SCHONE
GROND
Accountantsunie
ZLM
Kwik komt in landbouw
bijna niet meer voor
Lage BTW siergewassen
komende jaren zeker
De omzetbelasting in Europa 1993 (3)
Sociaal
Ekonomische
Voorlichting
Richtlijnen voor
reinigingsplaten
maken van
beschikbaar
Geen extra belasting
op vruchtesap
Cursus "Als boeren
niet meer gaat'
van start
4
VRIJDAG 30 OKTOBER 1992
Als iets ten aanzien van het milieu
de landbouw aan zal spreken is het
wel de grond. In ons land is zeer
veel grond meer of minder vervuild.
Steeds weer duiken gebieden op
waar de bodemverontreiniging de
toegestane normen overschrijdt.
Het schoonmaken daarvan kost
veelal zeer veel geld. Het kost nog
eens extra veel als ondertussen op
die grond woningen of bedrijfsge
bouwen zijn gevestigd.
Preventie
Het is daarom begrijpelijk dat men
tegenwoordig het bouwen op ver
ontreinigde grond zoveel mogelijk
wil voorkomen. Alle gronden die
voor woningen en bedrijven
bestemd worden, worden daartoe
tegenwoordig vooraf onderzocht.
Als de grond schoon genoeg is
wordt een "schone grond "-
verklaring afgegeven en kan verder
bouwrijp gemaakt worden.
Verantwoordelijkheid
Als blijkt dat de grond vervuild is zal
de (voormalige) eigenaar daarvoor
aangesproken worden. Als de ge
meente dan kan aantonen dat die
eigenaar wettelijke regels heeft
overtreden waardoor die grond te
vuil is geworden zal die "vervuiler"
financieel worden aangesproken.
Op diens kosten zal de zaak dan ge
reinigd kunnen worden.
Als de grond verontreinigd is, doch
de eigenaar treft geen enkel verwijt
omdat hij niets illegaals of onwet-
tigd heeft gedaan, zal de gemeente
of een andere overheid die zaak op
haar kosten kunnen laten reinigen.
Preventie via de Hinderwet
Door het bevoegd gezag wordt
soms bij de aanvraag voor een
nieuw of te wijzigen Hinderwetver
gunning de eis gesteld dat voor de
grond onder de inrichting een
"schone grond "verklaring wordt
overlegd. Dit is hetzelfde als er
gesproken wordt over een onder
zoek naar de nulsituatia Het be
voegd gezag wil dan zeker weten of
de grond op 't erf of onder de nieuw
te bouwen schuur of stal niet ver
vuild is.
De rechtmatigheid van deze eis
wordt nog betwist. Dit is des te
meer het geval als de aanvraag
geen uitbreiding van de bebouwing
betreft. Pas na een procedure zal
blijken of die eis gesteld mag
worden.
Voor- en nadelen
Aan die eis van de gemeente zitten
natuurlijk nadelen. Ten eerste kost
zo'n onderzoek geld. Het meest
simpele onderzoek op b.v. schadelij
ke zware metalen kost al snel
f 300,—. Hoe uitgebreider het on
derzoek hoe duurder het wordt.
Ten tweede zou kunnen blijken dat
de grond vervuild is. Dat kan natuur
lijk veel verdergaande consequen
ties hebben. Zeker als aangetoond
kan worden dat de aanvrager van de
Hinderwet heeft gehandeld in strijd
met de wet- en regelgeving (b.v. als
hij erg slordig is geweest met ge
wasbeschermingsmiddelen). Als
hem duidelijk iets te verwijten valt,
gaat het zeker geld kosten.
Het kan echter ook zijn dat zo'n ver
klaring in 't voordeel van de aanvra
ger uitvalt. In de toekomst zal het zo
zijn dat in dit soort situaties ook de
omgekeerde bewijslast zal gaan gel
den. Het wordt dan zo dat u schul
dig/verantwoordelijk bent aan
eventuele vervuiling tenzij u het te
gendeel kunt bewijzen. Als over 5
jaar blijkt dat uw erf vervuild is zult
u moeten bewijzen dat u daaraan
niet schuldig bent.
Als door een onderzoek nu blijkt dat
er vervuiling is zal de gemeente
(overheid) moeten aantonen dat u
iets onwettigs of iets onreglemen
tairs heeft gedaan. Als dat niet lukt
zult u ook niet aangesproken kun
nen worden als er (in de toekomst)
toch gereinigd moet worden. Het
ligt natuurlijk wel even anders als
men wel duidelijk aantoonbaar in
overtreding is geweest.
Strengere regels in de toekomst
In de toekomst zullen er ongetwij
feld meer en strengere milieuregels
komen. Het is daarom lang niet al
tijd bij voorbaat nadelig om nu toch
zo'n onderzoek te laten doen. Over
5 of 10 jaar zal het voor de overheid
(zeker met de omgekeerde be
wijslast) veel eenvoudiger zijn om
aan te nemen dat de eventuele ver
ontreiniging op uw erf door u is ver-
De Nederlandse sierteeltsector kan
de komende twee jaren definitief re
kenen op een BTW-tarief van 6 pro
cent. Ook Frankrijk is akkoord
gegaan met de afspraak dat de EG-
landen die een laag BTW-tarief voor
siergewassen hebben, dit tot 1995
mogen handhaven.
Daardoor kan de discussie over het
BTW-tarief voor bloemen, planten,
bomen en bloembollen tijdelijk op
een laag pitje gezet worden. Aan
vankelijk wilde de Europese Com
missie bij de BTW een onderscheid
aanbrengen tussen eetbare en niet-
eetbare produkten: het lage tarief
voor eetbare en het hoge tarief voor
niet-eetbare produkten. Dat zou be
tekenen dat in Nederland de BTW
op sierteeltprodukten van 6 procent
naar 17,5 procent zou gaan.
oorzaakt en u daarvoor
aansprakelijk te houden. Dit met alle
gevolgen van dien. Een onderzoeks
rapport waarbij eventuele niet ver
wijtbaarheid is vastgesteld kan u
dan veel narigheid en financieel na
deel besparen.
Adri Lindenbergh
Het Consulentschap voor de Land
bouw heeft in overleg met de Direc
tie Milieu en Waterstaat van de
Provinciale Raad, de Regionale In
spectie Milieuhygiëne van het Mi
nisterie van VROM, het Waterschap
Noord- en Zuid-Beveland en het
Landbouwschap te Goes richtlijnen
opgesteld voor twee typen reini
gingsplaten. Voor ieder van de twee
typen gelden verschillende richtlij
nen die zijn toegespitst op de ge-
bruikssituatia Het gaat daarbij meer
om de aanbevelingen met betrek
king tot de voorwaarden waaraan
moet worden voldaan dan om een
De problemen die kwik in de land
bouw veroorzaakt, nemen af. Dit
komt doordat de landbouw zelf
geen kwik meer gebruikt. Ook de
uitstoot van kwik uit andere bron
nen neemt af. Incidenteel komen
echter nog kwikvergiftigingen bij
het vee voor. Op havenslibgronden
worden soms te hoge kwikgehalten
in gewassen aangetroffen. Dit staat
in het rapport "Schadelijke stoffen
voor land- en tuinbouw - Kwik".
Het rapport is de honderdste uitga
ve van het Centrum voor Landbouw
en Milieu (CLM).
Kwik is een zwaar metaal dat vroe
ger binnen de landbouw werd ge
bruikt in diergeneesmiddelen,
bestrijdingsmiddelen, thermome
ters, verf en houtverduurza-
mingsmiddelen. Het metaal
veroorzaakte toen nogal eens scha
de. Inmiddels is binnen de landbouw
het gebruik van kwik verboden.
Maar, hoewel de kwikaanvoer in de
landbouw sterk is verlaagd, komt er
nog steeds kwik bij via zuive
ringsslib, de chemische en metaalin
dustrie, vuilverbrandingsinstallaties,
de verbranding van fossiele
brandstoffen, crematoria, tand
artspraktijken en oude stortplaat
sen.
Te hoge kwikgehalten worden bij
het vee nauwelijks meer aangetrof
fen. Ook in gewassen worden de
normen nauwelijks overschreden.
Plaatselijk kunnen er wel problemen
zijn.
Honderdste
Het honderdste CLM-rapport
"Kwik" maakt deel uit van de reeks
"Schadelijke stoffen voor land- en
tuinbouw". De reeks bevat informa
tie voor iedereen die wordt gecon
fronteerd met bedrijfsschade door
milieuverontreiniging.
De verbruiksbelasting op vruchte
sappen mag niet doorgaan. Neder
landse produkten worden hierdoor
zwaarder belast dan die van andere
lidstaten. Dit is slecht voor de con
currentiepositie van de Nederlandse
sappensector, aldus het Produkt-
schap voor Groenten en Fruit in een
brief aan minister Bukman van
landbouw.
volledige beschrijving van de techni
sche aspecten. Het betreft:
A. plaat voor het grond- en ziekte-
kiemvrij maken van machines;
B. plaat voor het in- en uitwendig
reinigen van spuitmachines (en
trekker).
De richtlijnen zijn bedoeld voor agra
rische produktiebedrijven en voor
agrarische loonbedrijven en hebben
geen betrekking op landbouwme-
chanisatiesbedrijven en situaties
waar land- en tuinbouwprodukten
worden gespoeld. Ondernemers van
deze bedrijven wordt aangeraden
om vooraf contact op te nemen met
het waterschap.
Belangstellenden kunnen de richtlij
nen bestellen bij het Consulent
schap voor de Landbouw, Postbus
6, 4460 AA Goes.
3d
neg
->ed
De cursus "Als boeren niet meer
gaat" gaat definitief door. Er zijn in
middels voldoende aanmeldingen
binnengekomen bij de Volkshoge
school Zeeland.
De cursus is bestemd voor agrariërs
die geheel of gedeeltelijk arbeidson
geschikt zijn geraakt. In de cursus
wordt aandacht besteed aan de ver
werking van arbeidsongeschiktheid
en aan toekomstmogelijkheden voor
de betrokken agrariër en zijn gezin.
De cursus is opgezet door de Volks
hogeschool in samenwerking met
de voorlichtingsdiensten van de
standsorganisaties.
De cursus duurt van 1 tot en met 3
december a.s. Voor enkele cursisten
is er nog plaats. Mocht u belangstel
ling hebben of nadere informatie
wensen, dan kunt u contact opne
men met de heer Roumen of mevr.
Meijers van Volkshogeschool Zee
land, tel. 01177-1259. Uw vragen
worden vertrouwelijk behandeld.
A/le grond die bestemd is om er woningen of bedrijven op te bouwen
wordt tegenwoordig vaan tevoren onderzocht, (foto: Peter
Mastenbroek).
De regels voor ondernemers met
betrekking tot leveringen en verwer
vingen (intracommunautaire trans
acties genoemd) in EG verband
kunnen op de volgende wijze wor
den samengevat.
Leveringen aan afnemers in andere
EG-landen:
De hoofdregel is dat aan afnemers
in andere EG-landen het 0% tarief
wordt berekend. De uitzondering
hierop is dat leveringen aan aldaar
wonende particulieren, landbou
wers en vrijgestelde ondernemers
worden belast met het Nederlandse
tarief (6% of 17,5%). Tenzij het de
levering van nieuwe of bijna nieuwe
auto's, schepen of vliegtuigen be
treft waarvoor wel het 0% tarief
moet worden gebruikt.
Verwervingen (aankopen) uit andere
EG-landen:
De hoofdregel is dat de aankopen
van goederen uit andere EG-landen
zijn belast volgens het Nederlandse
tarief. Ook hier weer de uitzondering
dat de aankopen door particulieren,
landbouwers en vrijgestelde onder
nemers worden belast met het in
het buitenland te hanteren tarief,
waarbij het voor de categorieën
landbouwers en vrijgestelde onder
nemers wel moet gaan om bedra
gen die op jaarbasis beneden de
10.000 ECU f 23.000,-) blijven.
Ook hier weer met de aantekening
dat bij aankoop van auto's, schepen
en vliegtuigen de heffing in Neder
land komt te liggen.
De landbouwregeling:
De huidige landbouwregeling blijft
in principe van toepassing wat bete
kent dat niet behoeft te worden
meegedaan in het administratieve
systeem van de omzetbelastingwet
geving. Ook bij aankopen door de
landbouwer in een ander EG-land
komt hierin geen verandering mits
het bedrag van de aankoop blijft on
der de 10.000 ECU (f 23.000,-).
Deze drempel heeft een dubbele be
oordeling omdat ook in het voor
gaande jaar deze niet mag zijn
overschreden. Is dit wel het geval
dan valt de landbouwer onder de
normale hoofdregel en is dus om
zetbelasting in Nederland verschul
digd voor de aankoop van de
buitenlandse goederen.
Het zal dan zaak zijn om te zorgen
dat de buitenlandse leverancier hier
van op de hoogte wordt gesteld,
waardoor deze alsnog het 0% tarief
hanteert. Zoals vorige week is be
schreven mag de buitenlandse leve
rancier alleen het 0% tarief
hanteren wanneer hij weet te ma
ken te hebben met een ondernemer
die in de omzetbelastingadministra
tie staat geregistreerd. Landbou
wers die in het buitenland kopen en
soms wel en soms niet de
f 23.000,— grens overschrijden
zullen het derhalve lastig krijgen.
Het is in die situatie nodig om eens
kritisch na te gaan of hierin geen
wijziging moet worden gebracht,
door b.v. de aankopen niet meer in
het buitenland te doen, dan wel ge
heel in de omzetbelastingregeling
mee te doen.
Ook het goederenvervoer binnen de
EG krijgt vanaf 1 januari 1993 te
maken met gewijzigde regels. Doch
het gaat te ver om hierover in deze
rubriek nader uitleg te geven. Be
langrijk in het nieuwe geheel is wel
dat er tussen de belastingdiensten
in de verschillende lid-staten een
gestructureerd systeem van uitwis
seling tot stand komt met het oog
merk een betere controle mogéhjk
te maken. Nu betreft het de omzet
belasting doch later kunnen moge
lijk ook andere belastingen aan de
orde komen. De tijd zal het leren.
B. Veerbeek