Land- en tuinbouw moet gebruik maken van "natuurlijk" imago Ammoniakbeleid richten op doel, niet op middelen Spitsuur op zitdagen "Kosten kinderopvang aftrekbaar maken" Afspraak is 50 procent emissiereductie in 2000 W. Meijer op Algemene Vergadering KNLC: 5 "Er valt in de akkerbouw nog veel te besparen op arbeid, a/s er meer wordt samengewerkt. Maar wat gebeurt er met de overige uren?? Ik denk dat ik het weet!!! Er is een tekort aan agrarische politici, zowel plaatselijk, provinci aal a/s landelijk". Jos de Regt, akkerbouwer te Kapelle (Ons Platteland, 19 maart 1993). Het was druk tijdens de zitdag van de DBH in het Landbouwcentrum in Goes (Foto Anton Dingemanse). Deze week zijn in Zeeland de zitda gen gehouden voor het inleveren van de aanvragen voor compensatie in het kader van "MacSharry" (ak kerbouwgewassen, stieren of zoog koeien). Naar schatting heeft ongeveer de helft van de Zeeuwse boeren gebruik gemaakt van de mo gelijkheid om de formulieren in te le veren. Op sommige momenten was het erg druk en liep de wachttijd nogal op, ondanks het feit dat extra personeel was opgeroepen. Een aantal boeren moest onverrich- terzake huiswaarts keren, omdat de formulieren niet goed of onvolledig waren ingevuld. Op de zitdagen werd door de DBH-mensen volstaan met een globale controle van de ge gevens en de kaarten. Hulp bij het invullen van de formulieren kon van wege de grote toeloop als regel niet worden gegeven. Boeren die deskundige hulp willen inroepen kunnen terecht bij de SEV. De SEV van de ZLM houdt een aan tal zitdagen voor leden, die vragen hebben over de formulieren. Daar naast kan men terecht bij de Ac countantsunie ZLM en bij de DLV. Zoals bekend dient uiterlijk 15 mei a.s. aan de districtsbureauhouder de oppervlakte met granen, snijmais, oliehoudende zaden en eiwithou- dende gewassen alsmede het voe derareaal voor het vleesvee te worden opgegeven. Qok in Brabant organiseert de DBH zitdagen. "De land- en tuinbouwproduktie staan meer en meer in de etalage. De consument kijkt mee over de schouder van de agrariër", betoog de W. Meijer op de Algemene Ver gadering van het KNLC. Hierin ligt een uitdaging voor de agrarische sector en de agribusiness volgens het lid van de Raad van Beheer van de Rabobank Nederland. "De land bouw kan gebruik maken van tiaar natuurlijke imago". Oud-Commissaris der Koningin van Drente, W. Meijer, was gastspreker op de Algemene Vergadering van het KNLC in Den Haag. Meijer was in 1990 betrokken bij de Commissie van Goede Diensten. Die stelde een advies aan de regering op over de toekomstmogelijkheden van met name de akkerbouw in ons land. Meijer is sinds 1 januari lid van de Raad van Beheer van de Rabobank Nederland. Meijer ziet dat de consumenten steeds meer bepalen wat en hoe de agrarische ondernemers produce ren. De beeldvorming en het imago van het produkt speelt hierbij een belangrijke rol. "De land- en tuin bouw bevinden zich meer en meer in de etalage. De consument kijkt mee over de schouder van de agra riër en spreekt via zijn portemonnee zijn oordeel uit", aldus Meijer. Volgens hem ligt hierin de uitdaging voor de agrarische sector en de agrarische industrie. Als land- en tuinbouw moeten we gebruik ma ken van ons 'natuurlijke' imago. "De land- en tuinbouw moet per defini tie open zijn. Daartoe zouden ze meer aan vermarkting en externe betrekkingen kunnen doen". Regelgeving Net als de consument kijkt ook de overheid mee in het produktiepro- ces, weet Meijer. "Zij uit haar wen sen en komt met regelgeving die direct of indirect ingrijpen in de be drijfsvoering". Meijer ziet het als een probleem dat veel normen en eisen ten aanzien van het milieu niet zijn toegespitst op de individuele agrarische ondernemer. "Er zijn weinig stimulansen voor hem om die normen en eisen voor zijn bedrijf te interpreteren. De ondernemer heeft behoefte aan normen waar mee hij op zijn bedrijf aan de slag kan". Meijer denkt dat het huidige ondui delijke beleid er voor zorgt dat de ondernemer investeringsplannen uitstelt. Hij kan namelijk geen lange termijn strategieën maken. Omdat de overheid onvoorspelbaar gedrag vertoont, door onder meer voortdu rend beleid en regelgeving (weer) ter discussie te stellen. Meijer pleitte voor ruimte en tijd voor de mentaliteitsverandering bij de agrarische ondernemer. "Het be leid houdt er nu onvoldoende reke ning mee dat de ondernemer moet inspelen op de ontwikkelingen. Het stimuleert de individuele onderne mers te weinig, omdat hij niet uit de voeten kan met het landelijke beleid. Dit smoort de motivatie tot onder nemen en creativiteit. Hierdoor is minder van hem te verwachten dan van een gemotiveerde ondernemer. Agrarische ondernemers hebben behoefte aan duidelijke kaders voor hun eigen bedrijf, die zij vervolgens zelf het beste kunnen invullen. Het plan 'Mineraal Centraal' is een voor beeld van een ondernemergerichte aanpak van de milieuproblemen". "Die dub (de ZLM - red.) heeft zelf het vuurtje aangewakkerd door voorzit ter Maas te laten roepen dat het Landbouwschap niet deugt". T. Meijer, vertegenwoordiger Voedingsbond FNV in het Land bouwschap (Volkskrant, 5 maart 1993). "De akkerbouw in Nederland is op sterven na dood. Korteweg laat zien dat er nog iets aan te doen is. Als dit niet serieus wordt genomen, dan slaat echt de vlam in de pan. ledereen denkt dat het wel losloopt, maar ik hou mijn hart vast". Bart Kik, aktievoerder tegen het Landbouwschap (Trouw, 20 maart 1993). "Na de oorlog was het beleid er op gericht de produktie te verhogen om zelfvoorzienend te worden. Begin jaren tachtig is dat punt bereikt. Toen had er ingegrepen moeten worden. Maar daar waren de landbouworganisaties niet op ingesteld. Die dachten alleen aan meer, meer, meer". Jaap Kortewég, akkerbouwer in Langeweg (De Volkskrant, 20 maart 1993). De Belastingcommissie van het KNLC is van mening dat (een deel van) de kosten van kinderopvang in de winstsfeer aftrekbaar moet zijn. Hier bestaat momenteel geen rege ling voor. Werknemers krijgen een deel van de kosten vergoed, of ze kunnen deze kosten deels aftrekken van hun belasting. Op grond van het gelijkheidsbeginsel moet er voor zelfstandigen ook een goede rege ling komen, meent de Commissie. Het Ministerie van Financiën zegt er aan te werken. Het gebeurt steeds vaker dat zo wel vader als moeder werken. De opvang van de kinderen hoeft geen probleem meer te zijn, daarvoor bestaan mogelijkheden genoeg. De opvang kan echter behoorlijk in de papieren gaan lopen, waardoor het werken door beide partners niet al tijd aantrekkelijk is. Onder andere de emancipatie-gedachte leidde er toe dat een groep werknemers in loon dienst een vergoeding ontvangt voor kinderopvang. De groep werk nemers die geen tegemoetkoming ontvangt kan een deel van de wer kelijke kosten van kinderopvang bui tenshuis aftrekken van de belasting. Hoeveel aftrekbaar is, is met nor men vastgelegd. Voor zelfstandigen bestaat nog geen (fiscale) regeling. De kosten van de kinderopvang in de winst sfeer is niet aftrekbaar. Ouders die zelfstandig een (agrarische) onder neming drijven of zelfstandig een vrij beroep uitoefenen ontvangen ook geen tegemoetkoming in de kosten. "Een onterechte situatie", vindt de Belastingcommissie van het KNLC. "De zelfstandigen moe ten dezelfde mogelijkheden hebben als de werknemers". In het jaar 2000 moet de ammoniak- emissie 50 procent minder zijn dan in 1980. Indien mogelijk moet de vermindering zelfs richting 70 pro cent. Dat is het doel van het ammo niakbeleid en het bedrijfsleven richt zich erop. De overheid verklaart alle middelen heilig om het streven te halen. De Afdeling Veehouderij en de Commissie Grondgebruik van het KNLC keuren dit middelenbeleid af. "We moeten naar een doelstel- lingenbeleid". Onlangs kwam een commissie van drie wijze mannen tot de conclusie dat de strokorst als afdekking goed te controleren is. De strokorst is vol gens de commissie aanzienlijk goedkoper dan vaste afdekkingen, maar de korst zou niet voldoen aan de norm van 75 procent reductie. Slechts 60 tot 75 procent is haalbaar. Afgelopen week is het advies besproken binnen het ministerie van LNV, maar minister Bukman heeft nog geen besluit genomen. Dat zal hij pas doen na overleg met zijn collega Alders van VROM. Vanuit de landbouworganisaties is al langere tijd erop aangedrongen de strokorst als afdekking toe te staan. Maan denlang duurde de discussie over de strokorst. Zowel de Afdeling Vee houderij als de Commissie Grondge bruik van het KNLC wijzen deze werkwijze af. Beide stellen dat de overheid teveel naar de middelen kijkt en het algemene doel vergeet. Groen Label stallen Hetzelfde dreigt te gebeuren met de Groen Label stallen. Die dragen ook' bij om de emissie te beperken. Met behulp van de Noodwet ('Interim- wet ammoniak en veehouderij') pro beert de overheid de Groen Label stallen meer in beeld te brengen. Veehouders zonder Hinderwetver gunning moeten de emissie op het bedrijf in vijf jaar tijd reduceren met het hoogste percentage dat tech nisch haalbaar is. Met andere woor den: een Groen Label stal in gebruik nemen. (Dit geldt alleen als de emis sie de waarde van 15 mol over schrijdt). De overheid wil hierbij overigens de afschrijvingstermijn van de huidige stallen niet uit het oog verliezen. De Commissie Grondgebruik vreest dat de overheid met de Noodwet te veel de nadruk legt op de huis vesting. "Bijvoorbeeld bij de rundveehouderij realiseren we de meeste reductie buiten het bedrijf. Met name met het emissie-arm uit rijden van de mest. De nadrukkelijke koppeling van de Ecologische Richt lijn aan de huisvesting wijzen we ten zeerste af". De Commissie heeft het idee dat de Ministeries van VROM en van LNV deze koppeling juist wel willen leggen. Verantwoord De Afdeling Veehouderij ziet in de Noodwet een stukje sanering ver borgen en vermoedt dat deze wet nog lang niet het eind van het ver haal zal zijn. "Straks wil de overheid dat ook bedrijven die wel een Hin derwetvergunning hebben, Groen Label stallen moeten gaan bou wen". De Afdeling ziet daarin een grote dreiging, ook omdat de over heid stallen aandraagt die econo misch niet verantwoord zijn. "In het Groen Label convenant gaven we aan dat een Groen Label-stal zowel technisch als economisch verant woord moet zijn. Het terugdringen van de ammoniakemissie moet eco nomisch verantwoord blijven". Het Groen Label is desondanks nog steeds een goed initiatief, meent de Afdeling. "In een aantal gebieden zit de ontwikkeling zo muurvast, dat een Groen Label stal daar uitkomst kan bieden". Maar de Afdeling vindt niet dat dit soort stallen per definitie door de dierlijke sectoren gebruikt moeten gaan worden. De Afdeling Veehouderij gaf nog een voorbeeld van het middelenbe leid van de overheid. "Het gebruik van de sleepvoetenmachine mag al leen op bepaalde grondsoorten. Veehouders die bijvoorbeeld zowel zand- als veengrond hebben, lopen tegen het probleem aan dat ze de machine slechts op een deel van het bedrijf kunnen inzetten". Om eindeloze discussies over on derdelen van het beleid te voorko men wil de Afdeling dat de overheid overschakelt op een doelstellingen- beleid. "De afspraak is dat we in de periode tot 2000 de ammoniak emissie met 50 procent reduceren. Indien mogelijk kijken we zelfs naar 70 procent. Hoe we dat halen doet er in feite niet toe. Iedere boer moet dat zelf kunnen invullen", aldus de Afdeling. Geert Pinxterhuis

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5