ZLM krijgt te weinig steun
voor enquête Landbouwschap
WP wordt weer gemengd bedrijf
iL< A-C
LAND- EN TUINBOUWBLAD VOOR ZEELAND EN NOORD-BRABANT
Nee tegen extra heffingen
voor gewasbeschermingsplan
"MaeSharry-lijn"
bij de ZLM
VOORJAARSKLEUREN
KNLC-bestuur in meerderheid negatief
KNLC steunt ZLM-voorstel
Pag.
3
Pag.
4
Pag.
5
Pag.
6
Pag.
7
Pag.
8
Pag.
9
Pag.
10
Pag.
11
Pag.
14
Pag.
17
ZLM wil af van MacSharry rompslomp
Aanvragen BBL-grond
Mineralenboekhouding zo snel mogelijk
invoeren
Demontabele mestsilo onroerend goed
WP ziet perspectief in vlèesproduktie
Vragen en antwoorden MacSharry
Stimuleringsproject St. Jansteen
Varkenshouderij blijft speelbal
Record-produktie groenvoeders
Tuinbouwklanken
Oude maten en gewichten
De ZLM in vroeger jaren
zlm-krant
^^SEBIBUO^
•v^OOELBÜ?^
"tl
VRIJDAG 9 APRIL 1993
81e JAARGANG No. 4163
Manifestatie 17 -18 -19 juni
De ZLM heeft gelijk, maar krijgt het
niet. Dat was de teneur van de dis
cussie in het KNLC-bestuur over het
voorstel van de ZLM tot het houden
van een enquête naar het draagvlak
van het Landbouwschap. Het voor
stel werd door een meerderheid van
het KNLC-bestuur verworpen. De
ZLM kreeg wel de volle steun van
de Geldersche Mij. van Landbouw
en het Utrechts Landbouw Ge
nootschap.
Tegen het voorstel werd ingebracht
dat er inderdaad kritiek te leveren
valt op het functioneren van het
Landbouwschap, maar dat amper
twee jaar na de Rijnconsult-
discussie er geen behoefte bestaat
aan een nieuwe en ongetwijfeld ver
hitte discussie over het schap. Dat
zou alleen maar onrust geven.
ZLM-voorzitter H.C. van der Maas
stelde daar tegenover dat er twee
jaar geleden wèl een discussie op
het bestuurlijk niveau, maar niet aan
de basis heeft plaatsgevonden. Bo
vendien heeft Rijnconsult zelf voor
gesteld een enquête te houden. Wat
betreft de onrust onder de boeren
en tuinders zei Van der Maas dat die
onrust al aanwezig is en dat de ZLM
juist daarom de enquête heeft voor
gesteld. De bedoeling van het voor
stel is om een einde te maken aan
de onrust. Door middel van een en
quête kan er een punt worden gezet
achter een slepende discussie. De
argumenten van de tegenstanders
betitelde Van der Maas als "on
eigenlijk".
Het speciale telefoonnummer
van de SEV ven de ZLM over
"MacSherry" wordt druk ge
bruikt. Het nummer
(01100-47734) te bedoeld voor
vragen over het aanvragen van
hectaretoeslagen, wat tot 16
mei a*. mogeflk te. Op werk
dagen te tussen 8.15 en 16.45
uur een $E\Aer bij de telefoon
om u te woord te staan.
Rapport
In de schriftelijke toelichting op het
voorstel had de ZLM ook nog gewe
zen op het recent verschenen rap
port "Raad op Maat" van de
Bijzondere Commissie Vraagpunten
Adviesorganen (commissie-De
Jong). Deze commissie is door de
Tweede Kamer ingesteld. In haar
conclusies stelt de commissie o.a.:
"het functioneren van de organen
van de publiekrechtelijke bedrijfsor
ganisatie (PBO) dient op korte ter
mijn geëvalueerd te worden". Het
Landbouwschap is zoals bekend
een onderdeel van de PBO. De en
quête zoals door de ZLM voor
gesteld zou een belangrijk middel
kunnen zijn voor de evaluatie die de
commissie wenst.
De meerderheid van het KNLC-
bestuur toonde wel begrip voor de
argumenten van de ZLM, maar wil
de geen steun geven aan een en
quête. Van der Maas sprak in de
vergadering zijn teleurstelling uit
over de manier waarop al op voor
hand door de KNLC-vertegenwoor
digers op het voorstel is gereageerd.
Daardoor is het praktisch onmogelijk
geworden een zuivere discussie
over het concrete voorstel te voeren.
Het bestuur van het KNLC heeft
zich uitgesproken tegen extra hef
fingen voor de financiering van het
Meerjarenplan Gewasbescherming.
Ook een greep uit de herstructure
ringspot voor de akkerbouw wordt
afgewezen. Het KNLC kwam tot de
ze uitspraak op voorstel van ZLM-
voorzitter H.C. van der Maas, die de
problemen rond de financiering van
het gewasbeschermingsplan aan de
orde stelde.
Staatssecretaris Gabor wilde het
Meerjarenplan aanvankelijk financie
ren door een heffing op gewasbe
schermingsmiddelen in te stellen.
Dit voornemen is zowel door de ge
organiseerde landbouw als door de
Tweede Kamer afgewezen. Intussen
is het ministerie al voor 42 miljoen
gulden verplichtingen aangegaan.
Hiervan is bijna 13 miljoen gulden
hard. Het ministerie wil dat het be
drijfsleven deze 13 miljoen op tafel
legt.
In het overleg met het Landbouw
schap is het oog gevallen op de her
structureringsgelden voor de
akkerbouw. Uit dit fonds zou 5 mil
joen gulden moeten worden ge
haald. De resterende 7 miljoen zou
op jaarbasis verrekend kunnen wor
den met gelden die de sector wil
besteden om het gebruik van ge
wasbeschermingsmiddelen terug te
dringen. Beide varianten werden
door het KNLC-bestuur afgewezen.
Reden temeer daartoe was het feit
dat het bedrijfsleven ook nog eens
de verplichte cursussen voor spuitli-
centies uit eigen zak moet gaan
betalen.
Al veel gedaan
Het KNLC-bestuur stelde vast dat
de akkerbouw al heel wat gedaan
heeft om het gebruik van gewasbe
schermingsmiddelen daadwerkelijk
te verminderen. In het project Ak
kerbouw 2000 zijn na proeven op
het proefbedrijf in Lelystad al zo'n
400 tot 500 akkerbouwers bezig
om op hun bedrijf de hoeveelheid
bestrijdingsmiddelen te verminde
ren. Dit onderzoek heeft de sector al
ruim 2 miljoen gulden gekost.
Als het ministerie met een gat van
13 miljoen blijft zitten, zou het land
bouwbedrijfsleven wel eens een
heffing van 25 miljoen op het ge
bruik van bestrijdingsmiddelen op
gelegd kunnen krijgen. Het
KNLC-bestuur nam dit voor kennis
geving aan. "De overheid moet zijn
financiële problemen niet op de
boeren en tuinders afwentelen. Dan
maar geen bestuursovereenkomst",
aldus het KNLC.
Zie ook pag. 3
bestuur ZLM).
(standpunt hoofd-
De natuur trekt zich niets aan van economische voor- en tegenspoed in de landbouw. Het is gewoon
weer lente geworden en de boeren hebben gedaan wat ze eik jaar doen: het iand klaar maken en het
zaad en pootgoed aan de grond toevertrouwen. Dankzij hun inspanningen komt er weer k/eur op het plat
teland en liggen de akkers en erven er op hun "Paasbest" bij.
Landbouwbedrijf "De Wilhelmina-
polder" te Wilhelminadorp treft
voorbereidingen om weer een ge
mengd bedrijf te worden, net zoals
dat vroeger het geval was. De WP
heeft drie hinderwetvergunningen
aangevraagd voor evenzovele stal
len met elk bijna 5.000 vleesvar
kens. Directeur S. Duvekot van het
landbouwbedrijf ziet goede
perspectieven voor grondgebonden
vleesproduktie. "We kunnen de
mest goed gebruiken, en als we ons
eigen voer verbouwen hoeven we
geen land braak te leggen".
Net als andere akkerbouwbedrijven
heeft de WP met "MacSharry" te
maken. Dit jaar moet 65 ha ge
braakt worden, zijnde 15 procent
van het areaal MacSharrygewassen.
Er is echter een manier om de
braakplicht te ontlopen, en dat is
deze MacSharrygewassen zelf ver
werken, zodat ze niet op de markt
komen. Het aanvragen van
prijssteun is in dat geval niet nodig,
en de hieraan gekoppelde braak
plicht - voor "grote producenten"
althans - vervalt dan ook.
Het niet hoeven braken is een van
de redenen om vleesvarkens te
gaan houden. Daarnaast acht het
bedrijf het een voordeel in de eigen
behoefte aan organische mest te
gaan voorzien. Dat is immers veel
goedkoper dan via de mestbank, en
bovendien kan de WP zo beschik
ken over altijd dezelfde kwaliteit en
samenstelling mest. Zo mogelijk
gaat de WP de mest in één werk-
gang injecteren en tegelijk een
groenbemester inzaaien. Er komt
opslag voor een heel jaar, zodat de
mest elk najaar, na de oogst, toege
diend kan worden.
Duvekot vindt dat de huidige manier
van varkensvlees produceren veel te
omslachtig is. "Wij halen het voer
van de andere kant van de wereld,
produceren hier varkensvlees en ex
porteren dat vervolgens naar Italië.
Je moet maar eens nagaan wie er
allemaal rond dat varken danst. Al
die transporten, op- en overslag etc.
kosten geld. Bij het zelf produceren
van het voer vervalt in ieder geval
een groot deel van die kosten".
Of de vleesvarkens er daadwerkelijk
komen hangt nu in sterke mate af
van de overheden, in verband met
mogelijke planologische bezwaren.
Voor milieubezwaren is Duvekot
niet zo bang. Het gaat immers om
grondgebonden produktie, en de
mest wordt op de meest milieu
vriendelijke manier opgeslagen en
toegediend.
Zie ook pagina 7.