^DoW Over katten gesproken: Ze zijn niet voor de poes!" Commissie Algemeen Werk Het algemeen plattelandsjongeren werk onder redaktie van de Perskommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Noord-Brabant. Adres: C.J. de Jonge-Stols Brouwerijweg 2, 4424 CH Wemeldinge Waar ALGEMEEN VRIJDAG 1 OKTOBER 1993 ■J2 Op 4 oktober is het weer zover: het is dierendag. In alle kranten en tijd schriften staat het dier volop in de belangstelling. Wij wilden ons licht daarom eens laten schijnen op een heel gewoon dier: onze huis-, tuin en keukenpoes. Hoe huiselijk is het beeld van een snorrende poes, heerlijk opgerold in z'n mandje of nog liever midden op de bank of in een luie stoel? Hoe verterend is het beeld van een poes zittend op de vensterbank zijn vacht warmend in de zon? In het dagelijks leven zien we veel poezen, in alle kleurschakeringen zwart, rood, wit en grijs met diverse com binaties hetgeen de meest mogelij ke en onmogelijke tekeningen kan opleveren. De vraag hoe deze van oorsprong wilde dieren een zo geliefd huisdier zijn geworden kan door weinig men sen beantwoord worden. Het is een oud verhaal dat waarschijnlijk al 5000 jaar geleden begon. De wilde katten, aangetrokken door de ratten en muizen in de graanschuren wer den door de mens als handige ratten- en muizenvangers be schouwd en zijn zo langzamerhand een echt huisdier geworden. De oudste wandschilderingen, die in Egypte worden gevonden over kat ten waren 3000 jaar oud. In Egypte werden katten vooral gebruikt voor de jacht, maar ook als huis dier. Er zijn afbeeldingen gevonden van katten, zit tend onder de stoel van hun eigenaar. In Egypte was het verboden de die ren uit te voeren. Maar rei zigers en handelaren smokkelden de katten toch mee en zo kwamen ze terecht in andere delen van de wereld. In Egypte waren katten heilig. Ze werden gebruikt om de enorme hoeveelheden graan te beschermen te gen ongedierte. Het ver haal wil dat wanneer een kat stierf de leden van de familie waartoe de kat be hoorde, hun wenkbrau wen afschoren als teken van rouw. Zowel gewone huiskatten als de tempel- katten werden na hun dood bewaard als mum mie en in de graftombes bijgezet. Een legende uit het "Verre Oosten" vertelt dat de ko ningen van Siam (nu Thai land) katten hielden als bewakers van hun paleis. In China en Japan was de kat behulpzaam in de zijde-industria Ratten en muizen vormden een ge vaar voor de zijdecocon, de kat ving de belagers van de cocon en bewees zo zijn diensten. Ook be waakte hij waardevolle manuscripten, die in de Japanse tempels werden bewaard. Tijdens de "Middel eeuwen" kreeg de kat opeens iets te maken met het "kwaad". Katten zou den bij heksen of duivels horen. Door heel Europa werden ze bij duizenden gedood. De gevolgen ble ven niet uit: rattenplagen! Ratten, die op hun beurt weer voor de verspreiding van de meest afschuwe lijkste ziekten verantwoor delijk waren. Men ging zich realiseren dat de kat als rattenvanger toch zo slecht niet was. Zo kwam het dat in de 18e eeuw de kat zijn vertrouwde plaats weer terug kreeg als ge waardeerd jager op mui zen en ratten en als gezellig huisdier. De kat in de kunst Ook bij kunstenaars is dit dier geliefd: ze werden gesneden uit steen en ivoor, gebeeldhouwd in brons en zelfs goud. Men schilderde ze op muren, hout en schilderslinnen en door Japanse schilders werden ze vereeuwigd op zijda In diverse houdingen werden ze uitgebeeld, als muizevangers in functie als verwende huisgeno ten, als musici, of als dan sers. Ook de literatuur schreef over het slimme, heldhaftige of soms mate loos arrogante dier. Eén van de meest beroemde verha len werd wel: Het sprookje van de Gelaarsde Kat. Deze verwierf voor zijn meester niet alleen grote rijk dom en een adellijke titel maar hij bezorgde hem ook nog een mooie prinses als vrouw! Wie zou zo'n kat niet als huisdier wensen? Sinds het begin van deze eeuw wordt de poes regelmatig gebruikt voor reclamedoeleinden. Niet alleen voor het aanprijzen van hun eigen voedsel - dat allang niet meer uit ratten en muizen bestaat! - maar men ziet ze eveneens bij tal van an dere artikelen. Katten verschijnen ook in strips en tekenfilms, die over de gehele wereld worden gelezen en gezien, soms als boeven, soms ook juist heel behulpzaam en vriendelijk. Schattig maar eigenwijs De uitdrukking: "Ze zijn niet voor de poes" is zeker van toepassing op dit heerlijke schattige, maar soms ook zo eigenwijze huisdier. Ze overleef den duizenden jaren waarin ze echt niet altijd vereerd werden. Gelukkig maar dat ze zich handhaafden. Want het beeld van de snorrende poes met die glanzende, warme vacht, zouden we toch voor geen goud willen missen. E.J.A. van Nieuwenhuijzen- van Iwaarden Redaktie Luc Mangnus Ontspanning, ontmoeting en maat schappelijke vorming zijn de drie pij lers van het programma van de Commissie Algemeen Werk. Als on derdeel (naast het ZAJK) van de Delta-Jongeren heeft de CAW tot taak het Algemeen Werk op provin ciaal niveau te activeren en on dersteunen. Maar wat zijn nou precies de taken van de Commissie Algemeen Werk? Dat zijn: voorbereiden/notuleren van PAB- (Provinciaal Algemeen Bestuur) vergaderingen. overleggen en onderhouden van contacten op landelijk niveau b.v. PJN. overleg met Delta-Jongeren bestuur. bezoeken van de afdelingen. ondersteunen van afdelingen die daar behoefte aan hebben. cursussen/aktiviteiten voorberei den en organiseren (alleen pro vinciaal). opstellen en bewaken van de be groting Algemeen Werk. begeleidingscommissie (in sa menwerking met Euro-Delta). opstellen van een beleidsplan cq. werkplan. coördinatie van het vor mingswerk. jaarthema. kaderweekenden en bestuurs- trainingen. Wat wil de CAW? De CAW heeft een aantal aktivi- teiten uitgeroepen tot provinciale aktiviteiten: juweel; sportdag; zeskamp; bowling. Het ligt in de bedoeling deze ak tiviteiten jaarlijks op provinciaal niveau te organiseren. Met als doel de afdelingen onderling met elkaar in contact te brengen. De CAW wil elk seizoen een jaar thema aan de orde stellen, waar bij het logisch is dat de jaarthema's van de PJN gevolgd worden. De CAW wil de afdelingen jaar lijks een algemeen cursuspakket aanbieden, hetzij door het geven van informatie over cursussen die elders aangeboden worden, hetzij door het organiseren van cursussen. Hierbij denkt het CAW aan: toneelcursussen. grimeurcursussen. PR-cursus. De CAW wil alle PJO-afdelingen fre quent bezoeken; enerzijds om infor matie te geven anderzijds om de behoefte bij de afdelingen te peilen. Aan de hand van de uitkomsten van deze bezoeken wordt het program ma van de CAW bijgesteld of ver nieuwd. Momenteel zitten er vier personen in de Commissie Algemeen Werk, wat natuurlijk veel te weinig is. Daarom willen we jou vragen om ons team te komen versterken. Als je het nog niet zeker weet maar wel interesse hebt, kom dan een keer langs op een PAB- (Provinciaal Alge meen Bestuur) vergadering of neem contact op met je eigen afdelings bestuur. Namens de Commissie Algemeen Werk Wim, Wendy, Benny en Rita. Secretariaat: Beroepskracht J. Möhlmann. Het platteland vormt van oudsher een gemeenschap waar het saam horigheidsgevoel een belangrijke plaats inneemt; het is een gemeen schap met eigen waarden en nor men (in vergelijking met de zakelijke stadsnormen). Logisch dus dat plat telandsjongeren behoefte hadden (en hebben) aan hun eigen jongeren- PJZ-Langstraat 8 oktober de jaarlijkse bowling, le den gratis, niet-leden betalen f 10,-. Aanvang 20.30 in Bowling Centre Waalwijk, Beste zeine 92, Waalwijk. PJZ-Fijnaart 30 oktober dagje naar Schiphol, met o.a. een rondrit en videofilms. Vertrek om 8.30 uur vanaf de Voor straat in Fijnaart met eigen vervoer. Kosten: leden f 20,- bij meer dan 20 personen wordt het goedkoper. Niet leden betalen f 10,- meer. Op gave vóór 1 oktober bij Wilma Roel- se, 01687 - 2516 of bij Lenno Dane, 01687 - 2384. Provinciaal 4 oktober PAB-vergadering in de Vroone te Kapelle. Aanvang: 20.00 uur. 13 november provinciale Bowling. Plaats: Bowlingcentrum Goes, Beestenmarkt 10. Aanvang: 18.30 uur. Prijsuitreiking: 22.00 uur. Opge ven bij Annemarie van der Maas, 01107 - 1690 of Govert Schroder, 01102 - 43326. organisaties. Binnen het platte landsjongerenwerk wordt in feite extra aandacht gegeven aan agrari sche jongeren. Agrarische jongeren zijn geen geïsoleerde groep binnen de plattelandssamenleving, ook zij hebben behoefte aan sociaal- culturele activiteiten. Van oudsher stimuleren de plattelandsjongeren-organisaties hun leden om een aktieve bijdrage te leveren aan een leefbaar platte land. Onder invloed van maatschap pelijke ontwikkelingen veranderden de doelstellingen van het plattelandsjongeren-werk. Was het voor jongeren in de voor-oorlogse landbouwjongerenorganisaties be langrijk om een 'goede boer met een goed bedrijf" of, een "goede huisvrouw met een kraakheldere keuken" te worden, het accent ligt nu voornamelijk op ontspanning, ontmoeting en maatschappelijke vorming. Binnen het plattelandsjongerenwerk treden voortdurend veranderingen op. De organisaties moeten mee gaan met de gewijzigde opvattingen en ideeën van hun leden, omdat ze anders hun voortbestaan in de waagschaal stellen. Het is beter om als organisatie veranderingen voor te blijven, door zelf het initiatief tot vernieuwing te nemen. Een overblijfsel uit de roerige jaren zestig en zeventig is de individuali sering. Dit heeft consequenties voor wat betreft de binding aan de ver eniging; die erust meer en meer op het transactiemodel: "wat geef ik als lid en wat krijg ik ervoor terug?" Het is noodzakelijk de individualise ring van de leden als verschijnsel te accepteren, en als uitgangspunt voor programmatische vernieuwing te nemen. Algemeen is men van mening dat de komende jaren de plattelandsbe volking zal afnemen. Dat heeft een aantal oorzaken: er zijn demografi sche factoren (vergrijzing) die een rol spelen, en door daling van het voorzieningen-niveau, worden men sen niet gestimuleerd om op het platteland te gaan (of blijven) wo nen. Verder zal het aantal agrariërs dat dit vak als hoofdberoep uitoe fent, de komende jaren verminde ren. Een en ander zal natuurlijk consequenties hebben voor de plat telandsjongeren organisaties. Hoe groot de gevolgen zullen zijn kan nu nog niemand voorspellen. Al met al wordt het er voor de besturen van de plattelandsjonge ren organisaties niet gemakkelijker op. Toch blijft het de moeite waard, om je als vrijwilliger in te zetten voor het plattelandsjongeren-werk, want we willen toch uiteindelijk allemaal wonen en werken op een "leefbaar platteland". José Möhlmann beroepskracht algemeen werk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 12