ZLM geen doel Voorwaarden scheppen om boer optimaal te kunnen laten werken id Jaarverslag ZLM 1991 beleid t Tuinbouw 16 VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1992 Het jaarverslag van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij over 1991 is door het hoofdbestuur op maan dag 7 september jl. besproken en vastgesteld. Het geeft een beeld van het functioneren van de ZLM als dienstverlenende en belangen- behartigende organisatie voor de aangesloten boeren en tuinders. De ZLM telde aan het einde van het verslagjaar 1991 78 afdelingen en 7.798 leden (eind 1990: 7.984). De bijbehorende oppervlakte grond be droeg 110.550,80 ha (v.j.: 108.434,50 ha). Het aantal perso neelsleden bedroeg 27. Op 5 augustus verliet de ZLM het Landbouwhuis aan de Grote Markt en trok in het nieuwe kantoor aan het Cereshof te Goes. De officiële opening vond plaats op 18 oktober. Op deze dag is er tevens "open huis" gehouden. In het begin van het verslagjaar werd door het hoofdbestuur beslo ten om een intern onderzoek te ver richten naar de eventuele meerwaarde van samenwerking dan wel integratie van de ZLM met de Geldersche Maatschappij van Land bouw. Het adviesburo Agriment De venter kreeg opdracht om de mogelijke samenwerkings- c.q. inte gratiemogelijkheden te konkretise- ren en aanzetten te geven voor de daarbij behorende bestuurs- en ma- nagementstruktuur. De EG markt- en prijsbesluiten voor 1991/92 betekenden opnieuw voor de Nederlandse landbouw een ver slechtering. De interventieprijs bij graan bleef ongewijzigd, omdat de produktie onder de 160 miljoen ton bleef. Wel werd de medeverant woordelijkheidsheffing verhoogd van 3 naar 5%. Van de m.v.h. kan de boer vrijstelling krijgen als hij 15% van zijn areaal aan marktordenings gewassen braak legt. Naast de be staande braakregeling werd de mogelijkheid van eenjarige braak in gevoerd. De prijs voor suiker bleef op hetzelfde nivo gehandhaafd. In de zuivelsektor bleven de richt- en interventieprijzen gelijk. Wel werd de interventieregeling voor boter aangepast, hetgeen een negatief prijseffekt kan hebben. Het nationa le melkquotum werd met 2,4% ver laagd. De interventieregeling voor rundvlees bleef gehandhaafd. De basisprijs van schapevlees werd met 2% verlaagd. De ZLM toonde zich zeer teleur gesteld over deze besluiten. De Europese Commissie gaat door op de ingeslagen weg van prijsdaling in de akkerbouw en quotumkorting in de zuivelsektor. Door deze maatre gelen zal er geen produktiedaling plaatsvinden in de akkerbouw. De ZLM sprak zich uit voor het COPA standpunt om een graanquotum per land in te stellen. De quotumkorting in de zuivel vond de ZLM een ver keerde keuze Gezien de marktsitua tie is het veel beter om de melkproduktie juist niet verder in te krimpen. Een lichte prijsdaling is ac ceptabel; ook kan gedacht worden aan een tweeprijzensysteem. Hervorming landbouwbeleid Halverwege het jaar bracht de Euro Op de algemene vergadering van de ZLM, die op 9 december 1991 in Etten-Leur werd gehouden, sprak de voorzitter van het Landbouw schap, drs. J Mares. pese Commissie voorstellen naar buiten over de hervorming van het EG-landbouwbeleid. Er wordt geko zen voor een radikale ommezwaai van markt- en prijsondersteuning naar inkomensondersteuning. Bo vendien zit er een sterke tendens in tot extensivering van de landbouw. De ZLM vindt dit een onbegrijpelijke keuze. Het voortbestaan van de doelmatig producerende bedrijven dreigt hiermee in gevaar te komen. Het nationaal beleid stond in het te ken van bezuinigingen en milieube leid. De zogenaamde tussenbalans droeg het ministerie van LNV op f 140 miljoen te bezuinigen, waar van f 55 miljoen in 1991. De ZLM vond, dat de gelden gezocht moesten worden in inkrimping van het aantal ambtenaren op het de partement en in de komponent na tuur van LNV. Enkele maanden daarna volgde de zogenaamde grote efficiency operatie, die voorzag in het afstoten van een groot aantal overheidstaken. De ZLM had grote bezwaren tegen de veronderstelling van het ministerie, dat het 'meren deel van deze taken wel overgeno men kon worden door het Landbouwschap. Er dient eerst een totaalbeeld te komen van de bezui nigingsvoorstellen van de overheid. Daarna moet in goed overleg tussen overheid en landbouwbedrijfsleven bekeken worden welke taken over genomen kunnen worden. De Land bouwschapsheffing mag als gevolg hiervan niet omhoog gaan. Mestbeleid De minister van LNV kwam in het kader van de verscherping van het mestbeleid met 3 voorstellen: schorsing van de latente produktie- ruimte, een generieke korting op het grondgebonden produktierecht en scherpere eindnormen voor het ge bruik van dierlijke mest in de "scho ne" gebieden. Op de landelijke CLO-dag over het mestbeleid wer den alle 3 voorstellen verworpen. Het landbouwbedrijfsleven kwam zelf met een zogenaamd "plan van aanpak-plus". Dit moest be schouwd worden als een uiterste bod. De overheid bleek niet voorne-1 mens om haar voorstellen in te trek ken. Er werd aan het eind van het jaar een gezamenlijke projektgroep ingesteld onder leiding van de heer Timmer om te werken aan een voor beide partijen acceptabele oplossing. Meerjarenplan Gewasbescherming De ZLM schaarde zich achter het Landbouwschap, dat bereid is een inspanningsverplichting van 50% reduktie in het jaar 2000 op zich te nemen. Er mag dus niet sprake zijn van een zgn. valbijlkonstruktia Het voorgestelde stoffenbeleid is niet acceptabel. Over geclausuleerde toelatingen valt te praten als dat in relatie wordt gebracht met de toela tingen van alternatieve middelen, waarbij een toetsing aan landbouw kundige kriteria dient plaats te vin den. Als er een breed scala van middelen beschikbaar blijft is de 50% reduktie haalbaar. Een door de overheid ingestelde heffing op ge wasbeschermingsmiddelen vindt de ZLM onaanvaardbaar. Dienst Landbouwvoorlichting De ZLM sprak haar ergernis uit over de hardnekkige houding van de Ad vieskommissie Landbouwvoorlich ting over de financiering van de DLV. De Advieskommissie is van mening, dat de bijdrage van het landbouw bedrijfsleven moet bestaan uit een component algemene heffing en een component profijtbeginsel. De ZLM daarentegen vindt, dat er moet worden vastgehouden aan het oor spronkelijke standpunt, dat gedu rende de eerste 3 jaren het bedrijfslevenaandeel wordt bijeen gebracht via het profijtbeginsel. Een algemene heffing als financierings instrument is gedurende deze ter mijn niet bespreekbaar. Na deze termijn zal de situatie opnieuw moe ten worden bezien. Het landbouwbedrijfsleven moet met ingang van 1993 meebetalen. Invoering van het profijtbeginsel kan pas dan plaatsvinden; enkele vinger oefeningen uitgezonderd. Inrichting Landbouwschap Het bestuur van het Landbouw schap besloot niet tot ingrijpende wijzigingen in zijn struktuur en werkwijze als gevolg van het rap port van Rijnconsult. De voorzitter zal voor 3 jaar worden benoemd in plaats van 2 jaar. Het bestuur wordt van 27 naar 29 personen uitge breid. Elke centrale landbouworga nisatie dient een vrouw in het bestuur af te vaardigen. De ZLM is van mening, dat hiermee de diskussies over het Landbouw schap niet zullen stoppen. Er komt niet een fundamentele herziening van de wijze van belangenbeharti ging. De ZLM en ook het KNLC heb ben gepleit voor het overbrengen van de belangenbehartiging naar de landbouworganisaties en dat het Landbouwschap zich zou beperken tot zijn verordenende taken. Dan zou ook het bestuur aanzienlijk in omvang terug kunnen. Het Land bouwschap heeft dit niet overgeno men en heeft juist gepleit voor een versterking van de belangenbeharti ging bij het Schap. Samenwerking 3 CLO In het najaar moest de ZLM de kon- klusie trekken, dat een fusie tussen de 3 CLO - ook in de verdere toe komst - niet in beeld was. KNBTB en NCBTB wilden in deze richting zich op geen enkele wijze verbinden. Daarmee waren volgens de ZLM verdere diskussies over een inten sievere samenwerking niet meer zinvol. Het KNLC nam dit standpu over. bouw (wederom) in het teken van aanpassing. De Zuidwestelijke stuurgroep herstrukturering akker bouw onder voorzitterschap van de heer H.C. vxi. Maas, had in zijn rap port een groot aantal projekt- voorstellen geformuleerd, die zouden kunnen bijdragen aan het aanpassingsproces in de akker bouw. Gedurende het verslagjaar werden een aantal van deze projek- ten gehonoreerd. Helaas werden ook nogal wat projekten afgewezen of aangehouden. Uit de herstruktureringsgelden moesten ook de braak-, de inkomenssteun- en de beëindigings regeling worden betaald. Van de f 450 miljoen zou er slechts f 60 miljoen overblijven voor de daad werkelijke herstrukturering. De ZLM pleitte daarom voor een herschik king van deze gelden. Dit resulteer de er uiteindelijk in, dat er een aanzienlijk hoger bedrag beschik baar kwam voor de herstruktu rering. Voor het Zuidwesten werden onder andere een aantal zoetwaterprojek- was in feite onwerkbaar en het zag er niet naar uit, dat de overheid met verbeteringen zou komen. Daarom vond de tuinbouwkommissie, dat de 3 CLO's zelf met voorstellen zouden moeten komen naar de minister van Sociale Zaken. Desnoods moet de minister zelf met de praktijk worden gekonfronteerd. De tuinbouwkom missie pleitte voor een praktisch werkbare regeling, waarbij bijvoor beeld aan een forfaitaire regeling ge dacht zou kunnen worden. Op 6 mei organiseerde de ZLM een informatieve bijeenkomst met een demonstratief karakter over deze problematiek te Goes met als motto "inzetbare en betaalbare arbeid voor de agrarische sektor". De prak tijk was zeer goed vertegenwoor digd en legde het forum vele kritische vragen voor. Ondanks alle inspanningen is er nog steeds niet voorzien in een voor de praktijk werkbare regeling. Op initiatief van de Zeeuwse land bouworganisaties stelde de provin cie een stuurgroep glastuinbouw in. De stuurgroep kreeg als opdracht te ten, Grobeka en de studieclubbege leiding gehonoreerd. In het kader van dit laatste projekt werden er aan het eind van het jaar voor Zee land 2 begeleiders aangesteld, die hun werkbasis kregen in het ZLM- Landbouwhuis. Voor West-Brabant werd eveneens een begeleider aan gesteld. Vanuit de ZLM werd de praktijk opgeroepen initiatief te ne men dan wel zich aan te sluiten bij deze ondernemersstudieclubs. De akkerbouwkommissie vroeg om meer aandacht op landelijk nivo voor agrifikatie. Het alternatieve ak- kerbouwaktieplan van de groep Em- meloord bevatte naar de mening van de kommissie een aantal goede ideeën, onder andere het plan tot bijmenging van bio-ethanol in auto brandstoffen. Het hoofdbestuur on dersteunde deze mening. Het landbouwkundig onderzoek werd gekonfronteerd met verder gaande overheidsbezuinigingen. De akkerbouwkommissie was van me ning, dat de aktiviteiten van proefstation en ROC's niet inge krompen moesten worden. Om de bezuinigingen op te kunnen vangen pleitte de kommissie voor een meer centrale financiering zonder dat daarmee de regionale geldstromen in gevaar komen. UW Het jaar 1991 stond voor de akker- De problematiek van de gelegen heidsarbeid heeft de gemoederen in de tuinbouw in 1991 nogal bezig gehouden. De bestaande regeling onderzoeken welke lokaties binnen Zeeland het meest geschikt zijn voor de ontwikkeling van glastuin bouw en op welke wijze deze ont wikkeling kan worden gestimuleerd. De fruitteelt werd opgeschrikt door het mogelijk opheffen van het proefstation voor de fruitteelt te Wil- helminadorp. In het rapport "Fruit teelt in perspektief" van de Commissie Bijloo wordt gepleit voor het samenvoegen van dit proefstati on met het PAGV te Lelystad. De ZLM zocht hierop kontakt met de provincie en de gemeente Goes om een gezamenlijke reaktie op te stel len. De intentie van het rapport, te weten een verdergaande afstem ming en integratie van fundamen teel en praktijkonderzoek kan worden onderschreven. Niettemin dreigt door de voorgestelde samen voeging de herkenbaarheid van het onderzoek bij de praktijk verloren te gaan. Voor er besluiten worden ge nomen, dient er eerst een nadere fi nanciële onderbouwing te komen en ook moet worden bekeken welke andere samenwerkingsopties er mogelijk zijn (b.v. met het proefstati on voor de boomkwekerij te Boskoop). Op 1 juni fuseerden de veilingen CVZ te Kapelle en ZHZ te Baren- drecht onder de naam Coöperatieve veiling Holland - Zeeland (CHZ). De ZLM vond dit een zeer verheugende ontwikkeling. Half april bracht nachtvorst de sek tor zware schade toe. Later in het jaar werden met name Oost Zeeuws-Vlaanderen en Zuid- Beveland getroffen door zware ha gelbuien. De schade was enorm. Voor degenen, die geen hagelverze- kering hadden, betekende dit een regelrechte ramp. Medio juli 1991 trok een zware onweersbui met hagel over het ooste lijk deel van Zeeuws-V/aanderen. De schade aan de land- en tuin- bouwgewassen was enorm. Het dagelijks bestuur van de ZLM ging onder leiding van vice-voorzitter A.H. Munters een kijkje nemen. In het kader van het EG-markt- en prijsbeleid sprak de veehouderij kommissie zich uit tegen een verde re quotumkorting in de zuivel. De grens is zo langzamerhand wel be reikt. De kommissie kiest liever voor een geringe prijsdaling of voor de in stelling van een A- en een B- quotum. Bedacht moet worden, dat de positie van de EG op de derde- landenmarkten op zijn minst behou den moet blijven. Binnen de landbouworganisaties kwam de vraag aan de orde of er met behulp van subsidieregelingen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 16