ZIERIKZEESCHE NIEUWSRODE.
No. 5485,
5!sleJaarg.
N
Donderdag 51 December 1874.
Verschijnt DINGSDAG, DONDERDAG en ZATURDAG. De prjjs per 3 maanden is ƒ1,30, franco per post 1,60.
ADVERTENTIËN 10 Cts. per regel, kunnen uiterlijk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags voormiddags 10 ure bezorgd worden.
Bekendmaking;.
"Verbod van Bedelarij op den
Nieuwjaarsdag:.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zie-
rikzee
In aanmerking nemende de bestaande verordeningen
tot wering der bedelarij in het algemeen;
HEBBEN GOEDGEVONDEN:
1°. Aan alle behoeftigen te verbiedengelijk geschiedt
bij deze, op den lsten Januarij aanstaande aan de
woningen der ingezetenon rond te gaanom
onder voorgeven van Nieuwjaars-wenschente
bedelen
2°. Ter kennis van de ingezetenen te brengen dat
ter verligting van den nood der armenop den
tweeden dag van het volgende jaardes middags
eene Collecte zal gedaan worden, om uit het be
loop daarvan, eene buitengewone uitdeeling aan
alle behoeftigen te doen.
Zjj noodigen de ingezetenen uit op den aanstaanden
Nieuwjaarsdag geene giften aan hunne huizen uit te
reiken of te doen uitreiken aan zoodanige armen, die,
ondanks dit verbod, aan de woningen mochten komen
bedelen, en verzoeken hen op den tweeden dag des
jaars milde bijdragen in de collecte te doen, en alzoo
mede te werken aan het doel, hetwelk het Bestuur
zich bij het verbod van bedelarij voorstelt.
Gedaan ten Raadhuize van Zierikzeeden 30 Decem
ber 1874.
De Burgemeester en Wethouders,
v. CITTERS.
De Secretaris,
J. P. N. ERMERINS.
Bekendmaking.
YMD1XGS-KAMAL TE YMGEiY.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zie
rikzee maken bekend:
dat het VEKBINDIN GS-KANAAL
tusschen de spoorweghavens en de
voormalige marinehaven of" het dok
te "V lissin gen met den 1 January 1875
voor het publiek verkeer wordt opengesteld;
dat, volgens art. 16 van het Kon. besluit van den
17 September 1878 {Staatsblad n°. 129) tot vaststelling
van een nieuw tarief van haven- en schutgeld op het
kanaal door Walcheren, de voormalige marinehaven,
met den 1 January 1875, voor de toepassing
van dat tarief zal worden beschouwd als te behooren
tot het kanaal van Walcheren;
en dat, bij het Kon. besluit van den 21 October
1874 Staatsblad n°. 183), het gewijzigd Reglement van
politie voor het kanaal door Walcheren toepasselijk
is verklaard op die marinehaven.
Ziebikzee, den 23 December 1874.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
C. J. FOKKER, Weth. I. B.
De Secretaris,
J. P. N. ERMERINS.
Een en ander over Arbeid en Kapitaal,
v.
{Slot-artikel.)
De arbeider is zijn loon waard, het kapitaal zijne
rente, zij 't ook, dat dit kapitaal in den vorm van
specie of in den vorm van goederen kan voorkomen. De
huurboer betaald aan den eigenaar van den akker, dien
hij bebouwt, eene zekere pachtsom; de huisheer eischt
van den huurder, die zijn huis betrekt, eene zekere
som als huur; zoo ook moet voor 't gebruik, dat men
heeft of hebben kan van het geld, door anderen ons ge
leend, aan die anderen huur betalen, dat is interest. Deze
interest bevat twee zaken in zich: 1°. de kapitaalrente
of huur voor den dienst, die 't kapitaal ons doet bij
't gebruik, 2.° de assurantie-praemie als vergoeding voor
de kwade kansenwelke het kapitaal in de vreemde
hand loopen kan. De kapitalist moet wenschen en
vertrouwen, dat zijn schuldenaar, voor 't aan hem ge
leende bedrag, met bedoeld kapitaal meer winst behale
dan de rente bedraagt; hij moet verwachten, dat de
geldleener, indien deze ondernemer is, met de onder
neming genoeg verdient om na de afdoening van den
interest nog eene zuivere winst over te houden. Immers
alleen op die manier bestaat of ontstaat de mogelijkheid
tot nieuwe kapitaalvorming, tegeljjk ook die der terug
betaling, dat is der zekerheid van den geldschieter.
Bij vermeerd uitzicht op hooge winsten, volgt grooter
vraag naar kapitaal op den voet, en 't gevolg is, dat
de kapitaalhuur, de rente, stijgen zal. Maar bovendien,
met de vermeerderde uitzichten op goede winsten zal in
den regel ook de kwade kans toenemen, zoodat daar
mee de assurantie-praemie naar boven gaat. Alzoo
met het uitzicht op grooter winsten gaat hooger inte
rest gepaard.
Europa is verreweg rijker aan kapitaal dan Amerika
in Amerika veel ondernemingslust en vele gelegen
heden tot ondernemingen, vandaar groote vraag naar
kapitaal en 't verschijnsel, dat veel kapitaal den Oceaan
oversteekt, gelijk blijken kan uit het vele geldswaardig
papier uit Amerika, dat in ons werelddeel circuleert.
Behoeven wij ons ook wel over de sterke landverhuizing
naar Amerika te verwonderen, die telken jare aan
Europa eenige duizenden menschen ontneemt om ze
aan de Yereenigde Staten af te staan Zoo 't met het
kapitaal gaat, zoo loopt het ook met den arbeid: beiden
volgen den weg, die hun aangewezen wordt door hooger
loon voor arbeid en ondernemingsarbeid, door hooger
interest voor 't kapitaal, en dit als 't gevolg van meer
vraag dan aanbod.
Zonder arbeid kan 't kapitaal niet vruchtbaar gemaakt
worden, zonder kapitaal is iedere onderneming eene
onmogelijkheid. Èn de hulp des kapitaals èn die des
arbeids in vereende macht, ze maken eene onderneming
uitvoerbaar. Kapitaal en arbeid hebben elkaar
noodig, ze staan met elkander in de innigste wissel
werking.
De individueele ondernemer is persoonlijk aanspra
kelijk voor zijne aangegane verbintenissenin eene
handelsvereeniging komt de verantwoordelijkheid voor
rekening der deelhebbers of aandeelhouders, terwijl
bij de commandietvereemging of de naamlooze ven
nootschap naast de volle verantwoordelijkheid der
bestuurders de beperkte aansprakelijkheid der com-
manditisten en stille deelnemers staat. In eenige
actiën-maatschappij is de verantwoordelijkheid der
aandeelhouders eene beperktehier is de kapitaal-
assosiatie de grondgedachte en de arbeid, benoodigd
om 't kapitaal vruchtbaar te makenwordt gekocht.
Het uit te keeren divident sluit in zich èn de kapi
taalrente èn 't ondernemingsloon, het laatste natuurlijk
in geringer mate, want de ondernemingsarbeid der
actiehouders is eene zeer geringedie zich schier be
perkt tot het bijwonen der algemeene vergaderingen.
Het welvaren der vereeniging ligt in de hand van
eenige menschen, en deze arbeiden in de meeste ge
vallen met vreemd kapitaalvan daar 't zoo dikwjjls
voorkomende verschijnseldat de zuivere winsten van
zoodanige vereenigingen betrekkelijk geringer zijn dan
die van zulke ondernemingenwier leden persoonlijk
de volle verantwoordelijkheid dragenzjj 't ook dat de
hefboom des kapitaals in 't eerste geval weer veel kan
goed maken. Onze tegenwoordige tijd leed aan eene
maatschappyen-maniede ontnuchtering kon niet uit
blijven. De vroeger reeds genoemde John Law was
een maatsohappijen-stichter in den meest rampvollen
zin des woords. Maar ook na hem heeft men maar al
te dikwijls uit het oog verloren, dat een kunstmatige
agio nog geen werkelijke ivinst is, en aldus heeft men
maar al te dikwijls moeten ondervindendat de dui
zenden met de eene hand gewonnen, gelijktijdig met
de andere hand werden verloren. De beroemde staat
huishoudkundige Smith zegt met juistheiddat het
jaarljjkseh inkomen eens volks bestaat in de gedurende
dat jaar voortgebrachte waarden en in datgenewat
als winst op aan 't buitenland verkochtegoederen
werd verkregen. Agiotage verschaft slechts denkbeel
dige schatten die met het bankpapier, dat kunstmatig
naar boven is gewerkt, het laatst is opgescheept, die
zal 't verlies moeten lyden. Maar wie zal kunnen
voorspellen, wat de hoogste koers kan worden? Nie
mand immers, en van daar 't waagstuk tot het voor
velen te laat is
Met de toepassing der machines bij de voortbrenging
begon een nieuwe tijd voor arbeid en kapitaal. De
lichaamsarbeid werd aan de machine overgelaten; door
deze machines werd 't mogelijk aan massa te produ-
ceeren en niet slechts mogelijk, maar ook noodzakelijk.
En bij deze productie aan massa moest het kapitaal
eene steeds grootere rol gaan spelen. Welk verschil
is er niet in 't kapitaaldat de wolspinner aan huis
voor zijn bedrijf behoeft, en 'tkapitaal van hem, die
de wolspinnerij met eene stoomfabriek uitoefent
Terwijl vroeger de arbeider als handwerksman zijn
meester, den ondernemer, veel nader, ja zelfs naast
hem stond, terwijl hij tegenover zijn heer in zake den
arbeid eene zekere zelfstandigheid behieldthansnu
één rijke fabrikant is geplaatst somtijds tegenover een
paar duizend arbeiders, is dit anders. De persoonlijke
wil van den individueelen werkgever is spoediger in
't besluiten en in 't nemen van maatregelendeze
omstandigheid en 't kapitaalbezit in zijne hancl geeft
hem een zeer groot overwicht op de massa zijner ar
beiders, die geene bezitting hebben. Nu willen de
arbeiders bij middel van werkstakingen een tegenwicht
stellen. Maarof de gevraagde loonsverhooging in zoo'n
geval gelukt öf niet, arbeidstakingen zijn altijd als
een nadeel voor 't volksvermogen te beschouwen. Voor
den werkgever gaat ondernemipgsloon en kapitaal
rente verlorenvoor den arbeider het arbeidsloon.
Wie echter verliest per slot van rekening 't meest?
Drukt het verlies van eenige weken, eenige maanden
loon, niet het meest op den arbeider? En indien dan
de loonsverhooging verkregen wordt? Ja, dan kan er
eenige beterschap voor den arbeider uit voortvloeien,
maar geschiedt dit ook feitelijk? Helaas de ondervinding
leert maar al te vaak, dat het hooger loon wordt aan
gewend tot meer vertering, tot minder arbeid. Zoolang
in onze groote steden nog »luie Maandag" wordt ge
houden; zoolang de statistiek nog met onverbiddelijke
gestrengheid moet constateerendat het verbruik van
sterken drank 't grootst is op de onderste treden van
de arbeids-pyramide, tot zoolang wekt loonsverhooging
geen onverdeelde beterschap. En dan, wie is in zulke
omstandigheden eigenlijk de lijdende partij Het publiek
en niemand anders. De ondernemer weet zich door
hoogere prijzen al dikwijls schadeloos te stellen voor
de, door werkstakingen geleden, verliezen men denke
aan 't opdrijven der steenkolenprijzen vóór twee jaren
maar de afnemers, dat is 't publiek, moeten den
last torschen.
De fouten en verkeerdheden ontmoeten we aan beide
kanteu. Van den kant der ondernemers, der werkgevers,
maar al te dikwijls laakbare karigheid om een billijk
loon aan den arbeid te schenken; van den kant der
arbeiders wel eens overdreven eischen. Wat moet in
deze quaestie uitkomst! baren? Op deze vraag zullen
we misschien later nog eens meer uitvoerig terugkomen,
thans sluiten we met de mededeeling van 't geen,
immers naar de meening van allen, die de zaak niet
met onverschilligheid zijn voorbij gegaan, 't meest baat
moet brengen:
1.° Betere inzichten, juister begrip van de waarheid,
dat arbeid en kapitaal op t innigst zijn en moeten ver
bonden zijn, in beider welbegrepen belang."
2.° «Inspanning van alle krachten om aan iedereen
te doen handelen als kende hij geen heiliger waarheid
dan: kapitaal is opgespaarde arbeid.'"''
Nieuwstijdingen.
Een der ontzettendste spoorwegongelukken, welke
zelfs in Engeland ooit plaats vonden, heeft Donderdag
aan 31 menschen het leven gekostterwijl meer dan
70 personen zwaar gewond werden. De sneltrein, dio
des morgens te 11,40 van Oxford naar het Noorden
vertrekt, was zwaar geladen. Twee locomotieven trok
ken de zestien wagens, welke vol waren met personen,
die bij hun familiebetrekkingen in het Noorden de
Kerstdagen gingen doorbrengen. Vlak bij Shipton, even
voordat de trein de brug over het Kanaal zou over
rijden, brak de as van een der voorste wagens, of sprong
de band van een der wielenwaardoor de wagen van
de rails geworpen werd. De spoorwegdijk is ongeveer
20 voet hoog, en de eerste wagen werd in de diepte
geslingerd. De koppelkettingen braken, zoodat de twee
locomotieven op de rails bleven, doch de andere wagens
plotseling gestuit terwijl zij met een snelheid van 35
mijlen per uur over de rails vlogen, stortten een voor
een over den spoorwegdijk omlaag. Zij, die in de laatste
wagens zatenvoelden eerst de wagens hortenstoo-
ten heen en weder slingeren en toen met een vervaar
lijk gekraak over den dijk gaan. Drie of vier wagens
stortten aan de zijde van het water omlaag en men
vreest, dat een paar rijtuigen vol passagiers in de
diepte verzonken zijn. Hoeden en andere voorwerpen
dreven op het water boven de verbrijzelde wagens. Een
rijtuig ging dwars door de leuning van de brug in het
water.
De twee allerachterste wagens bleven op de rails,
hetgeen allermerkwaardigst iswanneer men aan den
grooten spoed denktwaarmede de trein voorwaarts
snelde. De reizigers in deze wagens klommen in de
grootste ontzetting er uitdoch een hunner had de
tegenwoordigheid van geest om een grooten rooden
spoorwegdeken, dien hij bij zich had, op te nemen en
er mede over de brug nnar de zijde van Woodstock
te loopen, om een trein, dien hij wist dat binnen enkele
minuten van die zijde moest voorbijkomente waar
schuwen. Het sein werd juist bijtijds bespeurd, zoodat
een tweede ramp voorkomen werd. Zoodra de spoorweg
beambten van de verschillende stations de tijding van
het onheil vernomen hadden, werden drie extratreinen
naar Shipton gezonden met geneeskundige hulp en alles
wat men zich kon voorstellen, dat noodig was.
De kreten der ontzettend verminkte reizigerseenige
van welke door splinters doorboord tegen den grond
waren genageld, waren zoo hartverscheurenden velen
waren zoo verschrikkelijk gewond, dat de ongedeerde
reizigers groote zelf beheersching noodig hadden, om in
staat te zijn te helpen. De 25 dooden werden naar
de Hampton papiermolens gebragt, die in de onmid-
delijke nabijheid lagen. Zeven gewonden stierven eer
de geneesheeren waren aangekomen. De verschrikkelijk
zwaar gewondendie het ongeluk overleefd hebben
zijn meer te beklagen. Tusschen de 100 en 200 perso
nen zijn meer of minder gewond. Aan zeer velen moe
ten armen of beenen worden afgezet, terwijl een lOtal
in hopeloozen toestand zijn. Volgens een berigt inde
Timeszou het ongeluk het gevolg zijn van de mis
dadige ligtzinnigheid van spoorwegbeambten te Oxford.
John Mulleeeen werkman, die in een wagen der 3de
klasse reedwaarvan de as of het wiel gebroken is
en die zwaar gewond uit de verbrijzelde wagen gered
werdverklaartdat de wagenwelke het ongeluk
veroorzaakte, te Oxford op een dood spoor gebragt
was, ten einde te worden gerepareerd, doch omdat er
gebrek aan wagens derde klasse was, Donderdag
weder in gebruik gesteld en voor aan den trein ge
plaatst was.
Londen, 28 Dec. Volgens ontvangen telegram
uit Maderais het Engelsche schip Cospatriekvan
hier naar Australiëden 17 Nov. 11. totaal door brand
vernield. Van de 465 aan boord zijnde personen zijn
slechts drie gered.
Jtfsanj®.
Madrid is sedert eenige dagen geheel ingesneeuwd,
en reeds dertien malen achtereen zijn de posten niet
aangekomen. De stad is geheel van de gemeenschap
met de buitenwereld afgesnedenuitgezonderd alleen
wat de telegraaf betreft.
Ook langs dien weg evenwel kwam in do laatste
dagen geen enkel berigt. Alleen werden ontvangen twee
telegrammen uit Bayonnewaaruit blijktdat de ge
strande Mecklenburgsche brik Gustav werkelijk door
de Carlisten goeden prijs is verklaard. Doch ze zijn
bereid schip en lading tegen betaling en bergloon enz.
weder terug te geven, 't Is ook waar dat de Carlisten
op de bemanning hebben geschotendoch zonder
iemand ernstig te kwetsen. De kapitein kreeg een
schampschot aan 't been en de hoed van den stuurman
werd door een kogel weggenomen.
SEhntsdilanfo.
De Aartsbisschop van Keulen wordt andermaal
met gevangenisstraf bedreigd. Hij is thans door den
Provincialen President gesommeerd, binnen acht dagen
de boeten te voldoen, die hem zijn opgelegd omdat
hij weigert te voorzien in een aantal vacatures voor
geestelijke betrekkingen. Het totaal der boeten bedraagt
29,500 thaler.
Volgens de Hessische Kerkelijke Courant zijn in het
groothertogdom Hessen-Darmstadt al de predikanten
der oud-Luthersehe rigting, op drie na, wegens verzet
tegen de nieuwe kerkelijke regeling, in hunne ambts
bediening geschorst.
's Gravenhag;e, 28 Dec. Heden werd alhier
de constituéerende vergadering van de Vereeniging
voor Lijkenverbranding in Nederland.
De Voorzitter, dr. Egelingdeelde mede dat het
aantal toegetredenen thans 501 bedraagtmet eiken
post groeit het getal leden aan, zoodat hetzelve binnen
weinige dagen zal verdubbeld wezen.
Aan de zes oprigters en professor Oudemans werd
opgedragen het ontwerpen der statuten op de volgende
grondslagen
a. Men zal aandringen bij de wetgevende magt op
een wijziging van de wet op het begraven, zoodat ook
het verbranden van lijken worde toegelaten.
b. Men zal trachten juiste begrippen te verspreiden
omtrent het begraven en verbranden van lijken. En
c. Men zal trachten, zoodra de wet de vrijheid geeft
om de lijken te verbranden, kapitaal bijeen te brengen
voor de oprigting van lijkovens.
Verder bleek uit de op dit punt gevoerde discussiën,
dat het bepaald het gevoelen is van de overgroote meer
derheid der ledendat de statuten zoodanig gesteld
zullen zijn, dat van geen dwang, zelfs voor de leden der
Vereeniging sprake, zal zijn. Men wenscht iedereen in
staat te stellen de gevoelens zijner naastbestaanden
ten opzigte der lijkverbranding te eerbiedigen.
Buren, 24 Dec. Onlangs werd uit deze plaats
berigt, dat men in het Maria-weeshuis alhier een
kelder, waarin een vrouwelijk geraamte, had ontdekt.
Nadere onderzoekingen hebben doen zien, dat niet één,
maar een zeer groot aantal geraamten daarin aanwezig
is, zoodat er is besloten die plaats maar weder voor
het oog te onttrekken. Niemand kan hier verklaren,
hoe de lijken daar gekomen zijn.
Uit Renkum wordt aan de Wag. Ct. onder
reserve medegedeelddat er in het dorp geruchten in
omloop zijndie betrekking hebben tot de treurige
vergiftigingsgeschiedenis te Haarlem. Een paar jaar
geleden zou de dochterdie haar familie vergiftigde
als gezelschapsjufvrouw in dienst zijn geweest bij den
heer N.wiens jeugdig dochtertje toen onder bjjzon-
dere omstandigheden kwam te overlijden. Het gerucht
wil dat zij aan den dood van dat kind niet onschuldig
zou zijnen dat er sprake van ishet lijkje te doen
opgraven. Ook zou reedsvan wege de politie bij den
docter om inlichtingen zijn gevraagd.
Goriuchem26 Dec. Zekere Gerardus Ver
voorn een knaap van 19 jaardie door de arrondis-
sements-regtbank alhier bij twee vonnissen wegens
het toebrengen van moedwillige verwonding en mis
handeling tot gevangenisstraf was veroordeeldwerd
11. Donderdag onder geleide van den rijksveldwachter
Bakhuisnaar de stoomboot de Merwede gebragtom
elders zijne gevangenisstraf te ondergaan. Bij het
openen van het portier van den gevangenwagen wierp
Vervoorn onverhoeds dien rijksveldwachter op den
grond en ging ijlings op de vlugtden weg inslaande
naar Schelluinen langs denDordrechtscheu dijk. Ondanks
alle nasporingen is het nog niet mogen gelukken den
vlugteling te vinden.
Bans weert, 29 Dec. Kan men in degeschied-
rollen van Nederland, ontelbare daden van edele
zelfsopoffering vinden, de vorige week gaf in deze
gemeente Jan Spruijt, beambte der schutsluizen, een
blijk van grootheid van ziel, waardig aan de vergetelheid
ontrukt te worden en indien iemand op eervolle onder
scheiding aanspraak heeft, dan is het voorzeker dien
edelen menschenredder.
Hansweert wordt door het Kanaal van Z. B. in
twee deelen gesplitsten om nu van de oostelijke
zijde naar de westelijke en omgekeerdte kunnen
komenmoet men de sluizen passeren en daartoe over
de deuren gaan. Ieder die Hansweert bezocht heeft
weet hoe gevaarlijk zulks is hoe men oplettend moet
zijn en goed uit de oogen moet zien wanneer men die
deuren wil ingaanvoornamelijk in den avond en niet
het minst wanneer er sneeuw gevallen is of vriest.
Een jonge dienstmaagdKeetje Krombeen genaamd
was in den namiddag van jl. Woensdagden 23 dezer,
voor hare meesteres de wed. N.landbouweres alhier
naar Hansweert om winkelwaren geweest en moest bij
het huiswaarts keeren de sluizen passeren. Op het
platteau der sluizen gekomen, knoopte een der sluis-
knechts een gesprek met haar aanal pratende ging
zij verder door het omkijken had zij niet gemerkt reeds
zoo digt aan de kant van het water gekomen te zijn
nog een enkel oogenblik en zij stortte van eene hoogte
van meer dan drie meters in de schutkolk. Niettegen
staande de duisternishet was omstreeks half zes
merkte zulks Spruijtonmiddelijk sprong hij haar ge
heel gekleed achterna, na in der haast een touw om
zijn middel te hebben gebondenwelks eind nog bij
tijds door een voorbijganger werd opgevangen. Weldra
kwam S. met het meisjedat reeds gezonken was
boven water en hield haar met zijn tanden stevig vast.
Alsnu trachtte hij zwemmende een in de sluis uitge
houwen trap te bereikenhetgeen uiterst bezwaarlijk
ging door de zware last die hij te torschen had en
dikke duisternisdaarbij kwam nog dat de persoon
die het touw in zijne handen hield daaraan begon te
trekkenmet het goede doel zooveel mogelijk te hel
pen doch doordien de strop waarmede hetzelve om
zijn middel had vastgemaakt door de haast niet goed
was gelegdhaalde hij het digtmet het gevolg dat
S. het zeer moeijelijk kreeg en welhaast geen adem
meer zou kunnen halen. Deze moest alsnu de drenkelinge
loslaten, daar beider leven nu op het spel stond. Ge
lukkig had hij nog zooveel kracht te kunnen roepen
«laat het touw los en laat mij zinken." Hieraan werd
onmiddelijk voldaan en verdween S. in de diepte die
het genoegen smaakte het meisje dat nu voor de tweede
maal gezonken was te vatten en boven water te brengen.
Hun beider toestand was nu uiterst hachelijk en men
beschouwde hen als verloren. Het meisje dat tot nu toe
bij haar kennis was gebleven, zag zulks ook in en sprak
alstoen tot S de roerende en waarlijk grootsche woorden:
Jan laat mij maar los en red je zeivenhet is beter
dat ik verdrink dan gij." doelende op zijne vrouw en
kinderen. S. gaf daarop het grootmoedige en heldhaftige
antwoord «neen, zoolang ik kan ademhalen laat ik je
niet losik zal worstelen tot het uiterste." Op zijn
bevel sloeg het meisje nu hare armen om zijnen hals,
terwijl hij haar'met zijnen mond bij de kleederen vast
hield, ten einde met handen en voeten te kunnen werken.
Na ruim twintig minuten tegen den hun aangrijn-
zenden dood geworsteld te hebben en bovenmenschelijke
krachtsinspanning, waarbij zijn borst en armen erg
werden gekneusd aan de scherpe kanten der muur,
mogt het S. gelukken den trap te bereiken. Eerst
hielp hij de drenkelinge daarophetgeen niet weinig
moeite kostteen daarna beklom de moedige en vol
hardende redder den vasten wal. Tranen van dank
baarheid voor haren edelen redder ontrolden de oogen
van het meisjemaar nog grooter was de voldoening
het bewustzijn te smaken een menschenleven behouden
en aan den watergod een offer ontrukt te hebben.
Spruijt bragt als nu de geredde naar zijne woning
waar zij liefderijk werd verpleegd en van andere
kleederen voorzien. Dit is nu reeds de vierde maal
binnen een betrekkelijk korten tijd, dat door Spruijt
uit het kanaal of de sluizen alhier menschen worden
gereden door zijne edele en manmoedige zelfopoffe
ring behouden die anders een gewissen dood in de
golven zouden gevonden hebben. «Eere wie eere toe
komt," deze waarheid zal wel door ieder weldenkende
erkend worden. Moge daarom de naam van »Jan
Spruijtmet gulden letteren ingeschreven worden in
het onvergankelijke gedenkboek van Nederland, waarin
de namen staan opgeteekend van hen die heldenfeiten
burgerdeugden en andere edele daden bedreven, die
tot roemontzag en heil van land en volk strekten.
Dat daarom zijne edele borst worde versierd met het
eeremetaal zijne daden waardigHij heeft er aan
spraak op.
Goes, 28 Dec. Terwijl de gemeenteraad over de
nieuwe wijze van invordering van den hoofdelijken
omslag gaat beraadslagen, gaan de vermakelijkheden
haren vollen gang. In de vorige week genoten wij
Piet Paaltjensde humor was zoo diepde ernst
was zoo gezond, dat men onder al het genot en zelfs
bij den gullen glimlach zich diep in de ziel voelde
aangrijpen. Wij kunnen het daarom slechts in zooverre
onder de vermakelijkheden rekenen, als het een uur
van weldadig geestesgenot was. Sedert hebben tooneel-
vertooningen plaats gehad, deze week is er een concert
van de zangvereeniging en voor de volgende week is
alweder een ander geannonceerd. En men is er wel op
uit om ons duurzaam genot te verschaffen. Daarom
ging deze week eene circulaire uit van het bestuur der
harmonie, om de noodige geldeljjke bijdragen teneinde
deze inrigting in stand te houden. Het is te hopen
dat zij slagen mogen in het verkrijgen van de noodige
gelden, want anders zou waarschijnlijk eene zaak te
niet gaanwaarvan de goede burgerij aangename
vruchten plukt. Sommigen, zeggen dat men zooveel
vraagt, maar behalve dat men toch wel iets voor
genot en vooral voor kunst geven mag, kau men zich
ook niet beklagen dat de harmonie te veel zou eischen.
Waarom zou de kunst niet eveneens betaald worden
als zoovele andere zaken, die misschien wel minder
nut aanbrengen. Het is ook te wenschen dat men niet
vergeefsch zal aankloppen omdat de directeur^ eene
benoeming naar elders ontvangen heeft en waarschijnlijk
zijn besluit door de finantiële overdenkingen zal be-
heerscht worden. Over het ^algemeen heeft men hier
nog al eens wat voor dergelijke zaken over, vooral als
het van de rechte zijde aanbevolen wordt. Daarvan
hangt in de wereld ook zooveel af. Laat de een
zwoegen en tobben, als hij vraagt krijgt hij niet en
die soms losweg een vraag doet kan dadelijk slagen.
Men moet in onze tegenwoordige maatschappij op een
zekere hoogte staan, om de medewerking van het
publiek te verkrijgen. Of ze daarom gelukkig zijn die
door de publieke opinie op zulk eene hoogte worden
geplaatst?
Het ijsvermaak heeft reeds in onze nabjjkeid e'én
menschenleven gekost. Zaturdag-namiddag is S. G.
oud 12 jaren, door het brooze ijs der «Zwaaksche weel"
onder 's Gravenpolder gezakt en Zondag-morgen daaruit
levenloos opgehaald.
ZieriUzeeS, 29 Dec. Naar aanleiding van de
onlangs van wege de Postadministratie opgemaakte
processen-verbaal wegens verboden brievenvervoer met
inbeslagneming van facturenrekeningenkwitanciën
en dergelijke papieren heeft de kamer van koophandel
en fabrieken zich gewend tot den Minister van Finan
ciën ten einde bezwaren in te dienen tegen de wijze
waarop de Postwet in deze is toegepast.
Voorts is een onderzoek ingesteld naar de oorzaak
van de belangrijke vertraging, die de goederen, welke
via Goes naar Zierikzee worden verzonden, dikwijls
ondervinden.
Met het oog op de buitengewone behoefte aan
manschappen voor het Oostindisch leger, zal er vanwege
het departement van oorlog een proef worden genomen
omdoor het uitzenden van geschikte onderofficieren
als wervers op het platteland, het getal der zich voor
gemeld leger aanmeldende vrijwilligers te vermeerderen.
Volgens verschillende berigten van het terrein des
oorlogs te Atchin, zijn aldaar een Europeesch fuselier,
van der Horst, van het 9de bat. infanterie, beide
oogen uitgeschoten I