Gedeputeerde neemt ter plekke kennis van bezwaren tegen plan Gabor niet aanwezig bij1 oprichting Vekabo Zeeland 70 Bezwaarschriften tegen ontwerp landinrichtingsplan ruilverkaveling Walcheren Kleine landschapselementen van SBB naar stichting Startnotitie MER Kust W. Zeeuwsch Vlaanderen Naar aanleiding van de bezwaren die bij GS zijn binnen gekomen te gen het ontwerp landinrichtingsplan voor de ruilverkaveling Walcheren bracht gedeputeerde voor Ruimtelij ke Ordening L. Nederhoed-Zijlstra vorige week een oriënterend werk bezoek aan de streek. Zij nam onder meer kennis van de grieven die va der en zoon Piet Lampert uit Bigge- kerke hebben tegen het op hun grond geplande bos. Het eind van de voorbereidingsperi ode voor de ruilverkaveling Walche ren komt in zicht. Het stadium van het voorontwerpplan is gepasseerd, en momenteel ligt het ontwerpplan bij GS ter vaststelling. Hierin is nog dit jaar voorzien. Voordat op 24 maart 1994 de stemming plaats vindt zullen in het gebied nog diver se voorlichtingsbijeenkomsten worden gehouden. De ca. 70 bezwaren die GS heeft ontvangen hebben onder meer be trekking op de geplande boscom- plexen, het waterbeheersingsplan en de natuurontwikkeling bij Oranje zon/inrichting Breeweg. Het recente werkbezoek was bedoeld om zich een beter beeld van deze bezwaren te kunnen vormen, aldus mevrouw Nederhoed. De geplande boscomplexen zijn ge situeerd langs de gehele kuststrook, als uitvloeisel van het Streekplan Zeeland. Een van de bedrijven die hiermee te maken heeft is dat van Piet Lampert. Theoretische benadering Vader en zoon Lampert exploiteren dichtbij de kust een ruim 50 ha groot akkerbouwbedrijf annex mini- camping. Van de 32 ha grote huis kavel moet volgens het ontwerp- landinrichtingsplan 22 ha verande ren in bos. Lampert is daar faliekant tegen, hetgeen hij tijdens het werk bezoek onomwonden duidelijk heeft gemaakt. "In de eerste plaats hoort er van nature helemaal geen bos op de klei. Kenmerkend voor het Wal- cherse landschap is juist zijn open karakter. Door de aanleg van bos wordt ook nog eens het zicht op de duinen aangetast, terwijl aan het duinsilhouet als landschappelijk Het gezelschap op het bedrijf van fam. Lampert in Biggekerke, v.ln.r. Piet Lampert, J. de Regt (Landinrich- tingsdienst), gedeputeerde mevrouw Nederhoed, beleidsmedewerker Landinrichting van de provincie G. Beckers, secretaris van de Landinrichtingscommissie R Roks, inspecteur Landinrichting H.A. Okma, de heer Schouwenaar (Kadaster) en Piet Lampert jr. kenmerk juist zoveel waarde wordt gehecht. Ik begrijp best dat er nu andere belangen bij een verkaveling meespelen dan tien jaar geleden, maar laat men de invulling daarvan dan in overleg met de belangheb benden doen en niet vanuit een puur theoretische benadering zeg gen "dat moet bos worden". Het kan toch niet zo zijn dat men ge woon op de kaart de verschillende gebieden aanwijst waar bos en na tuur moeten komen, zonder zich over de situatie ter plekke te bekom meren. Het begint daar wat ons be treft wel op te lijken, want er wordt al vijf jaar niet naar ons geluisterd. Als men enige souplesse zou be trachten en wat praktischer zou werken kunnen alle partijen tevre dengesteld worden. Nu is het zo dat het ene belang moet wijken voor het andere belang, zo ga je toch niet met elkaar om?" Een van de kritiekpunten van Lam pert, ook verwoord in een bezwaar schrift aan het college van GS, is dat het bos op de beste landbouw grond is gepland. Als er dan toch bos moet komen zou dat beter op marginale landbouwgronden kun nen gebeuren. Ook zijn er in de om geving diverse boeren die stoppen, terwijl Lampert de laatste tien jaar juist veel in het bedrijf geïnvesteerd heeft. Piet Lampert sr.: "Er zit op dit bedrijf een jonge boer die er tegen aan wil, die in tien jaar veel verbete ringen op het bedrijf heeft aangebracht, onder meer in draina ge van de grond, en die door de komst van het bos de poten onder de stoel vandaan gezaagd ziet wor den. Hier in de omgeving begrijpt niemand waarom men goede land bouwgrond heeft uitgekozen voor bos, terwijl op 700 meter afstand kwalitatief veel mindere grond ligt. Tijdens het bezoek wordt aangege ven dat een van de uitgangspunten is dat de totale bedrijfssituatie van belanghebbenden er niet op achter uit mag gaan. Beleidsmedewerker Landinrichting van de provincie Ge rard Beckers: "Het is niet te vermij den dat je op goede landbouwgrond terechtkomt voor natuur, en soms moet je daar zelfs huiskavels voor gebruiken, hoe spijtig dat ook is voor de betrokkene. Maar een boer moet in alle gevallen volledig ge compenseerd worden, het liefst in grond en desnoods in geld". Omgekeerde wereld Voor de 22 ha huiskavel die in bos moet veranderen krijgt Lampert, vol gens het ontwerpplan, compensatie in de vorm van andere grond. Van echte compensatie is geen sprake, maakt deze duidelijk. Hij krijgt er so wie so veel slechtere grond voor in de plaats, op een afstand van twee tot vijf km van huis en krijgt op de nieuwe kavels waarschijnlijk ook nog eens met beheersmaatregelen te maken. "Voor ons is het een pure verslechtering, en ik dacht dat een van de bedoelingen van een ruilver kaveling toch is een verbetering van de bedrijfsstructuur. We hebben als landbouw de verkaveling destijds zelf aangevraagd, maar zoals het nu gaat, dat is de omgekeerde wereld". Argumenten als zou het bos positief zijn voor de bezetting van de mini- camping weerspreekt Lampert be slist. "Het bedrijf ligt vlak bij de kust, en daardoor zijn er in het hele seizoen voldoende gasten. Meer hoeft echt niet. En de mensen ko men hier niet voor het bos, men komt voor het strand, en om te fiet sen in het prachtige open land schap. Als men bos wil dan gaat men wel naar de Veluwe of naar Drente". Vooral door die gunstige ligging zou bedrijfsverplaatsing voor Lampert een zware aderlating betekenen. De mini-camping, een wezenlijk onder deel van het bedrijf, zal dan veel minder opbrengen of wellicht niet eens meer mogelijk zijn. Waarschijn lijk is verplaatsing financieel niet eens haalbaar, vanwege de slechte tijden waarin de akkerbouw mo menteel verkeert. Inspecteur Landinrichting ir. H.A. Okma, ook bij het bezoek aanwezig, beaamt volmondig dat "vanuit de ondernemer Lampert gezien" de plannen voor de ruilverkaveling Wal cheren zeer nadelig uitwerken. De ruilverkaveling op zich is in zijn ogen positief voor alle partijen, dus ook de landbouw. Lampert wil dat wel geloven, maar het wil er bij hem niet in dat dit opweegt tegen het one venredig zwaar duperen van indivi duele bedrijven. Hij is er dan ook teleurgesteld over dat de vertrou wensmensen van de landinrichting scommissie de nu voorliggende variant als de "minst kwade" heb ben aangemerkt. Vader en zoon Lampert hebben nog niet alle hoop opgegeven. Hun be zwaarschrift aan GS is nog in be handeling. Er zijn overigens maar liefst 70 bezwaarschriften tegen het voorontwerp ingediend. Ook bestaan er twijfels over de financië le haalbaarheid van de plannen. Het kampeerseizoen is weer voorbij. De mini-campings liggen er verlaten bij, nu breekt weer de tijd aan om orde op zaken te stel len en indien nodig veranderin gen aan te brengen. Als we de balans opmaken blijkt 1993 een matig tot goed jaar geweest te zijn. Het voorjaar was goed, maar het hoogseizoen was geen topper zoals de afgelopen jaren wel het geval was. Door het slechte weer in de maanden juli, augustus en september was dit niet verwonderlijk, ook grote campings klaagden over minder kampeerders. Toch hebben het afgelopen jaar weer meer kam peerders de weg naar de mini- camping gevonden, kamperen bij de boer blijkt nog steeds in de lift te zitten. Daar vindt men nog rust, ruimte en vooral betaalbare prijzen. Dit laatste zal vooral in economisch slechte tijden een pluspunt zijn. Half oktober is dan eindelijk de WOR door de Tweede Kamer aangenomen. Nu nog aanvaar ding door de Eerste Kamer en de wet kan in werking treden. Wat is er nu veranderd? Niet veel, al leen wordt nu de verantwoorde lijkheid over de uitvoering van de AMFEKEN U DE \OJ)0£R \EDEKAT/E ZEELAND wet hoofdzakelijk bij de gemeen ten gelegd. De grote vraag is dan ook: "Hoe zullen de gemeenten de nieuwe wet interpreteren?" De regeling blijft dus 10 eenhe den het gehele seizoen en 15 in een korte periode die door de ge meenten zelf ingevuld zal wor den. Vekabo heeft steeds gepleit voor 15 eenheden het gehele seizoen, maar aan deze wens is niet tegemoet gekomen. Nu de gemeenten volledig zelf mogen beslissen over de periode van uitbreiding zal de uniformiteit in Zeeland weer ver te zoeken zijn. Verder staat in de wet dat het kleinschalig kamperen niet meer beperkt blijft tot boerenbedrij ven. Gemeenten krijgen zelf vol ledig de bevoegdheid vrijstelling te verlenen. Voor kampeerboe- ren die geen opvolger hebben is dit een positieve zaak. Ze zullen nu niet verplicht zijn hun mini- camping te sluiten als ze actief stoppen met boeren. Anderen zullen het hier zeker niet mee eens zijn, zij zijn bang dat straks ook "burgers" met een stukje grond een mini-camping begin nen. De gemeente Westen- schouwen heeft deze problemen al voorzien en een notitie op gesteld om d.m.v. zonering te voorkomen dat er nog meer mini-campings komen. Andere gemeenten in Zeeland zullen ho pelijk dit voorbeeld volgen. Het is nu definitief, staatssekre- taris Gabor komt niet naar Zee land. De heer Gabor was gevraagd om als spreker op te treden op de oprichtingsverga dering van Vekabo Zeeland, hoogst waarschijnlijk op 13 de cember a.s. Wij van Vekabo Zee land zijn diep teleurgesteld want in principe was al beslist dat hij zou komen. Jammer, misschien komt er een andere hoge piet van het ministerie, maar dat we ten we op dit moment nog niet. Op 16 november vindt de over dracht plaats van een aantal kleine landschapselementen in het zuid westelijk deltagebied van Staats bosbeheer aan de Stichting Behoud Natuur en leefmilieu. Tijdens de bij eenkomst in Hotel Terminus te Goes zal ook ZLM-voorzitter H.C. van der Maas een lezing verzorgen. De kleine landschapselementen (kle) die worden overgedragen aan de SBNL zijn onder meer overhoe- ken, bosjes en dijken. Over heel ne- derland krijgt de stichting er hiervan in eerste instantie ca. 1.000 ha van SBB in beheer. Als na vijf jaar blijkt dat dit goed gaat volgt nog een overdracht van 2.500 ha. "De af spraak is dat we het dan in langduri ge erfpacht krijgen", licht medewerker opleidingen en voor lichting van SBNL Fred Rabe desge vraagd toe. "Die eerste 1.000 ha krijgen we alleen maar in beheer". Volgens de SBNL-woordvoerder wordt het beheer wezenlijk anders dan via Staatsbosbeheer. "Het gro te onderhoud verrichten we zelf, on der meer door de inzet van banenpoolers en jwg-ers (jeugd werkgarantieplan). Het jaarlijkse be heer, zeg maar het gebruik, willen we zoveel mogelijk afstaan aan de gebruikers van de landschapsele menten, zoals jagers (wildbeheer- eenheden), vissers, schapen houders, recreanten etc. Die hebben direct belang bij de in standhouding van de landschaps elementen, dus op deze manier heb je de beste garantie dat het goed gebeurt". "Tot nu toe blijft het beheer zelfs vaak achterwege, waardoor de waarde van bijvoorbeeld bosjes hol lend achteruit is gegaan. Snelle groeiers krijgen de overhand terwijl trage groeiers totaal niet aan bod komen. Door een goed en afgewo gen beheer ontstaat er veel meer di versificatie in de flora en fauna". Per 1 januari 1994 is het maken van een milieu-effectrapport ten aanzien van landinrichting verplicht. Een door de Landinrichtingscommissie Kust West Zeeuwseh-Vlaanderen opgestelde startnotitie MER voor de herinrichting in het betreffende ge bied ligt van 1 november tot 1 de cember ter inzage in het provin ciehuis te Middelburg, in de ge meentehuizen van Sluis en Oost burg en bij het waterschap het Vrije van Sluis. Een ieder kan voorstellen doen voor de richtlijnen voor het opstellen van het milieu-effectrapport. Schriftelij ke reacties kunnen tot 1 december a.s. gericht worden aan het college van GS van Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 7