Knelgevallenregeling zoogkoeienpremie opengesteld ZLM Let op: entree-eis AAW vervallen Cursus economische vorming agrarische vrouwen (EVAV) op Walcheren Rapportbespreking Sociaal Ekonomische wuA Voorlichting - y A 1 Winnaars ABN AMRO quiz Om voor zoogkoeienpremie in aan merking te komen moet men onder andere beschikken over premierech ten. Deze premierechten zijn vast gesteld op basis van het aantal zoogkoeien in 1992. Onlangs heeft men daar persoonlijk bericht van gehad. Nu zijn er bedrijven waarbij 1992 niet representatief was voor het huidige aantal of er is helemaal geen premie aangevraagd terwijl er nu wel zoogkoeien op het bedrijf zijn. Voor deze twee categorieën is er een knelgevallenregeling open gesteld. Voor welke categorieën is de rege ling bedoeld? Er worden 5 categorieën onder scheiden: A. U is in 1991 en 1992 zoogkoeienpremie toegekend, maar als gevolg van een uitzonderlijke omstandigheid is het aantal in 1992 minder dan 25% van het aantal in 1991. Bijvoorbeeld bij ziekte, natuur ramp of ongeval. B. U is in 1990 en 1991 zoogkoeienpremie toegekend; voor 1992 hebt u geen premie- aanvraag ingediend. C. U bent vanaf 1 juli 1991, maar vóór 1 januari 1993 een investeringsverplichting van minimaal f 25.000,- (incl. BTW, excl. eigen arbeid) aangegaan voor de uitbreiding van een stal en/of stal inrichting voor zoogkoeien. Voorts dient u aan u zoogkoeienpremie te zijn toegekend in 1992. D. U doet voor het verkoopseizoen 1993 voor het eerst een aanvraag voor zoogkoei enpremie en bent in het verkoopsei zoen 1992 een investeringsverplichting aangegaan voor minimaal f 25.000,-, zoals bij catergorie C. De bedrijfsomvang als gevolg van de investering dient ten minste 120 SBE te zijn, waarvan tenminste 60% aan zoogkoeien wordt toegerekend. E. U hebt grond ten behoeve van de zoogkoeienhou- derij verworven (goedgekeurde pacht, eigendom of erfpacht). Deze grond dient reeds twee jaar in ge bruik te zijn geweest voor rundvee en moet een oppervlakte hebben van tenminste 5 ha. Uw bedrijf moet tenminste 10 zoogkoeien om vatten en het bedrijf moet ten minste 120 SBE zijn, waarvan tenminste 60% aan zoogkoeien wordt toegerekend. De definitie van wat de regeling ver staat onder een zoogkoe is niet een voudig en laat ik hier gemakshalve achterwege. Bij twijfel kunt u nader contact met mij of de DBH opnemen. Waar en wanneer aanvragen? Deze specifieke premierechten, de premieaanvraag zelf volgt later, moet u aanvragen bij de DBH. De aanvraagperiode loopt van 19 juli tot en met 13 augustus 1993. J.L. Mieras De vrouwenoraanisaties en de dien- Voor kinderoDvana zal qezorq wor- J. Dinqemanse (ZLM). tel. 011 De vrouwenorganisaties en de dien sten SEV van de drie landbouwor ganisaties werkzaam in Zeeland en het AOC (Agrarisch Opleidings Cen trum) in Zeeland hebben onlangs met elkaar besloten de EVAV-cursus in Zeeland voor de komende jaren samen te organiseren. De EVAV- cursus zal verspreid over de provin cie in de loop van vijf jaar in elke re gio gegeven worden. In het najaar van 1993 gaat de eerste cursus vol gens de nieuwe opzet van start te Walcheren. Vele agrarische vrouwen werken en of denken meer over de beslissingen die op korte of lange termijn geno men moeten worden voor hun agra risch bedrijf. Daarom willen steeds meer vrouwen goed op de hoogte zijn van alles wat het agrarisch be drijf aangaat. In de EVAV-cursus wordt uitgebreid aandacht besteed aan de onderwerpen waar men als agrarische vrouw direct of indirect mee te maken krijgt. De cursus is landelijk uniform opge zet en bestaat uit drie modules: Moduul I: bedrijfsadministratie Moduul II: regels en wetten rond ge zin en bedrijf Moduul III: bedrijfsbeleid Elke module bestaat uit 10 dagdelen en kan apart gevolgd worden. Het is wel verplicht éérst moduul I te vol gen voordat de andere modules ge volgd kunnen worden. Afspraken gemaakt voor EVAV-cursus te Wal cheren: Voor wie? Voor alle agrarische of toekomstige agrarische vrouwen van Walcheren, Noord-Beveland en West-Zuid Be veland. Voor kinderopvang zal gezorg wor den. Uitvoerige informatie over kosten en inhoud van de cursus volgt nog. Heeft u interesse? Infor meer en meldt u aan bij één van de onderstaande contactpersonen vóór 18 september 1993. Mevrouw J. Dingemanse (ZLM), tel. 01186 - 1505; Mevrouw S. Langebeeke (CBTB), tel. 01180 - 12949; Me vrouw R. Boonman (NCB), tel. 01196 - 13709; de heer L. Reijnierse (AOC), tel. 01100 - 27203. Winnaar van de eerste prijs H.R. van Oostrum (met bril) neemt sym bolisch een cheque ter waarde van f 500,— in ontvangst van direc teur Zaken A.J. van Osnabrugge. Links agrarisch adviseur A. Koole, rechts de winnaars van de tweede en derde prijs M. van Nieuwen- huyze en L.C. Hart. Cursus plaats Centraal op Walcheren wordt dit Serooskerke). (wellicht Wanneer? Op woensdagochtend van 9.15 uur tot 12.00 uur. Aanvang moduul I Op 6 oktober 1993 (tot half decem ber 1993). Aanvang moduul II Op 12 januari 1994 (tot en met maart 1994). Bezoekers aan de ZLM Manifestatie konden in de stand van de ABN AMRO bank meedoen aan een quiz. Het ging erom de slotkoers van de ABN AMRO Holding op 21 juni 1993 (de maandag na de Mani festatie) te raden, plus een slagzin af te maken. Ruim 90 deelnemers deden hieraan mee, en onlangs vond in het kantoor van de bank te Goes de prijsuitreiking plaats. Directeur Zaken district Zeeland mr. A.J. van Osnabrugge zei bij die gele genheid de agrarische sector als een heel belangrijke markt te be schouwen. "We willen graag sco ren in die markt. We proberen ons te onderscheiden door concurrerende tarieven te hanteren en met behulp van goede agrarische adviseurs". De eerste prijs werd gewonnen door H.R. van Oostrum uit Kapelle. Hij voorspelde de slotkoers precies goed. Die koers is overigens inmid dels alweer gestegen, kon Van Os nabrugge verheugd meedelen. Hij ontving f 500,— aan aandelen van de bank. De tweede prijs was voor Mieke van Nieuwenhuyze-Zandee uit Kloetin gen en L.C. Hart uit Kerkwerve haal de de derde prijs. Zij ontvingen resp. f 200,— en f 100,—, te beleggen in het rentedividendfonds van de bank. Mevrouw Van Nieuwenhuyze had bovendien de slagzin het best afgemaakt. Ze zit met de bank op een stijgende koers, omdat: ik erop kan vertrouwen dat ik, vandaag én morgen, als boer op de ABN AMRO kan bouwen. "Daar konden we niet omheen," aldus de directeur. De bedrijfsverenigingen zijn er sinds kort toe over gegaan om bij het be oordelen van het recht op AAW (Al gemene Arbeidsongeschiktheidswet), de entree-eis buiten beschouwing te laten. De entree-eis is een inkomensgrens waar men boven moet komen om voor een AAW-uitkering in aanmer king te komen en bedraagt ca. f 4.500,-. Deze grens is naar aanlei ding van een uitspraak van de rech ter komen te vervallen. De bedrijfsverenigingen hebben recen telijk hun beleid naar aanleiding van deze uitspraak aangepast. Voor wie van belang Diegenen die in het jaar voorafgaan de aan de arbeidsongeschiktheid iets hebben verdiend, maar afgewe zen zijn omdat ze niet aan de entree-eis voldeden, kunnen op nieuw een aanvraag indienen. Dit zelfde geldt voor diegenen die toendertijd geen aanvraag hebben ingediend omdat ze wisten dat ze afgewezen zouden worden. Het maakt niet uit hoelang geleden men arbeidsongeschikt werd. Indien u in het jaar voorafgaande aan de arbeidsongeschiktheid niets hebt verdiend, mag u middelen met de twee voorafgaande jaren. Een verlies wordt op nihil gesteld. Om in aanmerking te komen voor een uit kering moet men dus wel iets heb ben verdiend. Dit geldt met namen voor de cate gorie meewerkende vrouwen en parttime werkenden. Waar aanvraag indienen Een aanvraag voor uitkering moet worden ingediend bij het GUO, Post bus 961, 5000 AZ Tilburg, tel: 013 - 371871. De uitkering gaat terug tot uiterlijk 23 december 1984. Op deze datum werd namelijk de anti discriminatieregeling van kracht. J.L. Mieras Iedere ondernemer is elk jaar ver plicht voor de belastingaangifte een berekening van z'n bedrijfsresultaat te maken. In de praktijk wordt dit werk gedaan door een accountants kantoor dat hiervoor jaarlijks een ac countantsrapport opstelt. Méér nog dan voor de belastingaangifte is het accountantsrapport nodig om in zicht te bieden in het reilen en zeilen van de onderneming. Er moet veel financiële informatie uit te halen zijn die nodig is voor de bedrijfsvoering. Voor een optimaal gebruik van het accountantsrapport is tenminste jaarlijks een bespreking, bij voorkeur bij u thuis, met een medewerker van het accountantskantoor van groot belang. Als basis hiervoor kan die nen een rapport met voorlopige cij fers, dat wat de samenstelling betreft wel zo volledig mogelijk moet zijn. De medewerker van het accoun tantskantoor zal het gesprek begin nen met de vragen die uit de boekhouding rijzen met u door te nemen. Hij zal daarbij zoveel moge lijk toelichting geven. Daardoor raakt u nog meer betrokken bij de boekhouding en zult u meer inzicht krijgen hoe het jaarrapport tot stand komt. Vervolgens worden de opbrengsten en de kosten met u doorgenomen. Er vindt een analyse van op brengsten en kosten plaats en de cijfers worden vergeleken met de overeenkomstige cijfers van het voorafgaande boekjaar. Gemiddel den van vergelijkbare bedrijven kunnen hier erg leerzaam zijn. Een goede vermogenspositie is voor een onderneming erg belangrijk. Bij de bespreking van de vermogenspo sitie komt zeker ter sprake de ver houding tussen enerzijds de resultaten en anderzijds de onttrek- Voor het ontwikkelen van geslo ten teeltsystemen in de glastuin bouw heeft het Produktschap voor Siergewassen ruim 200 duizend gulden extra beschikbaar gesteld. Het gaat hierbij om gewassen die nu alleen nog in de grond geteeld kunnen worden. Het onderzoek is in handen van het Proefstation voor Glasgroenten en Bloemisterij in Naaldwijk en Aalsmeer. kingen voor privé. Het in het rapport opgenomen overzicht verloop ver mogen geeft hierover een duidelijk beeld. De liquiditeitspositie en daar bij de staat van herkomst en beste ding van middelen krijgen in het gesprek de nodige aandacht. Veel ondernemers blijken vooral na bespreking het opnemen in het rap port van de staat van herkomst en besteding als erg nuttig te ervaren. Vooral in verband met de voortgang van het bedrijf moet aandacht gege ven worden aan o.a. de inhoud van het testament, de gevolgen van de huwelijkse voorwaarden, de moge lijke vorming van een maatschap of eventuele wijzigingen van een be staande overeenkomst van maat schap. Een onderwerp dat niet vergeten mag worden is de minera- lenboekhouding. Uw accountants bureau kan voor een gering bedrag aan kosten een mineralenrapport voor u samenstellen. De belastingwetgeving roept, zo blijkt ook bij de rapportbesprekingen steeds vragen op bij de onderne mers. Tijdens de bezoeken aan de bedrijven wordt voor zover nodig de specifieke belastingenwetgeving op landbouwgebied, zoals het pach tersvoordeel, de landbouwvrijstel- ling en de vrijstellingen van overdrachtsbelasting landbouw gronden, toegelicht. Regelingen in de belastingwetgeving waarmee iedere ondernemer te maken krijgt, kunnen eveneens besproken wor den. Hierbij kunt u denken aan de fiscale oudedagsreserve, de zelfstandigenaftrek, de meewerkaf- trek en de meewerkbeloning, de in vesteringsaftrek e.d. De medewerker die uw rapport bespreekt kent uw bedrijf en kan ook tijdens het bezoek met u zoe ken naar mogelijkheden die in uw situatie tot belastingbesparing lei den. Alle onderwerpen die bij de rapportbespreking aan de orde kun nen komen zijn hiermee zeker niet genoemd. Dikwijls verschillen de onderwerpen die behandeld worden van jaar tot jaar. Ons accountants bureau zal steeds meer aandacht aan een goede rapportbespreking besteden. Wij vertrouwen dat u besprekingen als erg nuttig zult ervaren. J. Spijk AA

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 4