E
Woensdag 1 1865.
DER, I
liater
jgen
inelje f2,~.
2,40.
vrachtrijders,
schappij
I
T TEGEN
pakhuizen
Meubelen,
roerende
eenc loijale
ontslaan of
derd.
vervoege
Agent voor
BET HE.
es levens.
groote nadeel
weeg brengt,
a noodig want
vormen
troost voor ile
n bestaan, die
pillen
een ieder zal 1
ruiken is ge-
die versehil-
leven leiden,
d noch lucht-
dezer gcnces-
genees-
zickten.
of Konings-
G ra veel.
re verschijnselen
'Vs
huilen.
van alle soorten
ziekten
loureux.
uit welke oor-
ook enz. enz.
Prijzen
13,50 ƒ20,20
20.20
bevoordeelt
at verklaart
bij
Goes.
Hertogen-
len Laine.
icnsl, vvcllc
'kliing hoeft M
mogelijk jfl
oniler letter I
d
WECaaf
C. GELUK
IJ
ïechl,
wer shaven.
c Zierikzee.
ZlllllkZIISdll NIEUWSBODE.
Men abonneert licht
In Nederland, bij den Uitgever.
Bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren.
In Noord-Amerika, bij J. QUINTUS, te Grand Rapids, Staat Michigan.
Abonnements-Prijs:
Voor beide uitgaven.
Voor 3 maanden
Franco per post, in Nederland
Voor Noord-Amerika, Franco New-York.
1,30.
- 1,60.
- 3,90.
Verschijnt:
Op Woensdag en Zaturdng.
Advertentlën:
10 cent voor eiken regel.
Zegelregt voor iedere plaatsing, 35 cent.
De inzending der Adverlenliën kan geschieden tot
Dingsdag en Vrijdag, des voormiddags 10 ure.
Bureaux
Zierikzee, Hoek van de Schuilhaven, B, No. 94.
Brieven en Ingezondene Stukken Franco.
V." 2011.
Nieuwstijdingen.
!9de Jaarg.
Nleuir-Orleans, 25 Mei. Onze slad heeft
op hel uogenhlik een aller aandoenlijks! en treurig
voorkomen, (laar de overlieden der Unie uitvoering
geven aan liet bevel lot uitzetting van de "geregi
streerde vijanden," dat zijn de ingezetenen die wei
geren trouw en gehoorzaamheid aan liet gouver
nement der Vereenig.de Staten te zweren. Er
vertrekken dientengevolge geheele huisgezinnen,
grijsaards, vrouwen, kinderen, hun vermogen ach
tcrlatende en zich verwijderende van de haardstede
waarbij zij geboren zijn en geleefd hebbendal
werpt als een rouwfloers over de stad, en de sombere
stemming schijnt zich uit te strekken tot allen,
vrienden en vijanden.
Wel is waar, de overlieden der Unie, die tnel
de uilvoering van dien barbaarschen maatregel zijn
belast, zijn daarbij met zoo weinig mogelijk hardheid
Ie werk gegaan aan al de verlrekkenden, die zich
tol gezelschappen wilden vereenigen en voor eigene
rekening schepen wenschlen Ie huren, hebben zij
daartoe vrijheid gegevenzij laten oogluikend een
ieder eenc groote hoeveelheid levensmiddelen en
klccdiugstukkcn medenemen. Doch met dat al is
die verbanning in massa van bel rijkste en achtens
waardigste deel der bevolking van Nieuw-Orleans
niet zonder deernis aan te zien.
In de laatste 14 dagen zijn reeds meer dan
4000 personen op die wijze vertrokken en men
verzekert dal er nog meer dart eens zoo veel zullen
volgen. Hunne plaats van bestemming was eerst
Matlisonville, aan de overzijde van het meer doch
daar de ballingen er geene vervuet middelen konden
verkrijgen om Intone reis desverkiezende verder voort
Ie zetten hebben de hier gevestigde overheden der
Unie toegestaan dat zij zich in de eerste plaats naar
Passagoulo en niet naar Matlisonville zouden hege
ven. Te Passagoulo worden de ballingen op kosten
van de regering tier confederatie in tic herbergen
gehuisvesten zij kunnen er zonder moeite gelegen
heid vinden om zich naar Mobile te laten brengen.
Gelijk Ic voorzien was, is hel getal dergene»,
die uit vrees voor de uitbanning teruggekomen zijn
van hun besluit om den eed van trouw aan het
guuverncment der Unie Ie weigeren, zeer gering
geweesten opmerkelijk is de geestkracht waarmede
vooral de vrouwen, jonge en oude, geweigerd
hebben zich aan tic eedsaflegging te onderwerpen.
Zij vertrekken alien met ntoed en geestdrift en
hel is aandoenlijk Ie zien, hoe die vrouwen, gewend
om door talrijke slaven Ie worden bediend, scheep
gaan zonder dienstboden en zelve hare kinderen
op tien arm dragen.
Men dacht dat vele lieden zich aan den legen
de «geregistieerde vijanden" genomen maatregel
zouden trachten Ie onttrekken, door zich in zekere
gevallen onder de bescherming van een of ander
buitenlandse!) consulaat te stellen. Doch bijkans
allen hebben daarin ccne lafhartigheid gezien en
hebben verkozen getrouw aan hunne zaak Ie blijven
met prijsgevitig van hun vermogen, woning en huis
raad, hetwelk alles terstond ua hun vertrek duor
dc overheden der Unie in bezit js genomen
De bewegingen der Russische troepen en de stren
gere maatregelen, die genomen zijn, bewijzen dal
tic Polen nog lang niet den moed hebben verloren
en tien Russen nog veel te doen geven. Alleen in
de afgcloopen week zijn weder drie regementen in
fanterie en zes eskadrons kavallerie van Petersburg
naar Polen vertrokken, en bijna driemaal zooveel
troepen als naar Polen gezonden werden, zijn in
liiciizelfden lijd uit afgelegen gouvernementen naar
Petersburg opgerukt. Kr moeten thans bijna 150,000
mail in Polen slaan, zelfs wanneer men er de ver
liezen afrekent. In Koerland en over het algemeen
in de Oostzee-provinciën zijn langs de kusten aan
zienlijke massa's troepen geconcentreerd, om eventuele
pogingen tul landing terstond te kunnen verhinderen.
In dit opzigt zijn ook vooral de Finschc kusten ruim
bedacht.
Meppel, 25 Junij. Gisteren namiddag gebeurde
hier een ongeluk, dat duor zeer betreurenswaardige
bijzonderheden vergezeld ging. Onderscheidene per
sonen in de nabijheid van hel Mcppelcr diep bij deze
gemeente ziclt bevindende, hoorden angslgescltrei en
kwamen op dat geroep af. Er lag een kind in het
waler, dat gelukkig gered werd. Doch de vader, ilie
zich hij deze gelegenheid Ie water begeven had, werd,
wel ligt door de blijdschap over de redding van
het kind, waarmede elk zich bezig hield en dal
spoedig hel bewustzijn herkreeg, geheel vergeten,
lol iemand naar hem vroeg. Maar het was helaas!
reeds Ie laai; de ongelukkige was gezonken en ge
storven als een slagtoffer zijner vaderliefde.
Eeltige Ier plaatse aanwezige schippers vonden wel
dra zijn lijk, dal, naar wij vernemen, gisteren avond
naar Moogeveen vervoerd werd, waar het gezin woonde.
De man laat eenc hoogst bedroefde weduwe met
drie jonge kinderen na.
Naaldwijk 26 Junij. Het aardappclschcpcit
is hier op liet drukst aart den gang, op sommige
dagen worden er 3 a 4000 manden gescheept, incest
voor Engeland, voor het overige voor Amsterdam,
Rotterdam en tien Haag. De gemaakte prijzen vol
doen de landbouwers; ook het beschot is ruim en
dc kwaliteit wordt nog al wel bevonden De hooge
prijzen der aardappelen voeren ook den prijs der
lauden op te 's Gravesande wcrtl land verkocht
tegen f 1G00 per bunder, en dan nog wel van min
goede kwaliteit.
's llertogenbosch 25 Junij. In den laten
avond van gisteren werd er hij de pulicie alhier
aangifte gedaan dal een persoon voorgevende Ie
zijn baron van Rijckevorsel, hij onderscheidene goud
smeden vier gouden horologie kettingen had gehaald
en wijders dal men dien persoon in dc nabijheid de
zer stad had gezien. Dadelijk begaven de commissaris
van policie en tic brigadier der marechaussee Manns
zich ter opsporing van den opliglcr naar Hedcl.
Daar komende vernam men dat de soi diant baron
een rijtuig had gehuurd om zich naar Hommel Ie
begeven. Genoemde brigadier plaatste ziclt in de
juist passerenden poslkar, van bier op Utrecht out
den opligler verder te achtervolgen. Halfweg Iletlel
en Bommel ontmoette hij het rijtuig van het veer
huis, huiswaarts keerende. De brigadier trachtende
nadere inlichtingen van den voerman Ie bekomen,
doet zich in het rijtuig opnemen, ziel een passagier
in hetzelve gezeten en verneemt uil diens inotid
dat hij is nbaron van Rijckevorsel." Aangezien tlie
passagier meer overeenkomst had met het signale
ment van den opligler, dan met dal van den hier
algemeen bekenden baron, verklaart dc brigadier
den opligler dal hij Item arresteerde, tot niet ge
ringe verontwaardiging van den delinquent, die zijne
rol nog wat langer dacht Ic spelen. Respeurcuile
dal er met den brigadier geen gekschcercn was,
bekende hij zijn misdrijf. Hij was juist een der
opgeligte kettingen te Bommel gaan verkonpeu en
keerde nu herwaarts terug om op nieuw kermis Ie
gaan hondenhij was nug in hel bezit van een
gunden ketting. De opligler C genaamd, is onder
officier geweest bij de infanterie en kortelings door
zijoe familie van dc dienst vrijgekocht.
Zierikzee 29 Junij. In dc zitting van de
Twcede Kamer der Slalen-Gctieraal is den 25,1!°
Junij na een dtiedaags debat met 54 legen 15
stemmen aangenomen hel wcls ontwerp lol goed
keuring van eenige artikelen der concessie, verleend
lot het aanleggen en exploiteren van een spoorweg
van Samarang over Soerakarta naar Djokjokarla.
De Heer van Kerkwijk heeft bij die gelegenheid
onderstaande redevoering uitgesproken.
Dc Tweede Kamer heeft vervolgeus ua hevige
discussien, die vooral gerigt waren legen den Mi
nister van Buitenlaiidschc Zaken tnel 36 legen 50
stemmen aangenomen hel wets ontwerp regelende
de walcraftappiugeu van dc Maasdaarna heeft de
Kamer der Iractaleti behandeld, gesloten met Relgic
over den afkoop der Scheldetul en over den handel,
henevens eenige andere aanhangende wets ontwerpen.
liet laat zich verwachten, dat dc werkzaamheden
van tlaag zullen afluopen waarna de Kamer lol
nadere hijecoroeping zal uiteengaan.
Redevoering,
van den Heer J. J. van Kerkwijkuitgesproken
den 24,le° Junij.
Ik heb slechts een enkel oogenblik het woord gevraagd
oin le voorkomen, dat uit het stuk van den heer Stieltjes
bezwaren tegen de tegenwoordige rigling worden aan
gevoerd. Volgens mijne wijze van zien, heeft de heer
Stieltjes de tegenwoordige rigling van de hoofdlijn in zijn
stuk bijna niet behandeld. In het stuk n°. 11. bladzz.
11 en 12, geheim, spreekt hij vooral van den zijtak die
door het dal van de Toenlung zou gemaakt worden,
maar niet van de rigling die, volgens dc kaart, zou gevolgd
worden. Op de kaart is met eenc getrokken lijn aan
geduid de rigling die men thans voornemens is le volgen,
cn men ziel dat zulks is door het dal van den Kalie
Sintjojo en niet door het dal vaa de Tocntang.
De stukken, die men heeft aangehaald, zijn gedateerd
8 Januarij 1862. In het stuk n°. 12 wordt op bladz. 3
voor het eerst van de rigling door het dal van «len Kalie
Sintjojo gesproken dit stuk is gedateerd 6 November
1862; bel schijnt, dat deze rigling dus eerst is opgenomen
na het uitbrengen van bet verslag n°. 11 uit u°. 12
blijkt, dat, vóór er sprake was van de rigling thans door
deze Regering voor den zijtak voorgesteld, deze rigling is
opgenomen door de commissie voor de vervoermiddelen,
waarvan de heer Stieltjes lid is. Ik geloof dus, dat wat
men heeft aangevoerd, op hel gezag van den heer Stieltjes,
legen de tegenwoordige lijn, niet geheel juist is.
Up de kaart zijn de waterpassingen die men gemaakt
heeft, met cijfers aangeduid. Daaruit blijkt, dat ook het
geen de geachte afgevaardigde uit Zwol gezegd heeft, dat
de zijtak eene geheel nieuwe zaak zoude wezen, minder
juist is, want de heer Stieltjes, niet de commissie voor
de vervoermiddelen, heeft die lijn reeds opgenomen hij
die opneming hebben zij den karreweg gevolgd, die over
de heuvelen loopt. De karreweg, waarvan in stuk 13
sprake is, is vrij goed. Ecu ooggetuige heeft mij verhaald,
dat die weg door een zandachtig terrein loopt. Ik wil
evenwel niet tegenspreken dat, als men de opneming van
den heer Stieltjes nagaat, men tot het besluit koint dat
in dien weg ook groote hellingen zijn. üc geheele weg
van de Toentangbrug lot Teinpocran is ongeveer 17 kilome
ters lang, en wanneer ik goed heb nagerekend, wat op
dc kaart staat, dan krijgt men voor den zijtak:
2400 cl lengte met eene helling van 1 op 89;
2000 s 1 250;
1600 1 18;
600 1 40;
2400 1 35;
2400 >1 13'/s;
2400 1 33'/j
1200 I 14;
2500 j) 1 51.
Drie hellingen zijn zeer bezwarend, die van 1 op 18,
1 op 13 en 1 op 14. Als men in aanmerking neemt
dat het terrein zandachtig is dal er waterpassingen
geschied zijn boven over de heuvelen dan zal men
door niet over maar rondom de heuvelen te gaan en
door eenige ingravingen, die hellingen zeer kunnen ver
minderen.
Men is ook op de kosten teruggekomert. Door den
afgevaardigde uit Stcenwijk is aangevoerd, dat de Rliiju-
spoorweg koslte ƒ91,000 per kilometer, de Hollandsche
spoorweg ƒ125,000. In de eerste plaats ntoet ik op
merken, dat die wegen vóór vele jaren zijn aangelegd
dat de wetenschap is vooruitgegaan en men dus gerust
mag aannemen dat de aanleg onder overigens dezelfde
omstandigheden thans goedkuoper zou zijn. Maar er
komt bij, dal met den aanleg van den Rhijnspoorweg,
ik wil niet zeggen knoeijcrijen hebben plaats gehad
maar toch handelingen, «lie er zeer naar zweemen voorts
dat men ter wille van het defensiewezen ingravingen heeft
moeten maken, die zeer veel geld hebben gekost. Wat
den Hollandscheu spoorweg betreft, bij den aanleg «laarvan
bestond er nog geen goede onteigeningswet, van daar dat
toen voor de onteigening zooveel duizenden betaald zijn,
als er nu welligl honderden zouden noodig zijn. Ik
laat nu nog geheel daar, «lat hier hel terrein voor den
aanleg van dezen spoorweg zeer slecht was. Men ver-
gele ook niet, dat in dien tijd de rails somtijds kosten
18 cents per pond, en nu zeven centwanneer men nu
berekent, dal de rails ongeveer 35 pond wegen, en dat
men ze overal dubbel noodig heeft, dan maakt dit reeds
een verschil van 7700 per strekkende mijl. Voeg er
hij, dat de onteigeiiiiigskosleii in Iinlie bijna niets bedragen,
dan heeft men kans, «lal werkelijk de kosten niet te laag
zijn geraamd. Trouwens «Ie h«*er Maarschalk zegt ook
zelf, «lat de kosten voor een gemakkelijk terrein ƒ56.000,
voor een redelijk bergterrein ƒ68,000 en voor een inoeijelijk
terein ƒ80 000 per mijl bedragen, welke, berekening be
vestigd wordt dóór 'den directeur der burgerlijke openbare
werken op Java. De raming «Ier kosten is «lus niet on
mogelijk, hoewel ik het geheel met «len afgevaardigde uit
Stcenwijk eens ben, dat zij zeer laag is en gaarne erken,
dal ik, voor mij, ze hooger zou hebben geraamd. Ou-
mogclijk is ze, zoo als ik zeg, evenwel niet. Tol voorbeeld
haal ik aan, dat de weg van Berlijn naar Au ha-li kost
ƒ76,000; «lie van Lier naar Turnhout 55 000; van Keu
len naar Crefehl 65,000 le chemin du Chimay 50.700
de Neder-Silezische baan ƒ61.000 per mijl. Ik lucht wel
niet veel aan cijfers, maar ik meende dit tocli te moeien
aanvoeren tegen «le redeneringen, die mei» op «le bereke
ningen van «Ie heereu Poolman c. s. heeft gebouwd.
Z. M. heeft benoemd lot on(«. Ic Sl. Maar
tensdijk c. a de lieer D. Toe Water, thans le
't Zandt.
Zierikzee, 25 Junij. Heden morgen viel Ic
Oldettzaal een arbeider, werkzaam aan de aardenhaan
van tien spoorweg Almelo Salzhergeti, hij zijn werk
dooil rteiler. Dit plotselinge overlijden wordt toe
geschreven aan hel zware werken in dc drukkende
hitte. Ook zijn gisteren en lieden ecu 20lal arbei
ders aldaar ziek geworden, eveneens ten gevolge van
hel warme weder.
G E M E X GIE I5MUGIE V.
Na afloop van een vergelijkend onderzoek le X. lusschen
vier personen, had slechts één van de zeven keurmeesters
verstand genoeg om den bckwaamslen en geschikLstcn
daaruit le kiezen terwijl de andere zes, eensdeels op
voorlichting van oenen onkundige examineer-meester, en
anderdeels «loor «le kuiperijen van een verloopen ambachts
man zich drie aan drie elk voor eencn minderen caiidnlaat
partij stelden, tut «lal na heelen strijd een der drie man
schappen eindelijk zijn doel bereikte. Zoo maakt men
dus de heilrijkste wetsbepaling krachteloos Drie
Bathschc slro«>plikkers zijn op eenc telegraaf-hoot gestuurd,
daar men dacht dal die boot stroop geladen had, en dat
er dus ook wel wat zoude uilloopcii maar men zeidc
niet zoo als het was, en er viel dus niets le likken,
zoodal zij zonder stroop hij hun baas terug zijn gekomen,
Eene boerin onder Schuddeheors wordt verzocht, zoo
veel onwaarheden van een ander niet te verspreiden, maar
wal minder water in hare melk le doen en bare boter
wat beier de wigt te geven. Eene deerne le Zaam<>lag
wordt aangeraden, geen twee jongens aan de baud te
nemen, daar zij zich anders zal moeten behelpen met
een van slroo, zoo als onlangs gebleken is. Te ^aam-
slag mag men op de aanstaande kermis wel zingen;
(ijoet is dc rust in onzen kring,
^ls wraakzucht heeft zijn doel bereikt:
^cli!,. 'tis een onvergeeflijk ding!
3-»ar. boe men ook de zaak bekijkt,
Winds lang was 'tonrust in ons midden;
Pang streefde men naar iemands val.
^an hem, die vroom schijnt bij zijn bidden,
fteeft men dus de eer van T gansch geval!
De keruiis-zangers welke de kermis te Z. willen be
zoeken, worden herigt, dat zij ziel* moeten aanmelden
bij den muzijkmeesler en daar hunne producten voorzin
gen, waar de man dan ovcrschooue polporie van maakt
voor het muzijkgezelschapmaar het schoonste van alles
is, dat de schoolkinderen dc stukkeu veel schooner uit
voeren zonder instrumenten, dan het gezelschap met in
strumenten. Te Ouddorp is «le kermis dit jaar weder
hartelijk gevierd, cn deed men aan de dagen gedenken
van Rotgans, die zeide:
De kermis-vedel zweeg,
De danser vloog naar huiten,
De meid greep naar den knecht,
Maar kou zijn loop niet sluiten.
Men vocht hij Keesje Speê,
Als dol en onvervaart;
De zoon van de ijzeren Keu,
Met Paulus zonder baard;
In 't kort, het volk was «lol,
Geen order zonder wet,
T»t dal de nachtuil riep
»Gaat dronken naar uw bed!"
Op eene stoomboot is men zoo mensclilievend gewor
den, dat men een kermisgast, «lic op dc kermiste D
al zijn [geld .had verleerd, le Zuidaan wal heeft
gezet, omdat hij de vracht niet betalen kon, hoewel het
geld te Rotterdam onmiddelijk beschikbaar was.