Bezinning KIMLC-bestuur steunt initiatief ZLM voor herstructureringsplan KNLC houdt vast aan "Mineraal Centraal" KIJKDAG Duizenden boeren verwacht op Hinderwet Manifestatie Prijsvoorstellen 1993/1994 Voorstellen krijgen breder draagvlak VRIJDAG 5 FEBRUARI 1993 De Nederlandse land- en tuinbouw bevindt zich midden in een proces van herstructurering. De leidende rol die de Nederlandse land- en tuin bouw de laatste jaren binnen de Europese Gemeenschap heeft op gebouwd dreigt verloren te gaan. Dit constateerde het bestuur van het KNLC tijdens de vergadering van 2 februari. Er moet volgens het bestuur in Nederland een nationaal beleid gevoerd worden dat er op ge richt is de concurrentiepositie van het eigen bedrijfsleven te verster ken. Het bestuur van het KNLC deed een aantal voorstellen hoe het (herstructurerings) beleid voor de Nederlandse land- en tuinbouw ver der gestalte kan krijgen. Het initiatief voor een appel op de overheid voor een totale herstructu rering van de land- en tuinbouw is afkomstig van de ZLM. Voorzitter H.C. van der Maas heeft hiervan o.a. op de laatste algemene vergadering gewag gemaakt. Het KNLC-bestuur gaat er bij deze voorstellen van uit dat de eigen ver antwoordelijkheid van de individuele ondernemer bij de uitvoering van het beleid ruime mogelijkheden moet krijgen. Dit betekent dat de herstructurering begeleid moet wor den door én gerichte investe ringssteun én breed werkende fiscale maatregelen. Ook denkt het bestuur daarbij meer aan het profijt beginsel dan aan collectieve finan ciering en omgekeerd eerder aan individuele aansprakelijkheid dan aan een collectieve uitkering. De overheid moet eventuele negatieve gevolgen van het herstructurerings- beleid door onder meer sociale maatregelen financieren. Fiscale maatregelen Maatregelen in de fiscale sfeer ma ken een belangrijk onderdeel uit van de herstructureringsvoorstellen van het KNLC. Deze maatregelen moe ten wel een Europese maat hebben. Het bestuur denkt aan de volgende aanpassingen van het fiscale beleid: - Er moet een mogelijkheid van ver vroegde afschrijving (in een of twee jaar) naar keuze van de ondernemer worden ingevoerd. Dit geldt nu al leen voor bepaalde milieuinveste ringen. - Een onbeperkte voorwaartse ver liescompensatie moet mogelijk zijn. Zowel een vervroegde afschrijving als het voorwaarts schuiven van de verliescompensatie leiden tot een betere middeling. - Verhoging van de investeringsaf trek met 7%. - Verhoging van de zelfstandigenaf trek (er wordt binnen agrarische kringen nog wel eens gepleit voor een belastingvrije reservering. Als die regeling er door komt betekent dit waarschijnlijk een verlies van de zelfstandigenaftrek. Een zeer groot aantal bedrijven zal hierdoor gedu peerd worden. Daarbij kan met de zelfstandigenaftrek het inkomen ge drukt worden. Dit kan ook door het aangaan van een man/vrouw maatschap of door het oprichten van een BV. Bij deze laatste vorm moet wel vennootschapbelasting betaald worden). - Afschaffing van de overdrachtsbe lasting. Dit was een zeer hard punt binnen het bestuur. Te meer daar er plannen bestaan om de overdrachts belasting over te hevelen naar de gemeenten. - Afschaffing vermogensbelasting, in ieder geval op bedrijfsvermogen. - De rechtsvorm van de onderne ming moet niet bepaald zijn voor de fiscale lastendruk. De overgang van persoonlijke onderneming naar rechtspersoon en omgekeerd moet zonder fiscale lasten mogelijk zijn. - Geen belasting op milieugrondslag en geen herinvoering cultuur grondslag. Structuurbeleid Het bestuur pleit ook voor een bete re besteding van de gelden die nog beschikbaar zijn voor de herstructu rering in de akkerbouw. De eisen voor de akkerbouwprojecten zijn veel te hoog. Eigenlijk moet er een brede investeringssteunregeling ko men. Deze regeling is des te ge- wenster omdat landbouwbedrijven niet op het produktiemiddel grond kunnen afschrijven. Andere bedrij ven kunnen wel op al hun produc tiemiddelen afschrijven. Het bestuur vindt dat daar best wat tegenover mag staan. Tevens zouden er mogelijkheden moeten komen voor rentesubsidie, zoals in Frankrijk. Deze subsidie kan er komen als ons land optimaal ge bruik gaat maken van de structuur richtlijnen van de EG. Er blijft nu veel geld in Brussel liggen, omdat er geen politieke bereidheid is de EG- bijdrage nationaal aan te vullen. Dit is voor het bestuur onaanvaardbaar. Politiek De KNBTB en NCBTB moeten zo snel mogelijk op de hoogte gebracht worden van deze voorstellen. Voor sommige voorstellen moet het KNLC ook steun zoeken bij de be- langenbehartigingsorganisaties in het midden- en kleinbedrijf. Het bestuur pleit voor een plan van aan pak, waarbij het zaak is dat ook de politieke partijen overtuigd worden van het belang van deze herstructu reringsmaatregelen. Dit mede met het oog op de verkiezingen in 1994. Ingeborg Schuitemaker Kijkdag van machines en werktuigen van twee boeren uit Dronten die gestopt zijn. Na twee kijkdagen vond de veiling plaats. Bijna alle materialen gingen via de veilingmeester in andere handen over, zo meldt de fotograaf, Peter Mastenbroek. Binnen het ministerie van Landbouw is men op het ogenblik bezig met een nadere invulling van het mest beleid. De geluiden die daarover naar buiten komen doen het ergste vrezen. Het Landbouwschap heeft samen met de produktschappen een brief aan de minister geschre ven. In deze brief wijst het be drijfsleven er nog eens op dat de boeren blijven vasthouden aan Mi neraal Centraal. Het bedrijfsleven zal zich inspannen om de forse doelstellingen die daarin staan te verwezenlijken. Het Landbouwschap is bezig met het opstellen van een nota 'Mestbe leid naar 2000', waarin aangegeven wordt welke doelstellingen in welk tijdsbestek gerealiseerd moeten worden. Dit betreft zowel een restant van de tweede fase (tot 1995) als ook de derde fase (1995 tot 2000). Op 10 februari is er we derom een breed CLO-overleg over de mest, waarin deze notitie besproken wordt. In het KNLC-bestuur zijn enkele punten uit het mestbeleid nog eens aangescherpt. Het bestuur blijft zich verzetten tegen een schorsing van de latente ruimte. Een hoger kor tingspercentage van de mineralen- produktie dan 25% wordt afgewezen. De stikstof- fosfaatverhouding 2:1 kan volgens het bestuur worden losgelaten, om dat de mineralenboekhouding op grote schaal zal worden ingevoerd. Het bestuur houdt vast aan het '95-scenario'. Dit houdt in dat de mestproducenten in een vroeg sta dium de afzet van hun mestover schot door middel van afzetcontracten veilig moeten stel len. De vergadering vroeg zich wel af of er per 1 januari 1995 wel een evenwicht is bereikt. Belangrijk is verder dat er niet meer gesproken wordt van eindnormen maar van onvermijdbare verliezen. Het aan scherpen van de normen voor de fosfaatverzadigde gronden is on bespreekbaar. Verder is het KNLC tegen een opkoopregeling. Verplaatsingswet De discussie in het bestuur spitste zich toe op de verplaatsingswet. De noordelijke organisaties verzetten zich tegen een verplaatsingswet als die doorloopt na 1995. Zij willen dat na 1 januari 1995 de mestproduk- tierechten worden vervangen door mestafzetrechten. Overigens is men binnen het Landbouwschap ak koord gegaan met een verplaat singsregeling met een tijdelijk karakter. Het bestuur van het KNLC vindt het belangrijk dat de eerder gemaakte afspraken over de verplaatsingsre geling worden gehandhaafd. Ingeborg Schuitemaker Eind januari is voor een akkerbou wer een moment om terug te zien naar het afgelopen jaar, en een mo ment om het voorlopige bouwplan wat meer vaste vorm te geven. Door de regelgeving is dit moment van overweging nu nog wat naar voren gehaald, want uiterlijk op 14 januari moest de aanmelding van de oppervlakte braakland een feit zijn. Prijsval Terugzien naar het afgelopen jaar le vert voor de meeste akkerbouwers snel de conclusie op dat het finan cieel gezien een bijzonder slecht jaar is geweest. Wat mag er dan nu wor den verwacht van het komende jaar? Helaas zijn er dan meer nega tieve dan positieve signalen op te vangen. Als eerste zullen de gevol gen van het MacSharry-beleid dit jaar merkbaar worden door een ver dere verlaging van de produktieprij- zen, die onvoldoende worden gecompenseerd door de hectare toeslagen. Er blijft de akkerbouwer dan eigen lijk één keus over en dat is zoveel als mogelijk te vluchten uit de gegaran deerde produkten en dus over te schakelen op vrije produkten, zoals aardappelen, groenten en zaderijen. Wat die keuze tot gevolg heeft kun nen we nu al met zekerheid zeggen: namelijk een dramatische prijsval over de hele linie. Waarom ik dit allemaal nog weer eens zeg, terwijl dit meer dan be kend is? Ik probeer nog maar een keer aan te geven dat er een hele slechte beleidskeuze is gemaakt. En het doet ons nu als akkerbouwsec tor erg verdriet dat er zo slecht naar onze adviezen wordt geluisterd. Toegegeven dat het binnen de sec tor ook wat lang heeft geduurd voor dat er overeenstemming was over een effectieve produktiebeheersing, want daar ligt het kwaad van alle onheil. Maar voor die benadering is nu gekozen door het Land bouwschap. Bijdrage Hoe realiseer je dit binnen het MacSharry-beleid? Door zonder uit zondering in Europees verband iedereen te verplichten zijn bijdrage te leveren; in onze voorstellen en be rekeningen was tien procent van het graanareaal voldoende. Voor de Nederlandse omstandigheden zou je dan op basis van het MacSharrybe- leid (wat geen tien maar vijftien pro cent hanteert) uitkomen op 20.000 ha, die dan uit de produktie wordt genomen. Maar door de nationale keuze van vrijwilligheid is er nu geen 20.000 ha aangemeld voor een hectare- steun, maar is het gebleven bij slechts ruim 6.000 ha. Dus duidelijk geen effectieve produktiebeheer sing, waardoor het percentage van vijftien procent van de Europese Commissie weer ter discussie staat. En voor Nederland zal dat beteke nen dat er enorme verliezen geleden zullen worden in de produktie van vrije produkten. Verliezen die een veelvoud zullen zijn van wat eigen lijk het Brussels beleid kost. Laten we nog maar niet gaan praten wat dit allemaal kan betekenen voor on ze nationale economie en werkgele genheid. Spilfunctie We zullen de komende maanden dan ook moeten gebruiken om dui delijk te maken dat de keuzes van nu absoluut fout zijn. De spilfunctie van granen moet worden onder kend, en terugkeren in ons beleid. Dat kunnen we alleen bereiken door eensgezind optreden in Nederland, maar nog belangrijker, door vooral meer duidelijkheid binnen het Copa. Waarbij wij ook de steun van de po litiek niet kunnen missen, en het de vraag is of de politiek voldoende prioriteit toekent aan de landbouw problemen. We zijn de laatste tijd wel wat extra gaan twijfelen aan die steun. De discussie rond het GATT-akkoord is zeker niet binnen afzienbare tijd afgerond. Op korte termijn is dan ook de onrust op de valutamarkt in Europa voor ons een grotere bedrei ging. Juist in landen met een sterke valuta, zoals wij in Nederland, is dat bijzonder nadelig. De Europese Commissie heeft onvoldoende mo gelijkheden om snel en efficiënt in te spelen op valuta-schommelingen en in het bijzonder van die landen die niet meer mee doen aan het Europees Monetair Systeem. Vanuit die situatie is er nu sprake van een prijsstijging van vijftien pro cent in Engeland, terwijl wij in Ne derland op hetzelfde moment te maken hebben met een daling van één procent. In werkelijkheid is het allemaal wat ingewikkelder als ik het hier heb neer geschreven, maar de eindpercentages kloppen. Dat geeft verstoringen van han delsstromen die onaanvaardbaar zijn in een Europa zonder grenzen. Het kan onze concurrentiekracht ook zodanig aantasten, dat we een voudig niet meer in staat zullen zijn aanpassingen op het terrein van milieu-eisen afdoende aan te pak ken. We zullen vanuit onze organi satie de ontwikkelingen kritisch blijven volgen. En hopen dat onze adviezen wat meer gehoor zullen krijgen, als dat de laatste tijd het ge val is geweest. Jans Leeuwma voorzitter Afdeling Akkerbouw KNLC Maandag 8 februari a.s. wordt in het Overijsselse Markelo een grote Hin derwet Manifestatie gehouden. Aanleiding is het schorsen van hin derwetvergunningen door de Raad van State op verzoek van de milieu beweging. Veehouderijbedrijven in de buurt van zuurgevoelige elemen ten worden daardoor belemmerd in hun ontwikkeling, zelfs als ze mi lieuvriendelijke stallen willen bouwen. De Manifestatie is georganiseerd door de drie Overijsselse landbouw organisaties. Er worden duizenden boeren uit het hele land verwacht, 's Middags worden autoriteiten en persvertegenwoordigers rondgeleid op drie bedrijven, 's avonds is er een grote Manifestatie, waar naast Ka merleden naar alle waarschijnlijk heid ook minister Alders het woord zal voeren. Meer informatie: tel. 038-292302 (overdag) of 038-550044 ('s avonds). Deze week heeft de Europese Com missie voorstellen gedaan voor de prijzen 1993/1994. De voorstellen bevatten weinig nieuws, omdat met de hervorming van het EG- landbouwbeleid vorig jaar al veel besluiten zijn genomen. De Commissie heeft nog geen voor stellen gedaan over de melkquota, in afwachting van twee rapporten die waarschijnlijk in maart zullen verschijnen. Vorig jaar is zoals be kend besloten de quota, afhankelijk van de marktsituatie, met 1 procent te korten. De huidige suikerquota en -prijzen worden met een jaar verlengd. Voor varkensvlees wordt voor gesteld de basisprijs met 25 pro cent te korten als gevolg van de daling van de graanprijzen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5