Wijzigingen bij het borgstellingsfonds Pachtersregistratie IJzendijke-Hoofdplaat Verdeling van de boedel CAO-tuinbouw opgeschort Sociaal Voorlichting Gezamenlijke huisvesting DLV en AOC in Boxtel MacSharry-lijn VRIJDAG 16 APRIL 1993 In de afgelopen maanden hebben diverse leden van de ZLM een be roep gedaan op de SEV om geadvi seerd te worden over de financiële positie van het bedrijf. Door de slechte prijsvorming in meerdere sektoren is de liquiditeitspositie zwak. Naast de (gebruikelijke) finan ciering bij de bank en met eigen middelen kan er ook een beroep worden gedaan op het Borgstel lingsfonds (BF) voor de landbouw, indien de zekerheden onvoldoende zijn. Hierbij is de procedure van aan vragen gewijzigd en bovendien zijn er extra liquiditeitsfaciliteiten voor akkerbouw- en fruitteeltbedrijven. De regeling Indien er bij een financiering onvol doende zekerheid is, kan een aan vraag bij het Borgstellingsfonds voor de landbouw worden inge diend. Er kan een aanvraag worden ingediend voor de financiering van de stichting of overname van een bedrijf of voor investeringen gericht op de instandhouding of verbetering van het bedrijf. Niet in aanmerking komen herfinanciering van schulden en aankoop van melkquotum. De le ning wordt versterkt door de bank, het BF staat borg. De borgstelling kan worden ver leend indien de helft van de bruto- jaaromzet uit de landbouw komt. Bij de beoordeling door de directeur LNO wordt nagegaan of de betalin gen kunnen worden verricht, de ver vangingsinvesteringen kunnen worden gerealiseerd en er een liqui diteitstoename is, waardoor ook te genvallers kunnen worden opgevangen. De aanvragen dienen door de aan vrager op vastgestelde formulieren bij de districtsbureauhouder (DBH) te worden ingediend. Op dit formu lier dient de bank te verklaren bereid te zijn om de lening te verstrekken. De aanvraag dient vergezeld te gaan van een bankrapport, waarin o.a. zijn opgenomen een investerings- en financieringsplan, overzicht le ningen en kredieten, overzicht van de zekerheden, vermogensbereke ning, begroting en de boekhoud- verslagen over de laatste 3 boekjaren. Bovenstaand zijn be knopt de belangrijkste voorwaarden weergegeven. Bij een aanvraag dient u ook met de andere eisen re kening te houden. Liquiditeitsfaciliteit Er is een extra mogelijkheid met be trekking tot liquiditeitsproblemen voor akkerbouw- en fruitteeltbedrij ven. Hierbij gaat het om indicentele tekorten in het jaar 1992/1993. Wel zijn er voorwaarden waaraan vol daan moet worden. De belangrijkste hierbij is dat het bedrijf levensvat baar moet zijn en perspectief moet bieden. Dit wordt beoordeeld voor de akkerbouwbedrijven op basis van de jaren 1988 t/m 1992. Van deze 5 jaren telt het beste en het slechtste jaar niet mee. Bovendien wordt er met aanpassingen reke ning gehouden. Indien de gegevens van 1992 niet beschikbaar zijn, wordt aangenomen dat dit het slechtste jaar is. Voor fruitteeltbe drijven wordt uitgegaan van een prognose van de opbrengsten. De BF-garantie is maximaal f 150.000,—. Hierbij wordt rekening gehouden met een oogstfinancie- ring van de bank van 25% van de geschatte opbrengsten. De lening moet in 5 jaar worden terugbetaald, waarbij de eerste betaling op 31 de cember 1994 moet plaatsvinden. De aflossing is halfjaarlijks. Aanvragen kunnen worden inge diend bij de DBH tot uiterlijk 1 okto ber 1993. De noodzakelijke formulieren zijn ook bij de DBH ver krijgbaar. Hierop moet duidelijk wor den aangegeven dat het om de extra liquiditeitsfaciliteit gaat. Het bedrijf telt als akkerbouw- of fruitteeltbedrijf mee indien 50% of meer van de SBE's volgens de mei telling van 1992 uit deze sektoren komt. Het liquiditeitstekort kan be rekend worden tot 1 oktober 1993. De aanvragen kunnen worden ge combineerd met een aanvraag in het kader van de Bijstandsbesluit Zelfstandigen (BZ)-regeling. Voor nadere informatie kunt u te recht bij de SEV-(st)er in uw gebied. J.A.M. Withagen Hoofd SEV/ZLM Vanaf 15 maart 1993 zijn de DLV (Dienst Landbouw Voorlichting) en de centrale directie van het Agra risch Opleidings Centrum Midden Oost Brabant gezamenlijk gehuis vest in Boxtel aan de Mijlstraat nr. 20 (industrieterrein Ladonk). De DLV-teams boomteelt, pad destoelenteelt (dependance van Horst), pluimveehouderij, rundvee houderij en varkenshouderij hebben de beschikking over een uitstekend geoutilleerd kantoorpand, op loop afstand (10 minuten) van het stati on. In het gebouw zijn ca. 65 personeelsleden van de DLV onder gebracht. De centrale directie van het AOC betreft de gezamenlijke diensten (ca. 10 personen) ter ondersteuning van de opleidingslocaties te Den Bosch, Boxtel, Eindhoven, Helmond, Oss- en Vught, terwijl aan het AOC per augustus aanstaande wordt toegevoegd het Nederlands Hip pisch Centrum te Deurne. Tegelijker tijd met de aansluiting van Deurne vindt verzelfstandiging van het AOC plaats. De NCB zal dan haar be voegd gezag over het AOC Midden Oost Brabant overdragen aan een zelfstandige stichting. De gezamenlijke huisvesting van DLV en AOC Oost- en Midden- Brabant De onderhandelingen voor een nieu we CAO voor de tuinbouw zijn op geschort. Werkgevers en werknemers konden het niet eens worden over onder andere de repa ratie van het zogenaamde WAO- gat. De voorzitter van de commissie Sociale Zaken van het KNLC, Dil- lingh, deelde dit tijdens de bestuurs vergadering van 6 april mee. De werkgevers, zijnde de Centrale Landbouworganisaties (CLO), vin den dat de werknemers de reparatie van het zogenaamde WAO-gat zelf moeten betalen. De CLO willen wel meewerken om wegen te zoeken hoe de reparatie het best kan ge beuren. De voedingsbonden willen het WAO-gat graag repareren via het Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw. De CLO zijn bang dat dit op den duur een vermenging van WAO en pensioenpremie met zich meebrengt, waardoor toch een deel van de kosten op het bordje van de werkgevers komt. Volgens de werk gevers zou bij de WAO-aanvulling het eerste WAO jaar verlaagd moe ten worden naar 85% (was 100%) en in het tweede jaar naar 75% (was 90%). De WAO reparatie voor de volgende jaren zou 70% van het laatstverdiende loon moeten be dragen. Vakantiebonnen Andere punten van verschil bij de onderhandelingen zijn onder andere de looneisen. De werkgevers willen niet verder gaan dan de prijscom pensatie, de werknemers willen daarboven nog een initiële loonstij ging van 1%. Ook over het vakantie- bonnensysteem is volgens Dillingh nog geen overeenstemming. Werk nemers houden onverkort vast aan dit systeem. Daarnaast willen de voedingsbonden een aantal zaken in de CAO geregeld hebben die al in het tuinbouwakkoord verwoord staan. De CLO vinden dat al die za ken al geregeld zijn en dat ze ook gehouden zijn die uit te voeren. De voorstellen over arbeidsvoorzienin gen op het bedrijf zelf, zoals het plaatsen van borden op een perceel waar met gewasbeschermingsmid delen gespoten is, wijzen de werk gevers onverkort af. Dit hoort niet in de CAO thuis. Wouw Vanaf vrijdag 9 april 1993 ligt gedu rende een maand voor iedereen het ontwerp-bestemmingsplan Moerstraten III ter inzage in het ge meentehuis (sector wonen wer ken), Markt 14 te Wouw. In het westen en het zuiden grenst het plangebied aan het buitengebied, in het oosten aan de bestaande be bouwing en de noordzijde van het plan grenst aan de bestaande be graafplaats. Gedurende genoemde termijn van 1 maand kan iedereen schriftelijk bezwaren tegen het ont werpplan indienen bij de gemeente raad, Postbus 1, 4724 ZG Wouw. De landinrichtingscommissie voor de ruilverkaveling IJzendijke- Hoofdplaat maakt bekend dat pach ters, die wensen deel te nemen aan de stemming over de ruilverkaveling tot en met 19 mei 1993, een ver zoek tot registratie kunnen indienen bij de Landinrichtingscommissie, p/a 17 Oktoberplein 6, 4515 CP IJzen- dijke, tel. 01176-1910. Inzending van de pachtovereen komst geldt als een verzoek tot regis tratie. Het landinrichtingsgebied in voorbereiding, waarvoor de pach tersregistratie zal plaatsvinden, om vat het volgende gebied: gemeenten Oostburg en Terneuzen, gelegen tussen de kernen Hoofd plaat, IJzendijke en Waterlandkerkja Kaarten waarop de begrenzing nauwkeurig is aangegeven en welke voorzien zijn van de kadastrale aan- De SEV van de ZLM heeft een speciaal telefoonnummer ge opend voor vragen over de MacSharry-aangifte. Het num mer is: 01100-47734, bereik baar op werkdagen tussen 8.15 en 16.45 uur. Het num mer blijft tot 15 mei, de slui tingsdag voor het indienen van aanvragen. duidingen, liggen vanaf heden ter inzage op navolgende adressen: Provinciale Griffie Middelburg, St. Pieterstraat 52, Middelburg, Ge meentesecretarie Oostburg, Raad huisplein 1, Oostburg, Gemeentesecretarie Terneuzen, Oostelijk Bolwerk 4, Terneuzen. Mondelinge inlichtingen met betrek king tot deze registratie kunnen worden verkregen bij het bureau van uitvoering, 17 Oktoberplein 6 te IJzendijke, telefoon 01176-1910 en wel op donderdag 6 mei en woens dag 19 mei van 9.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Tevens ligt van 20 april tot en met 19 mei 1993 ter provinciale griffie van de provincie Zeeland, secretarie van de gemeente Oostburg en se cretarie van de gemeente Terneuzen op werkdagen, behalve op zaterda gen, tijdens kantooruren voor een ieder ter inzage het ontwerp van de lijst van degenen, die bij het Kadaster als eigenaren bekend staan in het gebied van voornoemde ruilverkave ling (ontwerplijst van eigenaren). Uiterlijk 14 dagen na de laatste dag, waarop het ontwerp van de lijst van eigenaren ter inzage heeft gelegen (dus tot en met 2 juni) kan iedere belanghebbende zijn bezwaren schriftelijk bij de Landinrichtings commissie indienen (adres: Landin richtingscommissie IJzendijke-Hoofdplaat, p/a 17 Okto berplein 6, 4515 CP IJzendijke). Een boedel is het geheel van ie mands vermogen met alle daartoe behorende rechten en verplichtin gen of anders gezegd het gezamen lijk actief en passief, aldus ons Groot Woordenboek der Nederland se Taal. Een omschrijving die we al lemaal meer of minder wel kennen. Zolang een boedel van een persoon alleen is, is ook het beheer erover duidelijk. Dit berust bij de eigenaar. Zodra een vermogen hoe klein of groot ook toebehoort aan meerdere personen is er sprake van gezamen lijk bezit en onverdeeld eigendom. Het beheer berust in dat geval dan ook bij meerdere personen. Het zal u duidelijk zijn dat er dan afspraken gemaakt dienen te worden hoe met de bezittingen wordt omgegaan. Vaak wordt de afspraak gemaakt dat één der eigenaren het beheer over de verschillende zaken voert. Dat betekent dat de verzorging tot instandhouding bij hem berust, maar niet de beschikkingmacht tot vervreemding. Daarover beslissen alle eigenaren in gezamenlijk overleg. Onverdeeld eigendom kan ontstaan door overlijden, waarbij de bezittin gen toevallen aan meerdere erfge namen. Maar ook ontstaat deze situatie indien een huwelijksge meenschap door echtscheiding wordt ontbonden. Er is een juridi sche regel die bepaalt dat niemand kan worden gedwongen in een on verdeelde boedel te blijven. Zo dit zich voordoet dan zal moeten wor den overgegaan tot verdeling van de boedel. In de meeste gevallen zal die verde ling in goed overleg tot stand ko men. De notaris en accountant zijn daarbij de aangewezen personen die een belangrijke bijdrage kunnen le veren tot een voor partijen accepta bele verdeling. Natuurlijk is het een menselijk gegeven dat sommige deelgenoten in een boedel anders tegen de situatie aankijken. Bij een overlijden kan een testament een belangrijk instrument zijn om tot goede oplossingen te komen. Bij echtscheiding is dit middel niet aan wezig en zullen de deelgenoten in de huwelijksgemeenschap zelf met behulp van genoemde adviseurs tot oplossing moeten komen. Het trou wen "op eigen goed" of te wel het bij huwelijk opstellen van huwelijkse voorwaarden kan hierbij van veel nut zijn, omdat er dan niet automa tisch een gemeenschappelijk ver mogen ontstaat. Er is een gezegde over de goede re latie tussen personen dat luidt: je moet eerst maar eens een boedel met hem gedeeld hebben. Hierbij wordt verondersteld dat de afwikke ling van een verdeling niet gemak kelijk zal zijn. Gelukkig zien wij in de praktijk veelal het tegendeel. Toch komt het een enkele keer voor dat partijen ondanks veel overleg niet tot elkaar komen. Dan blijft er uitein delijk niet veel anders over dan het geschil aan de rechter voor te leg gen. Dit kan echter slechts met be hulp van advocaten, die recht hebben op een honorarium. Alvo rens het zover te laten komen moet goed worden nagegaan of dit de prijs waard is. Want een ander ge zegde brengt het treffend in beeld: wie vecht om een koe geeft er een toe. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de kosten van het geding de baten van de boedel gaan overtreffen. Dan heeft niemand meer iets. Maar rechtsgedingen willen wel eens erg lang duren en daarom kostbaar wor den. Een kort geding procedure kan soms een oplossing zijn om een im passe in een boedelverdeling te doorbreken. Beter is het echter te pogen zelf tot oplossingen te ko men, dan is een rechterlijke proce dure niet nodig. B. Veerbeek

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 4