ZLM Het bepalen van de financiële positie (3) O Sociaal Fknnomisnhfi wS^ Voorlichting Enkele punten uit de miljoenennota 1994 Axel Oostburg In de vorige artikelen is gesproken over de liquiditeits- en rentabiliteits- begroting als instrumenten om de financiële positie te bepalen. In dit artikel volgt een voorbeeld. Uitgangsgegevens Gezin: man en vrouw in de leeftijd van 35 tot 40 jaar. Bedrijf: akkerbouwbedrijf, groot 46 ha, waarvan 20 ha eigendom en 26 hectare pacht. Gebouwen, waaronder woning, in eigendom. Ei- gendomsgrond 10 jaar geleden aan gekocht uit pacht voor f 300.000,—, hiervoor geleend bij bank f 200.000,— in 30 jaar af te lossen, rente nog vast voor 9%. Bouwplan: 15 ha wintertarwe, 10 ha consumptie-aardappelen, 10 ha suikerbieten, 8 ha graszaad en 3 ha zaai-uien. Machines: het maaidorsen, per sen en bietenrooien gebeurt in loon werk, het rooien van de aardappelen en de uien in een samenwerkings- combinatie, de andere werkzaam heden in eigen beheer. Totale vervangingswaarde machinepark circa f 300.000,— op basis waar van wordt afgeschreven f 25.000,-). Grond: er is gerekend met een pachtprijs van f 700,— per ha en met waterschapslasten van f 160,— per ha. Gebouwen: bewaring voor aard appelen en uien en gebouw voor Liquiditeit (bedragen in guldens) werktuigen en werkplaats, totale vervangingswaarde circa f 300.000,—, afschrijvingen f 10.000,-. Financiën: op peildatum 1 oktober is er nog f 5.000,— ruimte op de rekening-courant die maximaal f 80.000,— mag bedragen. Plannen: de woning dient in de winter nog verbouwd te worden voor f 5.000,—. Conclusies De cijfers in het voorgaande (zie onderstaande overzichten) zijn ge baseerd op aannames en globale richtlijnen. Ze zijn voor discussie vatbaar. Bij elke becijfering dient uit gegaan te worden van de cijfers voor de eigen situatie. Een begroting is maatwerk. Wat de liquiditeit in het voorgaan de voorbeeld betreft, zal de ruimte op de rekening-courant tot april vol doende zijn. Jaarrond bezien zal er echter een tekort kunnen ontstaan van meer dan f 40.000,—. Dit zal aan extra financieringskosten ruim f 4.000,— betekenen. De marge op de rentabiliteitsbegroting zal hier door minimaal worden. De ruimte voor extra lasten is be perkt. Indien bijvoorbeeld de reste rende pachtgrond te koop wordt aangeboden, zal dit bij de gegeven begroting niet op te brengen zijn. In deze voorbeeldbegroting zijn de marges krap. De diverse begro tingsposten zullen nog eens kritisch bekeken moeten worden. Wellicht zal er nog op enkele posten bezui nigd kunnen worden met een verbe terde liquiditeitspositie op korte termijn als gevolg. Dit geldt ook voor de begroting op langere termijn waarbij de volgende zaken aan de orde kunnen komen: Zijn er op het bedrijf nog mogelijk heden tot hogere saldi, eventueel na extra investeringen of dienen er ex tra inkomsten buiten het bedrijf bij verdiend te worden? In het voorbeeld zijn er voldoende finan cieringszekerheden, de marge voor extra financieringslasten zal echter krap zijn. Indien men risico's zo veel mogelijk wenst uit te sluiten, zal de voorkeur wellicht eerder naar neven inkomsten uitgaan. Bij aanbieding van de pachtgrond: indien men deze niet wenst aan te kopen is er het risico van verkoop aan een andere landbouw(st)er die de grond, met wellicht geringe kans van slagen, voor eigen gebruik gaat claimen. Eventueel is doorverkoop met terug in pacht of erfpacht ne men van de grond aan de orde in dien men dit risico volledig wenst uit te sluiten. Het maken van begrotingen kan op deze wijze bijdragen tot een verdere bezinning op de positie en de toe komst van het bedrijf. De eigen doelstellingen staan voorop, keuzes met mogelijk verstrekkende gevol gen kunnen echter op deze wijze beter onderbouwd worden. Het kan daardoor duidelijker worden waar voor men kan komen te staan. De toekomst laat zich moeilijk voorspel len. Een heldere blik vanuit het he den kan er wel een beter zicht op geven. P.J.E. Mangnus Ontvangsten Uitgaven 1 okt- 1 apr- 1 okt. 1 apr- 31 mrt 30 sep 31 mrt 30 sep ruimte op rek.courant 5.000 10.550 zaad/pootgoed 7.500 13.000 produkten: bemesting 2,500 9.900 - tarwe 11.000 25.000 gewasbescherm. 1.000 22.500 - cons.aardappelen 31.500 loonwerk 12.700 8.200 - suikerbieten 70.100 - overige toe te - graszaad 8.700 20.300 rekenen kosten 1.500 1.000 - uien 10.000 - machines: - stro - 4.500 - onderhoud 8.500 2.500 MacSharry-compensatie 6.100 - brandstof 3.500 1.500 kinderbijslag 1.650 4.950 gebouwen: 2.000 privé-ontvangsten 5.000 - onderhoud 4.000 auto 2.500 2.500 pacht 18.200 waterschap 5.300 bedrijf sverzek. 2.500 4.300 nutsvoorziening bedrijf 500 500 om. algemene kosten 6.500 4.500 rente 11.500 aflossing 6.700 investeringen 12.500 12.500 belastingen 1.500 5.000 gezinsuitgaven 18.500 18.500 privé-verz. 5.100 100 verbouwing huis 5.000 overige 1.000 1.000 nodig - 44.200 beschikbaar 10.550 149.050 109.500 149.050 109.500 Opmerkingen: In de liquiditeitsbegroting is voor de aardappelen een prijs gerekend van 7 cent per kg, voor de uien 8 cent. De investeringen zijn gebaseerd op de afschrijvingen van de machines (vervangingswaarde). In de gezinsuitgaven zijn het privé-verbruik van de nutsvoorzieningen en de kosten van de woning meegenomen. De belastingen bestaan onder andere uit onroerend-goed belasting, verontreinigingsheffing en een hèffing inkom stenbelasting van voorgaande jaren. In de privé-verzekeringen zitten een arbeidsongeschiktheids- én een ziekte kostenverzekering. Rentabiliteit (bedragen in guldens) Opbrengsten: wintertarwe cons, aardappelen suikerbieten graszaad zaai-uien stro/hooi MacSharry-comp. 15 ha a 8.000 kg a 0,29 10 ha 45.000 kg a f 0.15 10 ha a 61.000 kg a f 0,115 8 ha a 1.100 kg a f 3,30 3 ha a 42.000 kg a f 0,18 34.800 67.500 70.150 29.040 22.680 4.500 8.530 Totaal 237.200 minus: toe te rekenen kosten: zaai/pootgoed bemesting gewasbescherming loonwerk overige 20.500 12.400 23.500 20.900 2.500 - totaal 79.800 saldo 157.400 minus: niet toe te rekenen kosten: grond: - pacht - waterschap 18.200 5.300 gebouwen: - afschrijvingen - onderhoud/verzek. 10.000 6.000 23.500 machines/werktuigen: - afschrijving - onderhoud/verzek. - brandstof 25.000 11.000 5.000 16.000 algemene kosten rente: - lening - rekening-courant 11.500 5.000 41.000 11.000 16.500 totaal 108.000 winst bij: afschrijvingen 49.400 35.000 beschikbaar minus: - aflossing - investeringen 6.700 25.000 84.400 31.700 blijft over minus privé, inclusief belastingen, auto en privé- verzekeringen 52.700 47.200 marge 5.500 Bekend is dat de regering tot een uitgebreid pakket maatregelen heeft besloten gericht op het versterken van de economische structuur om met name het oplopen van de werk loosheid zoveel mogelijk tegen te gaan. Daarnaast moeten op de lan gere termijn voorwaarden ontstaan die de economische groei be vorderen. Op zich genomen zijn het prachtige voornemens maar het individu merkt er meestal niet veel van. Met name ook omdat het per individu om een betrekkelijk geringe aanpas sing gaat. Voor werknemers zal een verhoging van het arbeidskostenfor fait een verlaging van de belasting betekenen. Ook het tarief van de eerste belastingschijf zal worden verlaagd hetgeen voor alle be lastingplichtigen toepasbaar is. Voor ondernemers zal in de vermogens belasting een verlichting voor het ondernemingsvermogen worden aangebracht. Anderzijds bestaat het voornemen tot verhoging van de ac cijns op motorbrandstoffen. Een voornemen waar alle belasting plichtigen ook mee van doen krijgen is het streven naar een verdere ver betering van de kwaliteit van de hef fing en de controle. Bij dit laatste moet worden gedacht aan een controle-dichtheid van eenmaal in de zes jaar. Daarnaast zal de aanpak van misbruik en oneigenlijk gebruik tot een betere heffing leiden. In dit kader moet worden gedacht aan het verder uitbouwen van de "waarne mingen ter plaatse". Men wil dus meer en gerichter bij de onderne mers gaan kijken en controleren. Hierbij zal ook een rol spelen tot welke categorie van risico de onder nemer kan worden ingedeeld. Of om het anders te zeggen: is de bran che meer of minder fraudegevoelig. Vervolgens zullen meer branche onderzoeken/beschrijvingen en ge richte branche-acties worden opge zet. Allemaal maatregelen om meer kennis bij de belastingdienst te ver zamelen om op basis hiervan een bedrijf beter te kunnen beoordelen. Inmiddels kan ook worden ge constateerd dat de reorganisatie bij de belastingdienst tot het verleden gaat behoren. Uit de hoeveelheid vragen die thans (weer) bij de kan toren van de gemachtigden binnen komen blijkt dat er meer tijd be schikbaar is voor een ingediende aangifte. De beoordeling ervan heeft een andere diepgang dan enige tijd terug. Of zoals een rechter van een Gerechtshof het uitdrukte: het aan tal beroepschriften dat op verzoek van de belastingdienst vóór de mondelinge behandeling wordt in getrokken neemt af. Dit wil zeggen dat de dienst weer tijd heeft het be roepschrift te beoordelen en een vertoogschrift te schrijven. De rechtsgang voor een evenwichtige belastingheffing is daarmee ge diend. Zeker wanneer tevens uit de mond van de zelfde rechter moet worden opgetekend dat in bijna driekwart van de gevallen de in specteur van de rechter het gelijk aan zijn zijde krijgt. Jammer voor die belastingplichtigen die het gelijk niet krijgen maar goed voor het algemeen gevoel dat een ieder in de zelfde positie gelijk wordt behandeld. B. Veerbeek In verband met het weren van nieuwvestiging van intensieve vee houderijen door het projecteren van een nieuw bouwblok wordt een her ziening voorbereid van het bestem mingsplan Buitengebied. Het besluit met bijbehorende tekeningen ligt vanaf 5 oktober ter gemeentesecre tarie van Axel voor een ieder ter inzage. Een nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid voor de gronden in het bestemmingsplan Buitengebied. Het besluit met bijbehorende tekeningen ligt vanaf maandag 4 oktober (de dag van inwerkingtreding) ter ge meentesecretarie te Oostburg ter inzage.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 4