E Woensdag 1 1865. DER, I liater jgen inelje f2,~. 2,40. vrachtrijders, schappij I T TEGEN pakhuizen Meubelen, roerende eenc loijale ontslaan of derd. vervoege Agent voor BET HE. es levens. groote nadeel weeg brengt, a noodig want vormen troost voor ile n bestaan, die pillen een ieder zal 1 ruiken is ge- die versehil- leven leiden, d noch lucht- dezer gcnces- genees- zickten. of Konings- G ra veel. re verschijnselen 'Vs huilen. van alle soorten ziekten loureux. uit welke oor- ook enz. enz. Prijzen 13,50 ƒ20,20 20.20 bevoordeelt at verklaart bij Goes. Hertogen- len Laine. icnsl, vvcllc 'kliing hoeft M mogelijk jfl oniler letter I d WECaaf C. GELUK IJ ïechl, wer shaven. c Zierikzee. ZlllllkZIISdll NIEUWSBODE. Men abonneert licht In Nederland, bij den Uitgever. Bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren. In Noord-Amerika, bij J. QUINTUS, te Grand Rapids, Staat Michigan. Abonnements-Prijs: Voor beide uitgaven. Voor 3 maanden Franco per post, in Nederland Voor Noord-Amerika, Franco New-York. 1,30. - 1,60. - 3,90. Verschijnt: Op Woensdag en Zaturdng. Advertentlën: 10 cent voor eiken regel. Zegelregt voor iedere plaatsing, 35 cent. De inzending der Adverlenliën kan geschieden tot Dingsdag en Vrijdag, des voormiddags 10 ure. Bureaux Zierikzee, Hoek van de Schuilhaven, B, No. 94. Brieven en Ingezondene Stukken Franco. V." 2011. Nieuwstijdingen. !9de Jaarg. Nleuir-Orleans, 25 Mei. Onze slad heeft op hel uogenhlik een aller aandoenlijks! en treurig voorkomen, (laar de overlieden der Unie uitvoering geven aan liet bevel lot uitzetting van de "geregi streerde vijanden," dat zijn de ingezetenen die wei geren trouw en gehoorzaamheid aan liet gouver nement der Vereenig.de Staten te zweren. Er vertrekken dientengevolge geheele huisgezinnen, grijsaards, vrouwen, kinderen, hun vermogen ach tcrlatende en zich verwijderende van de haardstede waarbij zij geboren zijn en geleefd hebbendal werpt als een rouwfloers over de stad, en de sombere stemming schijnt zich uit te strekken tot allen, vrienden en vijanden. Wel is waar, de overlieden der Unie, die tnel de uilvoering van dien barbaarschen maatregel zijn belast, zijn daarbij met zoo weinig mogelijk hardheid Ie werk gegaan aan al de verlrekkenden, die zich tol gezelschappen wilden vereenigen en voor eigene rekening schepen wenschlen Ie huren, hebben zij daartoe vrijheid gegevenzij laten oogluikend een ieder eenc groote hoeveelheid levensmiddelen en klccdiugstukkcn medenemen. Doch met dat al is die verbanning in massa van bel rijkste en achtens waardigste deel der bevolking van Nieuw-Orleans niet zonder deernis aan te zien. In de laatste 14 dagen zijn reeds meer dan 4000 personen op die wijze vertrokken en men verzekert dal er nog meer dart eens zoo veel zullen volgen. Hunne plaats van bestemming was eerst Matlisonville, aan de overzijde van het meer doch daar de ballingen er geene vervuet middelen konden verkrijgen om Intone reis desverkiezende verder voort Ie zetten hebben de hier gevestigde overheden der Unie toegestaan dat zij zich in de eerste plaats naar Passagoulo en niet naar Matlisonville zouden hege ven. Te Passagoulo worden de ballingen op kosten van de regering tier confederatie in tic herbergen gehuisvesten zij kunnen er zonder moeite gelegen heid vinden om zich naar Mobile te laten brengen. Gelijk Ic voorzien was, is hel getal dergene», die uit vrees voor de uitbanning teruggekomen zijn van hun besluit om den eed van trouw aan het guuverncment der Unie Ie weigeren, zeer gering geweesten opmerkelijk is de geestkracht waarmede vooral de vrouwen, jonge en oude, geweigerd hebben zich aan tic eedsaflegging te onderwerpen. Zij vertrekken alien met ntoed en geestdrift en hel is aandoenlijk Ie zien, hoe die vrouwen, gewend om door talrijke slaven Ie worden bediend, scheep gaan zonder dienstboden en zelve hare kinderen op tien arm dragen. Men dacht dat vele lieden zich aan den legen de «geregistieerde vijanden" genomen maatregel zouden trachten Ie onttrekken, door zich in zekere gevallen onder de bescherming van een of ander buitenlandse!) consulaat te stellen. Doch bijkans allen hebben daarin ccne lafhartigheid gezien en hebben verkozen getrouw aan hunne zaak Ie blijven met prijsgevitig van hun vermogen, woning en huis raad, hetwelk alles terstond ua hun vertrek duor dc overheden der Unie in bezit js genomen De bewegingen der Russische troepen en de stren gere maatregelen, die genomen zijn, bewijzen dal tic Polen nog lang niet den moed hebben verloren en tien Russen nog veel te doen geven. Alleen in de afgcloopen week zijn weder drie regementen in fanterie en zes eskadrons kavallerie van Petersburg naar Polen vertrokken, en bijna driemaal zooveel troepen als naar Polen gezonden werden, zijn in liiciizelfden lijd uit afgelegen gouvernementen naar Petersburg opgerukt. Kr moeten thans bijna 150,000 mail in Polen slaan, zelfs wanneer men er de ver liezen afrekent. In Koerland en over het algemeen in de Oostzee-provinciën zijn langs de kusten aan zienlijke massa's troepen geconcentreerd, om eventuele pogingen tul landing terstond te kunnen verhinderen. In dit opzigt zijn ook vooral de Finschc kusten ruim bedacht. Meppel, 25 Junij. Gisteren namiddag gebeurde hier een ongeluk, dat duor zeer betreurenswaardige bijzonderheden vergezeld ging. Onderscheidene per sonen in de nabijheid van hel Mcppelcr diep bij deze gemeente ziclt bevindende, hoorden angslgescltrei en kwamen op dat geroep af. Er lag een kind in het waler, dat gelukkig gered werd. Doch de vader, ilie zich hij deze gelegenheid Ie water begeven had, werd, wel ligt door de blijdschap over de redding van het kind, waarmede elk zich bezig hield en dal spoedig hel bewustzijn herkreeg, geheel vergeten, lol iemand naar hem vroeg. Maar het was helaas! reeds Ie laai; de ongelukkige was gezonken en ge storven als een slagtoffer zijner vaderliefde. Eeltige Ier plaatse aanwezige schippers vonden wel dra zijn lijk, dal, naar wij vernemen, gisteren avond naar Moogeveen vervoerd werd, waar het gezin woonde. De man laat eenc hoogst bedroefde weduwe met drie jonge kinderen na. Naaldwijk 26 Junij. Het aardappclschcpcit is hier op liet drukst aart den gang, op sommige dagen worden er 3 a 4000 manden gescheept, incest voor Engeland, voor het overige voor Amsterdam, Rotterdam en tien Haag. De gemaakte prijzen vol doen de landbouwers; ook het beschot is ruim en dc kwaliteit wordt nog al wel bevonden De hooge prijzen der aardappelen voeren ook den prijs der lauden op te 's Gravesande wcrtl land verkocht tegen f 1G00 per bunder, en dan nog wel van min goede kwaliteit. 's llertogenbosch 25 Junij. In den laten avond van gisteren werd er hij de pulicie alhier aangifte gedaan dal een persoon voorgevende Ie zijn baron van Rijckevorsel, hij onderscheidene goud smeden vier gouden horologie kettingen had gehaald en wijders dal men dien persoon in dc nabijheid de zer stad had gezien. Dadelijk begaven de commissaris van policie en tic brigadier der marechaussee Manns zich ter opsporing van den opliglcr naar Hedcl. Daar komende vernam men dat de soi diant baron een rijtuig had gehuurd om zich naar Hommel Ie begeven. Genoemde brigadier plaatste ziclt in de juist passerenden poslkar, van bier op Utrecht out den opligler verder te achtervolgen. Halfweg Iletlel en Bommel ontmoette hij het rijtuig van het veer huis, huiswaarts keerende. De brigadier trachtende nadere inlichtingen van den voerman Ie bekomen, doet zich in het rijtuig opnemen, ziel een passagier in hetzelve gezeten en verneemt uil diens inotid dat hij is nbaron van Rijckevorsel." Aangezien tlie passagier meer overeenkomst had met het signale ment van den opligler, dan met dal van den hier algemeen bekenden baron, verklaart dc brigadier den opligler dal hij Item arresteerde, tot niet ge ringe verontwaardiging van den delinquent, die zijne rol nog wat langer dacht Ic spelen. Respeurcuile dal er met den brigadier geen gekschcercn was, bekende hij zijn misdrijf. Hij was juist een der opgeligte kettingen te Bommel gaan verkonpeu en keerde nu herwaarts terug om op nieuw kermis Ie gaan hondenhij was nug in hel bezit van een gunden ketting. De opligler C genaamd, is onder officier geweest bij de infanterie en kortelings door zijoe familie van dc dienst vrijgekocht. Zierikzee 29 Junij. In dc zitting van de Twcede Kamer der Slalen-Gctieraal is den 25,1!° Junij na een dtiedaags debat met 54 legen 15 stemmen aangenomen hel wcls ontwerp lol goed keuring van eenige artikelen der concessie, verleend lot het aanleggen en exploiteren van een spoorweg van Samarang over Soerakarta naar Djokjokarla. De Heer van Kerkwijk heeft bij die gelegenheid onderstaande redevoering uitgesproken. Dc Tweede Kamer heeft vervolgeus ua hevige discussien, die vooral gerigt waren legen den Mi nister van Buitenlaiidschc Zaken tnel 36 legen 50 stemmen aangenomen hel wets ontwerp regelende de walcraftappiugeu van dc Maasdaarna heeft de Kamer der Iractaleti behandeld, gesloten met Relgic over den afkoop der Scheldetul en over den handel, henevens eenige andere aanhangende wets ontwerpen. liet laat zich verwachten, dat dc werkzaamheden van tlaag zullen afluopen waarna de Kamer lol nadere hijecoroeping zal uiteengaan. Redevoering, van den Heer J. J. van Kerkwijkuitgesproken den 24,le° Junij. Ik heb slechts een enkel oogenblik het woord gevraagd oin le voorkomen, dat uit het stuk van den heer Stieltjes bezwaren tegen de tegenwoordige rigling worden aan gevoerd. Volgens mijne wijze van zien, heeft de heer Stieltjes de tegenwoordige rigling van de hoofdlijn in zijn stuk bijna niet behandeld. In het stuk n°. 11. bladzz. 11 en 12, geheim, spreekt hij vooral van den zijtak die door het dal van de Toenlung zou gemaakt worden, maar niet van de rigling die, volgens dc kaart, zou gevolgd worden. Op de kaart is met eenc getrokken lijn aan geduid de rigling die men thans voornemens is le volgen, cn men ziel dat zulks is door het dal van den Kalie Sintjojo en niet door het dal vaa de Tocntang. De stukken, die men heeft aangehaald, zijn gedateerd 8 Januarij 1862. In het stuk n°. 12 wordt op bladz. 3 voor het eerst van de rigling door het dal van «len Kalie Sintjojo gesproken dit stuk is gedateerd 6 November 1862; bel schijnt, dat deze rigling dus eerst is opgenomen na het uitbrengen van bet verslag n°. 11 uit u°. 12 blijkt, dat, vóór er sprake was van de rigling thans door deze Regering voor den zijtak voorgesteld, deze rigling is opgenomen door de commissie voor de vervoermiddelen, waarvan de heer Stieltjes lid is. Ik geloof dus, dat wat men heeft aangevoerd, op hel gezag van den heer Stieltjes, legen de tegenwoordige lijn, niet geheel juist is. Up de kaart zijn de waterpassingen die men gemaakt heeft, met cijfers aangeduid. Daaruit blijkt, dat ook het geen de geachte afgevaardigde uit Zwol gezegd heeft, dat de zijtak eene geheel nieuwe zaak zoude wezen, minder juist is, want de heer Stieltjes, niet de commissie voor de vervoermiddelen, heeft die lijn reeds opgenomen hij die opneming hebben zij den karreweg gevolgd, die over de heuvelen loopt. De karreweg, waarvan in stuk 13 sprake is, is vrij goed. Ecu ooggetuige heeft mij verhaald, dat die weg door een zandachtig terrein loopt. Ik wil evenwel niet tegenspreken dat, als men de opneming van den heer Stieltjes nagaat, men tot het besluit koint dat in dien weg ook groote hellingen zijn. üc geheele weg van de Toentangbrug lot Teinpocran is ongeveer 17 kilome ters lang, en wanneer ik goed heb nagerekend, wat op dc kaart staat, dan krijgt men voor den zijtak: 2400 cl lengte met eene helling van 1 op 89; 2000 s 1 250; 1600 1 18; 600 1 40; 2400 1 35; 2400 >1 13'/s; 2400 1 33'/j 1200 I 14; 2500 j) 1 51. Drie hellingen zijn zeer bezwarend, die van 1 op 18, 1 op 13 en 1 op 14. Als men in aanmerking neemt dat het terrein zandachtig is dal er waterpassingen geschied zijn boven over de heuvelen dan zal men door niet over maar rondom de heuvelen te gaan en door eenige ingravingen, die hellingen zeer kunnen ver minderen. Men is ook op de kosten teruggekomert. Door den afgevaardigde uit Stcenwijk is aangevoerd, dat de Rliiju- spoorweg koslte ƒ91,000 per kilometer, de Hollandsche spoorweg ƒ125,000. In de eerste plaats ntoet ik op merken, dat die wegen vóór vele jaren zijn aangelegd dat de wetenschap is vooruitgegaan en men dus gerust mag aannemen dat de aanleg onder overigens dezelfde omstandigheden thans goedkuoper zou zijn. Maar er komt bij, dal met den aanleg van den Rhijnspoorweg, ik wil niet zeggen knoeijcrijen hebben plaats gehad maar toch handelingen, «lie er zeer naar zweemen voorts dat men ter wille van het defensiewezen ingravingen heeft moeten maken, die zeer veel geld hebben gekost. Wat den Hollandscheu spoorweg betreft, bij den aanleg «laarvan bestond er nog geen goede onteigeningswet, van daar dat toen voor de onteigening zooveel duizenden betaald zijn, als er nu welligl honderden zouden noodig zijn. Ik laat nu nog geheel daar, «lat hier hel terrein voor den aanleg van dezen spoorweg zeer slecht was. Men ver- gele ook niet, dat in dien tijd de rails somtijds kosten 18 cents per pond, en nu zeven centwanneer men nu berekent, dal de rails ongeveer 35 pond wegen, en dat men ze overal dubbel noodig heeft, dan maakt dit reeds een verschil van 7700 per strekkende mijl. Voeg er hij, dat de onteigeiiiiigskosleii in Iinlie bijna niets bedragen, dan heeft men kans, «lal werkelijk de kosten niet te laag zijn geraamd. Trouwens «Ie h«*er Maarschalk zegt ook zelf, «lat de kosten voor een gemakkelijk terrein ƒ56.000, voor een redelijk bergterrein ƒ68,000 en voor een inoeijelijk terein ƒ80 000 per mijl bedragen, welke, berekening be vestigd wordt dóór 'den directeur der burgerlijke openbare werken op Java. De raming «Ier kosten is «lus niet on mogelijk, hoewel ik het geheel met «len afgevaardigde uit Stcenwijk eens ben, dat zij zeer laag is en gaarne erken, dal ik, voor mij, ze hooger zou hebben geraamd. Ou- mogclijk is ze, zoo als ik zeg, evenwel niet. Tol voorbeeld haal ik aan, dat de weg van Berlijn naar Au ha-li kost ƒ76,000; «lie van Lier naar Turnhout 55 000; van Keu len naar Crefehl 65,000 le chemin du Chimay 50.700 de Neder-Silezische baan ƒ61.000 per mijl. Ik lucht wel niet veel aan cijfers, maar ik meende dit tocli te moeien aanvoeren tegen «le redeneringen, die mei» op «le bereke ningen van «Ie heereu Poolman c. s. heeft gebouwd. Z. M. heeft benoemd lot on(«. Ic Sl. Maar tensdijk c. a de lieer D. Toe Water, thans le 't Zandt. Zierikzee, 25 Junij. Heden morgen viel Ic Oldettzaal een arbeider, werkzaam aan de aardenhaan van tien spoorweg Almelo Salzhergeti, hij zijn werk dooil rteiler. Dit plotselinge overlijden wordt toe geschreven aan hel zware werken in dc drukkende hitte. Ook zijn gisteren en lieden ecu 20lal arbei ders aldaar ziek geworden, eveneens ten gevolge van hel warme weder. G E M E X GIE I5MUGIE V. Na afloop van een vergelijkend onderzoek le X. lusschen vier personen, had slechts één van de zeven keurmeesters verstand genoeg om den bckwaamslen en geschikLstcn daaruit le kiezen terwijl de andere zes, eensdeels op voorlichting van oenen onkundige examineer-meester, en anderdeels «loor «le kuiperijen van een verloopen ambachts man zich drie aan drie elk voor eencn minderen caiidnlaat partij stelden, tut «lal na heelen strijd een der drie man schappen eindelijk zijn doel bereikte. Zoo maakt men dus de heilrijkste wetsbepaling krachteloos Drie Bathschc slro«>plikkers zijn op eenc telegraaf-hoot gestuurd, daar men dacht dal die boot stroop geladen had, en dat er dus ook wel wat zoude uilloopcii maar men zeidc niet zoo als het was, en er viel dus niets le likken, zoodal zij zonder stroop hij hun baas terug zijn gekomen, Eene boerin onder Schuddeheors wordt verzocht, zoo veel onwaarheden van een ander niet te verspreiden, maar wal minder water in hare melk le doen en bare boter wat beier de wigt te geven. Eene deerne le Zaam<>lag wordt aangeraden, geen twee jongens aan de baud te nemen, daar zij zich anders zal moeten behelpen met een van slroo, zoo als onlangs gebleken is. Te ^aam- slag mag men op de aanstaande kermis wel zingen; (ijoet is dc rust in onzen kring, ^ls wraakzucht heeft zijn doel bereikt: ^cli!,. 'tis een onvergeeflijk ding! 3-»ar. boe men ook de zaak bekijkt, Winds lang was 'tonrust in ons midden; Pang streefde men naar iemands val. ^an hem, die vroom schijnt bij zijn bidden, fteeft men dus de eer van T gansch geval! De keruiis-zangers welke de kermis te Z. willen be zoeken, worden herigt, dat zij ziel* moeten aanmelden bij den muzijkmeesler en daar hunne producten voorzin gen, waar de man dan ovcrschooue polporie van maakt voor het muzijkgezelschapmaar het schoonste van alles is, dat de schoolkinderen dc stukkeu veel schooner uit voeren zonder instrumenten, dan het gezelschap met in strumenten. Te Ouddorp is «le kermis dit jaar weder hartelijk gevierd, cn deed men aan de dagen gedenken van Rotgans, die zeide: De kermis-vedel zweeg, De danser vloog naar huiten, De meid greep naar den knecht, Maar kou zijn loop niet sluiten. Men vocht hij Keesje Speê, Als dol en onvervaart; De zoon van de ijzeren Keu, Met Paulus zonder baard; In 't kort, het volk was «lol, Geen order zonder wet, T»t dal de nachtuil riep »Gaat dronken naar uw bed!" Op eene stoomboot is men zoo mensclilievend gewor den, dat men een kermisgast, «lic op dc kermiste D al zijn [geld .had verleerd, le Zuidaan wal heeft gezet, omdat hij de vracht niet betalen kon, hoewel het geld te Rotterdam onmiddelijk beschikbaar was.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1863 | | pagina 1