KIMLC wil tuinbouwakkoord
nog niet ondertekenen
Landbouwschap akkoord
met groen label
KNLC-bestuur maakt zich
grote zorgen over inkomens
Geen collectief
uitstel betaling
Eerst rechtsongelijkheid wegwerken
Lichte omzetdaling
bloemenveiling
Financiële problemen nemen toe
Het bestuur van het KNLC, op 5 ja
nuari in vergadering bijeen, vindt
dat er eerst een goede regeling
moet komen voor de gelegenheids
arbeid. Pas dan kan het tuinbouw
akkoord ondertekend worden. De
huidige voorstellen van de overheid
houden rechtsongelijkheid in. Daar
naast vindt het bestuur het erg
wrang dat de aanpak van illegalen
in de glastuinbouw zoals het er nu
naar uitziet zal leiden tot het verlies
van de huisvrouwen voor de
fruitteelt.
De staatssecretaris van Sociale Za
ken Ter Veld heeft op 23 november
in een inleiding in Tollebeek gesteld
dat er sprake is van een vrijstelling
van loonbelasting en premieheffing
voor scholieren en studenten bij een
verloond bedrag beneden de
f 1.500,—. Maar daarnaast zou
voor de overige arbeidsverhoudin
gen het huidige wettelijke regime
ongewijzigd blijven. Pas drie weken
later kwam het kabinet met een
Het Landbouwschap gaat niet col
lectief uitstel van betaling van voor
lopige aanslagen IB aanvragen. De
KNLC-Belastingcommissie stelde dit
voor, maar de Belastingcommissie
van het Landbouwschap vindt het
beter om dit individueel te doen.
De Belastingcommissie van het
KNLC heeft voorgesteld een collec
tief uitstel van betaling van voorlopi
ge aanslagen IB te vragen bij de
belastinginspecteurs. Dit gezien de
slechte vooruitzichten in 1993 voor
bepaalde groepen ondernemers
(bijv. akkerbouwers en fruittelers die
liquiditeitsproblemen hebben of ver
wachten).
De Belastingcommissie van het
Landbouwschap stelde echter dat
het beter is dit individueel te doen.
De accountant dient dan een brief
naar de inspecteur te sturen, waarin
de situatie wordt toegelicht en
waarbij een verlaging van het be
drag van de voorlopige aanslag IB
wordt gevraagd, danwel uitstel van
betaling van de voorlopige aanslag.
In ieder geval moet de inspecteur er
van doordrongen worden dat in indi
viduele gevallen de problemen
zodanig kunnen zijn dat dit uitstel
gerechtvaardigd is.
brief dat het oorspronkelijke stand
punt gehandhaafd zou blijven (scho
lieren en studenten vrij en de rest
verzekeringsplichtig). Het KNLC-
bestuur vindt dat de regering ge
houden moet worden aan de uit
spraken van de staatssecretaris. Het
geeft geen pas openbare uitspraken
van bewindslieden weer terug te
draaien. Dit schept een precedent
en niemand weet meer waar hij of
zij aan toe is.
Tijdens de hoorzitting op 10 decem
ber bleek de PvdA achter de kabi
netsplannen te staan, het CDA nam
er enige afstand van en pleitte voor
een overgangsregeling, terwijl de
VVD het geheel ook nog eens ple
nair aan de orde wilde stellen. De
politiek wil eigenlijk het liefst dat
werknemers en werkgevers er sa
men uit komen. De FNV blijkt wel
bereid te zijn er nog eens over te
praten, maar heeft tot nu toe vast
gehouden aan de scholierenrege
ling. Alle andere
arbeidsverhoudingen moeten verze
keringsplichtig worden.
Ongelijkheid
De voorstellen van het kabinet hou
den ook rechtsongelijkheid in. Met
name bij de fruitteelt, de asperge
teelt en de oogst en verwerking van
gladiolen, lelies en dahlia's kunnen
niet of nauwelijks studenten en
scholieren ingezet worden. Deze
sectoren hebben buiten de school
vakanties arbeid nodig.
Het bestuur pleit ervoor in ieder ge
val de huidige regeling te laten zoals
die is. Nog mooier zou het zijn, wan
neer alle arbeidsverhoudingen in de
agrarische sector die korter dan 30
dagen duren en waarbij minder ver
loond wordt dan f 1.500,— vrij
gesteld worden van premies en
belastingen. In feite houdt dit in dat
de scholieren/studentenregeling
voor iedere arbeidsverhouding moet
gelden die korter dan 30 dagen
duurt. Deze variant brengt ook het
minste rompslomp met zich mee en
is makkelijk te controleren.
Vrijstelling
Binnen het bestuur werd nog eens
benadrukt waarom het zo belangrijk
is dat er vrijstelling van verzeke
ringsplicht komt bij gelegenheidsar
beid. De administratieve lasten zijn
zo zwaar, dat er duidelijk sprake is
van een wanverhouding tussen de
lasten en het verzekerings - respec
tievelijk belastingsbelang bij dit
soort uitkeringen. Gelegenheidswer-
Het bestuur van het Landbouw
schap heeft op 6 januari besloten
het Convenant Groen Label te on
dertekenen. Naast het Landbouw
schap zette de overheid, het
Produktschap voor Veevoeder en de
Verenigde Stallenbouwers op 21 ja
nuari aanstaande hun handtekening
onder het Convenant Groen Label.
Het convenant regelt dat boeren
met een groen-labelstal tot 2010
gevrijwaard blijven van strengere
emissienormen. Die zekerheid kan
de veehouder goed gebruiken, ook
omdat het neerzetten van een
emissie-arme stal meestal duurder
is dan de bouw van een reguliere
stal. Een ander voordeel is dat aan
de bouw van deze groen-
labelstallen een regeling is gekop
peld waarmee deze milieu
investering in aanmerking komt voor
een vervroegde afschrijving, het
geen een belastingvoordeel ople
vert. Dit geeft boeren een extra
stimulans om bij het indienen van
bouwplannen aan de criteria van
het groen label te voldoen.
De stallen die aan de eisen van het
groen label voldoen, stoten aanzien
lijk minder ammoniak uit in de bui
tenlucht dan reguliere stallen. Dit
past volgens het Landbouwschap
goed in het streven om de ammoni-
akemissie in de landbouw rond de
eeuwwisseling met 50 tot 70 pro
cent te beperken ten opzichte van
1980. Emissie-arme stallen kunnen
de ammoniakuitstoot ongeveer hal
veren. Het Landbouwschap ver
wacht dat het groen label te zijner
tijd ook voor gerenoveerde stallen
zal gaan gelden.
Aahvragen voor het groen label kun
nen worden ingediend bij de Stich
ting Groen Label, postbus 26, 7500
AA in Deventer. Het Informatie en
Kennis Centrum Veehouderij en Mi
lieu in Ede en de bedrijfsdeskundige
van de Dienst Landbouwvoorlich
ting kunnen meer informatie ver
schaffen over de bouweisen.
kers, van wie premie wordt inge
houden kunnen doorgaans niet of
slechts beperkt aanspraak maken
op een uitkering. Bijna al het gele
genheidswerk wordt verricht door
personen die geen inkomen uit ar
beid hebben. Daarbij gaat het
meestal om kortdurende seizoenar
beid, waarbij veel mensen nodig
zijn. Tot slot is gelegenheidsarbeid
aanvullend op de normale reguliere
arbeid in de agrarische sector. Het is
zelfs veelal noodzakelijk om de re
guliere arbeid veilig te stellen.
Tot slot merkte de voorzitter op dat
er toch al uitvoering kan worden ge
geven aan de voorstellen in het tuin
bouwakkoord, zonder dat daar de
handtekeningen onder staan.
Ingeborg Schuitemaker
'Het commentaar lijkt mij meer een brainwash (hersenspoeling - red.) dan
een weloverwogen analyse die een onafhankelijk land- en tuinbouwweek-
blad zich niet kan permitteren'.
J. Risseeuw, akkerbouwer te Breskens over het commentaar
in Boerderij op de GATT-landbouwparagraaf (Boerderij, 15 de
cember 1992).
'Ik heb de vaste overtuiging dat het tempo waarmee de EG aanstuurt op
wereldmarktprijzen gelijk is aan het tempo waarin de Europese akkerbouw
naar de bliksem gaat. Daarom is het nodig dat nu Europese akkerbouwers
de handen ineen slaan'.
Jaap Korteweg, akkerbouwer in Langeweg (Agrarisch Dag
blad, 16 december 1992).
'Er is een tijd om stenen weg te gooien en een tijd om ze te verzamelen,
staat er in de Bijbel. Het woord fusie gebruik ik niet meer'.
M. Varekamp, voorzitter KNLC, over de samenwerking van de
drie centrale landbouworganisaties (Oogst, 31 december
1992).
'Als het gaat om nieuwe rassen en gewassen en om de vermarkting, kan
niemand anders dan wij die voorlichting geven. Wij leveren immers het uit
gangsmateriaal en kopen het eindprodukt. In dat geval komt de DLV zelfs
bij ons om voorlichting'.
A.W. Bierens, direkteur coöperatie Cebeco-Zuidwest (Boerde
rij, 5 januari 1993).
De ijspret is voorlopig weer voorbij.
De Bloemenveiling Aalsmeer (VBA)
sluit het jaar 1992 af met een om
zet van ruim f 2,2 miljard aan bloe
men en planten. Daarmee blijft de
veilingomzet ten opzichte van 1991
op een half procent na gelijk.
Verwacht wordt dat het boekjaar
1992 kan worden afgesloten met
een batig saldo van f 7,5 miljoen na
belasting. Bij een gelijkblijvende om
zet was er in het afgelopen jaar
sprake van een betere kostenbe
heersing en verhoging van de pro-
duktiviteit. Anderzijds werden
gemiddeld lagere prijzen voor de
produkten genoteerd.
De inkomens in de land- en tuin
bouw staan zo sterk onder druk dat
het aantal bedrijven met financiële
problemen fors groeit. De SEV
constateert een toename van het
aantal financieel moeilijke gevallen
aan het eind van 1992. Ook het
aantal bedrijven met liquiditeitspro
blemen neemt toe. De verwachting
voor 1993 zijn niet veel beter. Het
KNLC-bestuur maakt zich grote zor
gen en vindt dat er een structurele
oplossing moet komen.
Ook de akkerbouwers heb
ben het zwaar. De gemiddelde
arbeidsopbrengsten in deze sector
vertonen voor het eerst in vier jaar
weer een negatief beeld. En dat
geldt voor alle gebieden. Vooral de
lage prijzen en geldopbrengsten
voor de aardappelen zijn hier debet
aan. Maar het diepst in de proble
men zit de stierenmesterij. In deze
sector is ten gevolge van de voor
stellen van MacSharry echt sprake
van een crisissituatie.
Toename
Het bestuur van het KNLC, dat op 5
januari vergaderde, voorziet dat ook
in 1993 het aantal bedrijven met fi
nanciële problemen fors zal toene
men. De melkveehouderij,
akkerbouw, varkenshouderij, tuin
bouw, vleeskalver/stierenmesterij,
fruitteelt en de gemengde bedrijven
baren het bestuur de grootste zor
gen. Daarbij is waarschijnlijk het
einde van deze neerwaartse spiraal
nog niet in zicht. De bedrijven krij
gen te maken met steeds strengere
milieu-eisen en ook de gevolgen van
het nieuwe EG-landbouwbeleid en
de GATT-onderhandelingen laten
zich voelen. Er doet zich onder an
dere een verschuiving van teelt en
produktie voor. Dit brengt het ver
dringingseffect te weeg.
Het blijkt trouwens dat een aantal
veehouderijbedrijven in de proble
men is geraakt door de hoge in
vesteringen op milieugebied. Vooral
de meststoffenwet en de wet op de
bodembescherming zijn hier debet
aan. Ook de extra investeringen ten
gevolge van de strengere eisen door
de hinderwet zorgen voor proble
men. Voor de varkenshouderij ko
men hier nog de gevolgen van de
blaasjesziekte bij.
De problemen in de akkerbouw,
tuinbouw en de fruitteelt worden
veroorzaakt door de te lage prijzen,
terwijl bij de gemengde bedrijven de
afzonderlijke takken vaak te klein
zijn om de verplichte investeringen
en aanpassingen te doen.
Gevolgen
Door de tegenvallende ontwikkelin
gen vallen de besparingsmogelijkhe
den voor veel bedrijven weg.
Daardoor ontbreken de middelen
om te investeren. En deze investe
ringen zijn juist nodig om het bedrijf
aan te passen aan de eisen van deze
tijd. Te denken valt daarbij aan
milieu-investeringen en mogelijkhe
den om de kwaliteit van het produkt
te verbeteren.
De slechte financiële resultaten bren
gen ook de continuïteit van een
aantal bedrijven in gevaar. Hierdoor
zal meer gebruik worden gemaakt
van bepaalde regelingen en zullen er
nieuwe afspraken worden gemaakt
met bijvoorbeeld banken, het
Borgstellingsfonds en belasting
inspecties.
Structureel
Het blijkt dat bedrijven die het finan
cieel moeilijk hebben veelal gehol
pen kunnen worden met een
aangepast financieringsplan, of een
andere bedrijfsopzet. Helaas neemt
ook het aantal bedrijfsbeëindigingen
toe. Het is volgens het bestuur zeer
belangrijk dat tijdig de financiële po
sitie van de bedrijven in beeld komt.
De ZLM gaat in haar gebied de vin
ger strakker aan de pols houden.
"Wanneer we er eerder achterko
men dat het slecht gaat met bedrij
ven kan er ook eerder wat aan
gedaan worden en zijn zulke bedrij
ven misschien nog te redden," be
toogde de voorzitter Van der Maas.
Het KNLC-bestuur kon zich hele
maal vinden in de plannen van de
ZLM.
Het is goed dat de problemen eer
der gesignaleerd worden vond het
bestuur, maar dit laat onverlet dat er
een structurele oplossing moet ko
men. Dit kan gezocht worden in
structuurverbetering onder andere
door landinrichting. Een andere mo
gelijkheid is verlaging van de kost
prijs. Daarnaast moet er meer de
nadruk gelegd worden op kwaliteit.
Ook denkt het bestuur aan een be
ter fiscaal regime.
Dit alles moet bezien worden in het
kader van het nationaal beleid. Dit
beleid moet op bepaalde punten
aangepast worden en versterkt. Al
leen dan kunnen bedrijven de moge
lijkheid krijgen zich aan te passen.
Het bestuur drong er op aan om de
slechte inkomenssituatie in de land
en tuinbouw indringend bij de rege
ring onder de aandacht te brengen.
In de februari-vergadering bespreekt
het bestuur wat voor structurele
mogelijkheden er zijn om de proble
men het hoofd te bieden.
Ingeborg Schuitemaker