Duurzaam Nederland in 2015 Berend Jan Warmelink, voorzitter van de afdeling Veehouderij van het KNLC, heeft op persoonlijke titel zijn gedachten over de toekomst van Nederland eens op papier gezet. Hij schetst een scenario van Nederland in 2015, waarbij veel van de dingen die wij nu heel normaal vinden niet meer bestaan. Er zijn bijvoorbeeld geen auto's meer. Ook de landbouw is totaal veranderd. De 'ik-persoon' is in de jaren negentig vanwege de milieuproblemen uit Nederland geëmigreerd en keert nu in 2015 voor een bezoek terug naar zijn oude vaderland, dat hij niet meer herkent. De toekomst van Nederland en zo'n ding heb je toch nog wel no dig, die neem je niet even op je rug mee. We schrijven 2015 en na een roerig decennium heeft Nederland zich als eerste land ter wereld duurzaam verklaard. Een knap staaltja Toen wij in 1992 emigreerden - juist van wege de grote milieuproblemen - zag het er bepaald niet naar uit dat het ooit nog goed zou komen in Ne derland. Nu dat kennelijk toch ge lukt is, is de nieuwsgierigheid naar de veranderingen groot. Ik wilde met eigen ogen zien wat er met het landje aan de Noordzee was gebeurd. Bij het boeken van de reis werd al duidelijk dat er geen zachte heelmeesters aan het werk waren geweest. Dat een vliegreis een stuk duurder was geworden, wist ik. Duur bleek echter wel te voorzichtig uitgedrukt. Onbetaal baar dekte de lading beter. Daarom was er maar één mogelijkheid, ik kon alleen per schip terug naar dat landje aan de Noordzee. Na wat bakkeleien met de baas, kon ik meer vrije dagen opnemen en stapte aan boord van het zeilschil "De Bruntland". Eerste aanblik Dat was tien weken geleden. Nu va ren we de Nieuwe Waterweg op. De entree van Nederland geeft al een heel andere aanblik dan in mijn her inneringen van 25 jaar geleden. In Europoort zijn de meeste raffinade rijen verdwenen. De destijds bijzon der omstreden kolencentrale op de Maasvlakte is blijkbaar toch niet ge bouwd: wel staat er een enorm windmolenpark. En ook de kunst- mestfabrieken hebben zo te zien een andere bestemming gekregen. In de haven zelf lijkt er niet veel ver anderd. De enorme bedrijvigheid van door elkaar krioelende hef trucks, vrachtwagentjes en mensen onder enorme hijskranen, komt me in ieder geval bekend voor. In plaats van motorschepen doen dagelijks tientallen zeilschepen, die mensen uit de hele wereld brengen de passagiershaven aan. Vanuit het schip wandel ik een enorme stati onshal binnen. De hal is opgetrok ken uit hoge bogen. In het dak zijn grote lichtkoepels aangebracht. Op de begane grond bevinden zich win kels, cafés, restaurants, vergaderza len, kantoren, hotels en noem maar op. Bij de informatiebalie wordt me duidelijk dat dit station geen uitzon dering is. Een netwerk van dergelij ke multi-functionele complexen bedekt Nederland. Tussen deze centra rijden allerlei vormen van openbaar vervoer, zelfs de zeilschuit is weer terug. Een uit stekend systeem, zo blijkt al snel, waarmee je tot in bijna alle hoeken van het land kunt komen. Er zijn ook kantoorachtige rijtuigen waar computers klaar staan voor gebruik. Aan boord zijn telefoon en fax. Zelfs postkantoor en bank ont breken niet. Omdat bijna iedereen een 'reisdocu ment bij leven' heeft is de conduc teur van ordinair kaartjes-knipper een waar gastheer geworden. Hij verkoopt kaartjes aan de enkeling^ die geen abonnementhouder is, (buitenlanders) verstrekt hij informa tie over vervolg vervoer, gaat met koffie en kranten rond en deelt rechts en links wat grappen uit. Kabinet Brinkman Ik ben tijdens mijn verblijf zolang te gast bij mijn broer. Van hem heb ik begrepen dat het Kabinet Lubbers- Kok nog jarenlang doormodderde met heffingen op brandstoffen om dat de wegen te vol waren en de lucht te vuil was. Maar in plaats van minder autogebruik, leidde dat al leen maar tot steeds meer irritatie bij heel veel mensen, omdat ze of niet meer thuis kwamen of niet op het werk. Om aan deze situatie een einde te maken nam het toenmalige Kabinet Brinkman I een heel drastisch besluit. Er werden tientallen miljar den geïnvesteerd in de uitbreiding van het spoornet met duizenden ki lometers rail, in de aanschaf van rij tuigen, de verbouwing van stations en verbetering van het streek- en stadsvervoer. Toen het nieuwe bouwwerk van openbaar vervoer zo goed als ge reed was, nam het kabinet weder om een opmerkelijk besluit: woon- en werkgebieden werden volledig autovrij gemaakt. Voor iedereen - ongeacht rang of stand en inkomen werd het ineens bijzonder lastig om nog een auto te bezitten. Het ver voermiddel mocht niet meer aan de deur komen en kon nergens meer geparkeerd worden. In korte tijd was het dan ook gebeurd met het hardnekkige monstertje, ooit de hei lige koe genoemd. En het openbaar vervoer kon moeiteloos de extra stroom passagiers (het zijn er vijf keer zoveel geworden) verwerken. Monumenten Her en der in het landschap staan nog viaducten en fly-overs. "Ja, daar hebben we er een paar van la ten staan, legt mijn broer desge vraagd uit. Dat zijn nu monumenten uit de cultuur die door de auto werd beheerst. We onderhouden ze^niet, zodat het over een tijdje mooie ver brokkelde ruïnes worden. Een para dijs voor vogels". In het goederenvervoer blijkt de auto nog wel te bestaan, zij het op beperkte schaal. Alleen voor bestel diensten wordt dit vervoermiddel af en toe nog gebruikt. Want ja je zult maar een bankstel hebben gekocht Maar de grote vrachtwagens zijn echt verdwenen. Een logistiek ma nager van de Nederlandse Spoor wegen vertelde dat dat het gevolg was van het besluit van Oostenrijk. Zwitserland en Duitsland om geen vrachtvervoer over de weg meer toe te staan. De milieubelasting was te groot. Het bulk en containervervoer dat over de weg ging is overgeno men door de binnenscheepvaart. Trams en bussen vervoeren nu de kleine hoeveelheden vracht tussen overslagstations en woon- en werk gebieden. Ze rijden toch al op die trajecten was de even logische als wel simpele redenering, die tot dit mede vervoer leidde. Verhuizen Nadat duidelijk was geworden wat de regering met het verkeer voor had, besloten veel mensen te ver huizen naar gebieden die langs openbaar vervoer lijnen lagen. Het netwerk werd zodanig uitgebouwd dat zo'n negentig procent van de bevolking op korte afstand van het openbaar vervoer zou wonen. De mensen die juist afgelegen wilden wonen, verhuisden in die jaren naar afgelegen boerderijen op het platte land. In het laatste kwart van de vo rige eeuw verhuisden daardoor veel huishoudens, met een gemiddelde van eens- in de vijf jaar. Ondanks de verdichting van de bewoning kwam er rond de huizen toch meer ruimte. Dat was te danken aan het verdwij nen van de auto. Er waren immers geen carports en parkeerplaatsen meer nodig. Eveneens een groot deel van de wegen kwam beschik baar voor tuinen. De mensen moe ten nu hun eigen groenten verbouwen omdat de boeren erf tuinders uit het landschap zijn ver dwenen. Voor het overige zijn de Berend-Jan Warmelink, die in bij gaand artikel een scenario schetst voor Nederland over 25 jaar. wegen aan het openbaar groen toe gevoegd. Nieuwe wereld Na twee uur comfortabel treinrei zen, maakt de conducteur me erop attent dat ik moet overstappen. Met de tram vervolg ik mijn tocht naar de wijk waar mijn broer woont. Als ik uitstap openbaart zich weer een nieuwe wereld voor me. De woongebieden blijken behoorlijk van karakter veranderd te zijn. En niet alleen omdat er geen auto's meer komen, waardoor de straten het domein van wandelaars en fiet sers zijn geworden. De wijken zijn ook ontzettend groen. Bomen, strui ken en vijvers bepalen het decor in plaats van garages, carports en wat dies meer zij. De straat is een prach tig speelterrein voor kinderen ge worden. Er zijn ook opvallend veel volwassenen buiten; in mijn herin nering zag je hen alleen maar als ze van hun auto naar de voordeur gin gen en vice versa. De huizen staan niet meer in brave saaie rijtjes. Ze lijken kriskras door elkaar te staan. Toch is er een pa troon te ontwaren. Aan de zuidzijde zit veel glas, terwijl de noordzijde vrijwel dichtgebouwd is. In de hui zen zit verder opvallend veel leem verwerkt. Bloeiende vruchtbomen Railvervoer In de trein - een dubbeldekker - kijk ik mijn ogen uit. De rijtuigen ver schillen sterk in comfort en, als ge volg daarvan in prijs. Het comfort varieert van heel eenvoudig in cou pés, die kennelijk bedoeld zijn voor de kortere trajecten, tot uiterst luxu eus. Het aanbod moet kennelijk aansluiten bij de verschillen in leefstijlen, inkomen en doel van de treinreis. Zoals je in de bioscoop kunt kiezen tussen 'nekloge' en bal kon of voor een maaltijd tussen fri kadel uit de muur en een biefstuk in een sterrenrestaurant. De heilige koe van weleer bestaat niet meer in 2015. Alleen in het beroepsgoederenvervoer wordt nog -beperkt- gebruik gemaakt van auto's.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 16