Landbouw moet attent zijn op
overname verontreinigde grond
Waterbeheersplan West-Brabant
legt landbouw beperkingen op
Geen woorden, maar daden
VEKABO
NIEUWS
Proces om schoongrondverklaring
ampekln
cdvj de
epekat/e zeeland
Forse lastenstijging per ha
VRIJDAG 11 DECEMBER 1992
10
Een nieuw hoofdstuk in de Neder
landse milieuwetgeving is de
schoongrondverklaring. In de
woning- en bedrijfsbouw is deze
verklaring sinds kort verplicht bij
vergunningen en grondtransacties.
Binnen de landbouw is men nog
niet zover. Toch gaat ook hier deze
problematiek ongetwijfeld voor de
nodige onenigheid zorgen. Planten
kweker Th. van Dongen uit Roosen
daal kan er inmiddels over
meepraten.
Pal naast- zijn kas ligt een weggetje
dat sinds jaar en dag in gebruik is
geweest bij gebruikers van achter
liggende gronden. Dit baantje krijgt
Van Dongen in het kader van ruilver
kaveling Kruisland-Wouw toegewe
zen. Op zich geen probleem. Wat
Van Dongen tegen de borst stuit is
de weigering van de Iandinrichtings
dienst er een schoongrondverkla
ring bij te leveren. 'Los van dit
persoonlijk twistpunt wil ik collega's
waarschuwen', zegt de Roosendaal-
se kweker. 'Ik vertegenwoordig in
besturen en commissies de belan
gen van mijn tak. Hierdoor voel ik
mij geroepen dit naar buiten te bren
gen. Op milieugebied moet de land
en tuinbouw enerzijds veel gedo
gen, denk maar aan de overstortslib
van riolen. Aan de andere kant trekt
de overheid alles uit de kast om de
landbouw beperkingen op te
leggen'.
Uitbreiding onmogelijk
De landinrichting wil het bewuste
280 meter lange en 3 meter bredè
wegje spitten tot een diepte van
1,50 meter en dan overdragen aan
Van Dongen. 'Hier neem ik nooit ge
noegen mee. Eventuele uitbreiding
van mijn warenhuis is dan niet meer
mogelijk. Bij een uitbreidingsplan
behoort een schoongrondverklaring
en die zal de gemeente nooit afge
ven, tenzij alle puin en ander mate
riaal dat zich in gaten goed lieten
vervormen, wordt afgevoerd. Na
aanvaarding van die grond ben ik de
verantwoordelijke. Wie weet wat we
op milieugebied nog hebben te ver
wachten. Onbegrijpelijk vind ik dat
iedere gemeente het verbiedt om
puin in de grond te werken terwijl
landinrichtingsdiensten op grote
schaal steenpuin van halfverharde
wegen onderwerken'.
Een ander bezwaar kan op de wat
langere termijn gaan spelen, merkt
Van Dongen op. 'Stel dat ik het land
zo moet aanvaarden. Over b.v. 10
jaar wil ik mijn bedrijf gaan verko
pen. Een schoongrondverklaring is
dan een belangrijk document voor
de koper. De koop zal hierdoor niet
door kunnen gaan. Voorbeelden van
vergelijkbare situaties zijn er legio.
Zo heeft menig voormalig eigenaar
al moeten opdraaien voor de afvoer
van o.a. brandstoftanks. Bij ontbre
ken van een schoongrondverklaring
blijft de vorige eigenaar aansprake
lijk voor 'delicten' uit het verleden'.
Rechtbank
Planten- en bloemenkweker Van
Dongen heeft inmiddels een oproep
gekregen om voor de rechtbank te
verschijnen. Evenals zijn advocaat
heeft hij goede hoop. 'Met de huidi
ge wetgeving als richtlijn kun je dit
niet verliezen. Volgens de wet is nie
mand verplicht verontreinigde
grond, waarvan een analyse ont
breekt, zonder schoongrondverkla
ring te accepteren'.
Tot slot deelt Van Dongen mee dat
eigenlijk iedere boer een negatieve
milieu-ervaring in de openbaarheid
moet brengen. 'Als je een dieselolie
tank opgraaft moet er iemand van
de gemeente bij aanwezig zijn. Maar
grond van wegen die, vermoedelijk,
in veel gevallen, asbest, koolas e.d.
bevat kan nu nog ongestoord bij de
landbouw worden afgezet'.
J.v.T.
Plantenkweker Th. van Dongen uit Roosendaal op het bewuste wegje waarvoor de Iandinrichtingsdienst
geen schoongrondverklaring wil afgeven.
Het vergaderseizoen heeft weer
een aanvang genomen en ook
voor Vekabo-bestuurders is het
weer hoogseizoen. Als u dit
leest zijn de besprekingen in de
regio's Schouwen, Zeeuws-
Vlaanderen en Walcheren ge
weest met vertegenwoordigers
van de verschillende betrokken
organisaties over de stand van
zaken met betrekking tot het
kamperen bij de boer alweer ge
weest. Deze bijeenkomsten wor
den belegd door de
gedeputeerde voor recreatie in
onze provincie mevrouw De
Vries-Hommes, met gemeente
bestuurders en vertegenwoordi
gers van landbouworganisaties,
provinciale VVV, Recron en Ve-
kabo. In brede kring komt de
wens naar voren tot een unifor
me aanpak en duidelijkheid in de
provincie Zeeland in het licht van
de komende wetgeving. De
Kampeerwet wordt gewijzigd,
dit verkeert in een ver gevorderd
stadium. De politieke neuzen zijn
geteld en volgens welingelichte
kringen is de wijziging een ka
merstuk in Eerste en Tweede Ka
mer. De wetswijziging behelst
zoals bekend 10 kampeermidde
len het gehele seizoen en 6 we
ken aaneengesloten, in het
hoogseizoen 5 eenheden erbij.
De schrijver van deze rubriek
vraagt zich dan wel af hoe het
dan moet met de Hemelvaart én
de Pinksterweek en nog eventu
ele andere drukke weekeinden,
wanneer onze Oosterburen mas
saal naar de Zeeuwse delta ko
men. Als die 6 weken zo exact
afgebakend zijn, hoe kan de
kampeerboer dan mee profiteren
van de vakantiespreiding. Het
bedrijfsleven en de provinciale
VVV voeren immers dure recla
mecampagnes om de toerist
naar Zeeland te halen met bij
voorbeeld mei-sportmaand en
september-cultuurmaand. Geef
dan ook de mini-camping de
ruimte in die zogenaamde
schouderperiodes.
Mijn mening: niet blijven mekke
ren, maar in dit overleg spijkers
met koppen slaan, concreet en
duidelijk 15 kampeermiddelen.
Het gehele seizoen een voor
schot op de toekomst als er echt
nog eens een Wet Openlucht
Recreatie komt waarin dit aantal
eenheden als maximum is opge
nomen. Ik denk dat het van
groot belang is dat in Zeeland tot
een eigen visie op de meest ge
wenste ontwikkelingen met be
trekking tot het kleinschalig
kamperen wordt gekomen. Kwa-
liteitscriteria kunnen door de
overheden gesteld worden, zon
der dat een op het agrarisch be
drijf gerichte kampeervorm
verloren gaat.
De vergadering van VeKabo Wal
cheren is intussen geweest.
Twee goede inleiders en een gro
te opkomst, dat doet het bestuur
goed. Een teken dat u meeleeft
met de problematiek en u steekt
hiermee het bestuur een hart on
der de riem om onverdroten ver
der te gaan en uw belangen met
open vizier te verdedigen.
Vekabo Zeeuws-Vlaanderen
heeft op 18 januari 1993 haar
jaarvergadering. Spreekster is
mevrouw Tiny Maenhout, hoofd
Toeristisch bureau Zeeuws-
Vlaanderen, een zeer kundige
dame in de promotie en wanneer
u meent dat uw belangen niet
voldoende behartigd worden,
bezoek dan deze vergadering, er
is voldoende tijd beschikbaar
voor discussies. Het platte-
landstoerisme staat politiek vol
op in de belangstelling, ter
ondersteuning van de leefbaar
heid van de kleine kernen. De
overnachting in bedrijfsgebou
wen al of niet in bedrijf, waarbij
appartementen, groepsaccom-
modaties en logies met ontbijt
worden aangeboden, heeft extra
aandacht gekregen. Misschien is
deze recreatievorm iets voor u
als inkomensvergrotende moge
lijkheid.
Dit is de laatste bijdrage voor
VeKabo-nieuws van 1992. Als
bestuur willen we de redakties
van de landbouwbladen bedan
ken dat ze elke maand ruimte be
schikbaar willen stellen voor
onze pennevruchten. We hopen
voor u als lezers en speciaal voor
onze Vekabo-leden dat het de
nodige informatie geeft hoe alles
reilt en zeilt in kampeerboeren-
land. Namens de rubriekschrij
vers wensen wij u prettige
feestdagen, goede jaarwisseling
en een voorspoedig 1993.
Agrarische bedrijven die milieube
lastende afvalstoffen lozen zullen de
komende tien jaar forse investerin
gen moeten doen. Dit staat te lezen
in het Integraal Waterbeheersplan
West Brabant (IWWB). Het plan be
schrijft het waterhuishoudkundig
beleid van tien Westbrabantse wa
terschappen voor de periode
1993-1996. Een heffing voor diffu
se verontreinigingen staat ter dis
cussie. Op een viertal
voorlichtingsavonden kwam door
de aanwezigen een wens duidelijk
naar voor: riolering in het buiten
gebied.
In het IWWB is de totale waterhuis
houding, waterkwantiteits- en kwa
liteitsbeheer, integraal benaderd.
Het IWWB heeft een operationeel
karakter en sluit aan op de Wet op
de Waterhuishouding. Voor de wa
terschappen is het plan een richt
snoer bij beheersbesluiten en activi
teiten.
Een van de doelstellingen van het
plan is verhoging van de grondwa
terstand in verdrogingsgebieden. Op
de hogere gronden moeten stuwen
zorgen dat het hemelwater langer in
het gebied blijft. Peilbesluiten wor
den mede afgestemd op natuur.
Drainagevergunningen inzake ont
watering zijn echter niet uitgesloten.
Plaatselijk moet verminderd onder
houd een versnelde detailontwate
ring voorkómen. Verder komen er
beperkingen om met oppervlakte
water te beregenen.
Bescherming tegen verontreinigin
gen van oppervlaktewater zal de no
dige offers van het bedrijfsleven
vragen. Bij de champignonteelt
staat de waterbeheerder geen nieu
we waterlozingen meer toe. Sane
ring van bestaande bedrijven zal
gefaseerd worden uitgevoerd. Voor
de glastuinbouw en andere agrari
sche bedrijven bestaat nog geen be
leid. Dat zal afhangen van een
landelijke studie. Om deze regelge
ving voor de individuele bedrijven fi
nancieel binnen de perken te
houden bestaat er maar een oplos
sing, en dat is zo snel mogelijk riole
ring in buitengebieden. Op alle
bijeenkomsten zorgde dit punt voor
discussies. Gesteld werd dat het
hoogheemraadschap West Brabant
hierin een sturende taak heeft. Als
antwoord kregen de aanwezigen
dat de gemeenten hiervoor verant
woordelijk zijn. Vaak is het een fi
nanciële afweging, zodat de
riolering op het platteland al snel in
de onderste la verdwijnt. Voor
gesteld werd om geld voor ecologi
sche zones te besteden aan
drukrioleringen.
Diffuse verontreinigingen, uitspoeling
van meststoffen en bestrijdingsmid
delen, zal gereduceerd worden door
het Meststoffenbesluit en het Meer
jarenprogramma Gewasbescher
mingsmiddelen. Hoofdingelanden
denken dat overheden een extra
aanslag voor diffuse'verontreiniging
zullen aangrijpen om meer financië
le middelen te krijgen.
De problematiek rond overstorten,
een doorn in het oog van water
schappen en landbouw, krijgt meer
aandacht. Gemeenten moeten be
gin 1993 hun rioleringsbeheersplan
klaar hebben. Gescheiden afvoer
systemen en aanpassing van
bergings- en pompcapaciteit van ri
olen moeten verontreinigingen van
het oppervlaktewater met 70% re
duceren. Defosfatering op rioolzui
veringsinstallaties is er een
onderdeel van.
In financieel opzicht gaat het IWWB
van het landbouwbedrijfsleven, in
dustrie en de burger de nodige of
fers vragen. In 1996 zal de
hectareheffing door het IWWB met
f 27,— extra gestegen zijn. De
baggersanering kan dit bedrag nog
doen oplopen. Voor een gemiddeld
gezin zal de heffing bijna verdubbe
len tot f 94,—.
Het waterbeheer was tot heden toe
gericht op landbouwbelangen. Nu
zal het er op gericht zijn om ook
voor natuurgebieden optimale hy
drologische omstandigheden te
creëren. In sommige streken krijgen
salamanders en bepaalde kruiden
vegetaties voorrang. Een accentver
schuiving zal dus leiden tot een
wijziging van de bestuurs- en finan
cieringsstructuur. Bestuursindeling
van waterschappen is gebaseerd op
de trits 'belang, betaling, zeggen
schap'. Met de wijziging van taken
en belangen en de lastentoedeling
zal de bestuursmeerderheid van
landbouwvertegenwoordigers in
kwantiteitswaterschappen
afnemen.
Inspraak
Tot 19 december 1992 ligt het
IWWB op waterschapskantoren en
gemeenten ter inzage. Het IWWB
heeft betrekking op de waterkwan
titeitswaterschappen De Agger,
Zoomvloet, De Mark-Vlietlanden,
Vierlinghpolders, De Aa of Weerij,
De Markgronden, De Ham, De
Boven-Mark en De Dongestroom.
De taak van waterkwaliteitsbeheer
ligt in handen van Hoogheemraad
schap West Brabant.
J.v.T.