebrengen aan de schipperij, door het afbreken
van touwen, bolders enz. Maar ook met liet oog op de los-
en laadplaats van hooi, suikerbieten enz., zou de plaats aan
het Karsteil vrij "moeten blijven.
Mr. Moens weet dat de zaak urgent is; in de laatste
dagen en zelfs nog heden morgen hebben Burgemeester en
Wethouders zich daarmede bezig gehouden en hij zou wel
wenschen dat de Raad zooveel mogelijk daaromtrent werd
ingelicht. Hij verzoekt daarom den Wethouder Houwer een
en ander nader toe te lichten.
De heer Houwer bespreekt de kosten der verschillende
plannen die ter sprake zijn gebragt en geeft daaromtrent
nadere inlichtingenhet tweede plan was het kostbaarste en
daarom is het Bestuur er van afgezien; het derde plan,
afgezien de bezwaren voor de bootenwas belemmerend voor
de scheepvaart en ook voor den handelhet vierde plan
heeft men laten varen naar aanleiding van een onderzoek
van deskundigenook met het oog op de kosten van uit
dieping; tegen het vijfde plan, om de «/Zeeland" te leggen
aan het Luitjebestond ook bezwaaromdat de grond daar
steeds zakt; het zesde plan, om de Spoorboot te leggen
aan de kop van het Luitje kon ook niet, daar dit punt
steeds dient als ligplaats voor alle groote en kleine uit
gaande schepen, en het 7de plftn (een uitloopende steiger)
zou de gemeente op veel hoogere kosten brengen.
De heer van Nes stelt voor, om de Spoorboot en de
Zierikzeesche boot op te doen schuiven naar het Luitje en
de //Zeeland" achteraan te doen leggen. De regeling der orde
van de booten kan toch geen hoogere kosten van uitdieping
geven.
Mr. Moolenburgh stelt voor, dit in zeer ernstige over
weging te namen, daar dit idéé hem toelacht.
De Voorzitter deelt mede, dat dit een nieuw plan is eai
door het Dagelijksch Bestuur zal overwogen worden.
Mr. Boeije vraagt of er bezwaar zou bestaan om de drie
booten gebruik te doen maken van de twee thans bestaande
paardentrappen. Hij meent dat dit zeer goed kan, daar zij
toch zelden gelijk zullen, aankomen of vertrekken, en mogt
dit het geval zijn, dan zou de eene naast de andere kunnen
leggen en daarover heen laden of lossen, zooals dit ook in
groote plaatsen het geval is.
De Voorzitter zegt dat daartegen bezwaar zal bestaan,
waarop mr. Boeije antwoordt dat steeds bezwaren zullen
blijven bestaan, die niet allen weg te nemen zijn.
Dr. Goemans zegt, dat de Raad thans niet mag treden in
de regten, eerst onlangs aan Burgemeester en Wethouders
opgedragen. De vraag is alleen kan de Raad credict ver
leenen Maar nog eene andere vraag moet men voor iedere
nieuwe onderneming, die lust heeft ons isolement op te heffen,
een crediet aanvragen Laat men aan iedere nieuwe onder
neming eene ligplaats aanwijzen en hen zelf laten zorgen
voor eene los- en laadplaats. Daarom stelt hij voor, dat de
Raad thans beslisse of zij al of niet crediet zal verleenen.
De Voorzitter en de Wethouder Houwer herinneren aan
het voorstel om de behandeling dezer zaak aan te houden,
ten einde de ingekomen adressen te overwegen en daarna
te beslissen.
Mr. Moens erkent dat de beschikking over de ligplaatsen
bij Burgemeester en Wethouders behoort, doch de Raad
beschikt over het credietbeide zaken zijn onafscheidelijk.
Het denk6eeld van den heer Boeije is om de zaak te vereen
voudigen. Indien echter de eene boot achter de andere ligt,
dan geeft het dit bezwaar, dat die boot niet in zijn zaat
ligt, dat vooral bij het lossen en laden van goederen over
eene andere boot zeer belemmerend is. Het plan van den
heer van Nes is nieuw. Burgemeester en Wethouders wilden
zoo weinig mogelijk verandering brengen in bestaande toe
standen. Thans heeft de Zierikzeesche boot zijn ligplaats over
liet kantoor en om dat zooveel mogelijk te behouden was het
plan gemaakt, dat f 4600 zou kosten. Door het voorstel-van
Nes wordt weinig of niets gewonnen. Misschien de kosten
van een paardentrapdoch dit is zelfs nog onzeker. Met het
eerste plan van Burgemeester en Wethouders was alles behou
den, ook de belangen der pakhuizen, 't Is waar, privaat
belang moet voor publiek belaug wijkendoch hij acht dat de
handeldie hier nog iswel alle mogelijke bescherming mag
genieten.
De lieer Ochtman meent dat het niet aangaat, telkens
credieteu te verleenen onder den naam van algemeen belang.
Thans heeft men het voor een tweede-', later voor een derde
boot, maar dan wordt liet geen algemeen- maar particulier
belang. De thans bestaande Maatschappijen hebben toch wel
eenig regt op hunne ligplaatsen. Hij stelt daarom voordat
de Raad geen crediet zal verleenen, doch Burgemeester en
Wethouders zal magtigen tot liet stellen van vloeipalen en
trap, terwijl alle overige uitgaven voor rekening der belang
hebbenden blijven.
Mr. Moolenburgh meent, dat het denkbeeld van den
vorige» spreker niet ver genoeg of te ver gaat. Hij zou
wenschen dat de Raad uitspreker dat zij ieaer industrieel
wil ondersteunen van materiëele zijdedocli rekening koude
met dén toestand van de onderneming. Om nu reeds te
bepalendat men geen credict zal verleenen acht hij gevaarlijk.
Mr. Bociic geeft nadere opheldering van zijn voorstel.
Ieder raadslid zal toch gaarne willen medewerken om de
communicatie te helpen verbeteren en daarpm meende hij
dat de gemeente verpligt is om iedere maatschappij gebruik
te doen maken van de bestaande twee goede ligplaatsen.
Hij zal daarom gaarne meegaan met ieder denkbeeld, dat
bevorderlijk kan zijn om de verschillende diensten te helpen
en daarbij niet alleen bet oog hebben op de bestaande maat
schappijen. De behandeling au fond wcnschte hij uit te
stellen tot de volgende vergadering.
Do Voorzitter wenscht in omvraag te brengen het voorstel
van Burgemeester en Wethouders tot uitstel cler behandeling
dezer zaak.
Mr. van Manen meent dat het voorstel van den heer
Ochtman of de Raad al dan niet crediet zal verleenen
prioriteit verdient.
Dc lieer Ochtman wijzigt zijn voorstel aldusdat in deze
geen crediet zal worden verleend. Hij protesteert tegen dc
uitdrukking van Mr. Boeijeals zou hij gesproken hebben
alleen in liet belang van de bestaande maatschappijen. Hij
heeft alleen het belang der burgerij op het oog.
Dc heer van Nes zal tegen hot voorstel van den heer
Ochtman stemmen. Iedere vermeerdering der middelen van
communicatie is in het belang der burgerijdoch steeds zou
hij borgstelling wenschen van dc betrokken maatschappijen
voor de aan de gemeente veroorzaakte kosten.
Dr. Goemans wenscht faciliteit voor de op te rigten
maatschappijendoch tevens dat de gemeente de kosten niet
zal dragen.
Mr. Boeije verklaart den heer Ochtman, dat hij alleen
wenschte dat alle booten gebruik kondeu maken van de
bestaande aanlegplaatsen.
Mr. van Manen wenschte gaarne eenige nadere inlichtingen
van den heer Ochtman, waarom aan de boot der firma
Kloos geen behoorlijke ligplaats kan worden aangewezen.
Z. i. moet ieder nieuw communicatie-middel zooveel mogelijk
begunstigd worden.
De lieer Houwer wijst er op dat de gemeente geen
schade kan lijden, daar de firma Kloos eene som bescnik-
baar moet stellen in evenredigheid van de kosten.
De heer Ochtman zegt, dat er thans waarlijk geen be
hoefte aan vermeerdering van communicatie-middelen te water
bestaat: een tweede boot is in de vaart, de derde is aan
gekondigd en uit het adres van Commissarissen der Spoor-
.boot blijkt dat weldra eene vierde boot op Rotterdam in
de vaart zal komendaarenboven heeft men twee booten
via Zijpe.
Mr. van Manen meent, indien men de tweede boot zoo
slecht behandelt, de overige zullen afgeschrikt worden.
De heer de Looze stelt voor de verdere behandeling dezer
zaak aan te houden.
Het voorstel van den heer Ochtman wordt verworpen met
7 tegen 3 stemmenvdór stemden de lieeren Ochtman, Goe
mans en de Looze.
Daarna wordt het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders om de behandeling dezer zaak aan te houden met al-
gemeene stemmen aangenomen.
Na omvraag sluit de Voorzitter de Vergadering.
Uitgevers: DE LOOZE WA.A.LE,