Twee Bressiaanders bij de Indianen in Zuid-Amerika Azijn onder redaktie van de Perskommissie* ^dr Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Noord-Brabant. pge-Stols g 2, 4424 CH Wemeldinge Wat doen twee Bressiaanders in Zuid-Amerika? Sterker nog, wat doen Omèr Gielliet en Arie Boeck- hout bij de Yanomani, een India nenstam in Venezuela? Omèr Gielliet is om te beginnen niet zo maar iemand. Op de eerste plaats is hij priester, pastoor te Breskens. Be kend, beroemd of berucht? Wie zal het zeggen? Een kunstenaar is hij ook. Eén ding is zeker, hij kan uit zomaar een stuk hout iets bijzonders maken. Zoals in de laatste maanden van het voor gaande jaar tijdens zijn verblijf van 8 weken bij de Indianen. Uit een ge deelte van de stam van een grote oude boom is onder zijn handen een beeldhouwwerk gegroeid. Deze keer met hulp van de Yanomani- mensen, dat was een groot genoe gen voor beide partijen. Door het samen bezig zijn, kon Gielliet de mensen echt ontmoeten, stond hij tussen hen in. En met name die ont moetingen waren het doel van zijn reis. Slechts met moeite geraakten Omèr Gielliet en Arie Boeckhout voorbij een starre commandant van politie en een even starre bisschop ter plaatse, Venezuela binnen. Via Cara cas naar missiepost Esmeralda al waar een missionaris uit Twente reeds 28 jaar lang met de Yanomani-indianen werkt. Op het schooltje volgen kinderen college vanaf hun zevende tot hun achttien de jaar. Voor een deel in hun eigen taal het Urihiri. Ze zijn heel begerig om te leren, ze zijn slim, willen graag weten. Na enkele jaren op school kunnen de oudere kinderen op hun beurt de kleintjes weer iets bijbrengen. Daarnaast krijgen ze ook Spaanse les. Dat was dan ook de taal waarmee de twee Bressiaan ders zich enigszins verstaanbaar konden maken. Een vergelijking van het leven van de Yanomani met onze westerse le venswijze. is. absoluut onmogelijk. Telkens weer probeer je die vergelij king te trekken. Tevergeefs. Deze mensen staan anders in het leven. Rijkdom of armoede, het verschil kennen ze niet. Zij noemen goed wat waarde voor hen heeft. Dat kan net zo goed een steentje zijn als een klompje goud. Hebben ze het niet meer nodig dan laten ze het liggen. Het zijn andere mensen met een an dere inhoud, ze hebben andere waarden. Trots zijn ze, waardig, mooie men sen, kinderen van God. Ze zijn vro lijk en blij. Maar de gemiddelde leeftijd is slechts 45 jaar. Klein van postuur zijn ze, vrouwen worden 1.35 m, mannen 10 cm langer. Zelfs de stand van de voeten is anders geven de Yanomani hun kinderen pas na 2 of 3 jaar een naam, want als het dood gaat kan een boze geest er bezit van nemen. Pas als baby's moedermelk gedronken heb ben, zijn ze mens. Eerder niet. De kinderen drinken bij hun moeder tot ze ongeveer 3 jaar zijn. In geval er een tweeling geboren wordt, moet er een van de twee dood. Met twee is het moeilijk overleven in het woud. Het laat zich raden wat ze met gebrekkige of te vroeg geboren baby's doen. Is er iemand overleden, dan wordt het lichaam verbrand. De as daar van wordt vermengd in hun voedza me bananepap. Dat vinden wij op z'n minst vreemd. Zij echter eren daarmee hun doden en leven op die manier met hen verder. Om de geesten niet te tarten wordt er ver der niet meer over de dood gesproken. Vechten is de Yanomani ook niet vreemd. Vaak gaat het gevecht om een vrouw en dan één van 'n ande re stam. Van zachtzinnigheid is geen sprake. Ze slaan elkaar voorna melijk op het hoofd, zowel vrouwen als mannen, met knuppels als het ernstig is. Gevolg gapende hevig bloedende hoofdwonden, die echter na twee dagen volkomen genezen zijn. Hoe meer littekens op hun hoofd, hoe meer aanzien ze hebben. En al les wat ze doen is niet goed en niet kwaad, want dat doen de geesten in hen! Zo ook was het een geest van hen in Omèr Gielliet die er voor zorgde dat hij een prachtig kunstwerk voor hen maakte. Een beeldhouwwerk voorstellende de maan. Zij zeggen dat de maan vroeger op aarde liep, in een gevecht is hij dood gegaan. Een druppel bloed viel op de aarde, waaruit de mens geboren werd. Al les wat met hét leven van de Yanomani-indianen te maken heeft is door Omèr Gielliet verwerkt in de houtsnede (zie foto). Herkent u de druppelvorm? Daarin is in de vrouw nieuw leven te zien. Door invloeden van buiten hun volk wordt de Yanomani-stam bedreigd door malaria. Voor bloedonderzoek zijn microscopen nodig. Gielliet heeft naast het verlangen naar her nieuwde ontmoetingen nu een tweede reden om nogmaals naar Venezuela te gaan. En dat is om het geld te brengen dat hij "verdient" door dia-avonden te geven voor groepen mensen zoals voor onze af deling van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen te Westkapelle. G.W. Vandenkerckhove, presidente afd. Westkapelle van de N.B.v.P. Omèr Gielliet is ook kunstenaar. Dit beeldhouwwerk maakte hij samen met de Yanomani. dan de onze. Ze hebben brede voe ten, de tenen wijd. Een soort eende voeten. Er komen veel wormen, schurft en zandvlooien voor. De kinderen zijn erg ontvankelijk voor nieuwe din gen, aanhankelijk ook en heb je hun hart eenmaal gestolen dan zijn ze graag bij je in de buurt. Maar o wee als je even een kind op de arm neemt, dan zit je onder de vlooien. Een plaag, moeilijk kwijt te raken. Zel,f bijten ze als een vorm van so ciaal contact bij elkaar de vlooien uit de huid en eten die dan op. Zo vin den ze rupsen die ze uitknijpen en opeten een delicatesse. Hé, hékura De Yanomani-indianen en ook ande re stammen zoals de Sjabono zijn een apart, vrijgevochten volk. Vrij heid is voor hen van grote waarde. Het verschil tussen goed en kwaad is ze onbekend. De een is nog beter dan de ander, dus komen ze alle maal in de hemel, die kinderen van God. Door hun rijke fantasie hebben ze veel met geesten van doen. De kinderen spelen met geesten. Goé de geesten zijn hékura's. Waait er een frisse wind in hun warme kli maat, 35 graden in de schaduw, dan zeggen ze: hé, hékura! Maar boze geesten boezemen hen de meeste angst in. Om die reden Azijn is een vloeistof die bepaald geen geschikte voedingsbodem is voor bacteriën! Vandaar dat er ve le dingen voor een onbepaalde tijdsduur in kunnen worden be waard. Het wordt dan ook veel ge bruikt in onder andere de keukens van de restaurants. Vooral de meestal zelf samengestelde krui- denazijn, die niet alleen gustig werkt op de eetlust, maar boven dien ook nog de spijsvertering be vordert! Een reden te meer om diverse gerechten door middel van kruidenazijn een bijzonder fijne smaak en geur mee te geven. Azijn wordt hetzij door micro biologische verzuring van wijn, hetzij door vergisting van suiker houdende vloeistoffen verkregen, zoals druiven, rozijnen of appel most, rozijnennat, mout (bier) en dergelijke. Ook wordt er verdunde alcohol langs micro-biologische weg omgezet in azijn. Ook schei kundig bereidt men azijn die even als door gisting verkregen azijn, gewone of tafelazijn wordt ge noemd, en die 4% azijnzuur (kenmerkend bestanddeel van azijnbevat. Misschien aardig om te weten dat er ook kunstazijn bestaat. Dat wordt verkregen als bijprodukt van droge destillatie van hout of che mische synthese. Wijnazijn bevat 5/2% azijnzuur, inmaakazijn daar entegen bevat zelfs 6 a 8% azijn zuur. Deze azijn wordt ook wel dubbele of spritazijn genoemd. Let er bij inkoop op, dat azijn hel der is en geen bezinksel bevat. De azijn kan bijvoorbeeld ook gezou ten of gearomatiseerd zijn (bruin of geel). Bewaar de azijn op een liefst koele en donkere plaats voorzien van een goed sluitende dop of kurk. Dit in verband met het glasaaltje, een klein draadvor mig glashelder diertje. Familie van de draadwormen, ze leeft als para siet in plant en dier. Het is beslist niet giftig en men herkent het als de azijn troebel wordt. Verwijder het door de azijn op te koken of te passeren door middel van een kof fiefilterzakje. Gebruik voor uw in maak alleen azijn van zeer goede kwaliteit. Voegt men azijn toe aan warme spijzen, doe dit dan met mate, daar door de hitte de smaak vele malen wordt versterkt. Hieronder enige suggesties voor het maken van diverse soorten kruidenazijn. Gebruik hiervoor de biologisch gewonnen, gerijpte en gesteriliseerde azijn. Dressing voor groene sla 7 liter azijn 1 ragfijn gesneden ui laat het 10 a 14 dagen trekken Dressing voor grillades en vis 7 liter azijn 1 teentje ragfijn gesneden knoflook Z2 thee!, dragon gedroogd Z2 theeI. tijm gedroogd Z2 theel. rozemarijngedroogd Z2 thee/, zout Z2 theel. witte peper 10 a 14 dagen trekken Voor diverse soorten rundvlees of wild 7 theel. gehakte peterselie 1 laurierblad 3 kruidnagels 4 gekneusde jeneverbessen 6 gekneusde zwarte peper korrels Z2 theel. zout 14 a 20 dagen trekken Geschikt voor bietjes, haché, rode kool en diverse stoofpotjes 7 liter azijn 1 eet!, suiker Z2 theel. zout 10 kruidnagels 1 rode spaanse peper (heel) 3 laurierbladen 2 kaneelstokken 2 a 3 weken trekken Voor garnalen en haring 7 liter azijn Z2 theel. zout 2 rode spaanse pepers (comrok) 3 laurierbladen 1 ui ragfijn gesneden 10 a 14 dagen trekken Dressing voor o.a. komkommers, courgettes en ijsbergsla 7 liter wijn-azijn 1 eeti. suiker 2 rode spaanse pepers 2 laurierbladen Z2 theel. basilicum Z2 theel. gemberpoeder Z2 theel. mosterdzaad 3 a 4 weken trekken Voor meloen, peren e.a. of voor lamsvlees en varkensvlees 7 liter azijn 4 eetI. suiker 2 pijpkaneel 6 a 8 kruidnagels Z2 theel. gemberpoeder Z2 theel. kerriepoeder 10 a 14 dagen trekken Bij bovenstaande recepten geldt niet alleen het zeven van de azijn door een fijn zeefje of koffiefilter zakje, maar ze moet ook regelma tig geschud worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 21