Slzlm verzefenngsriteaws Boidin, Hulst Don, Middelburg In 1979 trad Ben Boidin toe tot het bedrijf in Oostburg. Onder vader Boidin, maar vooral broer Izaak, leerde hij het verzeke ringsvak. Toen in 1984 de kans zich voordeed om een bedrijf in Hulst over te nemen, greep Ben deze met beide handen aan. De aanpak was even eenvoudig als praktisch. De samenwer king met Oostburg bleef bestaan. De administratie wordt op de zelfde manier gevoerd. Telefoon, briefpapier en fax zijn hetzelf de en worden zelfs gezamelijk ingekocht. Ben: "De samenwerking heeft veel voordelen. Ten eerste zijn we vaak goedkoper uit, maar belangrijker is dat we eikaars za ken gemakkelijk kunnen waarnemen. En dat komt goed uit bij vakanties of ziekte van één van onze medewerkers." Ook het bedrijf dat Ben in Hulst overnam had Verzekeringen ZLM in haar portefeuille. "Voor mij is het ZLM-produkt vooral een goed produkt", vertelt hij. "En dan bedoel ik niet alleen de autoverzekeringen, maar het hele pakket voor particulieren. De lage prijs is een aantrek kelijk verkoopargument, maar komt voor mij zeker niet op de eerste plaats. Kwaliteit staat voorop. Klanten weten in het algemeen vrij goed wat Verzekeringen ZLM te bieden heeft. Het produkt verkoopt zichzelf. Mensen stappen hier vaak uit zichzelf binnen en vragen dan om een verzekering van ZLM. Andere maatschappijen uit ons pakket profiteren daarvan, want wat ZLM niet verzekert, brengen we ergens anders onder. Voor ons is het ook prettig om zaken te doen met Verzekeringen ZLM. Je hoeft er betrekkelijk weinig aan te doen. De polis wordt op het hoofdkantoor in Goes uitgeschreven. Daar zorgt men ook voor de facturering. Wij kunnen ons daar door op andere zaken, zoals service, concentreren. Dit alles is mogelijk dankzij de directe telefoonverbinding. Dat is nu niet bijzonder meer, maar Verzekeringen ZLM kent dit systeem al tien jaar, terwijl de meeste grote maatschappijen pas enkele jaren met directe verbindingen werken. Verzekeringen ZLM is vaak een voorloper. Ze introduceerden ook als eersten een goed systeem voor no-claimkortingen. Bij andere maat schappijen was dat toen nog heel ondoorzichtelijk. Voeg daar bij de snelheid waarmee schades worden afgehandeld, de sa menwerking met de schadeherstelbedrijven en tal van andere zaken en je hebt een verzekeringsprodukt dat zich onderscheidt van de concurrentie. Ik verkoop het dan ook graag, want de klant heeft er baat bij." "Wie in Middelburg aan Verzekeringen ZLM denkt, denkt aan Don Assurantiën en andersom. Don is al veertig jaar een begrip op Walcheren als het om verzekeringen gaat.", vertelt Leo Klaaijsen. Na acht jaar bij Don gewerkt te hebben, nam hij op 1 januari 1992 het roer over van de oprichter, de heer J. Don. "De koers die we volgden was goed en betrouwbaar. Maar er kan altijd iets beter. We besteden daarom steeds meer aan dacht aan verbetering van de service. Bij verzekeringen, maar ook bij financiële dienstverlening en pensioenadviezen, bete kent dat goede adviezen geven aan de klanten en ze goed op de hoogte houden van de ontwikkelingen. We zijn daarom ge start met het toezenden van een eigen informatiebulletin aan on ze klanten", aldus Leo. Het pand van Don in het centrum van Middelburg is eind 1991 grondig verbouwd. Stijlvol en strak is de inrichting geworden. Daar houdt Leo het meest van. Van de vijf 'units' aan de balie worden er drie gebruikt voor verzekeringen van Verzekeringen ZLM. Een goede weerspiege ling van het belang van Verzekeringen ZLM voor het bedrijf. Leo: "Veel klanten kiezen voor Verzekeringen ZLM omdat ze niet duur zijn en bekend staan om de snelle en correcte afhan deling van schades. Veruit de meeste van onze klanten hebben een motorrijtuigenverzekering van Verzekeringen ZLM. Naast de medewerkers aan de balie hebben we sinds begin 1992 ook een buitendienstmedewerker. Ook hier is het verle nen van de optimale service de aanleiding geweest. Op termijn zal de buitendienst zelfs nog worden uitgebreid." Teamwork is belangrijk vindt Leo. "We werken hier met acht mensen. We zetten ons allemaal in zodat onze klanten zich thuis voelen op ons kantoor. De goede onderlinge sfeer is daar voor bepalend, ledereen heeft zijn eigen werkzaamheden en specialismen. Via opleidingen en cursussen blijven alle mede werkers goed op de hoogte van het vak." Zijn nieuwe functie bevalt Leo goed. Het valt op dat hij na deze belangrijke stap vooral een collega onder collega's is gebleven. Wel moet hem van het hart dat zijn hobby door het onderne merschap wat in het gedrang is gekomen. De racefiets staat al geruime tijd onaangeroerd in de schuur. "Maar misschien laat ik bij een volgende verbouwing wel een douche installeren", zegt hij lachend. "Dan kan ik lekker op de fiets naar de zaak, douchen en fris aan het werk." 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 44