B IJ VOEGSEL
Zierikzeeschen Nieuwsbode van Zaturdag 19 Februari) 1881.
VERGADERING VAN DEN GEMEENTERAAD
behoorende bij den
TE
Z I E R I H Z E E,
gehouden 16 February 1881.
Voorzitter Mr. J. Mauritsz Ganderheijden. Burgemeester.
Afwezig de heer Zuurdeeg.
De resumtie der notulen van de vorige vergadering wordt
uitgesteld.
De Voorzitter deelt mede, dat is ingekomen een schrijven
van Mevr. Douarière van Citters van der Lek de Clercq,
houdende kennisgeving van bet overlijden van wijlen haren
echtgenoot.
Hij is verzekerd dat de Raad met deelneming deze kennis
geving zal ontvangen, want al heeft de overledene door
zijne ongesteldheid geen zitting kunnen nemen, de ver
dienstelijke wijze waarop hij zijne andere betrekkingen zoo
lang mogelijk heeft waargenomengaven gegronde hoop dat
hij een waardig raadslid zou zijn geweest.
Hij stelt voor een brief van rouwbeklag aan de weduwe
te zenden.
Aldus besloten.
De Voorzitter vertrouwt dat de vergadering zeker met
het grootste genoegen vernomen heeft dat onze communicatie
middelen vermeerderd zijn met oen e nieuwe groote boot,
de //Zeeland."
Die boot moet natuurlijk cene ligplaats hebben en wel een
zoodanige, dat hij deze haven steeds in- en uit zal kunnen
komen.
Verschillende plannen zijn door Burgemeester en Wethouders
opgemaakt, om de booten een goede ligplaats te gevenals
1.° de Spoorboot te leggen voor de Venkel en de" //Zeeland"
op de plaats der Spoorboot. De kosten hiervan zouden
beloopen
a. voor uitdieping, paardentrap en vlocipalen ƒ2300,
b. voorziening der keibank- 300,
2600,—
2.° de Zierikzcesche boot en de Spoorboot 10 Meters
Oostwaarts te verleggen en de //Zeeland" een ligplaats te
geven tegenover de sociëteit //Bellevue", waarvan de kosten
worden geraamd op f 4600.
Burgemeester en Wethouders achten dit plan niet wen-
schelijkmet het oog op de kosten. Bovendien bestaan voor
de Maatschappij Zeeland daartegen bezwaren;
3.° de //Zeeland" en //SchouwenDuiveland" eene ligplaats
te geven aan het Karsteil, waarvan de kosten worden ge
raamd op ƒ600.
Dit plan is evenwel ongeschikt bevondendoordien do
booten dan verpligt zouden zijn op tij te varen en er moei
lijkheden zouden ontstaan bij het zwenken;
4.° de //Zeeland" te leggen op den hoek van het Mitldel-
burgsche veer en het Luitje, waarvan de kosten geraamd
worden op ƒ12- it ƒ1300.
Dit plan heeft ook bezwarenomdat het bij harden zuiden
wind voor de boot onmogelijk zou zijn die plaats te verlaten;
5.° de //Zeeland" te leggen vóór het Middelburgsche veer
en daartoe een steiger te maken;
dit plan is met het oog op de groote kosten onuitvoerbaar
6." de Spoorboot te leggen op den kop van het Luitje en
de //Zeeland" op de plaats der Spoorboot;
ook dit plan is onuitvoerbaaromdat bij het uitdiepen der
haven gevaar bestaat voor het instorten der kaaimuur;
7.° om buiten de Hoofdpoort een nieuwen steiger tc maken,
tot aanleg van eenige booten;
wegens de hooge kosten kan ook dit plan niet worden
uitgevoerd.
Burgemeester en Wethouders hebben gemeend aan het
sub 1.° genoemde plan de voorkeur te moeten geven en
stellen aldus aan den Raad voor hen een crediet te
veïleenen van ƒ2600, onder bepaling dat cfe firma F. Kloos
en Zonen, eene borgtogt stelle van 2000, met verbeurd
verklaring daarvan, indien zij binnen 5 jaren hunne stoom
boot-onderneming tusschen Zierikzee en Rotterdam mogten
staken.
Tegen dit voorstel zijn eerst heden morgen ingekomen drie
requestenwaarvan voorlezing wordt gedaan
1. Ken vqrzoek van den Directeur der Spoorbootmaat
schappij om de verplaatsing der Spoorboot niet te doen
doorgaan, daar hij dat niet alleen echt in het nadeel dei-
belangen van de ondernemersmnnr ook tot belemmering in
den dienst en dus van het publiek verkeer; hij meent
dat genoemde Maatschappij, bij de toegekende subsidie uit
de Provinciale kasgehouden is tot vervulling van den dienst
op eenen voet, welke zij niet zou kunnen volbrengen als zij
verstoken werd van de tegenwoordige ligplaats der boot;
om deze redenen, zou, weru onverhoopt haar het gebruik
barer ligplaats ontzegdde Spoorhootmantschappij middelen
tot afwering en verzet moéten beramendie haar door den
nood zijn opgelegd.
II. Een request van Commissarissen der Zeeuwsche Spoor
hootmantschappij te Zierikzee.
Adressanten wijzen er op dat reeds vroeger cene verleg
ging der Spoorboot op de thans aangegevene wijze is ter
sprake gekomendoch dat zij toenna eene conferentie met
Burgemeester en Wethouders, de verzekering ontvingen dat
dit denkbeeld was opgegeven.
Hoewel nu bij bet besluit van 29 Dec. 11. de aanwijzing
van ligplaatsen voor stoom- en zeilschepen aan Burgemeester
cu Wethouders is opgedragen, bezit de Raad de koorden
der beurs; aan hem is dus de beslissing over het toestaan
van geldendie door het Dagelijkse)) Bestuur voor een of
ander doel worden aangevraagd. Indien de Raad hun ge
voelen deeltdan is het zijn taak om de gelden voor dit
bepaald doel gevraagd tc weigeren, ten einde alzoo Burge
meester cu Wethouders er toe te leiden, hun genomen be
sluit in nadere overweging te nemen. Daarom verzoeken zij
den Raad het crediet niet toe te staan, door Burgemeester
en Wethouders met het bepaalde doel aangevraagd, om de
plaats ten Oosten der legplaats van de stoomboot Zierikzee,
door uitdieping enz. geschikt te maken tot ligplaats voor
de Spoorboot.
Zij doen dit verzoek op de volgende gronden: 1.° Bij
usgang is de aangewezen plaats minder gemakkelijk om uit
de haven te komen en onder alle. omstandigheden belemme
rend. De gezagvoerder verklaard pertinent, dat de dienst de
grootste belemmering zal ondervinden, daar het onmogelijk
is op de aangeduide plaats bij alle tijdenmet laag water
te zwaaijen, waardoor het gebeuren kan dat de boot 2 h 3
uren na het vastgestelde uur zal moeten vertrekken; de
groote booten hebben 12 uur tijd om te zwaaijen de spoor
boot dikwijls slechts !/t uur.
De tegemoetkoming van Burgemeester en Wethouders dat
de Spoorboot op zijne oude plaats zou kunnen leggen indien
de andere booten er niet zijn, kan niet helpen, want wie
verzekert dat die booten daar 's winters niet zullen leggen
vooral nu er reeds stappen zijn gedaan om bij de bestaande
(oude) Zierikzcesche onderneming nog een tweede boot in de
vaart te brengen. Bovendien, ieder der Rotterdamsche booten
gaat de haven wekelijks driemaal in en uit, terwijl de Spoor
boot minstens zevenmaal in- en uitgaat. Moet dan de
tegenwoordige ligplaats voor dc Spoorboot niet als de beste
en meest doelmatige worden geacht? De belemmering kan
in enkele gevallen voor de boot nadeelig, doch zal steeds
voor het publiek nadeelig zijn, omdat, indien op denzelfden
dag reis wordt gedaan, bij lossen en laden, de minste
verhindering die steeds kan ontstaanindien men achter twee
groote booten ligtde correspondentie met den trein te Goes
zou verbroken worden;
2.° Het kantoor van den agent, en de bergplaats van
steenkolen is thans onmiddelijk in de nabijheid van de aan
legplaats moet de boot van ligplaats veranderendan zal
dit met liet oog op de beide genoemde zaken veel hoogere
uitgaven vorderen; ongerekend nog, dat er enkele malen tijd
te kort zal schieten door den' verderen afstandom de kolen
behoorlijk aan boord tc krijgen.
Na nog gewezen te hebben dat de dienst zeer oude brieven
heeft op de tegenwoordige ligplaats, verzoeken adressanten,
dat de Raad een besluit zal nemen, waarbij de tegenwoordige
ligplaats wordt verzekerd.
III. Een adres van eenige ingezetenen, dat zij vernomen
hebben, dat door HH. Burgemeester en Wethouders aan de
Spoorboot zou aangewezen worden een ligplaats over de
Venkelstraat
dat zij de vrijheid nemen hunne bezwaren daartegen in te
brengenals wordende zij daardoor in hun bedrijf zeer be
moeilijkt, benadeelt en gekrenkt, aangezien de schepen voor
lossen en laden bestemd, verre van hunne pakhuizen zouden