Voorkomen dat quota en prijzen in zuivel blijven afnemen Kikkers kussen KNLC BLOEMDIJKEN WAO en mest Negatieve spiraal dreigt De dreiging is aanwezig dat de vee houderij in een negatieve spiraal van quotumkortingen en prijsdalingen terecht komt. Bij de afdeling vee houderij van het KNLC die op 19 ja nuari vergaderde kwam deze vraag weer aan de orde. ledereen was het er over eens dat er iets gedaan moet worden in de sfeer van de compensatie. Hoe was echter de vraag. De afdeling pleitte voor een nationale invulling. Voor het zuivelbeleid geeft het Landbouwschap drie mogelijke op ties. De eerste is om de markt- en prijsondersteuning voor alle produk- ten te beëindigen en over te gaan tot directe tegemoetkomingen, bij voorbeeld per hectara Een andere mogelijkheid is het handhaven van een zo hoog mogelijk niveau van prijsondersteuning. Hiervoor is een handhaving van het huidige quo tumsysteem voor melk en zuivel no dig. De derde variant is een combinatie van deze beide. Belang rijk is dat het toekomstige beleid makkelijk uitvoerbaar moet zijn. Een hectare toeslag is daar een voor beeld van. De goedkoopste vorm is ondersteuning via de marktprijs. Het gevaar hiervan is echter dat er een grote kans bestaat dat de produktie uit de hand gaat lopen, waardoor er minder geproduceerd moet worden, wat dan weer gecompenseerd moet worden, etc. C-melk Binnen de afdeling bestaat een voorkeur voor een equivalent van het suikersysteem, een soort twee prijzensysteem. Een vast quotum met een hoge prijs. Op alles wat de veehouder meer melkt, komt een heffing en die hoeveelheid moet voor de wereldmarktprijs afgezet worden. Het is waarschijnlijk de eni ge oplossing om de hele zaak be taalbaar te houden. Wel moet het zogenaamde a-quotum zoveel mo gelijk overeind gehouden worden, ledereen is gebaat bij een zo hoog mogelijke melkprijs, ook al gezien de milieu-investeringen die op de veehouderij afkomen. De afdeling vreest wel dat er in Ne derland niet tegen wereldmarktprij zen geproduceerd kan worden. "We prijzen ons gezien alle heffingen uit de markt". Daarbij wordt elk voor stel van Nederland over de zuivel in Brussel met argwaan bekeken. Ne derland is als een van de weinige EG-landen die zuivelprodukten ex porteert. De vraag is dan ook hoe ons land zich strategisch kan opstel len om toch een zo goed mogelijke regeling voor de veehouders in de wacht te slepen. Hierbij speelt ook nog een rol dat bij de onderhande lingen in GATT-verband gekozen is van een vermindering van het volume. Ingeborg Schuitemaker De "bloemdijken" werpen een nieuwe blokkade op voor de boerenbedrijven. Wat hebben de WAO-perikelen en de mestproblematiek met el kaar te makenOp het eerste ge zicht natuurlijk niets. Maar a/s we kijken naar de politieke besluitvorming, dan kunnen we waarschijnlijk wel wat leren uit de wijze waarop er in de politiek is gediscussieerd over de WAO. Democratie Vorige week ging het in de poli tiek niet meer om de inhoud van de WAO-voorstellen. Of nog be ter gezegd: het ging niet meer om de WAO-ers zelf, maar het ging over het voortbestaan van het kabinet en het prestige van de betrokken politici. Nu gebeurt dat wel vaker in onze democra tie. Ik durf zelfs te stellen dat dat één van de nadelen is van een democratie. Maar we moeten voorkomen dat iets soortgelijks gaat gebeuren met de discussie over het mestbeleid. Hoe kunnen we dat voorkomen? Allereerst moeten we erkennen dat er een probleem is, want dat is er. Op basis van een goede analyse moeten we de omvang van de problematiek vaststellen en ver volgens zelf met goede voorstel len komen. Als we a/s bedrijfsleven het initiatief uit handen geven worden we over geleverd aan de politici en ande re maatschappelijke groeperingen. A/s het gaat om de mestproble matiek hebben we een goed voorstel: 'Het Mineraal Centraal'. In dit kader hebben we voor gesteld de varkens- en p/uimveemest- referentiehoevee/heden met 25 procent te korten, met een mo gelijkheid dit terug te verdienen door aanpassingen in het vee voer. Verder worden mineralen- boekhoudingen ingevoerd en komt de verantwoordelijkheid voor de mestafzet te liggen waar zij thuishoort, namelijk bij de in dividuele veehouder. Er is voor dit plan een breed draagvlak. Aantasting Behalve dat we met goede voor stellen komen, moeten we er ook voor zorgen dat we a/s be drijfsleven komen met één ge luid. Vervolgens moeten we de overheid en andere maatschap pelijke groeperingen proberen te overtuigen van ons standpunt. De overheid heeft twijfels over ons standpunt en heeft daarom W. Koops. haar eigen plannen verder uit gewerkt. Voor deze plannen is er geen draagvlak in de sector. Indirect wordt door deze verdere uitwer king het draagvlak in de sector voor het eigen alternatieve plan ook aangetast. Immers, waarom op vrijwillige basis meedoen aan een mineralenboekhouding a/s je het risico loopt dat een deel van je mestproduktie misschien toch geschorst gaat worden? Hetzelf de geldt voor inspanningen op het gebied van veevoer. De overheid dient nu eens echt te beseffen, dat ons plan een al ternatief is. Een combinatie van voorstellen uit ons plan en dat van de overheid heeft totaal geen draagvlak. Behalve met de overheid moeten we ook in dis cussie gaan met andere maat schappelijke groeperingen. Ik denk dan met name aan de milieu-organisaties die, naar ik heb begrepen, een campagne betreffende de mestproblema tiek willen opstarten. Ongeacht het standpunt wat zij zullen inne men, vind ik dat ze in ieder geval goed op de hoogte moeten zijn van onze plannen en de inspan ningen die de sector reeds heeft verricht en nog zal verrichten. Uiteraard zullen er verschillen van mening blijven, maar over één ding zullen we het met zijn allen eens zijn mag ik aannemen. En dat is het draagvlak. Zonder draagvlak is iedere vorm van be leid bij voorbaat tot mislukking gedoemd. Willem Koops Met de opmerking dat we discrimi natie zo snel en grondig mogelijk moeten uitbannen trap ik een open deur ir>. We worden er helaas nog da gelijks mee geconfronteerd. Hebben we het echter over positieve discri minatie, dan zie je sommigen al be denkelijk kijken. Ze zijn er wel voor, maar.... Lang niet in alle situaties vindt men het vanzelfsprekend dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur wordt gegeven aan een vertegen woordiger/ster van een groepering met een achterstand. Deze groepen zouden met dit extra steuntje in de rug een inhaalmanoeuvre kunnen maken. Slechts weinig organisaties en instellingen zijn bereid om posi tieve discriminatie ook toe te pas sen bij geschiktheid op zich. Gelegenheidsarbeid Nog vager wordt het voor velen, in clusief de overheid als het gaat om indirecte discriminatie. Deze vorm van discriminatie is zelfs voor de ge- discrimineerden vaak moeilijk te herkennen. Het gaat hierbij om ogenschijnlijk neutrale maatregelen, die nader beschouwd nadelig uit werken voor bijvoorbeeld vrouwen. Ik doel onder andere op de voorstel len van de overheid voor gelegen heidswerk. Deze voorstellen zorgen ook nog eens voor rechtsongelijk heid tussen bedrijven en sectoren; daarbij functioneren in de landen om ons heen uitstekende regelin gen, zowel financieel als fiscaal. De. Europese harmonisatie zou in dit ge val wel eens goed uit kunnen pak ken voor de Nederlandse gelegenheidswerkers en onder nemers. Het is namelijk mogelijk bij ver meende discriminatie een klacht in te dienen bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Dit kan tegen iedereen die zich schuldig maakt aan discriminatie, inclusief de over heden. Hopelijk is iemand bereid, gesteund door de landbouworgani saties, een procedure aan te span nen bij het Hof. Hoewel niets zeker is, ook gelijk krijgen niet, is het het proberen waard. Tuinbouwakkoord Wanneer het gelegenheidswerk wordt omgezet in reguliere arbeid treft dit met name de huisvrouwen. Zij hebben vaak bewust gekozen voor hun zorgtaak thuis en kunnen dit niet combineren met reguliere ar beid. Met de voorgestelde regeling voor gelegenheidswerk neemt de regering hen een stukje eigen inko men en een beetje economische zelfstandigheid af. Hopelijk onderte kenen de landbouworganisaties het tuinbouwakkoord niet voordat dit geregeld is. Een soortgelijke situatie zien we bij de toelatingsnorm van de arbeids ongeschiktheidswet. Juist vrouwen zonder aantoonbaar inkomen vol doen niet aan de criteria en kunnen dus geen beroep doen op de wet. Ze hebben niet of nauwelijks inko men door de slechtere inkomenssi tuatie in de land- en tuinbouw en doordat ze onbetaald huishoudelijk werk verrichten. Dit is mijn inziens ook een vorm van indirecte discrimi natie. Een schijnbaar neutrale maat regel die voor een bepaalde groep extra nadelig uitpakt. Zelfstandige vrouwen Het is alles behalve rozegeur en ma neschijn op veel bedrijven en in veel gezinnen. Daarom is het moeilijk om de specifieke belangen van zelfstan dige vrouwen en meewerkende echtgenotes in het oog te houden en zo mogelijk te verbeteren. Als het goed gaat is er echter volgens sommigen ook geen reden om je er mee bezig te houden. "You have to kiss a hell lot of frogs untill you meet the prince of your dreams" (je moet verdomd veel kikkers kussen tenzij je je droomprins ontmoet). Of te wel we moeten stug doorgaan om ons doel te bereiken tenzij er een wonder gebeurt. Het vrouwencomité van COPA is zich daarvan bewust en heeft naast het algemene landbouwbeleid dit soort zaken hoog op de agenda staan. Ze vergadert deze week on der andere over de wijziging van de 5e EG vrouwenrichtlijn. Deze richt lijn gaat over een gelijkwaardige po sitie van zelfstandige en meewerkende echtgenotes in een zelfstandig bedrijf. Een ander onder werp is de rapportage van Europar lementariër Keppelhof (zelf boerin en ex-COPA-vrouw) over de waarde ring van onbetaalde arbeid. Ondanks de rijstebrij van problemen waar de landbouw mee te maken heeft steken we hier veel energie en tijd in. Tenslotte doen mondiaal ge zien vrouwen tweederde van de ar beid. Maar ze verdienen slechts 5% van het totale inkomen en slechts 1% van de bezittingen staat op naam van de vrouw. De Nederland se cijfers zijn iets beter, maar nog lang niet evenredig. We moeten nog veel doen willen we ons doel bereiken. Daarbij behoort ook het nemen van onplezierige beslissingen, tenzij we in sprookjes geloven. Anjo Geluk-Geluk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1993 | | pagina 5