De mestafzetovereenkomsten söoii 'Werken aan de bedrijfs opvolging van morgen' Proceskostenvergoeding bij belastingprocedures Presentatie SE V-journaal Sociaal Voorlichting Bijeenkomsten: Bedrijfsopvolging VRIJDAG 12 NOVEMBER 1993 Momenteel is er veel discussie over de wijzigingen van de mestwetge ving, de derde fase van het mest en ammoniakbeleid. In eerste in stantie lijkt dit een probleem van de veehouderij-sektoren, echter gezien de afzet van dierlijke mest en de mogelijk verplichte mineralenboek- houding in de akkerbouw zijn de veranderingen, ook voor deze sek- tor van belang. Bij de afzet van mest in de akkerbouw en andere niet-veehouderijsektoren, wordt vaak een contract gesloten. Het is van belang om goed te letten op de voorwaarden en eisen die door de nieuwe wetgeving worden gesteld. Produktierechten en verantwoorde afzet Momenteel wordt gewerkt met pro duktierechten. In de belangrijkste veehouderij-sektoren zijn deze in 1986 vastgesteld op basis van het aantal dieren. In 1991 zijn voor een aantal nieuwe diersoorten produk tierechten vastgesteld. Voor de akkerbouwbedrijven geldt dat bij de aanvang van een Veehou- derijtak het maximaal aantal te hou den dieren wordt gebaseerd op een grondgebonden mestproduktie van 125 kg P205 per ha. Volgens de voorstellen in de nieuwe wetgeving wordt dit systeem verlaten en wordt op zijn vroegst vanaf 1997 het aan tal dieren gebaseerd op de verant woorde afzet van de mest. Deze verantwoorde afzet is gebaseerd op de gebruiksnormen aan fosfaat per ha. Deze normen worden in de ko mende jaren verlaagd. Tevens is er sprake van om de gebruiksnormen te verlaten en te gaan werken met ver- liesnormen. Hierover is echter even eens nog discussie. Gedurende periode zoals die nu be kend is van 1995 tot 1996, is het echter wel mogelijk om bij een start van een veehouderijtak, het aantal dieren te baseren op een fosfaatpro- duktie van 125 kg P205 per ha. Dit betekent dat een gedeelte van de mest buiten het bedrijf dient te wor den afgezet, zijnde de hoeveelheid mest gebaseerd op het verschil tus sen 125 kg P205 per ha en de ver laagde norm. De verplaatsingswet Het is de bedoeling dat op 1 januari 1994 de verplaatsingswet van kracht wordt. Deze datum is nog niet definitief. Het wordt dan moge lijk, indien aan een aantal voorwaar den wordt voldaan, om grondgebonden mestproduktierecht te verplaatsen, dus te kopen of te verkopen. Een van deze voorwaar den is dat de mest verantwoord af gezet kan worden. Dit geldt dan zowel voor het aangekochte quo tum als voor de mest die reeds op het bedrijf werd geproduceerd. De mestafzetovereenkomsten Het bovenstaande heeft tot gevolg dat de behoefte aan de afzet van mest via overeenkomsten toe neemt. Onder verantwoorde afzet wordt naast de afzet bij een derde (bijv. akkerbouwbedrijf) ook ver staan de afzet via een mestverwer- kingsbedrijf, via export en via een erkende handelaar verstaan. Het ge heel dient opgenomen te zijn in een mestafzetplan. Dit dient samen met de mestafzetovereenkomsten in gediend te worden bij het Bureau Heffingen. Indien er een overeenkomst tot stand komt tussen een mestprodu- cent en een mestafnemer is het erg belangrijk dat de overeenkomst aan gepast is aan de toekomstige nieu we wetgeving. Belangrijke punten zijn o.a. de termijnen van de over eenkomsten, de gevolgen bij faillis sementen e.d., de minimale hoeveelheden en de verlaging van de gebruiksnormen per ha. Boven dien bestaat er het voornemen van de minister van LNV om nadere eisen te stellen aan de overeen komsten. Het is in het belang van zowel de mestproducent als de mestafnemer, dat een goede over eenkomst wordt opgesteld. Laat u zich daarom, voordat u een over eenkomst tekent, goed voorlichten en adviseren. De SEV van de ZLM kan u daarbij van dienst zijn. J.A.M. Withagen Hoofd SEV/ZLM In de praktijk blijkt dat belasting plichtigen vaak niet staan te dringen om over meningsverschillen met de fiscus te procederen. Eerder zal worden geprobeerd om met de in specteur een compromis te sluiten. De reden hiervoor ligt voor de hand. Procedures duren in de regel lang en de daarmee gepaard gaande kosten kunnen hoog oplopen. Pro cederen biedt bovendien geen ze kerheid om te winnen. Lange tijd ging men er van uit dat bij een gewonnen procedure de pro ceskosten niet verhaalbaar waren op de tegenpartij, de fiscus. Recen te rechtspraak leert echter dat dit geenszins het geval meer is. Ook nu is er weer reden om aan dit onderwerp aandacht te besteden. Aanleiding vormt enerzijds het voor stel tot wetswijziging en anderzijds het belangrijke arrest van de Hoge Raad, ons hoogste rechtscollege. In het betreffende geval was aan de belastingplichtige een aanslag op gelegd, waarbij de inspecteur was uitgegaan van een onjuiste uitleg van de wet. De Hoge Raad stelde de belastingplichtige uiteindelijk in het gelijk. Om dit gelijk te krijgen, waren inmiddels de nodige kosten ge maakt, waarvoor de Staat aanspra kelijk werd gesteld. In de daarop volgende civiele proce dure besliste de Hoge Raad dat de Staat, door het opleggen van een achteraf onjuist gebleken aanslag, een onrechtmatige daad tegen de belastingplichtige had begaan. Inte ressant in deze procedure is onder meer dat de rechter heeft beslist dat her er niet toe doet of de fiscus een verwijt treft. In beginsel is voldoen de dat een door de inspekteur op gelegde aanslag naderhand door de rechter wordt vernietigd. Slechts in bijzondere gevallen zal de Staat niet aansprakelijk zijn voor de kosten. Hierbij valt te denken aan de situatie waarbij de belastingplichtige geen of gebrekkige aangifte heeft gedaan en de opgelegde aanslag, nadat als nog de nodige gegevens zijn ver strekt, vervolgens door de belastingrechter wordt vernietigd. In dit geval mag in beginsel worden aangenomen dat de schuld bij de in specteur ontbreekt, waardoor de Staat niet aangesproken kan wor den voor de gemaakte kosten. Omvang schadevergoeding Volgens de Hoge Raad komen voor schadevergoeding in aanmerking al le kosten die gemaakt zijn in ver band met de gewonnen fiscale beroepsprocedure. Voorwaarde is wel dat de gemaakte proceskosten redelijk zijn. Het belang en de ge compliceerdheid van het geschil punt zal het inroepen van professionele hulp moeten recht vaardigen. De hoogte van de opge legde aanslag kan hiervoor een aanwijzing zijn. Wanneer geen uit stel van betaling is verleend komt ook het geleden renteverlies voor vergoeding in aanmerking. Omdat de omvang van de door de belastingplichtige geleden schade door hem zelf bewezen dient te worden, zullen deze kosten duidelijk gespecificeerd geadministreerd moeten worden De bedrijfsopvolging blijft een be langrijk aspekt in het agrarisch on dernemersgezin. Vragen die gedurende dit gehele proces gesteld worden zijn onder andere: - In hoeverre moeten de ouders al rekening houden met de bedrijfs opvolging bij de schoolkeuze van de kinderen? - Wie wordt de bedrijfsopvolger? Hoe kan het meewerkend kind beloond worden? - Hoe vindt de samenwerking plaats? - Wat zijn de randvoorwaarden voor een bedrijfsopvolging? - Hoe is de rentabiliteit van het agrarische bedrijf? - Op welke manier vindt de be drijf soverdracht plaats? - In hoeverre moet rekening ge houden worden met de andere kinderen? - Hoe is de positie van het komen de en gaande agrarische gezin? - Hoe gaat bedrijfsopvolging in de praktijk De Sociaal Economische Voorlich ting van de Landbouwmaatschappij ZMO (de gefuseerde landbouworga nisaties GMvL, ZLM en ULG) heeft een aantal bijeenkomsten georgani seerd over bedrijfsopvolging. Hierin komen deze en meerdere vragen aan de orde. U als deelnemer wordt in de gelegenheid gesteld om uw mening te vormen en een goed beeld te krijgen van bedrijfsopvol ging. Er wordt ruimschoots gele genheid gegeven om in contact te treden met collega's en om kennis te vergaren. Om een gerealiseerde bedrijfsopvolging in de praktijk te zien zal een themadag georgani seerd worden, waarop een bedrijf bezocht wordt in het werkgebied van de Landbouwmaatschappij ZMO. De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor iedere belangstellende uit het agrarisch ondernemersgezin waar wel of geen konkrete bedrijfsopvol ging aan de orde is. Tenslotte gaat de bedrijfsopvolging het gehele ge zin aan! 1. gespreksbijeenkomst: - opvolgen ja of nee, schoolkeuze, meewer ken, samenwerken 2. informatiebijeenkomst: Geleide lijke of direkte overname 3. cijferbijeenkomst: Overname, positie opvolger, positie ouders Themadag Tijdens de eerste bijeenkomst wordt u een brochure uitgereikt. Deelname aan de eerste drie bijeenkomsten zijn gratis, evenals de uit te reiken brochure. Voor deelname aan de themadag zal een bijdrage in de kosten worden gevraagd. Heeft u interesse voor deelname aan deze bijeenkomsten, neemt u dan kontakt op met de SEV-er in uw gebied of uw kringvoorzitter. U wordt dan zo snel mogelijk op de hoogte gesteld van data, plaats etc. Graag tot ziens! De Sociaal Economische Voorlich ting van de ZMO hoopt door de bij eenkomsten een bijdrage te leveren aan uw meningsvorming en uw kennisvergaring omtrent de bedrijfs opvolging. 'Werken aan de bedrijfs opvolging an morgen!' Afdelingen Kloetinge, 's H. Arends- kerke, Wolphaartsdijk Maandag 29 november 1993 Schouwburg "Prins van Oranje", Nieuwstraat 14 te Goes Aanvang 19.30 uur Verleden Het vorenstaande is ook nog van belang voor procedures uit het ver leden. Dit als gevolg van het feit dat vorderingen op de overheid pas na verloop van vijf jaar verjaren. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de Staat nog een behoorlijke stapel schadeclaims te verwerken krijgt. Uiteraard zijn de ontwikkelingen op het gebied van proceskostenveroor deling de staatssecretaris van Fi nanciën niet ontgaan. Voor hem weegt immers het budgettaire be lang voor de schatkist zwaar. Gerui me tijd liggen er dan ook al voorstellen om via een wettelijke re geling de omvang van de kostenver goeding te beperken. Wanneer het huidige voorstel wordt aangenomen zal dit betekenen dat straks nog slechts een gering deel van de gemaakte kosten voor ver goeding in aanmerking zullen komen. De voorgestelde nieuwe regeling zal ook van toepassing zijn op lopende fiscale procedures op de ingangsda tum. Reeds afgedane zaken zullen nog volgens het oude recht worden afgewikkeld. De beoogde ingangsdatum van de nieuwe regeling is 1 januari a.s. W.F. Poeles, Federatie Belastingad viseur, Accountantsunie ZLM Mid delburg. Agrarische Commissie v.d. Ned. Bond v. Plattelandsvrouwen in de regio Tholen en Sint Philipsland Dinsdag 16 november 1993 Hotel "De Gouden Leeuw", Voor straat 50 te Sint Annaland Aanvang 9.30 uur Kring Langstraat Donderdag 18 november 1993 Cultureel Centrum "Zidewinde", Julianalaan 1 te Sprang-Capelle Aanvang 20.00 uur Kring Hulst Donderdag 18 november 1993 Café "De Reizende Man", Hof te Zandeplein 24 te Kloosterzande Aanvang 19.30 uur Afdeling Noord-Westhoek e.o. Maandag 22 november 1993 Rest. "De Graanbeurs", Kadedijk 6 te Fijnaart Aanvang 20.00 uur Afdelingen Borssele/Nieuwdorp/Le- wedorp, Heinkenszand, Nisse/'s H. Abtskerke, Oudelande Maandag 22 november 1993 "De Stenge", Stengeplein 1 te Heinkenszand Aanvang 19.30 uur Kring West Zeeuws-Vlaanderen Maandag 22 november 1993 (voor Oostelijk West Zeeuws-Vlaanderen) Rest. "De Landbouw", Gent sestraat 94 te Biervliet Aanvang 19.30 uur of, voor leden die op deze datum verhinderd zijn bestaat de mogelijk heid om de volgende bijeenkomst bij te wonen (en omgekeerd) Donderdag 25 november 1993 (voor Westelijk West Zeeuws- Vlaanderen) Rest. "De Eenhoorn", Markt 1 te Oostburg Aanvang 19.30 uur Kring Oost Zuid-Beveland Dinsdag 7 december 1993 "Ons Dorpshuis", Berghoekstraat 3 te Kruiningen Aanvang 20.00 uur of, voor leden die op deze datum verhinderd zijn bestaat de mogelijk heid om de volgende bijeenkomst bij te wonen (en omgekeerd) Woensdag 15 december 1993 "Ons Dorpshuis", Berghoekstraat 3 te Kruiningen Aanvang 20.00 uur Afdelingen Corridor, Zierikzee, Dreischor Dinsdag 7 december 1993 Rest. "J. v.d. Weijde", Brouwe rijstraat 1 te Noordgouwe Aanvang 20.00 uur Afdelingen Oud-Vossemeer, Sint Annaland, Sint Philipsland, Tholen Donderdag 9 december 1993 Sportcentr. "de Wellevaete", Hoen- derweg 133 te Sint Annaland Aanvang 19.30 uur Donderdag 9 december 1993 of, voor leden die op deze datum verhinderd zijn bestaat de mogelijk heid om de volgende bijeenkomst bij te wonen (en omgekeerd) Afdelingen Stavenisse, Sint Maar tensdijk, Scherpenisse, Poortvliet Woensdag 15 december 1993 Dorpshuis "Holland Huis", L. Deur- loosstraat 28 te Scherpenisse Aanvang 19.30 uur Afdelingen Nieuwerkerk, Ouwer- kerk, Bruinisse/Oosterland Donderdag 16 december 1993

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 4