Slzlm verzefenngsriteaws
Boidin, Hulst
Don, Middelburg
In 1979 trad Ben Boidin toe tot het bedrijf in Oostburg. Onder
vader Boidin, maar vooral broer Izaak, leerde hij het verzeke
ringsvak. Toen in 1984 de kans zich voordeed om een bedrijf
in Hulst over te nemen, greep Ben deze met beide handen aan.
De aanpak was even eenvoudig als praktisch. De samenwer
king met Oostburg bleef bestaan. De administratie wordt op de
zelfde manier gevoerd. Telefoon, briefpapier en fax zijn hetzelf
de en worden zelfs gezamelijk ingekocht.
Ben: "De samenwerking heeft veel voordelen. Ten eerste zijn
we vaak goedkoper uit, maar belangrijker is dat we eikaars za
ken gemakkelijk kunnen waarnemen. En dat komt goed uit bij
vakanties of ziekte van één van onze medewerkers."
Ook het bedrijf dat Ben in Hulst overnam had Verzekeringen
ZLM in haar portefeuille.
"Voor mij is het ZLM-produkt vooral een goed produkt", vertelt
hij. "En dan bedoel ik niet alleen de autoverzekeringen, maar
het hele pakket voor particulieren. De lage prijs is een aantrek
kelijk verkoopargument, maar komt voor mij zeker niet op de
eerste plaats. Kwaliteit staat voorop.
Klanten weten in het algemeen vrij goed wat Verzekeringen
ZLM te bieden heeft. Het produkt verkoopt zichzelf. Mensen
stappen hier vaak uit zichzelf binnen en vragen dan om een
verzekering van ZLM. Andere maatschappijen uit ons pakket
profiteren daarvan, want wat ZLM niet verzekert, brengen we
ergens anders onder.
Voor ons is het ook prettig om zaken te doen met
Verzekeringen ZLM. Je hoeft er betrekkelijk weinig aan te doen.
De polis wordt op het hoofdkantoor in Goes uitgeschreven.
Daar zorgt men ook voor de facturering. Wij kunnen ons daar
door op andere zaken, zoals service, concentreren.
Dit alles is mogelijk dankzij de directe telefoonverbinding.
Dat is nu niet bijzonder meer, maar Verzekeringen ZLM kent dit
systeem al tien jaar, terwijl de meeste grote maatschappijen pas
enkele jaren met directe verbindingen werken. Verzekeringen
ZLM is vaak een voorloper. Ze introduceerden ook als eersten
een goed systeem voor no-claimkortingen. Bij andere maat
schappijen was dat toen nog heel ondoorzichtelijk. Voeg daar
bij de snelheid waarmee schades worden afgehandeld, de sa
menwerking met de schadeherstelbedrijven en tal van andere
zaken en je hebt een verzekeringsprodukt dat zich onderscheidt
van de concurrentie. Ik verkoop het dan ook graag, want de
klant heeft er baat bij."
"Wie in Middelburg aan Verzekeringen ZLM denkt, denkt aan
Don Assurantiën en andersom. Don is al veertig jaar een begrip
op Walcheren als het om verzekeringen gaat.", vertelt Leo
Klaaijsen. Na acht jaar bij Don gewerkt te hebben, nam hij op
1 januari 1992 het roer over van de oprichter, de heer J. Don.
"De koers die we volgden was goed en betrouwbaar. Maar er
kan altijd iets beter. We besteden daarom steeds meer aan
dacht aan verbetering van de service. Bij verzekeringen, maar
ook bij financiële dienstverlening en pensioenadviezen, bete
kent dat goede adviezen geven aan de klanten en ze goed op
de hoogte houden van de ontwikkelingen. We zijn daarom ge
start met het toezenden van een eigen informatiebulletin aan on
ze klanten", aldus Leo.
Het pand van Don in het centrum van Middelburg is eind 1991
grondig verbouwd. Stijlvol en strak is de inrichting geworden.
Daar houdt Leo het meest van.
Van de vijf 'units' aan de balie worden er drie gebruikt voor
verzekeringen van Verzekeringen ZLM. Een goede weerspiege
ling van het belang van Verzekeringen ZLM voor het bedrijf.
Leo: "Veel klanten kiezen voor Verzekeringen ZLM omdat ze
niet duur zijn en bekend staan om de snelle en correcte afhan
deling van schades. Veruit de meeste van onze klanten hebben
een motorrijtuigenverzekering van Verzekeringen ZLM.
Naast de medewerkers aan de balie hebben we sinds begin
1992 ook een buitendienstmedewerker. Ook hier is het verle
nen van de optimale service de aanleiding geweest. Op termijn
zal de buitendienst zelfs nog worden uitgebreid."
Teamwork is belangrijk vindt Leo. "We werken hier met acht
mensen. We zetten ons allemaal in zodat onze klanten zich
thuis voelen op ons kantoor. De goede onderlinge sfeer is daar
voor bepalend, ledereen heeft zijn eigen werkzaamheden en
specialismen. Via opleidingen en cursussen blijven alle mede
werkers goed op de hoogte van het vak."
Zijn nieuwe functie bevalt Leo goed. Het valt op dat hij na deze
belangrijke stap vooral een collega onder collega's is gebleven.
Wel moet hem van het hart dat zijn hobby door het onderne
merschap wat in het gedrang is gekomen. De racefiets staat al
geruime tijd onaangeroerd in de schuur. "Maar misschien laat
ik bij een volgende verbouwing wel een douche installeren",
zegt hij lachend. "Dan kan ik lekker op de fiets naar de zaak,
douchen en fris aan het werk."
11