Vragen en antwoorden MacSharry
Veranderingen AAW
Zuinigheid öök in voorspoed
ZLM
Sociaal
onomise
Voorlichting
Verzilvering vakantiebonnen
Natuurconvenanten
VRIJDAG 26 MAART 1993
De AAW (Algemene Arbeidsonge
schiktheidswet) is op een aantal
punten gewijzigd en wordt vermoe
delijk binnen afzienbare tijd weer
veranderd. De AAW is van belang
voor onder andere zelfstandigen en
verzekert de financiële gevolgen van
langdurige arbeidsongeschiktheid.
Recht op een AAW-uitkering heb
ben de mensen die gedurende één
jaar voor ten minste 25% arbeids
ongeschikt zijn en blijven. Voorts
was er tot voor kort de zogenoemde
inkomenseis of entree-eis die inhield
dat men in het jaar voorafgaand aan
de arbeidsongeschiktheid een be
paald inkomen (minimaal
f 4.774,08) moest hebben. Hier
wordt echter niet meer mee ge
werkt als gevolg van een uitspraak
van de Centrale Raad van Beroep
van 23 juni 1992. De entree-eis zal
vermoedelijk niet tot nul worden
verlaagd, er zal wellicht een lager
drempelbedrag worden ingesteld.
Mensen die eerder een afwijzing
van de AAW-aanvraag kregen om
dat niet voldaan werd aan de
entree-eis, kunnen eventueel op
nieuw een aanvraag indienen. Dat
kan ook voor diegenen die eerder
hebben afgezien van een aanvraag
omdat er niet voldaan kon worden
aan de entree-eis.
Grondslag
De hoogte van de AAW-uitkering
hangt af van de mate waarin
iemand arbeidsongeschikt is en is
tot nog toe gebaseerd op een wet
telijk vastgesteld bedrag dat de
grondslag wordt genoemd. Deze
grondslag is meestal het wettelijk
minimumloon (f 99,46 per dag).
Mensen die part-time beroepsarbeid
hebben verricht, heben echter een
zogenoemde individuele grondslag.
Dat is de toegerekende winst ge
deeld door 261 dagen.
De uitkering wordt dus nog niet ge
baseerd op het inkomen dat iemand
als gevolg van arbeidsongeschikt
heid feitelijk verloren heeft. Hier
komt volgens het nieuwe wets
voorstel verandering in: er zal voor
nieuwe aanvragen worden uitge
gaan van het feitelijk inkomen. Als
er dus geen positief inkomen is, be
tekent dit dat er ook geen grondslag
is voor een AAW-uitkering. Dit is
een belangrijke wijziging voor
zelfstandigen.
Bij de vaststelling van het feitelijk in
komen van zelfstandigen zal worden
uitgegaan van het gemiddelde inko
men over de drie jaren voorafgaand
aan de arbeidsongeschiktheid. Hier
bij wordt uitgegaan van een inko
men gelijk aan nul in enig jaar
wanneer er sprake is van verlies in
dat jaar.
Meewerkende partner
Ook het inkomen van de meewer
kende partner speelt een rol bij de
vaststelling van het inkomen in het
kader van de AAW. Wanneer er
sprake is van een reële arbeidsbelo-
ning of een man/vrouw-maatschap
zal het inkomen van beide partners
duidelijk zijn.
Dit is veel minder het geval indien er
sprake is van de fiscale meewerkaf-
trek voor de meewerkende partner.
Ook bij de nieuwe AAW zal er dan
waarschijnlijk gebruik kunnen wor
den gemaakt van de zogenaamde
ab-formule. Dit zal inhouden dat een
deel van de winst gemiddeld over
drie jareri, worden toegerekend aan
de meewerkende partner naar rato
van het reële aantal gewerkte uren.
Eigen bijdrage AAW-voorzieningen
De AAW biedt ook de mogelijkheid
om voor gehandicapten voorzienin
gen te treffen, te weten voorzienin
gen tot behoud, herstel of
bevordering van de arbeidsonge
schiktheid (werkvoorzieningen),
genees- en heelkundige voorzienin
gen (zorgvoorzieningen) en voorzie
ningen ter verbetering van de
levensomstandigheden.
De eigen bijdrage die hiervoor be
taald dient te worden, zal de komen
de jaren omhoog gaan. Er komt
namelijk een nieuw stelsel waarin
ook mensen, die na hun 65-ste jaar
gehandicapt raken, gebruik kunnen
maken van de AAW-voorzieningen
voor wonen, vervoer en voor
rolstoelen. Om de stijging van de
uitgaven ten gevolge van de uitbrei
ding van de groep rechthebbenden
te compenseren is besloten de ei
gen bijdrage voor een aantal voor
zieningen te verhogen. Voor
bijvoorbeeld vervoerskosten worden
de vergoedingen stapsgewijs tot in
totaal 30% (per 1 oktober 1993)
verlaagd.
De gemeenten worden vanaf 1994
verantwoordelijk voor de toeken
ning van de vervoersvoorziening,
rolstoelen en AAW-
woonvoorziening. De AAW-
werkvoorzieningen blijven bij de be
drijfsverenigingen (zoals het GUO).
De zorgvoorzieningen worden over
geheveld naar de AWBZ (Algemene
Wet Bijzondere Ziektekosten), (zie
kenfondsen en particuliere ziekte
kostenverzekeringen).
Nieuw AAW-formulier
Vorig jaar mei is aan de mensen met
een AAW-uitkering een nieuw AAW-
inlichtingenformulier ("Toetsing en
begeleiding AAW") toegestuurd
waarin het GUO (Gemeenschappe
lijk Uitvoeringsorgaan) informatie
opvraagt over de mate van arbeids
ongeschiktheid. Er wordt in dit for
mulier ook gevraagd een inschatting
te maken van de eigen ar
beidsprestaties nu en in het verle
den. Er wordt daarbij onderscheid
gemaakt tussen lichamelijke arbeid
en zogenoemde beheersactiviteiten.
Ook dit jaar wordt dit formulier weer
toegestuurd.
In het voorgaande is een aantal ver
anderingen op het gebied van de
AAW de revue gepasseerd. Daarbij
zijn wijzigingen die al ingevoerd zijn
en veranderingen die vermoedelijk
binnen niet al te lange tijd gaan gel
den. Gezien de veelheid van aan
dachtspunten die een rol kunnen
spelen is het van belang u goed en
volledig in te laten lichten in voorko
mende situaties. Vanzelfsprekend
kunt u hiervoor altijd bij de SEV
terecht.
P.J.E. Mangnus
Minister Bukman gaat steun geven
aan praktijkprojecten milieuvriende
lijk boeren. Hij maakte dit onlangs
bekend op een studiedag van het
Centrum voor Landbouw en Milieu
(CLM).
Om de angst van boeren voor be
perkende maatregelen weg te ne
men werd voorgesteld regionale
natuurconvenanten op te stellen.
Daarin zeggen boeren en natuurbe
schermers toe dat zij zich in span
nen voor natuur in ruil voor
garanties dat er geen beperkende
maatregelen volgen.
Veel deelnemers aan de studiedag
pleitten voor een meer resultaatge
richte beloning voor bijzondere
natuur.
Ik heb geen ooien, stieren en zoog
koeien. Ik verbouw wel 'Mac-
Sharry-gewassen' maar wil hiervoor
geen hectaresteun aanvragen. Moet
ik nu weI de formulieren die ik on
langs heb ontvangen, invullen en in
leveren?
Nee, als u geen premie voor ooien,
stieren of zoogkoeien aanvraagt en
ook geen hectaresteun, hoeft u
geen 'aanvraag oppervlakten' in te
leveren.
Ik heb een perceel aardappelen van
15 meter breed en 450 meter lang.
Moet ik dat ook op de kaart inteke
nen en in de boekhouding ver
melden?
Ja, de aardappelen worden be
drijfsmatig geteeld; het perceel be
hoort tot uw bedrijf en moet
daarom ingetekend en op de boek
houding vermeld worden.
Hoe moet ik een perceel in de boek
houding vermelden dat gebruikt
wordt voor 2 teelten in één jaar, bijv.
spinazie en bonen.
U dient duidelijk aan te geven dat
het om twee opeenvolgende ge
wassen op hetzelfde perceel gaat.
Dit kan bijv. door in de kolom 'ge-
wasnaam' op de boekhouding de 2
gewassen te vermelden met daarbij
de betreffende teeltperiodes.
Wie moet de aanvraag onderteke
nen bij een maatschap, één maat of
allebei?
Eén maat is voldoende.
Ik pacht 4 ha. grasland. De helft ge
bruik ik zelf. De rest wordt gebruikt
door een collega. We houden bei
den toezicht. Kan mijn collega zijn
helft als voederareaal meetellen?
Nee, uw collega is geen officieel
pachter van de grond.
Ik beboer een perceel grond dat in
een onverdeelde boedel zit. Zelf ben
ik één van de erfgenamen van die
onverdeelde boedel. Kan ik steun
aanvragen voor die grond?
Ja, namens de ergenamen kunt u
een aanvraag indienen (d.m.v. vol
macht). Als er sprake is van vrucht
gebruik, kan de vruchtgebruiker de
aanvraag indienen.
Voor mijn granen gebruik ik eigen
zaaizaad en kan dus bij kontrole
geen nota's hiervan overleggen. Wat
moet ik doen? Bij kontrole moet
u aantonen dat er eigen zaaizaad is
gebruikt, bijvoorbeeld d.m.v. nota's
van een vorig jaar.
Ik heb grond in het ruilverkavelings-
gebied Yerseke Moer. Hoe kom ik
aan een goede kaart?
Voor dit gebied kunt u een topogra
fische kaart (1:10.000) bestellen bij:
Kadaster Middelburg, t.a.v. dhr. Ver-
couteren, Postbus 8013, 4330 EA
Middelburg, tel. 01180-70222.
Ik heb ooien, zoogkoeien en melk
koeien en een melkreferentie van
130.000 kg. Moet ik nu ook voeder
areaal opgeven (dus CVE's bij
houden)?
Nee, dat hoeft niet. U kunt geen
zoogkoeienpremie aanvragen omdat
uw referentiehoeveelheid melk gro
ter is dan 120.000 kg. Als u
ooipremie-rechten heeft kunt u deze
wel benutten.
Ik heb een melkreferentie van
110.000 kg en 20 zoogkoeien. Ik
heb nog geen zoogkoepremierecht.
Moet ik nu voederareaal opgeven?
Ja, als u van plan bent zoogkoeien-
premie aan te vragen. Aanvragers
voor zoogkoeienpremie mogen een
melkreferentie hebben van max.
120.000 kg. Dit was tot nu toe
max. 60.000 kg. Een aantal zoog-
koeienhouders met een referentie
hoeveelheid melk tot 120.000 kg
heeft hierdoor nog geen premie
rechten kunnen opbouwen. In een
nog nader te bepalen aanvraagperi-
ode wordt alsnog de mogelijkheid
geboden om een aanvraag voor
zoogkoeien in te dienen, en zo als
nog premierechten te verkrijgen.
Ik vraag géén stierenpremie aan in
het kader van de overgangsregeling.
Moet ik nu al wel mijn 'meldingsfor
mulier veebezetting' indienen?
Nee. Het 'meldingsformulier veebe
zetting' moet u indienen bij uw eer
ste aanvraag voor de stieren- of
zoogkoeien regeling.
Hoofd Uitvoeringen Regelingen
Zeeland
A.C.M. Loos
Het Bestuur van het Vacantiefonds
voor de Landbouw deelt mede, dat
voor de te houden voorjaarsverzilve-
ring alle nog in bezit zijnde en/of
nog te ontvangen vakantie-bonnen
c.q. cheques van het boekjaar
1992-1993 (kenbaar aan de opdruk
"Geldig tot en met 31 maart
1993") kunnen worden ingeleverd
in de periode van dinsdag 13 april
tot en met vrijdag 16 april 1993. De
uitbetaling van de voor de ingelever
de bonnen verschuldigde gelden zal
plaatsvinden in de periode van
maandag 24 mei tot en met vrijdag
28 mei 1993.
Behalve vakantiebonnen kunnen
ook chequebonnen worden ingele
verd. Bij inlevering van chequebon
nen is het noodzakelijk, dat men
zich behoorlijk kan legitimeren.
Wordt een chequebon ten behoeve
van een ander aangeboden, dan zal
een machtiging moeten worden
overlegd, waaruit blijkt dat men be
voegd is de chequebon te laten ver
zilveren.
Het inleveren van (cheque)bonnen
kan uitsluitend geschieden bij een
afdelingspenningmeester van Voe
dingsbond - F.N.V. (inlichtingen tel.
030-738333) en Industrie- en Voe
dingsbond - C.N.V. (inlichtingen tel.
03402-44124). De penningmeester,
bij wie men zijn vakantiebonnen c.q.
chequebonnen heeft ingeleverd,
zorgt t.z.t. eveneens voor de uitbe
taling van de verschuldigde gelden.
Uitbetaling van deze gelden kan al
leen geschieden door overschrijving
op bank- of girorekening van be
langhebbende. Vakantiebonnen,
welke niet zijn geplakt in de daar
voor bestemde boekjes van het Va
cantiefonds voor de Landbouw,
kunnen niet worden aangenomen.
Velen zijn de mening toegedaan dat
er sprake is van een recessie. De be
drijfsresultaten dalen c.q. de verlie
zen worden groter, de vraag in de
markt lijkt terug te lopen, marges
tussen omzet en kosten staan on
der druk of worden zelfs negatief.
Gevestigde bastions van naam ver
dwijnen.
Genoemde omstandigheden bieden
directies van grote ondernemingen
voldoende kansen voor het nemen
van kostenbesparende maatregelen.
Eerst worden de "normale" budget
ten teruggeschroefd, vervolgens
wordt bezuinigd op de opleiding van
het personeel. Tenslotte volgt het
schrappen van arbeidsplaatsen en
worden mensen ontslagen, veelal in
de directe produktieve sfeer, in die
afdelingen waar de teruglopende
markt de meeste overcapaciteit ver
oorzaakt.
Aan de nadelen die aan een derge
lijk scenario kleven wordt vaak ten
onrechte voorbij gegaan. Immers,
wanneer na de recessie de econo
mie weer aantrekt kan het bedrijf
niet meer inspelen op de nieuwe
vraag. Door het bezuinigen op de
personeelsopleiding zijn mensen
niet voldoende bij gebleven, de
besten hebben zich "weggesollici-
teerd". Naamsbekendheid van het
bedrijf heeft geleden onder het be
knibbelen op reclamebudgetten, etc.
Wanneer het bedrijf te weinig kan
profiteren van de conjuncturele
opleving en later de volgende malai
se in de golfbeweging zich aandient
staat het bedrijf er nog slechter voor
en begint alles opnieuw. Het falen
van het management wordt afge
wenteld en produktie-arbeiders zijn
wederom de dupe.
Zuinigheid verkeerd?
Juist zuinigheid in de betere tijden
kan een organisatie scherp houden.
Zuinigheid houdt in reëel maar niet
overmatig belonen, zo goedkoop
mogelijk inkopen en produceren,
veel aandacht voor een goed perso
neelsbeleid en het in de hand hou
den van de omvang van het
personeelsbestand. Investeren, niet
alleen in machines doch ook in kwa
liteit en opleiding van de mensen.
De ondernemer moet zijn personeel
mobiliseren om alle zeilen bij te zet
ten, zodat de mensen nog meer
kostenbewust worden en betrokken
blijven met het eigen bedrijf.
Ook afscheid nemen van minder
goed functionerende medewerkers
kan onder goede omstandigheden
voor het bedrijf én de medewerker
gemakkelijker zijn i.v.m. een krapte
op de arbeidsmarkt. Een goed on
dernemer dient soms beslissingen
te nemen die moeilijk zijn, ook in de
betere tijden. Impopulaire zuinigheid
verkopen maakt niemand populair
doch is soms niet te voorkomen.
Investeringsbeslissingen zijn voor
een ondernemer in een tijd van
voorspoed gemakkelijk te nemen.
Onder invloed van oogstont-
vangsten wordt geïnvesteerd in ma
chines. Een gunstige eigen
vermogenspositie maakt een uitga
ve eenvoudig. Fiscale wijzigingen,
bijvoorbeeld verandering van btw-
percentage, welke vooraf worden
aangekondigd, leiden vaak tot nog
snellere investeringen. In tijden dat
het minder gaat daarentegen wordt
een dringend noodzakelijke investe
ringsbeslissing soms ten onrechte
uitgesteld.
Een goed ondernemer kijkt echter
verder dan de korte termijn en zal de
capaciteit van zijn onderneming ten
alle tijde op peil weten te houden.
Ook wanneer een investering dient
te geschieden middels het aantrek
ken van vreemd vermogen. Dat de
rente op dit moment nog steeds een
dalende tendens te zien geeft is al
leen maar meegenomen. Bijblijven
d.m.v. een verantwoorde investering
is ook in tijden van tegenspoed een
juiste beslissing.
J.J.C. Zegers
Accountantsunie ZLM Bergen op
Zoom