No. 2475.
JVoensdug li December 1867.
24s,c Jaarg.
Bekendmaking.
Nieuwstijdingen.
JFVutwHvtift.
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE
Men abonneert zich:
In Nederland bij den Uitgever.
Bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
In Noord-Amerika bij J. QUINTUS, te Grand Rapids, Staat Michigan.
Abo nil ements-Prijs:
VOOR BEIDE UITGAVEN.
Voor 3 maandenf 1j30.
Franco per post, in Nederland- 1,60.
Voor Noord-Amerika, franco New-York - 3,90.
V er scli ut:
Op Woensdag en Zaturdag.
Aclvertentiö n:
10 cent voor eiken regel.
Zegelregt voor iedere plaatsing, 35 cent.
De inzending der Advertentiën kan geschieden tot
Dingsdag en Vrijdag, des voormiddag» 10 ure.
Bureau:
Zierikzee, Hoek van de Schuithaven, B, No. 94.
Brieven en Ingezondene Stukken, franco.
J Op Donderdag den 12. dezer maand, des avonds 7
Ire, in de Regentenkamer van 't Hervormd Diaconie
truien-Gesticht, zitting van Commissarissen tot liet
llaatsen van kinderen op de Armenschool alhier.
©MgdiMïï'.
Londen, 5 Dec. Uit de in den jongsten tijd
Ingemaakte tabellen blijkt, dat er welligt op de ge-
ïeele aarde geen stad is, waar de levensmiddelen zoo
Huur zijn als te New-York. Een vergelijkende tabel
Can de prijzen te New-York, Philadelphia, Parijs,
tonden, Berlijn en andere groote steden in de wereld
loont aan dat de voedingmiddelen te New-York het
duurst zijn. De geheele oorzaak van dit maatschappe
lijk kwaad ligt daarin, dat de voedingmiddelen alvorens
1de verbruiker ze krijgt, eerst door een groot aantal
Kanden moeten gaan, die er natuurlijk allen bij pro
fiteer en.
De bekende Dr. Cumming had, onder anderen,
(voorspeld, dat in het jaar 1867 de wereld, in hare
(tegenwoordige gestalte, zou ondergaan, en plaats maken
jvoor het duizendjarige rijk. Zijne voorspellingen had
ji talrijke aanklevers gevonden, en zijne kapel, in
nabijheid van Coventgardenwerd eiken Zondag
[zeer talrijk, en voornamelijk door dames uit de hoogere
(kringen bezocht. Want Dr. Cumming had door zijne
(krachtige schetsen omtrent de bijzonderheden van den
aanstaanden ondergang der wereld eene groote sensatie
j verwekt. Het jaar nadert intusschen zijn einde, en de
|Dr. tracht zich thans uit zijn verlegenheid te redden
door de verontschuldiging, dat hij zich in zijne chronolo-
Jgische berekeningen naar aanleiding der profeten van
(het Oude-Testament en van de Apocalypsis, aan eene
■rekenfout heeft schuldig gemaakt van.... niet minder
dan een millioen jaren! Dat, na deze bekentenis, zijne
Ikapel alle aantrekkingskracht verloren heeft, behoeft
Inaauwelijks te worden bijgevoegd.
Uit eene door de regering in het Parlement overgelegde
■opgaaf blijkt, dat onder de gevangenen van den Koning van
■Abyssinie voorkomen: G Engelschcn, 2 Franscheu en 1 Italiaan;
voorts de Heer Rassam (een Syriër van geboorte, maar in Britsche
dienst), 8 Duitschers en 1 Hongaar. Bovendien zijn nog 35 Euro-
1 peanen (met inbegrip van vrouwen en kinderen) in 's Konings
I dienst, van wie het niet bekend is, of zij op vrije voeten zijn,
dan wel gevangen gehouden worden.
Parijs, 7 Dec. De Etendard maakt melding van
I een gerucht, volgens hetwelk Garibaldi, ten -,;evol e van
de afkondiging te Florence van eene amnestie, Cr.prera
reeds zou hebben verlaten. De Etendard voegt cv b'j
onze correspondent te Home blijft gelooven aan hei
I gevaar van een nieuwen aanval tegen den H. Stoel.
De haat der Italiaansche bevolkingen is ten ge-
I volge der laatste gebeurtenissen zeer toegenomen. De
mededeelingen uit Florence verhalen daarvan verschil
lende blijken. In onderscheidene Italiv.ischs v te den
I worden alle Fransche wijnen, alle France'he modes en
al hetgeen van Franschen oorsprong is. geweer:..
In het Fransche Journal de rAgrieY.tr.re wordt
melding gemaakt van de volgende ontdek., ingDe
heer Marion, landbouwer te Cornimont (Hornenberg),
in het departement der Vogesen, had in een vorig jaar
op een met zieke aardappelplanten bedekten akker een
struik opgemerkt, waarvan liet loof frisch was geh even
en waaraan zich vervolgens, bij het rooijen, geene enkele
zieke knol had vertoond. De heer Marion schreef dit
verschijnsel toe aan de omstandigheid, dat de bedoelde
plant onder een afdak had gestaan en daardoor tegen
den regen beschut was geworden. In het volgende jaar
had de lieer Marion eene proef genomen nier twee
struiken, waarvan hij de eene bij regenachtig weder
steeds overdekt en den anderen aan den regen bloot
gesteld gelaten had. In Augustus was het loof des
laatsterr. geheel verdordterwijl dat des anderen groen
bleef ere bij het rooijen enkel gezonde aardappelen
opleverde; de knollen van den verdorden struik waren
daarentegen allen verrot of aangestoken. De heer Marion
ziet in deze uitkomst liet bewijs, dat de kiem der ziekte
door den regen, indien al niet ontstaat, dan toch ont
wikkeld wordt. De ziekten in den wijnstok en in andere
struikgewassen zouden zich, naar zijne meening, op
dezelfde wijze laten verklaren.
Torsiolielïisiö,* C Dec. Alhier koestert men
liet treurig vermoeden dat de loodsboot N° 4, van Ter
schelling, met den storm van den 2den dezer op zee, in
de nabijheid van dit eiland, met man en muis is vergaan,
omreden men alhier op het strand voorwerpen heeft
gevonden die kennelijk afkomstig zijn van gemelde
loodsboot en niet anders kunnen doen denken dan dat
dezelve omgeslagen en verbrijzeld is.
Op deze loodsboot bevonden zich acht personen, allen
te Terschelling geboren en woonachtig; zijnde zeven
hunner gehuwd; de meeste kinderen achterlatende en
één ongehuwd, die de kostwinner was zijner moeder.
Groot is de verslagenheid die door deze ontzettende
ramp alhier is te weeg gebragt en niet liet minst bij de
achtergelaten betrekkingen, die niet alleen hunne eclit-
genooten, vaders, zoons en broeders verliezen, maar
hierdoor tevens in de kommervolste omstandigheden
geraken waarom nu reeds het plan bestaat, om de hulp
en liefdadigheid van edele menschenvrienden in te
roepen, tot leniging, zooveel mogelijk, van den creurigen
toestand der nablijvenden.
Nog is met dezen storm een visscliersvaartuig. toebe-
hoorende aan schipper J. de Grand alhier, bij den dijk
van zijne ankers weggeslagen en vermoedelij k verbrijzeld.
Op dit vaartuig bevonden zich echter tijdens het onheil
geen personen aan boord.
Ook is alhier gestrand de Engelsche brik Admiral,
gevoerd geweest bij kapt. T. Williams, met verf: out
van Jamaica, laatst van Queenstown, naar Hamburg
bestemd; de gezagvoerder, opperstuurman en :o .wee
man van de equipage zijn hierbij omgekomen. Van het
schip en de lading is tot heden nog niets geborgen
uithoofde de boeren weigeren te bergen.
Bralrel, 9 Dec. Het heugt hier niemand, dat de
zalmvangst om dezen tijd van 'tjaar ooit zoo gunstig
was, als tlians het geval is. In betrekkelijk korten tijd
zijn door de tien alhier woonachtige visschers, 60 zalmen
gevangen, die gemiddeld eene zwaarte hadden van ruim
12 Ned. ponden.
Tegen ƒ1.60 het kilo worden ze naar Gorin k em
verzonden.
De jeugd vermaakt zich te dezer plaatse reecis
met schaatsen rijden.
Uit Gameren vertrekken eerstdaags 24 personen*
naar Amerika. Ingez
Middelburg, 6 Dec. Heden heeft alhier aan
het lokaal vau het proviuciaal bestuur de herbesteding
plaats gehad van het onderhoud van het huis van r.vreet
te Zierikzee, gedurende de jaren 1868, 1869 en 1870.
Hiervan is thans aannemer geworden de heer M.
van den Ende te Zierikzee, voor ƒ1580 in de 3 jaren.
Bnth, 7 Dec. Gisteren namiddag circa half vier
ure, rjji c.e Engelsche stoombooten Sultane, komende
van Briétol en gaande naar Antwerpen, en de Harwich
vertrokken van Antwerpen naar Harwich, in het zoo
genaamde naauw van Bath, zoo geweldig meelkander
in annvarin geweest, dat de Sultane een bogenblik
daarna in c'iep vaarwater gezonken is. De passagiers
en cqvlpage zijn nog tijdig op de Harwich kunnen
overgegaan de stuurman is evenwel bij deze ramp
verdronken.
Een ge goederen zijn aangebragt, alsmede een paard,
dat al zwemmen'le aan land gekomen is; de vijf andere
paarden zijn verdronken.
He': "ran clipper .7. B. Ceulemc-nsdie op
eene vod noc."" a wijze op Zondag 1 Dec. zijn dood in
de golven heeft gevonden, is gis leren opgevisc1*': en ran
wal gebr? gr; vaar het lij"*'van het meisje wor 11 voort
durend gezocht.
Te Goes circuleert onder de burgerij een adres,
hetwelk cle strekking heeft om bij de gas-maatschappij
aan te dringen op vermindering van den prijs van het
gas. Mogt aan het verzoek niet worden voldaan, dan
zal men trachten op eene andere meer goedkoope wijze
in de verlichting te voorzien.
Drei ehor, 6 Dec. Heden avond tusschen 4 en
ha 1 ure had alhier het volgende treffende ongeluk
plaats. Eet ruim ojarig zoontje van J A. Eijke had
het ongel u a al spelende in eene sloot te geraken, met
dat noodlottig gevolg, dat hetzelve korten tijd da rna
1- ven.003 uit de sloot werd gehaald en het lijkje bij de
diep bedroefde ouders werd bezorgd.
Zicrikzeoj 9 Dec. Met belangstelling vernemen
wij uit goede bron dat door de hoofd-administratie der
posterijen het eerste posttraktaat met de Vereenigde
Staten van Noord-Amerika is gesloten, waarbij eene
belangrijke vermindering van brievenport (van 70 op
40 cents) is aangenomen. Dit traktaat zal reeds met
1 Januarij a. s. in werking treden.
Ook met Frankrijk is eene nieuwe conventie aange
gaan waardoor liet brievenport van 30 op 20 cents
zal gebragt worden.
De eerste kamer der staten-generaal is bijeenge
roepen, tot hervatting harer werkzaamheden, op Vrijdag
13 dezer, des avonds 7 ure.
De veeziekte heeft zich dezer dagen iu de buurt
van Antwerpen voor 'teerst sedert 23 Julij 11. weder
vertoond in twee stallen, de eene te Kiel van 5 run
deren, de andere te Berchem van 12 beesten.
De conferentie, althans gelijk zij oorspronkelijk
in de bedoeling van Keizer Napoleon lag, is mislukt.
De Fransche minister van Buitenlandsche zaken heeft
dit, zoo niet met ronde woorden, dan toch vrij duidelijk
te kennen gegeven, door reeds mede te deelen wat het
gouvernement doen zou, wanneer de conferentie niet
doorging. Eene regering maakt niet noodeloos melding
van eene gebeurtenis, die tegen haar beleid pleit; want
de mislukking der conferentie is eene afkeuring van
do Fransche politiek in het buitenland.
Men leest in de Samarangsche Courant van 1 Oct.
Wanneer wij de opgaven nagaan, dan bemerken we,
dat er in de laatste zes maanden tusschen de 30 a 40
duizend pond kruid binnen onze veste is ingevoerd.
Waar blijft dat?
Op Samarang zelf niet, maar het wordt gedetailleerd
door kotja's en Chinezen naar de buitenlanden aan
den man gebragt.
Voor jagtgebruik alleen schijnt ons die hoeveelheid
wat exorbitant groot; voor het laten springen van
steenen om een weg te traceren voor het spoor, ge-
looven wij niet, dat het in eenige noemenswaardige
hoeveelheid wordt aangewend.
Met wat doel nu ook zoodanige kwantiteit kruid
moge zijn geïmporteerd, het kan nooit kwaad er de
aandacht op te vestigen en zelfs doelmatig zijn den
invoer wat te stuiten, want wanneer eens de storm moge
losbarsten, waarvan sommige de voorteekenen meenen
te zien in de lucht, maar waarvoor ons de hemel
genadig moge bewarendan kan het woeden der
losgebroken elementen groot genoeg zijn, zelfs zonder
kruiddamp en kartets-geknal.
Zicirilïzeo, 9 Dec. Het groote belang der provincie
Zeeland noopt ons, verslag te geven van hetgeen verhandeld
is over den Zeeuwschen spoorweg in de zitting der Tweede
Kamer der Staten-Gcncraal van 5 Dec., bij gelegenheid van de
vaststelling der begrooting voor de staatsspoorwegen voor 1868.
De heer van Kerkwijk wees er op, dat in 1868 de spoor
weg tot Goes in exploitatie zou komen, en dan ook nagenoeg
gereed zon zijn het gedeelte van Goes tot het Sloe, waaraan
ongeveer een millioen gulden zou besteed zijn; ten einde dit
gedeelte niet renteloos te laten tot de spoorweg naar Vlissin
gen klaar was, gaf hij in overweging in het Sloe een gedeelte
van den dam te maken, tot aanlegplaats van schepen in te
rigten, en de trein van Goes naar het Sloe te laten doorrijden.
Daar het vervoer van Vlissingen naar Dnitschland hoofdzaak
voor den Zeeuwschen spoorweg is, wees ZEd. er op, dat van
Vlissingen tot .Roosendaal, en van Breda naar Duitschland de
spoorweg staatseigendom zal zijn, maar hiertusschen een gedeelte
RoosendaalBreda is, dat aan een Belgische maatschappij be
hoort; daarom gaf hij der Regering den raad, om ook van
Breda naar Roosendaal liet verkeer te openen voor den staats
spoorweg, door gebruik te maken, hetzij van de concessie van
den Antwerp-Rotterdamschen spoorweg, hetzij van de wet van
21 Aug. 1859. De heer van Kerkwijk zeide vervolgens: „In
de dagbladen heb ik gelezen, dat bij de Regering het plan zou
bestaan, om van Hansweert langs het kanaal door Zuid-Beve
land een spoorweg aan te leggen, aansluitende aan den spoor
weg van Goes naar Bergen-op-Zoom. De kamer van koophandel
te Zierikzee heeft verzocht, dat die weg niet zou uitgaan van
Hansweert, maar van Wemeldinge, en onder anderen aangegeven,
dat het vaarwater van uit zee naar Hansweert eene uitgestrekt
heid heeft van 73/| uur van af de uiterton van Westkappel
terwijl van af de uiterton van de Roompot tot Wemeldinge de
afstand slechts 5 uur bedraagt. Het is niet te ontkennen,
dat Schouwen en Duiveland geheel uitgesloteu zijn van het
spoorwegnet. Indirect hebben zij tot dusverre aan het tot
stand'komen van dat spoorwegnet bijgedragen, terwijl zij wel
ligt genoodzaakt zullen zijn in het volgend jaar meer belasting
op te brengen, voor de voltooijing van dat net, en er alsdan
direct aan bijdragen. Niet alleen hebben dc genoemde eilanden
geen voordeel van de geprojecteerde spoorwegen, maar zelfs
zullen zij er nadeel van ondervinden. Dc gemeenschap van dat
gedeelte van Zeeland met Rotterdam wordt onder anderen on
derhouden door stoombooten van Middelburg, Vlissingen en
Goes op Rotterdam; natuurlijk zal liet aantal stoombooten
verminderen, wanneer de spoorweg gereed is. Wierd nu de
bedoelde weg gelegd naar Wemeldinge, dan kon men van
Schouwen langs Noord-Bevcland per stoomboot de passagiers
naar Wemeldinge en vervolgens verder per spoor vervoeren.
De spoorweg van Hansweert zon meer in het belang van Belgie
zijn; dc Belgische schepen toch komen meestal op de Wester-
Scheldc; deze zouden dus te Hansweert binncnloopendaar
hunne goederen lossen, en ze verder per spoor naar Bergen-
op-Zoom enz. laten vervoeren. De spoorweg van Wemel
dinge is meer een Hollandsch belang; de schepen voor Dord
recht, Rotterdam, enz. kunnen den Roompot binnenvallen, naar
Wemeldinge varen, daar geheel of gedeeltelijk lossen, en daarna
zoo noodig naar Dordrecht, Rotterdam, enz. gaan. Dc weg
naar Wemeldinge is van blijvend nut, terwijl dc weg van
Hansweert zal moeten opgeruimd worden, zoodra de haan naar
Vlissingen gereed is. Dc Belgische kooplieden, die hunne sche
pen te Hansweert willen laten lossen, zullen natuurlijk aan
dringen op het behoud van dien zijtak; omdat de afstand van
daar naar Belgie, Duitschland, enz. korter is, dan wanneer zij
hunne goederen te Vlissingen op den spoorweg brengen. Men
stelt hier te lande grooten prijs op de vriendschap met Belgie;
wanneer van Belgische zijde wordt aangedrongen op het be
houd van dien zijtak, zullen wij dan uit vriendschap voor Belgie
den zijtak niet laten bestaan? Ik vrees ja, maar dan maken
de goederen voor een korter afstand gebruik van den Zeeuw
schen spoorweg, dan dat zij te Vlissingen op den spoorweg
kwamen, en doen wij dus iets, dat het belang der schatkist
benadeelt."
De Minister van binnenland'sche zaken stemde toe, dat de
Regering meester moest worden van het gedeelte Roosendaal
Breda; omtrent den spoorweg naar Hansweert of Wemeldinge,
zeide de Minister, dat de beide plaatsen hun voordeel en nadeel
hadden te Hansweert zou wel eenig vertier ontstaan, maar er
zouden gebouwen moeten worden opgerigt, die naderhand zon
der emplooi zouden zijn; te Wemeldinge zouden minder zee
schepen komen, dan te Hansweert, en Wemeldinge is verder
van den spoorweg dan Hansweert. Het gemeentebestuur van
Zierikzee heeft laatstgenoemd plan aanbevolenmaar in een
gesprek met de Commissie uit Zierikzee heeft Zijne Excellentie
er op gewezen, dat het hier hoofdzakelijk betrof een verkeer
van personen, en minder van goederenzoodat hij der Com
missie den raad had gegeven, om door de particuliere nijver
heid langs het kanaal een paardenspoorweg aan te leggen. Het
hoofdbezwaar tegen een zijtak naar Wemeldinge en Hansweert
is evenwel, dat door dien spoorweg het spoorwegnet zou ver
groot worden, hetwelk niet in het plan der Regering ligt.
Ointreut het maken eener aanlegplaats aan het Sloe is een
onderzoek aanhangig; daar dit plan met den genoemden zijtak
in verband staat, kan gceu beslissing genomen worden door de
Regering, alvorens de rapporten van deskundigen zijn ingekomen.
Dc heer Fransen van de Putte geeft in overweging bij de
spoorwegbrug een wisselplaats voor schepen te makeu, die dan
voor haven kon dienen.
De heer Fokker beval een spoor naar Wemeldinge aan en
besprak de vraag, of de Staat, door het maken van werken
schade aan particulieren veroorzakende, deze schade moest
vergoeden.
De heer van Eek zeide, dat het station te Vlissingen ver
uit de stad zou komen, en wenschte daarom dat er een hulp
station bij de haven zou komenvoorts wees ZEd. op het
belang, dat het dok te Vlissingeu in verbinding werd gebragt
met de haven aldaar.
De heer van Kerkwijk zeide, dat hij de Commissie uit den
gemeenteraad van Zierikzee niet gezien of gesproken heeft, en
alleen uit de dagbladen vernomen, dat zij te 's Hagc is geweest,
en hij dus ook geen raad had kunnen geven; was hij daartoe
in de gelegenheid geweest, dan zou hij zeker den raad hebben
gegeven, om geen paardenspoorweg aan te leggen, als zijnde
een zeer slechte finantieele onderneming. Het denkbeeld van
den heer van de Putte, had spreker niet willen te berde bren
gen, alvorens hij wist, dat de spoor naar Wemeldinge niet zou
gemaakt worden, omdat hij dit laatste denkbeeld beter vond.
Wanneer men daar, waar het kanaal door Zuid-Beveland den
spoorweg mijdt, een halt voor reizigers en een aanlegplaats
voor stoombooten maakt, zal men van de omliggende eilanden
derwaarts kunnen varen. Intusschen zal het profiel van den
spoorweg moeten gewijzigd wordenwaartegen geen bezwaar
bestaat, zoo lang de spoorweg niet in exploitatie is.
De Minister van binnenlandsche zaken drukte de hoop uit,
dat men het hem in de tegenwoordige omstandigheden niet
euvel zoa duiden, als hij niet verder in details kwam; het
maken *:an een aanlegplaats aan de brug bij het kanaal had
bezwaren, maar zou ouderzocht worden. Aan den eer van Eek
r.r/iwoor "e de Minister, dat men geen middel had gevonden,
om het station digter bij Vlissingen te brengen, en dat de
h".7en met et dok behoorde verbonden te worden.
Hiermede liepen de beraadslagingen over cle begrooting voor
de spoorwegen ten einde, en werd het wets-ootwerp met al-
gemeene stemmen aangenomen.
Men schrijf: uit 'sHage aau het Leidsch Dagblad
„Veel licht gaat er tegenwoordig niet op over den
afloop der politieke crisis. Eene kamer ontbinding wordt
echter koe langer zoo onwaarschijnlijker, terwijl denke
lijk de heer Thorbecke wel geroepen zal worden, om
sen nieuw ministerie zamen te stellen."
Het volgende is een extract uit een particulieren
brief, te Scheveningen uit Yarmouth dd. 3 dezer ontvan
gen: „Onze reddingboot kwam terug met 12 geredde
schipbreukelingen aan boord en ging bij het landen ten
gronde. De 14 man. uitmakende de bemanning der boot,
en 8 man van de 12 geredde personen verdronken bij dit
onheil. Behalve de visscherspink van den reeder M.
Plokker, te Scheveningen, zit er nog eene van den reeder
C. van der Toorn, de Vrouw Gijsberta, schipper P. Pronk,
mede van Scheveningen, hoog en droog op het strand
in cle nabijheid van deze haven. Het zal moeite kosten,
de beide vaartuigen vlot te brengen."
Den 4den dezer had er op het staatsspoor (tusschen
Maastricht en Venlo) het volgende ongeluk plaats. Een
der beambten, bezig met het controleren der billetten,
viel bij het openen eener coupé uit den in vollen vaart
zijnden trein; onmiddellijk zocht men den ongelukkige
op, die evenwel door den harden val was bezweken.
Door den storm van 2 December jl. is aan de
werken op den Hoek van Holland geene schade van
eenig belang toegebragt. Slechts een gedeelte plankier
op den zuidelijken dam, van 610 tot 630 el uit het
duin, dus over 20 el lengte, is eenigszins geligt, terwijl
een gedeelte plankier op de nog onderhanden zijnde
verlenging van dien dam, dat nog slechts met twee van
de drie voorgeschreven sluitribben was bevestigd, is
weggeslagen, even als het baken op den noordelijken
dam. Met de herstelling van het beschadigde houdt
men zich bereids onledig. De vloed bereikte in den
avond van 2 December ten 71/2 ure aan den Hoek van
Holland de hoogte van 2 el boven gewoon hoog water.