ij Vanaf de dijk gezien ■'fL. LEI: heffing op stikstof dringt gebruik sterk terug GATT-akkoord gesprekstof nr. 1 Komen er nog "duiten uit de kluiten"? Ook in 1993 gedragsregels uitrijden dierlijke mest Bijna 10% pootgoed is afgekeurd Ook in OOST- en MIDDEN-BRA BANT is onder de agrariërs het GATT-akkoord natuurlijk gespreks stof nummer één. Aan dit Geven Anders Terug Trekken akkoord, zou ik mijn hele verhaal kunnen wijden. Helaas heb ik tot nu toe nergens kunnen lezen wat er nu werkelijk besloten is, zodat je een mogelijk heid hebt om te kijken wat voor ge volgen het zal hebben voor het agrarisch bedrijf. Wel is het zo, dat mede dankzij de Franse akties men zich nu wel af vraagt wat de gevolgen zullen zijn. Maar zij die meegeweest zijn ruim een jaar geleden naar Brussel om vreedzaam te demonstreren voor een goed GATT-akkoord, weten wat de gevolgen zijn van gebruik maken van geweld. Met nog een maand te gaan is dit alweer bijna om. Voor de meesten onder u zal 1992 wel veel te snel zijn gegaan, maar terugkijkend moe ten we toch constateren dat er weer veel gebeurd is. De meeste sectoren hebben toch wel een rede lijk goed jaar achter de rug, met als uitschieter de melkveehouderij, die heeft opnieuw goed gedraaid. Wat zal het nieuwe jaar in petto hebben voor ons allen. Feit is wel, dat de economie in een dal geraakt is, wat zijn uitwerking heeft gehad en zal hebben op het bestedingspatroon van de consument. Men bezuinigt dan toch het eerst op de luxere etenswaren. Daar moet je het als producent toch van hebben omdat er op deze produkten de meeste meerwaarde zit, wat zorgt voor de winst in de bedrijven. Verder merk je dat de subsidie kranen bijna overal bij de overheden dichter komen te zitten. Vandaar dat het zinvol is om op tijd je broodwin ning, dus het bedrijf te laten door lichten op efficiency. Het SEV-journaal biedt daar een goede gelegenheid toe. Want bedenk als ondernemer altijd goed dat niet iedere bezuiniging geld oplevert. Zo moet een ieder zijn eigen GATT- akkoordje zien te verkrijgen om ver der te gaan. In het kader van het uitrijden van mest heeft de Gewestelijke Raad Zeeland ook dit jaar gedragsregel 'uitrijden van dierlijke mest' op gesteld, om in het zomerseizoen zo veel mogelijk de stankoverlast als gevolg van het uitrijden van mest te voorkomen. De Raad concludeerde tijdens de evaluatie van de gedragsregel voor het jaar 1992 dat veel bedrijfsgeno- ten aandacht schenken aan de be perking van de stankoverlast van het uitrijden van mest in het week- Wat zal de goedheilig man op z'n tocht over de dijken en wegen allemaal zien en horen? leder jaar opnieuw komt hij toch ook langs de stille hoeve, die weggescho len tussen de nu kale bomen on der aan de dijk ligt. Op de eenzame boerderij midden in de polder geeft hij z'n zwarte mede werker opdracht het dak op te gaan om voor de kinderen wat door de schoorsteen in de schoen te stoppen. Terug bij z'n baas vertelde piet wat hij gehoord en gezien had. 'Het is helemaal niet leuk hoor, sint. De baas en de vrouw zitten met zorgelijke gezichten te reke nen en te tellen. Handleidingen voor andere teelten liggen erbij. Uitkomsten van nieuwe gewas sen worden doorgenomen. De opgedane kennis van de studie club ernaast. Maar sint, de men sen weten nog niet hoe ze verder moeten. Het allerergste is nu wel de aardappelprijs. Wat moet je als boer daar nu mee aan. Dat kost alleen maar heel veel geld. De vooruitzichten zijn ook al nul komma nul. Moeder de vrouw die naast de huishou ding en zorg voor de kinderen ook nog een paar dagen voor de klas staat knikt instemmend met het zorgelijk verhaal van de jon ge boer, en zegt: 'ik zal maar kof fie gaan maken'. Manlief pakt de ZLM-krant. Daar wordt hij niet vrolijker van, want het lijkt wel of z'n faillissement werd aangekondigd. Hij kijkt rond in z'n gezellige ruime huiskamer, ziet de schoenen voor z'n slapende kroost gevuld voor de open haard. Kijkt naar z'n flinke vrouw die ondanks al les weer opgewekt uit de keuken komt met geurige koffie en denkt, dit kan ik niet opgeven, hier wil ik voor vechten en wer ken, dit mogen ze niet van me afnemen'. Sint luistert heel ernstig naar het verhaal van piet, maar ziet geen uitweg. Toch zal die landbouw en deze polders blijven zolang er mensen in blijven geloven en net als die jonge boer zich er ten vol le voor inzetten, dat is de over tuiging van de sint. Ook deze week, ik schrijf eind no vember, is het ook op NOORD- BEVELAND, wat het weer betreft, ronduit pet. De laatste bieten wor den gerooid onder omstandigheden, die het volggewas zeker niet ten goede zal komen. Hopelijk dat de komende winter ons welgezind zal zijn en ons wat droge vorst zal bren gen. Met de inzaai van de wintertar we wil het maar niet lukken. Het kost geen moeite hier bedrijven aan te wijzen, die nog niet aan uitzaai zijn toegekomen. Zouden aanvanke lijk rassen als b.v. Ritmo en Here- ward veel uitgezaaid gaan worden, bij eventuele decemberzaai zou de keus wel «ens anders uit kunnen i vallen, gezien de trage afrijping van genoemde rassen. Het vergaderseizoen vangt ook weer aan. Eén van de aktueelste on derwerpen is natuurlijk de fusie van de ZLM met het ULG en de Gelder- sche Mij. van Landbouw. Geboren vanuit de gedachte om goedkoper en rationeler te kunnen werken, ze ker ten aanzien van dienstenverle ning, sociaal-economische voorlichting is opschaling in deze tijd schijnbaar een must. Tot nu toe mis ik in deze discussie de hele financiële onderbouwing. Want, let wel ZLM, fusie of geen fu sie, een eventuele contributieverho ging in de nabije toekomst zal onherroepelijk tot ledenverlies lei den. Zeker als bij contributie vaststelling op basis van sbe's zou blijken dat bedrijven met een inten sief karakter een forse verhoging van contributie kunnen verwachten. Mocht het tot in de jaren '80 nog zijn opgegaan, dat investering in landbouwgrond op lange termijn geen slechte zaak was, nu staat de vlag er toch anders bij. Het wegval len van de spilfunctie van de tarwe binnen het Europees marktgebeuren komt dit jaar wel erg duidelijk tot uitdrukking. Een overvoerde aardappelen- en uienmarkt. Voorts een prijsontwikkeling van kleine ak kerbouwgewassen, vollegronds- groenten enz., die onherroepelijk zal leiden tot het faillissement van de Nederlandse landbouw. En dit alles wordt nog overschaduwd door het onlangs afgesloten handelsakkoord tussen de E.G. en de Verenigde Sta ten, waarbij ook de zuivel en de sui ker tot het kind van de rekening gaan behoren. Mocht Jacob Cats ooit gezegd heb ben "Stop je duiten in de kluiten", meer van toepassing zou in 1992 zijn: Komen er nog duiten uit de kluiten? end, op feestdagen en tijdens war me weersomstandigheden. Besloten is om ook in 1993 de ge dragsregel te handhaven. De Raad constateert evenwel dat de steeds verdergaande beperkingen in de uitrijperiodes voor mest tot ge volg zullen hebben, dat het voor steeds meer landbouwers moeilijker wordt met het stankprobleem reke ning te houden. Echter via het emis- siearm aanwenden van dierlijke mest kunnen in toenemende mate veel van de stankproblemen verme den worden. Een heffing van f2,— per kg. stikstofoverschot met een heffingvrije voet is volgens het LEI het meest effectief. Op de foto: vullen van de kunstmeststrooier. Een heffing op stikstof zal de milieu belasting van stikstof in de melk veehouderij en akkerbouw sterk terugdringen, vooral als gevolg van minder nitraatuitspoeling. De effec ten in de intensieve veehouderij zul len daarentegen beperkt blijven. Dit staat in een reeks studies van het Landbouw Economisch Instituut (LEI-DLO) over de effecten van een heffing op stikstof voor landbouw bedrijven. Binnen het onderzoek zijn drie stikstofheffingssystemen onder zocht, namelijk een heffing van f 1,— per kg N-aanvoer (via kunst mest en krachtvoer), een heffing van f 2— per kg N-overschot en een heffing van f 2,— per kg N- overschot met een heffingsvrije voet van 200 kg per ha grasland en 90 kg per ha bouwland. Een voor waarde bij een heffing op N- overschot is dat alle bedrijven een mineralenboekhouding bijhouden. Een systeem met een heffing van f 2,— per kg stikstofoverschot en een heffingsvrije voet scoort ten aanzien van milieu en economie be ter dan systemen met een heffing op de stikstofaankoop in kunstmest en krachtvoer of op het totale stikstof overschot zonder heffingsvrije voet. In dit systeem is het de vervuiler die be taalt, blijven de totale heffingsop brengsten relatief laag en is het gevaar van ongewenste substitutie gering. De voordelen van dit systeem zijn: a. de heffingsvrije voet toont dui delijk de hoogte van de onvermij delijke verliezen of waar ongewenste vervuiling begint; b. alleen de bedrijven die (te veel) vervuilen dat wil zeggen een N- overschot hebben boven de hef fingsvrije voet, betalen een heffing; c. bedrijven kunnen zelf kiezen op welke wijze ze het N-overschot willen verlagen, terwijl het ge vaar van ongewenste substitutie gering is; d. bedrijven met een beter stikstof- management worden beloond met een lagere heffing; e. het systeem gaat nationaal ge zien gepaard met relatief lage heffingsopbrengsten (circa 170 miljoen gulden per jaar), die ove rigens weer teruggesluisd wor den naar de bedrijven. Door een heffing van f 2 per kg N-overschot in te stellen met een heffingsvrije voet per ha grasland van 200 kg N en per ha bouwland van 90 kg N zal het stikstofover schot per ha in zowel de melkvee houderij als de akkerbouw met 40 tot 50% dalen ten opzichte van 1990. Een deel van deze daling is een gevolg van het inwerking treden van de huidige regelgeving voor dierlijke mest en van andere ontwik kelingen. Een heffing op stikstof sti muleert deze autonome daling en maakt het voor bedrijven aantrekke lijk om de bemesting verder te verla gen en om efficiënt met stikstof om te gaan binnen het bedrijf. Dit gaat gepaard met slechts kleine dalingen in opbrengsten. Binnen de intensieve veehouderij zal het effect van een heffing beperkt zijn, indien de hoogte van de heffing f 2— per kg N-overschot be draagt. Dit wordt vooral veroorzaakt door de stijgende voerkosten als het N-gehalte van het voer verlaagd wordt en de beperkte mogelijkhe den om de efficiëntie van stikstof- gebruik te verbeteren. Nationaal gezien leidt een heffing op N-overschot tot kleine verande ringen van de ammoniakemissie en van de grond behoefte. Wel zal een aanzienlijke daling van de nitraat uitspoeling optreden. Bijeenkomst NMI Een overschotheffing is veel effec tiever in het terugdringen van het mineralenoverschot dan een heffing op kunstmest. Dat betoogde dr. ir. W. Prins van het Nederlands Meststoffen Instituut tijdens de ein- dejaarsbijeenkomst van het NMI. Prins baseerde zijn uitspraak op het resultaat van een studie naar het ef fect van een kunstmestheffing en een overschotheffing op mineralen en de arbeidsopbrengst in de vee houderij. Een overschotheffing is niet alleen het meest effectief, het heeft ook veel minder economische consequenties voor de melkveehou der dan een kunstmestheffing. Uit een tweede NMI-studie bleek dat het energieverbruik bij de pro- duktie van kunstmeststikstof in Ne derland circa 35 procent lager is dan de officieel gebruikte cijfers aangeven. Over heel Nederland zijn dit jaar van de aangemelde 40.963 ha (voorlo pig) 3.848 ha pootaardappelen af gekeurd. Dit blijkt uit een overzicht van de NAK. Goedgekeurd zijn 37.114 ha. Vorig jaar werden 37.300 ha goedge keurd. Overigens kunnen er nog ver anderingen komen in de cijfers, omdat de nacontrole (onder meer de herkeuring) op 27 november nog niet geheel was afgewerkt. Van het Bintje zijn (voorl) 5.684 ha goedgekeurd, als volgt verdeeld over de verschillende klassen S 73 ha; SE 43 ha; E 762 ha; A 3669 ha B 918 ha; C 206 ha; eigen ge bruik 10 ha. Afgekeurd werden 1.242 ha Bintjes. Vorig jaar bedroeg het aantal ha goedgekeurde Bintjes 7.497 ha.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 11