Hoechst wil schade aardappel telers goed afwikkelen Sfeer van 'begrip voor elkaar' benutten Van het KNLC KNLC Bij afsluiten beheersovereenkomsten goedkeuring verpachter nodig lllsis Land- en tuinbouw en consument Middel Finale voorlopig niet gebruiken Pachtnormen snel evalueren VRIJDAG 1 OKTOBER 1993 5 Het Loofdodingsmiddel Finale blijkt wel degelijk de oorzaak te zijn van rot in aardappelen. Fabrikant Hoechst heeft dat zelf vastgesteld in veldonderzoek, dat samen met de Plantenziektekundige Dienst is uit gevoerd, Het bedrijf adviseert voor lopig geen Finale (SL 14) in te zetten in de consumptièaardap- pelteelt. Hoechst heeft toegezegd de scha de, die gebruikers van het middel hebben opgelopen, op een goede wijze af te wikkelen. Volgende week zal daarover nader overleg plaatsvin den. De problemen hebben zich vooral in het zuidwesten voorge daan. Ook bij de ZLM heeft zich een aantal gedupeerde boeren gemeld. Alle telers die betrokken zijn bij de problemen met Finale hebben in middels een brief ontvangen, waarin de stand van zaken uit de doeken wordt gedaan. Maandag 27 sep tember j.l. heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen Hoechst en de vertrouwenscommissie, die op initiatief van de Westelijke Land en Tuinbouw Organisatie (WLTO) is ge vormd. Namens de ZLM zit de heer W. van de Zande te Nieuwerkerk in de vertrouwenscommissie. Veldonderzoek In dat gesprek heeft Hoechst mee gedeeld dat zij veldonderzoek heeft gedaan naar aanleiding van klach ten over het loofdodingsmiddel. De eerste resultaten van dit onderzoek zijn voor Hoechst aanleiding de te lers voorlopig te adviseren Finale dit jaar niet meer te gebruiken. Dit in af wachting van mogelijke aanpassin gen van de etikettekst van het produkt. Het is niet de bedoeling het middel uit de handel te nemen. Hoechst wijst er op dat de proble men nadrukkelijk in een specifieke regio (zuidwest-Nederland) zijn op getreden. De achterliggende oorza ken zijn nog niet bekend en worden nader onderzocht. Er zijn aanwijzin gen dat de extreme weersomstan digheden van dit jaar een rol hebben gespeeld. Finale - een milieuvriendelijk loofdo dingsmiddel - is in Nederland vanaf 1982 uitvoerig getest. De resultaten over deze testperiode hebben nooit aanleiding gegeven te twijfelen aan de deugdelijkheid van het produkt, aldus Hoechst. Voor degenen die na gebruik van Fi nale met rot in de aardappelen wer den- geconfronteerd, is een meldingsprocedure opgezet. Deze bestaat uit vier stappen: 1. monstername door PD; 2. scha- detaxatie door verzekeringsmaat schappij; 3. aansprakelijkheidsstelling Hoechst; 4. inzenden inventarisatieformulier aan ZLM. Vragen hierover kunnen worden beantwoord door het secre tariaat van de ZLM (ir. G. van der Schelde). Het afsluiten van een beheersover eenkomst moet de instemming be houden van de verpachter van de betrokken grond. Dit stelt de Com missie Grondgebruik van het KNLC, naar aanleiding van de evaluatie van de Regeling Beheersovereenkomst. De evaluatie dreigt er toe te leiden dat het afsluiten van een beheerso vereenkomst mogelijk is zonder dat de verpachter zelfs ook maar op de hoogte is. De Commissie Grondge bruik pleit er voor dat de handteke ning van de verpachter nodig moet blijven. Momenteel vindt een evaluatie plaats van de regeling beheersover eenkomst (RBO). Een erkgroep van de Commissie Beheer Land: bouwgronden is hiermee belast. De werkgroep kijkt onder andere naar de procedure en de inhoud van de RBO. Bij de huidige regeling is voor het afsluiten van een beheersover eenkomst de handtekening van de verpachter nodig. Weigert de ver pachter/eigenaar te tekenen, dan kan de pachter geen overeenkomst aangaan. De werkgroep stelt nu voor de voor waarde van de verpachtershandte kening te laten vervallen. In plaats daarvan kan de pachter de verpach ter inlichten dat hij een overeen komst aangaat. De Commissie Grondgebruik van het KNLC vindt dit veel te vrijblijvend. "We willen minimaal een meldingsplicht, waar bij de pachter aan de verpachter Beheergebied bij Zierikzee meldt dat hij van plan is een over eenkomst af te sluiten". Een belang rijk argument voor het handhaven van de instemming van de verpach ter noemt de Commissie de mogelij ke waardedaling van de grond als gevolg van het afsluiten van een be heersovereenkomst. Afgelopen dinsdag werd tijdens een studiedag het startsein ge geven voor het CLO-jaarthema 'Klantgericht? Allicht!' De dins dag ervoor werd tijdens een an dere happening (Prinsjesdag) door de minister van Landbouw ook aandacht besteed aan de re latie consument-producent. De minister vindt dat de Nederland se land- en tuinbouw meer markt- en consumentgericht moet produceren. Verzadigde markten Ik kan me heel goed voorstellen dat vele boeren en tuinders van mening zijn dat ze al markt- en consumentgericht produceren en ook de titel van het CJO- jaarthema wel erg vanzelfspre kend vinden. De meeste boeren hebben gelijk. A/s wij in Neder land niet zouden inspelen op de markt, dan houden we bij lange na niet die hoeveelheid produce ren, die wij nu produceren. Ech ter de markten raken steeds meer verzadigd. En zo gauw er overschotten zijn, dalen de prij zen. Alleen via kunstmatige in grepen, zoals quotering, valt te ontkomen aan deze prijsdalin gen, zie de superheffing op melk. Echter een quotering maakt de desbetreffende sector nog meer afhankelijk van de overheid. Immers gaat het teveel kosten dan worden de quota weer iets verlaagd. Ook gaan er afzetmogelijkheden verloren door de relatief hogere prijzen. Dit laatste zal op de langere ter mijn onvermijdelijk negatieve consequenties hebben. Daarom ben ik van mening dat de land en tuinbouw zich meer moet richten op de markt en de con sument dan op de politiek. Dit is echter gemakkelijker ge zegd dat gedaan. Nu wordt er ook al rekening gehouden met de wensen van de consument. Daarnaast komen deze wensen veelal via een omweg bij de boer en tuinder terecht. Immers slechts een zeer beperkt aantal boeren en tuinders levert direct aan de consument. De meeste produkten komen pas na verdere verwerking bij de consument op tafel. Waarom ben ik dan toch van mening dat de land- en tuin bouw in het algemeen meer re kening moet houden met de wensen van de consument? In de EG wonen zo'n 325 miljoen consumenten tegen zo'n 10 mil joen boeren en tuinders. Deze aantallen vind ik op zich al een reden. Vele van deze consumen ten hebben helaas vaak geen flauw idee hoe de verschillende levensmiddelen worden gepro duceerd. Bekend voorbeeld is de consument, die zich afvraagt waarom de boer aardappelen aan het rooien is. Waarom al die moeite a/s je ze gewoon kunt ko pen in de winkel? Als land- en tuinbouw moeten we in ieder geval weer proberen om deze vergrote afstand tussen produ cent en consument te verklei nen. Wellicht komt er dan ook weer meer waardering voor het relatief goedkope en kwalitatief goede levensmiddelenpakket waar de land- en tuinbouw voor zorgt. Om deze afstand te verkleinen is het ook belangrijk dat wij reke ning houden met de veranderen de wensen van de consument. Dit betekent dat we in toene mende mate rekening moeten houden met de 'emotionele' eisen, die de consument stelt aan het produkt zoals 'natuurlijk', welzijnsvriendelijk en milieu. Dit is mijn mening. Veel belangrijker is wat de boeren en tuinders er zelf van vinden. Zij moeten zelf oordelen in hoeverre ze in hun bedrijfsvoering rekening houden met de wensen van de consu ment en of dit wel of niet aanlei ding geeft de bedrijfsvoering aan te passen. Daarom hoop ik dat zoveel mogelijk leden meedoen aan het CLO-jaarthema 'Klantge richt? Allicht!' Willem Koops plv. algemeen secretaris KNLC •I-:-:-;-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-: Gedeelde smart is halve smart, is het gezegde. Daardoor leeft op dit moment binnen de akkerbouw de gedachte dat, nu het ook in andere sektoren slecht gaat, de problemen misschien wat meer aandacht krij gen. Zo is toch eigenlijk ook de brandbrief van de drie Centrale Landbouw Organisaties tot stand gekomen, in de hoop dat akker- en tuinbouw nu eens de aandacht krij gen die ze verdienen. Gezamenlijk Wat kan en mag je nu verwachten van de overheid in een periode van hervorming van het beleid. Ik moet u zeggen zeer pessimistisch gestemd te zijn. Nationale verkiezin gen, GATT-akkoord en onrust in oost-Europa staan bij politici veel hoger op het lijstje dan land- en tuinbouw. En wij krijgen het verwijt veel te veel te leunen op de overheid en te weinig zelf te doen. Eén ding is zeker, we kunnen onze belangen alleen goed dienen in gezamenlijk heid door een krachtige gezamenlij ke opstelling en daar mankeert nog veel aan. Maar ik bespeur de laatste tijd toch een sfeer waarin veel meer begrip is voor eikaars problemen, la ten we die situatie goed benutten. Wat kunnen we dan van de politiek verwachten! Mijn zorgen daarom trent zijn groot. Wat moeten we be ginnen met de opstelling en uitspraken van minister Bukman van de laatste tijd. Ook wij zouden graag veel meer op eigen kracht zonder politiek willen doen. Maar zo lang er elke dag meer regels en voorschriften en beperkingen in on ze bedrijfsvoering vanuit de over heid komen, dan kunnen we niet anders dan ons daar indringend mee bezig te houden. Nu is al wel duidelijk dat Den Haag veel te hoog inzet, hun wensen gaan veel te ver en zijn ook niet in re gels uitvoerbaar te maken. Bij de mestregels ligt er nu al een rechter lijke uitspraak die grote gevolgen kan hebben bij de uitvoering van één en ander. Een zelfde situatie voorzie ik bij een mineralenboek- houding in de akkerbouw, we lopen nu in de voorbereiding al aan tegen onoplosbare problemen. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom wij als Nederland steeds meer willen als wat Europees ge vraagd wordt. Want is er echt nog wel sprake van Europese samen werking? Ik heb grote twijfels. Zo er nog sprake is van samenwerking staat die momenteel wel op een zeer laag pitje en stelt weinig meer voor. En ondertussen wordt de land en tuinbouw er nog volledig van af hankelijk gesteld. Uitgeleverd Ik heb me mateloos geërgerd aan de opstelling van mevr. Van Rooy in het GATT-gebeuren. Niet gehinderd door kennis en met alleen maar poli tieke ambitie wordt beslist over het voortbestaan van land- en tuinbouw in ons land. Haar beweringen wor den kracht bijgezet door cijfers te noemen wat het Europese land bouwbeleid de consument wel niet allemaal kost. In de eerste plaats- weten we niet wat het gekost zou hebben onder Europees beleid, maar in elk geval vele keren meer dan nu, want het gevoerde beleid heeft gezorgd voor voldoende voed sel vcor een constante prijs. Overi gens is er geen enkele relatie tussen producentenprijs en consumptie prijs. Wij als boeren weten hoeveel onze prijzen zijn gedaald, maar als consument heeft iemand daar ook maar iets van vernomen. Door deze mensen en die onzin moeten wij uit geleverd worden aan de Amerika nen in het GATT-akkoord, pure demagogie. Laten we in gezamenlijkheid via de organisaties dit aan de orde stellen en hierin verbetering aanbrengen. Dat begint bij een produktieregule- ring om weer rendement op be drijfsniveau te krijgen en zal nooit gestalte krijgen via regelgeving die de overheid nu nastreeft, want dat kost echt handen vol geld wat niet terecht komt bij boer en tuinder. Via fraudes zal het verkeerd terecht ko men. Dus nog veel te doen in het komende vergaderseizoen! Jans Leeuwma voorzitter Afdeling Akkerbouw KNLC Er moet zo snel mogelijk een evalua tie komen ten aanzien van het Pachtnormenbesluit en de doorbe rekening van de waterschapslasten. "De politiek moet wat dit betreft de hete adem in de nek houden", meent de Commissie Grondgebruik van het KNLC. "We moeten richting een versnelde evaluatie en dat goed voorbereiden". Een aantal organisaties, waaronder de ZLM, gaat ondertussen verder met de voorbereiding van een pro cedure tegen de doorberekening van de waterschapslasten bovenop de basispacht. Rond de jaarwisse ling kan de uitspraak in deze proce dure worden verwacht. De Commissie Grondgebruik is nog af wachtend over het al dan niet (lan delijk) steunen van de procedure. Vooral de rechtsvraag van de proce dure bepaalt of de Commissie haar steun betuigt. De procedure is na melijk niet geheel vrij van risico's voor de gewenste wijziging van het Pachtnormenbesluit. Het maakt overigens juridisch niet uit hoeveel organisaties de procedure steunen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5