Cebeco-Handelsraad kijkt
terug op moeilijk jaar
KNLC
Fagoed tevreden over
resultaat over 1992
Exportrestituties rundvlees
Ook KNLC wil erkenning SBNL
Vergaande samenwerking van
CLO-commissies fruitteelt
Winstdaling in tweede halfjaar gestabiliseerd
Subsidie drogen
luzerne handhaven
Eerste beeldbanken
Bloemenveiling Holland
VRIJDAG 30 APRIL 1993
Cebeco-Handelsraad heeft in een
jaar met grote problemen voor de
primaire agrarische sector de daling
van het netto-resultaat over 1992
beperkt tot vijftig procent. Het
netto-resultaat kwam uit op 17,1
miljoen gulden, tegenover 35,3 mil
joen in 1991. Dit komt overeen met
de verwachting die directievoorzit
ter ir. J. Prins uitsprak naar aanlei
ding van de presentatie van de
halfjaarcijfers over 1992. De winst
daling over het eerste halfjaar be
droeg zestig procent.
De netto-omzet van Cebeco-
Handelsraad steeg van 5.048 mil
joen gulden over 1991 naar 5.350
miljoen gulden over 1992. Deze om
zetstijging werd behaald in de
hoofdgroepen Collectie, bewerking
en handel en Voedingsmiddelen. In
de hoofdgroep Toelevering daalde
de omzet licht.
Het garantievermogen als percenta
ge van het totale vermogen steeg
van 26,4 naar 28,6.
De moeilijkheden op de diverse
agrarische markten deden zich voor
tegen een achtergrond van een om
vangrijke herstructurering van het
landbouwbeleid, de teruglopende
economie in West-Europa en politie
ke en economische instabiliteit op
de Oosteuropese afzetmarkten van
Cebeco-Handelsraad. De winstont
wikkeling van Cebeco-Handelsraad
werd beïnvloed door overvoerde
markten, onder meer in de dierlijke
sector en voor pootgoed en
graszaden.
Coöperatieve strategie
De overwegend positieve resultaten
in de hoofdgroep Voedingsmiddelen
De Afdeling Veehouderij van het
KNLC blijft bij haar standpunt de
subsidie voor het drogen van luzer
ne in stand te houden. Desnoods
ten koste van de subsidie op het
drogen van gras, ondanks de be
zwaren van de Vereniging van Ne
derlandse Groenvoederdrogerijen
(VNG). De VNG vreest dat dit het
einde betekent voor met name de
Friese drogerijen.
De Afdeling beseft dat de subsidie
van levensbelang is voor de drogerij
en, maar de subsidie staat sowieso
in Brussel ter discussie De Afdeling
geeft er dan de voorkeur aan om te
proberen de subsidie op het drogen
van akkerbouwmatig geteeld groen
voer (waaronder luzerne) te behou
den, omdat dit misschien nog enige
kans van slagen heeft. Het feit dat
er voor luzerne geen alternatieven
zijn en voor gras wel, bijvoorbeeld
inkuilen, neemt de Afdeling ook
mee in haar afweging.
Ir. J. Prins
onderstrepen volgens de directie de
juistheid van de keuze van Cebeco-
Handelsraad voor een aan de tijd
aangepaste coöperatieve strategie
Deze beoogt de afzet van de pro-
dukten van boeren en tuinders me
de te stimuleren door het opbouwen
van belangen in afzetmarkten voor
consumentenprodukten.
Tegenover de investeringen in de
voedingsmiddelen en in het doelma
tiger inrichten van activiteiten op
het gebied van toelevering en land-
bouwzaden, stonden desinvesterin
gen in niet-kernactiviteiten. Zo
werden in 1992 voorbereidingen ge
troffen voor het afstoten van de
energiegroep.
Toekomst
Cebeco-Handelsraad wil ook in de
toekomst de bedrijfseconomische
belangenbehartiging voor boeren en
tuinders langs de huidige hoofdlij
nen van het beleid voortzetten. De
nadruk ligt daarbij op het creëren
van toegevoegde waarde in de ge
hele agrarische produktieketen tot
en met de verwerking tot voe
dingsmiddelen. De onderneming zal
steeds kritisch afwegen welke haar
kerntaken zijn. Ze zal prioriteit geven
aan verbetering van het rendement
van haar activiteiten. Bovendien wil
Cebeco-Handelsraad ook in de toe
komst een coördinerende rol blijven
spelen tussen de lid-coöperaties en
de verschillende agrarische sectoren
waarin deze werkzaam zijn.
Fagoed, beleggingsfonds in agra
risch onroerend goed, boekte over
1992 een beleggingsresultaat van
7,2 miljoen gulden. Daarmee steeg
het resultaat met ruim zeven pro
cent ten opzichte van 1991.
Fagoed is een beleggingsfonds in
landbouwgrond. Het geld dat beleg
gers in Fagoed steken, wordt ge
bruikt om gronden aan te kopen.
Fagoed geeft deze gronden voor mi
nimaal 27 jaar en maximaal 48 jaar
in erfpacht uit aan boeren. De erf
pachter heeft het recht de gronden
aan te kopen tegen een geïndexeer
de waarde. Vooral bij bedrijfsuitbrei-
ding en bedrijfsverplaatsing maken
de boeren, merendeels akkerbou
wers, gebruik van Fagoed-erfpacht.
In 1992 nam het aantal hectaren
grond toe van 4.869 naar 5.289.
Tijdens een bijeenkomst bij Bloe
menveiling Holland zijn de eerste
beeldbanken overhandigd aan twee
klanten van de veiling. De kopers
Javado en Disva zullen de Beeld
bank als eersten in de praktijk gaan
testen. De Beeldbank maakt het
mogelijk om de aanbodsinformatie
van de bemiddelingsbureaus van
Bloemenveiling Holland te on
dersteunen met elektronische kleu
renfoto's van produkten.
Fagoed II
Volgens Fagoed komt de stijging
van het resultaat geheel voor reke
ning van het nieuwe fonds Fagoed
II, dat startte in mei vorig jaar. In het
tweede fonds geeft Fagoed partici
paties uit tegen reële marktwaarde
op basis van de rentabiliteitswaarde
De uitgifteprijs van participaties
wordt afgestemd op de ontwikkelin
gen van de kapitaalmarkt.
Het rendement op geïnvesteerd ver
mogen bij Fagoed I bleef onveran
derd op 6,48 procent. Fagoed
verwacht dit jaar een verdere groei
van het totaal belegd vermogen (in
1992 steeg dit van 107 miljoen naar
119,1 miljoen gulden) en een lichte
stijging van het beleggingsresultaat.
Per participatie van 50.000 nomi
naal bedroeg in 1992 het totaal be
leggingsresultaat 3.242,52. Het
totaal beleggingsresultaat is samen
gesteld uit het direct beleggingsre
sultaat (gevormd door de
geïndexeerde canonopbrengsten
verminderd met de apparaats
kosten) en het indirect resultaat (dat
ontstaat uit de waardestijging van
de landbouwgronden die in eigen
dom zijn van Fagoed). Fagoed keert
per participatie een bedrag van
2.376 gulden uit.
Op 3 mei a.s. start de NOVIB een
campagne met a/s doel de EG-
subsidies op de export van rund
vlees naar West-A frika af te
schaffen. Opnieuw staat dus het
systeem van de EG-
exportrestituties ter discussie.
Reden is de verstoring van de re
gionale rundvleesmarkt in West-
Af rika, waar vooral de veehou
ders in de Sahel-landen Burkina
Faso en Mali de dupe van wor
den. Deze landen exporteren op
grote schaal rundvee en rund
vlees naar de importerende
West-Afrikaanse landen, zoals
Ivoorkust en Ghana. De laatste
jaren is de export vanuit ge
noemde landen naar Ivoorkust
en Ghana afgenomen, terwijl de
export van rundvlees uit de EG
naar deze landen fors is
gestegen.
Koersaanpassingen
Niet ontkend kan worden dat de
EG-exportrestituties een versto
rende invloed kunnen hebben.
Het gaat mij echter te ver dat
door het afschaffen van de resti
tuties op export naar West-
Afrikaanse landen de problema
tiek van de regionale veehouderij
in deze en omringende landen is
opgelost. De NOVIB erkent ook
dat er vele andere problemen zijn
en dat de belangrijkste oorzaak
van het wegvallen van de export
uit Burkino Faso en Mali naar
Ivoorkust en Ghana een gevolg
is van koersaanpassingen van de
nationale valuta. Desondanks
meent de NOVIB dat door het af
schaffen van de exportrestituties
een belangrijke bijdrage geleverd
kan worden aan het oplossen
van de problematiek in de vee
houderij in de Sahel/anden.
Derde tanden hebben de moge
lijkheid de verstorende invloed
van exportrestituties volledig op
te heffen door even grote import
heffingen. De praktijk is echter
dat importerende landen dit veel
al niet doen, omdat men er naar
streeft de voedselprijzen zo laag
mogelijk te houden. Voor de
consument in die landen een lof
felijk streven, maar de veehoude
rij in die landen is daar niet bij
gebaat.
Trouwens, deze problematiek
wijkt eigenlijk niet af van de si
tuatie in de EG. Echter hier heb
ben we wel gekozen voor een
zekere bescherming van de ei
gen producenten. Deze bescher
ming is overigens ook niet
volledig. Onze veehouders zijn in
het verleden ook geconfronteerd
met marktverstoringen als ge
volg van grote importen uit der
de landen (bijvoorbeeld
Oost-Europa). Blijkbaar kunnen
of willen Ivoorkust en Ghana
geen importheffingen van vol
doende omvang instellen.
Gevolgen hervormingen
Wanneer het verlagen - ik spreek
niet van het afschaffen - van de
exportrestituties een bijdrage
kan leveren aan de oplossing van
de problematiek in een aantal
Sahel-landen, dan lijkt het mij lo
gisch in eerste instantie te kijken
naar de gevolgen van de hervor
ming van het EG-rundv/eesbeleid
voor de exportrestituties en de
GATT-onderhandelingen.
De hervorming van het EG-
rundvleesbeleid betekent lagere
prijzen en dus ook lagere restitu
ties. Immers het prijsverschil tus
sen de EG-prijzen en de
wereldmarkt wordt kleiner. Ook
wordt verwacht dat de rund-
vleesproduktie nog verder zal af
nemen (denk aan afname
veestapel a/s gevolg van super
heffing). Misschien a/s de inter-
ventievoorraden zijn opgeruimd,
wordt de EG van een netto
exporteur van rundvlees wel een
netto-importeur.
Los van bovenstaande ontwikke
lingen in de EG zal een eventueel
GATT-akkoord ook invloed heb
ben op de exportrestituties, denk
maar aan de voorstellen om de
export met restituties met 21
procent te verminderen. Wan
neer er daadwerkelijk een af
spraak komt over de afbouw van
restituties, dan kan ik mij voor
stellen dat hierbij onderscheid
wordt gemaakt naar bestem
ming. Immers, nu ook al verschilt
de hoogte van de restitutiebe
dragen naar bestemming. De
landen in West-A frika vallen on
der de categorie bestem-
mingslanden, waarvoor de
hoogste exportrestituties gelden.
Bij de invulling van een GATT-
akkoord zouden daarom de ex
portrestituties op de rundvlees
export naar de West-Afrikaanse
landen meer dan gemiddeld ver
minderd kunnen worden en de
restituties naar overige landen
iets meer. Dit komt wat tege
moet aan de problemen in de
Sahel-landen, zonder dat de
Europese rundvleesproducenten
extra offers moeten brengen.
Willem Koops
plv. secretaris KNLC
De Commissie Fruitteelt van het
KNLC stemt in met een verdergaan
de samenwerking met haar zuster-
commissies bij de NCBTB en de
KNBTB. De Commissie Fruitteelt
streeft naar een CLO-Commissie
Fruitteelt ter grootte van ongeveer
15 leden. "Met dit aantal zou een
goede vertegenwoordiging van alle
streken en alle produkten te vinden
moeten zijn", denkt de Commissie.
De huidige fruitteeltcommissies van
de drie organisaties hebben samen
ongeveer 40 leden, dus de samen
werking dringt dat aantal flink terug.
In de nieuwe commissie moet vol
gens de Commissie ook plaats zijn
voor een adviseur vanuit de vak
technische organisaties op
fruitteelt-gebied. De KNLC-
Commissie wil met de op te zetten
commissie zoveel mogelijk inspelen
op de actualiteit.
De Commissie wil voorlopig haar ei
gen commissie slapend houden, dat
wil zeggen dat er de mogelijkheid is
om in bijzondere gevallen nog in
KNLC-verband te vergaderen. Na
verloop van tijd zou de KNLC-
Commissie opgeheven kunnen wor
den, vindt de Commissie.
De Commissie Grondgebruik van
het KNLC is het volledig met het
bestuur van het KNLC eens dat de
Stichting Behoud Natuur en Leefmi
lieu erkend moet worden als natuur-
beherende instantie De Stichting
streeft naar beheer van gronden in
samenwerking met de boeren en
niet zozeer naar eigendom. De
Commissie Grondgebruik stemt in
met deze doelstelling.
Binnen de Commissie heerst een
beetje het idee dat de gevestigde
natuurbeherende instanties deze
Stichting als een concurrent zien.
Vanuit de Commissie Grondgebruik
zal er gepolst worden bij het Land
bouwschap in hoeverre men daar
ook positief staat tegenover de
Stichting Behoud Natuur en Leefmi
lieu. De ZLM heeft op erkenning van
deze stichting aangedrongen van-
De Stichting Behoud Natuur en Leefmilieu heeft onder andere de wege haar landbouwvriendelijk
spoorlijn van de stoomtrein Goes-Borse/e in beheer. beleid.