Waar ligt de grens? Nieuws en Commentaar i 3 Bestaanszekerheid stierenmester staat door EG-beleid op het spel Ingezonden Geen tijd, geen adem Overleg over extensiveringsregeling Landbouwbegroting legt teveel accent op natuur VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1992 Welke rekensom je ook maakt, vast staat nu al dat de Nederlandse rood vlees producenten er met de nieuwe EEG-steunmaatregelen flink op achteruit gaan. Het areaal groen- voedergewassen wordt bepalend voor een bijdrage. Tussen ministerie en Landbouwschap is momenteel intensief overleg gaande over een extensiveringsregeling. Dit om de 500 gespecialiseerde mesters in Nederland hun bestaanszekerheid te laten behouden. In 1993 kan een stierenmester voor 3,5 grootvee-eenheden per hectare snijmais een premie van f 238,— aanvragen. Omgerekend komt dat op 5,5 stieren per ha. De dieren moeten 10 maanden oud zijn. Bij een leeftijd van 22 maanden kan nogmaals een bedrag van f 238,— worden ontvangen. Er geldt een li miet van 90 stieren. Om het volle bedrag binnen te halen is zo'n 16 ha snijmais nodig. Onzeker is volgens voorzitter B. Warmelink van de hoofdafdeling Veehouderij van het Landbouwschap welke gewassen onder de groenvoeders gaan vallen. 'Snijmais in ieder geval. Voederbie ten vermoedelijk ook wel. Maar of gras er onder zal vallen is nog hele maal niet zeker. Verder bestaat er onduidelijkheid over het gebruik van o.a. bietekoppen'. Individueel of regionaal Hoe hoog het uiteindelijk Neder landse premie-aandeel zal zijn is nog een discussiepunt. 'Er wordt ver schillend gedacht', zegt Warmelink. 'Welke keuze is voor Nederland de meest gunstige? Een individuele of regionale invulling. We moeten er in Brussel het maximale uit zien te ha len. Het vervolg hierop zal dan zijn hoe het met de overdracht van de premierechten gaat. Moet het bij de roodvleesproducenten dezelfde kant op gaan als met het melkquotum'? Een pluspunt vindt Warmelink, dat nu ook Bukman inziet dat er iets moet ge beuren. 'Bukman is er inmiddels van overtuigd dat bij uitvoering van de EEG-landbouwmaatregelen de gespe cialiseerde mesters het niet zullen bol werken. Zeker niet als er een overaan bod van vlees blijft en de prijs jaarlijks daalt. De mogelijkheid is daarom niet Akkerbouwend Nederland steunt en kreunt. Een inventarisatie onder boeren welke de laatste weken een voorlichtingsbijeenkomst hebben bezocht leert ons dat men zeer te leurgesteld, opstandig, teneergesla- gen en verbijsterd is. Er wordt gesproken over desastreus, maar er zijn ook boeren welke zeggen: we zullen wel zien waar het schip strandt maar stranden zal het. Groep Emmeloord heeft de plannen van MacSharry nooit als oplossing gezien. De meeste pijn ligt in de woorden compensatie, braak en spilfunctie graan, want iedere boer die rekent weet dat het geen com pensatie voor de prijsdaling is. Op het moment dat men meer produ ceert dan het ministerie aangeeft als gemiddelde, gaat men de boot in. Het gemiddelde is dus niet goed vastgesteld, het is niet duidelijk wat de uitgangspunten zijn, het is wel een middeling van tarwe, gerst, ha ver en rogge. Als we uitgaan van een bedrijfsge- middelde van 8000 kg wintertarwe per ha in een kleigebied, is het sal- doverlies inclusief de steun en braakvergoeding ongeveer f 500,— per ha bij 30 ha graan. Voor braak is er een vergoeding van f 851,— of f 614,—. Hoe komen we dan uit met f 851,— per ha? Grondaankoop f 30.000,— per ha, rente 8%, aflossing 3%; dit geeft jaarlasten van f 3.300,—. Bij gron daankoop tegen verpachte waarde f 15.000,— per ha zijn de lasten nog f 1.650,—. Ook de huidige pachten zijn momenteel hoger dan de braakvergoeding minus de varia bele kosten. Conclusie: iedere hec tare braak kost de boer geld. Wat betreft de spilfunktie, kan gekeken worden naar de huidige prijzen van het gros van de vrije produkten, 5% van het huidige akkerbouwareaal be planten met vollegrondsgroente heeft 100% uitbreiding in deze sector. Als men de raad heeft opgevolgd van over heid en standsorganisaties, bedrijfs- vergroting, dan kost het heel veel geld. De onduidelijkheden zijn ook een factor welke grote aanslagen plegen op de boer. Kan er non-food worden verbouwd op braakland? Zo ja, wat mag er dan wel en wat niet en is er een contract voor te krijgen? Zo nee, hoe zit het dan in de ons omrin gende landen? Wie controleert het geheel, en wie moet al deze contro le betalen? De boer betaalt het ge lag, want het ministerie van LNV heeft zoveel geld nodig vbor contro le dat er voor het voorwaarden scheppend beleid niets meer overblijft. Onderzoek, voorlichting en onderwijs worden steeds gekort. De EG heeft de contouren voor de MacSharry plannen gesmeed, na tionaal wordt er nu invulling aan ge geven. Dat betekent een nog grotere concurrentievervalsing voor de Nederlandse boer. Van de men sen uit politiek Den Haag verwach ten we dat er voor de boeren een zo goed mogelijke nationale invulling komt. In de omringende landen wordt wel voor nationale steun gezorgd. Onze minister van LNV zei afgelo pen week op de Floriade, dat het ge ven van inkomenssteun aan boeren gekoppeld moet worden aan een duidelijke contraprestatie in het ka der van natuur en landschapsonder- houd. Waar is onze Vaste Kamercommissie Landbouw om de minister terecht te wijzen op zijn woorden? De inkomenssteun is niet toereikend als compensatie Hoe kan men dan iets eisen als tegen prestatie? Ook wil onze minister er nog milieu-eisen aan gaan hangen. Naar wij weten zijn de milieu-eisen voor de landbouw al vastgelegd in allerlei nota's zoals het Meerjaren plan Gewasbescherming. Groep Emmeloord is bereid om met de politiek te praten, om uit te leg gen waar de knelpunten zitten, om samen te zoeken naar een oplossing waarbij niet duizenden boeren hun bedrijven moeten sluiten ten gevol ge van de MacSharry plannen. De spilfunctie van de granen dient hier bij voorop te staan, leder welden kend mens weet toch dat zonder een renderende graanteelt de akker bouw zal verdwijnen. Groep Emmeloord Voor nadere inlichtingen: Edo Veeman, telefoon 03211-1443 Aly Wisse, telefoon 01199-5788 uitgesloten dat er voor de grote bedrij ven een extensiveringsregeling komt. Als zo'n extra bijdrage er komt zal de minister van financiën moeten bijsprin gen en daar kan het dan gaan wringen'. Warmelink betwijfelt overigens of het al of niet doorgaan van een tegemoet koming voorde roodvleesproducenten afdoende zal zijn. Ruimte Op de dinsdag jl. gehouden KNLC veehouderij vergadering is wederom uitvoerig gediscussieerd over de roodvleesproblematiek. Commissie lid W. van Veldhuizen: 'Het gaat nu om de Nederlandse invulling. Alles is de revu gepasseerd. Wij denken dat er ruimte in kan zitten maar dan moet het ministerie wel meewer ken. Het huidige beleid wil de kop peling vee-grond niet loslaten. Bedrijven met weinig grond gaan met de komende regeling jaarlijks inleveren. Over enkele jaren is 2 grootvee eenheden per ha het maximum'. Toch valt er bij Van Veldhuizen nog enig optimisme te bespeuren. 'Het is goed mogelijk dat de kalver- en voederprijzen gaan dalen. Dit com penseert dan voor een groot gedeel te de premie die de grote bedrijven mislopen. Jaarlijks komt er minder vlees op de markt, dus het is lang niet uitgesloten dat over enige tijd het interventiebeleid niet meer no dig is. De markt trekt dan weer aan en het premiestelsel wordt afge bouwd. De gespecialiseerde bedrij ven kunnen dan weer aan het langste eind trekken'. Voorlopig zul len de stierenmesters nog in het on zekere blijven. Voor eind oktober wordt de definitieve regelgeving niet verwacht. J.v.T. Het is dat het erop staat, maar anders zou je bij het doorbladeren er van niet echt de indruk krijgen dat je met de landbouwbegroting voor 1993 bezig bent. Op vrijwel elke bladzijde overheerst natuur en milieu en is land- en tuinbouw daaraan onderschikt. Op onderdelen gaat dat sorps zeer ver, zoals bijvoorbeeld bij de voor nemens over het opstellen van soortbeschermingslannen in het kader van het soortenbeleid: "Naar verwachting zullen de plannen voor de kraanvogel, de lepelaar, de geelbuikvuurpad en de vroedmeesterpad nog dit jaar gereed zijn. Voor 1993 staan de kerkuil, akkerkruiden en de orchideeën op de rol. In 1994 zijn de boomkikker, de beek- en zee forel en de linden aan de beurt," aldus het persbericht. Voorwaar een voortvarend en ambitieus programma. Jammer, dat boer en tuinder er ook niet tussen staan. Maar ja, dat zijn geen "soor ten" al worden ze -met dit beleid- wel met uitsterven bedreigd. Maar misschien is dat laatste ook wel de bedoeling. De hele landbouwbe groting staat vol van weer verdere beperkingen en lastenverzwarin gen voor boer en tuinder. Zo warm a/s het beleid is voor natuur en milieu, zo kil en koud is het voor boer en tuinder. Wat zal het schip keren In een landbouwbegroting zou je toch mogen verwachten dat boer en tuinder centraal staan, maar daar is geen sprake van. In plaats van wat meer lucht voor de land- en tuinbouw worden de duimschroeven nog verder aangedraaid, dan wel wordt daarmee gedreigd. Ik ben er echter van overtuigd dat de wal het schip zal keren. De praktijk kan dit allemaal niet meer verstouwen en dus wordt ook het natuur- en milieubeleid van het Ministerie van LNV onuitvoerbaar. Triest, maar waar. We doen er met elkaar verstandig aan het niet zo ver te laten komen. Ik pleit er daarom opnieuw voor, dat de agrarische sector -en met na me de akkerbouw- meer tijd en adem gegund wordt om zich aan te passen. Desnoods moet dat -tijdelijk- ten koste gaan van de middelen voor natuur en milieu. We zullen de politiek ervan moeten zien te overtuigen, dat er zonder een gezonde boeren- en tuindersstand in dit land ook geen gezond natuur- en milieubeleid mogelijk is en dat een perspectiefrijke agrarische sector een conditio sine qua non is voor een gezond milieu en een florerende natuur. En dat laatste willen we toch allemaal? Nou dan! J. Oggel Drs. P. Bukman Hiervoor zal onder meer worden ge put uit de post structuurontwikke- ling, de verkoop van domeingronden en uit verhoging van de pachtprijs. Het Landbouwschap vindt dat de zorg voor natuur en landschap een zaak is voor de samenleving als ge heel. Het aangekondigde aardgas- batenfonds moet daarom ook voor investeringen in deze richting wor den aangewend. Het Landbouwschap vreest dat het kabinet met de bezuinigingen op de gezondheidszorg voor dieren grote risico's neemt. Door de voltooiing van de interne Europese markt krijgt de veehouderij toch al meer eigen verantwoordelijkheden op dit ter rein. Gezondheidszorg blijft echter een gezamenlijke verantwoordelijk heid van overheid en bedrijfsleven. Door de aangekondigde verhoging van de veekeuringstarieven dreigt Nederland zich internationaal uit de markt te prijzen. Teleurstellend vindt VERVOLG VAN VOORPAGINA het Landbouwschap dat er geen aandacht wordt besteed aan de pro blemen op het gebied van de ar beidsvoorziening en arbeidsomstan digheden in de land- en tuinbouw. Reactie Landbouworganisaties De drie Centrale Landbouworganisa ties gaan in hun reactie op de begroting eveneens op de arbeidsmarktproble men in. Met spanning wordt gewacht op een reactie van het kabinet op het rapport 'De oogst van een gecoördi neerde aanpak' over de arbeidsvoor ziening in de tuinbouw. Vooral de maatregelen om de pro blemen rond de gelegenheidsarbeid op te lossen zijn daarbij van belang. Dat de overheidsbemoeienis op een aantal terreinen gaat afnemen en dat meer zaken worden overgelaten aan de verantwoordelijkheid van het Drs. J. Gabor. bedrijfsleven, beoordelen de CLO positief. Dit geldt ook voor de uit voering van het milieubeleid. De aankondiging van een aanscherping van de gebruiksnormen van mest en verlaging van de grondgebonden mestproduktierechten keuren de CLO af. Het Produktschap Vee en Vlees constateert dat de overheid de in tensieve veehouderij in de kou laat staan. De producenten krijgen vol gend jaar een extra lastenverhoging van 60 tot 80 min gulden voor de kiezen. Vooral voor kwaliteitszorg, keuring en bestrijding van dierziek ten lopen de overheidsbijdragen met tientallen miljoenen guldens terug. De bedrijven moeten dit nu zelf op vangen. Volgens voorzitter Rob Ta- zelaar hebben minister Bukman en staatssecretaris Gabor zich laten uitkleden. 'Nu staan niet alleen zij, maar ook alle werkers in de inten sieve veehouderij volledig in de kou'.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 3