Voor de vrouw Agenda Een landelijke jongerenorganisatie Creatief omgaan met PR onder redaktie van de Perskommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Noord-Brabant. Adres: C.J de Jonge-Sto/s Brouwerijweg 2, 4424 CH Wemeldinge Oogstsymbolen en traditioneel oogstviechtwerk Indoor trekkerbehendigheid VRIJDAG 20 NOVEMBER 1992 M Het provinciaal bestuur van Noord- Brabant organiseerde een "Doe- dag" in het Cultureel Centrum "Zi- dewinde" te Sprang-Capelle op 27 oktober. Mevrouw T. Verhagen- Huitkar kon ca. 40 enthousiaste le den hartelijk welkom heten. Een bij zonder woord van welkom richtte ze tot mevrouw H. Adamczyk- Schillings uit Raamsdonkveer. Haar inleiding ging over de oorsprong van oogstgebruiken. Verder toonde zij prachtige werkstukken (tafels vol!) door haar zelf vervaardigd, gevloch ten met origineel gebruikte graan soorten. Tijdens het middagprogramma gingen we zelf aan het werk. Via de Bond maakte' mevrouw Hen- ny Adamczyk kennis met het stro vlechtwerk. Door het bestuderen van de oorsprong en het gebruik van het strovlechten heeft zij van haar hobby een beroep kunnen ma ken. Dit vroeg oefening, bijscholing, onderzoek en het uitwisselen van technieken met andere stro werksters. Het aantal enthousiaste vlechtsters groeit in Nederland gestaag mede door het geven van cursussen. Oeroude religieuze oorsprong Het ontstaan van de landbouw, om streeks 7000 voor Chr. heeft voor de mensheid verstrekkende gevol gen gehad. De mens werd onafhan kelijk van de opbrengst van de jacht, bossen en wortels, die te vinden waren in de streek waar men leefde. Het zaaien en oogsten van graan ging vanaf het begin gepaard met feesten, magische handelingen en het maken van vruchtbaarheids symbolen. Ook nu nog hebben vrij- wel alle landbouwgebieden ter wereld hun eigen oogstgebruiken. Voor de moderne Westerse mens is hun oorspronkelijke betekenis he laas vaak verloren gegaan. Door geschriften en grafschilderin gen weten we vrij veel over de Egyptische oogstrituelen. Men maakt nog steeds poppen en ander vlechtwerk van graan als rustplaats voor de graangodin. Bij de graan schuren werd in Egypte een koren bruid neergezet. Een Aruseh min el Kalm (- korenbruid) wordt nog steeds aan de deurposten van hui zen gehangen als talisman. De Griekse oppergod Zeus werd grootgebracht door de nymph Amalthea. Zij voedde hem door de melk van een geit op te vangen in een geitehoorn. Als dank daarvoor schonk Zeus haar deze hoorn, die vanaf dat moment de eigenschap bezat zich steeds in overvloed te vullen. In Cornwall scharen nog steeds mannen en vrouwen rondom een oude man, op het veld waar zojuist de oogst beëindigd is. Deze man heeft van de allermooiste aren uit de laatste schoof de "Neck" gevloch ten. Treurig zingen allen: "Wee-en, way-en" en de man raakt de grond aan met de "Neck". Op die manier wordt er gerouwd over de dood van de graangodin en gejuicht over haar 21 wedergeboorte voor het volgend voorjaar. Speciaal strovlechtwerk "Corn Dollies" genaamd is afgeleid van "Corn Idol" wat graangod be tekent. Oogstgebruiken in Noord-Brabant Oudere oogstgebruiken uit Zeelst en omgeving zijn gevonden in de Noord-Brabantse Almanak van 1892. Was het koren gemaaid, in schoven gebonden en in "struiken" te drogen gezet: dan gingen de kin deren aren lezen oogsten). On geveer vijftien aren werden samengebonden tot een bundeltje, een "Petesélike, pepertrumke of pe- terteumske". Een grotere bundel heette een 'zang' en verscheidene zangen maakten een "ervel" (arm vol). Vond een kind een dubbele aar dan had hij als 'tol voor het veld' het recht tien aren te eisen. De knecht of de meid die de laatste schoof had geschoven kreeg van de boer een drinkpenning. Op de boer derij wordt dan vrolijk feest gevierd met het personeel, familie en ken nissen. Wat U las, is een summiere greep uit de talloze gebruiken - symbolen - die bekend zijn. Zo kent Zwitserland haar eigen verhalen en is in het "Freiambten Stromuseum" in Woh- le veel prachtig oud strowerk te be wonderen. Frankrijk, Polen, Duitsland en Skandinavië kennen ook veel oogstgebruiken. Kerst ver sieringen worden met roodband versierd, hetgeen staat voor geluk, voorspoed, vreugde en vrucht baarheid. Als enthousiaste vlechters met drie stuks eigengemaakt werk gingen we naar huis. P.A. den Engelse-Graveland Voor een plattelandsjongeren- club is het van groot belang om contact te houden met je leden. Om te horen wat er leeft, en om door te geven wat er gaat ge beuren. ledereen weet daat de mond-op-mond reclame (bij ont moetingen, activiteiten, feesten, vergaderingen) het meest resul taat heeft. Maar alle leden zie je niet elke week. Wat dan? Hoe houd je of krijg je je leden gemo tiveerd? Papier, is dat de oplos sing? Je weet wel, uitnodigingen, ledenbladen, affi ches enzovoort. Stel het geval: je zit in de redac tie van het clubblad, of je zit in een commissie en je hebt de taak om de PR (Public Relations) te doen. Leuk. Op zich ligt die taak je wel. Je bent er enthousi ast aan begonnen. Je had wat ideeën, je probeerde wat dingen die je zelf had bedacht, en er werd positief op gereageerd. Nu, na enige tijd, merk je dat je met je gedachten in een cirkel rond draait. Eigenlijk zou je het weer eens anders willen doen. Maar hoe en wat? Kortom, je hebt be hoefte aan nieuwe inspiratie. Deze inspiratie kun je opdoen in het weekend 'creatief omgaan met PR', dat op vrijdagavond 18 december en zaterdag 19 de cember gehouden wordt. Het APJW organiseert dit weekend als onderdeel van het jaarthema kunst. Je kunt er inspiratie op doen door het werk van andere PR-deskundigen uit het platte landsjongerenwerk te zien, inspi ratie door een afgewogen programma van theorie en op drachten, waar verschillende professionele PR-mensen van buiten een bijdrage aan leveren. Zowel op het gebied van tekst als op het gebied van vormge ving. De opdrachten gaan bij voorbeeld over het maken van een aantrekkelijk verslag van een activiteit in het clubblad, of hoe met behulp van een interview aan een gunstig imago van je club te werken is. Opgave voor 8 december bij de volkshogeschool 'Ons Erd' te Berg en Dal, tel. 08895-41744 (Mia van den Bosch). De eigen bijdrage bedraagt 25 gulden. Na opgave krijg je een uitgewerkt programma thuisgestuurd. Kring Eindhoven-Noord van het BAJK organiseert op zondag 22 no vember a.s. de indoor interkring trekkerbehendigheid. Vanaf 11 uur strijden de meest ervaren jonge trekkerrijders van Brabant om de prijs. Zij leggen zes technische proe ven af en een theoretisch gedeelte. Er is ook een publiekproef. De wed strijd vindt plaats in manege 't Vierspan, Notel 53, Oirschot. Aan meldingen voor deelname aan de wedstrijd bij Henrie van Hersel, tele foon 04997-74670. PJZ-Schouwen Duiveland 27 november: Ledenvergadering met na afloop Chinese rijsttafel. Aanvang: 19.30 uur. Opgave voor rijsttafel voor 23 november bij Petra Kwaak (tel. 01114-1732). Kosten: f 25,-. PJZ-provinciaal 7 december: DB-vergadering. 8 december: HB-vergadering in het Pannenhuis te Hoogerheide. Aan vang: 20.00 uur. 14 december: Algemene ledenver gadering ZPJO in de Vroone te Ka- pelle. Aanvang: 20.00 uur. Met grote meerderheid van stemmen besloten de jongerenorganisaties tot de oprichting van één landelij ke organisatie, (foto t Sticht) Met overgrote meerderheid nam de Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Federatie Plattelands jongerenorganisaties (NFPJO) het besluit landelijk één vereniging te vormen. Vanaf 1 januari 1993 zijn de provinciale plattelandsjongeren organisaties rechtstreeks lid van de landelijke vereniging met een nieuwe naam: Plattelands Jongeren Nederland (PJN). De oude drie landelijke clubs verlie zen hun functie. De PJGN en de KPJ-Nederland heffen zich daarom per 1 januari op, de NCPJ blijft bestaan als platform waar CPJ- provincies onder elkaar contact heb ben. Binnen de nieuwe organisatie Plattelands Jongeren Nederland (PJN) zal het NAJK de agrarische poot vormen. Het APJW blijft de poot voor het algemene werk. Samenwerken must De katholieke, christelijke en alge mene organisaties besloten met grote meerderheid van stemmen tot één landelijke vereniging. 'Samen werking is een must, vandaag en morgen', dat vond voorzitter Bas Admiraal. Deze uitspraak gekoppeld aan de leus 'eendracht maakt macht' is de smeerolie geweest in een soms moeizaam verlopen pro ces tot het vormen van de nieuwe landelijke organisatie. Het was vol en het was warm. In die entourage moest de voorzitter er voor zorgen dat een onnoemelijk aantal kleinere en grotere besluiten werden geno men. De provincies hadden dank baar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de voorstellen van het Federatiebestuur te amenderen. Heetste hangijzers waren de agrari sche toeslag in subsidieregeling voor provincies en de bestemming van de eigen vermogens van de oude drie. Tijd en geld Een aantal provincies met algemeen werk zag de agrarische toeslag als bevoordeling van de agrarische tak. Het Federatiebestuur stelde hier te genover dat, gezien de doelstellin gen, het agrarisch werk meer tijd en dus meer geld kostte. In het bijzon der de CPJ-provincies waren het niet eens met de bestemming van het eigen vermogen van de oude drie. Zij wilden een deel in eigen be heer. De Algemene Vergadering stemde in beide gevallen de inge diende amendementen af. De meer derheid kon zich vinden in de voorstellen van het Federatie bestuur. Inmiddels hebben alle pro vinciale plattelandsjongerenorganisaties zich aangemeld als lid van de PJN. CPJ-ZuidNederland en KPJ-Brabant deden dat nog niet, terwijl CPJ- Groningen slechts onder voorwaar den lid wil worden. Redaktie Henk Tegels

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 21