Vragen en antwoorden MacSharry Veranderingen AAW Zuinigheid öök in voorspoed ZLM Sociaal onomise Voorlichting Verzilvering vakantiebonnen Natuurconvenanten VRIJDAG 26 MAART 1993 De AAW (Algemene Arbeidsonge schiktheidswet) is op een aantal punten gewijzigd en wordt vermoe delijk binnen afzienbare tijd weer veranderd. De AAW is van belang voor onder andere zelfstandigen en verzekert de financiële gevolgen van langdurige arbeidsongeschiktheid. Recht op een AAW-uitkering heb ben de mensen die gedurende één jaar voor ten minste 25% arbeids ongeschikt zijn en blijven. Voorts was er tot voor kort de zogenoemde inkomenseis of entree-eis die inhield dat men in het jaar voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid een be paald inkomen (minimaal f 4.774,08) moest hebben. Hier wordt echter niet meer mee ge werkt als gevolg van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 23 juni 1992. De entree-eis zal vermoedelijk niet tot nul worden verlaagd, er zal wellicht een lager drempelbedrag worden ingesteld. Mensen die eerder een afwijzing van de AAW-aanvraag kregen om dat niet voldaan werd aan de entree-eis, kunnen eventueel op nieuw een aanvraag indienen. Dat kan ook voor diegenen die eerder hebben afgezien van een aanvraag omdat er niet voldaan kon worden aan de entree-eis. Grondslag De hoogte van de AAW-uitkering hangt af van de mate waarin iemand arbeidsongeschikt is en is tot nog toe gebaseerd op een wet telijk vastgesteld bedrag dat de grondslag wordt genoemd. Deze grondslag is meestal het wettelijk minimumloon (f 99,46 per dag). Mensen die part-time beroepsarbeid hebben verricht, heben echter een zogenoemde individuele grondslag. Dat is de toegerekende winst ge deeld door 261 dagen. De uitkering wordt dus nog niet ge baseerd op het inkomen dat iemand als gevolg van arbeidsongeschikt heid feitelijk verloren heeft. Hier komt volgens het nieuwe wets voorstel verandering in: er zal voor nieuwe aanvragen worden uitge gaan van het feitelijk inkomen. Als er dus geen positief inkomen is, be tekent dit dat er ook geen grondslag is voor een AAW-uitkering. Dit is een belangrijke wijziging voor zelfstandigen. Bij de vaststelling van het feitelijk in komen van zelfstandigen zal worden uitgegaan van het gemiddelde inko men over de drie jaren voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid. Hier bij wordt uitgegaan van een inko men gelijk aan nul in enig jaar wanneer er sprake is van verlies in dat jaar. Meewerkende partner Ook het inkomen van de meewer kende partner speelt een rol bij de vaststelling van het inkomen in het kader van de AAW. Wanneer er sprake is van een reële arbeidsbelo- ning of een man/vrouw-maatschap zal het inkomen van beide partners duidelijk zijn. Dit is veel minder het geval indien er sprake is van de fiscale meewerkaf- trek voor de meewerkende partner. Ook bij de nieuwe AAW zal er dan waarschijnlijk gebruik kunnen wor den gemaakt van de zogenaamde ab-formule. Dit zal inhouden dat een deel van de winst gemiddeld over drie jareri, worden toegerekend aan de meewerkende partner naar rato van het reële aantal gewerkte uren. Eigen bijdrage AAW-voorzieningen De AAW biedt ook de mogelijkheid om voor gehandicapten voorzienin gen te treffen, te weten voorzienin gen tot behoud, herstel of bevordering van de arbeidsonge schiktheid (werkvoorzieningen), genees- en heelkundige voorzienin gen (zorgvoorzieningen) en voorzie ningen ter verbetering van de levensomstandigheden. De eigen bijdrage die hiervoor be taald dient te worden, zal de komen de jaren omhoog gaan. Er komt namelijk een nieuw stelsel waarin ook mensen, die na hun 65-ste jaar gehandicapt raken, gebruik kunnen maken van de AAW-voorzieningen voor wonen, vervoer en voor rolstoelen. Om de stijging van de uitgaven ten gevolge van de uitbrei ding van de groep rechthebbenden te compenseren is besloten de ei gen bijdrage voor een aantal voor zieningen te verhogen. Voor bijvoorbeeld vervoerskosten worden de vergoedingen stapsgewijs tot in totaal 30% (per 1 oktober 1993) verlaagd. De gemeenten worden vanaf 1994 verantwoordelijk voor de toeken ning van de vervoersvoorziening, rolstoelen en AAW- woonvoorziening. De AAW- werkvoorzieningen blijven bij de be drijfsverenigingen (zoals het GUO). De zorgvoorzieningen worden over geheveld naar de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten), (zie kenfondsen en particuliere ziekte kostenverzekeringen). Nieuw AAW-formulier Vorig jaar mei is aan de mensen met een AAW-uitkering een nieuw AAW- inlichtingenformulier ("Toetsing en begeleiding AAW") toegestuurd waarin het GUO (Gemeenschappe lijk Uitvoeringsorgaan) informatie opvraagt over de mate van arbeids ongeschiktheid. Er wordt in dit for mulier ook gevraagd een inschatting te maken van de eigen ar beidsprestaties nu en in het verle den. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen lichamelijke arbeid en zogenoemde beheersactiviteiten. Ook dit jaar wordt dit formulier weer toegestuurd. In het voorgaande is een aantal ver anderingen op het gebied van de AAW de revue gepasseerd. Daarbij zijn wijzigingen die al ingevoerd zijn en veranderingen die vermoedelijk binnen niet al te lange tijd gaan gel den. Gezien de veelheid van aan dachtspunten die een rol kunnen spelen is het van belang u goed en volledig in te laten lichten in voorko mende situaties. Vanzelfsprekend kunt u hiervoor altijd bij de SEV terecht. P.J.E. Mangnus Minister Bukman gaat steun geven aan praktijkprojecten milieuvriende lijk boeren. Hij maakte dit onlangs bekend op een studiedag van het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM). Om de angst van boeren voor be perkende maatregelen weg te ne men werd voorgesteld regionale natuurconvenanten op te stellen. Daarin zeggen boeren en natuurbe schermers toe dat zij zich in span nen voor natuur in ruil voor garanties dat er geen beperkende maatregelen volgen. Veel deelnemers aan de studiedag pleitten voor een meer resultaatge richte beloning voor bijzondere natuur. Ik heb geen ooien, stieren en zoog koeien. Ik verbouw wel 'Mac- Sharry-gewassen' maar wil hiervoor geen hectaresteun aanvragen. Moet ik nu weI de formulieren die ik on langs heb ontvangen, invullen en in leveren? Nee, als u geen premie voor ooien, stieren of zoogkoeien aanvraagt en ook geen hectaresteun, hoeft u geen 'aanvraag oppervlakten' in te leveren. Ik heb een perceel aardappelen van 15 meter breed en 450 meter lang. Moet ik dat ook op de kaart inteke nen en in de boekhouding ver melden? Ja, de aardappelen worden be drijfsmatig geteeld; het perceel be hoort tot uw bedrijf en moet daarom ingetekend en op de boek houding vermeld worden. Hoe moet ik een perceel in de boek houding vermelden dat gebruikt wordt voor 2 teelten in één jaar, bijv. spinazie en bonen. U dient duidelijk aan te geven dat het om twee opeenvolgende ge wassen op hetzelfde perceel gaat. Dit kan bijv. door in de kolom 'ge- wasnaam' op de boekhouding de 2 gewassen te vermelden met daarbij de betreffende teeltperiodes. Wie moet de aanvraag onderteke nen bij een maatschap, één maat of allebei? Eén maat is voldoende. Ik pacht 4 ha. grasland. De helft ge bruik ik zelf. De rest wordt gebruikt door een collega. We houden bei den toezicht. Kan mijn collega zijn helft als voederareaal meetellen? Nee, uw collega is geen officieel pachter van de grond. Ik beboer een perceel grond dat in een onverdeelde boedel zit. Zelf ben ik één van de erfgenamen van die onverdeelde boedel. Kan ik steun aanvragen voor die grond? Ja, namens de ergenamen kunt u een aanvraag indienen (d.m.v. vol macht). Als er sprake is van vrucht gebruik, kan de vruchtgebruiker de aanvraag indienen. Voor mijn granen gebruik ik eigen zaaizaad en kan dus bij kontrole geen nota's hiervan overleggen. Wat moet ik doen? Bij kontrole moet u aantonen dat er eigen zaaizaad is gebruikt, bijvoorbeeld d.m.v. nota's van een vorig jaar. Ik heb grond in het ruilverkavelings- gebied Yerseke Moer. Hoe kom ik aan een goede kaart? Voor dit gebied kunt u een topogra fische kaart (1:10.000) bestellen bij: Kadaster Middelburg, t.a.v. dhr. Ver- couteren, Postbus 8013, 4330 EA Middelburg, tel. 01180-70222. Ik heb ooien, zoogkoeien en melk koeien en een melkreferentie van 130.000 kg. Moet ik nu ook voeder areaal opgeven (dus CVE's bij houden)? Nee, dat hoeft niet. U kunt geen zoogkoeienpremie aanvragen omdat uw referentiehoeveelheid melk gro ter is dan 120.000 kg. Als u ooipremie-rechten heeft kunt u deze wel benutten. Ik heb een melkreferentie van 110.000 kg en 20 zoogkoeien. Ik heb nog geen zoogkoepremierecht. Moet ik nu voederareaal opgeven? Ja, als u van plan bent zoogkoeien- premie aan te vragen. Aanvragers voor zoogkoeienpremie mogen een melkreferentie hebben van max. 120.000 kg. Dit was tot nu toe max. 60.000 kg. Een aantal zoog- koeienhouders met een referentie hoeveelheid melk tot 120.000 kg heeft hierdoor nog geen premie rechten kunnen opbouwen. In een nog nader te bepalen aanvraagperi- ode wordt alsnog de mogelijkheid geboden om een aanvraag voor zoogkoeien in te dienen, en zo als nog premierechten te verkrijgen. Ik vraag géén stierenpremie aan in het kader van de overgangsregeling. Moet ik nu al wel mijn 'meldingsfor mulier veebezetting' indienen? Nee. Het 'meldingsformulier veebe zetting' moet u indienen bij uw eer ste aanvraag voor de stieren- of zoogkoeien regeling. Hoofd Uitvoeringen Regelingen Zeeland A.C.M. Loos Het Bestuur van het Vacantiefonds voor de Landbouw deelt mede, dat voor de te houden voorjaarsverzilve- ring alle nog in bezit zijnde en/of nog te ontvangen vakantie-bonnen c.q. cheques van het boekjaar 1992-1993 (kenbaar aan de opdruk "Geldig tot en met 31 maart 1993") kunnen worden ingeleverd in de periode van dinsdag 13 april tot en met vrijdag 16 april 1993. De uitbetaling van de voor de ingelever de bonnen verschuldigde gelden zal plaatsvinden in de periode van maandag 24 mei tot en met vrijdag 28 mei 1993. Behalve vakantiebonnen kunnen ook chequebonnen worden ingele verd. Bij inlevering van chequebon nen is het noodzakelijk, dat men zich behoorlijk kan legitimeren. Wordt een chequebon ten behoeve van een ander aangeboden, dan zal een machtiging moeten worden overlegd, waaruit blijkt dat men be voegd is de chequebon te laten ver zilveren. Het inleveren van (cheque)bonnen kan uitsluitend geschieden bij een afdelingspenningmeester van Voe dingsbond - F.N.V. (inlichtingen tel. 030-738333) en Industrie- en Voe dingsbond - C.N.V. (inlichtingen tel. 03402-44124). De penningmeester, bij wie men zijn vakantiebonnen c.q. chequebonnen heeft ingeleverd, zorgt t.z.t. eveneens voor de uitbe taling van de verschuldigde gelden. Uitbetaling van deze gelden kan al leen geschieden door overschrijving op bank- of girorekening van be langhebbende. Vakantiebonnen, welke niet zijn geplakt in de daar voor bestemde boekjes van het Va cantiefonds voor de Landbouw, kunnen niet worden aangenomen. Velen zijn de mening toegedaan dat er sprake is van een recessie. De be drijfsresultaten dalen c.q. de verlie zen worden groter, de vraag in de markt lijkt terug te lopen, marges tussen omzet en kosten staan on der druk of worden zelfs negatief. Gevestigde bastions van naam ver dwijnen. Genoemde omstandigheden bieden directies van grote ondernemingen voldoende kansen voor het nemen van kostenbesparende maatregelen. Eerst worden de "normale" budget ten teruggeschroefd, vervolgens wordt bezuinigd op de opleiding van het personeel. Tenslotte volgt het schrappen van arbeidsplaatsen en worden mensen ontslagen, veelal in de directe produktieve sfeer, in die afdelingen waar de teruglopende markt de meeste overcapaciteit ver oorzaakt. Aan de nadelen die aan een derge lijk scenario kleven wordt vaak ten onrechte voorbij gegaan. Immers, wanneer na de recessie de econo mie weer aantrekt kan het bedrijf niet meer inspelen op de nieuwe vraag. Door het bezuinigen op de personeelsopleiding zijn mensen niet voldoende bij gebleven, de besten hebben zich "weggesollici- teerd". Naamsbekendheid van het bedrijf heeft geleden onder het be knibbelen op reclamebudgetten, etc. Wanneer het bedrijf te weinig kan profiteren van de conjuncturele opleving en later de volgende malai se in de golfbeweging zich aandient staat het bedrijf er nog slechter voor en begint alles opnieuw. Het falen van het management wordt afge wenteld en produktie-arbeiders zijn wederom de dupe. Zuinigheid verkeerd? Juist zuinigheid in de betere tijden kan een organisatie scherp houden. Zuinigheid houdt in reëel maar niet overmatig belonen, zo goedkoop mogelijk inkopen en produceren, veel aandacht voor een goed perso neelsbeleid en het in de hand hou den van de omvang van het personeelsbestand. Investeren, niet alleen in machines doch ook in kwa liteit en opleiding van de mensen. De ondernemer moet zijn personeel mobiliseren om alle zeilen bij te zet ten, zodat de mensen nog meer kostenbewust worden en betrokken blijven met het eigen bedrijf. Ook afscheid nemen van minder goed functionerende medewerkers kan onder goede omstandigheden voor het bedrijf én de medewerker gemakkelijker zijn i.v.m. een krapte op de arbeidsmarkt. Een goed on dernemer dient soms beslissingen te nemen die moeilijk zijn, ook in de betere tijden. Impopulaire zuinigheid verkopen maakt niemand populair doch is soms niet te voorkomen. Investeringsbeslissingen zijn voor een ondernemer in een tijd van voorspoed gemakkelijk te nemen. Onder invloed van oogstont- vangsten wordt geïnvesteerd in ma chines. Een gunstige eigen vermogenspositie maakt een uitga ve eenvoudig. Fiscale wijzigingen, bijvoorbeeld verandering van btw- percentage, welke vooraf worden aangekondigd, leiden vaak tot nog snellere investeringen. In tijden dat het minder gaat daarentegen wordt een dringend noodzakelijke investe ringsbeslissing soms ten onrechte uitgesteld. Een goed ondernemer kijkt echter verder dan de korte termijn en zal de capaciteit van zijn onderneming ten alle tijde op peil weten te houden. Ook wanneer een investering dient te geschieden middels het aantrek ken van vreemd vermogen. Dat de rente op dit moment nog steeds een dalende tendens te zien geeft is al leen maar meegenomen. Bijblijven d.m.v. een verantwoorde investering is ook in tijden van tegenspoed een juiste beslissing. J.J.C. Zegers Accountantsunie ZLM Bergen op Zoom

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 4