Demontabele mestsilo is onroerend goed Nieuws Verplichte registratie plantenpaspoort "In buitengebied hebben we met m snsen te maken" PRUIMEN BLOEIEN VROEG Landbouwschap Zeeland: Meer duidelijkheid in afvalstoffenplan Krokodilletranen Geen drastische tarievenstijging Minder kringen NCB VRIJDAG 9 APRIL 1993 Bij de ZLM komen meerdere malen vragen binnen over wat in het kader van de onroerend-goedbelasting bij mestopslag wel of niet als onroe rend goed wordt beschouwd. Des gevraagd heeft het secretariaat van de belastingcommissie van het Landbouwschap hierop een toelich ting gegeven. Bij een demontabele mestsilo zijn de ijzeren platen afzonderlijk te verwij deren. De silo is wel door middel van een betonnen vloer en funde ring met de grond verbonden en vormt met de vloer en fundering een geheel en is derhalve als één zaak aan te merken. De silo is im mers pas compleet indien deze is voorzien van een vloer en fundering. Dit wordt bevestigd door de ju risprudent Er zijn uitspraken die aangeven dat, als het fundament is ingegraven in de grond, de opstal (silo) als onroerend wordt aange merkt. Is daarentegen het funda ment op de grond geplaatst, dan is volgens de rechtspraak de opstal roerend. De conclusie moet dan ook zijn dat een demontabele mestsilo een onroerende zaak is. Vrijstelling? De vraag rijst vervolgens of de mestsilo bij de grond hoort - en dus is vrijgesteld - dan wel bij de boerde rij en derhalve in de heffing van de onroerend zaakbelasting moet wor den betrokken. Het Hof Arnhem en het Hof Leeuwarden hebben hier over een andere opvatting. Bij het Hof Arnhem betrof het een' betonnen mestopslagplaats die te midden van akkerbouwland ligt in een gebied waar geen huizen staan. Het Hof concludeerde dat die mestopslagplaats een gebouwde aanhorigheid bij akkerland was. Het Hof Leeuwarden daarentegen merk te een mestsilo op een erf aan als een aanhorigheid bij een boerderij en achtte daarbij niet van belang of er tussen de veestal en silo verbin ding bestaat. Het vorenstaande impliceert dat bij de huidige stand van de jurispruden tie het in de heffing betrekken van de silo afhangt van de plaats van de silo. Staat de silo op het erf dan maakt de silo deel uit van de boer derij en wordt daarover onroerend zaakbelasting geheven. Is de silo gelegen te midden van akkerland zonder enige gebouwen in de naaste omgeving dan wordt de silo vrijgesteld. Met ingang van 1 juni a.s. wordt in de hele EG de aangepaste fytosani taire wetgeving van kracht. Dit be tekent dat er vanaf die datum voor een aantal produkten een planten paspoort moet worden afgegeven voordat het betreffende produkt in het verkeer mag worden gebracht. Zonder plantenpaspoort is het ver boden het betreffende produkt in de handel te brengen of voorradig te hebben. Om over een plantenpaspoort te kunnen beschikken moeten produ centen, importeurs en handelaars die plantenpaspoorten vervangen, worden geregistreerd. De Planten- ziektekundige Dienst te Wagenin- gen gaat dit register beheren. De PD zal bij het opzetten van dit register zoveel mogelijk gebruik gaan maken van bestaande registraties. Dit om te voorkomen dat bedrijven met ex tra administratieve rompslomp wor den opgezadeld. Voor verdere inlichtingen kunt u contact opne men met de PD, Postbus 1236, 4700 BE Roosendaal, tel. 01650-37753/37754. "Bij het zoeken naar oplossingen in het buitengebied hebben we met mensen te maken. Het gemeente bestuur kan en wil die mensen niet in de steek laten. Als een rechtsstaat alleen betekent wetge ving en uitvoering van wetten dan is dat niet goed. Het gaat in een rechtsstaat om mensen en verhou dingen tussen mensen". Dat betoogde de burgemeester van Deurne, drs. J.W. Smeets, op een symposium over bestemmingsplan nen voor het buitengebied, dat vrij- dag 2 april j.l. in Tilburg werd gehouden. Het betrof een initiatiëf*- van de Kon. Ned. Heidemij, afdeling Noord-Brabant. Smeets kwam met pittige kritiek op rijk en provincie, die volgens hem samenspannen te gen de gemeenten. Het gemeente bestuur is een soort boodschappenjongen geworden. "We worden op één lijn gesteld met vrijwilligersorganisaties. Wij zijn geen culturele vereniging. Als wij vanaf de zijlijn wat mee mogen joe len, dan wordt de gemeente ont kend als het zijn van overheid". De burgemeester van Deurne zei verder nog dat rijk en provincie zo gebiologeerd zijn van hun eigen plannen dat ze die het liefst ook zelf willen uitvoeren. De gemeente wordt op die manier een bijwagen. Op het symposium werd verder nog het woord gevoerd door aa. mevr. P.H.M. Jacobs-Aarts, gedeputeerde voor ruimtelijke ordening van Bra bant, J.A.J.C. Jansen, regiodirekteur Rabobank en ir. A. Segers, water- graaf van het waterschap De Dom mel en De Aa. De eerste fruitbomen bloeien al volop. Het zijn momenteel vooral de pruimen die bloeien, maar van de vroegste pererassen zijn de knoppen ook al open. De twee rijen pruimebomen (Opal en Czar) die Evert S/abbekoorn uit Eversdijk vooraan langs de weg heeft staan stonden 3 april al in volle bloei, en dat is naar schatting van de fruitteler zeker twee weken eerder dan normaal. Op de voorgrond is Slabbekoorn voorbereidingen aan het maken voor de tuin rondom zijn (nieuwe) bedrijf. In de reaktie op het ontwerp- afvalstoffenplan 1993-1998 van de Provincie Zeeland heeft de Ge westelijke Raad van het Landbouw schap voor Zeeland aandacht gevraagd voor het Convenant Kunststofafval. Dit Convenant is 4 maart jl. ondertekend door de Mi nisteries van VROM en LNV, Neder landse Kunststofprodukten en het Landbouwschap. Om te kunnen komen tot een doel matige en betaalbare uitvoering van dit Convenant op provinciaal niveau acht de Raad het gewenst dat de Provincie in het beleidsplan dit Con venant onderschrijft. Hierdoor wordt de samenwerking op provin ciaal niveau tussen Provincie, ge- De NCB heeft besloten het aantal kringen terug te brengen van 17 naar 10. Voorts zal bij de 280 afde lingen worden aangedrongen op schaalvergroting. De kringen van de NCB bespreken het voorstel voor half mei. In de tweede helft van dit jaar en in 1994 wordt gewerkt aan de invulling van de nieuwe kringstructuur, die per 1 januari 1995 definitief zal zijn. On der meer is het de bedoeling de hui dige drie Zeeuwse NCB-kringen tot één kring samen te voegen. meenten, sturingsorganisaties en bedrijfsleven bevorderd en kan er gestreefd worden naar het opzetten van de meeste optimale struktuur voor het inzamelen van folia Een ander belangrijk aandachtspunt in het afvalstoffenbeleid is het kostenaspekt. De Gewestelijke Raad acht een reële benadering en een betere onderbouwing van de te verwachten kosten gewenst. Drasti sche stijging van de tarieven om daaruit een veelvoud van aanver wante aktiviteiten te financieren zal het draagvlak voor het afvalstoffen beleid niet bevorderen. Naar ver wacht zal de provincie in eerste instantie bij gescheiden inzameling op financieel vlak stimulerend moe ten optreden, aangezien het meeste hergebruik nog niet kostendekkend is. Naar aanleiding van de streekplan uitwerking voor een vuilnisstort op een nieuwe lokatie in de Koe- gorspolder bij Terneuzen vraagt de Raad aandacht voor een betere pla nologische afstemming in het ge bied. Hierbij komen ook het Plan van Aanpak Kanaalzone en het onder zoek voor een stortlokatie voor bag gerspecie in deze polder in beeld. Het toevoegen of uitbreiding van nieuwe funkties in deze polder be hoeft afstemming met de landin richtingscommissie Komen tot een betere afstemming en een pas op de plaats maken met de streekplan uitwerking lijkt de Raad de beste werkwijze Graag wil ik reageren op de bijdrage van de heer Van der Maas in de ru briek "Vanuit de ZLM gezien" over het Landbouwschap (ZLM-krant 12-2-1993). Uw teleurstelling over de rapportage van het bureau Rijn consult komt bij mij sterk over als het plengen van krokodilletranen. Het is toch wel heel naïef te veron derstellen dat bestuurders, die bij wanbeleid niet kunnen worden weggestuurd, hun falen aan een on derzoek zouden onderwerpen. De verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de drie zich representatief noemende landbouworganisaties. Ik stel overigens met voldoening vast dat u van mening bent dat de belangenbehartiging op basis van de P.B.O. zijn tijd gehad heeft. Het is dan ook te hopen dat u de nodige stappen zet om aan het bestaan van dit monsterlijk bestuurlijke wange drocht een einde te maken. Als de ZLM en verderop het KNLC hun me dewerking aan dit orgaan opzeggen, zakt het als een kaartenhuis in elkaar. Dit Landbouwschap en de organisa ties, die het overeind houden, zijn niet in de laatste plaats verantwoor delijk voor de relatief gezien diepste crisis waarin de landbouw ooit heeft verkeerd. Nog nooit is het voortbestaan van de landbouw zo bedreigd geweest als nu. Van de ons toegezegde hemel op aarde, door velen beloofd na de tweede wereldoorlog, is de situatie veran derd in een hel. Dit is niet een crisis door oorzaken buitenaf, maar ons opgelegd door mensen, waaronder de vakbonden, die de landbouw aan hun belangen ondergeschikt maken. In het buitenland komt men zoiets nergens tegen. Naast principiële bezwaren tegen deze ondemocratische bestuurs- Bijdragen aan de rubriek ingezonden komen geheel voor rekening van de schrijver en vallen dus niet onder verantwoordelijkheid van de redak- tie c.q. de ZLM. vorm zijn er tal van besluiten uit de praktijk van alle dag te noemen, die op een fiasco zijn uitgelopen. 1. Het vaststellen van allerhande zgn. handelsvoorwaarden en reglementen waarvan de handel, inclusief de coöperatieve handel, zich niets aantrekt. 2. De overeenkomst met energie bedrijven over de zgn. piekmeter die na enkele jaren functioneren duizenden guldens heeft gekost en niets oplevert. 3. Het afsluiten van overeen komsten met waterschappen (Delfland) en provincies (Bra bant) aangaande het milieu, wel ke al worden afgeblazen voor ze in werking treden of gewoon een dode letter blijken te zijn. 4. Het klakkeloos instemmen met allerhande dwaze regelingen (o.a. MacSharry) van de EEG, welke totaal onuitvoerbaar zijn en naar nu al blijkt geen enkele bijdrage leveren aan produktie- beperking. 5. Het adviseren over tal van zaken, de ruimtelijke ordening betref fende, zonder enige vorm van overleg met de direkt be trokkenen. 6. Het vaststellen van prijzen en vergoedingen voor werken en plannen ten algemene nutte, die tot de slechtste ter wereld behoren. 7. Totaal buiten de realiteit staande verordeningen betreffende ver werking van chemische midde len in de landbouw en hun verpakkingen. Zo moest de fustreiniger een probleem oplos sen, dat nooit bestaan heeft (niemand laat immers middelen in de verpakking achter die on geveer f 100,— per liter kosten). Zo zijn er meer voorbeelden te noe men waaruit blijkt dat in plaats van belangenbehartiging juist het tegen overgestelde is bereikt. Uw mening dat er voor een dergelijk orgaan nog wel een plaats is om eventueel wat administratief werk te verrichten zal wel bedoeld zijn als een doekje voor het bloeden. Ik dacht dat we admi nistratieve diensten genoeg hebben in dit land. Wil er voor de landbouw nog enige kans zijn het drama op het platte land te keren, dan zit er niets anders op dan een belangenbehartiging op te bouwen, zoals die onder vrijwel alle bevolkingsgroepen bestaat, na melijk een direkte aanstelling (ver kiezing) van degenen die het voortouw moeten nemen, met de mogelijkheid hen ter verantwoor ding te roepen en weg te zenden. Er zijn tenminste nog drie wetten/re gelingen, die zeer nadelig zijn voor de landbouw: de Pachtwet, de Mei telling (zet de boeren op achter stand tegenover handel) en het LEI (produceert cijfers die vaak 300 tot 400% afwijken van de werkelijk heid). De betrokkenheid van stands organisaties bij deze zaken is duidelijk. Ik houd daarom ook stands organisaties medeverantwoordelijk voor de bijzonder slechte situatie waarin de landbouw nu verkeert. F. de Jonge, Schoondijke

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 6