Nieuwe wet: wrakke dieren moeten
rechtstreeks naar noodslachter
Milieudienst constateert veel
gebreken bij melkveehouderijen
Meer granen in veevoeder
Uitgave ing. J. Markusse
over pacht en erfpacht
Kritiek Landbouwschap op
regeling huisvesting varkens
Varkenshouders bekeurd door Dierenbescherming
Praktijkreeks Veehouderij van Misset
Drie procent
pootgoed afgekeurd
Op Zuid-Beveland en Tho/en
De nieuwe Gezondheids- en Wel
zijnswet voor Dieren schrijft voor
dat "wrakke" dieren niet anders
vervoerd mogen worden dan recht
streeks naar een noodslachtplaats.
Kreupele of gewonde varkens mo
gen dus niet meer worden meege
geven aan de vervoerder die de
partij naar de exportplaats of slacht
huis brengt. Veelal uit onwetend
heid hebben sommige
varkenshouders dit toch gedaan,
met in een aantal gevallen een fikse
bekeuring van de Dierenbescher
ming tot gevolg.
In de meeste gevallen tot nu toe gin
gen wrakke varkens gewoon met de
partij mee, zegt districtsinspecteur
Y. Kwast van de Dierenbescherming
en tevens onbezoldigd ambtenaar
van de Rijkspolitia "De vervoerder
legt ze netjes achterin de wagen, ze
worden op het slachthuis Roosen
daal afgeladen, en aan het eind van
de dag gaan ze naar de noodslacht
plaats van D.J. Nieuwenhuijze in
Kruiningen. Vaak blijkt dat ze dan
nog een nacht over moeten liggen,
want als ze in Kruiningen komen is
het al na vijf uur en dan werken de
inspecteurs van de RVV niet meer".
In de nieuwe Gezondheids- en Wel
zijnswet voor Dieren is vastgelegd
dat wrakke dieren rechtstreeks naar
de dichtstbijzijnde noodslachtplaats
vervoerd moeten worden en daar
binnen twee uur gedood. De basis
gedachte van de wet is zelfs dat
wrakke dieren in het geheel niet
meer vervoerd worden. Kwast: "Dit
houdt dus in dat dieren waarvan
iedereen, ook de vakmensen, zegt,
dat hier normen zijn overschreden,
op het bedrijf worden geëuthani-
seerd. Voor de Dierenbescherming
is het commerciële belang van een
dier niet interessant. Dat is hard,
maar het is wel zo. En de individuele
boer moet heel goed begrijpen dat
de verantwoording voor het dieren
welzijn bij hem ligt. Hij moet zorgen
dat er niet met wrakke dieren
gesleept gaat worden, maar dat de
dieren die voor een noodslachting in
aanmerking komen rechtstreeks
naar de noodslachter gaan".
Helft minder
Noodslachter D.J. Nieuwenhuijse uit
Kruiningen merkt duidelijk dat
steeds meer varkenshouders zich
bewust zijn van de nieuwe regels.
Normaal krijgt hij van voornamelijk
Westbrabantse varkenshouders we
kelijks zo'n 80 wrakke varkens te
slachten, die meestal via het slacht
huis Roosendaal bij hem terecht
komen. Dit aantal bedraagt nu nog
maar ongeveer de helft. De
noodslachter vermoedt dat men om
het risiko op een bekeuring te om
zeilen een gedeelte van de wrakke
Noodslachter D.J. Nieuwenhuijse in zijn slachtplaats te Kruiningen,
die aan alle eisen voldoet.
In 1993/94 zal ongeveer 84 miljoen
ton graan in de Gemeenschap een be
stemming vinden als veevoeder,
wat 4 miljoen ton meer is dan in
1992/93. Dat zei dr. Klaus Dieter
Schumachter, topman van Topfer
International, tijdens een in Ham
burg gehouden forumbijeenkomst.
Deze toename is vooral toe te schrij
ven aan een toename van de ver-
voedering op de eigen bedrijven. Dit
zal, aldus Schumacher, in de Ge
meenschap een vermindering van
de mengvoederproduktie met zich
meebrengen.
Hij was voorts van mening dat de
veredelingsindustrie zich in de toe
komst meer zal gaan toeleggen op
de pluimvee-industrie, wat ook
een wijziging in de voederpraktijken
tot gevolg zal hebben. De grote win
ner bij de toename van de vervoede-
ring direct zal de tarwe zijn.
Naar de mening van Schumachter
zullen die substituten die aange
wend worden in voeders voor melk
vee hun concurrentiepositie kunnen
handhaven.
Het Landbouwschap heeft ernstige
problemen met een ontwerp
regeling in het kader van de
Gezondheids- en Welzijnswet voor
varkens. Als de nieuwe regeling
wordt toegepast zoals staatssecre
taris Gabor van Landbouw zich dat
voorstelt, worden varkenshouders
verplicht tot het gebruiken van
strooisel in varkensstallen.
Het Landbouwschap waarschuwt
dat dit tot verstoppingen van stal-
systemen en andere problemen in
de mestafvoer zal leiden. Bovendien
zal het stofgehalte in de stal sterk
toenemen en dat is nadelig voor de
gezondheid van vooral de varkens
en kreupele dieren op een andere
manier afzet. "Er zullen niet ineens
de helft minder wrakke dieren zijn".
Als inspecteurs van de Dierenbe
scherming een overtreding van de
nieuwe wet constateren, volgt een
bekeuring aan degenen die aanspra
kelijk zijn. In bepaalde gevallen kun
nen opdrachtgever (handelaar of
varkenshouder) en vervoerder bei
den aansprakelijk zijn. De hoogte
van de boetes varieert van honderd
tot duizenden guldens, afhankelijk
van onder meer of er van een her
haalde overtreding sprake is. Kwast:
"Overtredingen bij het dierenver
voer vallen onder de Wet economi
sche delicten, en hiervoor kan de
rechter zeer hoge boetes uitspreken.
In de meeste gevallen ligt de boete
rond de vijfhonderd gulden".
De controle wordt onder meer uit
gevoerd op slachthuizen, overlaad-
plaatsen maar ook op
noodslachtplaatsen. Onlangs kreeg
Nieuwenhuijze een zending van 20
wrakke varkens van het slachthuis
Roosendaal, die dus volgens de wet
rechtstreeks naar de noodslacht
plaats hadden gemoeten. Via de
oornummers heeft inspecteur Y.
Kwast van de Dierenbescherming
van acht van deze 20 getraceerd
van welk bedrijf ze zijn gekomen, en
alsnog een bekeuring uitgedeeld
aan de betreffende varkenshouders.
Direct vervoer
In verband met de nieuwe regels
laat Nieuwenhuijze de wrakke die
ren per 1 augustus j.l. rechtstreeks
ophalen van de bedrijven. Op alle
werkdagen kunnen zij hiervoor te
recht bij varkenshandel M. Kools uit
Achtmaal. Om de varkenshouders
niet extra op kosten te jagen rekent
de noodslachter geen kosten voor
het slachten en keuren. Zij moeten
uiteraard wel de kosten van het
transport betalen. Uitbetaling van
de goedgekeurde varkens geschiedt
gestaffeld naar gewicht op basis
van de Utrechtse varkensbeurs. De
korting op de uitbetalingsprijs per kg
hangt af van het geslacht gewicht.
Bedraagt dit meer dan 60 kg dan
wordt voor het betreffende dier
slechts f 1,— korting op de Utrecht
se beurs gerekend, bij een gewicht
tussen 50 en 60 kg bedraagt de
korting f 1,25 etc. Varkenshouders
kunnen bij hem een volledige
prijsstaffeling aanvragen.
Volgens de inspecteur van de Die
renbescherming hebben de boeren
er allemaal "een pesthekel" aan om
wrakke dieren met een partij vette
varkens mee te geven. Hij verwacht
dan ook dat er veel animo is voor
het directe vervoer naar de
noodslachtplaats, ook omdat men
op deze manier eerder van de wrak
ke dieren af kan komen. "Maar de
boeren moeten wel begrijpen dat de
verantwoording steeds bij henzelf
ligt".
ing. J. Markusse
Het vroegere hoofd van de SEV van
de ZLM, ing. J. Markusse, heeft een
boekje geschreven voor de Praktijk
reeks Veehouderij van Misset over
pacht en erfpacht. De uitgave is
zeer aktueel, want in de tekst is
zelfs-de voorgestelde wijziging van
de Pachtwet in 1993 al verwerkt.
Het is het derde boekje van de hand
van de heer Markusse in de praktijk
reeks. Eerder verschenen uitgaven
over bedrijfsopvolging en landin
richting.
De huidige pachtwet dateert uit
1958. Deze is in de loop der jaren
vele malen aangepast en bijgesteld.
De dit jaar voorgestelde wijzigingen
in de Pachtwet hebben onder ande
re betrekking op: rechtstreekse
doorwerking van een wijziging in de
pachtnormen; winstafrekening bij
vervreemding na gebruikmaking van
het voorkeursrecht binnen een be
paalde termijn; bijzonder kortduren
de pacht voor een jaar (teeltpacht)
en voor langer dan een jaar en kor
ter dan twaalf jaar; oppervlakten
van los land kleiner dan een hectare
die dan niet meer onder de pacht
wet vallen.
Omdat iedere pachter en verpachter
te maken heeft met de pachtwet,
geeft de uitgave de lezer inzicht in
die zaken waarmee hij op het gebied
van pacht te maken kan krijgen. Het
blijkt dat daar veel fouten mee wor
den gemaakt die voorkomen had
den kunnen worden. In het boekje
worden de belangrijke artikelen uit
de pachtwet beschreven, en is er
aandacht voor zowel de rechten als
plichten van pachter en verpachter.
Ook procedures over pachtzaken
komen uitgebreid aan de orde. Er is
een speciaal hoofdstuk gewijd aan
pacht en melkquotum, en ook voor
landinrichting, mestwetgeving, en
natuur en landschap en hun ver
band met het instituut pacht zijn
hoofdstukken ingeruimd. Het laat
ste hoofdstuk gaat over erfpacht.
Pachtareaal daalt
In 1990 bedroeg de totale verpach
te oppervlakte in Nederland
630.000 ha, ongeveer eenderde
van alle cultuurgrond. Rond 1960
was nog meer dan de helft van alle
cultuurgrond verpacht. In het boekje
worden verschillende redenen opge
somd waarom de verpachte opper
vlakte afneemt. Ondanks de
gedaalde hoeveelheid pachtgrond
werd in 1992 nog steeds 20 pro
cent van het balanstotaal in de land
en tuinbouw gefinancierd met ver
pachtersvermogen. Dit onderstreept
het grote belang van het instituut
pacht voor de land- en tuinbouw.
Het boekje is geschreven voor
abonnementhouders op de praktijk
reeks. Iedere maand verschijnt in
deze reeks een nieuw deel. Voor in
lichtingen kunt u bellen met uitge
verij Misset te Doetinchem, tel.
08340-49419.
Van de 37.847 ha pootaardappelen
die bij de NAK voor keuring zijn aan
gegeven zijn tot nu toe 1.170 ha (ca.
drie procent) afgekeurd. Dit blijkt uit
een voorlopig overzicht van de keu
ringsdienst.
Dit betekent dat 36.677 ha (voorlo
pig) zijn goedgekeurd. Vorig seizoen
zijn 36.148 ha (definitief) goedge
keurd. De aangifte van het Bintje
bedroeg dit jaar 5.239 ha. Hiervan
is voorlopig 93 ha afgekeurd.
De goedgekeurde hectares zijn als
volgt verdeeld over de klassen:
2.762 ha S; 2.542 ha SE; 12.538
ha E; 17.114 ha A; 1.013 ha B; 498
ha C en 208 ha eigen gebruik.
houder. Dit onderdeel van de
concept-regeling dient dan ook te
worden geschrapt.
Verder zullen door de nieuwe huis-
vestingseisen voor beren met name
varkensfokkerijen en Kl-organisaties
in de problemen raken. In de
concept-regeling staat dat deze var
kens een veel groter vloeroppervlak,
namelijk van tenminste 6 vierkante
meter, moeten krijgen. Toepassing
van dit artikel zal zeer dure aanpas
singen van de huidige stallen tot ge
volg hebben. Het Landbouwschap
stelt voor minstens een ruime over
gangsperiode voor deze groep var
kenshouders in te stellen.
Op Zuid-Beveland en Tholen hebben
in de afgelopen tijd 164 melkvee
houderijen bezoek gehad van een
milieu-ambtenaar. Doel van dit on
derzoek was om na te gaan hoe het
gesteld is met de milieuhygiënische
toestand en om te bekijken onder
welk wettelijk regime de bedrijven
vallen, te weten de amvb melkrund-
veehouderijen dan wel de Hinder
wet (sinds 1 maart 1993: de Wet
Milieubeheer).
De boeren werden vooraf over het
onderzoek geïnformeerd. De uit
komsten waren, aldus een persbe
richt van het
Samenwerkingsverband Milieutaken
Zuid-Beveland en Tholen, overdui
delijk. Het aantal koeien is meestal
sterk verminderd en vervangen door
schapen. Daarnaast zijn veel bedrij
ven om financiële redenen overge
gaan naar een gemengd bedrijf. Dit
kan betekenen dat deze bedrijven
onder een andere wettelijke regeling
vallen.
Tijdens de controles werd een groot
aantal gebreken geconstateerd.
Voorbeelden hiervan zijn:
het ontbreken van een brandblus-
apparaat of het in bezit hebben
van een niet gekeurd brandblus-
apparaat;
het ontbreken van een lekbak bij
een bovengrondse
brandstoftank;
het ontbreken van een afdak bo
ven een lekbak;
het ontbreken van een vloeistof
dichte mestplaat met afvoer
naar een gierkelder;
verlopen keuringsdata van tanks
en het niet juist opslaan van
bestrijdingsmiddelen.
De gecontroleerde bedrijven hebben
alle bericht ontvangen van de ge
constateerde gebreken en een ter
mijn gekregen waarbinnen deze
gebreken hersteld moesten zijn. Bij
hercontrole bleek dat de meeste
aanpassingen al gerealiseerd waren
of dat men hiermee bezig was. Een
paar bedrijven bleven tot nu toe in
gebreke en krijgen via de gemeente
een tweede aanzegging met een
kortere termijn. Voldoet men hieraan
nog niet, dan treden sancties in
werking, aldus een woordvoerder
van de milieudienst.
De tot nu toe niet gecontroleerde
melkveehouderijbedrijven komen in
de tweede ronde aan de beurt. Het
bedrijfsbezoek wordt vooraf aange
kondigd.