Cebeco-Handelsraad kijkt terug op moeilijk jaar KNLC Fagoed tevreden over resultaat over 1992 Exportrestituties rundvlees Ook KNLC wil erkenning SBNL Vergaande samenwerking van CLO-commissies fruitteelt Winstdaling in tweede halfjaar gestabiliseerd Subsidie drogen luzerne handhaven Eerste beeldbanken Bloemenveiling Holland VRIJDAG 30 APRIL 1993 Cebeco-Handelsraad heeft in een jaar met grote problemen voor de primaire agrarische sector de daling van het netto-resultaat over 1992 beperkt tot vijftig procent. Het netto-resultaat kwam uit op 17,1 miljoen gulden, tegenover 35,3 mil joen in 1991. Dit komt overeen met de verwachting die directievoorzit ter ir. J. Prins uitsprak naar aanlei ding van de presentatie van de halfjaarcijfers over 1992. De winst daling over het eerste halfjaar be droeg zestig procent. De netto-omzet van Cebeco- Handelsraad steeg van 5.048 mil joen gulden over 1991 naar 5.350 miljoen gulden over 1992. Deze om zetstijging werd behaald in de hoofdgroepen Collectie, bewerking en handel en Voedingsmiddelen. In de hoofdgroep Toelevering daalde de omzet licht. Het garantievermogen als percenta ge van het totale vermogen steeg van 26,4 naar 28,6. De moeilijkheden op de diverse agrarische markten deden zich voor tegen een achtergrond van een om vangrijke herstructurering van het landbouwbeleid, de teruglopende economie in West-Europa en politie ke en economische instabiliteit op de Oosteuropese afzetmarkten van Cebeco-Handelsraad. De winstont wikkeling van Cebeco-Handelsraad werd beïnvloed door overvoerde markten, onder meer in de dierlijke sector en voor pootgoed en graszaden. Coöperatieve strategie De overwegend positieve resultaten in de hoofdgroep Voedingsmiddelen De Afdeling Veehouderij van het KNLC blijft bij haar standpunt de subsidie voor het drogen van luzer ne in stand te houden. Desnoods ten koste van de subsidie op het drogen van gras, ondanks de be zwaren van de Vereniging van Ne derlandse Groenvoederdrogerijen (VNG). De VNG vreest dat dit het einde betekent voor met name de Friese drogerijen. De Afdeling beseft dat de subsidie van levensbelang is voor de drogerij en, maar de subsidie staat sowieso in Brussel ter discussie De Afdeling geeft er dan de voorkeur aan om te proberen de subsidie op het drogen van akkerbouwmatig geteeld groen voer (waaronder luzerne) te behou den, omdat dit misschien nog enige kans van slagen heeft. Het feit dat er voor luzerne geen alternatieven zijn en voor gras wel, bijvoorbeeld inkuilen, neemt de Afdeling ook mee in haar afweging. Ir. J. Prins onderstrepen volgens de directie de juistheid van de keuze van Cebeco- Handelsraad voor een aan de tijd aangepaste coöperatieve strategie Deze beoogt de afzet van de pro- dukten van boeren en tuinders me de te stimuleren door het opbouwen van belangen in afzetmarkten voor consumentenprodukten. Tegenover de investeringen in de voedingsmiddelen en in het doelma tiger inrichten van activiteiten op het gebied van toelevering en land- bouwzaden, stonden desinvesterin gen in niet-kernactiviteiten. Zo werden in 1992 voorbereidingen ge troffen voor het afstoten van de energiegroep. Toekomst Cebeco-Handelsraad wil ook in de toekomst de bedrijfseconomische belangenbehartiging voor boeren en tuinders langs de huidige hoofdlij nen van het beleid voortzetten. De nadruk ligt daarbij op het creëren van toegevoegde waarde in de ge hele agrarische produktieketen tot en met de verwerking tot voe dingsmiddelen. De onderneming zal steeds kritisch afwegen welke haar kerntaken zijn. Ze zal prioriteit geven aan verbetering van het rendement van haar activiteiten. Bovendien wil Cebeco-Handelsraad ook in de toe komst een coördinerende rol blijven spelen tussen de lid-coöperaties en de verschillende agrarische sectoren waarin deze werkzaam zijn. Fagoed, beleggingsfonds in agra risch onroerend goed, boekte over 1992 een beleggingsresultaat van 7,2 miljoen gulden. Daarmee steeg het resultaat met ruim zeven pro cent ten opzichte van 1991. Fagoed is een beleggingsfonds in landbouwgrond. Het geld dat beleg gers in Fagoed steken, wordt ge bruikt om gronden aan te kopen. Fagoed geeft deze gronden voor mi nimaal 27 jaar en maximaal 48 jaar in erfpacht uit aan boeren. De erf pachter heeft het recht de gronden aan te kopen tegen een geïndexeer de waarde. Vooral bij bedrijfsuitbrei- ding en bedrijfsverplaatsing maken de boeren, merendeels akkerbou wers, gebruik van Fagoed-erfpacht. In 1992 nam het aantal hectaren grond toe van 4.869 naar 5.289. Tijdens een bijeenkomst bij Bloe menveiling Holland zijn de eerste beeldbanken overhandigd aan twee klanten van de veiling. De kopers Javado en Disva zullen de Beeld bank als eersten in de praktijk gaan testen. De Beeldbank maakt het mogelijk om de aanbodsinformatie van de bemiddelingsbureaus van Bloemenveiling Holland te on dersteunen met elektronische kleu renfoto's van produkten. Fagoed II Volgens Fagoed komt de stijging van het resultaat geheel voor reke ning van het nieuwe fonds Fagoed II, dat startte in mei vorig jaar. In het tweede fonds geeft Fagoed partici paties uit tegen reële marktwaarde op basis van de rentabiliteitswaarde De uitgifteprijs van participaties wordt afgestemd op de ontwikkelin gen van de kapitaalmarkt. Het rendement op geïnvesteerd ver mogen bij Fagoed I bleef onveran derd op 6,48 procent. Fagoed verwacht dit jaar een verdere groei van het totaal belegd vermogen (in 1992 steeg dit van 107 miljoen naar 119,1 miljoen gulden) en een lichte stijging van het beleggingsresultaat. Per participatie van 50.000 nomi naal bedroeg in 1992 het totaal be leggingsresultaat 3.242,52. Het totaal beleggingsresultaat is samen gesteld uit het direct beleggingsre sultaat (gevormd door de geïndexeerde canonopbrengsten verminderd met de apparaats kosten) en het indirect resultaat (dat ontstaat uit de waardestijging van de landbouwgronden die in eigen dom zijn van Fagoed). Fagoed keert per participatie een bedrag van 2.376 gulden uit. Op 3 mei a.s. start de NOVIB een campagne met a/s doel de EG- subsidies op de export van rund vlees naar West-A frika af te schaffen. Opnieuw staat dus het systeem van de EG- exportrestituties ter discussie. Reden is de verstoring van de re gionale rundvleesmarkt in West- Af rika, waar vooral de veehou ders in de Sahel-landen Burkina Faso en Mali de dupe van wor den. Deze landen exporteren op grote schaal rundvee en rund vlees naar de importerende West-Afrikaanse landen, zoals Ivoorkust en Ghana. De laatste jaren is de export vanuit ge noemde landen naar Ivoorkust en Ghana afgenomen, terwijl de export van rundvlees uit de EG naar deze landen fors is gestegen. Koersaanpassingen Niet ontkend kan worden dat de EG-exportrestituties een versto rende invloed kunnen hebben. Het gaat mij echter te ver dat door het afschaffen van de resti tuties op export naar West- Afrikaanse landen de problema tiek van de regionale veehouderij in deze en omringende landen is opgelost. De NOVIB erkent ook dat er vele andere problemen zijn en dat de belangrijkste oorzaak van het wegvallen van de export uit Burkino Faso en Mali naar Ivoorkust en Ghana een gevolg is van koersaanpassingen van de nationale valuta. Desondanks meent de NOVIB dat door het af schaffen van de exportrestituties een belangrijke bijdrage geleverd kan worden aan het oplossen van de problematiek in de vee houderij in de Sahel/anden. Derde tanden hebben de moge lijkheid de verstorende invloed van exportrestituties volledig op te heffen door even grote import heffingen. De praktijk is echter dat importerende landen dit veel al niet doen, omdat men er naar streeft de voedselprijzen zo laag mogelijk te houden. Voor de consument in die landen een lof felijk streven, maar de veehoude rij in die landen is daar niet bij gebaat. Trouwens, deze problematiek wijkt eigenlijk niet af van de si tuatie in de EG. Echter hier heb ben we wel gekozen voor een zekere bescherming van de ei gen producenten. Deze bescher ming is overigens ook niet volledig. Onze veehouders zijn in het verleden ook geconfronteerd met marktverstoringen als ge volg van grote importen uit der de landen (bijvoorbeeld Oost-Europa). Blijkbaar kunnen of willen Ivoorkust en Ghana geen importheffingen van vol doende omvang instellen. Gevolgen hervormingen Wanneer het verlagen - ik spreek niet van het afschaffen - van de exportrestituties een bijdrage kan leveren aan de oplossing van de problematiek in een aantal Sahel-landen, dan lijkt het mij lo gisch in eerste instantie te kijken naar de gevolgen van de hervor ming van het EG-rundv/eesbeleid voor de exportrestituties en de GATT-onderhandelingen. De hervorming van het EG- rundvleesbeleid betekent lagere prijzen en dus ook lagere restitu ties. Immers het prijsverschil tus sen de EG-prijzen en de wereldmarkt wordt kleiner. Ook wordt verwacht dat de rund- vleesproduktie nog verder zal af nemen (denk aan afname veestapel a/s gevolg van super heffing). Misschien a/s de inter- ventievoorraden zijn opgeruimd, wordt de EG van een netto exporteur van rundvlees wel een netto-importeur. Los van bovenstaande ontwikke lingen in de EG zal een eventueel GATT-akkoord ook invloed heb ben op de exportrestituties, denk maar aan de voorstellen om de export met restituties met 21 procent te verminderen. Wan neer er daadwerkelijk een af spraak komt over de afbouw van restituties, dan kan ik mij voor stellen dat hierbij onderscheid wordt gemaakt naar bestem ming. Immers, nu ook al verschilt de hoogte van de restitutiebe dragen naar bestemming. De landen in West-A frika vallen on der de categorie bestem- mingslanden, waarvoor de hoogste exportrestituties gelden. Bij de invulling van een GATT- akkoord zouden daarom de ex portrestituties op de rundvlees export naar de West-Afrikaanse landen meer dan gemiddeld ver minderd kunnen worden en de restituties naar overige landen iets meer. Dit komt wat tege moet aan de problemen in de Sahel-landen, zonder dat de Europese rundvleesproducenten extra offers moeten brengen. Willem Koops plv. secretaris KNLC De Commissie Fruitteelt van het KNLC stemt in met een verdergaan de samenwerking met haar zuster- commissies bij de NCBTB en de KNBTB. De Commissie Fruitteelt streeft naar een CLO-Commissie Fruitteelt ter grootte van ongeveer 15 leden. "Met dit aantal zou een goede vertegenwoordiging van alle streken en alle produkten te vinden moeten zijn", denkt de Commissie. De huidige fruitteeltcommissies van de drie organisaties hebben samen ongeveer 40 leden, dus de samen werking dringt dat aantal flink terug. In de nieuwe commissie moet vol gens de Commissie ook plaats zijn voor een adviseur vanuit de vak technische organisaties op fruitteelt-gebied. De KNLC- Commissie wil met de op te zetten commissie zoveel mogelijk inspelen op de actualiteit. De Commissie wil voorlopig haar ei gen commissie slapend houden, dat wil zeggen dat er de mogelijkheid is om in bijzondere gevallen nog in KNLC-verband te vergaderen. Na verloop van tijd zou de KNLC- Commissie opgeheven kunnen wor den, vindt de Commissie. De Commissie Grondgebruik van het KNLC is het volledig met het bestuur van het KNLC eens dat de Stichting Behoud Natuur en Leefmi lieu erkend moet worden als natuur- beherende instantie De Stichting streeft naar beheer van gronden in samenwerking met de boeren en niet zozeer naar eigendom. De Commissie Grondgebruik stemt in met deze doelstelling. Binnen de Commissie heerst een beetje het idee dat de gevestigde natuurbeherende instanties deze Stichting als een concurrent zien. Vanuit de Commissie Grondgebruik zal er gepolst worden bij het Land bouwschap in hoeverre men daar ook positief staat tegenover de Stichting Behoud Natuur en Leefmi lieu. De ZLM heeft op erkenning van deze stichting aangedrongen van- De Stichting Behoud Natuur en Leefmilieu heeft onder andere de wege haar landbouwvriendelijk spoorlijn van de stoomtrein Goes-Borse/e in beheer. beleid.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5