Voorkomen dat quota en prijzen
in zuivel blijven afnemen
Kikkers
kussen
KNLC
BLOEMDIJKEN
WAO en mest
Negatieve spiraal dreigt
De dreiging is aanwezig dat de vee
houderij in een negatieve spiraal van
quotumkortingen en prijsdalingen
terecht komt. Bij de afdeling vee
houderij van het KNLC die op 19 ja
nuari vergaderde kwam deze vraag
weer aan de orde. ledereen was het
er over eens dat er iets gedaan
moet worden in de sfeer van de
compensatie. Hoe was echter de
vraag. De afdeling pleitte voor een
nationale invulling.
Voor het zuivelbeleid geeft het
Landbouwschap drie mogelijke op
ties. De eerste is om de markt- en
prijsondersteuning voor alle produk-
ten te beëindigen en over te gaan
tot directe tegemoetkomingen, bij
voorbeeld per hectara Een andere
mogelijkheid is het handhaven van
een zo hoog mogelijk niveau van
prijsondersteuning. Hiervoor is een
handhaving van het huidige quo
tumsysteem voor melk en zuivel no
dig. De derde variant is een
combinatie van deze beide. Belang
rijk is dat het toekomstige beleid
makkelijk uitvoerbaar moet zijn. Een
hectare toeslag is daar een voor
beeld van. De goedkoopste vorm is
ondersteuning via de marktprijs. Het
gevaar hiervan is echter dat er een
grote kans bestaat dat de produktie
uit de hand gaat lopen, waardoor er
minder geproduceerd moet worden,
wat dan weer gecompenseerd moet
worden, etc.
C-melk
Binnen de afdeling bestaat een
voorkeur voor een equivalent van
het suikersysteem, een soort twee
prijzensysteem. Een vast quotum
met een hoge prijs. Op alles wat de
veehouder meer melkt, komt een
heffing en die hoeveelheid moet
voor de wereldmarktprijs afgezet
worden. Het is waarschijnlijk de eni
ge oplossing om de hele zaak be
taalbaar te houden. Wel moet het
zogenaamde a-quotum zoveel mo
gelijk overeind gehouden worden,
ledereen is gebaat bij een zo hoog
mogelijke melkprijs, ook al gezien
de milieu-investeringen die op de
veehouderij afkomen.
De afdeling vreest wel dat er in Ne
derland niet tegen wereldmarktprij
zen geproduceerd kan worden. "We
prijzen ons gezien alle heffingen uit
de markt". Daarbij wordt elk voor
stel van Nederland over de zuivel in
Brussel met argwaan bekeken. Ne
derland is als een van de weinige
EG-landen die zuivelprodukten ex
porteert. De vraag is dan ook hoe
ons land zich strategisch kan opstel
len om toch een zo goed mogelijke
regeling voor de veehouders in de
wacht te slepen. Hierbij speelt ook
nog een rol dat bij de onderhande
lingen in GATT-verband gekozen is
van een vermindering van het
volume. Ingeborg Schuitemaker
De "bloemdijken" werpen een nieuwe blokkade op voor de boerenbedrijven.
Wat hebben de WAO-perikelen
en de mestproblematiek met el
kaar te makenOp het eerste ge
zicht natuurlijk niets. Maar a/s
we kijken naar de politieke
besluitvorming, dan kunnen we
waarschijnlijk wel wat leren uit
de wijze waarop er in de politiek
is gediscussieerd over de WAO.
Democratie
Vorige week ging het in de poli
tiek niet meer om de inhoud van
de WAO-voorstellen. Of nog be
ter gezegd: het ging niet meer
om de WAO-ers zelf, maar het
ging over het voortbestaan van
het kabinet en het prestige van
de betrokken politici. Nu gebeurt
dat wel vaker in onze democra
tie. Ik durf zelfs te stellen dat dat
één van de nadelen is van een
democratie. Maar we moeten
voorkomen dat iets soortgelijks
gaat gebeuren met de discussie
over het mestbeleid. Hoe kunnen
we dat voorkomen? Allereerst
moeten we erkennen dat er een
probleem is, want dat is er. Op
basis van een goede analyse
moeten we de omvang van de
problematiek vaststellen en ver
volgens zelf met goede voorstel
len komen. Als we a/s
bedrijfsleven het initiatief uit
handen geven worden we over
geleverd aan de politici en ande
re maatschappelijke
groeperingen.
A/s het gaat om de mestproble
matiek hebben we een goed
voorstel: 'Het Mineraal Centraal'.
In dit kader hebben we voor
gesteld de varkens- en
p/uimveemest-
referentiehoevee/heden met 25
procent te korten, met een mo
gelijkheid dit terug te verdienen
door aanpassingen in het vee
voer. Verder worden mineralen-
boekhoudingen ingevoerd en
komt de verantwoordelijkheid
voor de mestafzet te liggen waar
zij thuishoort, namelijk bij de in
dividuele veehouder. Er is voor
dit plan een breed draagvlak.
Aantasting
Behalve dat we met goede voor
stellen komen, moeten we er
ook voor zorgen dat we a/s be
drijfsleven komen met één ge
luid. Vervolgens moeten we de
overheid en andere maatschap
pelijke groeperingen proberen te
overtuigen van ons standpunt.
De overheid heeft twijfels over
ons standpunt en heeft daarom
W. Koops.
haar eigen plannen verder uit
gewerkt.
Voor deze plannen is er geen
draagvlak in de sector. Indirect
wordt door deze verdere uitwer
king het draagvlak in de sector
voor het eigen alternatieve plan
ook aangetast. Immers, waarom
op vrijwillige basis meedoen aan
een mineralenboekhouding a/s je
het risico loopt dat een deel van
je mestproduktie misschien toch
geschorst gaat worden? Hetzelf
de geldt voor inspanningen op
het gebied van veevoer.
De overheid dient nu eens echt
te beseffen, dat ons plan een al
ternatief is. Een combinatie van
voorstellen uit ons plan en dat
van de overheid heeft totaal
geen draagvlak. Behalve met de
overheid moeten we ook in dis
cussie gaan met andere maat
schappelijke groeperingen. Ik
denk dan met name aan de
milieu-organisaties die, naar ik
heb begrepen, een campagne
betreffende de mestproblema
tiek willen opstarten. Ongeacht
het standpunt wat zij zullen inne
men, vind ik dat ze in ieder geval
goed op de hoogte moeten zijn
van onze plannen en de inspan
ningen die de sector reeds heeft
verricht en nog zal verrichten.
Uiteraard zullen er verschillen
van mening blijven, maar over
één ding zullen we het met zijn
allen eens zijn mag ik aannemen.
En dat is het draagvlak. Zonder
draagvlak is iedere vorm van be
leid bij voorbaat tot mislukking
gedoemd.
Willem Koops
Met de opmerking dat we discrimi
natie zo snel en grondig mogelijk
moeten uitbannen trap ik een open
deur ir>. We worden er helaas nog da
gelijks mee geconfronteerd. Hebben
we het echter over positieve discri
minatie, dan zie je sommigen al be
denkelijk kijken. Ze zijn er wel voor,
maar.... Lang niet in alle situaties
vindt men het vanzelfsprekend dat
bij gelijke geschiktheid de voorkeur
wordt gegeven aan een vertegen
woordiger/ster van een groepering
met een achterstand. Deze groepen
zouden met dit extra steuntje in de
rug een inhaalmanoeuvre kunnen
maken. Slechts weinig organisaties
en instellingen zijn bereid om posi
tieve discriminatie ook toe te pas
sen bij geschiktheid op zich.
Gelegenheidsarbeid
Nog vager wordt het voor velen, in
clusief de overheid als het gaat om
indirecte discriminatie. Deze vorm
van discriminatie is zelfs voor de ge-
discrimineerden vaak moeilijk te
herkennen. Het gaat hierbij om
ogenschijnlijk neutrale maatregelen,
die nader beschouwd nadelig uit
werken voor bijvoorbeeld vrouwen.
Ik doel onder andere op de voorstel
len van de overheid voor gelegen
heidswerk. Deze voorstellen zorgen
ook nog eens voor rechtsongelijk
heid tussen bedrijven en sectoren;
daarbij functioneren in de landen
om ons heen uitstekende regelin
gen, zowel financieel als fiscaal. De.
Europese harmonisatie zou in dit ge
val wel eens goed uit kunnen pak
ken voor de Nederlandse
gelegenheidswerkers en onder
nemers.
Het is namelijk mogelijk bij ver
meende discriminatie een klacht in
te dienen bij het Europese Hof van
Justitie in Luxemburg. Dit kan tegen
iedereen die zich schuldig maakt
aan discriminatie, inclusief de over
heden. Hopelijk is iemand bereid,
gesteund door de landbouworgani
saties, een procedure aan te span
nen bij het Hof. Hoewel niets zeker
is, ook gelijk krijgen niet, is het het
proberen waard.
Tuinbouwakkoord
Wanneer het gelegenheidswerk
wordt omgezet in reguliere arbeid
treft dit met name de huisvrouwen.
Zij hebben vaak bewust gekozen
voor hun zorgtaak thuis en kunnen
dit niet combineren met reguliere ar
beid. Met de voorgestelde regeling
voor gelegenheidswerk neemt de
regering hen een stukje eigen inko
men en een beetje economische
zelfstandigheid af. Hopelijk onderte
kenen de landbouworganisaties het
tuinbouwakkoord niet voordat dit
geregeld is.
Een soortgelijke situatie zien we bij
de toelatingsnorm van de arbeids
ongeschiktheidswet. Juist vrouwen
zonder aantoonbaar inkomen vol
doen niet aan de criteria en kunnen
dus geen beroep doen op de wet.
Ze hebben niet of nauwelijks inko
men door de slechtere inkomenssi
tuatie in de land- en tuinbouw en
doordat ze onbetaald huishoudelijk
werk verrichten. Dit is mijn inziens
ook een vorm van indirecte discrimi
natie. Een schijnbaar neutrale maat
regel die voor een bepaalde groep
extra nadelig uitpakt.
Zelfstandige vrouwen
Het is alles behalve rozegeur en ma
neschijn op veel bedrijven en in veel
gezinnen. Daarom is het moeilijk om
de specifieke belangen van zelfstan
dige vrouwen en meewerkende
echtgenotes in het oog te houden
en zo mogelijk te verbeteren. Als
het goed gaat is er echter volgens
sommigen ook geen reden om je er
mee bezig te houden. "You have to
kiss a hell lot of frogs untill you
meet the prince of your dreams" (je
moet verdomd veel kikkers kussen
tenzij je je droomprins ontmoet). Of
te wel we moeten stug doorgaan
om ons doel te bereiken tenzij er
een wonder gebeurt.
Het vrouwencomité van COPA is
zich daarvan bewust en heeft naast
het algemene landbouwbeleid dit
soort zaken hoog op de agenda
staan. Ze vergadert deze week on
der andere over de wijziging van de
5e EG vrouwenrichtlijn. Deze richt
lijn gaat over een gelijkwaardige po
sitie van zelfstandige en
meewerkende echtgenotes in een
zelfstandig bedrijf. Een ander onder
werp is de rapportage van Europar
lementariër Keppelhof (zelf boerin
en ex-COPA-vrouw) over de waarde
ring van onbetaalde arbeid.
Ondanks de rijstebrij van problemen
waar de landbouw mee te maken
heeft steken we hier veel energie en
tijd in. Tenslotte doen mondiaal ge
zien vrouwen tweederde van de ar
beid. Maar ze verdienen slechts 5%
van het totale inkomen en slechts
1% van de bezittingen staat op
naam van de vrouw. De Nederland
se cijfers zijn iets beter, maar nog
lang niet evenredig.
We moeten nog veel doen willen we
ons doel bereiken. Daarbij behoort
ook het nemen van onplezierige
beslissingen, tenzij we in sprookjes
geloven.
Anjo Geluk-Geluk