ZLM
Het bepalen van de financiële positie (3)
O
Sociaal
Fknnomisnhfi wS^
Voorlichting
Enkele punten uit de miljoenennota 1994
Axel
Oostburg
In de vorige artikelen is gesproken
over de liquiditeits- en rentabiliteits-
begroting als instrumenten om de
financiële positie te bepalen. In dit
artikel volgt een voorbeeld.
Uitgangsgegevens
Gezin: man en vrouw in de leeftijd
van 35 tot 40 jaar.
Bedrijf: akkerbouwbedrijf, groot
46 ha, waarvan 20 ha eigendom en
26 hectare pacht. Gebouwen,
waaronder woning, in eigendom. Ei-
gendomsgrond 10 jaar geleden aan
gekocht uit pacht voor
f 300.000,—, hiervoor geleend bij
bank f 200.000,— in 30 jaar af te
lossen, rente nog vast voor 9%.
Bouwplan: 15 ha wintertarwe, 10
ha consumptie-aardappelen, 10 ha
suikerbieten, 8 ha graszaad en 3 ha
zaai-uien.
Machines: het maaidorsen, per
sen en bietenrooien gebeurt in loon
werk, het rooien van de aardappelen
en de uien in een samenwerkings-
combinatie, de andere werkzaam
heden in eigen beheer. Totale
vervangingswaarde machinepark
circa f 300.000,— op basis waar
van wordt afgeschreven
f 25.000,-).
Grond: er is gerekend met een
pachtprijs van f 700,— per ha en
met waterschapslasten van
f 160,— per ha.
Gebouwen: bewaring voor aard
appelen en uien en gebouw voor
Liquiditeit
(bedragen in guldens)
werktuigen en werkplaats, totale
vervangingswaarde circa
f 300.000,—, afschrijvingen
f 10.000,-.
Financiën: op peildatum 1 oktober
is er nog f 5.000,— ruimte op de
rekening-courant die maximaal
f 80.000,— mag bedragen.
Plannen: de woning dient in de
winter nog verbouwd te worden
voor f 5.000,—.
Conclusies
De cijfers in het voorgaande (zie
onderstaande overzichten) zijn ge
baseerd op aannames en globale
richtlijnen. Ze zijn voor discussie
vatbaar. Bij elke becijfering dient uit
gegaan te worden van de cijfers
voor de eigen situatie. Een begroting
is maatwerk.
Wat de liquiditeit in het voorgaan
de voorbeeld betreft, zal de ruimte
op de rekening-courant tot april vol
doende zijn. Jaarrond bezien zal er
echter een tekort kunnen ontstaan
van meer dan f 40.000,—. Dit zal
aan extra financieringskosten ruim
f 4.000,— betekenen. De marge op
de rentabiliteitsbegroting zal hier
door minimaal worden.
De ruimte voor extra lasten is be
perkt. Indien bijvoorbeeld de reste
rende pachtgrond te koop wordt
aangeboden, zal dit bij de gegeven
begroting niet op te brengen zijn.
In deze voorbeeldbegroting zijn de
marges krap. De diverse begro
tingsposten zullen nog eens kritisch
bekeken moeten worden. Wellicht
zal er nog op enkele posten bezui
nigd kunnen worden met een verbe
terde liquiditeitspositie op korte
termijn als gevolg. Dit geldt ook
voor de begroting op langere termijn
waarbij de volgende zaken aan de
orde kunnen komen:
Zijn er op het bedrijf nog mogelijk
heden tot hogere saldi, eventueel na
extra investeringen of dienen er ex
tra inkomsten buiten het bedrijf bij
verdiend te worden? In het
voorbeeld zijn er voldoende finan
cieringszekerheden, de marge voor
extra financieringslasten zal echter
krap zijn. Indien men risico's zo veel
mogelijk wenst uit te sluiten, zal de
voorkeur wellicht eerder naar neven
inkomsten uitgaan.
Bij aanbieding van de pachtgrond:
indien men deze niet wenst aan te
kopen is er het risico van verkoop
aan een andere landbouw(st)er die
de grond, met wellicht geringe kans
van slagen, voor eigen gebruik gaat
claimen. Eventueel is doorverkoop
met terug in pacht of erfpacht ne
men van de grond aan de orde in
dien men dit risico volledig wenst
uit te sluiten.
Het maken van begrotingen kan op
deze wijze bijdragen tot een verdere
bezinning op de positie en de toe
komst van het bedrijf. De eigen
doelstellingen staan voorop, keuzes
met mogelijk verstrekkende gevol
gen kunnen echter op deze wijze
beter onderbouwd worden. Het kan
daardoor duidelijker worden waar
voor men kan komen te staan. De
toekomst laat zich moeilijk voorspel
len. Een heldere blik vanuit het he
den kan er wel een beter zicht op
geven. P.J.E. Mangnus
Ontvangsten
Uitgaven
1 okt-
1 apr-
1 okt.
1 apr-
31 mrt
30 sep
31 mrt
30 sep
ruimte op rek.courant
5.000
10.550
zaad/pootgoed
7.500
13.000
produkten:
bemesting
2,500
9.900
- tarwe
11.000
25.000
gewasbescherm.
1.000
22.500
- cons.aardappelen
31.500
loonwerk
12.700
8.200
- suikerbieten
70.100
-
overige toe te
- graszaad
8.700
20.300
rekenen kosten
1.500
1.000
- uien
10.000
-
machines:
- stro
-
4.500
- onderhoud
8.500
2.500
MacSharry-compensatie
6.100
- brandstof
3.500
1.500
kinderbijslag
1.650
4.950
gebouwen:
2.000
privé-ontvangsten
5.000
- onderhoud
4.000
auto
2.500
2.500
pacht
18.200
waterschap
5.300
bedrijf sverzek.
2.500
4.300
nutsvoorziening
bedrijf
500
500
om. algemene
kosten
6.500
4.500
rente
11.500
aflossing
6.700
investeringen
12.500
12.500
belastingen
1.500
5.000
gezinsuitgaven
18.500
18.500
privé-verz.
5.100
100
verbouwing huis
5.000
overige
1.000
1.000
nodig
-
44.200
beschikbaar
10.550
149.050
109.500
149.050
109.500
Opmerkingen:
In de liquiditeitsbegroting is voor de aardappelen een prijs gerekend van 7 cent per kg, voor de uien 8 cent.
De investeringen zijn gebaseerd op de afschrijvingen van de machines (vervangingswaarde).
In de gezinsuitgaven zijn het privé-verbruik van de nutsvoorzieningen en de kosten van de woning meegenomen.
De belastingen bestaan onder andere uit onroerend-goed belasting, verontreinigingsheffing en een hèffing inkom
stenbelasting van voorgaande jaren. In de privé-verzekeringen zitten een arbeidsongeschiktheids- én een ziekte
kostenverzekering.
Rentabiliteit
(bedragen in guldens)
Opbrengsten:
wintertarwe
cons, aardappelen
suikerbieten
graszaad
zaai-uien
stro/hooi
MacSharry-comp.
15 ha a 8.000 kg a 0,29
10 ha 45.000 kg a f 0.15
10 ha a 61.000 kg a f 0,115
8 ha a 1.100 kg a f 3,30
3 ha a 42.000 kg a f 0,18
34.800
67.500
70.150
29.040
22.680
4.500
8.530
Totaal
237.200
minus:
toe te rekenen kosten:
zaai/pootgoed
bemesting
gewasbescherming
loonwerk
overige
20.500
12.400
23.500
20.900
2.500
-
totaal
79.800
saldo
157.400
minus:
niet toe te rekenen kosten:
grond:
- pacht
- waterschap
18.200
5.300
gebouwen:
- afschrijvingen
- onderhoud/verzek.
10.000
6.000
23.500
machines/werktuigen:
- afschrijving
- onderhoud/verzek.
- brandstof
25.000
11.000
5.000
16.000
algemene kosten
rente:
- lening
- rekening-courant
11.500
5.000
41.000
11.000
16.500
totaal
108.000
winst
bij: afschrijvingen
49.400
35.000
beschikbaar
minus:
- aflossing
- investeringen
6.700
25.000
84.400
31.700
blijft over
minus privé, inclusief
belastingen, auto en privé-
verzekeringen
52.700
47.200
marge
5.500
Bekend is dat de regering tot een
uitgebreid pakket maatregelen heeft
besloten gericht op het versterken
van de economische structuur om
met name het oplopen van de werk
loosheid zoveel mogelijk tegen te
gaan. Daarnaast moeten op de lan
gere termijn voorwaarden ontstaan
die de economische groei be
vorderen.
Op zich genomen zijn het prachtige
voornemens maar het individu
merkt er meestal niet veel van. Met
name ook omdat het per individu
om een betrekkelijk geringe aanpas
sing gaat. Voor werknemers zal een
verhoging van het arbeidskostenfor
fait een verlaging van de belasting
betekenen. Ook het tarief van de
eerste belastingschijf zal worden
verlaagd hetgeen voor alle be
lastingplichtigen toepasbaar is. Voor
ondernemers zal in de vermogens
belasting een verlichting voor het
ondernemingsvermogen worden
aangebracht. Anderzijds bestaat het
voornemen tot verhoging van de ac
cijns op motorbrandstoffen.
Een voornemen waar alle belasting
plichtigen ook mee van doen krijgen
is het streven naar een verdere ver
betering van de kwaliteit van de hef
fing en de controle. Bij dit laatste
moet worden gedacht aan een
controle-dichtheid van eenmaal in
de zes jaar. Daarnaast zal de aanpak
van misbruik en oneigenlijk gebruik
tot een betere heffing leiden. In dit
kader moet worden gedacht aan het
verder uitbouwen van de "waarne
mingen ter plaatse". Men wil dus
meer en gerichter bij de onderne
mers gaan kijken en controleren.
Hierbij zal ook een rol spelen tot
welke categorie van risico de onder
nemer kan worden ingedeeld. Of
om het anders te zeggen: is de bran
che meer of minder fraudegevoelig.
Vervolgens zullen meer branche
onderzoeken/beschrijvingen en ge
richte branche-acties worden opge
zet. Allemaal maatregelen om meer
kennis bij de belastingdienst te ver
zamelen om op basis hiervan een
bedrijf beter te kunnen beoordelen.
Inmiddels kan ook worden ge
constateerd dat de reorganisatie bij
de belastingdienst tot het verleden
gaat behoren. Uit de hoeveelheid
vragen die thans (weer) bij de kan
toren van de gemachtigden binnen
komen blijkt dat er meer tijd be
schikbaar is voor een ingediende
aangifte. De beoordeling ervan heeft
een andere diepgang dan enige tijd
terug. Of zoals een rechter van een
Gerechtshof het uitdrukte: het aan
tal beroepschriften dat op verzoek
van de belastingdienst vóór de
mondelinge behandeling wordt in
getrokken neemt af. Dit wil zeggen
dat de dienst weer tijd heeft het be
roepschrift te beoordelen en een
vertoogschrift te schrijven. De
rechtsgang voor een evenwichtige
belastingheffing is daarmee ge
diend. Zeker wanneer tevens uit de
mond van de zelfde rechter moet
worden opgetekend dat in bijna
driekwart van de gevallen de in
specteur van de rechter het gelijk
aan zijn zijde krijgt.
Jammer voor die belastingplichtigen
die het gelijk niet krijgen maar goed
voor het algemeen gevoel dat een
ieder in de zelfde positie gelijk wordt
behandeld.
B. Veerbeek
In verband met het weren van
nieuwvestiging van intensieve vee
houderijen door het projecteren van
een nieuw bouwblok wordt een her
ziening voorbereid van het bestem
mingsplan Buitengebied. Het besluit
met bijbehorende tekeningen ligt
vanaf 5 oktober ter gemeentesecre
tarie van Axel voor een ieder ter
inzage.
Een nieuw bestemmingsplan wordt
voorbereid voor de gronden in het
bestemmingsplan Buitengebied. Het
besluit met bijbehorende tekeningen
ligt vanaf maandag 4 oktober (de
dag van inwerkingtreding) ter ge
meentesecretarie te Oostburg ter
inzage.