ECHT Bag. Su 0s'Il;ituii I kan Bezuinigd worden. I8J1 is» gen. jaren weduwe Braheruud 3 1 68 jaren wei) I: W- Sin* ,J icrgeveroud rt J H. Trompt, n P. Sehulinclc. choenmakers en Merlie. j< i n in staat \aa i Heer JAN g, itecle, zullen do» j MERINS, Notaris, °P l'jd, prescn- MEN ABONNEERT ZICH /n Nederland, bij den Uitgever Bij alle Boekhandelaren er» Postdirecteuren. In Noord-Amerika, bij J. QUINTUS, te Albany, ea bij G. de REGT, te Cleveland Staat Ohio, ABONNEMENTS-PRUS t voor beide uitgaven. Voor 3 maanden. ,30. Franco per post in Nederland - 1,30. Voor Noord-Amerika. Franco New-York. VERSCHIJNT Op Maandag en Donderdag, ADVERTENTIES 10 Cent voor eiken regel. Zegelregt voor iedere plaatsing 33 cents. De inzending der Adverteuliën. kan geschieden tot Maandag eu Woensdag, voormiddag 11 ure. Dollars 1,10, BUREAU; Ziciiktee, Hoek van de Schuitbaven, Lett-. B, No. 94. Brieven eu Ingezonden stukken franco. Kar, Tuigen, Gebitten, on- schoven ongeJ „r dito Paarden. ^ns 'l»er vee' en er ^an vec' vvorc^en znn u bezuinigd; maar dit geldt veel meer nog onze ke rs u scnovea )0[,jén of, om meer bepaaldelijk te spreken onze 2 Boeren- Oost-Indische Bezittingen. %9 en vordc[:f'Bp'e heerlijke en door de natuur zoo gezegende r aj eilandendoor den milder» zon der tropische ge- westen beschenen werden door onze voorvaderen Ihouten, kleim|veroverd en met het bloed der Nederlandsche dap- en al hetgeen péren betaald. Aanvankelijk onder het beheer staande van °er.e maatschappij de zoogenaamde Oost-Indi sche Compagnie, welke alleen op het oog had om 9 ure des voor- zjchzelve te verrijken meer althans dan om het Va gemerkt o,1 derland van de veroveringen van Jan Pietersz. Koens, Haamstede en an(^ere helden partij te doen trekken zijn die bezittingen bij de vorming van hot koningrijk der ors, moet (^i Nederlanden in 1815, onder het opperbestuur ge worden gestelij komen van Willen» I, roemwaardiger gedachtenis, die er voor zichzelf de allereerste vruchten van n der LEK dsj meende te moeten plukken. Bekend is heten zijnen principaal,, wordt het dagelijks nog meerhoe die man met de des voormiddag Neder landsche Oost-Indische Bezittingen te werk ging. Behandelde die financier zijne ministers alsof Zierikzee, pu-j jjet z[jne kleikon waren, hij scheen Java, Sumatra •en de daarbij gelegen eilanden Nederland behoo- Is es taande In TfMe a's pen hem toebehoorend particulier bui tengoed aan te merken. Hij, Willem I, plukte van Java water van te plukken viel. Onbescheiden maar eerlijke ambte naren hebben zich wel eens uitgelaten dat de kos ten die er vroeger voorliet beheer, de administratie en de zekerheid van Nt-êrlands indie werden uit getrokken en die door de goedhartige belasting schuldigen in het Moederland werden betaald zoo veel niet bedroegen als de eerste Oranje-koning, die Nederland regeerde, van die Bezittingen om ons maar zoo eens plat uit te drukkenin zijn eigen zak stak. Om dit te kunnen doen was hij echter zijn hoofd beambte, de dusgenoemde gouverneur-generaal van Neèriandsch Indie noodig en eenigzins ookde op dezen volgende en andere huogu ambtenaren 4 hl staat om te zien en te beobrdeelen hoe er inet nezendoor de aangeiegenheden der Overzeesche Bezittingen, jden van meerfa wcr(j te werk gegaan. Ljgt te begrijpen valt het j/wlLricrTlw daf die 'ieden, tol loon voor hunne stilzwijqend- «eriugaan eeiil» eid °p" aanzienlijk tractement moesten genieten, nstaande alle pol "e" wee' hoe ruim bezoldigd, over 't algemeen, nid niet kon gent-j de Engelsche staats-gcëmploijeercien zijn welnu e middelen tem- reeds het eerste jaar nadat onze, ten gevolge der toevlugt tot de; groote Fransche omwenteling in 't bezit der En- ierzetver iracit gelschen geraakte Overzeesche Bezittingen, onder ,e" 11 J 'l opperbestuur- van Willem I kw i Kozijnen, hout. leeft de eer Ie gen heeftie SIzliKIf VAX enoodigt is; be- 3tad- en Landgt civile bedicninj PHAFF, andere in gevallen: amen hadden klier enandeie Je Nederlandsche hoofdambtenaren, al hunne in komsten te zamen gerekend een veel grooter c PltlJZEN van '"clement dan de Engelschen liet er in 't begin deter eeuwooit genoten. ,79 ƒ15.30 ƒ23,bi Goedhartige Nederlander gij die soms zelfs bij 19 - 19,90- 23,91 het lezen van een artikeltje over het doorbrengen te bekomen l>)| der nalatenschap van Willem 1 en over 't gedrag dTr u" toS Pr'"S.eS Marianne waarvan «e u nog slechts zoo weinig, maar naar waarheid, in deze niet in do strengste kleuren geschilderd mededeelden, S'j die, zeggen wij, hij zulk eene lectuur soms ïdt zich een de handen ineenslaat over onze stoutheid die gij met met ons deelt, wilt ge nu eens weten wat, len gevolge grootendecls van die manoeuvre van Willem I, die Overzeesche Bezittingen welke met cnhvirtrn en lllu(?d on7er voorvaderen zijn betaald aan (schriften beheer kosten? Wilt gij weten hoe groot de an de Gerelor- uitgaven zijn, die er jaarlijks ten laste van de ou(], Adres; Oost komen? ln NIEUWEN- l P,° hegrooting der uitgaven hier t'e lande, wij I J Tl i.„ l"1™011 u dit in een vorig n.° doen kennen be land 1 holen. Mhaagt, ook nog volgens het laatste ontwerp bijna millioen guldens, en van die zeventig ANP. dsLPOZE. ""'hoen gaan af zus en dertig millioen tot rente- 'tig der schuld, waarin hoofdzakelijk de Eerste 244Hollowafh Nederlandsche Oranje-koning, de geliefde Willem 1 het arme Vaderland dompelde, zoodat voor de eigenlijke behoeften niet meer dan vier en dertig millioen zijn gerekend, natuurlijk nog altijd veel te veel voor een landje als het onze. Maar de behoeften voor Neèriandsch Indie, zoo danig als die nog nu worden berekend zijn circa tachtig millioen guldens I Vergelijk, goedaardige Nederlander, dit cijfer bij de weinige millioenen, welke die Nederland— sche Bezittingen nu en dan aan de nationale schat kist renderen. Begrijp het, medeburger van een land waar fatsoenlijke burgers en nijvere handwerkslieden zijn uitgeplunderd, uitgemergeld, en waar eenige be- voorregte lediggangers schatten op schatten hebben gestapeld, begrijp het, gemakkelijk, zeer gemak kelijk zelfs konden de uitgaven voor onze Over zeesche Bezittingen op de helftop veertig milli oenen worden gebragt, zonder dat de dienstnoch de veiligheid daarbij eenig gevaar leed. Laten we u nu verhalen welke som de hoogste beambten in Neèrlands Indie jaarlijks tot tractement hebben. Buiten en behalve zijne emolumenten trekt de gouverneur-generaal elke twaalf maanden niet minder dan tweemaal honderd duizend gulden. Behalve zijne emolumenten zeggen wij. En die bedragen meestal nog iets meer. Vooral dan is zulks het geval als er veel geschenken van de Indische vorsten volgens daar bestaand gebruik worden ontvangen. Overeenkomstig zijne instruc tion is de gouverneur-generaal verpligt de waarde dier geschenken ten profijte der'algemeetie inkom sten te storten, maar hoe dit gaat, zal men be seffen als men overweegt, dat al die presenten der Indische vorsten, meestal uit edelgesteenten, goud en dergelijke kleinodiën bestaande, worden ge taxeerd door subalterne beambten, afhankelijk van den gouverneur-generaal, die, gelijk bekend is, een despotisch gezag voert, en die dus met één blik kan te kennen geven wat, ook in zulke zaken ziju wil en zijne begeerte is. De heer gouverneur-generaal heeft onder zich vier Raden van Indië. Die mannen trekken jaar lijks ieder zes en dertig duizend guldenook al behalve de emolumenten. Zij hebben er niets anders voor te doen dan den gouverneur-generaal tusschen beiden eenigen raad te gevenwaaraan deze zich echter in 't geheel niet behoeft te storen, en die hij dan ook maarveelalpro forma inwint. De genoemde vijf beambten alzoo genieten voor zoo veel liet wettig toegekende tractement, zonder emolumenten enz. aanbelangtgezamenlijk jaarlijks niet minder dan f 314,000, dat is, circa vierde half ton gouds. Duizend huisgezinnen van nederige, eerlijke arbeiders zouden kunnen leven var, 't geen die vijf lieden alléén 's jaarlijks trekken. Maar Willem 1de grootvader van den huldigen monarch van Nederland, wilde het zoo; enwat geldt het belang van eenige eerlijke lieden wat geldt zelfs het belang van de geheele tegenwoordige Nederlandsche Natie tegenover een Oranje-wil Ongelukken op den Zuid-Mollandsclien IJzeren Spoorweg. Een braaf jongman de Goede genaamd con ducteur aan het Zuid-Hollandsche Spoor, heeft het getal slagtofTers van genoemden weg, in de vorige week met één vermeerderd. Hij is tusschen Haarlem en Halfweg omgekomen, zoo als tul nog toe de .meesten op den Zuid-Hollaridschen Spoorweg het leven verloren, dat is, door de te naanwe ruimte welke er tusschen de rails en de hekken en excen trieken bestaat, De kleine spatie, daartusschen Mcu zegt dat de nu leruglreereiide gouv.-generaal Itochusscn die in de Indiëu eeu leven heelt geleid waar dig om btj de Duizend en Een Naclit, Arabische ver tellingen, nog eeuige nachten te voegen, vroeger, toen hij nog als bediende in een slokvischwiukcl stond, jaar lijks precies, behalve de kosteen titnduizendste gedeelte van dat tractement had. gelaten, is oorzaak, dat de conducteurs, die niet juist hunnen tijd en de regte plaatsen weten waar te nemen bij het overgaan van het cene rijtuig iu het andere tegen die hekken of stengen stooten daartegen half verpletten, voorts onder den trein raken en verbrijzeld worden. Als men daarbij in aanmerking neemt, dat het overklimmen van het eene rijtuig in het andere dikwijls een paarsecon- den kan worden vertraagd, 't zij door wind, duisternis, sneeuwjagt, 't zij door oogenblikkelijke dommeliglieid of slaperigheid des conducteurs, en dat die paar seconden soms voldoende kunnen wezen om den man in de eeuwigheid te zenden dan zal men gereedelijk gelooven dat het leven der conducteurs op den Zuid-Hollandschen spoorweg schier onafgebroken in gevaar is. Eu neemt men daarbij in overweging hoe veel ongelukkigen op die wijze reeds een rampzaligen dood vonden, dan moet men onwillekeurig vragen of de directie van die onderneming zóó weinig eerbied en zorg voor het leven van een menscli heeft, dat zij nu en dan liever op zulk eene schrikkelijke wijze een harer geëmployeerden verliestdan de oorzaak van dat onophoudelijk gevaar wegneemt. Indien al die gevaarlijke plaatsen van den spoorweg slechts een half el werden verbreed en de hekken, palen en wat dies meer zij even zooveel achter uit werden gestelddan was anders de zaak in eens verholpen en behoefden de conducteurs niet steeds meer te vreezen te een of ander tijd hun dood te vinden in de uitoefening van hun middel van bestaan. Deskundigen verzekeren dat de be doelde verbreeding en verplaatsing, der Maatschap pij niet meer dan op een paar duizend gulden zoude komeneene som die ieder weldenkende dunkt ons, weinig tellen moet, als hij daarmede het stoffelijk aanzijn van zijnen medemensch kan behoeden en behouden. De straksgenoemde de Goede was niet gehuwd, maar hij had een oude vader en eene grijze moeder, waaraan hij zijn inkomen schonk. Wat die be klagenswaardige lieden bij het verlies huns edel- moedigen zoons lijdenzal men begrijpen als men weet, dat hij hun voornaamste, zoo niet eenigste steun was. Drie of vier dagen voor hem het ontzettend ongeluk tsof, dat hem in de lente zijns levens ten grave sleepte, had hij zijne ouders van Haarlem waar ze woondennaar Amsterdam gebragtten einde daar 's nachts ten hunnen huize te kunnen doorbrengenen alzoo ook voor hen te besparenwat hij vroeger voor kost en logies te dier stede aan vreemdelingen betalen moest. De ongelukkige leefde niet meer toen men hem vond, zooals dit door de voornaamste en fatsoeu- lijke Bladen werd berigt. Hij was onbewegelijk en zonder ademtogt. Hoe kon het ook anders! De ettelijke centenaren zware rijtuigen waren hem niet alleen dwars over buik en borst, maar ook schuins over zijn hoofd gegaan. Zijn lijk is eerst naar Haarlem gebragtdoch daar de bedroefde ouders hun zoon hoe verminkt dan ooknog eens be geerde te zien ei) hem uit hun huis naar de laat ste rustplaats wilden hebben gedragenzoo werd het lijk vervolgens weder naar Amsterdam gebragt. Zulks gebeurde langs denzelfde wegdie hem zoo noodlottig was geweest. Het is ligt te bevatten hoe akelig de conducteurs bij dal vervoer van een dood ligchaam, dat twee dagen vroeger nog hun gezonde, opgeruimde en vriendelijke kameraad was, te moede waren. Hopen wij, dat de directie der Znid-Holland- schc spoorweg-maatschappij dit nieuwe ongeluk als eene laatste les beschouwe, en dat zij tot de liier- voren aangewezen verbeteringen overga. Mogt er alnog niets van dien aard worden gedaandan hopen wij dat de regering zich met deze gewig- tige aangelegenheid bemoeijen zal. Nadat wij het vorenstaande hadden geschreven is ons nog het navolgende medegedeeld: Wapneer de op den Znid-Hollanrischen spoorweg bestaande naauwten moeten verwijd worden, ook voor zoo veel de hekken of leuningen der bruggen aanbe langt dan zal er een som van dertig a veertig duizend gulden benoodigd zijn, doch het is niet daar waar die verbetering, immers nu reeds wordt verlangdzijnde er ook hij die bruggen nog geen enkel conducteur omgekomenmisschien wel door dien deze bruggen allen op plaatsen zijn gelegen, waar hij niet noodig heeft van het eene rijtuig in het andere over te loopcn en hij zich daarenbo ven voor dezelve meer in acht neemt dan voor de afzonderlijk staande hekken en palenwaarvan eenigen op een genoegzameri afstand van de rails zijn verwijderd om hem builen de rijtuigen gaan de, ongehinderd doorgang te verleenen en anderen weder een legeringen afstand daarvoor bezitten. Bloot die hekken en palen wensclit men op een gelijkvormigen en voldoenden afstand van de sporen te zien verplaatst, en die verplaatsing kan niet meer kosten dan een paar duizend gulden. Als eene der oorzakenwaardoor de conducteurs soms te laat en niet op de behoorlijke, veilige plaatsen van het eene rijtuig in het andere kunnen overgaan noemt men ook de traagheid waarmede enkele passagiers hunne biljetten ter inzage aan die lieden overreiken, hetwelk, bij volle rijtuigen, zeer gemakkelijk een buitengewoon oponthoud van meer dan eene minuut kan te weeg brengen, oponthoud dat zijlieden echter, bij veel drukte, niet altijd bespeureu. De Goede, die den 8 dezer ter aarde is besteld, was de vijfde conducteur, welke op die wijze op den Zuid-Hollandschen spoorweg den dood vond terwijl er meer anderen, ook alléén ten gevolge van de onregelmatigheid in den afstandwaarop die hekken en excentriek-palen zijn geplaatst, in levensgevaar verkeerenwaarvan er één, als door een onbegrijpelijk wonderwerk, werd gered. Wij herhalen hier ten slotte den wensch dat de directie der Zuid-Hollandsche ijzeren spoor wegmaatschappij spoedig en zonder eenig verwijl (vooral ook omdat het barre saizoen voor de deur staat) maatregelen berame en middelen in het werk stelle, welke aan dien stand van zaken in het kortst tijdsbestek een einde kunnen maken. St. Maartensdijk, 8 November. De dag van gistereu was voor deze gemeente een regt levendige dag. Het voltrokken huwelijk tusschen den VVel-Ed. HeerC. J. van Noorden, Stads-ontvangcr te Tholen, en Mejufvrouw E. W. van der Burcht van Lichtenberg!» gaf er aanlei ding toe. Tot dat einde hadden zich negen jongelingen en even zooveel jonge dochters 14 avonden vereeuigd, ten einde alle pogingen aan te wenden, otn het eerwaardige paar allen lof en alle hulde toe le brengen. De plaats hunner vereeuiging hiertoe was eene der zalen van het gemeenlc-huis "daartoe welwillend afge staan door het Edel Achthaai' Gemeentebestuur. •Het vervaardigen Van drie bijzonder* hechte en schoonc eerepoorten, met louter palm bcgróend en met natuur-en kuust-bloetneu versierd, benevens nog de op dezelfde wijze opgetooide stoelen voor het waardige paar, was het voor naamste werk hunner handen. Deze pooi ten pr ijkten van binnen met eerlijke kroonen. Eene derzelve had lot opschrift, Hulde aan hel Huwe- lijkeu stelde de zon voor, opkomende in hare volle schoon heid; eene tweede eene fraai geschilderde uur werkplaat, welks wijzers half elf ure aanwezen, de juiste lijd, waar in het huwelijk voltrokken werd. Bruid en bruidegom werden iu eene trouwkoets voor de plaatsen der plegtige burgerlijke- eu kerkelijke huwelijks inrigtingerv geleid. Achter haar had men de familie ea de jongeliugeu eu meisjes, de jong.dingen met vlaggen eu de meisjes alle iu witte voorschoten en meigroene bogen iu de handen, waarmede de familie overdekt werd, en zoo doorreed men de begroende en de met bloemen be strooide paden, die naar de bedoelde plaatsen heenleiden. Na het einde der plegligheden werden tie opluisters van het feest hartelijk dank gezegd voor hunne blijken 1 van innige toegenegenheid en allerliefst, eu allergulst, tot laat ïd den nacht op onderscheidene geregten onthaald. Ecu uitgeleide van het paar, dat des middags naar Tholen vertrok, was voorafgegaan, en eeu vriendelijk afscheiden hartelijk Sa/ut van beider zijtien. En zoo eindigde deze dag in de hoogste vreugde en den zaligsten vrede. Lang, zeer lang zal ook hij niet alleen iu aandenken

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1850 | | pagina 1