No. 2475. JVoensdug li December 1867. 24s,c Jaarg. Bekendmaking. Nieuwstijdingen. JFVutwHvtift. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Men abonneert zich: In Nederland bij den Uitgever. Bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. In Noord-Amerika bij J. QUINTUS, te Grand Rapids, Staat Michigan. Abo nil ements-Prijs: VOOR BEIDE UITGAVEN. Voor 3 maandenf 1j30. Franco per post, in Nederland- 1,60. Voor Noord-Amerika, franco New-York - 3,90. V er scli ut: Op Woensdag en Zaturdag. Aclvertentiö n: 10 cent voor eiken regel. Zegelregt voor iedere plaatsing, 35 cent. De inzending der Advertentiën kan geschieden tot Dingsdag en Vrijdag, des voormiddag» 10 ure. Bureau: Zierikzee, Hoek van de Schuithaven, B, No. 94. Brieven en Ingezondene Stukken, franco. J Op Donderdag den 12. dezer maand, des avonds 7 Ire, in de Regentenkamer van 't Hervormd Diaconie truien-Gesticht, zitting van Commissarissen tot liet llaatsen van kinderen op de Armenschool alhier. ©MgdiMïï'. Londen, 5 Dec. Uit de in den jongsten tijd Ingemaakte tabellen blijkt, dat er welligt op de ge- ïeele aarde geen stad is, waar de levensmiddelen zoo Huur zijn als te New-York. Een vergelijkende tabel Can de prijzen te New-York, Philadelphia, Parijs, tonden, Berlijn en andere groote steden in de wereld loont aan dat de voedingmiddelen te New-York het duurst zijn. De geheele oorzaak van dit maatschappe lijk kwaad ligt daarin, dat de voedingmiddelen alvorens 1de verbruiker ze krijgt, eerst door een groot aantal Kanden moeten gaan, die er natuurlijk allen bij pro fiteer en. De bekende Dr. Cumming had, onder anderen, (voorspeld, dat in het jaar 1867 de wereld, in hare (tegenwoordige gestalte, zou ondergaan, en plaats maken jvoor het duizendjarige rijk. Zijne voorspellingen had ji talrijke aanklevers gevonden, en zijne kapel, in nabijheid van Coventgardenwerd eiken Zondag [zeer talrijk, en voornamelijk door dames uit de hoogere (kringen bezocht. Want Dr. Cumming had door zijne (krachtige schetsen omtrent de bijzonderheden van den aanstaanden ondergang der wereld eene groote sensatie j verwekt. Het jaar nadert intusschen zijn einde, en de |Dr. tracht zich thans uit zijn verlegenheid te redden door de verontschuldiging, dat hij zich in zijne chronolo- Jgische berekeningen naar aanleiding der profeten van (het Oude-Testament en van de Apocalypsis, aan eene ■rekenfout heeft schuldig gemaakt van.... niet minder dan een millioen jaren! Dat, na deze bekentenis, zijne Ikapel alle aantrekkingskracht verloren heeft, behoeft Inaauwelijks te worden bijgevoegd. Uit eene door de regering in het Parlement overgelegde ■opgaaf blijkt, dat onder de gevangenen van den Koning van ■Abyssinie voorkomen: G Engelschcn, 2 Franscheu en 1 Italiaan; voorts de Heer Rassam (een Syriër van geboorte, maar in Britsche dienst), 8 Duitschers en 1 Hongaar. Bovendien zijn nog 35 Euro- 1 peanen (met inbegrip van vrouwen en kinderen) in 's Konings I dienst, van wie het niet bekend is, of zij op vrije voeten zijn, dan wel gevangen gehouden worden. Parijs, 7 Dec. De Etendard maakt melding van I een gerucht, volgens hetwelk Garibaldi, ten -,;evol e van de afkondiging te Florence van eene amnestie, Cr.prera reeds zou hebben verlaten. De Etendard voegt cv b'j onze correspondent te Home blijft gelooven aan hei I gevaar van een nieuwen aanval tegen den H. Stoel. De haat der Italiaansche bevolkingen is ten ge- I volge der laatste gebeurtenissen zeer toegenomen. De mededeelingen uit Florence verhalen daarvan verschil lende blijken. In onderscheidene Italiv.ischs v te den I worden alle Fransche wijnen, alle France'he modes en al hetgeen van Franschen oorsprong is. geweer:.. In het Fransche Journal de rAgrieY.tr.re wordt melding gemaakt van de volgende ontdek., ingDe heer Marion, landbouwer te Cornimont (Hornenberg), in het departement der Vogesen, had in een vorig jaar op een met zieke aardappelplanten bedekten akker een struik opgemerkt, waarvan liet loof frisch was geh even en waaraan zich vervolgens, bij het rooijen, geene enkele zieke knol had vertoond. De heer Marion schreef dit verschijnsel toe aan de omstandigheid, dat de bedoelde plant onder een afdak had gestaan en daardoor tegen den regen beschut was geworden. In het volgende jaar had de lieer Marion eene proef genomen nier twee struiken, waarvan hij de eene bij regenachtig weder steeds overdekt en den anderen aan den regen bloot gesteld gelaten had. In Augustus was het loof des laatsterr. geheel verdordterwijl dat des anderen groen bleef ere bij het rooijen enkel gezonde aardappelen opleverde; de knollen van den verdorden struik waren daarentegen allen verrot of aangestoken. De heer Marion ziet in deze uitkomst liet bewijs, dat de kiem der ziekte door den regen, indien al niet ontstaat, dan toch ont wikkeld wordt. De ziekten in den wijnstok en in andere struikgewassen zouden zich, naar zijne meening, op dezelfde wijze laten verklaren. Torsiolielïisiö,* C Dec. Alhier koestert men liet treurig vermoeden dat de loodsboot N° 4, van Ter schelling, met den storm van den 2den dezer op zee, in de nabijheid van dit eiland, met man en muis is vergaan, omreden men alhier op het strand voorwerpen heeft gevonden die kennelijk afkomstig zijn van gemelde loodsboot en niet anders kunnen doen denken dan dat dezelve omgeslagen en verbrijzeld is. Op deze loodsboot bevonden zich acht personen, allen te Terschelling geboren en woonachtig; zijnde zeven hunner gehuwd; de meeste kinderen achterlatende en één ongehuwd, die de kostwinner was zijner moeder. Groot is de verslagenheid die door deze ontzettende ramp alhier is te weeg gebragt en niet liet minst bij de achtergelaten betrekkingen, die niet alleen hunne eclit- genooten, vaders, zoons en broeders verliezen, maar hierdoor tevens in de kommervolste omstandigheden geraken waarom nu reeds het plan bestaat, om de hulp en liefdadigheid van edele menschenvrienden in te roepen, tot leniging, zooveel mogelijk, van den creurigen toestand der nablijvenden. Nog is met dezen storm een visscliersvaartuig. toebe- hoorende aan schipper J. de Grand alhier, bij den dijk van zijne ankers weggeslagen en vermoedelij k verbrijzeld. Op dit vaartuig bevonden zich echter tijdens het onheil geen personen aan boord. Ook is alhier gestrand de Engelsche brik Admiral, gevoerd geweest bij kapt. T. Williams, met verf: out van Jamaica, laatst van Queenstown, naar Hamburg bestemd; de gezagvoerder, opperstuurman en :o .wee man van de equipage zijn hierbij omgekomen. Van het schip en de lading is tot heden nog niets geborgen uithoofde de boeren weigeren te bergen. Bralrel, 9 Dec. Het heugt hier niemand, dat de zalmvangst om dezen tijd van 'tjaar ooit zoo gunstig was, als tlians het geval is. In betrekkelijk korten tijd zijn door de tien alhier woonachtige visschers, 60 zalmen gevangen, die gemiddeld eene zwaarte hadden van ruim 12 Ned. ponden. Tegen ƒ1.60 het kilo worden ze naar Gorin k em verzonden. De jeugd vermaakt zich te dezer plaatse reecis met schaatsen rijden. Uit Gameren vertrekken eerstdaags 24 personen* naar Amerika. Ingez Middelburg, 6 Dec. Heden heeft alhier aan het lokaal vau het proviuciaal bestuur de herbesteding plaats gehad van het onderhoud van het huis van r.vreet te Zierikzee, gedurende de jaren 1868, 1869 en 1870. Hiervan is thans aannemer geworden de heer M. van den Ende te Zierikzee, voor ƒ1580 in de 3 jaren. Bnth, 7 Dec. Gisteren namiddag circa half vier ure, rjji c.e Engelsche stoombooten Sultane, komende van Briétol en gaande naar Antwerpen, en de Harwich vertrokken van Antwerpen naar Harwich, in het zoo genaamde naauw van Bath, zoo geweldig meelkander in annvarin geweest, dat de Sultane een bogenblik daarna in c'iep vaarwater gezonken is. De passagiers en cqvlpage zijn nog tijdig op de Harwich kunnen overgegaan de stuurman is evenwel bij deze ramp verdronken. Een ge goederen zijn aangebragt, alsmede een paard, dat al zwemmen'le aan land gekomen is; de vijf andere paarden zijn verdronken. He': "ran clipper .7. B. Ceulemc-nsdie op eene vod noc."" a wijze op Zondag 1 Dec. zijn dood in de golven heeft gevonden, is gis leren opgevisc1*': en ran wal gebr? gr; vaar het lij"*'van het meisje wor 11 voort durend gezocht. Te Goes circuleert onder de burgerij een adres, hetwelk cle strekking heeft om bij de gas-maatschappij aan te dringen op vermindering van den prijs van het gas. Mogt aan het verzoek niet worden voldaan, dan zal men trachten op eene andere meer goedkoope wijze in de verlichting te voorzien. Drei ehor, 6 Dec. Heden avond tusschen 4 en ha 1 ure had alhier het volgende treffende ongeluk plaats. Eet ruim ojarig zoontje van J A. Eijke had het ongel u a al spelende in eene sloot te geraken, met dat noodlottig gevolg, dat hetzelve korten tijd da rna 1- ven.003 uit de sloot werd gehaald en het lijkje bij de diep bedroefde ouders werd bezorgd. Zicrikzeoj 9 Dec. Met belangstelling vernemen wij uit goede bron dat door de hoofd-administratie der posterijen het eerste posttraktaat met de Vereenigde Staten van Noord-Amerika is gesloten, waarbij eene belangrijke vermindering van brievenport (van 70 op 40 cents) is aangenomen. Dit traktaat zal reeds met 1 Januarij a. s. in werking treden. Ook met Frankrijk is eene nieuwe conventie aange gaan waardoor liet brievenport van 30 op 20 cents zal gebragt worden. De eerste kamer der staten-generaal is bijeenge roepen, tot hervatting harer werkzaamheden, op Vrijdag 13 dezer, des avonds 7 ure. De veeziekte heeft zich dezer dagen iu de buurt van Antwerpen voor 'teerst sedert 23 Julij 11. weder vertoond in twee stallen, de eene te Kiel van 5 run deren, de andere te Berchem van 12 beesten. De conferentie, althans gelijk zij oorspronkelijk in de bedoeling van Keizer Napoleon lag, is mislukt. De Fransche minister van Buitenlandsche zaken heeft dit, zoo niet met ronde woorden, dan toch vrij duidelijk te kennen gegeven, door reeds mede te deelen wat het gouvernement doen zou, wanneer de conferentie niet doorging. Eene regering maakt niet noodeloos melding van eene gebeurtenis, die tegen haar beleid pleit; want de mislukking der conferentie is eene afkeuring van do Fransche politiek in het buitenland. Men leest in de Samarangsche Courant van 1 Oct. Wanneer wij de opgaven nagaan, dan bemerken we, dat er in de laatste zes maanden tusschen de 30 a 40 duizend pond kruid binnen onze veste is ingevoerd. Waar blijft dat? Op Samarang zelf niet, maar het wordt gedetailleerd door kotja's en Chinezen naar de buitenlanden aan den man gebragt. Voor jagtgebruik alleen schijnt ons die hoeveelheid wat exorbitant groot; voor het laten springen van steenen om een weg te traceren voor het spoor, ge- looven wij niet, dat het in eenige noemenswaardige hoeveelheid wordt aangewend. Met wat doel nu ook zoodanige kwantiteit kruid moge zijn geïmporteerd, het kan nooit kwaad er de aandacht op te vestigen en zelfs doelmatig zijn den invoer wat te stuiten, want wanneer eens de storm moge losbarsten, waarvan sommige de voorteekenen meenen te zien in de lucht, maar waarvoor ons de hemel genadig moge bewarendan kan het woeden der losgebroken elementen groot genoeg zijn, zelfs zonder kruiddamp en kartets-geknal. Zicirilïzeo, 9 Dec. Het groote belang der provincie Zeeland noopt ons, verslag te geven van hetgeen verhandeld is over den Zeeuwschen spoorweg in de zitting der Tweede Kamer der Staten-Gcncraal van 5 Dec., bij gelegenheid van de vaststelling der begrooting voor de staatsspoorwegen voor 1868. De heer van Kerkwijk wees er op, dat in 1868 de spoor weg tot Goes in exploitatie zou komen, en dan ook nagenoeg gereed zon zijn het gedeelte van Goes tot het Sloe, waaraan ongeveer een millioen gulden zou besteed zijn; ten einde dit gedeelte niet renteloos te laten tot de spoorweg naar Vlissin gen klaar was, gaf hij in overweging in het Sloe een gedeelte van den dam te maken, tot aanlegplaats van schepen in te rigten, en de trein van Goes naar het Sloe te laten doorrijden. Daar het vervoer van Vlissingen naar Dnitschland hoofdzaak voor den Zeeuwschen spoorweg is, wees ZEd. er op, dat van Vlissingen tot .Roosendaal, en van Breda naar Duitschland de spoorweg staatseigendom zal zijn, maar hiertusschen een gedeelte RoosendaalBreda is, dat aan een Belgische maatschappij be hoort; daarom gaf hij der Regering den raad, om ook van Breda naar Roosendaal liet verkeer te openen voor den staats spoorweg, door gebruik te maken, hetzij van de concessie van den Antwerp-Rotterdamschen spoorweg, hetzij van de wet van 21 Aug. 1859. De heer van Kerkwijk zeide vervolgens: „In de dagbladen heb ik gelezen, dat bij de Regering het plan zou bestaan, om van Hansweert langs het kanaal door Zuid-Beve land een spoorweg aan te leggen, aansluitende aan den spoor weg van Goes naar Bergen-op-Zoom. De kamer van koophandel te Zierikzee heeft verzocht, dat die weg niet zou uitgaan van Hansweert, maar van Wemeldinge, en onder anderen aangegeven, dat het vaarwater van uit zee naar Hansweert eene uitgestrekt heid heeft van 73/| uur van af de uiterton van Westkappel terwijl van af de uiterton van de Roompot tot Wemeldinge de afstand slechts 5 uur bedraagt. Het is niet te ontkennen, dat Schouwen en Duiveland geheel uitgesloteu zijn van het spoorwegnet. Indirect hebben zij tot dusverre aan het tot stand'komen van dat spoorwegnet bijgedragen, terwijl zij wel ligt genoodzaakt zullen zijn in het volgend jaar meer belasting op te brengen, voor de voltooijing van dat net, en er alsdan direct aan bijdragen. Niet alleen hebben dc genoemde eilanden geen voordeel van de geprojecteerde spoorwegen, maar zelfs zullen zij er nadeel van ondervinden. Dc gemeenschap van dat gedeelte van Zeeland met Rotterdam wordt onder anderen on derhouden door stoombooten van Middelburg, Vlissingen en Goes op Rotterdam; natuurlijk zal liet aantal stoombooten verminderen, wanneer de spoorweg gereed is. Wierd nu de bedoelde weg gelegd naar Wemeldinge, dan kon men van Schouwen langs Noord-Bevcland per stoomboot de passagiers naar Wemeldinge en vervolgens verder per spoor vervoeren. De spoorweg van Hansweert zon meer in het belang van Belgie zijn; dc Belgische schepen toch komen meestal op de Wester- Scheldc; deze zouden dus te Hansweert binncnloopendaar hunne goederen lossen, en ze verder per spoor naar Bergen- op-Zoom enz. laten vervoeren. De spoorweg van Wemel dinge is meer een Hollandsch belang; de schepen voor Dord recht, Rotterdam, enz. kunnen den Roompot binnenvallen, naar Wemeldinge varen, daar geheel of gedeeltelijk lossen, en daarna zoo noodig naar Dordrecht, Rotterdam, enz. gaan. Dc weg naar Wemeldinge is van blijvend nut, terwijl dc weg van Hansweert zal moeten opgeruimd worden, zoodra de haan naar Vlissingen gereed is. Dc Belgische kooplieden, die hunne sche pen te Hansweert willen laten lossen, zullen natuurlijk aan dringen op het behoud van dien zijtak; omdat de afstand van daar naar Belgie, Duitschland, enz. korter is, dan wanneer zij hunne goederen te Vlissingen op den spoorweg brengen. Men stelt hier te lande grooten prijs op de vriendschap met Belgie; wanneer van Belgische zijde wordt aangedrongen op het be houd van dien zijtak, zullen wij dan uit vriendschap voor Belgie den zijtak niet laten bestaan? Ik vrees ja, maar dan maken de goederen voor een korter afstand gebruik van den Zeeuw schen spoorweg, dan dat zij te Vlissingen op den spoorweg kwamen, en doen wij dus iets, dat het belang der schatkist benadeelt." De Minister van binnenland'sche zaken stemde toe, dat de Regering meester moest worden van het gedeelte Roosendaal Breda; omtrent den spoorweg naar Hansweert of Wemeldinge, zeide de Minister, dat de beide plaatsen hun voordeel en nadeel hadden te Hansweert zou wel eenig vertier ontstaan, maar er zouden gebouwen moeten worden opgerigt, die naderhand zon der emplooi zouden zijn; te Wemeldinge zouden minder zee schepen komen, dan te Hansweert, en Wemeldinge is verder van den spoorweg dan Hansweert. Het gemeentebestuur van Zierikzee heeft laatstgenoemd plan aanbevolenmaar in een gesprek met de Commissie uit Zierikzee heeft Zijne Excellentie er op gewezen, dat het hier hoofdzakelijk betrof een verkeer van personen, en minder van goederenzoodat hij der Com missie den raad had gegeven, om door de particuliere nijver heid langs het kanaal een paardenspoorweg aan te leggen. Het hoofdbezwaar tegen een zijtak naar Wemeldinge en Hansweert is evenwel, dat door dien spoorweg het spoorwegnet zou ver groot worden, hetwelk niet in het plan der Regering ligt. Ointreut het maken eener aanlegplaats aan het Sloe is een onderzoek aanhangig; daar dit plan met den genoemden zijtak in verband staat, kan gceu beslissing genomen worden door de Regering, alvorens de rapporten van deskundigen zijn ingekomen. Dc heer Fransen van de Putte geeft in overweging bij de spoorwegbrug een wisselplaats voor schepen te makeu, die dan voor haven kon dienen. De heer Fokker beval een spoor naar Wemeldinge aan en besprak de vraag, of de Staat, door het maken van werken schade aan particulieren veroorzakende, deze schade moest vergoeden. De heer van Eek zeide, dat het station te Vlissingen ver uit de stad zou komen, en wenschte daarom dat er een hulp station bij de haven zou komenvoorts wees ZEd. op het belang, dat het dok te Vlissingeu in verbinding werd gebragt met de haven aldaar. De heer van Kerkwijk zeide, dat hij de Commissie uit den gemeenteraad van Zierikzee niet gezien of gesproken heeft, en alleen uit de dagbladen vernomen, dat zij te 's Hagc is geweest, en hij dus ook geen raad had kunnen geven; was hij daartoe in de gelegenheid geweest, dan zou hij zeker den raad hebben gegeven, om geen paardenspoorweg aan te leggen, als zijnde een zeer slechte finantieele onderneming. Het denkbeeld van den heer van de Putte, had spreker niet willen te berde bren gen, alvorens hij wist, dat de spoor naar Wemeldinge niet zou gemaakt worden, omdat hij dit laatste denkbeeld beter vond. Wanneer men daar, waar het kanaal door Zuid-Beveland den spoorweg mijdt, een halt voor reizigers en een aanlegplaats voor stoombooten maakt, zal men van de omliggende eilanden derwaarts kunnen varen. Intusschen zal het profiel van den spoorweg moeten gewijzigd wordenwaartegen geen bezwaar bestaat, zoo lang de spoorweg niet in exploitatie is. De Minister van binnenlandsche zaken drukte de hoop uit, dat men het hem in de tegenwoordige omstandigheden niet euvel zoa duiden, als hij niet verder in details kwam; het maken *:an een aanlegplaats aan de brug bij het kanaal had bezwaren, maar zou ouderzocht worden. Aan den eer van Eek r.r/iwoor "e de Minister, dat men geen middel had gevonden, om het station digter bij Vlissingen te brengen, en dat de h".7en met et dok behoorde verbonden te worden. Hiermede liepen de beraadslagingen over cle begrooting voor de spoorwegen ten einde, en werd het wets-ootwerp met al- gemeene stemmen aangenomen. Men schrijf: uit 'sHage aau het Leidsch Dagblad „Veel licht gaat er tegenwoordig niet op over den afloop der politieke crisis. Eene kamer ontbinding wordt echter koe langer zoo onwaarschijnlijker, terwijl denke lijk de heer Thorbecke wel geroepen zal worden, om sen nieuw ministerie zamen te stellen." Het volgende is een extract uit een particulieren brief, te Scheveningen uit Yarmouth dd. 3 dezer ontvan gen: „Onze reddingboot kwam terug met 12 geredde schipbreukelingen aan boord en ging bij het landen ten gronde. De 14 man. uitmakende de bemanning der boot, en 8 man van de 12 geredde personen verdronken bij dit onheil. Behalve de visscherspink van den reeder M. Plokker, te Scheveningen, zit er nog eene van den reeder C. van der Toorn, de Vrouw Gijsberta, schipper P. Pronk, mede van Scheveningen, hoog en droog op het strand in cle nabijheid van deze haven. Het zal moeite kosten, de beide vaartuigen vlot te brengen." Den 4den dezer had er op het staatsspoor (tusschen Maastricht en Venlo) het volgende ongeluk plaats. Een der beambten, bezig met het controleren der billetten, viel bij het openen eener coupé uit den in vollen vaart zijnden trein; onmiddellijk zocht men den ongelukkige op, die evenwel door den harden val was bezweken. Door den storm van 2 December jl. is aan de werken op den Hoek van Holland geene schade van eenig belang toegebragt. Slechts een gedeelte plankier op den zuidelijken dam, van 610 tot 630 el uit het duin, dus over 20 el lengte, is eenigszins geligt, terwijl een gedeelte plankier op de nog onderhanden zijnde verlenging van dien dam, dat nog slechts met twee van de drie voorgeschreven sluitribben was bevestigd, is weggeslagen, even als het baken op den noordelijken dam. Met de herstelling van het beschadigde houdt men zich bereids onledig. De vloed bereikte in den avond van 2 December ten 71/2 ure aan den Hoek van Holland de hoogte van 2 el boven gewoon hoog water.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1867 | | pagina 1