Van het KNLC Noord/Zuid-tegenstelling over praktijkonderzoek akkerbouw KNLC Kommentaar Alternatief voor mineralenboekhouding *5* Bijdrage akkerbouw aan automatisering stoppen Bloedtappen bij varkens Onevenwichtig maar vooruitzien Oneens over financiering en sturing Systeem spreekt akkerbouw aan Calon nieuwe voorzitter ATC Mailing zaadtelers Om het voortbestaan van het prak tijkonderzoek voor de akkerbouw op langere termijn te garanderen, is inkrimping noodzakelijk. Een cen trale aanpak kan de sanering goed laten verlopen. De noordelijke pro vincies willen echter de zeggen schap over het regionale praktijkonderzoek niet volledig uit handen geven, terwijl de zuidelijke provincies geen centrale financie ring willen. De Afdeling Akkerbouw van het KNLC kwam met het com promis om eerst het saneringsplan op tafel te krijgen, om daarna de centrale financiering te beginnen. Het compromis werd niet unaniem gesteund. De akkerbouw leeft op te grote voet met zijn praktijkonderzoek. Door het terugtreden van de over heid dreigt een afvalrace onder de Regionale Onderzoekscentra (ROC's). De sector wil praktijkon derzoek in de benen houden en daarvoor is een reorganisatie en in krimping noodzakelijk. Om de sane ring op een goede wijze te laten verlopen is een afstemming tussen de regio's nodig. Een landelijke aan sturing van het praktijkonderzoek maakt dit mogelijk. De akkerbou wers uit de noordelijke provincies verzetten zich tegen een volledig centrale aansturing van het regiona le praktijkonderzoek. De akkerbou wers uit Groningen, Drenthe, Friesland en Overijssel gaan ak koord met een landelijk bestuur, een centrale financiering en een landelij ke programmering voor het praktijk onderzoek. Maar alleen onder de voorwaarde dat de regio's zelfstan dig aanvullend onderzoek uit kyn- nen laten voeren, dat met regionale gelden wordt gefinancierd. Opcenten De Centrale financiering via de op- centenheffing van het Landbouw schap maakt het mogelijk om ook de akkerbouwers die niet zijn aan gesloten bij de standorganisaties mee te laten betalen aan het regio nale praktijkonderzoek. Tot dusver betaalden zij niet mee, maar profi teerden wel. Probleem bij de opcen ten is, dat de kosten niet naar regio zijn op te splitsen. Alle akkerbou wers krijgen met dezelfde opcen- tenheffing per hectare te maken. Voor de akkerbouwers uit de zuide lijke provincies betekent dit een for se verhoging van de bijdrage per hectare, plaatselijk zelfs ruim het drievoudige. Het zuiden gaat daar om niet akkoord met de centrale fi nanciering. "Ik heb de plannen altijd vertaald in efficiency-verbetering en een centrale inning van de gelden. Ik voel me dan ook op het verkeerde De afdeling akkerbouw vraagt zich onder meer af of naast 'Ooster beek' andere instanties de bodemanalyses uit mogen voeren (foto Peter Mastenbroek). De akkerbouw kan op eenvoudige wijze de mineralenstroom op de be drijven in de gaten houden. Akker bouwers kunnen de aangevoerde mineralen vergelijken met het totaal aan bemestingsadviezen op basis van bodemanalyses. Het systeem spreekt de Afdeling Akkerbouw van het KNLC wel aan. Er zijn echter nog wel enkele vraagtekens. De Af deling wil meer duidelijkheid over de bodembemonstering en over de uiteindelijke kosten, voor ze haar fi at aan het systeem. De Afdeling Akkerbouw van het KNLC is tegen een (regulerende) mi neralenboekhouding. Ze spreekt ook liever over een mineralenre- gistratie dan over een boekhouding, om aan te geven dat het voor de plantaardige sectoren moeilijk is een balans te vinden tussen aanvoer en afvoer van mineralen. De aanvoer is eenvoudig te registreren, maar de afvoer van mineralen is zeer inge wikkeld en niet te controleren. Een instrument dat de akkerbouwer kan gebruiken bij zijn bedrijfsvoering, en die hem inzicht geeft in zijn minera- lengebruik, ziet de Afdeling wel zit ten. Daarom spreekt haar een alternatief voor de mineralenboek houding aan. Het alternatief gaat uit van bemestingsadviezen, gebaseerd op bodemanalyses, die per perceel aangegeven hoeveel bemest mag worden. Door het totaal van alle percelen op te tellen is de benodig de hoeveelheid fosfaat en stikstof per bedrijf te vergelijken met de aan voer op het bedrijf. De Afdeling zet nog wel enige vraagtekens bij het systeem "Het is nog niet duidelijk wat het systeem de akkerbouwer gaat kosten. Tevens zijn er nog vra gen over de bemonstering. Wie mag de bemonstering uitvoeren? Hoe veel monsters zijn er per hectare no dig? We willen zeker weten dat het aansluit bij hetgeen nu in de praktijk gebeurt. Praktijkgericht betekent voor ons eens per vier jaar be monsteren voor fosfaat en kali en voor stikstof iets vaker". De Afde ling gaat akkoord met het principe, maar geeft ook niet haar fiat: "Daarvoor moet het systeem eerst worden afgerond, zodat we in detail kunnen zien wat de consequenties zijn voor de praktijk, ook wat de kosten betreft". Geert Pinxterhuis been gezet nu we te maken krijgen met een centrale financiering", ver woordde Huib van der Maas, verte genwoordiger van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij, de gevoe lens. In een brief aan de Hoofdafde ling Akkerbouw van het Landbouwschap pleit Van der Maas voor een centrale inning, met een differentiatie naar regio. De Afdeling Akkerbouw komt tot de conclusie dat de sanering van het praktijkonderzoek een moeilijke zaak is. "En daarom moet het bij voorkeur centraal geregeld worden. We kunnen wel beginnen met gedif ferentieerde inning. Voor we cen traal gelden gaan innen, moet er een saneringsplan op tafel liggen. "De vertegenwoordigers van de noordelijke akkerbouwers sluiten zich niet bij dit standpunt aan. Geert Pinxterhuis Mark Calon is per 1994 de nieuwe voorzitter van het bestuur van het Agrarisch Telematica Centrum (ATC). De vice-voorzitter van de Noordelijke Land- en Tuinbouw Or ganisatie volgt daarmee KNLC- voorzitter Marius Varekamp op. Het ATC is een overkoepeling van diver se stichtingen, die zich per sector inzetten om het gebruik van infor matie en automatiseing te stimule ren. Bij de akkerbouw is dit de Stichting. Sinds 1 december moeten alle var kenshouders onder de varkens on derzoek naar dierziekten laten uitvoeren. Als gevolg van het bloed tappen komt regelmatig sterfte voor bij de varkens. De Gezondheidsdienst voor Diere wil de varkenshouders zelf een fonds laten vormen, waaruit een varkens houder onder strikte voorwaarden een vergoeding kan orftvangen in geval van een sterftegeval. De Afde ling Veredelingslandbouw van het KNLC verwacht dat zo'n regeling duur kan uitpakken, en vreest voor een onmogelijke bureaucratie. De Afdeling twijfelt niet aan het nut van het bloedtappen, maar wil wel kijken naar de opzet van het on derzoek. "Het is mogelijk het bloedtappen bij een groot aantal varkens op de slachterij te laten gebeuren. Dit kan door onderscheid te maken tussen varkens voor de export en varkens voor de slacht in Nederland. Op de slachterij kan het tappen simpe ler en het voorkomt stress bij de varkens". Via de DLV hebben alle geregistreer de zaadtelers in het zuidwesten een mailing ontvangen, waarin uitleg wordt gegeven over de stand van zaken over de voorlichtingsdienst, voor welke produkten straks betaald moet worden, de gehanteerde tarie ven etc. De telers kunnen via een antwoordkaart reageren. Via deze inventarisatie wil de DLV te weten komen hoeveel draagkracht er is voor het continueren van de voor lichtingsplaats. Het gaat hierbij om de enige zaadteeltvoorlichter in heel Nederland. Begin deze week werden de Europese Unie (EU) en de ver enigde Staten (VS) het eens over een vrijere wereldhandel. Pas donderdagavond, na het drukken van dit blad, zal er duidelijkheid zijn of de 117 GATT-landen wer kelijk tot een akkoord gekomen zijn. Zeven jaar is er uitgebreid over vele zaken onderhandeld. Steeds is het uitgangspunt ge weest: alleen een nieuw han delsverdrag a/s er over alle zaken overeenstemming is. Het 'land bouwdossier' is één van de moeilijkste onderwerpen ge weest. Meerdere keren is er op aangedrongen dat dossier maar buiten de overeenkomst te hou den. De landbouw dreigde daar door de zondebok te worden van mislukte onderhandelingen. Nu lijkt er toch een GATT-ronde af gesloten te worden waarbij ge constateerd wordt dat men het er over eens is dat men het niet eens is over de subsidiëring van de Europese cultuur (via video en geluidsbanden), de vliegtuig industrie en de zeevaart. Het zij zo. Landbouw De landbouw is door de overeen komst tussen de EU en de VS wel integraal in de nieuwe GATT- rege/s opgenomen. De toekomst zal leren of de berekende positie ve effecten van GATT werkelijk de miljarden voor handel, in dustrie en diensten opleveren als de theoretische berekeningen aangeven. Twijfel daarvoor is ge rechtvaardigd, maar deze over eenkomst is in ieder geval beter dan een handelsoorlog. Handels conflicten leveren alleen maar verlies op. De inhoud van de nieuwe GATT- regels voor de agrarische sector zijn nog slechts op hoofdlijnen bekend. Wel duidelijk is dat ze onevenwichtig zijn. Dat kan ook niet anders, omdat het regels zijn waar vele, vaak oncontroleerba re krachten en markten, op in gespeeld hebben, voordat men het in Genève eens werd. De oude GATT-regels voor de land bouw waren ook onevenwichtig. Ook is het niet te bepalen of uit eindelijk dit GATT-akoord beter is dan helemaal geen GATT- akkoord over de landbouw. Van nu af aan is het tijdverspilling om daarover te praten. Het is zinloos om er over te praten hoe het an ders gekund had, wie fouten heeft gemaakt, wie het goed heeft gedaan. Gedane zaken ne men geen keer. Vooruitzien De komende weken zal duidelijk worden wat de precieze GATT- regels zijn. Nu al is bekend dat een aantal GATT-afspraken ver der gaat dan het door MacShar- ry hervormde Europese landbouwbeleid. Dit heeft met name gevolgen voor de akker bouw. Het Brusselse landbouw beleid zal daar een goed antwoord op moeten geven, op dat die sector niet een nog grote re deuk oploopt dan nu reeds het geval is. Op de eerste plaats moet daarom de door MacShar- ry beloofde volledige compensa tie van de graanprijsdaling werkelijkheid worden. GATT- regels, zo is nu al duidelijk, staan dat niet in de weg. Daarnaast zal in plaats van braak de non-food produktie het be langrijkste accent moeten krij gen. De EU-landen zullen bovendien nog moeten uitmaken hoe de vermindering van de ge subsidieerde export onderling wordt verdeeld. Europees- en nationaal land bouwbeleid bepalen echter maar voor een deel de toekomstmoge lijkheden. Te vaak wordt verge ten dat de huidige structuur van de Nederlandse land- en tuin bouw de resultante is van het doelbewust inspelen van de agrarische ondernemers op de mogelijkheden die het Europese landbouwbeleid en de tot nu toe geldende GATT-af spraken bo den. Het beleid tot nu toe was ook onevenwichtig, en toch was er veel mogelijk en is er veel be reikt. Zelfs is het zo dat het agra risch bedrijfsleven de onevenwichtigheden in positieve zin heeft gebruikt. Vanaf 1995 zal het beleid langzaam verande ren. De gesubsidieerde export zal worden afgebouwd, er ko men meer concurrerende aan bieders op de Europese markt en markten buiten de EU gaan voor ons open. Het is nu de tijd voor de ondernemers in de land- en tuinbouw en de verwerkende in dustrie in te spelen op de nieuwe mogelijkheden die dit GATT- akkoord geeft. Voor zowel beleidmakers, belan genbehartigers als ondernemers is er de komende tijd dus veel werk aan de winkel. Dam Jaarsma Alg. secretaris KNLC De Afdeling Akkerbouw van het KNLC wil stoppen met de financiële bijdrage aan de stimulering van automatisering. "De animo om te investeren in automatisering blijkt gering onder de akkerbouwers en dat zal op korte termijn ook niet ver anderen. Gezien de discussie in het verleden, moeten we na 1994 een streep zetten onder de bijdrage aan de Stichting Informatieverzorging Akkerbouw". De Stichting Informatieverzorging Akkerbouw (SIVAK) stimuleert en coördineert de automatiseringsont wikkelingen ten behoeve van de ak kerbouw. De Hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouw schap besloot enkele jaren geleden tot en met 1994 een jaarlijkse bij drage van 515.000 gulden te leve ren aan SIVAK. De akkerbouwers betalen hier via de opcentenheffing van het Landbouwschap voor. De Afdeling meent dat SIVAK goed werk verricht, maar er zijn ook an dere, private organisaties met onder andere het testen van automatise ringsprogramma's bezig. De markt moet uiteindelijk maar aantonen of een geprivatiseerde SIVAK bestaansrecht heeft. De Afdeling wijst een financieringsaanvraag van SIVAK voor 1995 en 1996 daarom af. J De Afdeling Akkerbouw van het KNLC bleek overigens geen gehoor te vinden bij de andere organisaties. De Hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouwschap is daarom, on danks de kritiek van het KNLC, toch akkoord gegaan met een bijdrage voor 1995 en 1996 van respectieve lijk 535.000 en 550.000 gulden. Geert Pinxterhuis

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5