:15QjaarZLM iÖaW De toekomstige tuinman Landbouw over 300 jaar VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1993 Het is anno 2300 na Christus. De aarde is vrijwel verlaten. De voormalige aardbewoners leven in zwevende steden boven de aarde. Die oorden in de lucht zijn voornamelijk van plastic en andere kunststof. In die zwevende kunststeden is niets natuur lijk. Alles is gefabriceerd; de licht verende plastic troittoirs, de kunststof huizen, de artificiële hemel die van een bleekblauwe uiterst moderne en strakke stof is gemaakt. Langs die hemel zweven zelfs één maal per dag drie (kunststof) wolken die een kwartiertje (overbodige) regen ter verfrissing geven. Aldus een soort sfeertekening van mezelf na het lezen van een science fiction verhaal dat over goed 300 jaar speelt. Het boek "Oversoul seven" van de U.S. schrijfster Jane Roberts schetst een wereld vol van vanzelfsprekende kunstmatigheid. Immers de mensen in de gewelfde kunstmatige ruimtestad wonen er al generaties. Ze weten niet beter. De echte aarde kennen ze alleen nog van oude videofilms. Maar ja, zoals het altijd gaat is er één jongen in de ruimtestad die zich er niet thuis voelt. "Ze (de schooljongens) praatten wel over naar buiten gaan na schooltijd als de televisie uit was, maar niemand leek te besef fen dat buiten niet echt buiten was. Natuurlijk, de plastic bo men waren replica's van echte, en ze gaven ook echte schaduw. Er vlogen geen vogels tussen de takken en hoe goed onderhouden de bomen ook waren, hij vond ze er altijd ge kunsteld uitzien. Soms was het net alsof hij beter wist, alsof hij in een ver verleden echte bomen had gekend en zich nooit tevreden zou kunnen stellen met nagemaakt. Wat natuurlijk onmogelijk was. De zwevende steden werden op hun plaats gehouden door motoren die op atoomkracht liepen en automa tisch bijgesteld werden a/s ze van speciaal aangewezen punten op aarde wegdreven Hoe blijven de mensen in de verre toekomsttijd in leven vraag je je als landbouwmens af. Na enig zoeken vind ik iets in de fantasie van de science-fiction. "Ze hadden zoals altijd samen geluncht. Van pure zenuwen had Proteus (de hoofdpersoon) voorgesteld te kijken wie van hen het snelst kon eten. Dus hadden ze luidruchtig lachend door de plastic straten gelopen, terwijl ze de lunchpillen (LP's) zo snel mogelijk in hun mond propten. Ze hadden allebei twee eiwit-basispillen E..B.'stwee enkelvoudige koolhydraten (E.K.'s) en een aminozuuraanvulling A.Z.A. Is dat een normale situatie? Niet volgens schrijver dezes; of het nu deze of gene of toekomstige tijd betreft: pillen eten is onna tuurlijk en dus on-menselijk. "Der Mensch ist was er isst", zeggen de Duitsers al eeuwen. De mens is wat hij eet. De Fransen zeggen ook zoiets, uiteraard in welluidend en barok frans. Eten en drinken is niet alleen maar simpel voldoen aan een biologische noodzaak, het is veel meer. Eten en drinken maken ook deel uit van het sociale leven, je treft elkaar als ge zin en als vrienden rond de dis. Eten is ook iedere dag weer een lichamelijk genoegen. Drinken evenzeer of nog meer Voedsel tot je nemen is duidelijk een onderdeel van wellicht de oudste cultuur op aarde, je eet ook met je geest. Eten en drin ken zijn onderdelen, pijlers zelfs van het maatschappelijk ge beuren. Je neemt daar - zeker af en toe bij niet alledaagse gebeurtenissen - alle tijd voor. Dat je bij pillen alleen niet goed kunt leven, ontwaart de hoofd persoon van het al genoemde science-fiction verhaal. Hij ont snapt natuurlijk toch vanuit de zwevende stad in de ruimte en komt op aarde terecht. Daar treft hij na lang zoeken in de woeste natuur nog enkele mensen aan die achterbleven op de achterlijk beschouwde planeet aarde. Hij leert er het gewone aardse voedsel kennen. 'Je bent zwaarder geworden zei ze. Proteus grinnikte. Mijn maag begint eindelijk te wennen aan massa, in plaats van synthetische voeding. Waar heeft uw volk geleerd al dat voedsel te bewerken? Het is ons gegeven, zei ze. Gegeven? Het is hier al. De aarde produceert het. Wij oogsten het en planten de zaden die de aarde aan ons schenkt en cultiveren de grond "Er is niets nieuws op de aarde", zei ooit de Prediker. Wat voedsel betreft denk ik dat dat het beste uitgangspunt is voor een filosofie vooruit bij het 150-jarig bestaan van de ZLM. Zo lang er mensen zijn op aarde en elders zullen ze dagelijks hun brood en andere spijzen nuttigen. Pillen slikken als voedsel zijn hoogstens tijdelijke aberraties. Hoe ziet de landbouw er uit over 300 jaar? De hoogste wijsheid in dezen is nog steeds dat ook alle profeten brood eten. Dat is voor de landbouw even troostrijk als beperkend. Een paar lijnen zijn ondertussen natuurlijk wel te trekken. De techniek en de technische ontwikkelingen gaan onstuitbaar door. Het betekent in ieder geval dat computertechnieken, automatisering en mechanisatie het leven en werken steeds meer gaan beïnvloeden. Ongetwijfeld zullen in 2300 de boer derijen of agrarische plantages, of reusachtige kascomplexem volledig automatisch bewerkt en gereguleerd worden. Micro klimaten zullen algemeen zijn want vocht en warmte kunnen gestuurd en geregeld worden. Veredelingstechnieken zullen zorgen voor onverwachte en vaak grote opbrengsten. Toch zal ook over 300 of 600 jaar de landbouw nog bijna even afhankelijk zijn van de grillen van de natuur als nu of in de pré- historia Met techniek en computers kun je hoogstens de rand voorwaarden van het agrarisch bedrijf wat beheersen. Niet meer. We zullen de winden, de temperaturen, de hele atmosfe rische gesteldheid nooit ook maar voor een greintje in de hand krijgen. Een kleine rimpeling in de kosmos en de aarde is voor jaren van slag. Eén cycloon in het Cara'ibisch gebied en ook wij hebben weken slecht weer. En overstromingen in het Midden Westen van de Verenigde Staten beïnvloeden deze zomer ook ons weer. Eén inslag van een meteoriet uit de ruimte en een nieuwe ijstijd vangt aan op aarde. Enige bescheidenheid in deze is op zijn plaats. De mens van 1993 is met al zijn technische ver worvenheden niet meer dan een klein prutsertje op een kleine planeet ergens in een uithoek van het heelal. Onze planeet is volgens professor Priem, hoogleraar planetaire geologie in Utrecht, 4.57 miljard jaar oud. De geschiedenis van de mensheid is volgens hem 2,5 miljoen jaar geleden be gonnen. De homo sapiens is nog maar een paar honderddui zend jaar geleden in actie gekomen. In het licht van die getallen zal ook de landbouw en de voedingsgewoonte van de mens over 300 jaar nog maar weinig gewijzigd zijn. Wat zich wel snel wijzigt is het aantal mensen op aarda Van 3 miljard in 1950 naar 5 miljard in 1990. Volgens recente be richten van de FAO zitten we in 2025 op 8 miljard. De bevol king op aarde zal zich alleen stabiliseren als het kindertal op twee blijft steken. Zo niet dan zitten we over 60 jaar op 10 mil jard. In een FAO bericht (NRC 14 juli j.l.) wordt aan de alarmbel getrokken. De bevolking stijgt veel te snel en de landbouw gronden op aarde nemen door ondeskundig gebruik af. Bij ge lijkblijvende omstandigheden betekent dit hongersnood op termijn. In de luxe en welvaart van West-Europa klinkt dat on gelooflijk. Wij worstelen slechts met het probleem de over vloed, de overschotten op voedingsgebied te overleven. En dan zou op termijn door bevolkingsproblemen elders (in West- Europa groeit de bevolking niet meer - dank zij de welvaart o.a. door onze landbouw verschaft) ook bij ons gebrek aan vol doende voedsel komen! De situatie is, denk ik, niet zo irreëel als nu wel lijkt. Tussen genoeg, te veel of te weinig staat maar een smalle, broze scheidingsmuur. De boer(in) die bezig is op zijn land ervaart dat nog het meest omdat hij in zijn constante afhankelijkheid van de natuur weet hoe smal en riskant de marges zijn tussen opbrengst, oogst, mislukking en oogstderving. Hoe ook de wereld draait nu, over 150, over 300 of 3000 jaar, één ding staat voor mij zo vast als rots - de landbouw heeft (hetzij als voedselverschaffer, het zij als energiedrager en -verschaffer, hetzij als landschapsver zorger) en meestal in combinatie van alle drie dus een blijvende toekomst. Over de mens in zijn blijvende en meest fundamentele bestaansbezigheden door alle tijden heen zei de dichter Ida Gerhardt eens: "Ik wied, ik volg mijn diepste wet Als ik de naakte zaailing zet; ik richt mij op, ik buig mij neer Een tuinman ben ik en niets meer" Gerard Smallegange 3er'3j>

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 24