r in de bus"
br uik onder automobilisten
9 Izlm twzefarfngsri/euMs
Harde feiten
Verzekerd, maar geen
vergoeding
Forse straffen
aantal glazen promillage
0,54 - 0,80
0,81 - 1,00
1,01 -1,30
1,31 -1,50
meer dan 13 meer dan 2,50
straffen
400,-
600,-
800,-
1.250,- zes maanden voorwaar
delijk intrekken rijbewijs
1.500,- zes maanden onvoor
waardelijk intrekken rijbewijs
f\ 1.750,- negen maanden onvoor
waardelijk intrekken rijbewijs
2.000,- twee weken voorwaar
delijk gevangenisstraf- en negen maan
den onvoorwaardelijk intrekken rijbewijs
twee weken onvoorwaardelijk ge
vangenisstraf- enlwaalf maanden on
voorwaardelijk intrekken rijbewijs
Deze straffen gelden alleen als het de eerste keer is dat iemand
onder invloed wordt aangehouden. Als er eerder een bekeuring is
gegeven voor het rijden onder invloed of als er een ongeluk is
veroorzaakt, liggen de straffen veel hoger.
In 1991 vielen in het verkeer in Nederland 1281 doden en
48559 gewonden. Cijfers die er niet om liegen. Bij 25 procent
van de ongevallen was drank in het spel. Niet voor niets is rij
den 'onder invloed' niet een 'gewone' verkeersovertreding
maar een regelrecht misdrijf. De straffen zijn dan ook fors. Wie
achter het stuur gaat zitten met twee of drie glazen op, kan al
rekenen op een strafblad. Daar word je in één klap nuchter
van. Met snelwerkende apparatuur kan de politie tegenwoordig
grootscheepse controles houden waarbij iedereen wordt aange
houden. De kans om door de mazen van het net te glippen is
daardoor verdwenen.
"Als iemand een schade meldt en het blijkt dat de bestuurder
heeft gedronken, dan wordt de schade aan het voertuig niet
vergoed", vertelt de heer H. Meeuwsen, hoofd schade van
Verzekeringen ZLM. "Verzekeraars trekken daarin één lijn.
Men kan zich dus de moeite van de overstap besparen. Het
maakt dan ook niet uit in wiens auto men rijdt". Ook meerijden
met iemand die gedronken heeft, is onverstandig. Gaat er iets
mis en komt een meerijder in aanmerking voor een schade
claim, dan zal zo'n 25 tot 30 procent op de vergoeding gekort
worden. En dat kan tonnen schelen. "Valt iemand in herhaling,
dan komt men op de zwarte lijst. Er is dan nog maar één verze
keringsmaatschappij waar men zich kan verzekeren, maar wel
tegen een hele fikse premie", aldus de heer Meeuwsen.
De parkeerplaats van discotheek De Hooizolder is elke zater
dagnacht het werkgebied van parkeerwachter Marcel de Bokx.
Tussen tien uur 's-avonds en een uur of half zes 's-morgens ziet
hij met scherp oog toe op wat er in zijn omgeving gebeurt.
Marcel: "Ik zie natuurlijk heel wat, vooral rond sluitingstijd.
Zelf ben ik broodnuchter en dat kan ik van veel bezoekers niet
zeggen!" Volgens Marcel komt alcohol- gebruik onder
chauffeurs vooral in het hoogseizoen voor.
"Tijdens de wintermaanden gebeurt dat veel minder. Nu komen
de meeste bezoekers hier uit de buurt, en die kennen de voor
delen van de discobus zo langzamerhand wel. De bus is ge
woon een uitstekend alternatief voor wie lekker een biertje wil
drinken en weer veilig thuis wil komen."
7