Demontabele mestsilo
is onroerend goed
Nieuws
Verplichte
registratie
plantenpaspoort
"In buitengebied
hebben we met m
snsen te maken"
PRUIMEN BLOEIEN VROEG
Landbouwschap Zeeland: Meer
duidelijkheid in afvalstoffenplan
Krokodilletranen
Geen drastische tarievenstijging
Minder kringen NCB
VRIJDAG 9 APRIL 1993
Bij de ZLM komen meerdere malen
vragen binnen over wat in het kader
van de onroerend-goedbelasting bij
mestopslag wel of niet als onroe
rend goed wordt beschouwd. Des
gevraagd heeft het secretariaat van
de belastingcommissie van het
Landbouwschap hierop een toelich
ting gegeven.
Bij een demontabele mestsilo zijn de
ijzeren platen afzonderlijk te verwij
deren. De silo is wel door middel
van een betonnen vloer en funde
ring met de grond verbonden en
vormt met de vloer en fundering
een geheel en is derhalve als één
zaak aan te merken. De silo is im
mers pas compleet indien deze is
voorzien van een vloer en fundering.
Dit wordt bevestigd door de ju
risprudent Er zijn uitspraken die
aangeven dat, als het fundament is
ingegraven in de grond, de opstal
(silo) als onroerend wordt aange
merkt. Is daarentegen het funda
ment op de grond geplaatst, dan is
volgens de rechtspraak de opstal
roerend. De conclusie moet dan ook
zijn dat een demontabele mestsilo
een onroerende zaak is.
Vrijstelling?
De vraag rijst vervolgens of de
mestsilo bij de grond hoort - en dus
is vrijgesteld - dan wel bij de boerde
rij en derhalve in de heffing van de
onroerend zaakbelasting moet wor
den betrokken. Het Hof Arnhem en
het Hof Leeuwarden hebben hier
over een andere opvatting.
Bij het Hof Arnhem betrof het een'
betonnen mestopslagplaats die te
midden van akkerbouwland ligt in
een gebied waar geen huizen staan.
Het Hof concludeerde dat die
mestopslagplaats een gebouwde
aanhorigheid bij akkerland was. Het
Hof Leeuwarden daarentegen merk
te een mestsilo op een erf aan als
een aanhorigheid bij een boerderij
en achtte daarbij niet van belang of
er tussen de veestal en silo verbin
ding bestaat.
Het vorenstaande impliceert dat bij
de huidige stand van de jurispruden
tie het in de heffing betrekken van
de silo afhangt van de plaats van de
silo. Staat de silo op het erf dan
maakt de silo deel uit van de boer
derij en wordt daarover onroerend
zaakbelasting geheven. Is de silo
gelegen te midden van akkerland
zonder enige gebouwen in de
naaste omgeving dan wordt de silo
vrijgesteld.
Met ingang van 1 juni a.s. wordt in
de hele EG de aangepaste fytosani
taire wetgeving van kracht. Dit be
tekent dat er vanaf die datum voor
een aantal produkten een planten
paspoort moet worden afgegeven
voordat het betreffende produkt in
het verkeer mag worden gebracht.
Zonder plantenpaspoort is het ver
boden het betreffende produkt in de
handel te brengen of voorradig te
hebben.
Om over een plantenpaspoort te
kunnen beschikken moeten produ
centen, importeurs en handelaars
die plantenpaspoorten vervangen,
worden geregistreerd. De Planten-
ziektekundige Dienst te Wagenin-
gen gaat dit register beheren. De PD
zal bij het opzetten van dit register
zoveel mogelijk gebruik gaan maken
van bestaande registraties. Dit om
te voorkomen dat bedrijven met ex
tra administratieve rompslomp wor
den opgezadeld. Voor verdere
inlichtingen kunt u contact opne
men met de PD, Postbus 1236,
4700 BE Roosendaal, tel.
01650-37753/37754.
"Bij het zoeken naar oplossingen in
het buitengebied hebben we met
mensen te maken. Het gemeente
bestuur kan en wil die mensen niet
in de steek laten. Als een
rechtsstaat alleen betekent wetge
ving en uitvoering van wetten dan is
dat niet goed. Het gaat in een
rechtsstaat om mensen en verhou
dingen tussen mensen".
Dat betoogde de burgemeester van
Deurne, drs. J.W. Smeets, op een
symposium over bestemmingsplan
nen voor het buitengebied, dat vrij-
dag 2 april j.l. in Tilburg werd
gehouden. Het betrof een initiatiëf*-
van de Kon. Ned. Heidemij, afdeling
Noord-Brabant. Smeets kwam met
pittige kritiek op rijk en provincie,
die volgens hem samenspannen te
gen de gemeenten. Het gemeente
bestuur is een soort
boodschappenjongen geworden.
"We worden op één lijn gesteld met
vrijwilligersorganisaties. Wij zijn
geen culturele vereniging. Als wij
vanaf de zijlijn wat mee mogen joe
len, dan wordt de gemeente ont
kend als het zijn van overheid".
De burgemeester van Deurne zei
verder nog dat rijk en provincie zo
gebiologeerd zijn van hun eigen
plannen dat ze die het liefst ook zelf
willen uitvoeren. De gemeente
wordt op die manier een bijwagen.
Op het symposium werd verder nog
het woord gevoerd door aa. mevr.
P.H.M. Jacobs-Aarts, gedeputeerde
voor ruimtelijke ordening van Bra
bant, J.A.J.C. Jansen, regiodirekteur
Rabobank en ir. A. Segers, water-
graaf van het waterschap De Dom
mel en De Aa.
De eerste fruitbomen bloeien al volop. Het zijn momenteel vooral de pruimen die bloeien, maar van de
vroegste pererassen zijn de knoppen ook al open. De twee rijen pruimebomen (Opal en Czar) die Evert
S/abbekoorn uit Eversdijk vooraan langs de weg heeft staan stonden 3 april al in volle bloei, en dat is
naar schatting van de fruitteler zeker twee weken eerder dan normaal. Op de voorgrond is Slabbekoorn
voorbereidingen aan het maken voor de tuin rondom zijn (nieuwe) bedrijf.
In de reaktie op het ontwerp-
afvalstoffenplan 1993-1998 van de
Provincie Zeeland heeft de Ge
westelijke Raad van het Landbouw
schap voor Zeeland aandacht
gevraagd voor het Convenant
Kunststofafval. Dit Convenant is 4
maart jl. ondertekend door de Mi
nisteries van VROM en LNV, Neder
landse Kunststofprodukten en het
Landbouwschap.
Om te kunnen komen tot een doel
matige en betaalbare uitvoering van
dit Convenant op provinciaal niveau
acht de Raad het gewenst dat de
Provincie in het beleidsplan dit Con
venant onderschrijft. Hierdoor
wordt de samenwerking op provin
ciaal niveau tussen Provincie, ge-
De NCB heeft besloten het aantal
kringen terug te brengen van 17
naar 10. Voorts zal bij de 280 afde
lingen worden aangedrongen op
schaalvergroting.
De kringen van de NCB bespreken
het voorstel voor half mei. In de
tweede helft van dit jaar en in 1994
wordt gewerkt aan de invulling van
de nieuwe kringstructuur, die per 1
januari 1995 definitief zal zijn. On
der meer is het de bedoeling de hui
dige drie Zeeuwse NCB-kringen tot
één kring samen te voegen.
meenten, sturingsorganisaties en
bedrijfsleven bevorderd en kan er
gestreefd worden naar het opzetten
van de meeste optimale struktuur
voor het inzamelen van folia
Een ander belangrijk aandachtspunt
in het afvalstoffenbeleid is het
kostenaspekt. De Gewestelijke
Raad acht een reële benadering en
een betere onderbouwing van de te
verwachten kosten gewenst. Drasti
sche stijging van de tarieven om
daaruit een veelvoud van aanver
wante aktiviteiten te financieren zal
het draagvlak voor het afvalstoffen
beleid niet bevorderen. Naar ver
wacht zal de provincie in eerste
instantie bij gescheiden inzameling
op financieel vlak stimulerend moe
ten optreden, aangezien het meeste
hergebruik nog niet kostendekkend
is.
Naar aanleiding van de streekplan
uitwerking voor een vuilnisstort op
een nieuwe lokatie in de Koe-
gorspolder bij Terneuzen vraagt de
Raad aandacht voor een betere pla
nologische afstemming in het ge
bied. Hierbij komen ook het Plan van
Aanpak Kanaalzone en het onder
zoek voor een stortlokatie voor bag
gerspecie in deze polder in beeld.
Het toevoegen of uitbreiding van
nieuwe funkties in deze polder be
hoeft afstemming met de landin
richtingscommissie Komen tot een
betere afstemming en een pas op
de plaats maken met de streekplan
uitwerking lijkt de Raad de beste
werkwijze
Graag wil ik reageren op de bijdrage
van de heer Van der Maas in de ru
briek "Vanuit de ZLM gezien" over
het Landbouwschap (ZLM-krant
12-2-1993). Uw teleurstelling over
de rapportage van het bureau Rijn
consult komt bij mij sterk over als
het plengen van krokodilletranen.
Het is toch wel heel naïef te veron
derstellen dat bestuurders, die bij
wanbeleid niet kunnen worden
weggestuurd, hun falen aan een on
derzoek zouden onderwerpen. De
verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de
drie zich representatief noemende
landbouworganisaties.
Ik stel overigens met voldoening
vast dat u van mening bent dat de
belangenbehartiging op basis van
de P.B.O. zijn tijd gehad heeft. Het is
dan ook te hopen dat u de nodige
stappen zet om aan het bestaan van
dit monsterlijk bestuurlijke wange
drocht een einde te maken. Als de
ZLM en verderop het KNLC hun me
dewerking aan dit orgaan opzeggen,
zakt het als een kaartenhuis in
elkaar.
Dit Landbouwschap en de organisa
ties, die het overeind houden, zijn
niet in de laatste plaats verantwoor
delijk voor de relatief gezien diepste
crisis waarin de landbouw ooit
heeft verkeerd. Nog nooit is het
voortbestaan van de landbouw zo
bedreigd geweest als nu. Van de
ons toegezegde hemel op aarde,
door velen beloofd na de tweede
wereldoorlog, is de situatie veran
derd in een hel. Dit is niet een crisis
door oorzaken buitenaf, maar ons
opgelegd door mensen, waaronder
de vakbonden, die de landbouw aan
hun belangen ondergeschikt maken.
In het buitenland komt men zoiets
nergens tegen.
Naast principiële bezwaren tegen
deze ondemocratische bestuurs-
Bijdragen aan de rubriek ingezonden
komen geheel voor rekening van de
schrijver en vallen dus niet onder
verantwoordelijkheid van de redak-
tie c.q. de ZLM.
vorm zijn er tal van besluiten uit de
praktijk van alle dag te noemen, die
op een fiasco zijn uitgelopen.
1. Het vaststellen van allerhande
zgn. handelsvoorwaarden en
reglementen waarvan de handel,
inclusief de coöperatieve handel,
zich niets aantrekt.
2. De overeenkomst met energie
bedrijven over de zgn. piekmeter
die na enkele jaren functioneren
duizenden guldens heeft gekost
en niets oplevert.
3. Het afsluiten van overeen
komsten met waterschappen
(Delfland) en provincies (Bra
bant) aangaande het milieu, wel
ke al worden afgeblazen voor ze
in werking treden of gewoon een
dode letter blijken te zijn.
4. Het klakkeloos instemmen met
allerhande dwaze regelingen
(o.a. MacSharry) van de EEG,
welke totaal onuitvoerbaar zijn
en naar nu al blijkt geen enkele
bijdrage leveren aan produktie-
beperking.
5. Het adviseren over tal van zaken,
de ruimtelijke ordening betref
fende, zonder enige vorm van
overleg met de direkt be
trokkenen.
6. Het vaststellen van prijzen en
vergoedingen voor werken en
plannen ten algemene nutte, die
tot de slechtste ter wereld
behoren.
7. Totaal buiten de realiteit staande
verordeningen betreffende ver
werking van chemische midde
len in de landbouw en hun
verpakkingen. Zo moest de
fustreiniger een probleem oplos
sen, dat nooit bestaan heeft
(niemand laat immers middelen
in de verpakking achter die on
geveer f 100,— per liter kosten).
Zo zijn er meer voorbeelden te noe
men waaruit blijkt dat in plaats van
belangenbehartiging juist het tegen
overgestelde is bereikt. Uw mening
dat er voor een dergelijk orgaan nog
wel een plaats is om eventueel wat
administratief werk te verrichten zal
wel bedoeld zijn als een doekje voor
het bloeden. Ik dacht dat we admi
nistratieve diensten genoeg hebben
in dit land.
Wil er voor de landbouw nog enige
kans zijn het drama op het platte
land te keren, dan zit er niets anders
op dan een belangenbehartiging op
te bouwen, zoals die onder vrijwel
alle bevolkingsgroepen bestaat, na
melijk een direkte aanstelling (ver
kiezing) van degenen die het
voortouw moeten nemen, met de
mogelijkheid hen ter verantwoor
ding te roepen en weg te zenden.
Er zijn tenminste nog drie wetten/re
gelingen, die zeer nadelig zijn voor
de landbouw: de Pachtwet, de Mei
telling (zet de boeren op achter
stand tegenover handel) en het LEI
(produceert cijfers die vaak 300 tot
400% afwijken van de werkelijk
heid). De betrokkenheid van stands
organisaties bij deze zaken is
duidelijk. Ik houd daarom ook stands
organisaties medeverantwoordelijk
voor de bijzonder slechte situatie
waarin de landbouw nu verkeert.
F. de Jonge, Schoondijke