"Ik lok de mensen wel eens uit over de landbouw na te denken" "Neem eens wat vaker een kratje appels mee" Mariët Reins-Hage, boer op Tholen Ar ie Nell, fruitteler uit Wijk bij Duurstede: nieuws breed uitgemeten en met een in verband gebracht met de landbouw. Denk alleen maar aan de beruchte gierkar van het Nos- journaal. En dat terwijl er nauwelijks aandacht is voor positief nieuws. Wat weten de inwoners van een grote stad als Amsterdam nu van mineralenboekhouding of het lage- doseringensysteem". Zonder chemische middelen gaat het niet. "De mensen zien niet graag een rupsje in de sla. Nou, dan moeten ze ook accepteren dat er gespoten wordt. En niemand hoeft bang te zijn dat een boer meer spuit dan nodig is. Niet alleen om finan ciële redenen, maar ook uit overtui ging. Vroeger dacht men: die rups die zal toch wel komen, laat ik maar vast spuiten, terwijl men nu veelal werkt met schadedrempels. Vooral de jongere generatie gaat steeds meer die kant op, en dat is toch de toekomst". Op safe Voor Mariët is het minder spuiten één van de belangrijkst aspecten van het zich richten naar de consu ment. Want die vraagt daar om. Wat haar eigen bedrijf betreft geeft ze aan dat ze hiermee geen al te grote risico's kan lopen. "Ik kan niet riskeren dat mijn bedrijf onder het onkruid schiet, daarom moet de bestrijding daarvan nog maar gro tendeels chemisch gebeuren. Ik speel liever op safe. Mede om die re den teel ik ((nog) geen tarwe voor de Zeeuwse Vlegel, het milieuvrien delijke baktarweproject in Zeeland. Toen het enkele jaren geleden van start ging bestonden er naar mijn in druk nog teveel onzekerheden over onder meer de onkruid- en ziekte bestrijding. Maar in de praktijk blij ken die problemen mee te vallen". Bij de teelt van Zeeuwse- Vlegeltarwe mag voor het zaaien één keer een bodemherbicide wor den gespoten, en daarna niets meer. De mineralenvoorziening gebeurt volledig door organische mest. Boterreclame Als het gaat over de relatie tussen producent en consument, of over de verhouding tussen boer en burger, dan moet Mariët nog iets van het hart. Veel mensen hebben een te ro mantische voorstelling van het boe renleven en menen dat een boer iemand is "met een te grote overal aan, op klompen en met een mal petje op". Er zullen zeker boeren zijn die er zo uitzien, maar dat zijn uit zonderingen, zegt de Thoolse akker bouwer. "De boer van tegenwoordig is een modern onder nemer, en zo ziet hij er ook uit. Dat beeld moet meer uitgedragen wor den, vind ik. Dan voorkom je dat, zoals ik eens heb meegemaakt, mensen in een gezelschap verrast opkijken als ze horen dat jij boer bent, omdat jij niet beantwoordt aan dat stereotype beeld". Volgens Mariët is de landbouw zelf ook een klein beetje schuldig aan dit onterechte imago. Op televisie is de laatste tijd regelmatig een reclame filmpje te zien waarin het eten van zuivelprodukten wordt gepromoot. "Maar het is wel een als "boer" verklede stedeling die - op komische wijze, dat wel - in het filmpje figu reert. Dat zou toch ook een jonge melkveehouder kunnen doen. Vol gens mij zou dat goed zijn voor het beeld dat men zich van de land bouw vormt". Lex Kattenwinkel praten en na te denken, om zo het vertekende beeld dat men van de landbouw heeft recht te zetten. Je wilt toch graag dat de mensen waardering opbrengen voor datgene waar jij mee bezig bent, en daar naast is het natuurlijk van groot be lang voor de afzet. Als de gedachte overheerst dat onze produkten "niet gezond" zijn, of belastend voor het milieu, is dat slecht voor de afzet". Mariët Reins-Hage: "De boer van tegenwoordig is een modern onder nemer, en zo ziet hij er ook uit. Dat beeld moet meer uitgedragen worden, vind ik" "Dan kijken ze je aan, en je ziet ze denken "dat zeg je nu wel maar is dat ook wel zo". Ik probeer dan uit te leggen waarom dat zo is. Dat is beter dan de zaak maar op z'n be loop laten". Aldus Mariët Reins- Hage, akkerbouwer uit het Zeeuwse Oud-Vossemeer, als ze aan mensen uit het dorp duidelijk wil maken dat er de laatste jaren minder gespoten wordt dan vroeger. In de op video gezette klank-diareeks "Klantge richt? Allicht!" legt ze uit dat de boeren de chemie niet kunnen mis sen, maar dat er wel hard gewerkt wordt aan het omlaag brengen van het gebruik. Volgens Mariët moet de landbouw er alles aan doen om de kloof tus sen producent en consument te dichten. Vooral de stadsbevolking heeft in haar ogen een vertekend beeld van "dat mooie vak dat wij hebben. Men ziet ons nogal eens aan als vervuiler van het milieu. Als het zo te pas komt lok ik de mensen wel eens uit over de landbouw te Negatieve beeldvorming Ze illustreert haar uitspraak met het voorbeeld dat veel mensen niet in de gaten hebben dat het gebruik van chemische middelen omlaag is gegaan. "Als mijn vader vroeger de bieten ging spuiten dan deed hij dat in één keer goed, met de volle dose ring, zodat - bij wijze van spreken - de bieten nog net niet dood gingen. Nu ligt één van de percelen van het bedrijf aan de andere kant van het dorp, je moet door het dorp om er te komen. Mijn vader hoefde dus maar één keer met de spuit door het dorp, maar ik drie keer, want ik spuit vol gens het lage-doseringensysteem. Je moet dan wel drie keer in plaats van één, maar in totaal ben je maar de helft aan middelen kwijt. Dat is dus winst voor het milieu, terwijl het voor de buitenwacht verlies lijkt, want die ziet die doseringen niet. Als ik dat uitleg kijken ze meteen heel anders tegen de landbouw aan. Nou ja, niet meteen, maar de meeste mensen laten zich toch wel overtuigen". De media dragen bij aan een nega tieve beeldvorming van de land bouw, zegt de Thoolse. "Elke keer als er weer een rapport wordt gepu bliceerd over bijvoorbeeld de zoge naamd afnemende gezondheid van onze bossen wordt het slechte "De consument bepaalt wat wij als boeren en tuinders moeten produ ceren. We worden gedwongen een goed produkt te leveren. Milieube wuste teelt is daarbij een pluspunt". Aldus fruitteler Arie Nell uit Wijk bij Duurstede. Samen met zijn zoon Hennie en diens vrouw Wilma, hebben Arie en Gerrie Nell een fruitteeltbedrijf. Eigenlijk heeft het bedrijf van 10 hectare drie poten: het telen van de meest gangbare appel- en perenras sen, het telen van zachtfruit en het exploiteren van een winkel. Pa zorgt onder andere voor het zachtfruit en de bevoorrading van de winkel. Het harde fruit is Hen- nie's afdeling. Moeder Gerrie en schoondochter Wilma doen de verkoop. Vers van de teler Gerrie: "Onze winkel is op maan dag, woensdag, vrijdag en zaterdag geopend. Het is nu een slappe tijd. Je kunt op zo veel plaatsen fruit ko pen. 's Zomers is het hier ontzet tend druk. Dat komt door de verkoop van zachtfruit. Vooral de aardbeien zijn dan erg in trek. We hebben klanten die elke dag verse aardbeien komen kopen. Dat vindt de consument het mooist: vers van de teler. Ook verse tomaten, natuur lijk gerijpt door de zon, vinden hier veel aftrek". Behalve fruit verkoopt de familie Nell ook groenten en eieren. Alle maal produkten van eigen bodem en erf. In de winkel vallen ook de grote rode kolen en de stronken boerenkool op. Nell: "Het is een echte agrarische huisverkoop. Dat betekent dat we alleen eigen pro dukten verkopen. Hiervoor hebben we geen vergunning nodig en hoe ven ook geen lid van de Kamer van Koophandel te zijn". Goede kwaliteit We vroegen de familie Nell wat de consument belangrijker vindt: het uiterlijk, de smaak, de prijs of de teeltwijze van het produkt. Nell: "De kwaliteit moet goed zijn, dat is het belangrijkste. Verder wordt onze milieubewuste teeltwij ze als zeer positief ervaren. Veel klanten herkennen inmiddels het vlinderlogo van de MBT (Milieu Be wuste Teelt, red.). Niet dat men er direct meer voor wil betalen, maar dat hoeft voor ons ook niet. Wij werken al jaren aan milieubewuste teelt. Volgens ons is het de toe komst. We moeten immers allemaal aan het milieu denken. Maar we moeten hierbij niet overdrijven, zoals de overheid en de milieuorganisa ties. Wat in veel jaren fout is ge gaan, kan niet ineens opgelost zijn. De agrarische sector moet kunnen inspelen op de wetgeving". Klant is koning Echtgenote Gerrie beaamt dat de milieuvriendelijke teeltwijze het goed doet bij de klanten, maar "men wil ook goed geholpen wor den en een praatje doet ook heel veel". "Bij ons mag de klant best koning zijn. Als men met de aankopen thuiskomst, moet men er tevreden over kunnen zijn. Wij houden er niet van om slechte produkten te verko pen. Dan zie je de klanten niet meer terug. Natuurlijk glipt er wel eens Familie Nell: "Onze huisverkoop moet een boerenwinkel blijven. We groentezaak" een verkeerde appel tussendoor, maar we worden daar graag op ge wezen, zodat we het weer kunnen goedmaken". Ook Wilma heeft ervaren dat de klanten graag een praatje maken en geïnteresseerd zijn in het leven van boer en boerin. "Dat heb ik vooral gemerkt bij de geboorte van ons zoontje. Ook nu hij al vijftien maan den oud is, vraagt men nog steeds hoe het met de kleine is". Recepten Behalve agrarische produkten gaan in de winkel van Nell ook recepten over de toonbank. Gerrie: "Als het ter sprake komt, geef ik wel eens tips, bijvoorbeeld hoe je echt lekkere hete bliksem maakt". In het verwerken van hun produkten ziet de familie Nell niets. Nell: "Ge sneden rode kool zou hier misschien goed lopen, want men vindt een kool vaak te groot. Maar daar begin nen we niet aan. Onze huisverkoop moet een boerenwinkel blijven en we moeten die niet uitbouwen tot groentezaak. Ik zie trouwens ook geen winst in het stoven van peren moeten die niet uitbouwen tot of het bereiden van appelmoes. Ik denk niet dat onze arbeid dan be taald wordt". Appels cadeau Nell ziet meer in het verpakken van fruit als cadeau. Regelmatig verpakt hij kleine kratjes appels en zet die in de winkel. "Je moet de mensen wel even op het idee brengen. Meestal wordt een bos bloemen of prullaria gekocht. Je kunt toch ook een klein kistje appels geven? Daar zijn altijd wel liefhebbers voor!" Dilia van Dijk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 8