M ineralenboekhouding toch positief benaderen Akkerbouw Vakbond moet niet op solotoer gaan KNLC Graanprijs van 50 cent niet te hoog Open dag bij Kooi Het advies Plantaardige sectoren overvallen door mestakkoord KNLC-afdeling: goed initiatief VRIJDAG 18 JUNI 1993 i—i lil 5 De plantaardige sectoren voelen zich overvallen in de nacht van de dertiende mei. Toen sloten overheid en bedrijfsleven het mestakkoord af, zonder de plantaardige sectoren te raadplegen. Dat akkoord houdt per 1997 invoering van een mineralen- boekhouding in de plantaardige sec toren in en de mogelijkheid dat de boekhouding regulerend wordt in 1998. De Afdeling Akkerbouw, de Commissie Fruitteelt en de Com missie Bloemen-/Groenteteelt van het KNLC laten niet over zich heen lopen. Ze willen de boekhouding wel positief benaderen, maar staan zeer afwijzend tegenover een regu lerende werking ervan. Na lang onderhandelen sloot het be drijfsleven een akkoord met de over heid over de invulling van de derde fase van het mestbeleid. Tot grote verrassing van de plantaardige sec toren werden zij ook betrokken bij dit akkoord. "De nacht van de der tiende mei zal ons nog lang heugen. Dat is de nacht van de overval. Daar probeerde de overheid de plantaar dige sectoren, en dus de akker bouw, ook op te zadelen met een mineralenheffing. De overheid stelt al onomwonden vast dat ze de mi- neralenboekhouding gaat gebruiken als heffingsinstrument", liet de Af deling Akkerbouw van het KNLC weten in haar vergadering van 9 juni. De akkerbouw heeft al eerder te kennen gegeven geen tegenstander te zijn van een mineralenboekhou- ding. De Afdeling Akkerbouw kan De plantaardige sectoren van het KNLC willen de mineralenboekhou- ding wel positief benaderen, maar staan zeer afwijzend tegenover de regulerende werking ervan. daar nu nog mee instemmen. "We benaderen de boekhouding vanuit een positieve houding. We zijn be reid er aan mee te werken". De Commissie Bloemen/Groenteteelt van het KNLC zegt het belangrijk te vinden om inzicht te krijgen in de mineralenstromen bij de volle- grondsgroenteteelt. De Commissie Fruitteelt van het KNLC zit op de zelfde lijn: "Meten is weten". Praktijkcijfers De Afdeling Akkerbouw wil mee werken aan de studie over de invul ling van zo'n boekhouding, zodat dit De oprichting van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond is een goed initiatief, want er gaat een belangrij ke signaalfunctie vanuit. "Via de Europese belangenbehartigingsor- ganisatie CO PA lukte het niet om eenheid binnen Europa te krijgen bij de akkerbouwers. Misschien lukt het wel via de Vakbond", aldus de Afdeling Akkerbouw van het KNLC. De Afdeling sprak wel de hoop uit dat de Vakbond niet voor een stukje versnippering gaat zorgen. "De Bond moet niet de geijkte kanalen negeren. We zullen samen de akker bouw in Europa weer op het goede pad moeten brengen". De akkerbouwsector had aan slag kracht verloren. "Daarom ging ik in op het verzoek van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt om deel te nemen aan de Brede Initia tiefgroep Akkerbouwperspectief", vertelde Jans Leeuwma tijdens de vergadering van de Afdeling Akker bouw van het KNLC op 9 juni 1993. Voor afdelingsvoorzitter Leeuwma is het belangrijk om als sector met één geluid naar buiten te komen en ge zamenlijk een akkerbouwplan op te stellen. De Afdeling betreurt het dat de voorstellen van de Initiatiefgroep meteen door allerlei personen en in stanties zijn afgeschoten. De Afde ling wil wel verder met het akkerbouwplan dat uitgaat van her stel van een kostendekkende graan prijs en een effectieve produktiebeheersing door een ver plichte braaklegging. Hierbij moet graan zijn spilfunctie terug krijgen. Daarnaast moet de Initiatiefgroep zich op korte termijn buigen over de (on-)mogelijkheden van agrificatie, is de mening van de Afdeling. Vergeefs Het is nog steeds een goed idee om alle akkerbouwers in de EG te vere nigen. "We hebben dit al via de Europese belangenbehartigingsor- ganisatie COPA geprobeerd, maar de inspanningen waren daar ver geefs", aldus de Afdeling. Het idee van Jaap Korteweg van een Europe se akkerbouworganisatie is daarom een goed initiatief en in dat licht de Nederlandse Akkerbouw Vakbond ook. De Afdeling wil echter niet haar achterban oproepen om lid te worden van de Bond. "We zijn als KNLC een organisatie van vrije boe ren. leder moet en kan voor zichzelf beslissen wel of niet lid te worden". De oprichting van de Akkerbouw Vakbond is een uiting van grote on tevredenheid onder de akkerbou wers. Volgens de Afdeling zal de tijd het leren of de belangenbehartiging via de Centrale Landbouw Organi saties tekort is geschoten of niet. "Lukt het met de Vakbond de be langenbehartiging te verbeteren, dan is dat alleen maar gunstig voor ons akkerbouwers". De Afdeling hoopt echter wel dat de Vakbond niet op de solotour gaat. Een verdere versnippering van orga nisaties is niet in het belang van de akkerbouw. "Dan zou ze de over heid juist in de kaart spelen. De Vak bond kan iets toevoegen aan de belangenbehartiging, maar we zul len het wel samen moeten doen. De Bond zou zo veel mogelijk gebruik moeten maken van de geijkte kanalen". Volgens de Afdeling is het spijtig dat de Nederlandse Akkerbouw Vakbond nu al duidelijk bij (splinter) partijen in het buitenland samen werking heeft gezocht. "Daarmee sluit ze samenwerking met andere en grotere partijen al op voorhand uit. Willen we meer aandacht en slagkracht krijgen, dan moeten we met zoveel mogelijk mensen zijn". Geert Pinxterhuis een goed uitgangspunt wordt voor de akkerbouw. Naast cijfers uit de li teratuur, zou de studie ook gebruik moeten maken van recente praktijk cijfers, meent de Afdeling. De Com missie Bloembollen van het KNLC, die haar twijfels omtrent de minera- lenboekhouding heeft, wil in geval van invoering ook meer onderzoek in de praktijk. De Commissie Bloemen-/Groenteteelt wil voor de vollegrondsgroenteteelt een eigen onderzoek. De Afdeling Akkerbouw toonde zich zeer terughoudend over het brengen van een balans in de boekhouding. Er is al vaker op gewezen dat het voor de akkerbouw onmogelijk is om te werken met algemene nor men. Daarvoor is de sector veel te divers. "We zijn ten principale tegen generiek beleid. Daarom zijn we content over het feit dat we met het akkoord overstappen van een gene riek naar een individueel beleid", al dus de Afdeling. Met name omdat er nu nog bijna niets bekend is over de mineralenstromen en de moge lijkheden om verliezen te beperken vindt ze een mineralenheffing on aanvaardbaar. "Zolang we geen duidelijke en objectieve bemestings normen vast kunnen stellen, wijzen we dat ten zeerste af". De Commissie Bloemen-/Groente- teelt wijst er op dat ook in de volle grondsgroenteteelt nog praktisch niets bekend is over de minera lenstromen. "Daar is dan ook geen beleid op af te stemmen. Met ver- liesnormen kunnen we ook niet uit de voeten. Het gaat in de volle grondsgroenteteelt niet alleen om de kilogramopbrengsten, maar on der andere de kwaliteit is eveneens zeer belangrijk. Daar moet je met de bemesting rekening mee houden". In de fruitteelt is ongeveer sprake van een evenwicht in de mineralen- balans, verwacht de Commissie Fruitteelt. Alleen bij herinplanting zouden problemen zijn te verwach ten. De Fruitteelt vreest desondanks een eventuele mineralenheffing, maar vindt de mineralenboekhou- ding als zogenoemd "management- tool", oftewel als hulp in de bedrijfsvoering, geen probleem. "Je werkt mee aan verbeteringen ten opzichte van het milieu en je kunt jezelf er mee promoten". Geert Pinxterhuis Op zaterdag 19 juni a.s. houdt Kooi in Culemborg van 11.00 tot 16.00 uur Open Dag. Naast de bekende Kooi-Aap modellen zullen ook een aantal nieuwe ontwikkelingen wor den getoond en gedemonstreerd. Tevens vindt het 2e Nederlands Kooi-Aap Behendigheids kampioenschap plaats. Op dit moment is in onze sa menleving de discussie gaande over de gewenstheid van advie zen naar de overheid. Tal van in stituten en organisaties hebben een rol, tot zelfs verplichtheid ten aanzien van advisering. De Sociaal-Economische Raad (SER) maar ook ons eigen Land bouwschap spelen hierin een rol. Op zich is de discussie begrijpe lijk, immers in onze concensus- maatschappij moet alles en iedereen gehoord worden alvo rens er besluiten vallen. Dit om onder andere draagvlak te creëren. Gebruikt en misbruikt Net als bijvoorbeeld bij sociale zekerheden is de filosofie en de insteek erachter juist, alleen het gebruik en de omgang is vaak verworden. De advisering wordt gebruikt en misbruikt onder an dere ten bate van eigen bestaansrecht, afschuiven van verantwoordelijkheid, het (nog) niet nemen van beslissingen, enz. Dit leidt tot de zogenaamde stroperigheid van besluitvorming en het vooruitschuiven van besluiten die een oplossing brengen. Zelf ben ik dan ook van mening dat advisering op zich een plaats kan hebben, maar dat in een vol wassen democratie dit niet zover hoeft te gaan dat dit in een aan tal situaties gepaard gaat met verplichtheid. Overheid en politi ci moeten hun eigen verant woording daarin nemen en kunnen hebben. En natuurlijk, het creëren van draagvlak kan daarin een rol spelen. Maar a/s we tevens zien dat koepelorgani saties (en dat zijn degenen die adviseren) steeds minder een coördinerende functie hebben, dan moet bij het draagvlakcriteri um ook een vraag gesteld wor den. Voor mij is duidelijk dat zowel bij advisering, akkoorden, sociale zekerheid, fiscaliteit, enz. we in een maatschappij van de calculerende burgers zijn aange komen, die zich nauwelijks meer iets gelegen laat liggen aan tradi tionele normen en waarden. Vanuit welke discipline hem die normen en waarden dan ook zijn aangereikt. Het is de realiteit van de wereld waarin we leven. Een realiteit van de wereld waar we ook als boeren en tuinders wel eens hard tegen aanlopen. Het ver plicht ons echter als organisaties tevens om te proberen om bij de ze realiteit aansluiting te vinden en het is de vraag of de huidige structuren daarop aansluiten. Enfin, vooralsnog advisering oké, maar minder krampachtig. Zowel voor bijvoorbeeld de SER als het Landbouwschap. Marius Varekamp voorzitter KNLC De vorige keer schreef ik over de herrie van MacSharry. Dat is dus wel uitgekomen, en ondertussen blijkt het ook in andere lidstaten de nodige problemen te geven. Daar mee wordt het gevoel versterkt dat dit beleid niet zo lang stand zal houden. Vanuit die situatie was het een goed initiatief van het NAJK om allen die bezig zijn met de akkerbouwbelan- gen gezamenlijk rond de tafel te krij gen. Niet dat daardoor de problemen minder worden of oplos singen gemakkelijker gevonden zul len worden. De akkerbouwsector is nu eenmaal zeer gedifferentieerd met veel verschillende belangen. Maar iedereen is er duidelijk van doordrongen dat we zo niet verder kunnen en er echt iets moet gebeu ren. Vanuit die benadering was het dan ook mogelijk tot een gezamen lijk plan te komen. Niet nieuw Het plan was er nog maar nauwe lijks of de kritiek kwam al los: het was niet realistisch om uit te gaan van een graanprijs van 50 cent en afscherming van de buitengrenzen van Europa kon al helemaal niet. Nou, die elementen uit het plan zijn helemaal niet nieuw en maken al ja ren deel uit van het Europees land bouwbeleid. Maar wij kunnen het ook niet hel pen dat dat beleid zo ingewikkeld is, en ook nog vaak slecht werkt. De Brede Initiatief Groep koos voor het systeem om een zo groot mogelijk deel van het inkomen te halen uit de prijs van het produkt. Veel liever hadden we gekozen voor een effectieve produktiebeheersing en een zeer hoge prijs zoals dat bij de melk wel gebeurt, maar dat von den wij niet realistisch. Een zo hoog mogelijke prijs, hoeveel is dat dan? Want dat is onmiddellijk de weder vraag die beantwoord moest worden. Wij zijn uitgegaan van de volgende graanprijzen: een richtprijs van 34 cent, een interventieprijs van 30 cent en een drempelprijs van 46 cent. Die uitgangspunten bleken juist, want exact dezelfde prijzen, op een kleine afronding na, zijn 27 mei in Brussel vastgesteld. Wat is dan de prijs voor dit jaar? Dat is 34 cent plus de toeslag van f 471,- per ha (omgerekend naar een opbrengst van 7110 kg/ha is dat 6,6 cent per kg), totaal dus 40 qent. We waren het er met elkaar over eens dat de vergoeding vanuit Brus sel veel te laag was. Binnen het Landbouwschap is daarover ook geen verschil van mening. De Euro pese Commissie heeft dat eveneens ingezien en verhoogt volgend jaar de braakpremie tot f 1.075,- per ha. Dat is omgerekend 15 cent per kilo. We komen dan totaal uit op 34 plus 15 49 cent per kilo. Zo ko men wij op die 50 cent. Voedingsbodem Mijn conclusie is dat mensen die kri tiek hebben op die prijs, eerst maar eens gevraagd moet hebben dat uit te leggen. Ik kan u zeggen, ik heb geen enkele vraag over uitleg ge had. Ik doe deze kritiek dan ook af als ter zake niet deskundig. Of zit er dan toch nog wat anders achter? En als dat zo is laten ze het dan ge woon eenvoudig zeggen. Een goede belangenbehartiging kan alleen suc ces hebben door open en eerlijk met elkaar om te gaan. Anders leggen wij als organisatie de voedingsbo dem neer voor een akkerbouw- vakbond. De boeren zitten niet te wachten op nog meer organisaties, die ook weer het nodige geld gaan kosten. Maar boeren mogen wel verlangen dat or ganisaties hun belangen goed be hartigen. De akkerbouw is in gezamenlijkheid op de goede weg. Het is alleen jammer dat het eerst zo slecht moest worden, voordat men elkaar kon vinden. Jans Leeuwma

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5