Wijzigingen bij het borgstellingsfonds
Pachtersregistratie
IJzendijke-Hoofdplaat
Verdeling van de boedel
CAO-tuinbouw opgeschort
Sociaal
Voorlichting
Gezamenlijke huisvesting DLV en AOC in Boxtel
MacSharry-lijn
VRIJDAG 16 APRIL 1993
In de afgelopen maanden hebben
diverse leden van de ZLM een be
roep gedaan op de SEV om geadvi
seerd te worden over de financiële
positie van het bedrijf. Door de
slechte prijsvorming in meerdere
sektoren is de liquiditeitspositie
zwak. Naast de (gebruikelijke) finan
ciering bij de bank en met eigen
middelen kan er ook een beroep
worden gedaan op het Borgstel
lingsfonds (BF) voor de landbouw,
indien de zekerheden onvoldoende
zijn. Hierbij is de procedure van aan
vragen gewijzigd en bovendien zijn
er extra liquiditeitsfaciliteiten voor
akkerbouw- en fruitteeltbedrijven.
De regeling
Indien er bij een financiering onvol
doende zekerheid is, kan een aan
vraag bij het Borgstellingsfonds
voor de landbouw worden inge
diend. Er kan een aanvraag worden
ingediend voor de financiering van
de stichting of overname van een
bedrijf of voor investeringen gericht
op de instandhouding of verbetering
van het bedrijf. Niet in aanmerking
komen herfinanciering van schulden
en aankoop van melkquotum. De le
ning wordt versterkt door de bank,
het BF staat borg.
De borgstelling kan worden ver
leend indien de helft van de bruto-
jaaromzet uit de landbouw komt. Bij
de beoordeling door de directeur
LNO wordt nagegaan of de betalin
gen kunnen worden verricht, de ver
vangingsinvesteringen kunnen
worden gerealiseerd en er een liqui
diteitstoename is, waardoor ook te
genvallers kunnen worden
opgevangen.
De aanvragen dienen door de aan
vrager op vastgestelde formulieren
bij de districtsbureauhouder (DBH)
te worden ingediend. Op dit formu
lier dient de bank te verklaren bereid
te zijn om de lening te verstrekken.
De aanvraag dient vergezeld te gaan
van een bankrapport, waarin o.a.
zijn opgenomen een investerings-
en financieringsplan, overzicht le
ningen en kredieten, overzicht van
de zekerheden, vermogensbereke
ning, begroting en de boekhoud-
verslagen over de laatste 3
boekjaren. Bovenstaand zijn be
knopt de belangrijkste voorwaarden
weergegeven. Bij een aanvraag
dient u ook met de andere eisen re
kening te houden.
Liquiditeitsfaciliteit
Er is een extra mogelijkheid met be
trekking tot liquiditeitsproblemen
voor akkerbouw- en fruitteeltbedrij
ven. Hierbij gaat het om indicentele
tekorten in het jaar 1992/1993. Wel
zijn er voorwaarden waaraan vol
daan moet worden. De belangrijkste
hierbij is dat het bedrijf levensvat
baar moet zijn en perspectief moet
bieden. Dit wordt beoordeeld voor
de akkerbouwbedrijven op basis
van de jaren 1988 t/m 1992. Van
deze 5 jaren telt het beste en het
slechtste jaar niet mee. Bovendien
wordt er met aanpassingen reke
ning gehouden. Indien de gegevens
van 1992 niet beschikbaar zijn,
wordt aangenomen dat dit het
slechtste jaar is. Voor fruitteeltbe
drijven wordt uitgegaan van een
prognose van de opbrengsten.
De BF-garantie is maximaal
f 150.000,—. Hierbij wordt rekening
gehouden met een oogstfinancie-
ring van de bank van 25% van de
geschatte opbrengsten. De lening
moet in 5 jaar worden terugbetaald,
waarbij de eerste betaling op 31 de
cember 1994 moet plaatsvinden.
De aflossing is halfjaarlijks.
Aanvragen kunnen worden inge
diend bij de DBH tot uiterlijk 1 okto
ber 1993. De noodzakelijke
formulieren zijn ook bij de DBH ver
krijgbaar. Hierop moet duidelijk wor
den aangegeven dat het om de
extra liquiditeitsfaciliteit gaat.
Het bedrijf telt als akkerbouw- of
fruitteeltbedrijf mee indien 50% of
meer van de SBE's volgens de mei
telling van 1992 uit deze sektoren
komt. Het liquiditeitstekort kan be
rekend worden tot 1 oktober 1993.
De aanvragen kunnen worden ge
combineerd met een aanvraag in
het kader van de Bijstandsbesluit
Zelfstandigen (BZ)-regeling.
Voor nadere informatie kunt u te
recht bij de SEV-(st)er in uw gebied.
J.A.M. Withagen
Hoofd SEV/ZLM
Vanaf 15 maart 1993 zijn de DLV
(Dienst Landbouw Voorlichting) en
de centrale directie van het Agra
risch Opleidings Centrum Midden
Oost Brabant gezamenlijk gehuis
vest in Boxtel aan de Mijlstraat nr.
20 (industrieterrein Ladonk).
De DLV-teams boomteelt, pad
destoelenteelt (dependance van
Horst), pluimveehouderij, rundvee
houderij en varkenshouderij hebben
de beschikking over een uitstekend
geoutilleerd kantoorpand, op loop
afstand (10 minuten) van het stati
on. In het gebouw zijn ca. 65
personeelsleden van de DLV onder
gebracht.
De centrale directie van het AOC
betreft de gezamenlijke diensten
(ca. 10 personen) ter ondersteuning
van de opleidingslocaties te Den
Bosch, Boxtel, Eindhoven, Helmond,
Oss- en Vught, terwijl aan het AOC
per augustus aanstaande wordt
toegevoegd het Nederlands Hip
pisch Centrum te Deurne. Tegelijker
tijd met de aansluiting van Deurne
vindt verzelfstandiging van het AOC
plaats. De NCB zal dan haar be
voegd gezag over het AOC Midden
Oost Brabant overdragen aan een
zelfstandige stichting.
De gezamenlijke huisvesting van DLV en AOC Oost- en Midden-
Brabant
De onderhandelingen voor een nieu
we CAO voor de tuinbouw zijn op
geschort. Werkgevers en
werknemers konden het niet eens
worden over onder andere de repa
ratie van het zogenaamde WAO-
gat. De voorzitter van de commissie
Sociale Zaken van het KNLC, Dil-
lingh, deelde dit tijdens de bestuurs
vergadering van 6 april mee.
De werkgevers, zijnde de Centrale
Landbouworganisaties (CLO), vin
den dat de werknemers de reparatie
van het zogenaamde WAO-gat zelf
moeten betalen. De CLO willen wel
meewerken om wegen te zoeken
hoe de reparatie het best kan ge
beuren. De voedingsbonden willen
het WAO-gat graag repareren via
het Bedrijfspensioenfonds voor de
Landbouw. De CLO zijn bang dat dit
op den duur een vermenging van
WAO en pensioenpremie met zich
meebrengt, waardoor toch een deel
van de kosten op het bordje van de
werkgevers komt. Volgens de werk
gevers zou bij de WAO-aanvulling
het eerste WAO jaar verlaagd moe
ten worden naar 85% (was 100%)
en in het tweede jaar naar 75%
(was 90%). De WAO reparatie voor
de volgende jaren zou 70% van het
laatstverdiende loon moeten be
dragen.
Vakantiebonnen
Andere punten van verschil bij de
onderhandelingen zijn onder andere
de looneisen. De werkgevers willen
niet verder gaan dan de prijscom
pensatie, de werknemers willen
daarboven nog een initiële loonstij
ging van 1%. Ook over het vakantie-
bonnensysteem is volgens Dillingh
nog geen overeenstemming. Werk
nemers houden onverkort vast aan
dit systeem. Daarnaast willen de
voedingsbonden een aantal zaken in
de CAO geregeld hebben die al in
het tuinbouwakkoord verwoord
staan. De CLO vinden dat al die za
ken al geregeld zijn en dat ze ook
gehouden zijn die uit te voeren. De
voorstellen over arbeidsvoorzienin
gen op het bedrijf zelf, zoals het
plaatsen van borden op een perceel
waar met gewasbeschermingsmid
delen gespoten is, wijzen de werk
gevers onverkort af. Dit hoort niet in
de CAO thuis.
Wouw
Vanaf vrijdag 9 april 1993 ligt gedu
rende een maand voor iedereen het
ontwerp-bestemmingsplan
Moerstraten III ter inzage in het ge
meentehuis (sector wonen wer
ken), Markt 14 te Wouw. In het
westen en het zuiden grenst het
plangebied aan het buitengebied, in
het oosten aan de bestaande be
bouwing en de noordzijde van het
plan grenst aan de bestaande be
graafplaats. Gedurende genoemde
termijn van 1 maand kan iedereen
schriftelijk bezwaren tegen het ont
werpplan indienen bij de gemeente
raad, Postbus 1, 4724 ZG Wouw.
De landinrichtingscommissie voor
de ruilverkaveling IJzendijke-
Hoofdplaat maakt bekend dat pach
ters, die wensen deel te nemen aan
de stemming over de ruilverkaveling
tot en met 19 mei 1993, een ver
zoek tot registratie kunnen indienen
bij de Landinrichtingscommissie, p/a
17 Oktoberplein 6, 4515 CP IJzen-
dijke, tel. 01176-1910.
Inzending van de pachtovereen
komst geldt als een verzoek tot regis
tratie. Het landinrichtingsgebied in
voorbereiding, waarvoor de pach
tersregistratie zal plaatsvinden, om
vat het volgende gebied:
gemeenten Oostburg en Terneuzen,
gelegen tussen de kernen Hoofd
plaat, IJzendijke en Waterlandkerkja
Kaarten waarop de begrenzing
nauwkeurig is aangegeven en welke
voorzien zijn van de kadastrale aan-
De SEV van de ZLM heeft een
speciaal telefoonnummer ge
opend voor vragen over de
MacSharry-aangifte. Het num
mer is: 01100-47734, bereik
baar op werkdagen tussen
8.15 en 16.45 uur. Het num
mer blijft tot 15 mei, de slui
tingsdag voor het indienen van
aanvragen.
duidingen, liggen vanaf heden ter
inzage op navolgende adressen:
Provinciale Griffie Middelburg, St.
Pieterstraat 52, Middelburg, Ge
meentesecretarie Oostburg, Raad
huisplein 1, Oostburg,
Gemeentesecretarie Terneuzen,
Oostelijk Bolwerk 4, Terneuzen.
Mondelinge inlichtingen met betrek
king tot deze registratie kunnen
worden verkregen bij het bureau
van uitvoering, 17 Oktoberplein 6 te
IJzendijke, telefoon 01176-1910 en
wel op donderdag 6 mei en woens
dag 19 mei van 9.30 tot 12.00 uur
en van 13.00 tot 16.00 uur.
Tevens ligt van 20 april tot en met
19 mei 1993 ter provinciale griffie
van de provincie Zeeland, secretarie
van de gemeente Oostburg en se
cretarie van de gemeente Terneuzen
op werkdagen, behalve op zaterda
gen, tijdens kantooruren voor een
ieder ter inzage het ontwerp van de
lijst van degenen, die bij het Kadaster
als eigenaren bekend staan in het
gebied van voornoemde ruilverkave
ling (ontwerplijst van eigenaren).
Uiterlijk 14 dagen na de laatste dag,
waarop het ontwerp van de lijst van
eigenaren ter inzage heeft gelegen
(dus tot en met 2 juni) kan iedere
belanghebbende zijn bezwaren
schriftelijk bij de Landinrichtings
commissie indienen (adres: Landin
richtingscommissie
IJzendijke-Hoofdplaat, p/a 17 Okto
berplein 6, 4515 CP IJzendijke).
Een boedel is het geheel van ie
mands vermogen met alle daartoe
behorende rechten en verplichtin
gen of anders gezegd het gezamen
lijk actief en passief, aldus ons
Groot Woordenboek der Nederland
se Taal. Een omschrijving die we al
lemaal meer of minder wel kennen.
Zolang een boedel van een persoon
alleen is, is ook het beheer erover
duidelijk. Dit berust bij de eigenaar.
Zodra een vermogen hoe klein of
groot ook toebehoort aan meerdere
personen is er sprake van gezamen
lijk bezit en onverdeeld eigendom.
Het beheer berust in dat geval dan
ook bij meerdere personen. Het zal
u duidelijk zijn dat er dan afspraken
gemaakt dienen te worden hoe met
de bezittingen wordt omgegaan.
Vaak wordt de afspraak gemaakt
dat één der eigenaren het beheer
over de verschillende zaken voert.
Dat betekent dat de verzorging tot
instandhouding bij hem berust,
maar niet de beschikkingmacht tot
vervreemding. Daarover beslissen
alle eigenaren in gezamenlijk
overleg.
Onverdeeld eigendom kan ontstaan
door overlijden, waarbij de bezittin
gen toevallen aan meerdere erfge
namen. Maar ook ontstaat deze
situatie indien een huwelijksge
meenschap door echtscheiding
wordt ontbonden. Er is een juridi
sche regel die bepaalt dat niemand
kan worden gedwongen in een on
verdeelde boedel te blijven. Zo dit
zich voordoet dan zal moeten wor
den overgegaan tot verdeling van de
boedel.
In de meeste gevallen zal die verde
ling in goed overleg tot stand ko
men. De notaris en accountant zijn
daarbij de aangewezen personen die
een belangrijke bijdrage kunnen le
veren tot een voor partijen accepta
bele verdeling. Natuurlijk is het een
menselijk gegeven dat sommige
deelgenoten in een boedel anders
tegen de situatie aankijken. Bij een
overlijden kan een testament een
belangrijk instrument zijn om tot
goede oplossingen te komen. Bij
echtscheiding is dit middel niet aan
wezig en zullen de deelgenoten in
de huwelijksgemeenschap zelf met
behulp van genoemde adviseurs tot
oplossing moeten komen. Het trou
wen "op eigen goed" of te wel het
bij huwelijk opstellen van huwelijkse
voorwaarden kan hierbij van veel
nut zijn, omdat er dan niet automa
tisch een gemeenschappelijk ver
mogen ontstaat.
Er is een gezegde over de goede re
latie tussen personen dat luidt: je
moet eerst maar eens een boedel
met hem gedeeld hebben. Hierbij
wordt verondersteld dat de afwikke
ling van een verdeling niet gemak
kelijk zal zijn. Gelukkig zien wij in de
praktijk veelal het tegendeel. Toch
komt het een enkele keer voor dat
partijen ondanks veel overleg niet
tot elkaar komen. Dan blijft er uitein
delijk niet veel anders over dan het
geschil aan de rechter voor te leg
gen. Dit kan echter slechts met be
hulp van advocaten, die recht
hebben op een honorarium. Alvo
rens het zover te laten komen moet
goed worden nagegaan of dit de
prijs waard is. Want een ander ge
zegde brengt het treffend in beeld:
wie vecht om een koe geeft er een
toe.
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat
de kosten van het geding de baten
van de boedel gaan overtreffen. Dan
heeft niemand meer iets. Maar
rechtsgedingen willen wel eens erg
lang duren en daarom kostbaar wor
den. Een kort geding procedure kan
soms een oplossing zijn om een im
passe in een boedelverdeling te
doorbreken. Beter is het echter te
pogen zelf tot oplossingen te ko
men, dan is een rechterlijke proce
dure niet nodig.
B. Veerbeek