De mestafzetovereenkomsten
söoii
'Werken aan de bedrijfs
opvolging van morgen'
Proceskostenvergoeding bij
belastingprocedures
Presentatie SE V-journaal
Sociaal
Voorlichting
Bijeenkomsten: Bedrijfsopvolging
VRIJDAG 12 NOVEMBER 1993
Momenteel is er veel discussie over
de wijzigingen van de mestwetge
ving, de derde fase van het mest
en ammoniakbeleid. In eerste in
stantie lijkt dit een probleem van de
veehouderij-sektoren, echter gezien
de afzet van dierlijke mest en de
mogelijk verplichte mineralenboek-
houding in de akkerbouw zijn de
veranderingen, ook voor deze sek-
tor van belang.
Bij de afzet van mest in de akkerbouw
en andere niet-veehouderijsektoren,
wordt vaak een contract gesloten.
Het is van belang om goed te letten
op de voorwaarden en eisen die
door de nieuwe wetgeving worden
gesteld.
Produktierechten en verantwoorde
afzet
Momenteel wordt gewerkt met pro
duktierechten. In de belangrijkste
veehouderij-sektoren zijn deze in
1986 vastgesteld op basis van het
aantal dieren. In 1991 zijn voor een
aantal nieuwe diersoorten produk
tierechten vastgesteld.
Voor de akkerbouwbedrijven geldt
dat bij de aanvang van een Veehou-
derijtak het maximaal aantal te hou
den dieren wordt gebaseerd op een
grondgebonden mestproduktie van
125 kg P205 per ha. Volgens de
voorstellen in de nieuwe wetgeving
wordt dit systeem verlaten en wordt
op zijn vroegst vanaf 1997 het aan
tal dieren gebaseerd op de verant
woorde afzet van de mest. Deze
verantwoorde afzet is gebaseerd op
de gebruiksnormen aan fosfaat per
ha. Deze normen worden in de ko
mende jaren verlaagd. Tevens is er
sprake van om de gebruiksnormen te
verlaten en te gaan werken met ver-
liesnormen. Hierover is echter even
eens nog discussie.
Gedurende periode zoals die nu be
kend is van 1995 tot 1996, is het
echter wel mogelijk om bij een start
van een veehouderijtak, het aantal
dieren te baseren op een fosfaatpro-
duktie van 125 kg P205 per ha. Dit
betekent dat een gedeelte van de
mest buiten het bedrijf dient te wor
den afgezet, zijnde de hoeveelheid
mest gebaseerd op het verschil tus
sen 125 kg P205 per ha en de ver
laagde norm.
De verplaatsingswet
Het is de bedoeling dat op 1 januari
1994 de verplaatsingswet van
kracht wordt. Deze datum is nog
niet definitief. Het wordt dan moge
lijk, indien aan een aantal voorwaar
den wordt voldaan, om
grondgebonden mestproduktierecht
te verplaatsen, dus te kopen of te
verkopen. Een van deze voorwaar
den is dat de mest verantwoord af
gezet kan worden. Dit geldt dan
zowel voor het aangekochte quo
tum als voor de mest die reeds op
het bedrijf werd geproduceerd.
De mestafzetovereenkomsten
Het bovenstaande heeft tot gevolg
dat de behoefte aan de afzet van
mest via overeenkomsten toe
neemt. Onder verantwoorde afzet
wordt naast de afzet bij een derde
(bijv. akkerbouwbedrijf) ook ver
staan de afzet via een mestverwer-
kingsbedrijf, via export en via een
erkende handelaar verstaan. Het ge
heel dient opgenomen te zijn in een
mestafzetplan. Dit dient samen met
de mestafzetovereenkomsten in
gediend te worden bij het Bureau
Heffingen.
Indien er een overeenkomst tot
stand komt tussen een mestprodu-
cent en een mestafnemer is het erg
belangrijk dat de overeenkomst aan
gepast is aan de toekomstige nieu
we wetgeving. Belangrijke punten
zijn o.a. de termijnen van de over
eenkomsten, de gevolgen bij faillis
sementen e.d., de minimale
hoeveelheden en de verlaging van
de gebruiksnormen per ha. Boven
dien bestaat er het voornemen van
de minister van LNV om nadere
eisen te stellen aan de overeen
komsten. Het is in het belang van
zowel de mestproducent als de
mestafnemer, dat een goede over
eenkomst wordt opgesteld. Laat u
zich daarom, voordat u een over
eenkomst tekent, goed voorlichten
en adviseren. De SEV van de ZLM
kan u daarbij van dienst zijn.
J.A.M. Withagen
Hoofd SEV/ZLM
In de praktijk blijkt dat belasting
plichtigen vaak niet staan te dringen
om over meningsverschillen met de
fiscus te procederen. Eerder zal
worden geprobeerd om met de in
specteur een compromis te sluiten.
De reden hiervoor ligt voor de hand.
Procedures duren in de regel lang
en de daarmee gepaard gaande
kosten kunnen hoog oplopen. Pro
cederen biedt bovendien geen ze
kerheid om te winnen.
Lange tijd ging men er van uit dat bij
een gewonnen procedure de pro
ceskosten niet verhaalbaar waren
op de tegenpartij, de fiscus. Recen
te rechtspraak leert echter dat dit
geenszins het geval meer is.
Ook nu is er weer reden om aan dit
onderwerp aandacht te besteden.
Aanleiding vormt enerzijds het voor
stel tot wetswijziging en anderzijds
het belangrijke arrest van de Hoge
Raad, ons hoogste rechtscollege. In
het betreffende geval was aan de
belastingplichtige een aanslag op
gelegd, waarbij de inspecteur was
uitgegaan van een onjuiste uitleg
van de wet. De Hoge Raad stelde de
belastingplichtige uiteindelijk in het
gelijk. Om dit gelijk te krijgen, waren
inmiddels de nodige kosten ge
maakt, waarvoor de Staat aanspra
kelijk werd gesteld.
In de daarop volgende civiele proce
dure besliste de Hoge Raad dat de
Staat, door het opleggen van een
achteraf onjuist gebleken aanslag,
een onrechtmatige daad tegen de
belastingplichtige had begaan. Inte
ressant in deze procedure is onder
meer dat de rechter heeft beslist dat
her er niet toe doet of de fiscus een
verwijt treft. In beginsel is voldoen
de dat een door de inspekteur op
gelegde aanslag naderhand door de
rechter wordt vernietigd. Slechts in
bijzondere gevallen zal de Staat niet
aansprakelijk zijn voor de kosten.
Hierbij valt te denken aan de situatie
waarbij de belastingplichtige geen
of gebrekkige aangifte heeft gedaan
en de opgelegde aanslag, nadat als
nog de nodige gegevens zijn ver
strekt, vervolgens door de
belastingrechter wordt vernietigd. In
dit geval mag in beginsel worden
aangenomen dat de schuld bij de in
specteur ontbreekt, waardoor de
Staat niet aangesproken kan wor
den voor de gemaakte kosten.
Omvang schadevergoeding
Volgens de Hoge Raad komen voor
schadevergoeding in aanmerking al
le kosten die gemaakt zijn in ver
band met de gewonnen fiscale
beroepsprocedure. Voorwaarde is
wel dat de gemaakte proceskosten
redelijk zijn. Het belang en de ge
compliceerdheid van het geschil
punt zal het inroepen van
professionele hulp moeten recht
vaardigen. De hoogte van de opge
legde aanslag kan hiervoor een
aanwijzing zijn. Wanneer geen uit
stel van betaling is verleend komt
ook het geleden renteverlies voor
vergoeding in aanmerking.
Omdat de omvang van de door de
belastingplichtige geleden schade
door hem zelf bewezen dient te
worden, zullen deze kosten duidelijk
gespecificeerd geadministreerd
moeten worden
De bedrijfsopvolging blijft een be
langrijk aspekt in het agrarisch on
dernemersgezin. Vragen die
gedurende dit gehele proces gesteld
worden zijn onder andere:
- In hoeverre moeten de ouders al
rekening houden met de bedrijfs
opvolging bij de schoolkeuze
van de kinderen?
- Wie wordt de bedrijfsopvolger?
Hoe kan het meewerkend kind
beloond worden?
- Hoe vindt de samenwerking
plaats?
- Wat zijn de randvoorwaarden
voor een bedrijfsopvolging?
- Hoe is de rentabiliteit van het
agrarische bedrijf?
- Op welke manier vindt de be
drijf soverdracht plaats?
- In hoeverre moet rekening ge
houden worden met de andere
kinderen?
- Hoe is de positie van het komen
de en gaande agrarische gezin?
- Hoe gaat bedrijfsopvolging in de
praktijk
De Sociaal Economische Voorlich
ting van de Landbouwmaatschappij
ZMO (de gefuseerde landbouworga
nisaties GMvL, ZLM en ULG) heeft
een aantal bijeenkomsten georgani
seerd over bedrijfsopvolging. Hierin
komen deze en meerdere vragen
aan de orde. U als deelnemer wordt
in de gelegenheid gesteld om uw
mening te vormen en een goed
beeld te krijgen van bedrijfsopvol
ging. Er wordt ruimschoots gele
genheid gegeven om in contact te
treden met collega's en om kennis
te vergaren. Om een gerealiseerde
bedrijfsopvolging in de praktijk te
zien zal een themadag georgani
seerd worden, waarop een bedrijf
bezocht wordt in het werkgebied
van de Landbouwmaatschappij
ZMO.
De bijeenkomsten zijn toegankelijk
voor iedere belangstellende uit het
agrarisch ondernemersgezin waar
wel of geen konkrete bedrijfsopvol
ging aan de orde is. Tenslotte gaat
de bedrijfsopvolging het gehele ge
zin aan!
1. gespreksbijeenkomst: - opvolgen
ja of nee, schoolkeuze, meewer
ken, samenwerken
2. informatiebijeenkomst: Geleide
lijke of direkte overname
3. cijferbijeenkomst: Overname,
positie opvolger, positie ouders
Themadag
Tijdens de eerste bijeenkomst wordt
u een brochure uitgereikt. Deelname
aan de eerste drie bijeenkomsten
zijn gratis, evenals de uit te reiken
brochure. Voor deelname aan de
themadag zal een bijdrage in de
kosten worden gevraagd.
Heeft u interesse voor deelname
aan deze bijeenkomsten, neemt u
dan kontakt op met de SEV-er in uw
gebied of uw kringvoorzitter. U
wordt dan zo snel mogelijk op de
hoogte gesteld van data, plaats etc.
Graag tot ziens!
De Sociaal Economische Voorlich
ting van de ZMO hoopt door de bij
eenkomsten een bijdrage te leveren
aan uw meningsvorming en uw
kennisvergaring omtrent de bedrijfs
opvolging. 'Werken aan de bedrijfs
opvolging an morgen!'
Afdelingen Kloetinge, 's H. Arends-
kerke, Wolphaartsdijk
Maandag 29 november 1993
Schouwburg "Prins van Oranje",
Nieuwstraat 14 te Goes
Aanvang 19.30 uur
Verleden
Het vorenstaande is ook nog van
belang voor procedures uit het ver
leden. Dit als gevolg van het feit dat
vorderingen op de overheid pas na
verloop van vijf jaar verjaren. Het is
dan ook zeer waarschijnlijk dat de
Staat nog een behoorlijke stapel
schadeclaims te verwerken krijgt.
Uiteraard zijn de ontwikkelingen op
het gebied van proceskostenveroor
deling de staatssecretaris van Fi
nanciën niet ontgaan. Voor hem
weegt immers het budgettaire be
lang voor de schatkist zwaar. Gerui
me tijd liggen er dan ook al
voorstellen om via een wettelijke re
geling de omvang van de kostenver
goeding te beperken.
Wanneer het huidige voorstel wordt
aangenomen zal dit betekenen dat
straks nog slechts een gering deel
van de gemaakte kosten voor ver
goeding in aanmerking zullen
komen.
De voorgestelde nieuwe regeling zal
ook van toepassing zijn op lopende
fiscale procedures op de ingangsda
tum. Reeds afgedane zaken zullen
nog volgens het oude recht worden
afgewikkeld.
De beoogde ingangsdatum van de
nieuwe regeling is 1 januari a.s.
W.F. Poeles, Federatie Belastingad
viseur, Accountantsunie ZLM Mid
delburg.
Agrarische Commissie v.d. Ned.
Bond v. Plattelandsvrouwen in de
regio Tholen en Sint Philipsland
Dinsdag 16 november 1993
Hotel "De Gouden Leeuw", Voor
straat 50 te Sint Annaland
Aanvang 9.30 uur
Kring Langstraat
Donderdag 18 november 1993
Cultureel Centrum "Zidewinde",
Julianalaan 1 te Sprang-Capelle
Aanvang 20.00 uur
Kring Hulst
Donderdag 18 november 1993
Café "De Reizende Man", Hof te
Zandeplein 24 te Kloosterzande
Aanvang 19.30 uur
Afdeling Noord-Westhoek e.o.
Maandag 22 november 1993
Rest. "De Graanbeurs", Kadedijk 6
te Fijnaart
Aanvang 20.00 uur
Afdelingen Borssele/Nieuwdorp/Le-
wedorp, Heinkenszand, Nisse/'s H.
Abtskerke, Oudelande
Maandag 22 november 1993
"De Stenge", Stengeplein 1 te
Heinkenszand
Aanvang 19.30 uur
Kring West Zeeuws-Vlaanderen
Maandag 22 november 1993 (voor
Oostelijk West Zeeuws-Vlaanderen)
Rest. "De Landbouw", Gent
sestraat 94 te Biervliet
Aanvang 19.30 uur
of, voor leden die op deze datum
verhinderd zijn bestaat de mogelijk
heid om de volgende bijeenkomst
bij te wonen (en omgekeerd)
Donderdag 25 november 1993
(voor Westelijk West Zeeuws-
Vlaanderen)
Rest. "De Eenhoorn", Markt 1 te
Oostburg
Aanvang 19.30 uur
Kring Oost Zuid-Beveland
Dinsdag 7 december 1993
"Ons Dorpshuis", Berghoekstraat 3
te Kruiningen
Aanvang 20.00 uur
of, voor leden die op deze datum
verhinderd zijn bestaat de mogelijk
heid om de volgende bijeenkomst
bij te wonen (en omgekeerd)
Woensdag 15 december 1993
"Ons Dorpshuis", Berghoekstraat 3
te Kruiningen
Aanvang 20.00 uur
Afdelingen Corridor, Zierikzee,
Dreischor
Dinsdag 7 december 1993
Rest. "J. v.d. Weijde", Brouwe
rijstraat 1 te Noordgouwe
Aanvang 20.00 uur
Afdelingen Oud-Vossemeer, Sint
Annaland, Sint Philipsland, Tholen
Donderdag 9 december 1993
Sportcentr. "de Wellevaete", Hoen-
derweg 133 te Sint Annaland
Aanvang 19.30 uur
Donderdag 9 december 1993
of, voor leden die op deze datum
verhinderd zijn bestaat de mogelijk
heid om de volgende bijeenkomst
bij te wonen (en omgekeerd)
Afdelingen Stavenisse, Sint Maar
tensdijk, Scherpenisse, Poortvliet
Woensdag 15 december 1993
Dorpshuis "Holland Huis", L. Deur-
loosstraat 28 te Scherpenisse
Aanvang 19.30 uur
Afdelingen Nieuwerkerk, Ouwer-
kerk, Bruinisse/Oosterland
Donderdag 16 december 1993