Grobeka: Uw partner in groente, ook in 1994 Nieuwe exportdoos voor tomaten Duitse markt Infomarkt "Nieuwe Teelten" Bloemenveiling op Infomarkt Spitskool langer houdbaar Samenwerking RBT en veiling België Teler centraal in afzetbeleid CBT Radicchio is een van de belangrijkste produkten die via Grobeka afgezet worden (foto Pieter Honhoff). Het teeltseizoen 1993 is ten einde en het nieuwe seizoen staat voor de deur. Een goed moment om eens terug te blikken en vooruit te kijken. De vollegrondsgroenteteelt werd in 1993 weer volop verrast door extre me weersomstandigheden: een vroeg voorjaar, een koude en natte zomer en herfst, een strenge vorst in november. Daarnaast stond als gevolg van een internationale over produce de prijs van nagenoeg alle groenten onder druk. Al deze om standigheden hebben hun invloed gehad op de teelt en ook op de af zet van de Grobeka-produkten. Be langrijk is de vraag: "Hoe verder?" Broccoli Door de mogelijkheid om vroeg te planten en af te dekken, startte Gro beka 15 mei jl. met de broccoli- oogst. Gedurende drie weken profi teerden we van hoge primeurprij- zen. De oogst in met name Noord-Holland kwam pas begin juni op gang. Wederom een bewijs van het specifieke regio-voordeel van het Zuidwesten. De zomer was zo als gezegd koud en nat: ideaal weer voor de consumptie van de kook- groente broccoli. Tevens werden we niet verrast door aanvoerpieken. Ge durende de zomer werden vele kilo's geoogst en tegen een redelijke prijs afgezet, zeker gezien het lage prijs- beeld in de sector. In het najaar wer den minder kilo's geoogst die tegen goede prijzen werden afgezet. He laas kunnen de laatste plantingen door de slechte weersomstandighe den niet meer worden geoogst. Veel problemen met ziektes zijn er, met uitzondering van smet, niet ge weest. Opvallend was het veelvul dig voorkomen van gebreksverschijnselen door het kou de weer. Een aantal bespuitingen met bitterzout gaf oplossing. Op de Het DLO-Institüut voor Agrotechno- logisch Onderzoek (ATO-DLO) te Wageningen heeft een bewaar- systeem voor spitskool ontwikkeld, waarin de kool gedurende vijf maan den in een zodanige conditie blijft, dat er slechts minimale verliezen op treden. Het systeem is gebaseerd op Controlled Atmosphere (CA) be waring, waarin de gassamenstelling van de bewaaratmosfeer ingrijpend wordt gewijzigd. In het systeem van ATO-DLO wordt het zuurstofgehalte in de bewaaratmosfeer verlaagd tot anderhalf procent. Om aan het teruglopende imago van Nederlandse groenten en fruit produkten op de Duitse markt voor eens en voorgoed een eind te ma ken start het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen in Nederland met een geheel nieuw publiciteits- beleid. In dit beleid speelt de Neder landse teler een centrale rol. Behalve een nieuwe mediacampag ne en een nieuwe slogan worden ook de nieuwe superdoos en informatrice-teams geïntroduceerd Het gaat niet goed met de afzet van het Nederlandse groenten en fruit produkt in Duitsland. Behalve de in ternationale concurrentie speelt ook het verslechterde imago van de pro dukten bij de consument een rol. Hoewel onderzoek nooit objectief heeft kunnen aantonen dat de Ne derlandse tomaat slechter is dan die uit een ander land, zijn onderzoekers het over een ding eens: het Neder landse produkt, en met name de to maat, lijdt meer onder het imago dan aan een gebrek aan kwaliteit of smaak. Om het imago radicaal te verbete ren start het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen met ingang van veldbijeenkomsten werd dieper in gegaan op een aantal rassen en ak- tuele verschijnselen, zoals bijvoorbeeld "zonnebrand". Radicchio Rosso Dit gewas werd uiteraard gecon fronteerd met dezelfde weersom standigheden als broccoli. Het seizoen kenmerkte zich door een explosieve groei, vooral in de eerste maanden. Met behulp van een teelt enquête van Cebeco-Zuidwest en de ervaringen van telers en teeltbe geleiders zoeken we in 1994 naar een evenwichtigere groei. Door de rondgang langs diverse percelen en de veldbijeenkomsten werd vroegtij dig een aantasting van bacterierot gevonden en kon Grobeka hier bij de verwerking tijdig rekening mee hou den. De oogst startte half juni, ook drie weken vroeger dan normaal. Het weerbeeld vanaf half juli was niet erg bevorderlijk voor het ver bruik van saladegroenten. Lage prij zen van sla, ijsbergsla en dergelijke waren hiervan een gevolg. Ook radicchio rosso werd in 1993 tegen lagere prijzen afgezet dan in 1992. Doordat Grobeka echter een het nieuwe seizoen met een nieuw publiciteitsbeleid, een nieuwe slo gan, een nieuwe Superdoos en veel uitleg. De individuele teler speelt bij dit alles een hoofdrol. Doel van dit alles: de Duitse consument moet het Nederlandse produkt weer gaan zien als betrouwbaar, gezond, lekker en ambachtelijk geteeld. Nieuwe boodschap Centraal in de publiciteitscampagne staat de teler en zijn persoonlijke in breng bij de teelt van de produkten. Hij is de man achter de produkten die in zijn familiebedrijf zorgdraagt voor optimale kwaliteit. De nieuwe slogan sluit hierop aan: "Ackern für Deutschland". Dat de Duitse consument het beste van het beste krijgt wordt verder onderstreept met de nieuwe Super doos. Op die doos staat vermeld "Gartner empfehlen". De nieuwe doos is alleen voor Super-tomaten, wat ook blijkt uit het grootse op schrift "Quality", met een grote S van Super daar doorheen gedrukt. Ook het land van herkomst, Hol land, ontbreekt niet op de doos, evenmin als het Holland Meisje en de MBT-vlinder. groot deel van de produktie afzet buiten Europa kon toch nog een re delijke middenprijs worden gereali seerd. Het weer in Europa is immers niet van invloed op de consumptie in de Verenigde Staten van Amerika. Afzet Hoe is de afzet van radicchio rosso in 1993 verlopen? De export is dit jaar met 50% gestegen naar circa 750 ton (1992: 500 ton, 1991: 150 ton). De Verenigde Staten bleef de grootste afnemer. De export naar deze bestemming verdubbelde ten opzichte van 1992. De afzet naar al le andere bestemmingen steeg sterk. Tevens werd weer aan een aantal nieuwe markten geleverd. Zo startte Grobeka in september de ex port naar Brazilië. Genoemde ex- portgroei is tot stand gekomen door de bemiddelingsaktiv«teiten van Grobeka. Hoe verder? De markt van vollegrondsgroenten is gemiddeld genomen een verza digde markt. De produktie zal, ge zien de blijvende overschakeling van akkerbouwgewassen naar groente- s 's Voor het derde achtereenvolgende jaar organiseert de Stichting Stimu lering Plantaardige Produktie een In fomarkt "Nieuwe Teelten". De Infomarkt vindt plaats op vrijdag 17 december a.s. van 14.00 tot 21.00 uur in de Prins van Oranje te Goes. De Infomarkt is opgezet met de doelstelling om telers en afnemers direkt met elkaar in kontakt te laten treden. De afnemers, maar ook leve ranciers van uitgangsmateriaal, in stanties voor voorlichting en cursusonderwijs presenteren zich door middel van stands. Dit jaar zijn daar een aantal nieuwe standhou- teelt in Europa, toenemen. De priori teit in de werkzaamheden van Grobeka zal dan ook nog meer ko men te liggen bij produkt- en markt ontwikkeling. Grobeka streeft ernaar deze aktiviteiten zoveel als mogelijk is, samen met andere part ners in Nederland uit te voeren. Als marktpartij is Grobeka op dit mo ment te weinig interessant. Het pro- duktenpakket is smal en de produktie is nationaal en zeker inter nationaal van weinig betekenis. Sa menwerking met andere projekten kan het produktenpakket verbreden en de totale produktie vergroten. Door samenwerking kunnen ook aan de kostenkant via schaalvoor delen besparingen worden gereali seerd. Uiteraard is ook van groot belang dat bundeling van aanbie ders voorkomt dat ze in de markt te gen elkaar uitgespeeld worden. Hoe één en ander gestalte krijgt, is op dit moment nog niet te zeggen. Teeltbegeleiding Bovenstaande lezende zou u kun nen concluderen dat de teeltbege leiding door Grobeka op een tweede plaats wordt gezet. Integendeel! De ders bijgekomen. Mede daardoor kan er uitgebreide informatie over nieuwe "mogelijkheden" worden verkregen. Tijdens de Infomarkt "Nieuwe Teel ten" kunnen de bezoekers niet al leen de stands bezoeken, maar ook luisteren naar een drietal inleidingen rondom het thema "de marktpositie van agrarische produkten". Voor meer informatie: Stichting Stimulering Plantaardige Produktie, ZLM-Landbouwhuis, Postbus 46, 4460 BA Goes. Coördinator: ir. J.J.J. Bom, tel. 01199-5314, sekretaris: ir. G. van der Schelde, tel. 01100-47700. markt stelt hoge eisen aan ons pro dukt. Vele teelthandelingen zijn no dig om deze eisen in te willigen. Een goede begeleiding van de teler is dan ook een voorwaarda Cebeco- Zuidwest speelt daarin de belang rijkste rol. Deze mensen adviseren u voor en tijdens de teelt. Daarnaast organiseert Grobeka gewasbijeen komsten in samenwerking met DLV en NTS, alwaar de teelt in haar volle breedte wordt besproken en gede monstreerd. Welke gewassen Uitgaande van de trends in de markt zal de teler in Zuidwest Nederland zijn eigen specifieke produktievoor- delen moeten zoeken. Dat wil zeg gen een milieubewuste teelt van in de markt kansrijke produkten van topkwaliteit afleveren in een zo lang mogelijke periode Grobeka vult bo venstaand concept in. Het komende jaar zullen de gewassen broccoli, knolvenkel en radicchio rosso verder worden ontwikkeld. Daarnaast wordt momenteel uitgezocht of Grobeka de afzet van groene asper ges zou kunnen verbeteren. Voorts blijft Grobeka de mogelijkheden van de preiteelt in Zuidwest-Nederland bekijken en wordt de teelt en afzet van nieuwe gewassen onderzocht. Belangstelling? De eerste broccoli-planten zijn al weer gezaaid. Hiermee aangevende dat wanneer u geïnteresseerd bent in samenwerking met Grobeka, u dit z.s.m. moet melden. U kunt ons rechtstreeks bellen, tel. 01806-55437/438. U kunt kontakt opnemen met uw vertegenwoordi ger van Cebeco-Zuidwest Gerrit Jan Kornet. Bloemenveiling Holland neemt ook dit jaar deel aan de Infomarkt "Nieuwe teelten" georganiseerd door Stichting Stimulering Plantaar dige Produktie. Gedurende de Info markt zullen er ook inleidingen gehouden worden in het kader van "De marktpositie van agrarische produkten". Ing. Th. de Groot, hoofd produktmanagement bij Bloe menveiling Holland, zal een inleiding houden over de marktkundige aspecten van de teelt en afzet van bloemen. De Infomarkt vindt plaats op vrijdag 17 december van 14.00 tot 21.00 uur in de schouwburg "Prins van Oranje" te Goes. Relatiebeheerder Koos Vijverberg zal tijdens de Info markt in de stand (nummer 20) aan wezig zijn. U bent van harte welkom. Vooruitlopend op eventuele nadere samenwerkingsverbanden tussen Nederlandse en Belgische veilingen, hebben de besturen van de R.B.T. Veiling Breda en de Veiling der Kem pen in Hoogstraten besloten de be staande samenwerking uft te breiden met enkele logistieke facili teiten voor de kopers op beide vei lingen. Per 1 januari 1994 zal gestart wor den met de mogelijkheid voor de Nederlandse kopers om Belgisch meermalig fust in te leveren op de emballage-afdeling van de R.B.T. Veiling in Breda en omgekeerd ook voor de Belgische kopers Neder lands meermalig fust in Hoogstra ten. Voor de inname en het transport wordt een kleine vaste vergoeding berekend. Ook zal per 1 januari 1994 transpor teur Fyan en Mostert met een dage lijkse lijndienst het produktenvervoer tussen beide vei lingen gaan verzorgen. Deze trans portservice is van belang, omdat steeds meer kopers via Commissio nairs over en weer van beide loka- ties produkten aankopen. De goede naam van nederlandse produkten in Duitsland, opgebouwd door onder anderen "Frau Antje", heeft de laatste tijd een deuk op gelopen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 17