Ziiiii op zeker. Met IjG. Hf? Landelijke organisatie voor schapen biedt meerwaarde KNLC Zaai op zeker. MetLG. Zaai op zeker. MetLG. Bacterievuur aanpakken Subsidiegelden gerichter gebruiken Bukman doet nog niets aan waterschapslasten in pachtprijs Groenbemesting en aaltj esbestrijding. Uw grond put méér energie uit deze vroegst zaaibare bladrammenas van Nederland! Zuiveringsslib niet altijd zuiver Groenbemesting en aaltjes- bestrijding. Uw grond gaat tot de bodem met deze meest gezaaide gele mosterd van Nederland! Dosering Groenbemesting en aaltjesbestrijding. Uw grond is het beste af met deze vroegst zaaibare gele mosterd van Nederland! VRIJDAG 25 JUNI 1993 Radical De Afdeling Akkerbouw en de Com missie Grondgebruik van het KNLC hebben zorgen over de toepassing van zuiveringsslib en groente, fruit en tuincompost (GFT-compost). De Afdeling Akkerbouw heeft haar twijfel over de kwaliteit ervan. In zuiveringsslib zit veelal een te hoog gehalte zware metalen en ook GFT- compost is niet 'schoon'. "De toe passing ervan heeft gevolgen voor de bodem en voor het gewas. In alle gevallen is daarom bemonstering gewenst", vindt de Commissie Grondgebruik. De schapensector in Nederland be kijkt de mogelijkheid om een lande lijke schapenorganisatie op te richten. De Afdeling Veehouderij van het KNLC kan zich volledig vin den in zo'n organisatie, mits die zich voornamelijk richt op de professio nele schapenhouderij. "Onder de nieuwe organisaties moeten alle schapenverenigingen en stamboek organisaties kunnen vallen. Door de meerwaarde van deze landelijke or ganisatie ebben de individuele be langen vanzelf weg", meent de Afdeling. Afdeling Rundvee-, Schapen- en Paardenhouderij van het Informatie en Kennis Centrum (IKC)-Veehou- derij heeft het rapport 'Visie op de schapenhouderij' opgesteld. In sa menwerking met een brede verte genwoordiging van de schapen sector en in opdracht van de Stich ting Overleg/Beheer Informatienet Schapenhouderij nam het IKC de schapensector in Nederland on der de ioupa In het rapport advi seert het IKC onder andere om in Nederland te komen tot een geza menlijke schapenorganisatie. Inmid dels is een stuurgroep bezig om de (on)mogelijkheden van zo'n organi satie te bekijken. Schapenhouderij Op haar vergadering van 15 juni 1993 liet de Afdeling Veehouderij van het KNLC weten dat ze hoopt dat het dit keer wel lukt. In 1988 mislukte namelijk de opzet van een landelijke organisatie, als gevolg van dominantie van bepaalde organi saties. De schapenhouderij is voor een be langrijk deel hobbyisme Dat speelt volgens de Afdeling wel mee, maar de nieuwe schapenorganisatie moet zich toch richten op de (professio nele) schapenhouderij. "Dan gaat het vanzelf ook goed met de scha penfokkerij. De fokkerij heeft nu eigenlijk te lang de boventoon ge voerd in de schapensector. Dat ging steeds ten koste van de houderij. We hopen dat er dit keer vanuit de fokkerij begrip komt voor de houderij". houderij". Er gaat behoorlijk veel veranderen voor de schapensector. In de (na bije) toekomst zal veel op de sector af komen, met flinke financiële conse quenties. De sector is bereid de ver antwoordelijkheden te dragen, mits ze als sector ook wordt gehoord. Een gezamenlijke organisatie kan daartoe bijdragen. De Afdeling is van mening dat alle schapenvereni gingen en stamboekorganisaties in Nederland onder de nieuwe organi satie moeten kunnen vallen. Dit in het belang van de belangenbeharti ging voor de totale sector. "Met z'n allen hebben we een basisvoorzie ning nodig, die kan worden onder gebracht in de nieuwe organisatie. Door de meerwaarde van die orga nisatie ebben de individuele belan gen vanzelf weg", verwacht de Afdeling, die de situatie vergelijkt met de herstructurering van de rundveesector in de jaren tachtig. Geert Pinxterhuis Het gaat slecht met de EG- en Nederlandse economie. Het toe nemende aantal werklozen is daar een teken van. Na het eco nomische dat zal er echter (vol gend jaar?) weer een opleving komen. Minder zeker is dat ook de werkloosheid dan gaat afne men. Met andere woorden, het lijkt erop dat de werkloosheid meer structureel dan conjunctu reel zal zijn. De maatregelen die men nu zowel bij overheid a/s werknemers- en werkgeversor ganisaties in overweging zijn om de economie snel weer op het spoor te zetten moeten daarom ook gericht zijn op de bestrijding van de hardnekkige werk loosheid. Structureel De hoge werkloosheid dreigt meer blijvend hoog te worden in de EG, omdat de verschuiving van arbeid naar de lage lonen landen zeer grote vormen gaat aannemen. Dit betekent dat het voorkomen van werkloosheid niet langer gezocht moet worden in tijdelijke maatregelen, maar juist in structurele verbeteringen die de concurrentiekracht van onze economie blijvend vergro ten. Subsidie op arbeidsplaat sen, jeugdwerkgarantieplan, stimulering deeltijdarbeid en het toestaan van het werken met be houd van uitkering leveren geen bijdrage om de werkloosheid blij vend terug te dringen. Het schaars beschikbare geld kan beter besteed worden aan on derzoek, innovatie, voorlichting, onderwijs en verbetering van de infrastructuur. Land- en tuinbouw hebben dit al lang in het beleid vertaald ge zien. Dit landbouwmodel wordt nu als voorbeeld voor andere sectoren genoemd. Het is mooi dat de agrarische sector a/s voorbeeld wordt genoemd, maar het komt vreemd over dat dit ge beurt in een tijd dat het ministerie van LNV de financiële steun aan agrarisch onderzoek, voorlichting, onderwijs en infrastructuur (landin richting) aan het verlagen is. Juist nu ook de agrarische sector in grote sociaal-economische moeilijkhe den verkeert moet dit 'landbouw model' worden versterkt en niet worden afgebroken. Subsidies terug De financiële middelen van de overheid zijn beperkt. Voor de verbetering van de Nederlandse infrastructuur en het kennen en kunnen van de mensen is zeer veel geld nodig. Vorige week is een overzicht naar buiten geko men met de meer dan 700 sub sidieregelingen die ons land kent. jaarlijks wordt door de re gering een bedrag van bijna 40 miljard gulden aan subsidies ver deeld. Wonen en openbaar ver voer zijn de grote subsidievreters. Landbouwsubsi dies zijn relatief gering en boven dien, zo staat in het rapport, niet fraudegevoelig. Nu dit subsidie-overzicht is op gesteld is het tijd dat er een grondige analyse van het geheel wordt gemaakt. Het moet toch mogelijk zijn in dit subsidiewoud meer orde te scheppen en daar bij het grote bedrag dat er ligt meer gericht te gebruiken. De aanwending van de 40 miljard, evenveel a/s de totale BTW- opbrengst, zal meer gericht moe ten worden op voorkoming van de noodzaak om subsidies te ge ven. Dit betekent dat het geld moet gaan in de richting van een goed functionerende arbeids markt, vergroting van de kwali teit van het arbeidsaanbod en de arbeidsplaats en voorat verbete ring van de infrastructuur. Met name voor de agrarische- en dienstensector is dat laatste van (over)levensbelang. Niet alleen voor de bedrijven, maar vooral ook voor de mensen die in die sectoren werken. Dam Jaarsma algemeen secretaris KNLC In de fruitteelt en de boomteelt maakt men zich zorgen over het be leid ten aanzien van het voorkomen en bestrijden van bacterievuur. De Nederlandse bacterievuurregeling moet worden aangepast aan de ge wijzigde EG-Fytorichtlijn. De wijzi ging vergroot het risico van aantasting met de ziekte. Dit vereist meer discipline onder de telers. Per 1 juni is de EG-Fytorichtlijn ge wijzigd. De richtlijn geeft aan hoe de EG-lidstaten dienen te handelen ten aanzien van onder andere planten ziektes. De wijziging heeft gevolgen voor de Nederlandse bacterievuur regeling. Die regeling wordt nu soe peler, waardoor het risico van aantasting met bacterievuur toeneemt. Onder andere de zogenoemde be- schermzones zijn niet meer te hand haven, zoals het voorheen het geval was. Tevens kan de Plantenziekten- kundige Dienst (PD) niet meer vol doende adequaat optreden om de ziekte te bestrijden. De Commissie Fruitteelt en de Commissie Boom teelt van het KNLC vragen daarom de fruittelers en boomkwekers zorg- vuldig te handelen. Telers en kwe kers moeten aangetaste bomen verwijderen en vernietigen. "Latent is bacterievuur momenteel overal aanwezig en het kan een groot probleem worden", meent de Commissie Fruitteelt., "We moeten attent zijn en aantastingen met de ziekte direct aanpakken. Ingeval van besmetting met bacterievuur dienen de telers ook de PD hiervan op de hoogte te brengen." De Commissie Fruitteelt hoopt dat de problematiek onder de aandacht komt van de po litiek, omdat ze denkt dat die niet voldoende doordrongen is van de gevolgen van de wijziging van de bacterievuurregeling. De Commissie Boomteelt wijst de telers ook op hun verplichtingen. "We moeten ons er van bewust zijn dat uitbraken van bacterievuur uit collectieve middelen worden bestre den." De Commissie Boomteelt be seft dat enkele waardplanten van de ziekte aantrekkelijke teelten zijn, omdat die met name in Duitsland gewild zijn. De Commissie pleit er toch voor op vrijwillige basis de be- schermzones te handhaven. Geert Pinxterhuis Het is in alle gevallen belangrijk de juiste dosering van het spuitmiddel Mesurol vloeibaar te gebruiken, en dat is 0,1 procent (100 ml per 100 li ter water). In verband met de sterk verschillende waterhoeveelheden die gebruikt worden zijn in enkele gevallen onduidelijkheden ontstaan. Op haar vergadering van 16 juni 1993 besprak de Commissie Grondgebruik van het KNLC de pro blematiek rondom de water schapslasten en de nieuwe pachtnormen. De nieuwe pachtnor men zijn namelijk niet 'opge schoond' met een deel van de daarin verrekende water schapslasten. Een pachter moet nu dubbel betalen, omdat door de nieu we regeling de verpachter ook nog eens de helft van de water schapslasten mag doorberekenen aan de pachter. De problematiek is onder -de aan dacht gebracht van de Tweede Ka mer. In een mondeling overleg met minister Bukman is aangedrongen op opschoning van de pachtnor men, zodat de pachter niet volledig hoeft op te draaien voor de kosten van waterbeheersing. De minister heeft echter geen concrete toezeg gingen gedaan. Hij heeft alleen be loofd dat als bij de evaluatie van de nieuwe regeling knelpunten worden geconstateerd, er een bijstelling van de normen mogelijk is. Met deze toezegging is de problematiek niet opgelost. Alleen een motie, waarbij de minister zijn toezeggingen moet omzetten in concrete zaken, kan uit komst bieden. De kamerleden zullen bewerkt moeten worden om deze motie in te dienen. Politieke druk vanuit de landbouworganisaties is dus gewenst. Ultra

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5