SCHONE GROND Accountantsunie ZLM Kwik komt in landbouw bijna niet meer voor Lage BTW siergewassen komende jaren zeker De omzetbelasting in Europa 1993 (3) Sociaal Ekonomische Voorlichting Richtlijnen voor reinigingsplaten maken van beschikbaar Geen extra belasting op vruchtesap Cursus "Als boeren niet meer gaat' van start 4 VRIJDAG 30 OKTOBER 1992 Als iets ten aanzien van het milieu de landbouw aan zal spreken is het wel de grond. In ons land is zeer veel grond meer of minder vervuild. Steeds weer duiken gebieden op waar de bodemverontreiniging de toegestane normen overschrijdt. Het schoonmaken daarvan kost veelal zeer veel geld. Het kost nog eens extra veel als ondertussen op die grond woningen of bedrijfsge bouwen zijn gevestigd. Preventie Het is daarom begrijpelijk dat men tegenwoordig het bouwen op ver ontreinigde grond zoveel mogelijk wil voorkomen. Alle gronden die voor woningen en bedrijven bestemd worden, worden daartoe tegenwoordig vooraf onderzocht. Als de grond schoon genoeg is wordt een "schone grond "- verklaring afgegeven en kan verder bouwrijp gemaakt worden. Verantwoordelijkheid Als blijkt dat de grond vervuild is zal de (voormalige) eigenaar daarvoor aangesproken worden. Als de ge meente dan kan aantonen dat die eigenaar wettelijke regels heeft overtreden waardoor die grond te vuil is geworden zal die "vervuiler" financieel worden aangesproken. Op diens kosten zal de zaak dan ge reinigd kunnen worden. Als de grond verontreinigd is, doch de eigenaar treft geen enkel verwijt omdat hij niets illegaals of onwet- tigd heeft gedaan, zal de gemeente of een andere overheid die zaak op haar kosten kunnen laten reinigen. Preventie via de Hinderwet Door het bevoegd gezag wordt soms bij de aanvraag voor een nieuw of te wijzigen Hinderwetver gunning de eis gesteld dat voor de grond onder de inrichting een "schone grond "verklaring wordt overlegd. Dit is hetzelfde als er gesproken wordt over een onder zoek naar de nulsituatia Het be voegd gezag wil dan zeker weten of de grond op 't erf of onder de nieuw te bouwen schuur of stal niet ver vuild is. De rechtmatigheid van deze eis wordt nog betwist. Dit is des te meer het geval als de aanvraag geen uitbreiding van de bebouwing betreft. Pas na een procedure zal blijken of die eis gesteld mag worden. Voor- en nadelen Aan die eis van de gemeente zitten natuurlijk nadelen. Ten eerste kost zo'n onderzoek geld. Het meest simpele onderzoek op b.v. schadelij ke zware metalen kost al snel f 300,—. Hoe uitgebreider het on derzoek hoe duurder het wordt. Ten tweede zou kunnen blijken dat de grond vervuild is. Dat kan natuur lijk veel verdergaande consequen ties hebben. Zeker als aangetoond kan worden dat de aanvrager van de Hinderwet heeft gehandeld in strijd met de wet- en regelgeving (b.v. als hij erg slordig is geweest met ge wasbeschermingsmiddelen). Als hem duidelijk iets te verwijten valt, gaat het zeker geld kosten. Het kan echter ook zijn dat zo'n ver klaring in 't voordeel van de aanvra ger uitvalt. In de toekomst zal het zo zijn dat in dit soort situaties ook de omgekeerde bewijslast zal gaan gel den. Het wordt dan zo dat u schul dig/verantwoordelijk bent aan eventuele vervuiling tenzij u het te gendeel kunt bewijzen. Als over 5 jaar blijkt dat uw erf vervuild is zult u moeten bewijzen dat u daaraan niet schuldig bent. Als door een onderzoek nu blijkt dat er vervuiling is zal de gemeente (overheid) moeten aantonen dat u iets onwettigs of iets onreglemen tairs heeft gedaan. Als dat niet lukt zult u ook niet aangesproken kun nen worden als er (in de toekomst) toch gereinigd moet worden. Het ligt natuurlijk wel even anders als men wel duidelijk aantoonbaar in overtreding is geweest. Strengere regels in de toekomst In de toekomst zullen er ongetwij feld meer en strengere milieuregels komen. Het is daarom lang niet al tijd bij voorbaat nadelig om nu toch zo'n onderzoek te laten doen. Over 5 of 10 jaar zal het voor de overheid (zeker met de omgekeerde be wijslast) veel eenvoudiger zijn om aan te nemen dat de eventuele ver ontreiniging op uw erf door u is ver- De Nederlandse sierteeltsector kan de komende twee jaren definitief re kenen op een BTW-tarief van 6 pro cent. Ook Frankrijk is akkoord gegaan met de afspraak dat de EG- landen die een laag BTW-tarief voor siergewassen hebben, dit tot 1995 mogen handhaven. Daardoor kan de discussie over het BTW-tarief voor bloemen, planten, bomen en bloembollen tijdelijk op een laag pitje gezet worden. Aan vankelijk wilde de Europese Com missie bij de BTW een onderscheid aanbrengen tussen eetbare en niet- eetbare produkten: het lage tarief voor eetbare en het hoge tarief voor niet-eetbare produkten. Dat zou be tekenen dat in Nederland de BTW op sierteeltprodukten van 6 procent naar 17,5 procent zou gaan. oorzaakt en u daarvoor aansprakelijk te houden. Dit met alle gevolgen van dien. Een onderzoeks rapport waarbij eventuele niet ver wijtbaarheid is vastgesteld kan u dan veel narigheid en financieel na deel besparen. Adri Lindenbergh Het Consulentschap voor de Land bouw heeft in overleg met de Direc tie Milieu en Waterstaat van de Provinciale Raad, de Regionale In spectie Milieuhygiëne van het Mi nisterie van VROM, het Waterschap Noord- en Zuid-Beveland en het Landbouwschap te Goes richtlijnen opgesteld voor twee typen reini gingsplaten. Voor ieder van de twee typen gelden verschillende richtlij nen die zijn toegespitst op de ge- bruikssituatia Het gaat daarbij meer om de aanbevelingen met betrek king tot de voorwaarden waaraan moet worden voldaan dan om een De problemen die kwik in de land bouw veroorzaakt, nemen af. Dit komt doordat de landbouw zelf geen kwik meer gebruikt. Ook de uitstoot van kwik uit andere bron nen neemt af. Incidenteel komen echter nog kwikvergiftigingen bij het vee voor. Op havenslibgronden worden soms te hoge kwikgehalten in gewassen aangetroffen. Dit staat in het rapport "Schadelijke stoffen voor land- en tuinbouw - Kwik". Het rapport is de honderdste uitga ve van het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM). Kwik is een zwaar metaal dat vroe ger binnen de landbouw werd ge bruikt in diergeneesmiddelen, bestrijdingsmiddelen, thermome ters, verf en houtverduurza- mingsmiddelen. Het metaal veroorzaakte toen nogal eens scha de. Inmiddels is binnen de landbouw het gebruik van kwik verboden. Maar, hoewel de kwikaanvoer in de landbouw sterk is verlaagd, komt er nog steeds kwik bij via zuive ringsslib, de chemische en metaalin dustrie, vuilverbrandingsinstallaties, de verbranding van fossiele brandstoffen, crematoria, tand artspraktijken en oude stortplaat sen. Te hoge kwikgehalten worden bij het vee nauwelijks meer aangetrof fen. Ook in gewassen worden de normen nauwelijks overschreden. Plaatselijk kunnen er wel problemen zijn. Honderdste Het honderdste CLM-rapport "Kwik" maakt deel uit van de reeks "Schadelijke stoffen voor land- en tuinbouw". De reeks bevat informa tie voor iedereen die wordt gecon fronteerd met bedrijfsschade door milieuverontreiniging. De verbruiksbelasting op vruchte sappen mag niet doorgaan. Neder landse produkten worden hierdoor zwaarder belast dan die van andere lidstaten. Dit is slecht voor de con currentiepositie van de Nederlandse sappensector, aldus het Produkt- schap voor Groenten en Fruit in een brief aan minister Bukman van landbouw. volledige beschrijving van de techni sche aspecten. Het betreft: A. plaat voor het grond- en ziekte- kiemvrij maken van machines; B. plaat voor het in- en uitwendig reinigen van spuitmachines (en trekker). De richtlijnen zijn bedoeld voor agra rische produktiebedrijven en voor agrarische loonbedrijven en hebben geen betrekking op landbouwme- chanisatiesbedrijven en situaties waar land- en tuinbouwprodukten worden gespoeld. Ondernemers van deze bedrijven wordt aangeraden om vooraf contact op te nemen met het waterschap. Belangstellenden kunnen de richtlij nen bestellen bij het Consulent schap voor de Landbouw, Postbus 6, 4460 AA Goes. 3d neg ->ed De cursus "Als boeren niet meer gaat" gaat definitief door. Er zijn in middels voldoende aanmeldingen binnengekomen bij de Volkshoge school Zeeland. De cursus is bestemd voor agrariërs die geheel of gedeeltelijk arbeidson geschikt zijn geraakt. In de cursus wordt aandacht besteed aan de ver werking van arbeidsongeschiktheid en aan toekomstmogelijkheden voor de betrokken agrariër en zijn gezin. De cursus is opgezet door de Volks hogeschool in samenwerking met de voorlichtingsdiensten van de standsorganisaties. De cursus duurt van 1 tot en met 3 december a.s. Voor enkele cursisten is er nog plaats. Mocht u belangstel ling hebben of nadere informatie wensen, dan kunt u contact opne men met de heer Roumen of mevr. Meijers van Volkshogeschool Zee land, tel. 01177-1259. Uw vragen worden vertrouwelijk behandeld. A/le grond die bestemd is om er woningen of bedrijven op te bouwen wordt tegenwoordig vaan tevoren onderzocht, (foto: Peter Mastenbroek). De regels voor ondernemers met betrekking tot leveringen en verwer vingen (intracommunautaire trans acties genoemd) in EG verband kunnen op de volgende wijze wor den samengevat. Leveringen aan afnemers in andere EG-landen: De hoofdregel is dat aan afnemers in andere EG-landen het 0% tarief wordt berekend. De uitzondering hierop is dat leveringen aan aldaar wonende particulieren, landbou wers en vrijgestelde ondernemers worden belast met het Nederlandse tarief (6% of 17,5%). Tenzij het de levering van nieuwe of bijna nieuwe auto's, schepen of vliegtuigen be treft waarvoor wel het 0% tarief moet worden gebruikt. Verwervingen (aankopen) uit andere EG-landen: De hoofdregel is dat de aankopen van goederen uit andere EG-landen zijn belast volgens het Nederlandse tarief. Ook hier weer de uitzondering dat de aankopen door particulieren, landbouwers en vrijgestelde onder nemers worden belast met het in het buitenland te hanteren tarief, waarbij het voor de categorieën landbouwers en vrijgestelde onder nemers wel moet gaan om bedra gen die op jaarbasis beneden de 10.000 ECU f 23.000,-) blijven. Ook hier weer met de aantekening dat bij aankoop van auto's, schepen en vliegtuigen de heffing in Neder land komt te liggen. De landbouwregeling: De huidige landbouwregeling blijft in principe van toepassing wat bete kent dat niet behoeft te worden meegedaan in het administratieve systeem van de omzetbelastingwet geving. Ook bij aankopen door de landbouwer in een ander EG-land komt hierin geen verandering mits het bedrag van de aankoop blijft on der de 10.000 ECU (f 23.000,-). Deze drempel heeft een dubbele be oordeling omdat ook in het voor gaande jaar deze niet mag zijn overschreden. Is dit wel het geval dan valt de landbouwer onder de normale hoofdregel en is dus om zetbelasting in Nederland verschul digd voor de aankoop van de buitenlandse goederen. Het zal dan zaak zijn om te zorgen dat de buitenlandse leverancier hier van op de hoogte wordt gesteld, waardoor deze alsnog het 0% tarief hanteert. Zoals vorige week is be schreven mag de buitenlandse leve rancier alleen het 0% tarief hanteren wanneer hij weet te ma ken te hebben met een ondernemer die in de omzetbelastingadministra tie staat geregistreerd. Landbou wers die in het buitenland kopen en soms wel en soms niet de f 23.000,— grens overschrijden zullen het derhalve lastig krijgen. Het is in die situatie nodig om eens kritisch na te gaan of hierin geen wijziging moet worden gebracht, door b.v. de aankopen niet meer in het buitenland te doen, dan wel ge heel in de omzetbelastingregeling mee te doen. Ook het goederenvervoer binnen de EG krijgt vanaf 1 januari 1993 te maken met gewijzigde regels. Doch het gaat te ver om hierover in deze rubriek nader uitleg te geven. Be langrijk in het nieuwe geheel is wel dat er tussen de belastingdiensten in de verschillende lid-staten een gestructureerd systeem van uitwis seling tot stand komt met het oog merk een betere controle mogéhjk te maken. Nu betreft het de omzet belasting doch later kunnen moge lijk ook andere belastingen aan de orde komen. De tijd zal het leren. B. Veerbeek

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 4