Landbouw moet attent zijn op overname verontreinigde grond Waterbeheersplan West-Brabant legt landbouw beperkingen op Geen woorden, maar daden VEKABO NIEUWS Proces om schoongrondverklaring ampekln cdvj de epekat/e zeeland Forse lastenstijging per ha VRIJDAG 11 DECEMBER 1992 10 Een nieuw hoofdstuk in de Neder landse milieuwetgeving is de schoongrondverklaring. In de woning- en bedrijfsbouw is deze verklaring sinds kort verplicht bij vergunningen en grondtransacties. Binnen de landbouw is men nog niet zover. Toch gaat ook hier deze problematiek ongetwijfeld voor de nodige onenigheid zorgen. Planten kweker Th. van Dongen uit Roosen daal kan er inmiddels over meepraten. Pal naast- zijn kas ligt een weggetje dat sinds jaar en dag in gebruik is geweest bij gebruikers van achter liggende gronden. Dit baantje krijgt Van Dongen in het kader van ruilver kaveling Kruisland-Wouw toegewe zen. Op zich geen probleem. Wat Van Dongen tegen de borst stuit is de weigering van de Iandinrichtings dienst er een schoongrondverkla ring bij te leveren. 'Los van dit persoonlijk twistpunt wil ik collega's waarschuwen', zegt de Roosendaal- se kweker. 'Ik vertegenwoordig in besturen en commissies de belan gen van mijn tak. Hierdoor voel ik mij geroepen dit naar buiten te bren gen. Op milieugebied moet de land en tuinbouw enerzijds veel gedo gen, denk maar aan de overstortslib van riolen. Aan de andere kant trekt de overheid alles uit de kast om de landbouw beperkingen op te leggen'. Uitbreiding onmogelijk De landinrichting wil het bewuste 280 meter lange en 3 meter bredè wegje spitten tot een diepte van 1,50 meter en dan overdragen aan Van Dongen. 'Hier neem ik nooit ge noegen mee. Eventuele uitbreiding van mijn warenhuis is dan niet meer mogelijk. Bij een uitbreidingsplan behoort een schoongrondverklaring en die zal de gemeente nooit afge ven, tenzij alle puin en ander mate riaal dat zich in gaten goed lieten vervormen, wordt afgevoerd. Na aanvaarding van die grond ben ik de verantwoordelijke. Wie weet wat we op milieugebied nog hebben te ver wachten. Onbegrijpelijk vind ik dat iedere gemeente het verbiedt om puin in de grond te werken terwijl landinrichtingsdiensten op grote schaal steenpuin van halfverharde wegen onderwerken'. Een ander bezwaar kan op de wat langere termijn gaan spelen, merkt Van Dongen op. 'Stel dat ik het land zo moet aanvaarden. Over b.v. 10 jaar wil ik mijn bedrijf gaan verko pen. Een schoongrondverklaring is dan een belangrijk document voor de koper. De koop zal hierdoor niet door kunnen gaan. Voorbeelden van vergelijkbare situaties zijn er legio. Zo heeft menig voormalig eigenaar al moeten opdraaien voor de afvoer van o.a. brandstoftanks. Bij ontbre ken van een schoongrondverklaring blijft de vorige eigenaar aansprake lijk voor 'delicten' uit het verleden'. Rechtbank Planten- en bloemenkweker Van Dongen heeft inmiddels een oproep gekregen om voor de rechtbank te verschijnen. Evenals zijn advocaat heeft hij goede hoop. 'Met de huidi ge wetgeving als richtlijn kun je dit niet verliezen. Volgens de wet is nie mand verplicht verontreinigde grond, waarvan een analyse ont breekt, zonder schoongrondverkla ring te accepteren'. Tot slot deelt Van Dongen mee dat eigenlijk iedere boer een negatieve milieu-ervaring in de openbaarheid moet brengen. 'Als je een dieselolie tank opgraaft moet er iemand van de gemeente bij aanwezig zijn. Maar grond van wegen die, vermoedelijk, in veel gevallen, asbest, koolas e.d. bevat kan nu nog ongestoord bij de landbouw worden afgezet'. J.v.T. Plantenkweker Th. van Dongen uit Roosendaal op het bewuste wegje waarvoor de Iandinrichtingsdienst geen schoongrondverklaring wil afgeven. Het vergaderseizoen heeft weer een aanvang genomen en ook voor Vekabo-bestuurders is het weer hoogseizoen. Als u dit leest zijn de besprekingen in de regio's Schouwen, Zeeuws- Vlaanderen en Walcheren ge weest met vertegenwoordigers van de verschillende betrokken organisaties over de stand van zaken met betrekking tot het kamperen bij de boer alweer ge weest. Deze bijeenkomsten wor den belegd door de gedeputeerde voor recreatie in onze provincie mevrouw De Vries-Hommes, met gemeente bestuurders en vertegenwoordi gers van landbouworganisaties, provinciale VVV, Recron en Ve- kabo. In brede kring komt de wens naar voren tot een unifor me aanpak en duidelijkheid in de provincie Zeeland in het licht van de komende wetgeving. De Kampeerwet wordt gewijzigd, dit verkeert in een ver gevorderd stadium. De politieke neuzen zijn geteld en volgens welingelichte kringen is de wijziging een ka merstuk in Eerste en Tweede Ka mer. De wetswijziging behelst zoals bekend 10 kampeermidde len het gehele seizoen en 6 we ken aaneengesloten, in het hoogseizoen 5 eenheden erbij. De schrijver van deze rubriek vraagt zich dan wel af hoe het dan moet met de Hemelvaart én de Pinksterweek en nog eventu ele andere drukke weekeinden, wanneer onze Oosterburen mas saal naar de Zeeuwse delta ko men. Als die 6 weken zo exact afgebakend zijn, hoe kan de kampeerboer dan mee profiteren van de vakantiespreiding. Het bedrijfsleven en de provinciale VVV voeren immers dure recla mecampagnes om de toerist naar Zeeland te halen met bij voorbeeld mei-sportmaand en september-cultuurmaand. Geef dan ook de mini-camping de ruimte in die zogenaamde schouderperiodes. Mijn mening: niet blijven mekke ren, maar in dit overleg spijkers met koppen slaan, concreet en duidelijk 15 kampeermiddelen. Het gehele seizoen een voor schot op de toekomst als er echt nog eens een Wet Openlucht Recreatie komt waarin dit aantal eenheden als maximum is opge nomen. Ik denk dat het van groot belang is dat in Zeeland tot een eigen visie op de meest ge wenste ontwikkelingen met be trekking tot het kleinschalig kamperen wordt gekomen. Kwa- liteitscriteria kunnen door de overheden gesteld worden, zon der dat een op het agrarisch be drijf gerichte kampeervorm verloren gaat. De vergadering van VeKabo Wal cheren is intussen geweest. Twee goede inleiders en een gro te opkomst, dat doet het bestuur goed. Een teken dat u meeleeft met de problematiek en u steekt hiermee het bestuur een hart on der de riem om onverdroten ver der te gaan en uw belangen met open vizier te verdedigen. Vekabo Zeeuws-Vlaanderen heeft op 18 januari 1993 haar jaarvergadering. Spreekster is mevrouw Tiny Maenhout, hoofd Toeristisch bureau Zeeuws- Vlaanderen, een zeer kundige dame in de promotie en wanneer u meent dat uw belangen niet voldoende behartigd worden, bezoek dan deze vergadering, er is voldoende tijd beschikbaar voor discussies. Het platte- landstoerisme staat politiek vol op in de belangstelling, ter ondersteuning van de leefbaar heid van de kleine kernen. De overnachting in bedrijfsgebou wen al of niet in bedrijf, waarbij appartementen, groepsaccom- modaties en logies met ontbijt worden aangeboden, heeft extra aandacht gekregen. Misschien is deze recreatievorm iets voor u als inkomensvergrotende moge lijkheid. Dit is de laatste bijdrage voor VeKabo-nieuws van 1992. Als bestuur willen we de redakties van de landbouwbladen bedan ken dat ze elke maand ruimte be schikbaar willen stellen voor onze pennevruchten. We hopen voor u als lezers en speciaal voor onze Vekabo-leden dat het de nodige informatie geeft hoe alles reilt en zeilt in kampeerboeren- land. Namens de rubriekschrij vers wensen wij u prettige feestdagen, goede jaarwisseling en een voorspoedig 1993. Agrarische bedrijven die milieube lastende afvalstoffen lozen zullen de komende tien jaar forse investerin gen moeten doen. Dit staat te lezen in het Integraal Waterbeheersplan West Brabant (IWWB). Het plan be schrijft het waterhuishoudkundig beleid van tien Westbrabantse wa terschappen voor de periode 1993-1996. Een heffing voor diffu se verontreinigingen staat ter dis cussie. Op een viertal voorlichtingsavonden kwam door de aanwezigen een wens duidelijk naar voor: riolering in het buiten gebied. In het IWWB is de totale waterhuis houding, waterkwantiteits- en kwa liteitsbeheer, integraal benaderd. Het IWWB heeft een operationeel karakter en sluit aan op de Wet op de Waterhuishouding. Voor de wa terschappen is het plan een richt snoer bij beheersbesluiten en activi teiten. Een van de doelstellingen van het plan is verhoging van de grondwa terstand in verdrogingsgebieden. Op de hogere gronden moeten stuwen zorgen dat het hemelwater langer in het gebied blijft. Peilbesluiten wor den mede afgestemd op natuur. Drainagevergunningen inzake ont watering zijn echter niet uitgesloten. Plaatselijk moet verminderd onder houd een versnelde detailontwate ring voorkómen. Verder komen er beperkingen om met oppervlakte water te beregenen. Bescherming tegen verontreinigin gen van oppervlaktewater zal de no dige offers van het bedrijfsleven vragen. Bij de champignonteelt staat de waterbeheerder geen nieu we waterlozingen meer toe. Sane ring van bestaande bedrijven zal gefaseerd worden uitgevoerd. Voor de glastuinbouw en andere agrari sche bedrijven bestaat nog geen be leid. Dat zal afhangen van een landelijke studie. Om deze regelge ving voor de individuele bedrijven fi nancieel binnen de perken te houden bestaat er maar een oplos sing, en dat is zo snel mogelijk riole ring in buitengebieden. Op alle bijeenkomsten zorgde dit punt voor discussies. Gesteld werd dat het hoogheemraadschap West Brabant hierin een sturende taak heeft. Als antwoord kregen de aanwezigen dat de gemeenten hiervoor verant woordelijk zijn. Vaak is het een fi nanciële afweging, zodat de riolering op het platteland al snel in de onderste la verdwijnt. Voor gesteld werd om geld voor ecologi sche zones te besteden aan drukrioleringen. Diffuse verontreinigingen, uitspoeling van meststoffen en bestrijdingsmid delen, zal gereduceerd worden door het Meststoffenbesluit en het Meer jarenprogramma Gewasbescher mingsmiddelen. Hoofdingelanden denken dat overheden een extra aanslag voor diffuse'verontreiniging zullen aangrijpen om meer financië le middelen te krijgen. De problematiek rond overstorten, een doorn in het oog van water schappen en landbouw, krijgt meer aandacht. Gemeenten moeten be gin 1993 hun rioleringsbeheersplan klaar hebben. Gescheiden afvoer systemen en aanpassing van bergings- en pompcapaciteit van ri olen moeten verontreinigingen van het oppervlaktewater met 70% re duceren. Defosfatering op rioolzui veringsinstallaties is er een onderdeel van. In financieel opzicht gaat het IWWB van het landbouwbedrijfsleven, in dustrie en de burger de nodige of fers vragen. In 1996 zal de hectareheffing door het IWWB met f 27,— extra gestegen zijn. De baggersanering kan dit bedrag nog doen oplopen. Voor een gemiddeld gezin zal de heffing bijna verdubbe len tot f 94,—. Het waterbeheer was tot heden toe gericht op landbouwbelangen. Nu zal het er op gericht zijn om ook voor natuurgebieden optimale hy drologische omstandigheden te creëren. In sommige streken krijgen salamanders en bepaalde kruiden vegetaties voorrang. Een accentver schuiving zal dus leiden tot een wijziging van de bestuurs- en finan cieringsstructuur. Bestuursindeling van waterschappen is gebaseerd op de trits 'belang, betaling, zeggen schap'. Met de wijziging van taken en belangen en de lastentoedeling zal de bestuursmeerderheid van landbouwvertegenwoordigers in kwantiteitswaterschappen afnemen. Inspraak Tot 19 december 1992 ligt het IWWB op waterschapskantoren en gemeenten ter inzage. Het IWWB heeft betrekking op de waterkwan titeitswaterschappen De Agger, Zoomvloet, De Mark-Vlietlanden, Vierlinghpolders, De Aa of Weerij, De Markgronden, De Ham, De Boven-Mark en De Dongestroom. De taak van waterkwaliteitsbeheer ligt in handen van Hoogheemraad schap West Brabant. J.v.T.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 10