Behandeling steunaanvragen van boeren duurt te lang Oogstverwachting appels en peren onveranderd Klantgericht? Allicht! Alarmbel ■fiil Forse stijging bijstandsaanvragen zelfstandigen Nieuw stikstof advies IKC Veehouderij CLO-jaarthema: KNLC- Commentaar Ontheffingen AM-beleid Lustrum AHS Den Bosch VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 Om de boeren en tuinders in finan ciële moeilijkheden optimaal te kun nen helpen, is meer afstemming en overleg nodig. De aanvraagprocedu res voor het Borgstellingsfonds (BF) en het Bijstandsbesluit Zelfstandi gen (BZ) duren nu naar de mening van de Commissie Bedrijfsontwik keling en Voorlichting van het KNLC veel te lang. Daarnaast kunnen de banken soepeler zijn en zijn de BF- en BZ-regeling beide voor verbete ring vatbaar. Ook in de maand augustus steeg het aantal aanvragen voor het Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BZ) fors, met name in de sectoren glastuinbouw en varkenshouderij. Van de stijging van 170 naar het to taal tot en met 31 augustus 1993 van 814, namen de sectoren respectievelijk 71 en 66 voor hun rekening. De Commissie Bedrijfs ontwikkeling en Voorlichting (BÓV) van het KNLC vreest dat het aantal B-aanvragen slechts het topje van de ijsberg van de problemen aan geeft. "De boeren en tuinders lopen namelijk eerst naar de bank voor ex tra kredieten (rekening courant), hoewel dit een zeer dure vorm van financieren is", aldus de Commissie. Herfinanciering Omdat de extra kredieten leiden tot extra rentelasten, zouden de banken zich soepeler moeten opstellen. "De banken zouden tot herfinancie ring van het betrokken bedrijf moe ten komen", denkt de Commissie. Hierbij is een belangrijke rol wegge legd voor de plaatselijke bestuur ders van de regionale vestigingen van de (Rabo)bank. De regionale vestigingen zijn autonoom en de herfinanciering is typisch een zaak van de regionale vestiging. De plaat selijke bank en haar bestuurders zijn daarom in eerste instantie aan spreekpunt. Lukt het niet meer om alleen met de bank een regeling te treffen, dan kan de ondernemer een beroep doen op het Borgstellingsfonds (BF). Levensvatbare bedrijven met tijdelij ke financiële problemen kunnen in aanmerking komen voor een zoge noemde BF-garantia Het fonds staat in dat geval garant voor de on dernemer, waarna de bank alsnog voor de financiering zorgt. De Com missie BOV contstateert enkele knelpunten bij het BF. "De behan- delduur van de aanvragen is te lang. Daarnaast is de maximale borgstel ling van 150.000 gulden te laag en de aflossingstermijn van vijf jaar te kort. Tevens hebben de BF- aanvragen in sommige gemeenten geleid tot vertraging bij de B- aanvragen". De aflossingstermijn zou minimaal 10 jaar moeten zijn, net als geldt voor de aflossing van de lening via het BZ. De huidige vijf jaar geeft te zware verplichtingen, meent de Commissie. Momenteel mag de on dernemer een keer een aflossing missen, een tweede keer zou ook weer een beetje meer ruimte aan de ondernemer geven. Behandelingstermijn Net als bij het BF duurt de aanvraag voor het BZ volgens de Commissie te lang. De gemeente krijgt de aan vraag binnen. Vervolgens moet de directie LNO (Landbouw, Natuurbeheer en Open luchtrecreatie) advies geven, waar na de aanvraag weer terug komt bij de gemeente. "Met name de ad viestermijn bij de directie LNO is een belangrijk knelpunt. De huidige be handelingstermijn loopt daar rich ting de tien weken (terwijl de aanvraag per rapport eigenlijk ge middeld slechts 20 uur vergt). In to taal duurt het dan twaalf tot dertien weken voor de aanvraag al dan niet wordt gehonoreerd. In de procedure is door afstemming en overleg nog wel het een en ander te verbeteren en te versnellen", aldus de Com missie. De Sociaal-Economische Voorlich ting (SEV) van de regionale land bouworganisaties kan daar ook een rol in spelen. De SEV kan een rap port over de financiële situatie en het perspectief van het bedrijf op stellen en rapporteren aan de onder nemer. De ondernemer kan dan aan de hand van het rapport zelf beslis sen wat hij er verder mee doet. Als hij met het rapport een aanvraag in dient, moet de procedure sneller kunnen verlopen. Het is nu nog zo dat een gemeente lijke adviescommissie zich buigt Promotie van de fruitverkoop blijft noodzakelijk. Op verzoek van de fruitsektor heeft de Werkgroep Oogstraming Fruit de oogstverwachting 1993 voor appe len opnieuw bezien. De veron derstelling was dat de oogstverwachting neerwaarts bij gesteld zou moeten worden, aange zien de maatsortering bij met name de kleinvruchtige appelrassen tegen zou vallen. De Dienst Landbouwvoorlichting (DLV) heeft op 38 bedrijven nieuwe veldwaarnemingen verricht voor de vijf belangrijkste bewaarrassen (Jo nagold, Elstar, Golden Delicious, Cox's en Boskoop). Uit deze veld waarnemingen en uit het computer model bij het CBS (waarop de verwachtingen zijn gebaseerd) blijkt de invloed van de vermeende kleine re vruchtmaat zeer gering te zijn. De oogstverwachting 1993 voor appe len en peren van juli j.l. blijft dus on veranderd. over de BZ-aanvraag. De Commissie ziet liever dat er een regionale of een provinciale adviescommissie komt. "Je kunt dan vaker een zitting hebben en dat versnelt de procedu re. Bovendien komt de aanvraag dan verder van de directe omgeving van de ondernemer af te staan. Dit kan er toe leiden dat de drempel om bijstand aan te vragen verlaagt. En dat blijkt nodig, want die drempel is nog steeds aanwezig", denkt de Commissia Een verruiming van het maximale bedrag van 200.000 gulden bij het BZ .is ook gewenst, maar kan op korte termijn geen extra adem ge ven. Om dit te bereiken is namelijk een wetswijziging nodig, dus is het langere termijn werk. De Commissie BOV vindt dat bo vendien in deze tijd gelet moet wor den op verlichting van de lasten van de ondernemers. Dat kan onder an dere door een realistisch milieube leid te voeren. Geert Pinxterhuis Het IKC Veehouderij heeft een nieuw stikstofbemestingsadvies voor grasland vastgesteld. Het is op 500 bedrijven getest. Het nieuwe advies is gedetailleerder en meer toegesneden op verschillen in grondsoorten dan het oude advies, dat als uitgangspunt 400 kg werk zame stof per ha per jaar heeft. Ter kennismaking organiseert het IKC Veehouderij een presentatie op woensdag 27 oktober a.s. om 9.00 uur in de Reehorst te Ede. Klantgericht? Allicht! is de titel van het Jaarthema van de Centrale Landbouw Organisaties (CLO) voor het komend winterseizoen. Het is de bedoeling dat boeren en tuinders in plaatselijke afdelingen van de re gionale landbouworganisaties in discussie gaan over de relatie pro ducent en consument. De Centrale Landbouw Organisaties pakken dit winterseizoen het Jaar thema gezamenlijk op. Aan de afde lingen is tevens de suggestie gedaan om de plattelandsvrouwen en plattelandsjongeren bij het Jaar thema te betrekken. CLO-voorzitter Doornbos geeft tij dens de Studiemiddag op 28 sep tember a.s. het startsein voor het Jaarthema. Deze bijeenkomst vindt plaats in vergader- en zalencentrum Vredenburg te Utrecht. Het Jaarthe ma Klantgericht? Allicht! is er op gericht dat boeren en tuinders beter inspelen op de wensen van de con sument. Op deze Studiemiddag "Land- en tuinbouw en consument, samen verder" geven de heren H.A.P. van der Maat, veehouder en fruitteler in Bunnik en ir. M.R.E. Schuttelaar, coördinator voeding en milieu van de consumentenbond een aanzet voor de discussie. Om een aanzet te geven voor de discussie is een diaklankbeeld ont wikkeld dat de afdelingsbesturen kunnen verkrijgen bij hun regionale organisatie. Verder is er een brochu re en een handleiding voor de orga nisatoren. Nadere informatie: AgriCentrum Den Haag 070-3382700, Roland van der Post (KNBTB), Willem Koops (KNLC) en Janneke Blijdorp (NCBTB). Afgelopen week heeft de land en tuinbouw, en met name de ontwikkelingen daarin, de nodi ge maar ook de broodnodige aandacht gehad. De beroerde gang van zaken in een aantal agrarische subsectoren, te we ten akkerbouw, Intensieve vee houderij en {glastuinbouw, was de aanleiding voor een breed CLO-overleg. Natuurlijk, de daar aanwezige bestuurders waren en zijn bekend met de situatie. Maar met de aanwezige coöperatie bestuurders is toch nog eens een 'tour de horizon' ten aanzien van de actuele situatie, de oorza ken en de mogelijke oplossingen gemaakt. Spileffect granen Gelet op de meervoudige oor zaak, die per subsector nogal verschilt in aard en mate, is ten aanzien van de oplossingsrich ting ook een meervoudige bena dering nodig. Terecht is daarom aan de sectoren gevraagd op ba sis van de gemaakte analyses met nadere voorstellen te komen voor de korte en de lange termijn. Los van deze per sector meer voudige benadering zijn er toch wel enkele gezamenlijke hoofdlij nen neergezet. Ten aanzien van het EG-landbouwbeleid zal on nodige en ongewenste verdrin ging moeten worden voorkomen. Dat betekent dat het spileffect van granen moet wor den hersteld c.q. worden behou den. Vooralsnog kan dat nu het beste via de inkomstentoeslagen op het juiste niveau te brengen. Met betrekking tot al of niet een vorm van nadere marktordening bij andere produkten zoals aard appelen is het juist dat daar in dringend door de betreffende sectoren naar worden gekeken. In relatie met het EG- landbouwbeleid zullen ook de ontwikkelingen in de GATT- onderhandelingen moeten wor den beoordeeld. Net als de Euro pese boerenorganisatie COPA vind ik dat een evenwichtig en eerlijk akkoord voorgestaan moet worden. Echter, het zoge noemde B/air House-akkoord (het landbouwakkoord) tussen de VS en de EG voldoet hier op een aantal punten niet aan. Bijstelling zal onder andere moeten plaats vinden ten aanzien van de volu mevermindering bij export, zowel voor granen a/s zuivel en suiker. Daarnaast zal de onevenwichtig heid in het akkoord ten aanzien van de benadering van de inter ne steun bij enerzijds de VS a/s anderzijds de EG eruit gehaald moeten worden. Dit zullen wij de Nederlandse regering deze week nog nadrukkelijk meegeven. Europese meetlat Ten aanzien van het fytosanitaire en veterinaire dossier mag geen onduidelijkheid zijn dat dit inder daad geen belemmering meer is. En het geheel zal volstrekt niet verder mogen gaan dan de EG- landbouwhervormingen. Maar ook de relatie tussen eventuele graanproduktiebeperking in de EG en de invoer van graansubsti- tuten zal gebalanceerd moeten zijn. Een balans die zowel akker bouw a/s veehouderij tevreden stelt. Wat de huidige malaise in een aantal sectoren betreft is het ver der belangrijk dat de overlevings- rege/ingen bij overheid en bij banken in samenhang optimaal en met zeer korte doorlooptijd ter hand worden c.q. kunnen worden genomen. En eveneens is het belangrijk dat de overheid verdere lastenverzwaring (want helaas kunnen we de laatste tijd het overheidsbeleid niet anders beoordelen) ombuigt in lasten verlichting. Aanvullend zullen in een aantal sectoren marktveran- deringen, consumenteneisen, imago en dergelijke nauwkeurig bezien worden en concepten ter verbetering van de marktpositie moeten worden ontwikkeld c.q. worden doorgevoerd. Onontkoombaar is dat ook ten aanzien van arbeidskosten en milieulasten nog eens de Europe se meetlat er langs wordt gelegd en eventueel de nodige bijstelling in de Nederlandse situatie wordt gepleegd, in verband met de broodnodige EG-harmonisatie om gezond te kunnen concurre ren. 'Gidsland' zijn mag boeren en tuinders niet de kop kosten. Begroting Dit brengt me tot een kort com mentaar op de Rijksbegroting en speciaal bij de begroting van het ministerie van LNV. Teleurstel lend is dat in de zogenoemde Memorie van Toelichting de slechte gang van zaken nage noeg niet doorklinkt en het lijkt of de minister dat onvoldoende onderkent. Alhoewel de bezuini gingen nu lijken mee te vallen, moeten we toch in beschouwing nemen dat in deze kabinetsperio de op de begroting van LNV als geheel 10 procent is bezuinigd en voor de agrarische sector re levante uitgaven 20 procent is omgebogen. Ik vind dat de minister te gemak kelijk de begrippen 'individuele verantwoordelijkheid', 'markt' en 'voorwaardenscheppend beleid' centraal stelt. Het moet toch ook de minister duidelijk zijn dat in een specifieke sector als de land- en tuinbouw de markt al leen niet de problemen kan oplossen. Er vanuit gaande dat we in onze samenleving langdu rige en onevenwichtige econo mische en sociale omstandig heden ook in de agrarische sec tor niet kunnen en willen aan vaarden. Dat verdient een hardwerkende sector, die de ba sis is voor de Nederlandse wel vaart, landschap en cultuur niet. Daarnaast miskent de minister de huidige milieu-inspanningen door te stellen dat nog geen trendbreuk waarneembaar is. Deze is wel waarneembaar en zelfs in positieve zin. Zowel in sa menleving en politiek zal dit dui delijk moeten zijn en zal ook daarnaar gehandeld moeten worden. Dit laatste zal enerzijds onze inzet mogen zijn en ander zijds zullen we de politiek daarop aanspreken c.q. beoordelen. Marius Varekamp voorzitter KNLC Het Landbouwschap heeft bekend gemaakt dat de PD ook in 1994 nog ontheffingen in het kader van het AM-beleid zal verlenen. De onthef- fingsaanyragen worden door de PD niet alleen in ontvangst genomen, maar ook nog verleend. Bij de over gang van de oude naar de nieuwe re gels zal het Landbouwschap de reeds verleende ontheffingen overnemen. De Agrarische Hogeschool in Den Bosch viert op donderdag 28 okto ber a.s. haar 45-jarig bestaan met een feestelijke bijeenkomst in de Brabanthallen. De voorzitter van de Stichting AHS, drs. J. Mares en prof.dr. A. van der Meiden, hoogle raar public relations, zullen het woord voeren. De bijeenkomst be gint om 9.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5