Van zonnewendefeest tot Lichtfeest tot Kerstfeest De kerstboom Kerstkaarsen Kerstfeest - Vroeger 't Feest van Zonnewende. Een lichtpuntje in een wereld van ellende, vol met duisternis en haat. Komt er hoop bij de dageraad a/s straks de zon zich zal wende?? B erstmis boor Kerstfeest is het feest van het Christendom. Maar lang voor onze jaartelling vierde men rond deze tijd al feest. Men woonde in kleine geïsoleerde nederzettingen en men bewerkte gezamenlijk de grond en hield wat vee. De mensen waren volkomen afhankelijk van de natuur. Als er lange tijd achtereen geen regen viel of juist te veel, betekende dit voor de kin deren en ouderen (40 was toen al heel oud) vaak de dood. Hoewel de mensen in de na tuur leefden, hadden ze totaal geen idee van het hoe en waarom van de dingen. Waarom sneeuwt het en waarom verandert het water in de winter in ijs? Men meende dat daar aller lei onzichtbare machten mee bezig waren. Voor warmte en tijdsberekening waren ze aangewezen op de zon en de maan. De zon nam een belangrijke plaats in. Niet alleen bij de Germanen, maar ook bij de Egyptenaren, die hun zonnegod Ra vereerden. Men nam aan dat er een constant gevecht plaats had tussen de goede goden - het licht - en de kwade goden - het donker. Soms was de zon aan de winnende hand in de lente en de zo mer, soms was de duisternis de winnaar in de herfst en de winter. Zo rond 21 december leefde men in enorme spanning of de zon ditmaal zou overwinnen of niet. De mens wilde de zon helpen om de vij andige geesten te verjagen, die tijdens deze nachten vrij spel hadden. Vooral de nachten rondom de seizoenswisseling waren extra ge vaarlijk. Men durfde bijna niet te gaan slapen, en maakte buiten grote vuren om de nacht zo min mogelijk donker te doen lijken. Er werd ook een hoop lawaai gemaakt om de geesten te verdrijven. Nu nog worden de midwinter feesten als Sinterklaas, Kerstavond en Oud jaar 's avonds gevierd, sommige met een hoop lawaai en veel licht! Toen het Christendom opkwam 500 tot 1000 jaar na Chr. legde dit de oorspronkelijke bevolking een ander geloof op. De natuurgo den maakten plaats voor het geloof in één God. Maar bepaalde gewoonten en riten ble ken onuitroeibaar. Daarom werden ze gewoon omgebogen en kregen deze rituelen een Christelijke grondslag. Het Germaanse Zonne wendefeest: het feest van de overwinning van de warmte en licht, werd omgetoverd tot het feest van de geboorte van Jezus, wat met veel lichtjes gevierd wordt. Thans is de mens niet meer zo afhankelijk van de natuur. Men kent overal een verklaring voor en hoeft niet meer in onzekerheid te leven. De mens gaat zijn eigen leven indelen: men J'plant" bepaalde dingen, zelfs geboortes. Toch blijft de Kersttijd de tijd van bezinning. Het lijkt alsof men nu tijd heeft om over het ei gen leven na te denken. Misschien heeft dat te maken met het eind van het jaar. Men gaat zijn eigen rekening opmaken. Moet er volgend jaar wat veranderen? Kerstfeest blijft een wende feest. Héél, heel erg lang gelezen, in die oeroude tijd, werden heilige bomen met toortsen verlicht. Dat was bij hoogtijnachten een machtig en feestelijk gezicht. Op die manier gaf men toen aan: de boom heeft een goddelijk bestaan. Pas zichtbaar werd die goddelijkheid, door het licht dat hij verspreidt. Symbool van hun relatie tot het goede was de zon Men plaatste afbeeldingen van goden, zoveel men kon. Vaak met om hen heen een ring met uitstekende spaken Het aureool rond het hoofd van Christus ontleent hier ook zijn oorsprong aan. Evenals de heiligen, die op middeleeuwse schilderijen staan. Allerzielen, was eigenlijk in vroeger tijden een heidens feest, waar men toen ook al met losse kaarsen in huis in de weer is geweest. Zowel bij de ingang van het huis, a/s op tafel verlichtte een kaars het geheel Dat scheelde voor de geesten van de voorouders om de weg te vinden naar hun nazaten heel veel. Als welkom diende een schaaltje met hazelnoten Daar zullen die geesten beslist veel van hebben genoten. Deze gewoonte verhuisde later naar het Kerstfeest en de kaars voor het middeleeuwse raam had tot doel, de zwangere Maria en haar man Jozef de weg te wijzen als ze soms onderdak nodig zouden hebben. Overigens geldt voor alle vormen van vuur en licht, dat het de kwade geesten afschrikt. Ze voelen zich niet prettig bij welk soort licht dan ook. Demonen waren de wezens van de duisternis. Ze zijn het meest actief tussen Allerzielen - 2 november - en Kerstmis. De Christelijke burgemeester van Londen vaardigde in 1416 een decreet uit waarin stond, dat alle huizen van die stad een lantaren aan hun gevel moesten hebben, met elke avond een nieuwe kaars erin, van Allerzielen tot Kerst! Dit had niets met verlichting te maken, want ook na Kerst is het nog donker, maar alles met geestverdrijven. Kerstfeest wordt over de gehele we reld gevierd. Het schept een sfeer van verbondenheid. Dit gaat zelfs zover dat tijdens oorlogen de wa pens die dagen worden neergelegd om elkaar de kans te geven dit feest te vieren. De aarde leeft dan in een sfeer van hoop en verwachting. Is dat nu geen mooi moment om van het Kerstfeest weer opnieuw een "Wendefeest" te maken. Waar om is het in deze dagen wel moge lijk met elkaar in vrede te leven en de rest van het jaar niet? Laten we in 1993 op dit punt tot een omkeer komen. Vrede op aarde en in de mensen een welbehagen!!! q»* s».ji a*ü> c** ar^ Je staat er eigenlijk nooit zo bij stil. Het is nu eenmaal traditie en als het weer tegen Kerst aanloopt is het bij na vanzelfsprekend een kerstboom in huis te halen. Zeker als er nog kinderen thuis zijn. Deze boom wordt dan versierd met allerlei prachtig schitterende en glinsterende versiersels, zoals kerstballen, slin gers, klokjes, kerstmannetjes en wat dies meer zij. Natuurlijk verlicht met kaarsjes, al of niet elektrisch. Welnu, dit feestelijk gebeuren is het alleroudste ritueel dat de mensheid kent. U zult zich misschien afvragen waarom versierde men nu juist een boom? Een boom was n.l. in de oer tijd goddelijk, hij had een ziel en was het symbool van het zich steeds vernieuwende leven. De meest heili ge boom was de eik. In veel sagen en mythen speelt de boom een gro te rol in het leven van die mensen: ze fungeerde daarbij vaak als ont moetingsplaats. Aan deze boomver eniging kwam een eind doordat de Christelijke Kerk dit verbood. Uit angst dat het omzagen van deze bo men teveel tegenstand zou oproe pen onder de mensen werden er door priesters Jezus- of Mariabeel den opgespijkerd. In katholieke stre ken heeft u beslist wel eens een kruisbeeld of beeld van Maria aan de kant van de weg zien staan. Hoogstwaarschijnlijk stond daar in vroeger eeuwen een heilige boom, die is "verchristelijkt". De boom is nu dood, maar de traditie van een beeld op die plaats is gebleven. In relatie tot onze kerstboom staat het feit, dat men vroeger tegen de tijd van zonnewende (21 december) kale vruchtbomen bij het huis ver sierde. Men deed dit met lapjes van gekleurde stof, met van stro ge maakte bloemen, noten, appels en koeken in de vorm van een kerst kransje als offer voor de goden. Een appel staat voor goddelijk, schoon heid en eeuwige jeugd. Opvallend was dat men vroeger vooral de buitenkant van het huis versierde. Tegenwoordig komt dit bij ons ook steeds meer in zwang, zo als de kerstkrans van groen aan de voordeur, de verlichte kerstboom in de tuin of op het terras. Zelfs op het balkon van een flat ziet men steeds vaker een kerstboom branden. In die oude tijden gebruikte men hiervoor groene takken rondge draaid in de vorm van een rad: het symbool van de weg, die de zon rond de aarde aflegde. Deze kransen «.waren vaak gemaakt van hulst en oucl WoUai-jcta K«.r4;boo»vi klimop, deze planten zouden ons te gen hekserij beschermen. Vandaar misschien onze groene gevels met klimop? Tweeledig doel Onze traditionele kerstkleuren zijn afgeleid van die appels en dat win tergroen. Het versieren van huis en bomen had een tweeledig doel: 1. Boze geesten, die tegen de zon streden om de tuin te leiden. Als die langskwamen op weg naar de strijd die gevoerd moest wor den om de zon in zijn baan te houden, moesten ze denken dat ze al te laat waren, dat het al len te was. Vandaar al dat groen en kleurige bomen die "bloeiden". 2. De mens een hart onder de riem te steken: het was nu wel koud en donker, maar het zou allemaal weer beter worden. Het natuurfeest van vroeger - oor spronkelijk buiten gehouden - bij grote open vuren is thans naar bin nen verplaatst. Omdat de Christelijke kerk dat ritue le versieren en offeren aan de hei dense goden verbood. Uit praktische overwegingen werd voor binnen een spar gebruikt. Ziehier onze kerstboom anno 1993. De ver siersels van destijds: appels, noten en kransjes werden in de vorige eeuw vervangen door de ons wel bekende zilver en gouden ballen en slingers.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 20