mr
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE.
Tweede Editie.
Kan de Nieuwsbode weg?
N ie w ws tij d i n ge ;i
M. 238.
Tweede Jaargang,
1846.
MAANDAG
-^ïs&k Jti'i/L Vh'j a l\kpi
13 JULIJ.
Dl-ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE vorih uilsetjevcn op I
eu Donderdag bij P. df. Luoze eji is vei krikhaar
Maand
liij alle Boekhandelaren en Postdirecfenren in dit rijk.
prijs is vo ir driemaanden vaar elke FDl'^fF af zona
binnen de Stad,ƒ0,00 en f 0,60 franco door hel gelieele
'-P j
lerl/jk, I
«Kijk.
3,
De prijs der Advertentie» is Tien Cents de regel, behalve
o Cents zegelregt voor elke plaatsing; dezelve kunnen in
gezonden worden lot Maand, eu Wuetisd. middag i'2 ure; na welk
liet eerst uil komend K°. niet meer w or-
Br leven Franca.
i tijdstip zij voor
den aangenomen.
(Vervolg van n.° 252, 22 Jnnij.)
Voor dat wij van de gevolgen spreken als
de Nieuwsbode weg was, moeten wij eerst
iets ter opheldering zeggen omtrent de schrij
vers van deuzelven. Het is geen enkel per
soon die dat alles schrijft, zoo als sommigen
schijnen te meenen. die dan eens deze dan
weder een ander daarmede beschuldigen, die
zich soms zelfs verheelden, dat die daarmede be
schuldigde personen, gezelschappen vereeni-
gingen, of zamenscholingen zullen opzoeken 0111
daar af Ie kijken wat er gebeurt, en zoo
slof te krijgen vcor den Bode; neen waar
lijk dit is niet noodig! waarom niet, vraagt
de nieuwsgierige lezer, hoe komt de Bode
dan aan al die.nieuwtjes? en ons antwoord
is: door den publiekcn geest
Ja de publieke geest is het die den Bode
in stand houdt, niet alleen door de voor
beeldig veel abonnementen, iriaar ook door
hel leveren van slof. Die geest is zoodanig
dat er in bijna geen gezelschap of zameu-
scholing iets bijzonders gebeuren kan, of het
wordt door een of meer leden van dat zelfde
gezelschap schriftelijk aan den uitgever mede
gedeeld. met verzoek het te plaatsen, hetzij
geheel of bij uittreksel. Die geest is zoo
danig dat soms van de zijde van personen,
waarvan men het volstrekt niet verwachten
zou, beredeneerde stukken worden ingezonden,
en deze zijn znoals elk ziet meestal in libe
ralen zin opgesteld. Het regent soms letter
lijk bij den uilgever, bijdragen voorden Bode,
waarvan doorgaans slechts voor een tiende
gedeelte wordt gebruik gemaakt, daar negen
tiende ol Ie taai en te lang of wel al te
krachtig zijn, eu dus niet kunnen geplaatst
worden.
Immers reeds meermalen heeft den uitgever
de mededecling gegeven, dat, zoo hij al dat
hekelachtige plaatste, dat hij dikwijls ontvangt
iiet nog wel cene andere geschiedenis in ons
dierbaar Zierikzee geven zou; hij verzoekt
dat de belanghebbende personen (die wij niet
zullen noemen, hun geweien zal bij liet lezen
dezer regelen hun wel herinneren aan hunnen
kerfstok) dit dankbaar zullen erkennenen
den Nieuwsbode niet zullen tegenwerken, uil
vrees roor erger.
Daar hebben wij nu bet punt waar wij
zijn wilden, liet slot van het vorig arlikel,
bevatte de belofte van een nader onderzoek
omtrent de gevolgen, als de Nieuwsbode weg
ware. Het bovenstaande beeft zulks dit, vertrou
wen wij, zoo duidelijk gemaakt, dal wij niemand
iets meer belioeven aan Ie raden, dan dut hij
den Nieuwsbode maar rustig zijnen gang laat
gaan, uit vrees voor erger.
De publieke geest is zoodanig, dat van liet
oogenblik af dat de Nieuwsbode ophield, de
drukpers van cene zijde die men bet minste
verwachten zou. in denzelfden geest zou weik-
zaam worden. Men behoeft immers geen boek-
verkooper te zijn, om uitgever van een dag
blad Ie worden.
Sommigen verbeelden zich welligt dut ook
zulk een latere onderneming zou kunnen on
derdrukt worden; gesteld dit ware eens
7,oo, (terwijl het evenwel in onzen lijd voor
onmogelijk moet worden gehouden dan is het
eveDwel zoo met den puhlieken geest gelegen,
dat zij zulk een beboette heeft om zich te
uilen(die menschen moeien immers bij al
deu druk bun hart luchten) dat wij. om de gevol
gen te schetsen die er uit zouden kunnen voort-
vloeijeu, eene vergelijking diode Arnhemsche
Courant onlangs ma ikle k >rlelijk zullen toe
lichten ai op ons stadje toepassen.
Deze courant dun zeide": als men dn veilig
heidskleppen toestopt' springt de stoomketel.
Zierikzee nu is de stoomketel, volk en
burgers zilleu er in, en de Noblesse zijn de ma
chinisten die er onder sic kei. De Nieuws
bode is de veiligheidsklep waardoor de over
tollige stoom, door het ui te strafte stoken
der machinisten veroorzaakt, zich ontlast. En
nu roepen wij: lieve machinisten, stookt toch
niet te straf', en laat vooral da veiligheidsklep
vrij werken, want als gij dezen met geweld
lees toptspringt oizo dierbare ketel, en gij
neet het immers teeldat bij het springen
ran stoomketelsdie machinisten het eerslaan
de beurt liggendus het meeste gevaar Lo
pen
FRANKRIJK.
Uit Portugal word geruild, dat geen zon— of feest
dag voo liij gaat zonder oiigeregelüh den. Het volk
van Santaiem was weder tot de grootste wanorde
lijkheden overgeslagen. De ovtrheid kaa hieraan
niets doen. Op de muren worden schandsclnifteii
tegen de Koningin aangeplakt, waarin o der ande
ren gezegd wordt: dat zij niet wil Wat haar volk
wenseht, dat /ij hare ministers tegen werst, enz.
De geldschaarste is ten huogsten top gedreven; het
gouvernement heeft geene middelen meer en kan
die niet meer bekomen. De toestand is allertreu
rigst. Het schijnt, dat de ministers niet weten
Welken weg in le slaan, behalve de hertog van
Palmella. die het met de opstandelingen eens schijnt
te wezen. Men zegt, dat hun doel is, de Koni.igin
te vernederen, ten einde zich te wreken voor de
gunst aan den graaf van Thomar (Cabral) bewezen.
Dit heeft de vriend van dra 1"" minister zelfver
klaard. Bij het vertrek van den postluii de
minister Laureiro zijn ontslag ingediend, met de
verklaring dat hij niet graat dos Antac, dien hij
als venader beschouwd, niet in gemeenschap han
delen kan. De ministerraad zou vergaderen om te
heslissen over de viaag, of men dit ontslag moet
aannemen, of dos Antac ontslaan. Het schijnt dat
de Koningin voor dit laatste is gestemd; het is
echter te betwijfelen of het gouvernement zich daar
toe sterk genoeg acht.
DLTTSCIIL AND.
Bern 30 Junij. Men meldt ons het navolgende
uit Zwitserland. Heden nam de constituerende raad
verscheidene gevvigtige artikelen in de nieuwe con
stitutie op. Aile Lungers zullen gelijk zijn voir
de wet eu de staat zal geene vooriegteu van plaats,
van geboorte, van personen of fami.iea eu vooral
geen adel ij ke titels erkennen. De personele vrij
heid vvorut gevvaarhoigii; niemand mag in hechte
nis genomen worden dan ia de gevallen, hij de wet
bepaald en niet inachtneming van de voorgeschre—
vine vormen. In geval iemand gevangen genomen
wordt is alle onnoodige gestrengheid vei boden
evenmin mag men tot middelen van gewei I den
tocvlugt nemen ten einde cene bekentenis af te
persen. Het rogt van verzet tegen inhechtenisne
mingen hij welke de vorm geschonden is door
de commissie van voorloopige beraadslagingen voor
geslagen, werd door d :n constituerende!) raad met
eene verzachtende wijziging aangenomen. Niemand
mag aan den gewonen regler onttrokken worden
hot htiisregt is onschendbaar. De vrijheid van me-
dedeeling door woord scli ii't en beeldende voor
stellingen is gewaarborgd. Wel bepaalt de wet de
straf op het misbruik.doch geene censuur of een
andere maatiegel mag ooit den vrijen loop der
drukpers stremmen. Eveneens is liet regt van pe
titie aangenomen.
BELG IE.
Brussel, 9 Julij. Een ontzettend ongeluk op den
nieuwen spoorweg van Parijs naar Brussel heeft de
gelieele stad in de diepste verslagenheid golnagt.
Morgen zullen wij nadere berigten omtrent dit on
geluk m.dedeelen.
De Belgische bladen zijn opgevuld met bijzoiide"-
he.ien en herhalingen van het ongelukop den spu> r-
vveg bij Anas gebeurd, en alle uit verschillende
biomien geput, deelen wij aan onze lezers iheüe: De
trein bestond uit een groot aantal rijtuigen. Acht rij
tuigen werden iu liet moeras gestort, het negende bleef
na i den rand van den afgrond wankelende staan. De
diepte van het moeras wordt op 50 voeten geschat.
Moer dan 100 personen Worstelden mimet den dood,
terwijl die. welke zich in de achterste wagens be
vonden, ter nnaiivveninod eenige sellok gevoelden.
Keeds heeft men 27 lijken uit het moeras gehaald,
terwijl het getal gewonden ruim 50 bedraagtwaar
onder /.eer velen die z.icli in levensgevaar bevinden.
Het negendebijna tevens verongelukte rijtuig be
vatte den gezant, den markies de Saldaiiha, met zijn
secretaris en bediende; liet twaalfde lijtuig inder
daad de prinses de Ligny, echtgenoot van den Bel-
gi clien gezant te Parijs, benevens hare vier kinde
ren die ecliler niet het minste leed hebben onder
vonden. Het hoofd van den honfd-coiiducteur van
den trein is letterlijk als afgesneden geworden; ter
wijl een ander conducteur verpletterd is. Te Brussel
zij i heden morgen twee jonge lieden met de dili
gence naar Parijs vertrokken; helaas', zij waren met
hun dertienen een plaizierreisje gaan doen. en keer
den slechts met hun tweeën terug 1 Zoo als wij
reeds gisteren zeiden, heeft de adjudant van den
generaal Oudinot er zijn leven hij ingeschoten. Drie
zijner ribben waren gebroken, en Irij is eenige uren
na het ongeluk onder de hevigste folteringen over
leden. De generaal zelf heeft zich met zwommen
gered. Merkwaardig is daarbij het verhaal van
den conducteur der Mcssagerics- Roy alesBourgeois,
die met den trein mede reisde. Voor hem bevond
zich een wagon, welke, volgens zijn berekening,
een dertigtal personen bevatte en voor die wa
gon stond eene diligence, bevattende vier reizigers,
henevens den conducteur, op een wagon. Toen de
trein het station van Aniiens verliet, kaalde Bour
geois zijnen kameraad van de onderneming Lafille-
Cuillard over, hem gezelschap te houden. Beiden
bevonden zich dus op het rijtuig van d: Messagcrics
Jloyates, toen op eenigen afstand van Arras Bour
geois tot zijnen kameraad zeide: Dat gwt hier raar
toe! cu ter zelfder tijd, als door instimt aangedre
ven, vatte zij heiden te gelijk naar de gewoonte in
hun beroep de riemen van liet rijtuig, /van deze
omstandigheid alleen hadden zij hun leven te tanken!
Eenige oogenblikkcn later en zij stortte in do tiepte
neder. Volgens het verhaal van Bourgeois is Ie
eerslgemelde diligence het diepst in de moeras ge
zonken, doordien de andere wagens op dezelve vielen.
Hij en zijn kameraad bleven wonderdadig aan de
riemen van hunne diligence hangen, terwijl hun
rijtuig op de andere ingezonken wagens zweefde.
Gedurende de eerstvolgende vijf minuten weten de
heide o nducteurs niet, wat er gebeurd is, zooda
nig waren zij door den slag en den schrik van
alle bewustzijn beroofd. Onder de geredden be
vond zich ook een klein meisje van 7 of 8 jaren; maar
ter halverwege uit het slik voor deu dag gehaald,
werd het door eene onzigtbare hand in de diepte
terug getrokken. Het waren hare zuster er. haar
bloeder, die iu de wanhoop van deu doodstrijd
haar niet wilden loslaten. Slechts met geweld kon
men haar aan hunne handen ontrukken, en aan
de wanhopende moeder terug geven. Van de vijf
personen uit de eeiste diligence is niet een kunnen
gered worden. Uit den tweeden wagon, met 30
reizigers, haalde men, door liet openslaan van de
planken des rijtuigs negen nog levende personen,
maar die zwaar gewond zijn, en elf lijken. Van
een wagon met 45 letelingen zij slechts twee te—
legt gekomen. Men heeft eene dochter gevonden
verpletterd in de armen van haren vader, insge
lijks een lijk. Ai de ongelukkiger! die daarbij om
kwamen, moeten op eene vieeselijke wijze verminkt
zijn. Een reiziger, die er ongedeerd afkwam, heeft
dadelijk eene teekeniug van de ramp gemaakt: hoe
is het mogelijk, dat er menschen zijn, die zoo veel
koelbloedigheid bezitten
Oe ware oorzaakwelke deze ramp te weeg
bragt, schijnt niet hekend te zijn. Eenige zeggen,
dat de ruits verschoven waren anderen dat er
eene inzakking van den grond plaats gegrepen
had. Hue zulks ook zij, heden morgen hebben
zich de procureur-gen. hij het koninklijk hof van
Douai, de procureur des Koniags en andere reg-
t o lijke en admini.-trutive overheden naar do plaats
der ramp begeven, om aldaar een streng oiideizoek
aan te vangen. Men is zelfs in gissingen omtrent
de ware loizaak zoo ver gegaan, dat men dezelve
aan kwaadwiligheid toeschreef. Natuurlijkerwijze
vindt dit laatste vermoeden nergens ecnig geloof.
Als eene bijziindeibeid verdient nog vermeld te
worden, dat de Belgische reizigers en die van Va
lenciennes alle zijn behouden gebleven.
4