Voor de vrouw
Agenda
Een landelijke jongerenorganisatie
Creatief omgaan met PR
onder redaktie van de Perskommissie
Bond van Plattelandsvrouwen
voor Zeeland en Noord-Brabant.
Adres:
C.J de Jonge-Sto/s
Brouwerijweg 2, 4424 CH Wemeldinge
Oogstsymbolen en traditioneel oogstviechtwerk
Indoor
trekkerbehendigheid
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1992
M
Het provinciaal bestuur van Noord-
Brabant organiseerde een "Doe-
dag" in het Cultureel Centrum "Zi-
dewinde" te Sprang-Capelle op 27
oktober. Mevrouw T. Verhagen-
Huitkar kon ca. 40 enthousiaste le
den hartelijk welkom heten. Een bij
zonder woord van welkom richtte
ze tot mevrouw H. Adamczyk-
Schillings uit Raamsdonkveer. Haar
inleiding ging over de oorsprong van
oogstgebruiken. Verder toonde zij
prachtige werkstukken (tafels vol!)
door haar zelf vervaardigd, gevloch
ten met origineel gebruikte graan
soorten. Tijdens het
middagprogramma gingen we zelf
aan het werk.
Via de Bond maakte' mevrouw Hen-
ny Adamczyk kennis met het stro
vlechtwerk. Door het bestuderen
van de oorsprong en het gebruik
van het strovlechten heeft zij van
haar hobby een beroep kunnen ma
ken. Dit vroeg oefening, bijscholing,
onderzoek en het uitwisselen van
technieken met andere stro
werksters. Het aantal enthousiaste
vlechtsters groeit in Nederland
gestaag mede door het geven van
cursussen.
Oeroude religieuze oorsprong
Het ontstaan van de landbouw, om
streeks 7000 voor Chr. heeft voor
de mensheid verstrekkende gevol
gen gehad. De mens werd onafhan
kelijk van de opbrengst van de jacht,
bossen en wortels, die te vinden
waren in de streek waar men leefde.
Het zaaien en oogsten van graan
ging vanaf het begin gepaard met
feesten, magische handelingen en
het maken van vruchtbaarheids
symbolen. Ook nu nog hebben vrij-
wel alle landbouwgebieden ter
wereld hun eigen oogstgebruiken.
Voor de moderne Westerse mens is
hun oorspronkelijke betekenis he
laas vaak verloren gegaan.
Door geschriften en grafschilderin
gen weten we vrij veel over de
Egyptische oogstrituelen. Men
maakt nog steeds poppen en ander
vlechtwerk van graan als rustplaats
voor de graangodin. Bij de graan
schuren werd in Egypte een koren
bruid neergezet. Een Aruseh min el
Kalm (- korenbruid) wordt nog
steeds aan de deurposten van hui
zen gehangen als talisman.
De Griekse oppergod Zeus werd
grootgebracht door de nymph
Amalthea. Zij voedde hem door de
melk van een geit op te vangen in
een geitehoorn. Als dank daarvoor
schonk Zeus haar deze hoorn, die
vanaf dat moment de eigenschap
bezat zich steeds in overvloed te
vullen.
In Cornwall scharen nog steeds
mannen en vrouwen rondom een
oude man, op het veld waar zojuist
de oogst beëindigd is. Deze man
heeft van de allermooiste aren uit de
laatste schoof de "Neck" gevloch
ten. Treurig zingen allen: "Wee-en,
way-en" en de man raakt de grond
aan met de "Neck". Op die manier
wordt er gerouwd over de dood van
de graangodin en gejuicht over haar
21
wedergeboorte voor het volgend
voorjaar. Speciaal strovlechtwerk
"Corn Dollies" genaamd is afgeleid
van "Corn Idol" wat graangod be
tekent.
Oogstgebruiken in Noord-Brabant
Oudere oogstgebruiken uit Zeelst en
omgeving zijn gevonden in de
Noord-Brabantse Almanak van
1892. Was het koren gemaaid, in
schoven gebonden en in "struiken"
te drogen gezet: dan gingen de kin
deren aren lezen oogsten). On
geveer vijftien aren werden
samengebonden tot een bundeltje,
een "Petesélike, pepertrumke of pe-
terteumske". Een grotere bundel
heette een 'zang' en verscheidene
zangen maakten een "ervel" (arm
vol). Vond een kind een dubbele aar
dan had hij als 'tol voor het veld' het
recht tien aren te eisen.
De knecht of de meid die de laatste
schoof had geschoven kreeg van de
boer een drinkpenning. Op de boer
derij wordt dan vrolijk feest gevierd
met het personeel, familie en ken
nissen.
Wat U las, is een summiere greep
uit de talloze gebruiken - symbolen -
die bekend zijn. Zo kent Zwitserland
haar eigen verhalen en is in het
"Freiambten Stromuseum" in Woh-
le veel prachtig oud strowerk te be
wonderen. Frankrijk, Polen,
Duitsland en Skandinavië kennen
ook veel oogstgebruiken. Kerst ver
sieringen worden met roodband
versierd, hetgeen staat voor geluk,
voorspoed, vreugde en vrucht
baarheid.
Als enthousiaste vlechters met drie
stuks eigengemaakt werk gingen
we naar huis.
P.A. den Engelse-Graveland
Voor een plattelandsjongeren-
club is het van groot belang om
contact te houden met je leden.
Om te horen wat er leeft, en om
door te geven wat er gaat ge
beuren. ledereen weet daat de
mond-op-mond reclame (bij ont
moetingen, activiteiten, feesten,
vergaderingen) het meest resul
taat heeft. Maar alle leden zie je
niet elke week. Wat dan? Hoe
houd je of krijg je je leden gemo
tiveerd? Papier, is dat de oplos
sing? Je weet wel,
uitnodigingen, ledenbladen, affi
ches enzovoort.
Stel het geval: je zit in de redac
tie van het clubblad, of je zit in
een commissie en je hebt de
taak om de PR (Public Relations)
te doen. Leuk. Op zich ligt die
taak je wel. Je bent er enthousi
ast aan begonnen. Je had wat
ideeën, je probeerde wat dingen
die je zelf had bedacht, en er
werd positief op gereageerd. Nu,
na enige tijd, merk je dat je met
je gedachten in een cirkel rond
draait. Eigenlijk zou je het weer
eens anders willen doen. Maar
hoe en wat? Kortom, je hebt be
hoefte aan nieuwe inspiratie.
Deze inspiratie kun je opdoen in
het weekend 'creatief omgaan
met PR', dat op vrijdagavond 18
december en zaterdag 19 de
cember gehouden wordt. Het
APJW organiseert dit weekend
als onderdeel van het jaarthema
kunst. Je kunt er inspiratie op
doen door het werk van andere
PR-deskundigen uit het platte
landsjongerenwerk te zien, inspi
ratie door een afgewogen
programma van theorie en op
drachten, waar verschillende
professionele PR-mensen van
buiten een bijdrage aan leveren.
Zowel op het gebied van tekst
als op het gebied van vormge
ving. De opdrachten gaan bij
voorbeeld over het maken van
een aantrekkelijk verslag van een
activiteit in het clubblad, of hoe
met behulp van een interview
aan een gunstig imago van je
club te werken is.
Opgave voor 8 december bij de
volkshogeschool 'Ons Erd' te
Berg en Dal, tel. 08895-41744
(Mia van den Bosch). De eigen
bijdrage bedraagt 25 gulden. Na
opgave krijg je een uitgewerkt
programma thuisgestuurd.
Kring Eindhoven-Noord van het
BAJK organiseert op zondag 22 no
vember a.s. de indoor interkring
trekkerbehendigheid. Vanaf 11 uur
strijden de meest ervaren jonge
trekkerrijders van Brabant om de
prijs. Zij leggen zes technische proe
ven af en een theoretisch gedeelte.
Er is ook een publiekproef. De wed
strijd vindt plaats in manege 't
Vierspan, Notel 53, Oirschot. Aan
meldingen voor deelname aan de
wedstrijd bij Henrie van Hersel, tele
foon 04997-74670.
PJZ-Schouwen Duiveland
27 november: Ledenvergadering
met na afloop Chinese rijsttafel.
Aanvang: 19.30 uur. Opgave voor
rijsttafel voor 23 november bij Petra
Kwaak (tel. 01114-1732). Kosten:
f 25,-.
PJZ-provinciaal
7 december: DB-vergadering.
8 december: HB-vergadering in het
Pannenhuis te Hoogerheide. Aan
vang: 20.00 uur.
14 december: Algemene ledenver
gadering ZPJO in de Vroone te Ka-
pelle. Aanvang: 20.00 uur.
Met grote meerderheid van stemmen besloten de jongerenorganisaties tot de oprichting van één landelij
ke organisatie, (foto t Sticht)
Met overgrote meerderheid nam de
Algemene Ledenvergadering van de
Nederlandse Federatie Plattelands
jongerenorganisaties (NFPJO) het
besluit landelijk één vereniging te
vormen. Vanaf 1 januari 1993 zijn
de provinciale plattelandsjongeren
organisaties rechtstreeks lid van
de landelijke vereniging met een
nieuwe naam: Plattelands Jongeren
Nederland (PJN).
De oude drie landelijke clubs verlie
zen hun functie. De PJGN en de
KPJ-Nederland heffen zich daarom
per 1 januari op, de NCPJ blijft
bestaan als platform waar CPJ-
provincies onder elkaar contact heb
ben. Binnen de nieuwe organisatie
Plattelands Jongeren Nederland
(PJN) zal het NAJK de agrarische
poot vormen. Het APJW blijft de
poot voor het algemene werk.
Samenwerken must
De katholieke, christelijke en alge
mene organisaties besloten met
grote meerderheid van stemmen tot
één landelijke vereniging. 'Samen
werking is een must, vandaag en
morgen', dat vond voorzitter Bas
Admiraal. Deze uitspraak gekoppeld
aan de leus 'eendracht maakt
macht' is de smeerolie geweest in
een soms moeizaam verlopen pro
ces tot het vormen van de nieuwe
landelijke organisatie. Het was vol
en het was warm. In die entourage
moest de voorzitter er voor zorgen
dat een onnoemelijk aantal kleinere
en grotere besluiten werden geno
men. De provincies hadden dank
baar gebruik gemaakt van de
mogelijkheid om de voorstellen van
het Federatiebestuur te amenderen.
Heetste hangijzers waren de agrari
sche toeslag in subsidieregeling
voor provincies en de bestemming
van de eigen vermogens van de
oude drie.
Tijd en geld
Een aantal provincies met algemeen
werk zag de agrarische toeslag als
bevoordeling van de agrarische tak.
Het Federatiebestuur stelde hier te
genover dat, gezien de doelstellin
gen, het agrarisch werk meer tijd en
dus meer geld kostte. In het bijzon
der de CPJ-provincies waren het
niet eens met de bestemming van
het eigen vermogen van de oude
drie. Zij wilden een deel in eigen be
heer. De Algemene Vergadering
stemde in beide gevallen de inge
diende amendementen af. De meer
derheid kon zich vinden in de
voorstellen van het Federatie
bestuur. Inmiddels hebben alle pro
vinciale
plattelandsjongerenorganisaties
zich aangemeld als lid van de PJN.
CPJ-ZuidNederland en KPJ-Brabant
deden dat nog niet, terwijl CPJ-
Groningen slechts onder voorwaar
den lid wil worden.
Redaktie Henk Tegels